Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
Ekonomikas bakalaura studiju programma
Referāts
Valsts
iejaukšanās tirgus mehānisma darbībā.
Nepilna
laika klātiene (svētdienās)
1.
kurss 3. grupa Sv1
Inga Silmale
Ekon 000079
Pasniedzējs: Kroders
Rīga 2000
Saturs.
1. Valsts loma 2
2. Valsts
ekonomiskā loma 2
2.1.
Valsts direktīvi nosaka cenas 2
2.2.
Valsts noteiktā maksimālā cena 4
2.3.
Valsts piemaksas 4
2.4.
“Kombinētais variants” 4
3. Nodokļu
ietekme 5
3.1.
Pārmaiņas pēc preces aplikšanas ar nodokli 5
4. Subsīdiju
ietekme 9
5. Sabiedrības
neto zaudējumi no preces aplikšanas ar nodokli 11
6. Izmantotā
literatūra 13
1.Valsts loma.
Valstij kā
sabiedrisko interešu pārstāvei ir nozīmīga loma. Tirgusekonomikas valstīs
parasti ir daudz lielāka rīcības brīvība nekā plānotās ekonomikas zemēs, tomēr
vastij ir jāgarantē attiecīgu institucionālu struktūru pastāvēšana. Tās ietver
atbilstīgu likumdošnas kodeksu, kas garantē, ka indivīds ir brīvs uzsākt pats
savu uzņēmējdarbību.
Valstij jānodrošina likumi un kārtība,
atbilstīga militārās aizsardzības un labklājības sistēma, kā arī dažādi
nolīgumi ar citām valstīm.
Valsts ierēdņu uzdevums ir realizēt
politiskus lēmumus minētajās jomās. Ekonomikas efektivitāte kopumā ir atkarīga
no tā, cik labi funkcionē ierēdniecība.
Veidojot institucionālas struktūras un
izstrādājot “spēles noteikumus” uzņēmējdarbības sektoram, valstij noteikti ir
jāņem vērā arī negatīvie ekonomiskās
darbības blakusefekti, pirmām kārtam apkārtejai videi nodarītais kaitējums.
2. Valsts ekonomiskā loma.
Valsts orgānu cenu direktīva noteikšana
ir sociālistiskās plānsaimniecības obligāts atribūts. Tirgus ekonomikas zemēs
konkrētos apstākļos valsts brīžiem mēģina kontrolēt noteiktu preču un
pakalpojumu cenas.
Tirgū notiekošie procesi izraisa dažādu
iedzīvotāju slāņu neapmierinātību. Tāpēc notiek lielāka vai mazāka valdības
iejaukšanās. Lemjot par to, ko un kā regulēt, skaidri jāapzinās un jānovērtē
šādas regulēšanas iespējamie rezultāti.
Vispārējā gadījumā valdības iejaukšanās
tirgus mehānisma darbībā var būt divejāda:
1)
tā notiek pretēji tirgus mehānisma
likumsakarībām,
2)
pasākumi, kas tomēr tam atbilst, t.i.,
valdība cenšas koriģēt nelabvelīgās tirgus tendences.
Tālāk apskatīsim vairākus valsts orgānu
cenu noteikšanas variantus.
2.1. Valsts direktīvi nosaka cenas.
Valsts cenu
komiteja direktīvi nosaka kādai preču grupai, piemēram, piena produktu
izstrādājumiem cenas, kas ir zemākas par līdzsvara cenu līmeni, t.i., ignorējot
pieprasījuma un piedāvājuma faktisko samēru.
Pieprasījuma polā,
kā mēs to zinām no pieredzes, veidosies rindas, pieprasījums tiks apmierināts
pēc principa – “Kas pirmais brauc, tas pirmais maļ”. Veidosies tipiska deficīta
situācija. Daļa pircēju meklēs pazīšanos, vēlēsies pirkt preci par augstāku
cenu. Savukārt citi paliks bez pirkuma.
Piedāvājuma polā
ražotājam nebūs nekādas intereses ražošanu kāpināt. Nav izslēgti arī mēģinājumi
plānu veidot tā, lai produkcijas apjoms samazinātos. Tas stiprinās pircēju
atkarību no ražotāja, ļaus diktēt īpašus pārdošanas noteikumus, izvēlēties
pircējus, saņemt deficīta preces vai “pateicības dāvanas” no citiem.
Tirdzniecībā zels pārdošana zem letes vai “pa aizmugures durvīm”.Priekšniekiem,
vai tā saucamajai nomenklatūrai tiks organizēti speciāli slēgta tipa veikali,
bufetes, pārdošna tieši no noliktavām. Veidosies labvēlīga augsne spekulācijai.
No spekulantiem vēlamā prece būs jāpērk par cenu, kas ir ievērojami augstāka
par līdzsvara cenu normālā tirgus saimniecībā, ar tās brīvās konkurences
mehānismu.
2.1.1.
Direktīvā cena un deficīts.
D1D1 – raksturo pieprasījuma lieluma atkarību no
cenu līmeņa.
S2S2 – piedāvājamo preču daudzums, kas kā nemainīgs plānots lielums nereaģē uz cenu izmaiņām.
S1S1 – piedāvājuma lieluma līkne rāda
to, ka tā likumsakarīgi veidojas atkarībā no cenu līmeņa.
C – preces vienas vienības cena.
Q – preču daudzums (vienībās).
L1 – līdzsvara cenas krustpunkts.
L2 – cena, par kuru ir japērk prece no spekulanta,
pastāvot ierobežota piedāvājuma lielumam.
K1K2 – deficīta lielums.
Valsts direktīvas cēloņsakarības izskaidro arī neiespēju Padomju
Latvijā, tāpat kā visā kādreizējā Padomju Savienībā, atrisināt dzīvokļu
problēmu, neskatoties uz it kā plašo dzīvokļu celtniecību. Šī paradoksa
vaininieki bija visai zemā īres maksa, dzīvokļu tirgus trūkums, t.i., dzīvokļu
sadale pēc neekonomiskiem kritērijiem. Tā rezultātā veidojās dzīvokļu pieprasītāju
rindas uz gadu desmitiem.
Šāda valsts cenu direktīva ir saistīta ar noteiktu preču patēriņa jab
būtībā pirkumu normēšanu, izmantojot speciālas kartītes vai talonus. Reāli šādi
taloni ignorē patērētāju individuālās vajadzības un kļūst par nevienlīdzības
cēloni.
2.2. Valsts noteiktā maksimālā cena.
Tirgus ekonomikas apstākļos
valsts dažkārt mēģina regulēt dažu preču līmeni, nosakot to augstāko pieļaujamo
robežu. Zemāk par šo maksimālo līmeni cenas var brīvi svārstīties atkarībā no
pieprasījuma un piedāvājuma samēra. Pārdevējs nedrīkst prasīt augstāku cenu
nekā ir maksimāli noteiktā cena. Tādas regulēšanas piemērs ir dzīvokļu īres
maksimālā apmēra fiksēšana likumdošanas aktos vairākās ASV pilsētās, piemēram,
Ņujorkā, Vašingtonā, Losandželosā. Šādas cenu kontroles mērķis ir aizsargāt
īrniekus no namīpašnieku “pārmērīgās apetītes”.
Latvijas Republikā kopš 1993. gada 1. aprīļa ir spēkā Augstākās Padomes
pieņemtais likums “Par dzīvojamo telpu īri”. Šī likuma 11. pants paredz
dzīvokļu īres maksu noteikt “pusēm vienojoties, taču tā nedrīkst pārsniegt
valdības noteikto maksimālo īres maksu”.
2.3. Valsts piemaksas.
Lai saglabātu ražošanas un piedāvājuma apjomu un atbalstītu noteiktu
preču ražotājus, valsts nosaka piemaksu par katru saražoto produkcijas vienību.
Tā rezultātā pārdevēji spēj piedāvāt preci par zemāku cenu, sīvā konkurencē
nodrošināt tās noietu, ar uzviju kompensēt savas augstās ražošanas izmaksas.
Taču šīs piemaksas nestimulē šādas produkcijas palētināšanas meklējumus. Šo
variantu visbiežāk lieto lauksimnieku atbalstīšanai it sevišķi gadījumā, ja ir
runa par cenu konkurenci ārējos tirgos.
Latvijas brīvvalstī šādas piemaksas saņēma eksportsviesta ražotāji,
proti, tās zemnieku saimniecības, kas piegādāja pienu šīs eksportpreces
izgatavošanai. Šobrīd visādas subsīdijas atbalsta Eiropas Kopējā tirgus 12
valstu lauksaimniecību. Tas ir kļuvis par strīdus ābolu strp ASV un šo spēcīgo
ekonomisko savienību. ASV apvaino savus Eiropas sāncenšus brīvās konkurences
spēles noteikumu pārkāpšanā, draud noteikt augstas ievedmuitas Kopējā tirgū
daudziem dažādu valstu lauksaimniecības produkcijas veidiem, lai tā aizsargātu
savas zemes ražotājus.
2.4. “Kombinētais variants”.
Valsts nosaka kādam produkcijas veidam minimāli pieļaujamo pārdošanas
cenu un, no otras puses, apņemas uzpirkt visu piedāvāto produkciju, ko par šo
cenu tirgū nav izdevies realizēt.
Būs arī pārmērīgs darba spēka piedāvājums, ja cena ir noteikta augstāka
par līdzsvara cenu.
Ja cenas grīda ir noteikta zemāka par līdzsvara cenu, tad nekādi šķēršļi
tirgus mehānisma darbībā nerodas.
Pirms lēmumu pieņemšanas cenu politikas jomā valdībai rūpīgi jāvērtē
savas rīcības tuvākās un tālākās sekas.
Īpaša loma valsts ietekmei uz tirgus cenām ir ārējā tirdzniecībā ar
importa kvotām un muitas nodevām.
2.4.1. Cenas atbalstīšana.
D1D1 –
sākotnējais pieprasījums.
D2D2 –
samazinātais pieprasījums.
SS – piedāvājums.
C – cena.
Q – pieprasījums.
L1 – līdzsvara cena.
L2 – jaunā līdzsvara cena.
3. Nodokļu ietekme.
Valsts budžetu
var palielināt, apliekot pārdodamās preces ar papildu nodokļu summu.
Nodokļus var
pielikt kā konkrētu naudas summu pārdodamās preces vienības cenai vai arī
noteikt kā procentu no pārdošanas cenas, kāds ir jāmaksā valstij nodokļu veidā.
Ja prece tiek aplikta ar nodokli, tad savarīgi ir noskaidrot, cik pircējam par
preci ir papildus jamaksā, kādu naudas summu par vienas preces vienības
pārdošanu pēc nodokļa nomaksas saņem tirgotājs un cik lieli ir viņa zaudējumi.
Patērētājiem
bieži liekas, ka preces cenas pieaugums tirgū ir vienāds ar uzlikto PVN vai
akcīzes summu, taču patiesībā tas tā nav.
Piemēram, ja
tiktu uzlikts nodoklis sieram, tad sakarā ar tā cenas sadārdzināšanos,
patērētāji sāks meklēt lētākus aivietotājus. Piemēram, kausēto sieru vai
biezpienu.
Savukart siera
ražotāji baidīdamies par pārdodamā apjoma samazināšanos var sākt pazeminat tā
cenu. Tādā veidā nosedzot daļu no
uzliktā nodokļa.
Tādejādi valdības
uzliktais nodoklis noteiktās proporcijās tiek sadalīts starp patērētāju un
ražotāju.
3.1. Pārmaiņas pēc preces aplikšanas ar nodokli.
a)
pārbīdās tirgus piedāvājuma līkne,
bet tirgus pieprasījuma līkne paliek nemainīga.
No grafika
izriet, ka tirgotājs ir spiests samaksāt uazliktā nodokļa vienu daļu apmērā c0-cB. Pircējs sedz atlikušo daļu cA-c0.
Zīmīgi ir arī tas, ka pēc preces aplikšanas ar nodokli samazinās tās
daudzums tirgū par q0-q1.
b)
tirgus pieprasījuma līkne
pārbīdās, tirgus pirdāvājuma līkne paliek nemainīga.
Arī šajā gadījumā
pircējs un tirgotājs sadala savā starpā
nodokļu samaksu tieši tādās daļās kā “a” apskatītajā gadījumā. Pircējs samaksā
starpību cA-c0, bet pādevējs c0-cB.
Arī preces samazinajums tirgū ir tāds pats q0-q1.
Pircēja un
pārdevēja nodokļu summas maksājuma daļu lielums ir atkarīgs no tā, cik dotās
preces pārmaiņām ir elastīgs pieprasījums un piedāvājums.
3.1.1. Preces piedāvājums ir elastīgāks par pieprasījumu (pirmās
nepieciešamības preces, benzīns, dzīvokļu īre, elektroenerģijas tarifi). Šajā
gadījumā lielākā nodokļu daļa ir jāmaksā pircējam, t.i., nogrieznis cAc0>c0cB.
3.1.2. Preces
pieprasījums ir elastīgāks par piedāvājumu, tad lielāko nodokļu daļu maksā
pārdevējs, t.i., c0cB>c0cA.
3.1.3.Gadījumā, ja
preces pieprasījuma un piedāvājuma elastības ir vienādas, tad arī nodokļa summu
pircējs un pārdevējs maksā vienādās daļās, t.i., cAc0=c0cB.
3.1.4. Pilnīgi
neelastīga pieprasījuma gadījumā visu nodokļu summu maksā pircējs.
3.1.5. Savukārt, ja
preces piedāvājums ir pilnīgi neelastīgs, tad visa nodokļu summa ir jamaksā
pārdevējam.
Rezumējums.
Nodokļu maksas sadalījums
atkarībā no pieprasījuma un piedāvājuma elastības ir pretējs:
1)
ja lielāka ir piedāvuma elastība, tad pārdevējam
ir jāmaksā mazāk, bet pircējam – vairāk,
2)
ja lielāka ir pieprasījuma elastība, tad
pircējam ir jāmaksā mazāk, bet pārdevējam – vairāk.
Kam
elastība ir lielāka, tas maksā mazāk.
4.
Subsīdiju ietekme.
Tātad, arī
preces subsidēšana maina tirgus līdzsvara stāvokli. Piemēram, ja valsts subsidē
katru pārdodamo preces vienību, tad preces izmaksas it kā samazinās un
pārdevējs var to pašu preces daudzumu piedāvāt lētāk. Rezultātā tirgū prece
tiek piedāvāta lielākā apjomā un piedāvājuma līkne pārvietojas pa labi par
subsīdijas SU apmēru.
4.1. Piedāvājuma
pārmaiņas pēc preces subsidēšanas.
Preces n cena
|
Preces n piedāvājums (tūkst. gab.)
|
|
Pirms subsīdiju piešķiršanas
|
Pēc subsīdiju piešķiršanas
|
|
50
|
55
|
60
|
40
|
45
|
50
|
30
|
35
|
40
|
20
|
25
|
30
|
10
|
15
|
20
|
4.2. Piedāvājuma
līknes pārvietošanās pēc preces subsidēšanas.
Subsīdijas
ietekmē gan patērētājus, gan ražotājus. Tas ir atkarīgs no pieprasījuma un
piedāvājuma elastības.
Ja piedāvājums
ir elastīgāks par pieprasījumu, tad lielāko subsīdiju daļu saņem patērētājs,
bet atlikušo mazako daļu ražotājs.
Ja
pieprasījuma elastība ir lielāka par piedāvājuma elastību, tad lielāko daļu
subsīdiju saņem ražotājs un mazāko patērētājs.
Atzinums:
kam lielāka elastība, tas saņem mazāk.
4.3.Subsīdiju
sadalījums starp pircēju un pārdevēju.
a)
piedāvajums elastīgāks par pieprasījumu.
b)
pieprasījums elastīgāks par piedāvājumu.
5.
Sabiedrības neto zaudējumi no preces aplikšanas ar nodokli.
Nodokļi ir
galvenais avots valsts budžeta veidošanai. Piemēram, ja pieņem, ka iekasētā
nodokļa summa caur valsts budžetu pēc tā pārdales atkal nonāk patērētāja un
ražotāja rīcībā, tad varētu likties, ka ieguvums no nodokļiem kompensē
zaudējumus no preces aplikšanas ar nodokli. Sekojošā grafikā redzams, ks tas tā
nav.
5.1. Sabiedrības
neto zaudējumi no preces aplikšanas ar nodokļiem.
B+D – laukums
attēlo sabiedrības neto zaudējumus, jo tos sabiedrība vairs nevar atgūt pēc
preces aplikšanas ar nodokli. Par preces daudzumu, kas netiek nopirkts,
ražotājs nevar gūt ieņēmumus un valsts iekasēt nodokļus.
Izmantotā
literatūra.
1. R. Škapars “Mikroekonomika” 92.
– 100. lpp.
2.G. Libermanis “Valsts un tirgus
ekonomika” 14.
– 23. lpp.
3. G. Libermanis “Tirgus, cenas,
konkurence” 29.
– 37. lpp.
121.
–123. lpp.
4. A.J.Isaksens, K.B. Hamiltons, T.
Gilfasons “Pārejas ekonomika” 142.
lpp
5. Pieraksti mikroekonomikā, pasniedzējs
Kroders
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru