Ventspils
Augstskola
Ekonomikas un Pārvaldības studiju nodaļa
Referāts uzņēmējdarbībā
IP1
Grupas
vadītāja: Zane Kazāka
Grupas
dalībnieki: Dace Bebre
Ieva
Nagliņa
Andris
Limanāns
Agnese Balode
Ainārs Zariņš
1999./2000. mācību gada II semestris
Organizācija.
Organizācijas
ir ļoti svarīgi veidojumi. Kāpēc? Mūsdienu industrializētajā sabiedrībā, kur
dominē sarežģītas tehnoloģijas, organizācijas apvieno zināšanas, cilvēkus,
dabas izejvielas, lai paveiktu darbus, kas atsevišķam cilvēkam nebūtu pa
spēkam. Vai bez organizācijām katru dienu varētu notikt 17 000 avio lidojumu
bez avārijām, vai tiktu saražots mums nepieciešamais elektrības daudzums ar
milzīgu dambju un atomelektrostaciju palīdzību, vai tiktu izgatavots miljoniem
automašīnu, vai būtu pieejamas neskaitāmi daudzas citas lietas, bez kurām mūsu
dzīve šķiet neiedomājama? Organizācijas pārņem visas jomas, tās izplatās arvien
vairāk.
Tālāk piedāvājam
organizācijas formālu definīciju:
Organizācija ir sociāla, uz mērķi
orientēta vienība, kas ir stingri strukturizēta.
Sociāla vienība nozīmē- veidota no diviem vai vairākiem cilvēkiem. Uz mērķi orientēta nozīmē - radīta, lai
sasniegtu noteiktu rezultātu (outcome), kā piemēram, gūt peļņu (vairumam
uzņēmumu), apmierināt reliģiskās vajadzības (baznīcas), vai nodrošināt sociālo
vajadzību apmierināšanu (studentu apvienības u.c.). Stingri strukturēta nozīmē, ka uzdevumi un atbildība tiek sadalīta
organizācijas dalībniekiem, biedriem, darbiniekiem. Šī definīcija attiecas gan
uz bezpeļņas organizācijām, gan uzņēmumiem kā organizācijām. Starp citu,
literatūrā angļu valodā, rakstot par uzņēmumiem, gandrīz vienmēr tiek lietots
vārds “organisation” –
‘organizācija’, nevis “enterprise”
– ‘uzņēmums’, kas it kā ir precīzāks apzīmējums.
Uzņēmums ir tehniska, sociāla,
ekonomiska, ar apkārtējo vidi saistīta vienība, kas ražo preces un sniedz
pakalpojumus, apmierinot sabiedrības vajadzības. Patstāvīgi lemj, darbojas un
riskē ar savu mantu.
Organizācija- uzņēmuma
darbinieku grupa, kuru vieno kopīgi darbības mērķi un uzdevumi.
Organizāciju darbības novērtēšanas kritēriji.
Organizācijas var
vērtēt pēc to efektivitātes un produktivitātes. Organizācijas efektivitāte jeb sekmīgums parāda, cik
lielā mērā organizācija sasniedz savus mērķus. Organizācija darbojas efektīvi,
ja tai ir lieliski panākumi savi mērķu īstenošanā. Organizācijas efektivitāte
parāda organizācijas spēju piedāvāt preces vai pakalpojumus, ko patērētājs
novērtē pietiekami augstu, lai maksātu par tiem naudu, respektīvi - pirktu.
Vēl viens
atskaites punkts ir organizācijas produktivitāte
kā lietderības koeficients. Organizācija ir produktīva tad, ja tā sasniedz
savus mērķus ar minimāliem resursiem. Produktivitāte mēra rezultātu (output) uz vienu ieguldīto resursu vienību (input). Tātad organizācijas produktivitāte jeb
lietderīgums attiecas uz organizācijas mērķu sasniegšanai izlietoto resursu
daudzumu.
Kaut gan tas nav
viegli, viena un tā pati organizācija var vienlaikus būt efektīva, sekmīga savu mērķu sasniegšanā un augsti produktīva.
Lai to sasniegtu, vadītājam ir jānostāda augsta līmeņa darba izpildes (performance)
sasniegšanu par savu galveno pienākumu.
Organizāciju tipi.
Apskatīsim, kāda
tipa organizācijas var darboties. Par klasisku tiek uzskatīta vācu sociologa
Maksa Vēbera izstrādātā “ideālās birokrātijas koncepcija”.
Organizācija kā birokrātiska sistēma.
Šādā
organizācijā vadībai ir ar likumiem noteikta vara, līdz ar to darbinieki
pakļaujas organizācijas likumiem, nevis kādai īpašai personai.
Kādas ir
birokrātiskās organizācijas raksturīgās iezīmes?
§
darba dalīšana un specializācija;
§
varas ( attiecīgi ar pozīciju)
hierarhija;
§
formālu normu ( likumu) sistēma;
§
bezpersoniskas attiecības cilvēku
vidū.
Vēbera iecere
bija haosa un patvaļas vietā iedibināt organizācijās saprātīgu kārtību, kura
vienlaikus nodrošinātu gan augstāku darba efektivitāti, gan arī radītu lielāku
drošības izjūtu un apmierinātību darbiniekos.
Birokrātiska
organizācija ir slēgta sistēma, jo tā neņem vērā apkārtējās sociālekonomiskās
vides apstākļus.
Mūsdienās
saskaņā ar Vēbera principiem vairāk darbojas dažādas valsts un budžeta
iestādes, privātajām struktūrām tas mazāk raksturīgi.
Birokrātiskās
organizācijas trūkumi tika apzināti samērā ātri un no tiem mēģināja
atbrīvoties.
Organizācija kā atvērta sistēma.
Pirmo
sistemātisko organizācijas modeli aprakstīja amerikāņu sociologs Džordža
Homanss.
Atvērtas
sistēmas teorija izceļ savstarpējo saistību un atkarību starp dažādiem
komponentiem un vidi, kurā organizācija darbojas. Galvenais, ar ko šī teorija
atšķiras no slēgtās sistēmas teorijas, ir akcents uz apkārtējo vidi
(ekonomiskie un sociālie apstākļi, likumdošana, u.c.) un tās mainīgajām
prasībām.
Atvērtas
sistēmas teorijas galvenās iezīmes:
§
resursu jeb enerģijas ieguldījums
( piemēram, darbs, izejvielas, idejas un pārējais, kas nepieciešams
organizācijas funkcionēšanai);
§
resursu jeb enerģijas pārveidošana
( transformācija) – organizācijas darbība savu mērķu sasniegšanai;
§
rezultāti jeb produkcija, kas ir
šīs resursu pārveidošanas rezultāts, produkcija vai pakalpojumi, kurus saņem
apkārtējā vide;
§
negatīvā entropija. Entropija šajā
gadījumā nozīmē sistēmu tendenci uz sabrukšanu. Lai to novērstu, organizācijai
ir jāpanāk negatīvā entropija, t.i., ieguldījumam ir jābūt lielākam, nekā
nepieciešams produkcijas radīšanai, lai krīzes gadījumā organizācijai būtu
enerģijas rezerve;
§
informācijas ieguldījums. Vadībai
ir regulāri jāsaņem informācija par organizācijas funkcionēšanu, informācija
par jebkurām organizācijas novirzēm no vajadzīgā kursa;
§
stabils stāvoklis. Ieguldītā
enerģija un resursi ir sabalansēti ar produkciju;
§
diferenciācija, veidojot jaunas
specializētas struktūras, lai veiktu īpašus uzdevumus. Parādoties jaunām
vajadzībām, ir jāveido arī jaunas struktūras jeb apakšsistēmas.
Organizācijas tēla veidošana.
Organizācijas
veido savu tēlu jeb imidžu gan mērķtiecīgi apzinātā, gan spontānā, bieži vien
pilnībā neapzinātā veidā. Oficiālais veids, kā organizācijas sevi “pasniedz”,
ir informācija, kuru tās izplata par sevi: bukletu un reklāmas prospektu veidā,
ar masu informācijas līdzekļu starpniecību, Internetā, piedaloties dažādās
izstādēs un konferencēs. Šim nolūkam pēdējos gados arī Latvijā organizācijās ir
sākuši strādāt speciālisti darbam ar sabiedrību. Ne vienmēr šādi izplatītā
informācija objektīvi atspoguļo realitāti. Nereti vēlamais tiek uzdots par
esošu, bet trūkumi un nepilnības tiek rūpīgi slēptas. Gan organizācijas tēla
saturs, gan tā veidošanas paņēmieni pieder pie organizācijas kultūras ārējām
izpausmēm.
Organizācijas
tēls veidojas arī neformāli kā tās locekļu spontānas pašdarbības rezultāts. To
veido organizācijas mīti un leģendas, anekdotes un joki, saistīti ar
organizācijas esošajiem vai bijušajiem līderiem, kādām citām spilgtām
personībām, veiksmēm, neveiksmēm.
Organizēšana.
Organizēšana seko plānošanai un tā atspoguļo to, kā
uzņēmums cenšas izpildīt plānus. Organizēšana ietver veicamo uzdevumu
iedalīšanu atbilstošajiem departamentiem, rīkojumu došanu, nepieciešamo resursu
piešķiršanu, darba rezultātu koordinēšanu kopīgā mērķa sasniegšanai. Organizēšana
sāk darba procesu, noskaidrojot, kas darāms un kādas attiecības, hierarhija
pastāv starp darbiniekiem. Lai to noskaidrotu,
jāvadās pēc skaidri noformulētas organizācijas misijas, pamatvērtībām,
mērķiem un stratēģijas, kur tiek uzrādīts, kam kas jādara, kas par ko atbild un
kā dažādi cilvēki un organizācijas daļas ir saistītas savā starpā- kas kuram
pakļauts. Tas viss, protams, var tikt paveikts vairākos, atšķirīgos veidos.
Jāprot izvēlēties pareizo formu, kas vislabāk apmierina attiecīgās situācijas prasības.
Organizēšanas
teorija.
Organizēšanas
teorija analizē organizāciju struktūru, funkcijas, darbu izpildi un kontroli,
kā arī individuālu darbinieku un darba grupu uzvedību. Organizēt darbu nozīmē
sadalīt to sīkākās vienībās un piešķirt attiecīgajiem cilvēkiem un
departamentiem izpildīšanai. Organizēšana uzņēmumā ir vesela sistēma, kas
ietver:
§
hierarhijas un darba grupu
izveidošanu;
§
veicamo darbu piešķiršanas,
norīkošanas mehānismu;
§
sagatavošanas darbu veikšanu
sekmīgai koordinēšanai, norīkošanai, kontrolei;
§
centralizēšanu un
decentralizēšanu;
§
noteikšanu, cik lielā mērā
pārklājas darbinieku pienākumi.
Vadībai saprātīgi jāiedala organizācija
darba vienībās, tad jākoordinē izveidoto vienību darbība.
Organizēšanas
procesā vissvarīgākais ir pareizi izveidot organizācijas struktūrvienības, kas
nodrošina produktīvu ražošanu un plānu izpildi kā arī pašu galveno –
maksātspēju un nepārtrauktu peļņas gūšanu. Organizēt nozīmē veidot struktūru.
Vadīšana.
Vadīšana ir savas ietekmes,
autoritātes lietošana, lai motivētu darbiniekus strādāt uzņēmuma mērķu labā.
Vadīt nozīmē radīt un dzīvē realizēt tādu kultūras un vērtību izpratni, kas
vieno visus darbiniekus, vadīt nozīmē arī nodrošināt efektīvu komunikāciju
darbinieku starpā, kā arī vadīšana nozīmē darbinieku iedvesmošanu, var teikt
pat inficēšanu ar vēlmi veikt pienākumus ārkārtīgi augstā līmenī. Šajā
nedrošības, sašaurināšanās, starptautiskās konkurences un darbinieku
neviendabīguma laikā spējai ielikt strādājošos noteiktos kultūras rāmjos,
spējai dot saistošus pienākumus un spējai motivēt darbiniekus ir izšķiroša loma
veiksmīgas uzņēmējdarbības nodrošināšanā. Plašā nozīmē tā ir tāda ietekme uz
viena darbinieka rīcību, kas maina cita darbinieka uzvedību, attiecības,
uztveri u.tml. No šī viedokļa var secināt, ka ikkatrā organizācijā vadīšana
atšķiras.
Vadītājs ir noteikts cilvēks
uzņēmumā, kurš ietekmē darbinieku darbību, lai īstenotu organizācijas mērķus.
Lai panāktu efektīvu vadīšanu, vadītājam jālieto vara.
“Vadītājs” un
“vara” organizācijā ir cieši un nesaraujami jēdzieni. Izmantosim amerikāņu
psihologa Džerija Fefera definīciju šī jautājuma tālākam apskatam. “Vara ir
potenciāla iespēja ietekmēt uzmanību, mainīt notikumu gaitu, pārvarēt
pretestību un panākt, lai cilvēki darītu to, ko citos apstākļos viņi nedarītu.”
Lai gan vārdi “vara”, “autoritāte” un “ietekme” ir savstarpēji cieši saistīti
jēdzieni, un reizēm tiek lietoti kā sinonīmi, to starpā tomēr ir atšķirības.
Vara ir iespēja manipulēt ar
citiem vai mainīt viņu uzvedību, taču autoritāte ir varas avots un padara to
likumīgu, t.i., dod tiesības manipulēt ar citiem. Autoritāte ir formālā vara, kura ir indivīdam, pateicoties viņa
statusam organizācijā. Padotie pieņem šo autoritāti. Savukārt ietekme ir plašāks jēdziens nekā vara,
tā ietver iespējas mainīt cilvēkus vispārīgā veidā – mainīt viņu apmierinātību
ar darbu, darba izpildi.
Jēdzieni “vadītājs” un “līderis”
nereti tiek lietoti kā sinonīmi, jo angļu vārds “leader” tiešā
tulkojumā nozīmē “vadītājs”. Parasti par cilvēku kā vadītāju runā tad, kad viņš
ir oficiāli iecelts un ievēlēts vadošā amatā, tas nozīmē, ka viņam organizācijā
ir noteikts statuss, kura galvenā iezīme ir vara, kuru atzīst tie, kas
pakļaujas šim cilvēkam. Vienkāršotā veidā vadītāja un līdera atšķirību var
skaidrot ar autoritātes palīdzību. Amerikāņu pētnieks Beniss Vorrens uzskaita
šādas galvenās vadītāja un līdera atšķirības:
§
vadītāji administrē, līderi ievieš
jauninājumus;
§
vadītāji atdarina, līderi ir
oriģināli;
§
vadītāji koncentrē uzmanību uz
sistēmām un struktūrām, līderi uz cilvēkiem;
§
vadītāji paļaujas uz kontroli,
līderi rada uzticēšanos;
§
vadītāji akceptē pieņemto kārtību,
līderi izaicina to;
§
vadītāji dara lietas pareizi,
līderi dara pareizas lietas.
Lielākā daļa
autoru ir vienisprātis, ka līderis ir cilvēks, kurš ietekmē citus pārliecinot,
nevis piespiežot. Neapšaubāmi, dažādā mērā līdera īpašības piemīt katram
vadītājam.
Uzņēmuma vadības
sistēmā var būt viens vai vairāki vadības posmi. Tas atkarīgs no uzņēmuma
lieluma un uzņēmējdarbības organizatoriskās formas. Var būt šādi vadības posmi
jeb instances:
§
uzņēmuma augstākās vadības posms – uzņēmuma
īpašnieki vai pilnvarotās personas, līgumsabiedrības komplementārie dalībnieki,
statūtsabiedrību pārvaldes institūcijas, kurām ir izlemšanas un rīkošanas
tiesības;
§
uzņēmuma vidējais vadības posms – augstākās
vadības posmam pakļautā vadības posma (nodaļu, pārvalžu) vadītāji, kuri izpilda
uzņēmuma augstākās vadības institūciju rīkojumus un pavēles, izlemj savu
struktūrvienību jautājumus un izrīko uzņēmuma zemāko vadības posmu;
§
uzņēmuma zemākās vadības posms – apakšnodaļu,
noliktavu, iecirkņu vadītāji, kas atrodas augstāk stāvoša vadības posma
padotībā.
Vadītāja funkcijas grupā.
No vadītāja
sociālpsiholoģiskajām funkcijām tiek nodalītas vadības funkcijas. Lai gan arī
vadības funkciju uzskaitījumi ir daudzveidīgi, kā galvenās parasti minētas
šādas: plānošana, organizēšana, koordinēšana, kontrole un vērtēšana. Šīs
funkcijas sīkāk tiek aplūkotas pārvaldības teorijā.
Vadītāja
funkcijas palīdz vadītājam veidot savu personisko autoritāti organizācijā. Tās
ir:
§
administratīvā funkcija – šis ir apkopojošs
apzīmējums jau minētajām vadības funkcijām. Vadītāja autoritāte lielā mērā ir
atkarīga no tā, kā viņš veic savus vadības pienākumus, jo šīs pienākumu
veikšanas atkarīgi organizācijas panākumi. Vadītājam jāpilda sava vadītāja
loma;
§
stratēģiskā funkcija – šī funkcija attiecas uz
vidējā līmeņa vadītājiem. Tā ir augstāk stāvošās vadības prasību saskaņošana ar
darbinieku vajadzībām. Var teikt, ka vadītājs atrodas kā starp diviem
dzirnakmeņiem – no vienas puses augstāk stāvošas vadības prasības, kuras
interesēs parasti ir organizācijas mērķu sasniegšana, no otras puses
darbiniekiem pirmajā vietā esošo personisko interešu nodrošināšana;
§
ekspertu funkcija – šai funkcijai ir divi
aspekti. Pirmais – vadītāja profesionālā kompetence un zināšanas pārvaldāmajā
sfērā, otrs - informācijas kontrole
(informācija par pārmaiņām, piem., pienākumu sadale un vērtēšana, ko
darbiniekiem vēlams saņemt tieši no vadītāja).
§
pārstāvnieciskā funkcija – šī funkcija ir
daudzpusīga. Viena no tās izpausmēm ir reprezentatīvais aspekts – kā vadītājs
pārstāv savu organizāciju ārpus tās. Tas ir vadītāja tēls jeb imidžs. Bet
pārstāvnieciskajai funkcijai ir arī ne mazāk nozīmīgs saturiskais aspekts - kā
vadītājs spēj pārstāvēt savu darbinieku intereses, parādīt viņu sasniegumus,
risināt sarunas konfliktu gadījumos utt.
§
iekšējo savstarpējo attiecību funkcija –
vadītājam ir jāprot risināt konfliktsituācijas, bieži jāuzņemas šķīrējtiesneša
vai starpnieka funkcija. Darbiniekiem ir jābūt pārliecinātiem, ka vadītājs šo
funkciju veic objektīvi;
§
etalona funkcija – vadītājam ir
jābūt uzvedības paraugam saviem darbiniekiem, jo tieši no vadītāja uzvedības
darbinieki mācās, kā pareizi izturēties pret saviem pienākumiem;
§
ideoloģiskā funkcija – vadītājs ir organizācijas
galveno vērtību veidotājs.
Darbvieta – uzņēmuma šūniņa.
Darba vide ir
darba vieta ar tās fiziskajiem un higiēniskajiem apstākļiem, kuros darbinieki
pilda darba pienākumus. Darba vide jāprojektē un jāorganizē tā, lai darba
apstākļi atbilstu valsts apstiprinātajām darba aizsardzības un darba higiēnas
normatīviem. Darba videi jāatbilst arī valsts ugunsdrošības noteikumiem. Ja ir
paaugstināts risks, darba vide jānorobežo un jāapgādā ar nepieciešamajiem
glābšanas un aizsardzības līdzekļiem.
Darbvieta ir mērķtiecīgi
iekātota telpas (ražošanas laukuma) daļa noteikta darba (operācijas) veikšanai.
Darbvieta ir apgādāta ar darba līdzekļiem (darbgaldiem, instrumentiem,
aizsargierīcēm, tehnoloģisko aprīkojumu, mēbelēm, taru, transportlīdzekļiem).
Ir specializētas un universālas, pastāvīgas un pagaidu, stacionāras un
pārvietojamas darbvietas; tās ir atšķirīgas strādniekiem, inženiertehniskajiem
darbiniekiem, administratīvajam un pārvaldes personālam.. Darbvieta ir vieta, kurā darbiniekam nepieciešams atrasties, vai
kurp viņam jādodas sakarā ar darba pienākumu pildīšanu un kura tieši vai
netieši atrodas darba devēja kontrolē.
Darba apraksts.
Darbu var
definēt kā noteiktu pienākumu un atbildības kopumu, kuru uzņemas pildīt darba
ņēmējs. Šie pienākumi un atbildība, kā arī tas, ko no darbinieka sagaida darba
devējs, darba apstākļi (darba laiks un vieta), galvenās prasmes, iespējamās
darba veikšanas metodes, parasti tiek iekļautas rakstiskas formas darba
aprakstā.
Darba vietu raksturojumu
var veikt pēc šādiem punktiem:
1) darba uzdevums;
2) darba priekšmetu apraksts;
1) darba materiāli;
2) darba līdzekļi;
3) darba vieta;
4) darba drošība;
5) darba gaita;
6) darba kontrole;
7) darba vietas sakopšana.
Cits variants:
1)
pamatpienākumi;
2)
pienākumu veikšanai nepieciešamo
zināšanu apjoms (izglītība);
3)
veicamā darba patstāvības
pakāpe;
4)
darbību reglamentējošie
normatīvie akti;
5)
veicamā darba sarežģītība;
6)
atbildības apjoms;
7)
sadarbība;
8)
darba raksturs.
Katra
uzņēmuma vadītājs var izveidot savam uzņēmumam atbilstošus darba vietas
raksturojumus jeb amata aprakstus, veidojot dažādas kombinācijas.
Darba ņēmējam,
zinot piedāvātās darba vietas raksturojumu, ir vieglāk izdarīt izvēli –
kandidēt uz šo vietu vai ne. Pretendentam ir vienkāršāk izvērtēt savas spējas,
viņš zina savus pienākumus un to, ko no viņa sagaida. Darba devējam darba
vietas raksturojums palīdz sakārtot darbu, jo vienlaicīgi tas palīdz sadalīt
pienākumus un pilnvaras. Tas disciplinē darbu un personālu.
Darba vietas
raksturojuma izveidošana sevišķi svarīga ir lielajos uzņēmumos ar lielu
darbinieku skaitu. Tas būtiski atvieglo personāla daļas darbu. Personāla daļa
atsevišķi katram darbiniekam – amatam var izveidot darba vietas raksturojumu.
Jaunai darba vietai var izveidot projektu, bet vēlāk, jau īstenojot to dzīvē, aprakstu
papildināt.
Darba vide.
20.
gadsimta sākumā uzņēmumos konstatēja, ka darba kvalitāti un produktivitāti,
tāpat kā strādnieku drošību un veselību ietekmē fiziskā vide, kurā viņi strādā.
Pat augsti kvalificēti un motivēti darbinieki
nesniedz labākos rezultātus netīrā, trokšņainā un tehniski slikti
aprīkotā darbvietā.
Plašos pētījumos tika apzināts, kuri fiziskās
vides aspekti visvairāk traucē darba izpildei un kādi apstākļi darbam ir
vispiemērotākie. Tālāk minētie faktori tiek uzskatīti par svarīgākajiem.
1.Tīrība.
Tīrība ir viens
no visvieglāk saskatāmajiem darba vides apstākļiem. Netīras, nevīžīgi
izvietotas iekārtas traucē darbam vairākos veidos:
§
putekļi gaisā, netīrība un
mikroskopiskas ķimikālijas var izraisīt darbiniekos diskomforta izjūtu un pat
veicināt viņu saslimšanu;
§
netīrumi un dažādas eļļas var
padarīt produktu sastāvdaļas un darbarīkus slidenus un grūti vadāmus;
§
gruži var sabojāt tehniskās
iekārtas un darbarīkus, traucēt to nevainojamam darbam;
§
piesārņotība gaisā vai vietās, kur
norisinās aktīvs darbs, var izjaukt notiekošās ķīmiskās reakcijas vai kādā
veidā sabojāt topošo produkciju;
§
sajauktās un nekārtīgās darba
vietās ir grūti atrast vajadzīgās detaļas un darbarīkus, tiek traucēta brīvā
kustība pa telpu un zūd darba drošība.
Un gluži pretēji
– tīra, kārtīga darba vide palīdz radīt pozitīvas attiecības starp
strādniekiem. Tas īpaši svarīgi ir to darbinieku vidū, kuriem ir tiešs kontakts
ar klientiem.
2. Apgaismojums.
Apgaismojuma
daudzums un gaismas avotu izvietojums ir atkarīgs no veicamā darba.
Darbiniekiem, kuri strādā detalizētu darbu, neapšaubāmi nepieciešams
intensīvāks apgaismojums nekā, piemēram, tiem, kas strādā ar datoru. Atšķirīgs
ir arī gaismas ķermeņu izvietojums telpā. Apgaismojuma nozīme tika pierādīta
kādā Nevadas štata pasta nodaļā – pārdomātas izmaiņas apgaismojumā vēstuļu
šķirošanas produktivitāti palielināja par 8 procentiem.
3. Temperatūra un gaisa mitrums.
Skaidrs, ka arī
šie darba vides faktori ietekmēs darba gaitu un rezultātus. Labākā temperatūra
vistiešāk atkarīga no darba veida un veicamā darba apjoma. Darbam ofisā vai
citur, kur nepieciešama maza fiziskā aktivitāte, optimālā gaisa temperatūra ir
augstāka nekā, piemēram, krāvējam. Temperatūra un gaisa mitrums nav svarīgi
tikai strādnieku komforta izjūtai, bet tas var iespaidot viņu uzmanību un
koncentrēšanās spējas, no kā savukārt atkarīga ražoto produktu kvalitāte , kā
arī darba drošība.
4. Trokšņi un
skaņas.
Trokšņi, ko
varētu nosaukt arī par nevēlamām skaņām, ir kaitīgi kaut vai tāpēc, ka tie
novērš strādnieku uzmanību. Tie var izraisīt kvalitātes un produktivitātes
pazemināšanos. Dažos gadījumos troksnis var būt fiziski kaitīgs – izraisot
sāpes vai pat dzirdes zudumu.
Troksni
iespējams samazināt, uzstādot pēc iespējas klusāk strādājošas iekārtas vai telpā
ierīkojot trokšņus amortizējošus elementus. Ja tas nav iespējams, jāgādā, lai
trokšņainajā darbvietā strādātu pēc iespējas mazāk cilvēku. Citi risinājuma
varianti – a) jāatdala strādnieki no troksni izraisošajām iekārtām, uzstādot
starpsienas; b) jānodrošina strādnieki ar atbilstošu ekipējumu, piemēram, ausu
aizsargiem.
Tomēr darbvietā
ir skaņas, kas ir vēlamas un pat nepieciešams. Atbilstoša mūzika spēj radīt
brīvāku un komfortablāku darba vidi, bet dažādas ieprogrammēti signāli pievērš
strādnieku uzmanību, ja kāda iekārta nedarbojas.
Jāatceras, ka,
veidojot darbvietas, veselībai labvēlīgai videi un drošībai jāpievērš
vislielākā vērība. Bīstama un neveselīga darba vide mazina ne tikai darba
produktivitāti, bet palielina arī kompānijas izmaksas nelaimes gadījumu, darba
pārtraukšanas, darbinieku slimības un darbnespējas dēļ, kā arī apdrošināšanas
maksājumu, drošības normu pārkāpšanas un tiesas prāvu izmaksu dēļ.
Darbinieki
nepārdomāta darbvietas iekārtojuma dēļ savukārt cieš no fiziskām sāpēm un
diskomforta, garīgas un emocionālas spriedzes, ienākumu zaudēšanas un dzīves
ilguma samazināšanās.
Organizācijas struktūra.
Organizācijas struktūra ir uzdevumu un komunikācijas
saikņu sistēma. Tas ir veidojums, kas aptver veicamos darbus, darba gaitu,
atskaitīšanās (ziņošanas) attiecības un atsevišķus indivīdus un grupas
vienojošus komunikāciju kanālus (ceļus).
Ir grūti izveidot labu organizācijas
struktūru, bet ir vērts pievērst tai īpašu uzmanību, jo veiksmīgi izveidota
struktūra ir liels ieguvums. Struktūrai
ir jāatbilst mainīgās uzņēmējdarbības vides tendencēm - ja situācija mainās,
arī struktūrai jāmainās. Struktūras maiņu sauc par reorganizāciju. Tagad daudzi
uzņēmumi īsteno iekšēju reorganizāciju grupās, kurām tiek piešķirta lielākas
pašpārvaldes tiesības, līdz ar to no šīm grupām tiek prasīta arī lielāka
atbildība.
Formālā
un neformālā organizācijas struktūra.
Organizācijā parasti pastāv divu veidu struktūras – formālā un neformālā. Formālā struktūra parāda oficiālās
saistības organizācijā.
Formālās organizācijas uzbūvi veido:
§
darba dalīšana (amati parāda darba pienākumus);
§
uzraudzības attiecības (parāda, kas kam atskaitās par
paveikto);
§
komunikāciju ceļi (parāda oficiālos saziņas
ceļus);
§
galvenās apakšnodaļas (parāda, kas atskaitās vienam
un tam pašam vadītājam);
§
vadības līmeņi (tiek uzrādīti vertikālie vadības slāņi).
Formālā struktūra
parāda, kā organizācijai būtu jāstrādā.
Aiz formālās struktūras vienmēr ir
neformālā struktūra. Tā ir “ēnu” organizācija, ko veido neoficiālas, bet
bieži vien kritiski svarīgas darba
attiecības starp organizācijas dalībniekiem. Ja varētu uzzīmēt neformālo
struktūru, tā parādītu, kas ar ko regulāri runājas, uztur citas saiknes,
neņemot vērā viņu formālos amatus un attiecības; tā parādītu cilvēkus, dzerot
kafiju, kopā trenējoties, draudzējoties un tamlīdzīgās situācijās. Nevienu organizāciju nevar
pilnībā izprast, neiedziļinoties arī tās neformālajā struktūrā. Neformālās
struktūras zināšana ir svarīgs vadītāja veiksmes nosacījums, jo tā palīdz
organizācijas mērķu sasniegšanā. Īpaši nozīmīga neformālā struktūra ir
reorganizācijas un citu pārmaiņu laikā, kad ir nepieciešams emocionālais
atbalsts un draudzība. Draugi - darba kolēģi dod cilvēkam lielāku drošības
sajūtu, pārliecību, ka nepieciešamības gadījumā viņam būs, kas palīdz izpildīt
pienākumus.
Taču organizējot organizācijas darbību, jāatceras, ka neformālajai
struktūrai ir arī savi trūkumi - tā kā tā darbojas ārpus oficiālajiem
autoritātes rāmjiem, tad dažkārt tā darbojas pret organizācijas kā vienota
veseluma interesēm. Neformālā struktūra
ir saistīta arī ar baumām, nepatiesu informāciju, pretošanos pārmaiņām,
novirzīšanos no mērķiem. Tāpat rodas “autsaideru” problēma - ir cilvēki, kas
nepieder darba vietā esošajām kompānijām un tāpēc jūtas atstumti.
Organizācijas struktūra kā formālu regulējošu aktu kopums.
Organizācijas
struktūra ir arī formālu
regulējošu aktu kopums, kas regulē darba procesu.
Formālie organizācijas regulēšanas akti
veidoti, ņemot vērā uzņēmuma mērķus un pamatojoties uz veidu, kādā vadītājs
nosaka darbinieku tiesības un pienākumus. Formālā organizācijas sistēma
ierobežo darbinieku rīcības iespējas. Tomēr pastāv iespēja iegūt uzņēmuma darba
rezultāta augļus - algas, pabalstu, piemaksu utt. veidā.
Ne tikai formālā organizācijas struktūra, bet arī darbinieka individuālās
īpašības, viņa motīvi, cerības un gatavība darbam, kolēģu un citu vienību
izturēšanās nosaka indivīda darbošanos uzņēmumā. Iepriekšminēto nosaka
sabiedrības un kultūras vērtības.
Organizācijas struktūras izvirza noteikumus, kurus īstenojot var iespaidot
darbinieku rīcību. Darbinieku izturēšanos, iespējams, nosaka tas, ka pastāvošā
kārtība tiek uztverta kā likums. Viņi domā, ka esošā sistēma vislabāk atbilst
viņu interesēm un to nemaina. Tomēr darbinieki socializācijas procesā var
ieviest jaunus noteikumus un tradīcijas tālejošu mērķu īstenošanai. Rezultātā
tiek sasniegts mērķis, jo atsevišķām personām vai personu grupām ir vara, un
pat tad, kad viņu mērķiem ir pretinieki, tie tomēr tik īstenoti. Šie faktori
skar darbiniekus dažādos veidos. Organizatoriski regulējošie akti vienmēr tiek
saistīti gan ar pozitīvām, gan ar
negatīvām sankcijām.
Dimensijas, kurās organizācijas struktūras paraugi atšķiras, saistītas no
vienas puses ar panākumu sadalīšanu, no otras puses – ar uzņēmuma sasniegumu savienošanu. Attiecībā
uz sasniegumu rezultātiem, sadalījums tiek pēc tiesiskās formas diferencēts.
Organizatoriskie paraugi, kuri ir orientēti uz uzņēmuma sasniegumiem, kā pamatu
liek vai nu atšķirīgus specializācijas veidus, vai arī koordināciju.
Organizāciju
struktūru ietekmējoši faktori.
Izšķir divus organizāciju struktūras ietekmējošus faktorus:
1.
determinētie faktori ir tie, kuri dažādos veidos ir saistīti
ar cilvēkiem, kuri uzņēmumā par kaut ko ir atbildīgi un kuru izturēšanos
iespaido organizatoriskie risinājumi.
2.
organizācijas pazīmes un vide,
kas tiek apzīmēta kā konteksta
faktori.
Atkarībā no to ietekmes subjekta, izdala ar organizāciju un ar vidi
saistītos faktorus. Organizatoriskie faktori var būt veidoti organizācijās.
Uzņēmuma un ar to saistītie faktori savstarpēji viens otram pielāgojas. Ar
apkārtējo vidi saistītos faktorus nevar ietekmēt atsevišķas kompānijas.
Svarīgi
(konteksta) faktori.
Ar organizāciju saistītie faktori |
Ar apkārtējo vidi saistītie faktori |
Sasniegumu
programma, sagatavošanas un informācijas tehnika
|
Tiesiskā
sistēma, darbaspēka kvalifikācijas struktūra
|
Tiesiskās
sistēmas un privātīpašuma attiecības
|
Situācija
darba tirgū
|
Uzņēmuma
kultūra
|
Situācija
izejvielu tirgū
|
Uzņēmuma
lielums
|
Tehnikas
attīstība
|
Šie faktori netieši
nosaka organizācijas struktūras izveidošanos. Tas ir uzņēmumu vadītāju darbības
rezultāts, kuri, apsverot visus par un pret, izšķiras par kādu no organizācijas
formām. Kad identisku kontekstu noteikumi atšķirīgās organizācijas struktūras
tiek realizēti, var tik pieņemts lēmums, sekojot diferencētiem stratēģijas
apsvērumiem un pārvaldības psiholoģijai, vienkāršiem faktu izteikumiem, kas ne
vienmēr der visām situācijām.
Uzņēmuma struktūru veido:
§
amata nosaukums;
§
darba pienākumu sadale;
§
savstarpējo darbs attiecību
forma;
§
kā kompetencē ir lēmumu
pieņemšana.
Uzņēmuma struktūrai nepieciešama, lai noteiktu un konkretizētu vadības
līmeņu savstarpējās attiecības, tiesību, pilnvaru un atbildības sadalījumu.
Uzņēmuma struktūras nosaka:
§
piederība kādai nozarei;
§
darbības veids;
§
darbības vēriens;
§
ģeogrāfiskā izplatība;
§
nodarbināto cilvēku skaits;
§
attīstības stratēģija;
§
ārējā vide;
§
viedoklis par varas kontroli
(uzņēmuma struktūra ir rezultāts cīņai par varu starp iekšējām vienībām, kuras
cenšas aizstāvēt savas intereses, paplašināties utt.);
§
cik stingri augstākā vadība
vēlas kontrolēt uzņēmumā notiekošos procesus;
§
vidējā līmeņa vadītāju
kvalitāte.
Organizācijas struktūras formas.
Organizācija
otrajā hierarhijas līmenī veido vai nu vertikālo vai horizontālo kompetences
sistēmu, t.i., darbinieku patstāvīgu un nemainīgu uzdevumu izpildi.
Formas:
1.
attiecībā uz vertikālo
organizāciju: alternatīvas netiek klasificētas, bet gan norāda
uz turpinājumu starp lēmumu centralizāciju un decentralizāciju. Teorētiskie
robežgadījumi: a) gadījumā, ja hierarhijas virsotnē ir pilnīga lēmumu
centralizācija, var rasties problēmas lēmumu pieņemšanā zemākajos hierarhijas
līmeņos kompetences trūkuma dēļ; b) pilnīgas decentralizācijas problemātika
līdz šim nav apmierinoši atrisināta.
2.
attiecībā uz horizontālo
organizāciju: kādai instancei pastāv iespējas izrīkot tieši
pakļautas organizatoriskās vienības horizontālajā kompetences sadales ceļā,
tādā veidā un apjomā, kāds ir noteikts attiecīgā hierarhijas līmeņa kritērijos:
§
tikai pēc viena iedalījuma
kritērija – viendimimensionālā organizācijas struktūra;
§
pēc vairākiem iedalījuma
kritērijiem – vairākdimensionālā organizācijas struktūra.
Uzņēmuma struktūras veidi.
Lineārā organizācija.
Katrs pārvaldes darbinieks visos jautājumos ir padots tikai vienam
augstākam vadītājam, no kura saņem visus rīkojumus, un kuram sniedz pārskatus
par padarīto.
Priekšrocības: struktūra vienkārša, skaidra. Tā kā padotie kontaktējas tikai ar vienu
vadītāju, nav neskaidrību, bezatbildības. Tiešā pakļautība izslēdz vadīšanā
dublēšanu un paralēlismu. Direktors ir galvenais speciālists.
Funkcionālā uzņēmuma vadīšanas
struktūra.
Tā tiek veidota tā, ka pienākumi, atbildība un tiesības vadītājam tiek
sadalītas atbilstoši darbības veidiem, kas saistīti ar uzņēmuma darbības tehnoloģiju.
Ar šo darbības veidu vadītāji atbild par rezultātiem, kontroli, savu
speciālistu profesionālo līmeni, sakariem, kontaktiem dotajā darbības sfērā.
Priekšrocības: vadītāji var pietiekoši dziļi un šauri specializēties, palielinās
kompetence.
Matricas uzņēmums.
Tā ir struktūra, kurā darbinieks ir pakļauts kā funkcionālajam nodaļas
vadītājam, tā arī projekta vai grupas vadītājam.
Priekšrocības: projekta vadītājam ir iespējas pieaicināt nepieciešamos speciālistus no
citām nodaļām. Sistēma ir elastīga, mērķtiecīga, efektīva.
Līnijas un personāla (produkcijas) uzņēmums
sastāv no nodaļām, kurās apvienoti visi ar noteiktu produktu, pakalpojumu vai tirgu strādājoši darbinieki; administrācija kontrolē tikai šo nodaļu vadītājus un visu procesu kopumā.
Priekšrocības: darbs orientēts uz gala produktu, klientu. Katram ir noteikta atbildība, tiek nodrošināta laba kvalitātes un izdevumu kontrole. Ir ātra reakcija uz pieprasījumu, labāka darbības koordinācija, iespējama tehnoloģijas straujāka attīstība.
Uzņēmuma struktūras veidu saistība ar
vadīšanas funkcijām – centralizāciju un decentralizāciju.
Centralizācijas pazīmes:
1.vara koncentrēta vienā
vietā, stāvoklī;
2.galvenos lēmumus
pieņem augstākā līmeņa vadība;
3.rīkojumi nodoti ar
formalizētu procedūru, vadības līmeņu vai pieņemtu paražu starpniecību.
Centralizācijas priekšrocības:
1.
uzņēmuma darbība ir
pārskatāmāka;
2.
vieglāk noteikt attīstības
stratēģiju;
3.
absolūtas kontroles iespēja;
4.
vieglāk pārvaldīt;
5.
vispārējo standartu vadīšanas
iespēja;
6.
vieglāk izvairīties no
pretrunīgu lēmumu pieņemšanas;
7.
iespēja novērst nelabvēlīgu
konkurenci un konfliktsituācijas uzņēmuma ietvaros;
8.
vieglāk noteikt attīstības,
resursu sadales u.c. prioritātes;
9.
vienota informācijas sistēma;
10.
pārvaldes izdevumu ekonomija.
Decentralizācijas pazīme:
lēmumu pieņemšana
izkaisīta pa atsevišķām apakšvienībām;
Tās pamatā var būt
ģeogrāfiskais izvietojums, kā arī uzņēmējdarbības dažādība.
Decentralizāciju ietekmējošie
faktori:
1.
stratēģija un organizācijas
vide;
2.
izaugsmes lielums un līmenis;
3.
ar lēmumu saistītās izmaksas un
risks;
4.
atsevišķs vadītāja sasniegums
un padoto uzticība viņam;
5.
uzņēmuma kultūra;
6.
zemākā līmeņa vadītāju spējas.
Decentralizācijas
priekšrocības:
1.
vieglāk un ātrāk var reaģēt uz
vietējo apstākļu izmaiņām;
2.
lēmumu pieņemšana notiek ātrāk,
precīzāk un pamatojas uz vietējo apstākļu labāku izpratni;
3.
atbildības un varas izjūta
paaugstina vadītāju kvalitāti;
4.
augstāks motivācijas līmenis,
lielāka darba produktivitāte;
5.
lielākas jaunumu ieviešanas
iespējas, augstāka radošā pieeja;
6.
zemāks birokrātijas līmenis;
7.
organizācijas funkcionālās
nodaļas.
Terminus skaidrojošā vārdnīca.
Organizācija – personu grupa, kuru vieno kopīga darbības
programma, kopīgs mērķis, uzdevums un resursi, informācija.
Organizācija - ir sociāla, uz mērķi orientēta vienība, kas ir stingri
strukturizēta.
Organizācija
kā sistēma. Sistēma – savstarpēji saistītu vadāmu elementu kopība, kas veido
organismu, kuram ir jaunas īpašības, tādas, kādas piemīt tās atsevišķiem
elementiem.
Organizēšana- - process, kurā kopīgo mērķu īstenošanai tiek norīkoti
attiecīgie cilvēki un piešķirti vajadzīgie resursi
Vadīšana- pārvaldības funkcija, savas ietekmes, autoritātes lietošana, lai
motivētu darbiniekus strādāt uzņēmuma mērķu labā.
Organizācijas
efektivitāte jeb sekmīgums parāda, cik lielā mērā
organizācija sasniedz savus mērķus. Organizācija darbojas efektīvi, ja tai ir
lieliski panākumi savu mērķu īstenošanā. Organizācijas efektivitāte parāda
organizācijas spēju piedāvāt preces vai pakalpojumus, ko patērētājs pērk.
Organizācijas
produktivitāte kā lietderības koeficients.
Organizācija ir produktīva tad, ja tā sasniedz savus mērķus ar minimāliem
resursiem. Produktivitāte mēra rezultātu (output)
uz vienu ieguldīto resursu vienību (input).
Organizācijas
struktūra ir uzdevumu un komunikācijas saikņu sistēma.
Tas ir veidojums, kas aptver veicamos darbus, darba gaitu, atskaitīšanās
(ziņošanas) attiecības, un atsevišķus indivīdus un grupas vienojošus
komunikāciju kanālus (ceļus).
Formālā
struktūra parāda oficiālās saistības organizācijā.
Neformālā
struktūra. Tā ir “ēnu” organizācija, ko veido
neoficiālas, bet bieži vien kritiski svarīgas
darba attiecības starp organizācijas dalībniekiem.
Vara ir potenciāla iespēja ietekmēt uzmanību, mainīt notikumu gaitu,
pārvarēt pretestību un panākt, lai cilvēki darītu to, ko citos apstākļos viņi
nedarītu.” Lai gan vārdi “vara”, “autoritāte” un “ietekme” ir savstarpēji cieši
saistīti jēdzieni un reizēm tiek lietoti kā sinonīmi, to starpā tomēr ir
atšķirības.
Darbvieta
ir mērķtiecīgi iekātota telpas (ražošanas laukuma)
daļa noteikta darba (operācijas) veikšanai.
Vadītājs ir noteikts darbinieks, kurš ietekmē darbinieku darbību, lai īstenotu
organizācijas mērķus. Lai panāktu efektīvu vadīšanu, vadītājam jālieto vara.
Specializācija – darbu, uzdevumu, funkciju sadale starp
uzņēmuma struktūrvienībām un noteikta veida darbības koncentrēšana vienā vietā.
Laterālās (horizontālās, sānu) attiecības
– darba attiecības, kas pāršķeļ pakļautības ķēdi, pieļaujot tiešu kontaktu
starp līdzstrādniekiem.
Koordinācija – darbību un funkciju
saskaņošana, integrācija, pārkārtošana, to atbilstības radīšana.
Izmantotā literatūra.
1.
Klauss Andris “Uzņēmējdarbība”, “Ventspils Augstskola”, 1998
2.
Reņģe Viesturs ”Organizāciju psiholoģija”, Rīga ,“Kamene”, 1999
3.
Šķiltere D. “Uzņēmuma
vadīšana”, 1997.
4. Vīksna Aiga “Personāla vadība”, Rīga, “Jumava”,1999.
5.
“Skaidrojošā vārdnīca”, RTU Inženierekonomikas
fakultāte, Rīga, 1994
6.
“Latvijas Padomju enciklopēdija”, 2. sējums,
Rīga, 1982
7. Bennett
R. “Management”, Financial Times Pitman Publishing, London, 1997
8. Daft
R. “Management’’, New York, 6th edition, 1997
9. Daft
R. “Understanding management”, Fort Worth, 2nd edition,
1998
10.
Martinich Joseph S. “Production
and Operations Management“ New York, 1997
11.
Schermerhorn J. “Management”,
New York, 1999.
12.
Prof. Dr.Erwin Dichtl, Prof. Dr. Otmar
Issing, “Vahlens Großes Wirtcshaftes lexikon”
13.
Allgemeine Betriebswirtschaftslehre/Band 2:Fürung. Bea, Dichtl,
Schweitzer.1993
14.
Gabler Wirtschafts Lexikon. U.Arntzen, E. Winter. 1997
15.
Vahlen Großes Wirtschafts Lexikon. C.H.Beck, Vahlen 1993
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru