Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības nodaļa
Referāts publiskajās tiesībās
Valsts un tās formas
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un
pārvaldības nodaļas
3. kursa studente
SOLVEIGA RŪPLE
Ventspils 2000
Saturs
1.
Termina “valsts” vēsture…………………………………. 3
2.
Valsts būtība un loma…………………………………….. 4
3.
Valsts forma……………………………………………… 6
4.
Valdīšanas forma…………………………………………. 6
5.
Valsts iekārtas forma…………………………………….. 10
6.
Izmantotā literatūra ……………………………………… 11
Jebkurai valstij raksturīgi
trīs pamatelementi, ar ko tā atšķiras no visām pārējām mūsdienu sabiedrības
organizācijām:
1)
Noteikta teritorija;
2)
Šai teritorijai piesaistītie iedzīvotāji – valsts
suverēnā tauta;
3)
Vara, ko, atšķirībā no citiem varas veidiem, sauc
par publisko varu.
Šaurākā
nozīmē par valsti tiek saukta tieši šī publiskā vara vai arī mehānisms, kurš to
realizē un kurā ietilpst parlaments, valdība, tiesa, armija, policija un citas
institūcijas. Tikai valstij (šajā vārda šaurākajā nozīmē) ir tiesības uz
vardarbību un attiecīgu organizāciju radīšanu.
Termina “valsts” vēsture
Termins valsts savā vispārējā un mūsdienīgā nozīmē radies vēlāk nekā organizācijas veids, kuru tas apzīmē, jo vēl XV gs. grieķi pilsētvalsti apzīmēja ar terminu “polis”, bet romieši lietoja nosaukumu “civitas” un “respublica”, kamēr dzīvoja valstī – pilsētā. Kad Roma paplašināja savu varu attālākajās teritorijās un kļuva par ķeizaristi, šo organizāciju dēvēja par “impēriju”.
Viduslaikos
eiropieši dažādi sauca teritorijas pārvaldīšanas organizāciju. Latīņu vārds
“regnum” (karaliste) vai vācu vārds “das Reich” (valsts) nozīmēja karaļa vai
firsta varu. Vārds “terra” (lat. zeme) un tā ģermāņu ekvivalenti (piemēram,
“das Land”) arī apzīmēja valsti, atsverot, cik svarīga toreiz bija zemes
pārvaldīšana. Arī Polijā lietoja citus terminus “valsts” tagadējā izpratnē.
Toreiz sacīja “žečpospolita”, “karaliste”, “kronis”, “regnum”. Pats termins
“valsts” kopš XIII gs. Polijā nozīmēja pārvaldi pār zemi, muižnieka zemes
īpašumus apvienojumā ar pašu īpašnieku sabiedrisko varu. Vārds “valsts” līdz
pat XVIII gadsimtam nozīmēja arī feodāļu tiesas varu pār viņiem piederošām
zemēm un tur dzīvojošajiem cilvēkiem.[1]
Terminu
“valsts” vispārējā nozīmē ieviesis itāliešu domātājs Nikolo Makjavelli;
itāliešu vārds “lo stato”, kas cēlies no latīņu vārda “status”, kļuva par
pamatu XVI gadsimtā veidotajiem atvasinātajiem terminiem citās modernajās
valodās. No šejienes cēlies franču vārds “l’etat”, vācu vārds “der Staat” vai
angļu vārds “a state”. Citi vārdi, tādi kā “karaliste” vai “republika”, vairs
nenozīmēja valsti tās vispārējā izpratnē, bet apzīmēja vienīgi valsts konkrētās
formas.
Polijā,
tāpat kā citās slāvu kultūrās, neieviesās itāliešu termins “lo stato”. Toties
kopš XIX gadsimta vārds “valsts” ieguva vispārēju jēgu, līdzīgu to vārdu
nozīmei, kuri Rietumos bija cēlušies no vārda “lo stato”.
Valsts būtība un loma
Vēstures gaitā teritoriālās
cilvēku kopības dažādi mainījušās. Radušās uz izzudušas milzīgas impērijas.
Teritorijas apvienojušās un dalījušās. Mainījies arī publiskās varas apjoms un
forma. Mainījušās instances, kas šo varu realizējušas. Bet pati valsts kā
sabiedrības organizācijas forma, kas radusies civilizācijas rītausmā, ir
saglabājusies un joprojām pilnveidojas.
Vai tā pastāvēs nākotnē? Anarhisti,
kas valsti uzskata par lielāko ļaunumu, par indivīda apspiešanas ieroci, uz šo
jautājumu atbild noliedzoši: valsts tikšot iznīcināta līdz ar cilvēka brīvības uzvaru. Arī marksisti
apgalvo, ka valsts izzudīšot, jo tā esot mašīna, ar kuras palīdzību tiek
uzturēta vienas šķiras kundzība pār otru, bet sociālais progress vedot uz šķiru
likvidāciju, uz vienlīdzību sabiedrībā.
Izpratnes par valsts būtību
ir daudzveidīgas. Tašu jautājumā “Kādēļ pastāv valsts?” visu laikmetu
domātājiem ir kopīga nostādne: valsts vajadzīga, lai sabiedrībā varētu uzturēt
kārtību. Kāda ir šī kārtība, kam tā izdevīga un vai tā ir taisnīga – tur domas
dalās, it sevišķi tāpēc, ka laika gaitā mainās arī priekšstati par to, kāda
vispār ir taisnīga kārtība.
Valsts sūtība ir nepieļaut,
ka sabiedrībā visi cīnās pret visiem, katram cilvēkam nodrošināt aizsardzību
pret līdzcilvēku patvaļu – šādi valsts izcelsmi izskaidroja renesanses laika
domātāji. Lai nosargātu savas dabiskās tiesības uz dzīvību, veselību, ģimeni,
laimi, brīvību un īpašumu, cilvēki noslēdza “sabiedrisko līgumu”, kas
iemiesojās valstī, kura tautas kopējās gribas izpausme, - lielā mērā tāpat kā
mūsdienu politologi uzskatīja Ž. Ž. Ruso un vairāki citi 18.gadsimta filozofi.
Stādāmies šādā līgumā, katrs cilvēks upurēja daļu no savas brīvības, bet ieguva
drošību, ko garantē kopums. Līdz ar to valsts mērķis, pēc šiem priekšstatiem, ir vispārēja labklājība.
Tiesa, neatbildēts palika jautājums, kāpēc praksē vispārēja labklājība nav
īstenota.
Pēc mūsdienu demokrātijas
teorijām, valsts ir cilvēka personisko
brīvību garantētāja, vairākuma gribas paudēja un arī mazākuma tiesību aizstāve.[2] Valsts ir
mehānisms, kas saskaņo dažādu sabiedrības sociālo grupu (šķiru, slāņu, nāciju
u.c.) intereses. Valsts gādā par indivīda un sabiedrības drošību, uzturēdama
likumību un tiesisku kārtību.
Valsts – viena no sabiedrības organizācijas formām,
vienas augstākās varas tiesiski organizēts un vadīts noteikts cilvēku kopums
konkrētā teritorijā. Valstij raksturīgas šādas pazīmes: vara, kurai piemīt
pastāvība un suverenitāte; iedzīvotāji, kas pakļauti šai varai; teritorija,
kuras robežās valsts vara darbojas.[3]
Patiesi un īsti demokrātiska
ir tiesiska valsts. Tajā pastāv tiesību prioritāte – pilsoņu, pašas valsts, tās
institūciju un amatpersonu pakļautība likumam. Tiesiska valsts no netiesiskas
valsts atšķiras arī ar likumu kvalitāti: tiem jābūt humāniem, tiem jānostiprina
katra cilvēka neatņemamās tiesības, jāparedz valsts un personības savstarpējā
atbildība.
Valsts funkcija (lat. functio izpilde, darbības virziens) – valsts darbības virzienu
kopums, kuros valstij kā publiskās varas subjektam ar savu darbību jānodrošina
cilvēka un sabiedrības eksistences pamatnosacījumi. Valsts varas uzdevumu
risināšana ir saistīta ar valsts darbību, tās virzieniem, t.i., ar tās
funkcijām – valstij uzticētās darbības virzienu kopumiem. Valsts funkcija ir
valsts varas institūciju, to kopuma darbība noteikta likumīga valsts uzdevuma
veikšanai. Juridiskajā aspektā valsts funkcija ir valsts varas funkcija, kuras
realizēšanas gaitā tiek izmantoti visi valsts varas līdzekļi noteiktu uzdevumu
izpildei. Tā kā valsts uzdevumi ir ļoti plaši un dažādi, tad arī valsts
funkciju īstenošanai tika izmantots ļoti plaša dažādu institūciju un darbinieku
sistēma. Valstij kā publisko tiesību subjektam pieder visa valsts vara un tā
var šo publisko varu lietot kā līdzekli tiesisko attiecību kārtošanai publisko
tiesību jomā.[4]
Nosacīti valsts funkcijas
var iedalīt iekšējās un ārējās. Galvenās iekšējās valsts funkcijas realizējas
sabiedrības pārvaldes jomā – valsts aizsargā indivīda un sabiedrības drošību,
dominējošo sociālekonomisko kārtību, regulē sociālos konfliktus, attīsta
sabiedrības garīgo potenciālu, saskaņo dažādu subjektu intereses, rūpējas par
cilvēku un dabas resursu saprātīgu izmantošanu.
Ārējā aspektā valsts aizsargā
savu suverenitāti un intereses visu ārējo sakaru un attiecību jomās, kā arī
noskaidro un ievēro citu valstu, tautu un visas cilvēces intereses un ņem vērā,
valstu savstarpējās attiecības kopīgajās akcijās un sadarbības
organizatoriskajās formās; sadraudzībā, bet dažkārt arī sacensībā ar citām
valstīm risināt kopīgas ekonomiskas, ekoloģiskas un citas problēmas.
Kā valsts īsteno savas
funkcijas? Pirmkārt, ar likumdošanu radot visiem pilsoņiem, iestādēm un
institūcijām obligātas rīcības normas. Otrkārt, par līdzekļiem, kas ienāk no
iedzīvotāju maksātajiem nodokļiem, uzturot sazarotu pārvaldīšanas sistēmu.
Treškārt, gādājot par tiesisko kārtību.
Valsts, protams, nerisina
visas problēmas, kas rodas sabiedrībā. Daļu no savām daudzveidīgajām interesēm
un vajadzībām iedzīvotāji apmierina pilsoniskās sabiedrības ietvaros. Valstij
nav jāaizstāj pašvaldības. Centieni valsti apveltīt ar tiesībām pārvaldīt un
regulēt itin visu un visus var tikai novest pie personības brīvības apspiešanas
un totalitārisma.
Piemērs. Savu iedzīvotāju
veselības aizsardzības nolūkā valsts izdod likumus. Lai tos īstenotu, tiek
uzturētas vairākas iestādes – veselības aizsardzības ministrija, sanitārās
inspekcijas un citi dienesti; no budžeta tiek atvēlēti līdzekļi slimnīcām,
poliklīnikām un zinātniskajiem centriem; tiek nodrošināta ārstu un citu
medicīnas darbinieku gatavošana utt. Un, visbeidzot, iedzīvotāju sūdzības par
viņu veselībai nodarīto kaitējumu tiek izskatītas tiesā.
Valsts forma
Valsts forma ir ārējais veids, kādā
organizēta publiskā vara. Tā ir atkarīga no vairākiem cēloņiem – no valsts
tapšanas vēsturiskajām īpatnībām, no sabiedrības tradīcijām, no publiskās
attīstības gaitas. Valsts formas ir ļoti daudzveidīgas. Pavisam vispārīgi tās
var iedalīt pēc trim pazīmēm – pēc politiskā režīma, valdīšanas formas un
valsts iekārtas formas.[5]
Valsts forma – noteikta forma, kurā
izpaužas valsts saturs. Valsts forma raksturo valsts varas organizāciju; izsaka
to, kā šī vara ir organizēta un tiek realizēta.[6]
Pēc politiskā režīma valsts
iedalāmas demokrātiskajās, autoritārajās un totalitārajās valstīs.
Valdīšanas forma
Valdīšanas forma – raksturo augstāko valsts
varas iestāžu organizāciju, t.i., to struktūru, nodibināšanas kārtību,
kompetenci, iedzīvotāju piedalīšanās pakāpi to veidošanā. Valdīšanas forma
raksturo valsts varas juridisko avotu. Valdīšanas formas pamatveidi: monarhija
un republika. Ja augstākā vara valstī pilnīgi vai daļēji koncentrēta
vienpersonīgi valsts galvas – monarha (cara, karaļa, šaha u.c.) rokās, kuram
valdīšanas pilnvaras piešķirtas uz visu mūžu un kurš troni ieņem pēc
radniecības principa vai mantošanas ceļš un neatbild tautas priekšā, tad tādu
valdīšanas formu sauc par monarhistisku un valsts formu – par monarhiju.[8]
Absolūtu monarhiju, kādas bija
agrākos gadsimtos, mūsdienu pasaulē gandrīz nav. Pašlaik pasaulē sastopamas
parlamentāras monarhijas, kur monarha vara ir stipri ierobežota. Juridiski
monarham saglabājas tiesības iecelt valdību, izdot atsevišķus normatīvos aktus,
taču ministri un valdība par savu darbību ir atbildīgi nevis monarham, bet gan
parlamentam. Arī iecelt ministrus monarhs drīkst tikai saskaņā ar parlamenta
gribu. Jebkurš monarha normatīvais akts jāparaksta arī attiecīgās nozares
ministram, citādi dokumentam nav juridiska spēka.
Eiropā pastāv 11 monarhijas:
Beļģija, Dānija, Lielbritānija, Lihtenšteina, Luksemburga, Malta, Monako,
Nīderlande, Norvēģija, Spānija un Zviedrija. Specifiska monarhiskā valdīšanas
forma ir Kanādā, Austrālijā, Jaunzēlandē un dažās citās valstīs, kas ir Nāciju
sadraudzības locekles. Savu nacionālo monarhu šeit nav. Lielbritānijas
karaliene ir karaliene arī katrā no šīm zemēm.
Ja valstī varu īsteno uz
noteiktu laiku ievēlēts parlaments un valsts galvas, prezidenta, pilnvaru laiks
ir ierobežots, prezidentu ievēlē un viņš ir atbildīgs par savu rīcību,
parlaments pārstāv valsti vēlētāju uzdevumā vai uz konstitūcijas pamata, tad
tādu valdīšanas formu sauc par republikānisku, bet valsts formu – par
republiku. Suverēnā vara pieder tautai, un tauta ir varas avots.
Ilgāku laiku bija pieņemts
pēc valdīšanas formām valstis iedalīt divos tipos – monarhijās un republikās.
Šāda tradicionāla pieeja literatūrā sastopama joprojām. Taču pēdējā laikā
politikas zinātnē biežāk sastopams cits iedalījums.
Proti, salīdzinot mūsdienu
valsts varas organizācijas, nereti monarhijām un republikām konstatēts mazāk
savstarpēju atšķirību, nekā to ir pašām republikām. Tā, piemēram, svarīgāko
valsts varas institūciju uzbūves un darbības principi Itālijas Republikā ir
vairāk līdzīgi parlamentārajā monarhijā Spānijā, nevis ASV pastāvošajiem.
Kā monarhijai, tā republikai ir
vairāki paveidi.
Monarhija – valdīšanas forma, kur augstākā vara ir
monarham, kas to saņem mantojot vai citā no iedzīvotājiem neatkarīgā veidā un
saglabā visu mūžu. Par monarha varas avotu uzskata tradīcijas un dievišķo
gribu. Monarhija bija raksturīga feodālajās valstīs, kas balstījās uz
muižniecību.[9]
Proti, ja monarha vara ir
neierobežota, tad tādu valsts formu sauc par absolūto monarhiju (mūslaikos –
Sauda Arābija, Omāna), tiek izdalītas arī konstitucionālās monarhijās; tā
iedalās duālistiskajās, kur monarha vara ierobežota tikai likumdošanas jomā
(Jordānija), un parlamentārajās, kur monarha tiesiskā vara ir visai ierobežota,
bieži – tikai simboliska (Norvēģija, Dānija, Zviedrija, Lielbritānija u.c.).
Vēsturē vēl pazīstama despotiskā monarhija, kas bija izplatīta senajās Austrumu
valstīs.
Savukārt republikas ir
aristokrātiskās un demokrātiskās, parlamentārās un prezidentālās.
Aristokrātiskā republika ir
tāda valdīšanas forma, kur tikai priviliģēts iedzīvotāju slānis – bagātie vai
dižciltīgie – ir tiesīgs piedalīties valsts pārvaldīšanā.[10]
Demokrātiskā republika –
valdīšanas forma, kur par varas avotu oficiāli atzīst tautas vai tās vairākuma
gribu. Valsts varas iestāžu dibināšanā piedalās tauta. [11]
Tādēļ mūsdienās aizvien
lielāku atzinību gūst valstu iedalījums pēc valdīšanas formām trīs veidos –
parlamentārās, prezidentālās un pusprezidentālās valstīs.
Parlamentārā valdīšana
|
|
veido
|
|
vēlē
Parlamentārās sistēmas
galvenā pazīme ir pilnīga valdības atbildība parlamentam. Valdību veido
parlaments, tā ir politiski atbildīga parlamentam kā par savu, tā arī par katra
ministra darbu, un parlaments arī ir tiesīgs to atcelt un nomainīt. Ja izsaka
neuzticību ministram vai ministru kabinetam (padomei), tad tiem ir jāatkāpjas.
Valsts galva un valdības galva ir dažādi amati un personas. Šādu valdības
izveidošanas kārtību un atbildības sitēmu sauc par parlamentārismu. Valsts
galva monarhijās ir monarhs (karalis, firsts, emīrs), bet republikās –
prezidents.
Republikās prezidentu
parasti vēlē parlaments. Valsts galvas pilnvaras ir stipri ierobežotas. Turklāt
gandrīz nevienam valsts galvas izdotajam tiesiskajam aktam nav juridiska spēka
bez premjerministra vai attiecīgās nozares ministra paraksta. Ministru kabineta
locekļu konstrasignācija (no latīņu contra
– “pret” un signare - “ parakstīt”)
uz valsts galvas izdota dokumenta ir viens no vissvarīgākajiem parlamentārās
valdīšanas formas principiem.
Parlamentārā valdīšana ir raksturīga Eiropas valstu vairumam. Tā pastāv Lielbritānijā, Vācijā, Itālijā, Spānijā, Zviedrijā, Beļģijā, Austrijā, Īrijā, Itālijā, Šveicē, Norvēģijā, Latvijā, Igaunijā u.c. valstīs.
Prezidentālā valdīšana
veido
|
|
Tās galvenā pazīme ir
valdības atbildība ne tik daudz parlamentam, cik valsts galvam – prezidentam.
Klasiskajā prezidentālās valdīšanas tipa valsts galva un valdības galva ir
viena persona. Valdību (kabinetu) veido prezidents, viņš to arī vada un pēc
savas vēlēšanās var atcelt jebkuru ministru. Prezidentu vēlē vispārējās
vēlēšanās vai speciālā vēlētāju kolēģijā, parlamentam nav tiesību nomainīt
ministrus. Prezidents ir apveltīts ar plašām pilnvarām un vada plašu
administratīvo instanču loku valstī. Prezidentālā republikā valdība un tautas
pārstāvniecības iestādes formāli ir neatkarības cita no citas. Piemēram, ASV
prezidents vienlaikus ir gan valsts galva, gan valdības galva. Viņš pats ar
Senāta piekrišanu ieceļ visus sekretārus (ministrus) un pats kontrolē viņu
darbu. Prezidentam nav tiesību atlaist Kongresa pārstāvju palātu. Prezidentālā
republikā valdība nav atbildīga tautas pārstāvniecības iestādēm, bet gan
prezidentam, piemēram, Francija, Somijā u.c.
Pirmo reizi prezidentāla
republika tika izveidota Amerikas Savienotajās Valstīs uz 1787.gada
konsultācijas pamata. Pēc tam prezidentālas republikas izveidojās Argentīnā,
Meksikā, Brazīlijā un vairākās citās Latīņamerikas zemēs. Eiropā šī valsts
forma atsaucību neguva.
Pusprezidentālā valdīšana
veido
atbildīga atbildīga
|
vēlē vēlē
Tā ir valdīšanas forma, kurā
apvienojas gan prezidentālās, gan parlamentārās sistēmas elementi. Šajā
gadījumā prezidentu ievēlē valsts pilsoņi un prezidents aktīvāk piedalās
valdības un administrācijas veidošanā. Valdība par savu darbību ir atbildīga
gan parlamentam, gan prezidentam.
Šāda valdīšanas forma ir
Francijā un Somijā un vairākās valstīs, kas atrodas pārejas stadijā no
diktatūras uz demokrātiju. Piemēram, Francijā prezidentu vēlē visi pilsoņi, bet
viņš nav valdības galva.
Valsts iekārtas forma
Valsts iekārta ir valsts
teritoriālā organizācija, kā arī centrālo un reģionālo varas institūciju
savstarpējās attiecības.
Izšķir divas valsts iekārtas
pamatformas – unitāro un federatīvo iekārtu.
Unitāra valsts ir
teritoriāli vienota un centralizēta. Tā sadalīta administratīvi teritoriālās
vienībās, kurām nav politiskas un valstiskas patstāvības. Unitāro valstu
vairums – Japāna, Francija, Zviedrija u.c. – ir mononacionālas vai arī ar
nelielām minoritātēm.
Unitārai valstij raksturīgas
šādas pazīmes: viena konstitūcija un viena tiesību sistēma; viena likumdevējvaras
un izpildvaras institūciju sistēma; viena pilsonība. Tomēr unitārā valstī var būt apgabali ar īpašu statusu un
atsevišķām autonomijas pazīmēm. Unitārās Lielbritānijas sastāvā esošajai
Velsai, Skotijai un Ziemeļīrijai (Olsterai) ir autonomijas pazīmes.
Ziemeļīrijā, piemēram, ir savs parlaments un valdība, Somijā autonomijas
tiesības ir Ālandu salām, ko galvenokārt apdzīvo zviedri. Spānijā autonomijas
tiesības ir četriem nacionālajiem
apgabaliem – Katalonijai, Basku zemei, Andalūzijai un Galisijai.
Federatīva valsts iekārtas
forma ir mazāk izplatīta, tomēr sastopama visos kontinentos. Federatīvas
valstis ir Austrija, Vācija, Šveice, Krievija, ASV, Argentīna, Kanāda, Meksika,
Indija, Austrālija.
Federācija ir vairākdaļīga,
savienota valsts, kas sastāv no juridiski un politiski patstāvīgiem valstiskiem
veidojumiem jeb pavalstīm (zemēm, štatiem, , provincēm, republikām, kantoniem
utt.). Federatīvās valsts iekārtas galvenās pazīmes ir šādas: līdzās kopīgai
visas valsts konstitūcijai federācijas locekļiem var būt savas konstitūcijas;
pavalsts var izdot likumdošanas aktus, kuri darbojas tās teritorijā; pavalstij
var būt sava tiesību un tiesu sistēma; pastāv divkārša pilsonība, kas reizē ir
federācijas un pavalsts pilsonība.[12]
Reāls federālisms jāatšķir
no šķietama. Piemēram, Padomju Savienība juridiski bija federācija, bet
faktiski unitāra valsts. Federālisma principam bija ārišķīgs, formāls un
dekoratīvs raksturs.
20.gadsimta nogalē beigušas
pastāvēt vairākas federācijas, piemēram, PSRS, Čehoslovākija un agrākā
Dienvidslāvija. Par unitāru valsti pārvērtās Indonēzijas Savienotās valstis un
mali Federācija. No tā gan nebūtu jāsecina, ka federāciju laiks ir pagājis. Ir
vērojams arī pretējs process: Beļģija no unitāras pakāpeniski kļūst federatīva,
1995.gadā par federāciju kļuva Etiopija, uz federāciju virzās arī Eiropas
Savienība.
Izmantotā literatūra
1.
Politika un tiesības, “Ievads politikā”, Apgāds
“Zvaigzne ABC”. – R., 1998. – 212. –
218. lpp.
2.
Vojahs Lamentovičs, Mūsdienu valsts, Apgāds
“Zvaigzne ABC”. – R., 1996. – 7., 97. lpp.
3.
Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998. –
160., 283. – 285. lpp.
4.
Latvijas Universitātes Politikas zinātnes katedra,
“Demokrātijas pamati Vispārizglītojošām skolām”, Rīga, Izdevniecība “Zinātne”,
1993. – 68. – 73. lpp.
[1] Vojahs Lamentovičs, Mūsdienu valsts, Apgāds “Zvaigzne ABC”. – R.,
1996. – 7.lpp.
[2] Politika un tiesības, “Ievads politikā”, Apgāds “Zvaigzne ABC”. – R.,
1998. – 213. lpp.
[3] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998. , 284. lpp.
[4] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998. – 284., 285.lpp.
[5] Latvijas Universitātes Politikas zinātnes katedra, “Demokrātijas
pamati Vispārizglītojošām skolām”, Rīga, Izdevniecība “Zinātne”, 1993. – 70.
lpp.
[6] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998. – 284.lpp.
[7] Vojahs Lamentovičs, “Mūsdienu valsts”, Apgāds “Zvaigzne ABC”, 1996.
- 97.lpp.
[8] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998., - 283.lpp.
[9] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998., - 160.lpp.
[10] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998., - 284.lpp.
[11] Juridisko terminu vārdnīca, Rīga, Nordik, 1998., - 284.lpp.
[12] Politika un tiesības, “Ievads politikā”, Apgāds “Zvaigzne ABC”. – R.,
1998. – 215.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru