UZŅĒMĒJDARBĪBAS IDEJA UN INOVĀCIJA UZŅĒMĒJDARBĪBĀ






Turības Mācību centra augstskolas
Patstāvīgais studiju darbs
Uzņēmējdarbībā Nr. 1









UZŅĒMĒJDARBĪBAS IDEJA UN INOVĀCIJA
UZŅĒMĒJDARBĪBĀ.













RĪGA
1998.





SATURA RĀDĪTĀJS.
      



IEVADS……………………………………...............................3
JAUNAS IDEJAS,
MEKLĒŠANA...................…………………..............................4
UZŅĒMĒJDARBĪBAS UZDEVUMI,
LAI UZSĀKKTU BIZNESU.……………………......................5
UZŅĒMĒJDARBĪBAS PLĀNOŠANA.…………......................6
TIRGUS APTAUJA UN NOVĒRTĒŠANA..…..........................7
CENU VEIDOŠANA..................……………….........................8
KONKURENTI.........…………………………….......................9
NOBEIGUMS……………………………………......................9
IZMANTOTĀ LITERATŪRA……............................................10






























IEVADS.

          Mūsu valstī arvien  ātrāk sāk attīstīties uzņēmējdarbība , bet bieži vien ir jūtams noteikts palēlinājums reformu gaitā tieši uzņēmējdarbības vidē. Manuprāt, tas ir uzņēmējdarbības pieredzes un zināšanu trūkums privātuzņēmumu dibināšanā un funkcionēšanā.Mūsu sabiedrība sāk spert tikai pirmos soļus civilizētu apstākļu radīšanai uzņēmējdarbībā.
          Tagad gandrīz jebkurš var uzsākt savu biznesu. , jo tagad ir ļoti liela saskarsme ar ārzemju tirgiem. Rodās aiz vien jaunas un spilgtas idejas uzņēmuma veidošanai , un ir arī daudz lielākas iespējas to uzsākt. . Līdz ar to , ka Latvija ir guvusi neatkarību , mūsu ielās var redzēt ar katru dienu jaunus uzņēmumus. Daudzi agrākie uzņēmēji , kuriem nebija iespējas nostabilizēties tirgū , tagad var privatizēt uzņēmumus un būt pilnīgi neatkarīgiem no ārējo vai iekšājo iejaukšanos viņu uzņēmumos. Jo , ja jebkuram uzņēmējam ir privātīpašums , līdz ar to , viņš kļust patstāvīgs. Uzņēmuma īpašniekam ir dota iespēja operatīvi manevrēt ar sava uzņēmuma līdzekļiem un nospraust kokrētus uzņēmuma darbības uzdevumus. Privātuzņēmējiem ir visas iespējas brīvai saimnieciskai darbībai un , brīvu samnieciskās darbības izvēli. Privātuzņēmēji  var brīvi slēgt līgumus , apvienoties  vai sadarboties ar citiem uzņēmējiem un to organizācijām. Viņš var brīvi darboties ar savu uzņēmumu pēc saviem uzskatiem . Vispārējā darbības brīvība ir galvenās uzņēmēja tiesības brīvā tirgus ekonomikas sabiedrībā.
          Tā pat , privātuzņēmēji ir ieinteresēti iegūt pēc iespējas lielāku peļņu un uzskrāt  savu kapitālu , vairot savu īpašumu , tādēļ  viņiem ir jāražo un jāpārdod preces , kas atbilstu patērētāju pieprasījumam.
          Uzņēmējdarbība kalpo netikai katra cilvēka attīstības  interesēm   ,
bet arī visas sabiedrības interesēm. Bieži vien uzņēmējdarbība rada papil-
dus apstākļus arī valsts attīstībaiļ














JAUNAS IDEJAS
 MEKLĒŠANA.

Ideja ir viena no svarīgākajām un vērīgākajām bagātībām ne tikai  uzņēmuma sekmīgai pastāvēšanai un paplašināšanai , bet arī jaunu uzņēmumu dibināšanai.
          Jaunam uzņēmējam ir jāveido sava jaunā uzņēmuma biznesa plāns.
          Jaunā uzņēmuma uzdevums ir plānot , organizēt un kontrolēt izpildi. Jebkuram uzņēmējam ir nepieciešamas idejas , kuras varētu reali īstenot un,  kas nesīs viņa uzņēmumam panākumus. Bez idejas nevar sākties uzņēmējdarbība.Parasti ideja rodas darbīgu cilvēku galvās ,bet, manuprāt . viens no svarīgākajiem faktoriem ir tas, ka cilvēkam jābūt ļoti uzņēmīgam,lai spētu pieņemt lēmumus un radīt iespējas idejas realizēšanā.Tāpēc ir jāizmanto visa sava pieredze, izglītība, zināšanas uzņēmējdarbībā.
          Jaunam uzņēmējam nav viegli uzsākt uzņēmuma darbību , jo idejas ir ļoti daudz , bet nevar visas idejas realizēt , tāpēc vajag katru ideju kārtīgi izanalizēt.
          Uzņēmējam ir jānostāda mērķis uz kura pamata arī radīsies jaunās idejas. Jāizlemj , vai uzņēmējs veidos ilgtermiņa , vai īstermiņa uzņēmumu. Vai uzņēmuma pamata nodarbošanās būs ražošana , vai tas būs veikals , darbnīca , vai arī cita veida pakalpojumi utt.
          Katrai idejai radīsies savas problēmas , tādēļ nepieciešams , precizēt radušās idejas problēmas. Tas ne vienmēr ir tik vienkārši. Jāizstrādā alternatīves , balstoties uz finansiālām iespējām un uzņēmuma uzdevumiem.
Jāizvēlas alternatīves , kas atbilst uzņēmuma mērķiem.
Katra ideja ir sīki jāizanalizē , lai varētu pieņemt galējo lēmumu.  Jāatceras , ka lēmumi ir līdzekļi , lai sasniegtu nostādīto mērķi. Katram lēmumam būs pozitīvas un arī negatīvas puses . Katrs lēmums ir jauna problēmu atklāšana. Un problēmas risinājums noved pie citas apstākļu virknes , kas atkal prasīs  jaunus lēmumus.
Katra ideja un lēmums ir jāīsteno . Var gadīties , kad izveidotais plāns nedos nekādus rezultātus un panākumus uzņēmumam , jo tas nav pareizi īstenots. Tādēļ , jābūt pilnīgi drošam un pārliecinātam par savu izveidoto biznesa plānu.
Jānostāda ne tikai uzņēmuma mērķi , bet arī uzdevumi un pienākumi,   kuri būs obligāti jāizpilda .
          Lai veidotu uzņēmumu ir jāizpēta tirgus nišas , lai zinātu kādā tirgū uzņēmējs pārdos savu preci. Jāizpēta piercēji , to pieprasījums , vajadzības. Jāizpēta tirgus preces cenas , tas ir , kāda prece ir vispieprasītākā. Jāizpēta konkurence tirgū.
               Pašreizējos apstākļos , kad ekonomikas sfērā notiek dažādas izmaiņas , uzņēmējam jābūt informētam par visiem ar uzņēmumu saistī-
tiem jautājumiem un jāplāno sava darbība mēnešiem un pat gadiem uz priekšu.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS UZDEVUMI,
LAI UZSĀKTU BIZNESU.

          Uzņēmējdarbību uzsākot, svarīgākie risināmie uzdevumi ir darbības sfēras un mēroga izvēle. Ir svarīgi ieplānot, cik liels būs uzņēmums , kāds būs pieprasījums pēc paredzētās produkcijas un kāds būs no tā ienākums.
          Jaunas idejas var atklāt , novērojot konkurentu darbības procesu. Tāpēc nepieciešams iepazīt viņu reklāmu , apmeklēt izstādes , uzsklausīt viņu paziņojumus , analizēt tendences viņu produkcijas pieprasījuma attīstības jomā.
          Jaunas idejas var gūt arī no citiem avotiem , piemēram , no konsultantiem , reklāmas aģentiem , jo reklāmas aģenti ir visciešākā saskarsmē ar pircējiem , viņi visvairāk var uzzināt pircēju vēlmes , nepieciešamību utt. , jaunas idejas vēl var iegūt no patentu autoriem , no pētniecības firmām , publikācijām utt.
Ja uzņēmējs ir ražotājs , tad viņam ir jāmeklē visādas informācijas , lai varētu preci uzlabot. Šajā jomā var organizēt speciālas grupas , kas izvirza dažādus uzvedinošus jautājumus par preces uzlabošanu.
Uzņēmējs var sadarboties ar citeim uzņēmējiem un veidot kopuzņēmumu. Tad varētu veidot saražoto preču komplekāciju , piemēram , lielam uzņēmumam pārdot un iekārtot pilnībā visu ofisu , tas varētu būt ar galdiem , krēsliem , paklājiem , datoriem , pārējo biroja tehniku utt. Tad abiem uzņēmumiem , kuri ir veidojuši kopuzņēmumu , radīsies lielāka peļņa. Bet , lai veiktu šādu pasākumu biroju iekārtošanai , tad ir jāveido firmas katalogi , kurā ir atspoguļota visa piedāvātā prece un pakalpojumi.
Kad uzņēmums formulē mērķus ir svarīgi , lai uzņēmumu vadība konsultētos ar firmas darbiniekiem visos līmeņos. Darbinieki bieži vien var sniegt vērtīgu informāciju un padomus.
Jāzin , ka pareizi izvirzīti uzdevumi iedvesmo jūsu mērķu sasniegšanai , un parāda saskatīto problēmu. Uzdevumiem ir jābūt konkrētiem , izpildāmiem noteiktā laika posmā , virzītiem uz konkrētiem rezultātu sasniegšanu.
Vistiešākais uzņēmuma mērķis ir - peļņas iegūšana. Tas ir atkarīgs no iepriekš minētiem apstākļiem - ražošanas produkcija , pakalpojums utt. Svarīgākais un sarežģītākais ir pieprasījuma noskaidrošanas jautājums. Vēlams noskaidrot pieprasījuma prognozi nākotnei un piedāvājuma novērtējumu analoģiskai produkcijai , ko ražo citi uzņēmumi.
Mērķu noteikšanai jāņem vērā uzņēmumā esošās iespējas , ārējos apstākļus , tas ir , vidi , kurā uzņēmums atrodas.
Katram uzņēmējam ir jāplāno sava uzņēmējdarbība , lai uzņēmums nestu peļņu , lai uzņēmumam būtu nākotne , lai spētu nodrošināt darbiniekus ar darba algām.
Parasti uzņēmēji savus mērķus un plānošanu parāda rakstiskā veidā,  lai varētu konsultēties ar darbiniekiem vai kaut kādām citām juridiskām personām. Plānošanas mērķis ir sniegt atbildi uz radušajiem jautājumiem.
Svarīgs jautājums nākamajam uzņēmējam ir uzņēmuma novietojums Protams, ja neņem vērā to, ka uzņēmējs pārņem kādu jau esošu uzņēmumu.

UZŅĒMĒJDARBĪBAS PLĀNOŠANA.

          Ja uzņēmējs ir izlēmis kāda ideja būs reāla viņa uzņēmējdarbības uzsākšanai un ,  kādā tirgū viņš piedāvās savu preci , tad ir jāplāno savas preces piegāde , tas ir , ar kādām firmām viņš sadarbosies , kas būs viņa piegādātāji. Varbūt viņš darbosies pilnīgi neatkarīgi no citiem uzņēmējiem, tas ir , piegādās preci pats. Rezultatīvai uzņēmuma saimniecības vadīšanai arvien biežāk un plašāk izmanto biznesa plānus. Uzņēmējdarbības plāns ir uzņēmuma secīgas, sistemātiskas darbības mehānisms, ar kura plīdzību tiek risināti ekonomiski izdevīga uzņēmuma darbības plānošana ,dažādu darbības variantu izstrādāšanas, ekonomiski izdevīgas darbības attīstības plānošana.
          Uzņēmējdarbības sekmes lielā mērā ir atkarīgas no tā , cik izdevīgi ir iepirktas izejvielas , materiāli , preces un ražošanas līdzekļi , citas materiālās vērtības uzņēmumā.
          Lēmums par izejvielu , materiālu vai preču iepirkšanu tiek pieņemts pēc tam , kad saņemta informācija par to , ka radusies nepieciešmība palielināt esošos izejvielu , materiālu vai preču krājumu , vai arī šie krājumi pilnībā izsīkuši. Svarīgi ir arī uzņēmuma iespēju noteikšana. Tās varētu būt noliktavu iespējas , to ietilpība , brīvas vietas utt. , gan uzņēmuma finansiālās iespējas , tas ir , uzņēmumam ir nepieciešamie naudas līdzekļi materiālo vērtību iegādei. Tāpēc iepirkšanas vai sagādes procesam ir jāseko materiālu vai preču uzskaitei un preču vai materiālo vērtību kustībai.
          Nepieciešamā produkcijas daudzumam ražošanai ir jāzin izejvielu un komplektējošo detaļu piegādes iespējas. Lai noteiktu sagādes apjomus , ir jāiegūst daudz dažādas informācijas : par preču piegādi , preču noietu , pircēju pieprasījumu , ienākumu izmaiņām , par jaunu uzņēmumu atvēršanos , par konkurējošo uzņēmumu materiālo stāvokli u.c.
Ražošanas uzņēmuma sagādes plānošana notiek , pamatojoties uz uzņēmuma ražošanas apjomu un laiku.
Uzņēmējdarbības plānu sastāda arī tāpēc , lai informētu potenciālos investētājus un baņķierus par uzņēmuma stāvokli ,par tā kredīta atmaksāšanas iespējām. Biznesa plāns ir neaizvietojams ,ja uzņēmums vēlas saņemt kredītu vai aizdevumu.
Ja uzņēmums ir liels un preces jāpasūta un jāpiegādā lielos daudzumos , tad tas ir izdevīgi uzņēmējam , jo tad uzņēmējam ir lielāks preču apgrozījums un tas rada izdevīgākus piegādes un maksāšanas noteikumus, tas ir , uzņēmējs var paplašināt savu sortimentu daudzumu un,  var atļauties lielākas preču atlaides. Savukātr , ja būs mazāki piegādes izdevumi , līdz ar to būs lielāki noliktavu izdevumi , kas saistīts ar izmaksām par uzglabāšanu. Uzņēmuma normālai darbībai ir nepieciešams notiekts izejvielu , materiālu vai gatavo preču krājums.

TIRGUS APTAUJA UN NOVĒRTĒŠANA.

          Uzņēmumam jāveido anketas, ar kuru palīdzību varētu uz konkrētiem jautājumiem atbildes ,lai nākotnē uzņēmējam būtu vieglāk pieņemt pareizos lēmumus. Aptaujas varētu organizēt uz ielām , kur jūs esat tiešā saskarsmē ar pircējiem , vai arī , aptaujas var veikt anketu veidā , tas varētu būt - laikrakstos , žurnālos , varbūt televīzijā , vai arī uz speciāli izveidotām firmas bukletām.
          Jāmēģina atrast visu nepieciešamo informāciju par uzņēmējdarbību , tās veidošanu , problēmu risināšanu. Jāmēģina nodibināt jaunus kontaktus ar citām firmām , tie varētu būt arī konkurentu uzņēmumi . Var sadarboties ar ārzemju firmām.
          Daudzi uzņēmumi, lai gūtu stabilāku stāvokli tirgus nišā rīko dažādas degustācijas.Protams, ka ne jebkurš uzņēmums var to atļauties , bet uzņēmumi , kuriem ir sakari ar ārvalstu firmu , ir ieinteresēti lai šīs preces apgrozījums pēc iespējas labāk un ātrāk iekļautos Latvijas tirgū. Piemēram - Dāņu firma ražo Merrild kafiju un tās mērķis ir paplašināt preces apgrozību arī Latvijā , tapēc tiek nodibināts kopuzņēmums ar Latvijas vairumtirdzniecības firmu.Uzņēmumi ir ieinteresēti par preces noietu , tapēc tiek rīkotas degustācijas , lai cilvēki spētu novērtēt šo kafijuļ .Par cik prece ir laba un kvalitatīva , tad šo degustāciju rezultātā abu uzņēmumu peļņa piaug daudzkārtīgi.                                  
          Jāizlemj , kura ir jūsu iecerētā tirgus grupa , ko jūs gribat ar to panākt , kā jūs to panāksiet , lai tas notiktu , kādu informāciju jūs sūtīsiet un , kā jūs padarīsiet to pārliecinošu , kuru līdzekli jūs izmantosiet , lai nosūtītu informāciju , kā jūs izmērīsiet un attīstīsiet panākumus ?
          Nevar izvēlēties tikai reklamēšanas līdzekli , nevar izdomāt pārdošanas veicināšanas paņēmienu , nevar domāt par pārdošanas vietu , nezinot , kam pārdodam , kādi ir klientu pirkšanas motīvi , kādā veidā jūsu produkts saskaņojās ar viņu vajadzībām. Nevar , piemēram , ražot to , kas ir jau saražots , bet jāražo to , kas ir vajadzīgs pircējiem.
          Lai sekmīgi darbotos uzņēmuma noiets ir vajadzīga ne tikai laba reklāma, bet arī plaši kontakti. Jāveido dažādas telefonu intervijas, anketu izsūtīšana pa pastu, personīgās intervijas.Firmai jāpiesaista uzmanība ar dažādu prezentāciju rīkošanu ,piemēram, preces prezentāciju,jaunu produktu prezentāciju, firmas, kuras atgādina par savu esamību. Svarīgi ir sastādīt prezentācijas katalogus, kuros var atrast visnepieciešamāko informāciju.
Mēs zinām , ka , lai varētu uzzināt patērētāju pieprasījumu , tātad , ir jāveic anketēšana , aptauja un konsultēšanās pie citiem uzņēmējiem.
          Tā pat , mēs zinām , ka patērētājs pieprasīs preci , kurai būs laba kvalitāte , zemas cenas , liela sortimenta izvēle un daudzums , pēcpārdošana , apkalpes serviss , iegādātās preces izturīgums , piegādes apstākļi , uzņēmuma atrašanās vieta , informācijas pilnīgums par katru interesējošos preci , pieejamība , kredītkartes , garantijas , konsultēšana , kompetence , gatavība palīdzēt , atlaižu sitēma.

CENU VEIDOŠANA.

          Jāprot veidot preces cena , jo preces cena nevar pārsniegt konkurējošā uzņēmuma cenas. Ja preces cena ir augstāka , tad mūsu uzņēmums zaudē savus potenciālos klientus un , līdz ar to , uzņēmum nav peļņas. Katram uzņēmumam jānostāda sevi pircēja vietā , piemēram , iepērkoties pie citiem uzņēmējiem , tad uzņēmējs pats sapratīs pircēju vajadzības.
          Cenu atlaides pievērš lielāku uzmanību un interesi pircējiem. Cenu atlaides var rīkot , piemēram , sezonai beidzoties vai arī kaut kādu tradicionālo svētku gadījumos.
          Pastāv dažādi cenu atlaides veidi :
·     Rabats - tas ir cenas pazemināšana dažādu iemeslu dēļ. Tiek izrēķināta no kopējās pirkuma summas. Rabata atlaide pārsvarā ir no 5 % - 10 % .
·     Bonuss - ir atlaide , kuru maksā pircējam par noteiktu summas daudzumu sasniegšanas.
·     Skonto - atlīdzība par rēķina pirmstermiņa samaksu.
          Nav ieteicams arī pārcensties ar cenu atlaidēm , jo , piemēram , lielas konkurences tirgū tas ir neizdevīgi. Ja lielas konkurences tirgū jūs pazemināt kaut kādas noteiktas preces cenu , tad jums rodas vairāk pircēju un precei ir noiets , bet , līdz ar to , konkureti arī noreaģē uz to un pazemina savas preces cenas. Tad atkal rodas tirgū preču cenu līdzsvars un ir grūti atgriesties pie iepriekšējās preces cenas , jo tad pircējs iepirksies pie konkurējošā uzņēmēja un jums vairs nebūs peļņas.

KONKURENTI.

Uzņēmējdarbība ir arī atkarīga no konkurentiem. Vadoties pēc konkurentiem uzņēmums var paplašināt savu uzņēmumu , veidot labāku apkalpes metodi , uzlabot pieejamību , piedāvāt izdevīgākas preces cenas patērētājiem.
Konkurencei ir stimuls podukta kvalitātes un tās drošības nepārtrauktas pilnveidošanai. Konkurence liek radīt jaunus produktu veidus . Konkurence pieder pie mokroekonomiskās vides. Konkurence , savukārt , var arī bremzēt jūsu uzņēmuma panākumus , ja konkurencei ir labāks  uzņēmums , lētākas preces , labāka apkalpošana utt.
Jābūt pilnībā informētam par katru konkurējošo uzņēmumu. Nepārtraukti jācenšas papildināt informācijas avotus un zināšanas par konkurences darbību.

NOBEIGUMS.

Nobeigumā gribētu teikt , ka ir vēl ļoti daudz problēmas , lai uzsāktu savu uzņēmējdarbību , piemēram , sociālās problēmas , tas ir , sociālās problēmas skar visu iedzīvotāju intereses jo vairāk uzņēmēju intereses. Uzņēmējiem jāievēro visi Latvijas Ministru Kabineta noteikumi , piemēram , par nodokļu maksāšanu , likumi, attiecībā pret darbiniekiem un darba devējiem , tas ir , darba likumu kodeksi , u.c. likumi un noteikumi. Es domāju , ka ļoti svarīgs priekšnosacījums uzņēmējdarbībā ir uzņēmēja profesionālā sagatavoāība. Pretējā gadījumā bieži vien uzņēmējiem rodas daudz dažādas problēmas , kuras viņi nespēj atrisināt tikai šī iemesla dēļ. Jebkurš uzņēmums vienmēr ir spiests rēķināties ar iespējamo risku un citām problēmām. Uzņēmējam jau laikus jāpamana iespējamie šķēršļi un jāizstrādā stratēģija, lai to novērstu.




























IZMANTOTĀ LITERATŪRA.


“ Uzņēmējdarbības pamati “  Marita Rurāne ,
Izdevniecība “ Turības Mācību centrs “
1997. Rīga.


“ Biznesa plāns “ ,
1. kursa darba izmantošana.




1 komentārs:

  1. Kredīts uzņēmumiem ir viens no ātrākiem veidiem ka piesaistīt finansējumu https://www.cityfinances.lv/lv/kredits-uznemumiem/

    AtbildētDzēst