Lai noteiktu, ka valsts ir maza, tad
jāapskata vairāki faktori, kas to nosaka.
Elmers Pliške savā definīcijā par mazo valstu nosacījumu uzskata
iedzīvotāju skaitu un teritorijas lielumu.[1]
Viņš uzskata, ka iedzīvotāju skaits tādām valstīm ir no 300 000 līdz 5
miljoniem, bet teritorijai jābūt ne mazākai par 25 000 km2. Lai arī
šie nosacījumi ir tīri subjektīvi, tomēr tiem var piekrist. Latvijas teritorija
ir 64 100 km2, bet iedzīvotāju skaits ir 2 490 600.[2] Te
skaidri ir redzams, ka Latviju jāpieskaita pie mazām valstīm.
Nopietns faktors mazām valstīm ir to
nacionālā koprodukta lielums. Kā zināms, tad Latvijai tas nav neko sevišķi
liels. Mūsu valsts budžets nesasniedz pat vienu miljardu latu. Tā summa ir
niecīga, piemēram, ja Krievijas gāzes koncerns GAZPROM sagribētu nosponsorēt
Latvijai tās valsts budžetu, tad tas to varētu atļauties, nenodarot sev
būtiskus zaudējumus.
Kādi ir Latvijai rezultāti zinātnes un tehnikas attīstības līmenī? Žēl, bet
pagaidām mums nav ar ko palielīties citu priekšā, ja nu vienīgi mēs varam
parādīt “mēli” vienai daļai, piemēram, Āfrikas kontinenta valstīm. Bet mūsdienu
starptautiskajā politikā liela nozīme ir valsts zinātniski - tehniskajam
līmenim. Kā labs piemērs ir Dienvidkoreja, kurai ir ļoti augsts zinātniski -
tehniskais potenciāls. Dienvidkoreja atrodas
Āzijas reģionā, kur ir tādas lielas un ietekmīgas valstis kā Ķīna un
Indija (divas lielākās valstis pasaulē pēc iedzīvotāju skaita), Japāna (par
kuru jau tagad saka - 21 gadsimta valsts), kā arī Krievija, kuru arī nedrīgst
ignorēt, kaut gan tagad tai vairs nav tik liela ietekme. Salīdinoši ar šīm
valstīm, Dienvidkorejai būtu pastarīša loma šai reģionā, bet nekā, tā var
diezgan veiksmīgi realizēt savu ārpolitiku. Protams, šeit ir arī citi faktori,
kas to veicina. Kā viens no galvenajiem vēl jāmin tās spēcīgais militārais
spēks, kurš ir diezgan liels, itsevišķi, ka to aktīvi atbalsta ASV.
Lūk, es jau ieminējos jau par nākošo nosacījumu, kas nosaka valsts lielumu.
Latvija savu neatkarību atjaunoja tikai septiņus gadus atpakaļ (1991.g.
augusts). Tas ir mazs laiks, lai izveidotu mūsdienīgu armiju, itsevišķi, ka
mums nekas nepalika no izvestās Krievijas armijas - ne ieroči, ne tehnika, bet
tikai izdemolētas kazarmas un poligoni. Bet, ja kaut kas palika nesabojāts, tad
to ātri paši izdarījām ar savu nemākulīgo saimniekošanu. Latvijas Jūras spēki
sastāv no norakstītiem kuteriem, kuri mums ir dāvināti, Gaisa spēku rīcībā
tikai daži helikopteri un dažas transporta lidmašīnas. Armijas skaitliskais
sastāvs, pēc skaita, atbilst vienai kara laika divīzijai. Piemēram, pagājušā
gadā, netālu no Liepālas, noenkurojušais Krievijas kuģis PJOTRS VEĻIKIJS ir
spējīgs izsēdināt desantu Latvijas armijas skaitliskajā lielumā. Piešķirtie
līdzekļi valsts aizsardzībai ir tik niecīgi, ka tuvākajā nākotnē Latvijas
militārais potenciāls nemaz neuzlabosies, ja pat tikai nepasliktināsies. Tātad,
mēs skaidri redzam, ka Latvijas militārais potenciāls ir salīdzinoši niecīgs
Baltijas jūras reģionā, kur nu vēl uz pasaules kopējā fona. Bet mūsdienās
militārajam spēkam loma ir samazinājusies, priekšroku dodot ekanomiskajam
spēkam.
Latvija ir pilnīgi atkarīga no citu valstu dabas resursiem, dotajā brīdī
visvairāk no Krievijas. Tā var mūs viegli šantažēt, ja mums nebūs altenatīvas
iespējas importēt Latvijai nepieciešamos dabas resursus.
Lai arī pēdējā laikā Latvijas ekanomika sāk atveseļoties, mūsu potenciāls
ir zems un mēs neesam spējīgi ietekmēt starptautisko preču tirgu. Ja nu vienīgi
Latvijai izdodas spēlēt būtisku lomu preču un dabas resursu tranzītā ar
Krieviju, bet tam ir nepieciešama Krievijas piekrišana.
Summējot šos augstākminētos datus kopā, mēs secinam, ka Latvijai pagaidām
nav šo “trumpju” ar kuru palīdzību mēs varētu kaut cik jūtami ietekmēt
ārpolitiku, savās interesēs, pat Baltijas jūras reģionā, kur nu vēl kopējo
pasaules politiku. To apstiprina kaut vai Latvijas ārpolitika ar Igauniju un
Lietuvu, kuras mēs neesam spējīgi ietekmēt tajos jautājumos, kas tieši skar
Latviju.
Viss augstāk minētais ir pietiekošs, lai apstiprinātu, ka Latvija ir maza
valsts un,pagaidām, vēl vāja valsts.
Kura ir optimālākā Latvijas ārpolitikas stratēģija?
Izskatīsim tās ārpilitikas stratēģijas, kuras piedāvā dāņu analītiķis
Mortens Kelstrups.[3]
Viņš uzskata, ka pastāv tikai četras stratēģijas, kas ir mazu valstu rīcībā.
Pirms šo stratēģiju analīzes, gribu tikai piebilst - ārpolitiskā stratēģija nav
aksioma, tāpēc, pieņemot, to nevajag uzskatīt par “svēto govi”, kura ir mūžīga
un neaizskarama. Ja laiki mainās, tad mainās arī stratēģija.
Izolācijas jeb norobežošanās politika. Tās pamatā ir censties neiesaistīties
svarīgos starptautiskos notikumos, kā rezultātā var izvairīties no iesaistes
sistēmas konfliktos un lielo valstu uzmanības. Iespējams, ka šāda politika ir
dzīvot spējīga, ja valsts ģeopolitiskai izvietojums ir nenozīmīgs, līdz ar ko
lielām valstīm nav interese un vajadzība to valsti iekļaut savās interešu
zonās. Latvijai šāda politika ir neiespējama, jo mūsu teritorija ir citus
interesējusi kā trīssimti gadu atpakaļ, tā arī tagad. Neapstrīdams fakts -
Latviju skāra abi Pasaules kari.
Piesliešanās potenciālajam uzvarētājam. Šāda taktika ir saprotama, tikai vajag
apsvērt. Kāpēc Latvija nevar pieslieties “lielajam kaimiņam”. Iespējams tas ir,
bet vai tas ir izdevīgi. Cilvēki ir dažādi un to viedokļi arī ir dažādi. Vieni
Krievijā redz Latvijai postu un nācijas iznīcību, bet otri redz lētas
izejvielas un drošību. Man piesliešanās politika Krievijai ir nepieņemama un es
pret to cīnīšos ar visiem man iespējamiem līdzekļiem. Bet es oponēšu Andra
Ozoliņa komentāram par piesliešanās politiku, kur tiek apgalvots, ka šāda
stratēģija novestu pie pašnāvības to partiju vai eliti, kas to realizētu.[4]
Latvijā cilvēki ātri vien visu aizmirst, pat cilvēkus, kurus tie nolādēja,
tagad paši atkal godā. Kā labs piemērs ir Alberta Kaula vadītās partijas
ievēlēšana Saeimā. Daļa cilvēku aizmirsuši 1990.gada janvāri, bet daži jau
noticējuši muļķībām, ka A. Kauls bija Tautas Frontes spiegs Vislatvijas
Glābšanas Komitejā. Galu galā, A. Kaula partija vēlēšanās tieši arī sludināja
par ciešāku sadarbību ar Krieviju, A.Kauls lielījās ar saviem sakariem Maskavā.
Balansēšanas politika. Šāda politika man šķiet bīstama. Pirmkārt - valsts uzvedas kā prostitūte, tai nav savas
nostājas. Kāpēc tas ir bīstami? Tāpēc, ka mēs kļūstam vajadzīgi tikai lielo
valstu intrigās. Latviju var izmantot kā dāvanu vai kompensāciju, par
piekāpšanos kādā ļoti svarīgā jautājumā. Piemēram, atstāt Krievijas interešu
zonā kā kompensācija par Polijas, Čehijas un Ungārijas iekļaušanu NATO. Otrkārt
- ar mums nav iespējamas pastāvīgas, nopietnas attiecības drošības jautājumos.
Kamdēļ citām valstīm ar mums tad sadarboties, sevišķi Igaunijai un Lietuvai. Es
nemaz nerunāju par citām valstīm, piemēram, kāpēc Dānijai aizstāvēt Latvijas
intereses Eiropā?
Līdzsvarošanas stratēģija. Šīs stratēģijas piekritējs arī es esmu. Latvijas
interesēs ir iekļauties stipru valstu blokā. Vislabākais variants ir NATO un
ES. Kapēc? Dotajā brīdī tā ir stiprākā un stabilākā alianse pasaulē. Rietumu
liberālās tradīcijas, kuras eksistē šajā aliansē, Latvijai ir pieņemamas un
veicinās tās attīstību un iedzīvotāju labklājību. Šī alianse garantē Latvijas
drošību no Krievijas vēlmēm iejaukties mūsu iekšpolitikā, tas liedz Krievijai
diktēt savus noteikumus. Latvija vairs nav valsts, kuru neviens neuzskata par
nopietni ņemamu vērā, jo aiz mums ir ekanomiski un militāri spēcīgākā alianse
pasaulē. Protams, ka mēs līdz ar to zaudējam daļu savas autonomijas, bet
nesalīdzināmi ir tas, ko mēs iegūstam par to.
Eksistē vēlviena stratēģija, kuru nepiemin Mortens Kelstrups. Tā ir neitralitātes
politika. Diemžēl Latvijai tuvākajā nākotnē tas nav iespējams, jo diez vai
Krievija to gribēs atzīt uz ilgiem laikiem. Publiski Krievija Latvijas
neitralitāti tikai apsveiktu, bet tās darbība būtu vērsta uz pretējo. Labs piemērs
ir Latvijas liktenis 1940.gadā, kad mūsu likteni izlēma divas lielvaras -
Vācija un Krievija. Galu galā, pilnīga neitralitāte nav iespējama, to liecina
pasaules prakse.
Beigās gribu vērst uzmanību tam, ka Latvijā šo svarīgo jautājumu
nepietiekami nopietni diskutē sabiedrībā. Pie varas esošā elite nepopularizē
savu ārpolitiku, domādami, ka cilvēki pieņems viņu viedokli. Šāda rīcība var
novest pie nepatīkamiem pārsteigumiem, kuri var nākotnē rasties, ja gribēs
uzzināt pilsoņu viedokli par Latvijas ārpolitikas stratēģiju. Tas ir ļoti
bīstami!
Kā Latvija var stiprināt savu autonomiju?
Kāds ir valsts uzdevums? Tai jānodrošina nacionālā valstiskuma pastāvēšana,
teritoriālā integritāte, materiālā eksistence, valdības spēja uzturēt un
aizstāvēt nacionālās vērtības pret citu valstu mēģinājumiem tās apdraudēt.[5]
Kas tad ir autonomija? Tā ir spēja to panākt, bet autonomijas lielumu raksturo
tas, cik lielā mērā valsts to var panākt. Kas ir tie faktori, kas stiprina vai
mazina Latvijas autonomitātes lielumu?
Sākšu ar dabas resursiem, kas Latvijai praktiski nav. Es te domāju naftu,
dabasgāzes, derīgie izrakteņi. Mēs esam pilnīgi atkarīgi no citu valstu dabas
resursiem. Pašlaik mēs šos resursus importējam no Krievijas, kas mūs padara
atkarīgus no Krievijas rīcības. To var atrisināt, ja ir alternatīvi
importēšanas ceļi. Tomēr mums nav šie “trumpji”, ar kuru palīdzību citas
valstis realizē sev izdevīgu ārpolitiku. Pakārtota ir nākamā problēma -
nepietiekamie energoresursi. Tie būtu: neesam spējīgi sev saražot elektroenerģiju,
naftas produkti pilnībā tiek importēti kā arī citas izejvielas.
Latvijas ekanomika vēljoprojām atrodas pārejas periodā, tā ir novājināta un
konkurēt nespējīga. Jāņem vērā tas, ka mūsu ražošana bija cieši saistīta ar
bijušās PSRS ekanomiku, kā rezultātā pie mums nebija attīstīta ražošana, kur
mēs nebūtu atkarīgi no citām republikām. Turklāt ražošanas iekārtas mums,
pārsvarā, ir novecojušas, līdz ar to nepieciešama to nomaiņa, tātad - jāiepērk.
Latvija ir ļoti atkarīga no citu valstu investīcijām. Kaut gan tas nav nekas
neordinārs pasaules tirgū, bet tās investīcijas vēljoprojām ir niecīgas.
Latvijā ir ļoti neatrisināti iekšpolitikas jautājumi, kas būtiski ietekmē
tās drošību. Šeit lielu lomu spēlē lielais nepilsoņu skaits, kas var ļoti
destabilizēt situāciju. Svarīgs fakts - milzīgi liela cilvēku neticība valsts
varai. Tagad tas vēl nevienu tā neuztrauc, bet kādā brīdī tas var nospēlēt ļoti
stipri un nepatīkami.
Militārais potenciāls ir niecīgs. Latvijas armijas bruņojums ir novecojis,
tās kaujas gatavība ir apšaubāma, līdz ar to militārā pretošanās pret agresiju
ir neefektīva un niecīga. Turklāt jāatzīmē, ka patriotiskais noskaņojums armijā
ir vājš, bet armija, bez patriotisma jūtām var izjukt, tiklīdz atskanēs pirmais
šāviens. Godīgi sakot, vienīgais spēks ir zemessardze.
Kā tad lai stiprina Latvijas autonomiju?
Pirmkārt - nepieciešams sakārtot Latvijas tiesu sistēmu, kā arī likumus,
lai tos katrs nevar interpretēt pēc savas gribas, lai likuma priekšā visi
vienlīdzīgi. Tas nepieciešams, lai cilvēkiem rastos uzticība valsts varai. Ja
tas izdosies, tad var sākt veiksmīgu cīņu ar organizēto noziedzību, kā arī
būtiski samazināt ierēdņu patvaļu un korupciju valsts iestādēs.
Otrkārt - tiklīdz sakārtota likumdošana, radīt labvēlīgus apstākļus
investīcijām. Protams, mēs šeit zaudējam daļu autonomijas, bet iegūstam daudz
vairāk. Tūlīt pat steidzīgi jāsāk Latvijas tēla veidošana pasaulē, lai par mums
vairāk tur zinātu. Tikai tad mēs kļūsim interesanti citiem. Tiklīdz tas
izdosies, tā sāks atveseļoties ekanomika un sāks uzlaboties iedzīvotāju dzīves
līmenis, kas veicinās sabiedrības stabilitāti.
Treškārt - ļoti uzmanīgi jārisina pilsonības jautājums. Tas nenozīmē visiem
pilsonību, bet nelielas izmaiņas vajag veikt. Kaut vai Igaunijas variantu par
tiesībam piedalīties pašvaldību vēlēšanās, jeb iespēja iegūt pilsonību Latvijā
dzimušajiem bērniem, jeb vēl kāds cits variants. Galvenais ir mazināt spriedzi
sabiedrībā un neradīt divkopienu valsti Latvijā.
Ceturtkārt - aktīvi iesaistīties starptautiskajās organizācijās, jo tikai
tās nodrošinās mūsu tiesības pret Krievijas aktivitātēm. Optimālākais variants
ir iestāšanās NATO, bet tuvākajā nākotnē tas ir neiespējami. Tāpēc jākoncentrē
uzmanība uz Eiropas Savienību. Un nevajag spekulēt, ka mēs kā nācija tur
izzudīsim, vajag veicināt patriotismu sabiedrībā, tad latvietība nekur
nepazudīs.
Visbeidzot - militārais potenciāls. Latvija ir maza valsts, tad
aizsardzībai jābalstās uz to, lai agresoram varētu pretoties pēc principa - lai
viņam zeme deg zem kājām. Es neizplūdīšu sīkumos, bet par piemēru mums der
Čečenijas pretošanās Krievijas karasspēkam. Tas būtu - mazas mobilas vienības
ar mūsdienīgiem strēlnieku ieročiem.
Ar kādiem līdzekļiem Latvija var līdzsvarot Krievijas
intereses?
Līdzšinējā Latvijas vēsturiskā pieredze mums liecina un māca tikai vienu -
no Krievijas gaidi tikai nelaimi. To nedrīgst aizmirst nekad, pat tad, kad
attiecības ar “lielo kaimiņu” ir normalizējušās vai pat draudzīgas.
Kāds ir Krievijas pamatiemesls pastiprinātai interesei par Latviju.
Neapšaubāmi tā ir Latvijas stratēģiski svarīgā ģeopolitiskā atrašanās vieta,
galvenokārt, mūsu ostas pie Baltijas jūras. Tāpēc, mana pārliecība - lai cik
mēs nepiekāptos Krievijai, tā vienmēr atradīs iemeslu vai attaisnojumu savai
naidīgajai rīcībai pret Latvijas suverinitāti. Starpcitu, Krievija arī nekad
nav slēpusi, ka Latvija atrodas tās interešu zonā, turklāt dēvē mūs par tuvo
aizrobežu.
Galvenais, kas jāatceras - nekas uz šīs pasaules netiek darīts par velti.
Ja mēs gribam līdzsvarot Krievijas intereses Latvijā, tad jāapzinās, ka vienmēr
kaut kas ir jādod pretī, lai kaut ko saņemtu. Savādāk nekas nenotiek.
Jāveic ļoti aktīva darbība starptautiskajās organizācijās. Šeit es domāju
EDSO, Eiropas Padomi kā arī Baltijas jūras reģiona valstis. Latvijai spēcīgi
jāstrādā pie sava tēla veidošanas pasaulē. Mūsu diplomātijai aktīvāk jāreaģē uz
Krievijas naidīgajām izpausmēm, jāizskaidro problēmas būtība, dēļ kuras notiek
domstarpības. Ārpolitikas prioritātei jābūt vērstai uz Eiropas Savienību un
NATO, kas arī tiek aktīvi darīts. Tieši šīs abas organizācijas vislabāk
garantētu Latvijas drošību. Bet mums jāapzinās, ka tik drīz Latvija netiks
uzņemta gan NATO, gan ES. Tāpēc jāveic arī citi pasākumi.
Ļoti labi būtu, ja mēs kļūtu ekanomiski neatkarīgi no Krievijas, bet tas ir
neiespējami. Pēc 3.marta notikumiem skaidri redzama ir Krievijas attieksme pret
Latviju un līdzeklis pret mums - ekanomiskās sankcijas. Lai izvairītos no tā,
jāpanāk, ka Krievijai šāds solis būtu neizdevīgs vai neefektīvs. Lai tas būtu
neizdevīgs, tad Latvijai jāatbalsta Krievijas pilnīgu iesaistīšanos
starptautiskajās organizācijās, it sevišķi tirzniecības. Pastāv iespēja, ka tas
saistīs Krieviju pildīt parakstītos nolikumus, kur šādas vienpusīgas sankcijas
vai arī cita līdzvērtīga veida rīcība nepieļaujama. Lai tas būtu neefektīvi,
tad Latvijai sava ekanomika jāveido tā, lai mēs nebūtu vērsti tikai uz
Krieviju.
Ļoti svarīgi ir sekmēt labu attiecību veicināšanu ar demokrātiskiem spēkiem
Krievijā. Regulāri apmainīties ar informāciju. Nodibināt labas attiecības ar
JABLOKO frakciju Krievijas Valsts Domē. Tāpat jāatceras, ka Maskava nav visa
Krievija. Jāveicina tiešie kontakti ar Krievijas guberņām, tie var būt gan
ekanomiskie kontakti, gan kultūras kontakti, visbeidzot, kaut vai informācijas
apmaiņa. Lieliski, ja izdotos atvieglot tūrisma noteikumus Krievijas
iedzīvotājiem, lai tie ar savām acīm redzētu, ka Latvija nav aparteīda zeme.
Pie reizes, tas tik uzlabos Latvijas ekanomiku, jo tūrisms ir ienesīga lieta.
Diegan drošs līdzeklis pret Krievijas ietekmi ir ārvalstu kapitāla
ieplūšana Latvijā. Ja tas izdodas, tad mēs esam stipri pasargāti no Krievijas
“mīlestības uzplūdiem”. Neviena ārvalsts negribēs samierināties ar sava
kapitāla apdraudēšanu. Tikai šeit jāskatās, lai “bēgot no vilka, neieskrietu
lācim ķepās”.
Visbeidzot, jārūpējas par valsts militāro aizsardzību. Tās koncepcijai
jābalstās uz mazām mobilām kājnieku vienībām ar moderniem strēlnieku ieročiem,
jo jāapzinās, ka militāras agresijas rezultātā frontes līniju mēs neesam
spējīgi ilgi noturēt. Jābūt speciāli apmācītām diversiju vienībām, kas varētu
radīt lielus zaudējumus ienaidniekam viņa teritorijā, piemēram, spridināt
stratēģiski svarīgus objektus. Jāsaglabā obligātais kara iesaukums, lai katrs
vīrietis prastu aizstāvēt Dzimteni. Jāapmāca snaiperi, ja dienā tas nogalina
trīs ienaidnieka karavīrus, tad mēneša laikā sanāks paprāvs skaits. Vārdu
sakot, maksimāli lielus zaudējumus ienaidniekam, lai pirms uzbruktu Latvijai,
viņš rēķinātos ar sev milzīgajiem zaudējumiem gan cilvēku skaitā, gan
materiālajā ziņā.
Pierādiet, ka Latvijas ģeopolitiskais izvietojums ir
izdevīgs.
Pasaules vēsture, zināmā mērā, ir vēsture par karu. Lielākā daļa pasaules
karu saistīti ar lielo valstu vēlmi pakļaut sev mazas valstis, sevišķi, ja to
ģeopolitiskais izvietojums ir stratēģiski svarīgs lielās valsts interesēm.
Latvija nav bijusi izņēmums, bet tas nenozīmē, ka Latvija nolemta svešu valstu
pakļautībai. Jāatceras tas, ka mums ir viena ļoti liela bagātība, dēļ kā arī
cīnas par mums lielās valstis. Tas ir Latvijas statēģiski izdevīgais
ģeopolitiskais izvietojums, kas mums jāprot izmantot pašu interesēs. Es
atļaušos izcelt divus aspektus, kas raksturo Latvijas izdevīgo ģeopolitisko
izvietojumu.
Latvijai ir liela jūras robeža pie Baltijas jūras, turklāt trīs lielas
ostas, kuras PSRS laikā ļoti aktīvi darbojās. Jāatzīmē, ka Liepājas osta bija
tīri militāra, bet Ventspils un Rīgas ostas gan aktīvi darbojās kā
tirzniecības. Liels PSRS eksports un imports ar Rietumu valstīm noritēja caur
šīm abām ostām, līdz ar to izveidota laba infrostruktūra. Pēc PSRS sabrukšanas,
NVS valstīm nav izveidotu jaunu ceļu uz Baltijas jūru, kā tikai caur tiem
pašiem vecajiem PSRS eksporta un importa ceļiem, pie kuriem pieskaitāmas arī
Latvijas ostas. Līdz ar to, Latvijai ir iespējas iegūt lielas finanses valsts
budžetā no tranzīta, nemaz nerunājot par darba vietām, ko garantē šīs
tirzniecības ostas.
Pēc PSRS sabrukuma, pie Baltijas jūras daudzās valstīs ir notikušas lielas
pārmaiņas. Vispirms, izveidojās četras valstis - Latvija, Igaunija, Lietuva un
Krievija. Nākamais, šinīs valstīs un vēl Polijā un bijušajā VDR
teritorijā(tagad VFR) sākās ekanomiskās reformas. Līdz ar to šis reģions sāk
strauji attīstīties, kļūstot par izdevīgām teritorijām kur veikt investīcijas.
Ja vēl pēc iespējas ātrāk šeit sakārtos likumdošanu, tad tā ir īsta “klondaika”
potenciālajiem investoriem. Jāpiebilst, ka pie šā reģiona pieder tādas
ekanomiski stipras valstis kā Vācija, Norvēģija, Zviedrija, Dānija un Somija.
Līdz ar to šim reģionam ir visi priekšnosacījumi, lai tas kļūtu par visdinamiski
attīstītākais reģions Eiropā. Latvijas ostām parādas lielas iespējas kļūt par
tirzniecības vārtiem starp Rietumiem un Austrumiem. Latvijai ir iepējas
piesaistīt Tālo Austrumu kā arī Amerikas kontinenta investorus. Mūsu atrašanās
vieta ir centrā starp diviem lieliem pasaules tirgiem - Rietumi un Krievija.
Latvijā izdevīgi uzsākt to preču ražošanu, kuru tranportēšana uz šiem tirgiem
būtiski sadārdzina to cenu, līdz ar to kļūstot mazāk konkurētspējīgas. Turklāt
šo preču ražošana izmaksas būs samērā zemas, jo izdevumi ražošanas uzsākšanai
ir zemākas nekā attīstītās Rietumu valstīs kā arī darba spēks salīdzinoši lēts
un viegli apmācams. Bet kas gan var būt labāks, kā uzsākt ražošanu valstī,
kurai ir trīs lielas ostas pie Baltijas jūras.
Esmu pārliecināts, ka ar šiem piemēriem ir iespējams pamatoti paredzēt, ka
Latvijai paveras plaši ceļi, kas var nodrošināt tās ekanomisko uzplaukumu.
Tikai jāatceras, ka mums jādara viss iespējamais, lai saglabātu stabilitāti
Baltijas jūras reģionā, jo katrs liels politiskais satricinājums apdraud
Latvijas drošību, līdz ar to - ekanomisko uzplaukumu(vismaz kā suverēnai
valstij).
Izmantotā literatūra.
Latvija pasaules
politikā: iespējas un ierobežojumi.
Izdota: Latvijas
Ārpolitikas institūts. Rīga, 1995.gads.
LATVIJAS UNIVERSITĀTE
RĪGAS HUMANITĀRAIS INSTITŪTS
Politikas
zinātnes fakultātes 1.kursa
studenta
Māra Ančeva
kontroldarbs
Tēma: Latvija pasaules politikā.
Pasniedzēja: doc. Žanete Ozoliņa
1998.g.
[1] 1nodaïa. G.Ðtamers. mazas valsts jçdziens un pçtîjumi starptautisko
attiecîbu teorijâ:îss apskats. 12.lpp.
[2] Dati iegûti no Latvijas interneta tîkla, informâcijâ par Latviju.
Iedzîvotâju skaits uz 1996.g.janvâri.
[3] 2.nodaïa. A.Ozoliòð. Latvija - maza valsts Eiropas droðîbas
sistçmâ. 22.lpp.
[4] 2.nodaïa. A.Ozoliòð. Latvija - maza valsts Eiropas droðîbas
sistçmâ. 23.lpp.
[5] 3.nodaïa. Daina Bleiere. Mazas valsts ârpolitiskâ autonomija.
34.lpp.
Cityfinances aizdevums biznesam
AtbildētDzēsthttps://www.cityfinances.lv/apgrozamie-lidzekli/