Referāts mācību priekšmetā
“Politoloģija”
Tēma
“Valsts
politika. Ģimenes politika.”
Saturs
Ievads …………………………………………………………………………….. 3
Valsts un
ģimenes politika ……………………………………………………….. 4
Nobeigums
…………………….…………………………………………………. 13
Izmantotā
literatūra ………………………………………………………………. 14
Ievads
Ikdienā, cilvēki
sarunājoties savā starpā, bieži piemin vārdu “politika”, gan saistot to ar
valsti, sportu, biznesu, gan arī ar ģimeni. Kas tā un kāda tā ir, kā arī kas ir
ģimenes politika, kā tā izpaužas un kas tai ir līdzīgs un atšķirīgs ar valsts
politiku, - tas ir aplūkots un izskaidrots šajā darbā. Bet par valsts politiku
kā tādu ir daudz dažādi cilvēki, arī slaveni valsts politiķi ir sarakstījuši
neskaitāmas grāmatas, bet varbūt šis darbs varētu kļūt par pamatu grāmatai,
kura būtu veltīta ģimenes politikas skaidrojumam.
Bet vai apgalvojumam
“Manā ģimenē valda sava politika” ir kāda jēga. Skaidrojumi par ģimenes
politikas kritērijiem, funkcijām un formām, kā arī ģimenes politiskajiem
režīmiem salīdzinājumā ar valsts
politiku seko …
Valsts politika. Ģimenes politika.
Politikas jēdziens.
Mēģinājumi definēt –
kas ir politika, ir sākušies jau antīkajā sabiedrībā. Jau p.m.ē. senie filozofi
ir veikuši secinājumus par sabiedrību, valsti un varu, par sabiedrības
pārvaldi. Platons (427. – 347.g.p.m.ē.) politikas izpratni saistījaar zināšanām
par varu. Aristotelis (384. – 322.g.p.m.ē.) uzskatīja, ka politikai jākalpo
taisnības, kuru viņš saprata kā vispārēju labumu, sasniegšanai.
Vēlāk jau m.ē. gados
par galveno politikas jautājumu uzskatīja noteikta mērķa saniegšanu valstī, un
vara bija tikai šī mērķa sasniegšanas līdzeklis. Itāļu domātājs Makiavelli
(1469. – 1527.) apgalvoja, ka mērķis ir pati vara, un, lai sasniegtu mērķi, par
labiem tiek uzskatīti visi līdzekļi.
Franču buržuāziskās
revolūcijas dalībnieks Sen-Zusts uzskatīja, ka, ja nav iespējams valdīt ar
likumu, - jāvalda ar nūju.
Vārds “politika” ir
definēts dažādos laikos, arī vēl šodien, un tas vienmēr ir izskaidrots ar
valsts pārvaldi noteiktā laika periodā. Sengrieķu filozofi Platons un
Aristotelis šo jēdzienu ir skaidrojuši antīkās sabiedrības skatījumā, aprakstot
valsts pārvaldes formu, kāda pastāvēja pirms mūsu ēras. Bet, par to, kas ir
politika, vēl šodien strīdās zinātnieki, un šo strīdu rezultāts ir liels skaits
dažādu definīciju, kuras katra no tām ietver savu daļu patiesības politikas kā
jēdziena izskaidrošanā.
Amerikāņu zinātnieks
H.Lasvels ir devis diezgan cinisku formulu par to, ka politika ir – kurš, ko,
kā, kad un kāpēc saņem.
Politikas definīciju
skaits ir ļoti liels, bet no visām tām var spriest, ka politika ir raksturota
kā darbība, kas vērstauz noteiktu mērķu sasniegšanu sabiedrībā. Šādi mērķi ir
piemēram – vispārējs labums, vienlīdzība, miers, brīvība, demokrātija utt..
tātad politika ir darbība, kurai jāietekmē citi cilvēki, tātad sociālā
mijiedarbība. Tāpat var apgalvot, ka politiska darbība noteikti ir saistīta ar
sabiedrības stabilas un efektīvas funkcionēšanas nodrošināšanu, lai arī cik
dažādi katrreiz nebūtu politiskie mērķi, šo mērķu sasniegšanas līdzekļi vai
konfliktu risināšanas ceļi.
Ikdienā, ja tiek
pieminēts vārds “politika”, parasti tiek saistīts ar politisko situāciju
valstī. Bet tā kā dažādaās dzīves sfērās ir sava politika, tad balstoties uz
valsts politikas raksturojumu, izanalizēsim un salīdzināsim to ar ģimenes
politiku.
Tā kā politikas
darbība ir vērsta un saistīta ar sabiedrību, tad lai izveidotu ģimenes
politikas raksturojumu, ģimeni var aplūkot un tā arī ir maza daļa no
sabiedrības. Katrā ģimenē valda sava politika, kuru ikdienā cilvēki pat
neapjauš. Lai sākumā salīdzinātu ģimeni un valsti, tad ģimeni var uzskatīt kā
valsti, ģimenes locekļus kā politiķus un arī kā sabiedrību, kuras dēļ tiek
īstenota šī politika.
Ģimenes politikas aizsākumi.
Protams, katra ģimene
sākumā izveidojas, apvienojoties dažādu ģimeņu locekļiem, parasti diviem, retāk
vairākiem (viena ģimenes pusīta ar atvasītēm). Šīs jaunās ģimenes locekļi kļūst
neatkarīgi (vai mazāk atkarīgi) no savām iepriekšējām ģimenēm (t.i. vecākiem,
māsām brāļiem). Jaunā ģimene savas saitības var apliecināt sabiedrībai,
reģisstrējoties civillaulībā, laulājoties, vai vienkārši uzsākot kopēju dzīvi,
neapliecinot to ar juridiskiem dokumentiem. Saistoties ar otru cilvēku, var
noslēgt vai nenoslēgt laulības līgumu, kurā tiek norādīts, kuras īpašuma daļas
pieder attiecīgajam laulātajam. Šim līgumam ir liela nozīme laulības šķiršanas
laikā, kad katram no laulātajiem ir visas tiesības uz sākotnējo īpašumu un tam
ir nodrošināta neaizskaramība no otra laulātā daruga puses.
Valstu savienība agrākos laikos.
Arī vēstures dokumentos ir sastopamas šādas
laulības kā ģimenes laulības tikai valstiskā, politiskā ziņā. Šādas laulības
jau iepriekš tika nolemtas augtākajās valsts aprindās, un apvienojoties divu
valstu augstmaņu ģimenēm, tika regulētas, arī nostabilizētas attiecības starp
šīm valstīm. Radās tāda kā divu valstu savienība, kuru arī dažreiz nesaskaņas,
kari u.c. iemesli tomēr pasliktināja vai pat izjauca.
Valsts.
Valstij kā
sabiedrības organizācijai ir zināms mērķis un uzdevumi, kurus nav iespējams
saniegt ar atsevišķa cilvēka spēkiem. Uzskati par valsti, tās būtību un
uzdevumiem arī visos laikos nav vienādi. Piemēram, Aristotelis valsti skaidro
kā “daudzu dzimtu un ciemu apvienību labākas, pilnīgākas dzīves sasniegšanai”.
Turpretī Cicerons raksturo valsti kā “ar zināmām tiesībām un vispārējiem
labumiem apvienotu cilvēku kopību”. Viduslaikos valsts mērķis bija cits: valsts
bija baznīcas ierocis, un tādēļ valts uzdevums bija īstās ticības izplatīšana
(krusta kari). Arī par valsts formulējumu tāpat kā politikas zinātnieki nav
vienisprātis.
Valts kā sabiedrības
organizācijas uzdevums ir un paliek gādība un rūpes par sabiedrību, t.i. par
tautu, kura apvienota valstī. Valsts ir organizācija, kura pastāv tautas dēļ.
Citiem vārdiem, valsts ir tauta pati.
Ģimene.
Ģimene ir pirmā
sabiedrības forma. Tā balstās uz kopdzīves pamatiem starp vīru un sievu. Bez
viņiem ģimenē ietilpst arī bērni.
Pie ģimenes (šaurākā
nozīmē) pieskaita tēvu, viņa sievu un abus bērnus, kamēr viņi vēl atrodas
nedalītā saimniecībā. Ģimenes locekļu savstarpējās attiecības patiesībā dibinās
uz dabas un tikumības likumiem, bet cilvēku izdotajiem likumiem patiesībā tur
vismazāk vajadzētu iejaukties.
Konstitūcija.
Vārds
“konstitūcija”radies no latīņu vārda constitutio
– lēmums, noteikums.
Valsts konstitūcija.
Konstitūcija ir
tautas valsts pamatlikums. Katra valsts rada savu konstitūciju jeb satversmi –
šās valsts pamatlikumu, kurš:
1) reglamentē valdīšanu,
2) sadala funkcijas starp valsts varas institūcijām,
3) svarīgākajos aspektos regulē valsts iekšējo dzīvi.
Konstitūcija ir
valsts svarīgākais likums, kas nosaka valsts sabiedrisko iekārtu, valsts orgānu
(institūciju) sistēmu, kompetenci un izveidošanas kārtību, pilsoņu
pamattiesības un pienākumus, vēlēšanu sistēmu, valsts robežas, administratīvo
iedalījumu, valsts simboliku un atribūtus, kā arī citus svarīgākus iekšējās un
ārējās darbības jautājumus.
Ir rakstītas un
nerakstītas konstitūcijas. Gandrīz visās valstīs tā ir rakstīta. Dažās valstīs
(Lielbritānijā, Jaunzēlandē, Izraēlā) pastāv nerakstīta konstitūcija:
valdīšanas noteikumi, kā arī pilsoņu tiesību principi ir atrodami dažādos
likumos, nolikumos, tiesas nolēmumos, nerakstītās paražās.
Konstitūcijas var
iedalīt pēc satura:
1) stingrās un elastīgas konstitūcijās,
2) unitārās un federālās konstitūcijās,
3) viens dokuments un vairāki dokumenti.
Stingrām
konstitūcijām ir ierobežots grozīšanas mehānisms, ja jāmaina puse tās satura
vai vairāk, jāveic tautas balsošana. Stingrā konstitūcija ir ASV, LR (1922.gada
Satversme) u.c. valstīs.
Unitāra konstitūcija
ir Somijā, Francijā u.c., federālā konstitūcija – ASV, VFR, NVS u.c. valstīs.
No vairākiem
dokumentiem konstitūcija sastāv tādās valstīs kā Anglija un Zviedrija.
“Ģimenes
konstitūcija”.
“Ģimenes
konstitūcija” ir nerakstīta un tā ir veidojusies no laika gala pēc dabas
likumiem un katra ģimenes locekļa individualitātes.
Mūsus valstī
tiesiskās attiecības ģimenē regulē LR Laulības un ģimenes kodeksss, kā arī
1937.gada Civillikuma pirmās daļas “Ģimenes tiesības” spēkā atjaunotie panti.
Valsts tiesības.
Tiesību zinātne
valsts tiesības iedala pie publiskām tiesībām. Šajās tiesībās ietilpst mācība
par valsti. Tiek noskaidroti valsts elementi: valstspiederīgie, viņu tiesības
un pienākumi, teritorija un valsts vara. Tiek apskatītas dažādas valsts
iekārtas, monarhijas, republikas, savienotas valstis un valstu savienības;
valsts orgāni un valsts pamatlikumi vai konstitūcijas; mācības par parlamentu.
Civilās tiesības.
Civilās tiesības vai
privātās tiesības aptver visu to tiesību kompleksu, kas regulē pilsoņu
privāttiesiskās attiecības. Civilās tiesības sadala četrās lielās daļās:
ģimenes tiesībās, mantojuma tiesībās, lietu tiesībās un saistību vai prasību
tiesībās. Šāds sadalījums ir arī Latvijas civillikumam, kurā sakopotas Latvijas
privātās tiesības.
Valsts pamatpazīmes.
Jebkurai valstij
raksturīgi trīs pamatelementi, ar ko tā atšķiras no visām pārējām mūsdienu
sabiedrības organizācijām:
1) noteikta teritorija, kuras robežās valsts vara
darbojas,
2) šai teritorijai piesaistītie iedzīvotāji – valsts
suverēna tauta,
3) vara, ko, atšķirībā no citiem varas veidiem, sauc par
publisko varu.
Par valsts teritoriju
sauc visu to paltību, kuras robežās izpaužas valsts vienīgā vara. Galvenā
nozīme ir valsts vienīgajai varai, kur citām varām nav tiesību iejaukties. Pie
valsts teritorijas pieder pieder ne tikai zeme, bet arī gaiss virsvalsts zemes,
pierobežojošie ūdeņi, kā arī slāņi zemes virsmā.
Tauta ir ļaužu
kopība, kas dzīvo valsts teritorijā un pakļauta valsts varai.
Ģimenes pamatpazīmes.
Sabiedrības daļai,
kuru sauc par ģimeni, attiecināmas līdzīgas pamatpazīmes kā valstij, un proti:
1) katrai ģimenei ir noteikta dzīves vieta, kurā tā
vairāk vai mazāk uzturas patstāvīgi, pie kam visiem ģimenes locekļiem nav jābūt
šajā “teritorijā” pierakstītiem,
2) katrā ģimenē ir vismaz divi ģimenes locekļi,
3) katru ģimeni raksturo attiecības, kādas valda tikai
šjā ģimenē, jo katrs ģimenes loceklis indivīds ar savām rakstura īpašībām ir
personība savā ģimenē.
Dažas sabiedrības
zinātnes, kā piemēram socioloģija, uzskata, ka divus kopā dzīvojošus cilvēkus
nevar uzskatīt par ģimeni, bet sabiedrība vadās pēc saviem nerakstītiem
likumiem un morāles normām.
Valsts vara.
Valstī, lai tā varētu
pastāvēt, ir nepieciešama vara. Valsts vara vispirms ir augstākā vara valstī un
arī vienīgā. Valsts vara izdod likumus un seko to ievērošanai un izpildīšanai
ar speciālām iestādēm – tiesām – un rūpējas par visām valsts pārvaldes lietām.
Lai sekmīgi noritētu valsts darbs, valsts varas funkcijas sadala trīs daļās:
likumdošanas varā, izpildu varā un tiesu varā. Visu šo varu uzdevums ir valsts
mērķu sasniegšana. Visas šīs varas ir vienotas kopīgā valsts darbā, bet savā
darbībā un uzdevumu veikšanā tās ir patstāvīgas.
Likumdošanas iestādes
galvenais uzdevums ir rūpēties, lai valstī būtu labi likumi.
Tiesu varas uzdevums
ir gādāt,, lai valstī netiktu traucētas pilsoņu tiesības, bet ja tas noticis,
gādāt, lai tās tiktu atjaunotas.
Izpildu varas
uzdevumiem pēc darbības apjoma ir visplāšākās funkcijas: pastāvošo
administratīvo iestāžu un amatpersonu tiesības un pienākumi (ministriju un
topakļauto iestāžu un personu uzdevumi), gādība par mieru valsts
iekšienē(policijas darbība), gādība par ārējo valsts drošību, gādība par tautas
veselību, sociāliem nodrošinājumiem, kultūru un izglītību, tautas un valsts
ienākumiem, satiksmi ar ārvalstīm utt..
Vara ģimenē.
“… vismazākās
sabiedrības organizācijā – ģimenē – vara visbiežāk pieder ģimenes galvam –
tēvam. Viņš ir noteicējs, un ģimenes locekļiem viņš ir jāklausa.”
/V.Vītiņš./
“Mūsdienu sabiedrībā
šo atziņu nevar uzskatīt par pierādītu.”
/ V.Birkavs./
Vecākiem pieder vara
pār viņu bērniem, un šo varu sauc par vecāku varu. Šī vara dod vecākiem
tiesības pār saviem bērniem, bet uzliek arī pienākumus. Līdz pilngadības
sasniegšanai bērni atrodas vecāku varā. Laulības laikā abi vecāki izlieto šo
varu kopīgi. Ja laulāto starpā rodas domstarpības, - strīdu izšķīr aizbildnības
un aizgādnības iestādes, piedaloties vecākiem, bet, ja vecāki dzīvo atsevišķi –
tiesa ( pēc patlaban spēkā esošiem likumiem).
Arvien biežāk
mūsdienu sabiedrībā ģimenes varas pārspēku gūst sievietes, it sevišķi tās,
kuras karjeras līmenī atrodas augstāk nekā viņu vīri. Vientuļajās ģimenēs vara
ir tā vecāka ziņā, pie kura dzīvo bērns(-I).
Valsts nepieciešamība.
Valsts vajadzīga, lai
sabiedrībā varētu uzturēt kārtību. Kāda ir šī kārtība un vai tā ir taisnīga –
tur domas dalās, it sevišķi tāpēc, ka laika gaitā mainās arī priekšstati par
to, kāda vispār ir taisnīga kārtība.
Ģimenes nepieciešamība.
No valsts viedokļa
ģimenes nepieciešamas valsts demogrāfiskā līdzsvara noturēšanai. Bet tā kā
ģimenes veidošanās no laika gala ir dabas ziņā, tad acīmredzot tās ir
nepieciešamas civilizācijas saglabāšanai.
Valsts sūtība.
“Valsts sūtība ir
nepieļaut, ka sabiedrībā visi cīnās pret visiem, katram cilvēkam nodrošināt
aizsardzību pret līdzcilvēku patvaļu. Lai nosargātu savas dabiskās tiesības uz
dzīvību, veselību, ģimeni, laimi, brīvību un īpašumu, cilvēki noslēdza
“sabiedrisko līgumu”, kas iemiesojas valstī, kura ir tautas kopējās gribas
izpausme.”
/Ž.Ž.Ruso./
Ģimenes sūtība.
Ģimenes sūtība ir
radīt pēcnācējus un pienācīgi gādāt par tiem līdz tie ir sasnieguši pilngadību
vai kļuvuši patstāvīgi, tā saglabājot, pilveidojot civilizāciju uz planētas.
Valsts mērķis.
Valsts mērķis un uzdevums ir rūpēties par pilsoņu mieru
un labklājību.
Pēc tagadējām
demokrātijas teorijām, - valsts ir cilvēka personisko brīvību garantētāja,
vairākuma gribas paudēja un arī mazākuma tiesību aizstāve. Valsts gādā par
indivīda un sabiedrības drošību, uzturēdama likumību un tiesisku kārtību.
Valsts funkcijas.
Valsts funkcijās
ietilpst:
1) sargāt valsts ekonomisko pamatu un jebkādu īpašumu;
2) regulēt saimniecisko dzīvi;
3) atbalstīt kultūru un izglītību;
4) regulēt attiecības starp etniskajām grupām,
nepieļaujot konfliktus un šādu konfliktu gadījumā veicot arbitra lomu;
5) valsts funkcijas, kas saistītas ar cilvēka veselību,
dzīves vidi, dabas resursu izmantošanassaprātīgumu.
Ģimenes
funkcijas.
Valsts savas
funkcijas realizē un virza uz visas sabiedrības labklājību, bet ģimene tās veic
katram ģimenes loceklim. Ģimenes funkcijās ietilpst:
1) “ģimenes pavarda” uzturēšana, t.i. ģimenes kopdzīves
apstākļu regulēšana un uzturēšana;
2) ģimenes nodrošināšana ar materiālajiem līdzekļiem;
3) kultūras, tikumības un morāles radīšana ģimenes
locekļos;
4) attiecību uzturēšana ar tuvinieku ģimenēm;
5) rūpes, kas saistītas ar veselību, dzīves vidi un
apstākļie, par ģimenes locekļiem.
Ārējās
funkcijas.
Valstij piemīt arī ārējās funkcijas:
1) sargāt neatkarību un teritoriālo neaizskaramību;
2) pārstāvēt un aizsargāt savas tautas un atsevišķu
pilsoņu intereses citās valstīs;
3) sadraudzībā, bet dažkārt arī sacensībā ar citām
valstīm risināt kopīgas ekonomiskas, ekoloģiskas u.c. problēmas.
Ģimenes ārējās
funkcijas.
Kā ģimenes ārējās funkcijas varētu izdalīt sekojošas:
1) aizsargāt savu ģimeni un apdzīvojamo platību;
2) pārstāvēt un aizsargāt savas ģimenes intereses;
3) nepieciešamības apstākļos griezties pēc atbalsta
valsts institūcijās savas ģimenes dzīves apstākļu uzturēšanai.
Valsts
funkciju īstenošana.
Valsts savas funkcijas īsteno:
1) ar likumdošanu, radot visiem pilsoņiem un iestādēm
obligātas rīcības normas;
2) ar līdzekļiem, kas ienāk no iedzīvotāju maksātajiem
nodokļiem, uzturot sazarotu pārvaldīšanas sistēmu;
3) gādājot par tiesisku kārtību.
Ģimenes funkciju īstenošana.
Ģimene savas
funkcijas īsteno:
1) strādājot godīgā darbā, pelnot iztikas līdzekļus un ar
tiem apgādājot savus ģimenes locekļus;
2) rūpējoties, izglītojot ģimenes locekļus;
3) dzīvojot saskaņā ar valsts varas izdotajiem likumiem.
Valsts forma.
Valsts forma ir ārējs
veids, kādā organizēta publiska vara. Tā atkarīga no vairākiem cēloņiem:
1) tapšanas vēsturiskajām īpatnībām;
2) no sabiedrības tradīcijām;
3) no politiskās attīstības gaitas.
Izšķir divus galvenos
valsts tipus: monarhiju un republiku. Monarhijas priekšgalā ir monarhs, kas var
būt arī augstākais valsts varas nesējs. Turpretī republikās visas personas, kas
ir valsts varas nesējas, vienalga, vai tas ir valsts prezidents vai vienkāršs
pilsonis, ir atbildīgas par savu darbību. Tieši šajā atbildībā un neatbildībā
ir atšķirība starp monarhiju un republiku.
Monarhijas sīkāk
iedalās: teokrātijā, patrimoniālā monarhijā, kārtu monarhijā, absolūtā
monarhijā un konstitucionālā parlamentārā monarhijā.
Republikas iedalās:
oligarhijā, aristokrātiskā republikā, demokrātiskā republikā, tiešā jeb direktā
demokrātiskā republikā.
Kā atsevišķs valstu
tips pieminamas apvienotas valstis: valstu savienība (confederation;
Staatenbund) un savienotās valstis (federation; Bundesstaat); arī protektorāts
( - valstu apvienība uz padotības pamatiem) un mandāts (valstu apvienība ar
virsvaras pamatiem).
Valsts formas ir ļoti
daudzveidīgas. Tās var iedalīt pēc trim pazīmēm:
1) pēc politiskā režīma;
2) valdīšanas formas;
3) pēc valsts iekārtas formas.
Pēc politiskā režīma
valstis iedalāmas demokrātiskās, autoritārajās un totalitārajās valstīs.
Pēc valdīšanas formas
izšķir divus valstu pamatveidus – monarhijas un republikas.
Izšķir divas valsts
iekārtas pamatformas – unitāro un federatīvo iekārtu.
Ģimenes formas.
Ģimeņu pēc to formas
iedalījums:
1) bezbērnu ģimenes;
2) ģimenes ar 1 – 3 bērniem;
3) daudzbērnu ģimenes;
4) nepilnās ģimenes.
Bezbērnu ģimenes ir
ģimenes, kurās kaut kādu iemeslu dēļ nevar būt ģimenes vai bērni jau ir
sasnieguši pilgadību un uzsākuši patstāvīgu dzīvi.
Diemžēl uz doto brīdi
Latvijā ģimenes, kurās ir trīs bērni netiek uzskatītas par daudzbērnu ģimenēm.
Par tādām tiek uzskatītas ģimenes, kurās ir vairāk nekā trīs bērni.
Nepilnās ģimenēs
bērni dzīvo tikai ar vienu no vecākiem. Šādu ģimeņu skaits Latvijā pēdējo gadu
laikā ir ļoti audzis. Tas saitīts ar vienlīdzību, demokrātiju, kura attīstās
valstī, un dod lielāku izaugsmes iespēju abu dzimumu cilvēkiem.
Valsts politiskie režīmi.
Politiskos režīmus
raksturo valsts varas attieksme pret pašas pieņemtajiem likumdošanas aktie,
politiskas prakses atbilstība konstitūcijā un deklarācijā, t.i. pārvaldes
paņēmienu un metožu kopums, kas raksturo politisko stāvokli valstī, arī valsts
varas attieksmi pret cilvēku, sabiedrības institūtiem, etniskām kopībām, personības
politiskajām brīvībām.
Politisko režīmu
būtiski raksturo tas, kādas ir attiecības starp pilsonisko sabiedrību un
valsti, kuras norāda uz demokrātijas attīstību attiecīgajā sabiedrībā.
Īss kopsavilkums par
katru no politiskiem režīmēm attēlots tabulā.
Politiskais režīms
|
Pamatpazīmes
|
Cilvēku attieksme pret varu
|
Darbības princips
|
Totalitārisms
|
1)
Valsts kontrole
pār visām dzīves sfērām, vispārēja reglamentācija;
2)
Pisloņu
atsvešinātība no politiskiem procesiem, varas un demokrātijas;
3)
Varas funkciju
mistifikācija, slēpta, aizklāta, birokratizēta to īstenošana. Nav varas
dalīšanas kontroles un atbildības mehānisma (likumdoš.v., izpild.v., tiesu
v.);
4)
Terora
legalizācija un spēka politikas pielietošana;
5)
Jebkuras
opozīcijas aizliegums un sociālo konfliktu noliegšana.
|
Šķietama vienprātība un pilnīga “vienotība”.
|
Atļauts tas viss, ko reglamentē un izrīko valsts vara.
|
Autoritārisms
|
1)
Demokrātiskā
režīma atsevišķi elementi (vēlēšanu tiesības , atsevišķu partiju darbība);
2)
Politiskās
darbības reglamentācija;
3)
Sociālos
konfliktos balstās uz armiju;
4)
Politiskās
varas savienošana ar tirgus jeb brīvo ekonomiku. (Spānija, Brazīlija,
Argentīna u.c.)
|
Zināma atsvešinātība.
|
Tiek reglamentēta legālā opozīcija.
|
Liberālisms
|
1) Sabiedriskais dialogs, t.i. valsts un sabiedrisko institūciju
sadarbība, ievērojot valsts neatkarību un konstitūciju;
2) Pilsoņu sociālo grupu iespējamība ietekmēt varu un
tās lēmumus;
3) Atklātums valsts institūciju darbā.
|
Savstarpēja ietekme.
|
Atļauts viss, izņemot varas maiņu.
|
Demokrātisms
|
1) Tiesiska valsts;
2) Valsts darbības pakļaušana pilsoniskajai
sabiedrībai;
3) Pilsoņu tiesību neaizskaramība;
4) Mazākuma aizsardzība.
|
1) Varas pārstāvju ievēlēšana;
2) Vispārcilvēcisko interešu primāts.
|
Atļauts viss, ko neaizliedz likums.
|
Politiskie režīmi ģimenē.
Ģimenē valdošai
varai, gaisotnei arī var izdalīt dažādus “politiskos” režīmus – totalitārismu
(stingra, pat vardarbīga vara), autoritārismu (ģimeni vada viens no ģimenes
locekļiem, t.i. pakļauj savai gribai ar autoritātes pārākumu), liberālismu un
demokrātismu (ļoti brīvas attiecības ģimenē).
Valsts augstākā persona.
Monarhijās priekšgalā
atrodas monarhs. Viņš ieņem savu troni uz mantojuma tiesību pamata. Monarhs ir
neaizskarams un neatbildīgs. Monarha tiesības konstitucionālā valstī nosaka
valsts pamatlikumi. Monarham parasti ir tiesības sasaukt parlamentu un arī to
atlaist. Likumdošanas ziņā monarham ir absolūtās veto tiesības, viņam pieder arī noziedznieku apžēlošanas tiesības.
Valsts prezidentam
republikās parasti ir lielas tiesības un vara. Viņam pieder likuma publicēšanas
tiesības un arī likuma publicēšanas veto tiesības. Ir pārstāvniecības
republikas, kurās tauta ievēl gan pārstāvjus parlamentā, gan arī prezidentu, kā
arī ir tādas, kurās tauta ievēl pārstāvjus parlamentā, un tie, savukārt, ievēl prezidentu.
Ģimenes augstākā (galvenā) persona.
Gimenē parasti
ģimenes locekļi paši netieši izvirza galveno personu, kurai pārējie vairāk vai
mazāk pakļaujas. Parasti tas ir viens no vecākiem. Atkarībā no šīs valdošās
personas rakstura, tai ir lielāka vara vai mazāka pār pārējiem ģimenes
locekļiem. Tā kā ģimenes locekļu savstarpējās attiecības patiesībā dibinās uz
dabas un tikumības likumiem, tad parasti valsts likumos netiek reglamentētas
(aprakstītas) ģimenē valdošās attiecības. Arī ģimenes locekļi neizdod likumus,
pēc kuriem būtu javada ģimenes galvenai personai pārējie.
Valsts un iedzīvotāju attiecības.
Valstī var atrasties
ļaudis, kuri ar to ir saistīti jau kopš dzimšanas, un ļaudis, kuriem ar valsti
ir tikai garāmejošaas attiecības. Abas šo ļaužu grupas kopā veido valsts
iedzīvotājus. Pirmie pieminētie ļaudis ir valsts pilsoņi vai pavalstnieki, bet
otri – ārvalstnieki. Valsts ar valsts pārvaldīšanu un likumdošanu gādā par
valsts iedzīvotāju labklājību, mieru utt.. Ar attiecīgiem likumiem valsts
reglamentē pilsoņu un pavalstnieku pienākumus, ārvalstnieku tiesības, pilsoņa
tiesības,valsts piederības iegūšanupersonas neaizskaramību utt.
Vecāku un bērnu attiecības.
Vecāku un bērnu
attiecības šķirojamas savādāk nekā valsts un iedzīvotāju attiecības, un proti –
personiskās un mantiskās. Šajās attiecībās galvenā loma ir varai, kas ir
vecākiem pār viņu bērniem (vecāku vara).
Vecāku pienākums ir rūpēties par nepilngadīgu bērnu sagatavošanu derīgai
darbībai, turklāt pēc iespējas jāievēro bērnu miesas un gara spējas un
tieksmes. Tēvs pārstāv savus bērnus viņu personiskās vai mantiskās attiecībās.
Ja kādu iemeslu dēļ tēvs nevar pārstāvēt bērnus, tad viņus pārstāv māte. Bērnu
pienākumi pret vecākiemir tikumiska rakstura un valsts likumi to regulēšanā
iejaucas tikai vadoties no publiskām interesēm.
Valsts un ģimenes attiecības.
Tā kā ģimenes
veidošanās un pastāvēšana noris pēc dabas likumiem un ģimenes veido valsts
iedzīvotāju daļu (sastāvu), valsts ir ieinteresēta ģimeņu atbalstīšanā un
labklājību sniegšanā. Šodien valstī sakarā ar demogrāfiskās situācijas
pasliktināšanas valsts un ģimenes attiecības kļūst ciešākas no valsts puses.
Valsts finansiāli atbalsta ģimenes veidošanos, pieaugumu un bērnu uzturēšanu ar
dažādiem un dažāda lieluma pabalstiem. Valsts ir tikai attīstības stadijā,
tādēļ arī daži pabalsti ir varbūt nelieli, bet valsts attīstībā jūtama
augšupeja, kaut arī lēna, tādēļ nākotnē sagaidāma lielāka ģimeņu labklājība.
Šajā ziņā daudz darba vēl ir valstij, un daudz arī ģimenei, kura turpina valsts
attīstību.
Nobeigums
Īss valsts un ģimenes apkopojums ir veikts, arī to funkcijas, mērķi un
uzdevumi ir ļoti līdzīgi un visi tie ir aprakstīti. Galvenais darba mērķis bija
salīdzināt abu veidu politikas un noskaidrot, ar ko tās līdzinās un kas ir
atšķirīgs. Tā kā visa valsts un ģimenes darbība un sapratne ir vērsta viena
pret otru, tad jācer, ka tas arī turpmāk tā izpaudīsies un visu labklājība
uzlabosies.
Darbs ir rakstīts vienkārši un konkrēti, un varbūt tas būtu viegls un
saprotams materiāls par politiku pamatskolas audzēkņiem.
Izmantotā literatūra
Lekciju kurss “Ievads politoloģijā” /RTU/
Metodiskie materiāli politoloģijas kursā “Vara un valsts”
V.Vītiņš “Vispārējs tiesību pārskats”
Mani lekciju konspekti vidusskolas preikšmetā “Cilvēks. Daba. Sabiedrība.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru