Cilvēks un vajadzības ir visciešākajā veidā saistīti jēdzieni. No pirmā
kliedziena, mazulim parādoties pasaulē, pat vēl ātrāk, kad viņš vēl atrodas
mātes miesās, līdz pat pēdējam elpas vilcienam šajā pasaulē, cilvēks pakļauts
dažādām vajadzībām un vēlmēm. Varētu pat teikt tā- nav vajadzību nav cilvēku.
Interesanti palūkoties uz vajadzībām un vēlmēm vēsturiskā griezumā-
piemēram, kādas vajadzības bija Akmens laikmeta cilvēkiem,- saka, ka viņiem
galvenais esot bijis sasildīties pie uguns, nomedīt labu medījumu, lai varētu
labi paēst u.c. Šodien cilvēka vajadzībās ietilpst pilnveidoties garīgi,
izzināt kosmosu, radīt daudz ko no jauna u.t.t. Ja vajadzības salīdzina ar
lodi, tad no punkta akmens laikmetā tās izaugušas par lodi, kuras sfērai jau ir
ievērojami izmēri, pie kam tā nemitīgi palielinās.
Varētu jau vajadzību tēmu tik ļoti neiztirzāt, ja tām nebūtu virzošais
spēks cilvēka, cilvēku grupas, sabiedrības un visas civilizācijas attīstībā.
Ekonomikā, uzņēmējdarbībā un citās sociālajās zinātnēs nepieciešams runāt par
vajadzībām un vēlmēm, jo šo priekšmetu pamatuzdevums ir pētīt, kas nepieciešams
cilvēkiem un atrast līdzekļus, veidus, kā to izdarīt. Šeit rodas paradokss-
neierobežotās vajadzības un vēlmes atduras pret ierobežotajiem resursiem.
Pasaulē laika gaitā vajadzībām ir dotas daudz un dažādas definīcijas,
piemēram, “Bedürfnis- individuelles
Gefühl (Empfinden eines Mangels mit dem Streben nach Beseitigung. Für die
Ökonomie sind nur die Bedürfnisse relevant, zu deren Befriedigung knappe, d.h.
wirtschaftliche Güter erförderlich sind. Der Nutzen, der sich aus der
Bedürfnisbefriedigung ergibt, bildet gemäß der subjektieven Wertlehre die
Basis, für den wirtschaftlichen Wert eines Gutes.
Bedürfnisse können teilbar und unteilbar sein. Teilbare Bedürfnisse
können sukzessive befriedigt werden. Mit fortschreitender Befriedigung nimmt
ihre Intensivität ab. Dagegen können unteilbare Bedürfnisse entweder
vollständig oder überhaupt nicht befriedigt werden. Die Bedürfnisse eines Wirtschaftssubjektes
sind gemäß ihrer Dringlichkeit (Intensivität des Bedürfnisses) geordnet. Das
Wirtschaftssubjekt zieht die Befriedigung dringlicher Bedürfnisse eine solche
von weniger wichtigen von, d.h. es versucht ein Maximum an
Bedürfnisbefriedigung zu erreichen.”
Vajadzības ērtības labad tiek klasificētas pēc dažādiem kritērijiem vai
izdalītas konkrēta tipa, kuras pēta viena vai otra zinātne.
„ Die Vorstellung vom eigeninteressengeleiteten Handeln des Menschen
provoziert die Frage nach den Interessen bzw. Nach den dahinter stehenden
Bedürfnissen oder Motiven.Hierzu gibt es eine umfangreiche psychologische
Literatur. Hohen Bekanntheitsgrad haben der 20 Hauptbedürfnisse umfaßende
Katalog von Murrey, das fünfstufige Hierarchiemodell der Bedürfnisse von Maslow
(physiologische Grundbedürfnisse, Sicherheitsbedürfnisse, soziale Bedürfnisse,
Wärtschätzungsbedürfnisse und Selbstverwirklichungsbedürfnisse) bzw. dessen
dreistufige Version von Alderfer (Existenzbedürfnisse, Kontaktsbedürfnisse,
Wachstumsbedürfnisse) erlangt. Vielfach sind Annahmen über die relative
Bedeutung und Stärke von Bedürfnissen auch in umfassenden
Personlichkeitstheorien eingebaut.
Solche Bedürfnisß- bzw.
Motivtheorien- gelegentlich auch als
Inhaltstheorien der Motivation bezeichnet, bilden die Basis der
sogenannten Prozeßtheorien der Motivation, die sich mit der Frage beschäftigen,
„ wie ein bestimmter Verhalten hervorgebracht, gelenkt, erhalten und
abgebrochen wird.““
Attīstoties sabiedrībām, to ekonomikām, cilvēku
vajadzības kļūst arvien izsmalcinātākas, ko var vērot pēc nozarēm kuru nozīme
palielinās, piemēram,
Informatīvās (vispasaules datoru tīkli,
satelīti, televīzijas, radio), dažādu mākslas veidu, tūrisma u.c. galvenokārt
apkalpojošās nozares.
VA
Pārvald. nod. I
1.1. students
Mārcis
Nēliuss
Izmantotā literatūra:
„Vahlens Großes
Wirtschaftslexikon“;
„Allgemeine
Betriebswirtschaftslehre“.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru