LATVIJAS UNIVERSITĀTE
Ekonomikas un vadības
fakultāte grāmatvedības institūts
REFERĀTS MAKROEKONOMIKĀ
VALSTS
BUDŽETS
Neklātienes nodaļas
“Grāmatvedība,analīze
un audits” II kursa
G2 grupas studente
Jana Kolmakova
st.apl.nr. EkGr 980204
RĪGA 2000
IEVADS
Makroekonomika ir mācība,
kas dod zināšanas par ekonomiku kopumā, tad no šejienes arī izriet
makroekonomiskie mērķi. Svarīgākie mērķi ir šādi:
-
vispārējs iedzīvotāju dzīves līmenis, viņu
ekonomiskā brīvība, drošība un vienlīdzība;
-
ekonomiskā efektivitāte un ekonomikas izaugsme;
-
pilnīgā nodarbinātība un cenu stabilitāte.
Makroekonomiskie mērķi un tiem
piešķirtā nozīme virza indivīdus, uzņēmumus un valdību lēmumu pieņemšanas
procesā. Šie mērķi rada cilvēkos skaidrību par sabiedrības attīstības
virzieniem, kā arī mērķu sasniegšanai izmantojamiem līdzekļiem. Šos mērķus var
izmantot kā kritērijus, lai novērstu ekonomiskās sistēmas funkcionēšanu kopumā,
vai arī tajā īstenojamo programmu efektivitāti. Kaut gan dažus mērķus, kā
ekonomisko brīvību un vienlīdzību, ir gandrīz neiespējami izteikt kvantitatīvā
veidā, tomēr lielāko vairumu mērķu, bezdarba līmeni, inflācijas tempu,
ekonomikas izaugsmi u.c. ir iespējams skaitliski noteikt.
Visas makroekonomiskās
parādības atrodas savstarpējā mijiedarbībā. Tās ir cieši saistītas gan ar
mikroekonomiku, gan arī ar valdības politiku.
Makroekonomiku nevar skatīt
atrauti no valdības politikās darbības. Tās pasākumi, dažādās sociālās
programmās tieši ietekmē tautsaimniecību kopumā, un tiek dēvēta par
makroekonomisko politiku. Galvenie instrumenti, ar ko valdība iedarbojas uz
valsts ekonomikas funkcionēšanu kopumā, ir nodokļu likme, Valsts budžeta
izdevumi, dotācijas, procenta likmes, naudas apgrozības regulēšana un citi.
Makroekonomika dod zināšanas ne tikai par ekonomiskiem procesiem, bet arī
parāda sakarības starp makroekonomisko politiku un tās ietekmi uz ekonomikas
funkcionēšanu kopumā.
VALSTS KOPBUDŽETS
Lai valsts varētu veikt savas funkcijas, tās rīcībā ir jābūt noteiktam naudas līdzekļu kopumam. Šo naudas līdzekļu veidošana, sadale un izmantošana tiek veikta ar Valsts budžeta starpību.
Valsts budžets ir valsts naudas ieņēmumu,
izdevumu saraksts, kas sastādīts noteiktam laika periodam.
Parasti šis periods ir viens
gads. Budžeta darbības periodu nosaka katras atsevišķas valsts likumdošana.
Vairākumam valstu šis periods sakrīt ar kalendāra gadu, bet citās valstīs tas
nesakrīt. Latvijā budžeta gads sakrīt ar kalendāra gadu.
Valsts budžeta īpatnība ir tā,
ka izsniegtie naudas līdzekļi nav jāatmaksā. Turklāt valdība valsts finanses
izmanto kā līdzekli fizkālās politikas realizācijai makroekonomikās
stabilitātes nodrošināšanai.
Katrā atsevišķā valstī,
atbilstoši tās teritoriālajam iedalījumam, tiek veidota noteikta budžeta
sistēma.
BUDŽETA
SISTĒMA LATVIJĀ
Latvijā, lai saskaņotu dažādas
intereses, ir izveidota šāda budžeta sitēma. Kopbudžets sastāv no divām
savstarpēji saistītām daļām: 1) no Valsts budžeta un 2) pašvaldību budžeta. Tas
nozīmē, ka bez Valsts budžeta pastāv arī zemāka līmeņa – vietējo pašvaldību –
pilsētu, rajonu, pagastu – budžeti.
Savukārt Valsts budžets un
pašvaldību budžeti ietver pamatbudžetu un speciālo budžetu.
Ar Valsts kopbudžetu saprot
visu veidu nodokļu un nenodokļu ieņēmumu un izdevumu uzskaitījumu. Tā galvenā
sastāvdaļa ir pamatbudžets. To veido visi valsts un pašvaldību ieņēmumi, kuri
paredzēti šādu izdevumu segšanai:
-
vispārējo izdevumu segšanai, kas nav domāti īpašiem
mērķiem;
-
valsts aizņēmumiem;
-
izdevumi valsts parāda apkalpošanai;
-
valsts garantiju un galvojumu saistībām u.c.
Otra ne mazāk svarīga
kopbudžeta daļa ir speciālais budžets. To veido īpaši paredzēti ieņēmumi un šie
līdzekļi ir izmantojami atbilstoši īpaši paredzētiem izdevumiem. Galvenie no
tiem ir šādi:
-
mērķa dāvinājumi un dotācijas;
-
budžeta institūciju maksas pakalpojumi
Valsts kopbudžeta ietvaros
tiek veidoti arī pašvaldību naudas līdzekļi. Tie ietver visus pašvaldību, kā
arī to institūciju iekasētos jeb saņemtos ieņēmumus, kurus pašvaldības izlieto
konkrētiem mērķiem. Pašvaldību budžetā tiek ieskaitīta iedzīvotāju ienākuma
nodokļa daļa, zemes nodoklis, noteikts procents no akcīzes nodokļa, vietējās
nodevas, Valsts budžeta dotācijas noteiktu programmu izpildei un pārdalītie
līdzekļi teritoriju ekonomiskās izlīdzināšanas fondā.
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa
maksājumi ir viens no lielākajiem pašvaldību budžeta ieņēmumu veidošanas
avotiem.
Valsts ir izveidojusi papildu
nodokļu ieņēmumu avotus, no alkohola un tabas tirdzniecības ieņēmumiem
speciālajā budžetā, lai uzlabotu iedzīvotāju veselības aprūpi un to iestāžu
finansēšanu, kā arī no degvielas akcīzes nodokļa, lai uzturētu kārtībā valsts
un pašvaldību autoceļus un nodrošinātu dotācijas nerentablajos pasažieru
pārvadājumiem sabiedriskajā transportā lauku apvidū.
VALSTS KOPBUDŽETA IZDEVUMI
Valsts izdevumi ir visi maksājumi no budžeta, izņemot parādu
pamatsummas atmaksu.
Valsts izdevumi tiek
paredzēti, lai nodrošinātu iedzīvotājus ar koplietošanas precēm un
pakalpojumiem. Tā ir valsts aizsardzība, sabiedriskā kārtība un drošība,
iedzīvotāju tiesību aizsardzība, kultūra u.c. Tās ir preces un pakalpojumi,
kurus nav ieinteresēts ražot un piedāvāt tirgū privātais sektors, kura interesēs
ir apmierināt tikai maksātspējīgo iedzīvotāju vajadzības. Tādēļ valstij ir
jāpalīdz maznodrošinātajiem slāņiem.
Valsts uzdevums ir uzlabot
sabiedrisko labklājību kopumā un apmierināt visu cilvēku vajadzības. Lai veiktu
šo uzdevumu, valstij ir nepieciešami noteikti naudas līdzekļi.
VALSTS IEŅĒMUMU AVOTI
Valsts ieņēmumi ir visi valsts un pašvaldību institūciju iekasētie
jeb saņemtie līdzekļi, atbilstoši valsts likumdošanai.
Valsts ieņēmumu svarīgākie
avoti ir šādi:
-
visu veidu nodokļi,
-
valsts iekšējais un ārējais aizņēmums,
-
naudas emisija.
Latvijas Valsts budžeta
ieņēmumiem ir divas daļas: ieņēmumi no visa veida nodokļiem un ieņēmumi, kas
nav saistīti ar nodokļu iekasēšanu.
Ieņēmumi no visu veidu nodokļiem ir šādi:
-
pievienotās vērtības nodoklis;
-
akcīzes nodoklis;
-
uzņēmumu ienākuma nodoklis;
-
īpašuma nodoklis;
-
iedzīvotāju ienākuma nodoklis;
-
dabas resursu nodoklis;
-
muitas nodoklis;
-
izložu un azartspēļu nodoklis;
-
sociālais nodoklis.
Valsts ieņēmumu otru daļu veido nodevas un
nenodokļu ieņēmumi. Tie ir šādi:
-
ieņēmumi no mežiem;
-
maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu;
-
Latvijas Bankas atskaitījumi no peļņas;
-
Valsts privatizācijas fonda iemaksas;
-
ieņēmumi no valsts īpašuma iznomāšanas;
-
valsts iestāžu sniegtie maksas pakalpojumi;
-
ieņēmumi no procentu maksājumiem un dividendes;
-
dotācijas un dāvinājumi naudā un natūrā;
-
aizņēmumi budžeta deficīta finansēšanai.
VALSTS BUDŽETA ĪPATSVARS IEKŠZEMES
KOPPRODUKTĀ
Valsts budžeta īpatsvars
iekšzemes kopproduktā ir tā daļa, kas tiek pārdalīta ar nodokļu starpniecību.
To aprēķina kā Valsts budžeta ieņēmumu attiecību pret iekšzemes kopproduktu,
izsakot procentos. Iegūtais skaitlis parāda, ar kādu iekšzemes kopprodukta daļu
rīkojas valsts. Katrā atsevišķā valstī šis skaitlis ir dažāds. Jo tas ir
lielāks, jo tas liecina, ka valstij ir lielāka loma ienākuma pārdalē no privātā
sektora uz valsts sektoru un otrādi.
Latvija ir pieskaitāma pie to
valstu grupas, kura ar nodokļu starpniecību ienākumus pārdala minimāli, t.i.
apmēram trešo daļu no iekšzemes kopprodukta.
Ekonomistu un politiķu vidū
pastāv domstarpības par to, cik daudz līdzekļu vajadzētu pārdalīt ar budžeta
ieņēmumu starpniecību. Apmēram trešdaļu no iekšzemes kopprodukta pārdala valsts
sektora labā tādas valstis kā ASV un Honkonga, bet vairākums Eiropas Savienības
valstu ar nodokļu starpniecību pārdala gandrīz pusi vai pat lielāko daļu no
iekšzemes kopprodukta.
Valstis ar lielākiem ieņēmumiem
var sekmīgāk risināt iedzīvotāju sociālās problēmas: maksāt augstākas vecuma
pensijas, vairāk naudas atvēlēt izglītības sistēmas attīstībai, iedzīvotāju
veselības aprūpei un citām vajadzībām.
Latvijas valdība savu
noteicošo lomu ražošanā un pakalpojumu sniegšanā ir zaudējusi, apzināti veicot
valsts īpašuma privatizāciju, pagaidām savā kontrolē atstājot tikai lielos
monopoluzņēmumus un infrastruktūru.
Ar budžeta starpniecību
valdība var iedarboties uz preču, darba, naudas tirgu un risināt sociālā
taisnīguma problēmas sabiedrībā.
Pirmkārt, valsts pērk
sabiedriskās preces un citus labumus. Tādējādi tā var ietekmēt pieprasījuma un
piedāvājuma apjomu un struktūru preču tirgū.
Otkārt, valsts sektorā tiek
nodarbināta noteikta daļa ekonomiski aktīvo iedzīvotāju. Viņi par sniegtajiem
pakalpojumiem saņem noteiktu atalgojumu. Tādējādi valsts ar budžeta
starpniecību ietekmē kopējo situāciju darba tirgū. Turklāt ekonomikas
lejupslīdes un depresijas periods, lai samazinātu bezdarbu, valsts veido jaunas
darba vietas un stimulē to radīšanu privātajā sektorā.
Treškārt, valsts no saviem
līdzekļiem piešķir kredītus, nosaka aizdevumuprocenta likmes, izstrādā kredītu
iesniegšanas noteikumus. Tādējādi tā iedarbojas arī uz kredītu tirgu.
Ceturtkārt, valsts piešķir
dotācijas atsevišķu reģionu, nozaru attīstībai. Īpaši tas attiecas uz jaunu,
prioritāro, nākotnes tehnoloģijas nozaru attīstību. Ar nodokļu atvieglojumiem
valsts atbalsta uzņēmumus, kuru ražojumi ir konkurentspējīgi pasaules tirgū.
Piektkārt, valsts veic
transfermaksājumus: izsniedz pensijas, pabalstus un citus maksājumus. Tie ir
vienpusēji valsts maksājumi personām vai uzņēmumiem, kas nav saistīti ar preču
ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu. Ar transfermaksājumu starpniecību valsts
veic ienākumu pārdali, īsteno sociālo taisnīgumu sabiedrībā.
BUDŽETA DEFICĪTS
Budžeta deficīts rodas gadījumos, ja valsts izdevumi pieaug
straujāk nekā ieņēmumi noteiktā laika periodā. Ja valsts izdevumi ir mazāki
nekā ieņēmumi, tad veidojas budžeta pārpalikums. Līdzsvarots budžets ir tad, ja
valsts izdevumi ir vienādi ar ieņēmumiem. Tāds budžets ir makroekonomiskās
stabilitātes svarīga izpausme. Taču lielāko valstu vairākums dzīvo uz parāda,
t.i., vairāk tiek iztērēts naudas, nekā tās ir valsts kasē.
Par to, vai ir pieļaujams
budžeta deficīts, ekonomistu vidū pastāv dažādi uzskati. Vieni uzskata, ka
budžetam ik gadus vajadzētu būt sabalansētākam. Otri savukārt atbalsta budžeta
veidošanas cikliskumu, argumentējot to, ka budžets ir viens no anticikliskās
politikas instrumentiem. Viņi uzkata, ka ekonomikas lejupslīdes un depresijas
periodā ir pieļaujamas budžeta deficīts, lai sekmētu kopējo pieprasījumu. Tas
savukārt sekmē ekonomikas augšupeju, ienākumu pieaugumu. Līdz ar to palielinās
ieņēmumi budžetā no visu veidu nodokļiem, kas dod iespēju dzēst iekrāto budžeta
deficītu un vēlāk nodrošināt sabalansētu budžeta veidošanu. Ir ekonomisti, kuri
uzskata, ka budžeta sabalansētībai nav primāras nozīmes, bet gan primāra nozīme
ir makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšanai, izmantojot fizkālo politiku.
Raksturojot budžeta deficītu,
ir svarīgi noskaidrot tā pieļaujamo lielumu. Statistiķi parasti aprēķina Valsts
budžeta īpatsvaru iekšzemes kopproduktā. Tiek uzskatīts, ka makroekonomiskā
stabilitāte tiek nodrošināta, ja ikgadējais Valsts budžeta deficīts nepārsniedz
3% no iekšzemes kopprodukta. Arī saskaņā ar Māstrihtas līgumu šāds kritērijas
ir jāievēro attiecībā uz valsts budžeta deficītu Eiropas Savienības valstīm,
lai tās iegūtu tiesības piedalīties Eiropas Monetārajā Savienībā.
Lai valsts varētu atļauties
tērēt vairāk naudas līdzekļu nekā ir tās ieņēmumi budžetā, tad tai ir
nepieciešami papildus naudas līdzekļi, un tie kaut kur jāatrod. Pastāv šādi
budžeta deficīta segšanas avoti:
-
ieņēmumu palielināšana;
-
izdevumu samazināšana;
-
kredīti;
-
valsts aizņēmums no iedzīvotājiem;
-
naudas emisija.
Visnopietnākā problēma rodas
tajā gadījumā, ja budžeta deficīts tiek dzēsts ar naudas emisijas palīdzību.
Līdz ar to palielinās naudas daudzums apgrozībā, notiek cenu līmeņa vispārējs
kāpums un iestājas neprognozējama inflācija. Tas savukārt izsauc aizdevumu procenta
likmju paaugstināšanos un ilgtermiņa ieguldījumu samazināšanos. Šie visi
procesi veicina ekonomikas lejupslīdi.
VALSTS PARĀDS
Mūsdienās galvenais budžeta
deficīta segšanas avots ir valsts aizņēmums no iedzīvotājiem. Valsts izlaiž apgrozībā
iekšējā aizņēmuma parādzīmes un tās pārdod juridiskām un fiziskām personām. Tās
uzkrājas no gada uz gadu un kļūst par valsts iekšējo parādu. Valsts iekšējo
parādu veido arī tādi avoti kā aizņēmumi no komercbankām, dažādas
parādsaistības, kuras apņemas segt valdība u.c.
Valsts iekšējais parāds ir uzkrātā naudas summa, kuru valdība ir
aizņēmusies no savas valsts fiziskām un juridiskām personām, kā arī valdības
pārņemtās parādu saistības.
Valsts iekšējā parāda pieaugums
ir mazāk bīstama parādība salīdzinājumā ar līdzīgām tendencēm ārējā parāda
rādītājos. Iekšējais parāds nozīmē resursu pārdali valsts iekšienē ar budžeta
starpniecību. Šie naudas līdzekļi paliek valstī un veido maksātspējīgo
pieprasījumu, lai iegādātos personiskā patēriņa un kapitālpreces. Daudz
sliktāka parādība valsts ekonomikā ir tāda, ja no tās aizplūst naudas līdzekļi,
kas tiek samaksāti citām valstīm kā procentu maksājumi un atmaksātās parāda
summas, t.i. summas, kuras veido valsts ārējo parādu.
Valsts ārējais parāds ir visu kredītu summa, kurus valsts
patstāvīgie iedzīvotāji aizņēmušies no ārzemniekiem un kuri jāatmaksā ārvalstu
valūtā, ar precēm vai pakalpojumiem.
Valst ārējo parādu veido šādas
sastāvdaļas:
-
ilgtermiņa parāds – tajā ietilpsts kredīti, kuru
atmaksas termiņš ir ilgāks par gadu un kurus ņēmusi vai garantējusi valdība un
pašvaldības, kā arī kredīti, kurus bez valsts garantijām saņēmušas bankas,
uzņēmumi, iedzīvotāji;
-
Starptautiskā Valūtas fonda līdzekļi, kurus saņēmusi
valsts konkrētu mērķu īstenošanai – nacionālās valūtas stabilizācijai un
ekonomikas pārstrukturēšanai;
-
īstermiņa parāds – to veido kā valsts, tā arī
privātie aizņēmumi, kuru atmaksas termiņš ir īsāks par gadu.
Ārvalstu aizņēmumi dod iespēju
valstij patērēt un investēt vairāk, nekā tai ir iespēja konkrētā laika periodā
saražot. Efektīvi izmantojot ārvalstu aizņēmumus, tiek sekmēta tautsaimniecības
attīstība. Taču, ja ārvalstu kredītus izmanto neveiksmīgu pasākumu finansēšanai
un kapitāla aizplūšanai no valsts, tas var nelabvēlīgi atsaukties uz valsts
ekonomisko stāvokli.
Līdz ar valsts ārējā aizņēmuma
efektīvu izmantošanu, svarīgi ir, vai valsts būs spējīga pildīt savas saistības
attiecībā pret ārvalstu kreditoriem. Tas savukārt ir atkarīgs no vairākiem
faktoriem. Galvenie no tiem ir šādi:
-
nacionālās ekonomikas izaugsmes iespējas;
-
ieguldījumi investīcijās un to efektīva izmantošana;
-
ārējā parāda pieauguma un eksporta apjoma
attiecības;
-
jaunu kredītlīgumu parakstīšana par ievērojamām
summām.
Latvijā, pieņemot likumu par
Valsts budžetu attiecīgajam gadam, tiek apstiprināts valdības aizņēmums un
garantiju apjoms. Turklāt valdības garantijas var izsniegt tikai projektiem,
kuri iekļauti attiecīgā gada valsts ieguldījumu programmā.
Ārējā parāda līmeņa
raksturošanai visbiežāk izmanto tādus rādītājus kā:
-
ārējā parāda attiecība pret iekšzemes kopproduktu;
-
ārējā parāda summa uz vienu valsts iedzīvotāju;
-
ārējā parāda apkalpošanas maksājumu attiecība pret
eksporta apjomu;
-
ārējā parāda apkalpošanas maksājumu attiecība pret
Valsts kopbudžetu.
Iekšējo un ārējo parādu
kopsumma veido valsts kopējo parādu.
Valsts parāds rada problēmas
sakarā ar parādu saistību kārtošanu. Tas ir tāpēc, ka jāveic pakāpeniska parāda
summas atmaksa noteiktajā termiņā un vienlaikus arī procentu maksājumi. Tās ir
lielas summas un tādēl bieži tiek izdarīti jauni aizņēmumi, lai varētu atmaksāt
vecos parādus.
Kaut arī budžeta deficīta un
valsts parāda pastāvēšana rada virkni problēmu ekonomikā, tomēr mēģinājumi
vairākumam pasaules valstu pāriet uz bezdeficīta budžetu vai mazināt valsts
parādu ir izrādījušies neveiksmīgi. “Dzīvei uz parāda” ir daudz vairāk
priekšrocību salīdzinājumā ar tām problēmām, kas valstij rodas sakarā ar
budžeta deficīta un valsts parāda apkalpošanas izmaksām. Budžeta deficīts var
kalpot kā stimuls ekonomiskās aktivitātes paaugstināšanai, it īpaši tās
depresijas fāzē. Savukārt valsts aizņēmuma parādzīmju un citu vērtspapīru
pārdošana atklātā finansu tirgū ir svarīgs monetārās politikas instruments. Tā
dod iespēju iedzīvotājiem un uzņēmumiem ieguldīt naudas līdzekļus bezriska
pasākumā un saņemt ienākumsus no procenta.
Secinājumi:
Valsts
budžets ir valsts naudas ieņēmumu un izdevumu saraksts. Budžets tiek sastādīts
noteiktam laika periodam, parasti gadam. Budžeta darbības periodu nosaka katras
atsevišķas valsts likumdošana. Latvijā, lai saskaņotu dažādas intereses, ir
izveidota noteikta budžeta sistēma. Ar budžeta starpniecību valdība var
iedarboties uz preču, darba, naudas tirgu un risināt sociālās problēmas
sabiedrībā. Valstis ar lielākiem ieņēmumiem var maksāt augstākas vecuma
pensijas, vairāk naudas atvēlēt izglītības sistēmas attīstībai, iedzīvotāju veselības
aprūpei un citām vajadzībām.
Budžeta deficīts rodas tad, ja
valsts izdevumi pieaug straujāk nekā ieņēmumi noteiktā laika periodā. Turklāt,
ja valsts izdevumi ir mazāki nekā ieņēmumi, tad veidojas budžeta pārpalikums.
Līdzsvarots budžets ir tad, ja valsts izdevumi ir vienādi ar ieņēmumiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru