Ievads
E
|
s šo tēmu izvēlējos tādēļ, ka mani ieinteresēja
Vecrīgas agrākās vērtības, kas mūsdienās tur vairs nav sastopamas. Mana darba
pamatā būs objektu apraksts un to vēsture, kas jau gadsimtiem nav sastopami
Vecrīgā, un par ko latviešu tauta jau samērā sen ir aizmirsusi. Mana darba
mērķis ir sniegt cilvēkiem informāciju par neesošajām celtnēm un celtnēm
Vecrīgā, kas ir stipri mainījušās, jo par tām, kas nav mainījušās un ir vēl, tagad katrs aptuveni kaut ko tomēr
zina.
Izmantotās literatūras apskats
M
|
anā darbā tika izmantoti piecas dažādas informāciju
saturošas grāmatas. Kā pirmo varētu minēt Andra Caunes sarakstīto grāmatu
“..pati Rīga ūdenī”, kas tika izdota 1992.gadā, izdevniecībā “Zinātne”. Šī
grāmata ir arheologa stāsts par zudušo Rīdziņas upi, par pirmo ostu,
kuģniecības līdzekļiem un amatiem senajā Rīgā. Grāmata ir stāstu virkne par
Rīdziņas upīti un Daugavu, parādot to lomu Rīgas pilsētas rašanās un izaugsmes
procesā feodālisma periodā. Pēc rakstīto vēstures avotu un arheoloģisko
izrakumu liecībām atspoguļoti jauni un maz pazīstami fakti par Rīgas pirmās
ostas – Rīdziņas likteni. Lasītājs grāmatā atradīs atbildi arī uz jautājumiem
par senajiem kuģniecības līdzekļiem Daugavā, par viduslaiku ostas krastmalu
būvēm. Līdztekus vēstures pieminekļiem tajā stāstīts par Rīgas zvejniekiem,
pārcēlājiem, laiviniekiem, no Daugavas augšteces atbraukušajiem krievu tirgotājiem.
Pēc manām domām grāmata paredzēta visiem, kas interesējas par Rīgas arheoloģiju
un pagātni. Kā nākošo varētu minēt Andra Caunes grāmatu “Rīga zem Rīgas”,
izdota 1985.gadā izdevniecībā “Zinātne”. Šī grāmata atkal ir arheologa stāsts
par senās Rīgas zudušajām celtnēm. Grāmatā parādīts, ko Rīgas vēstures izpētē
devuši divdesmit gados veiktie arheoloģiskie izrakumi. Galvenā vērība veltīta
viduslaiku pilsētas zudušajām celtnēm – nocietinājumiem, dzīvojamām un
sabiedriskajām ēkām. Apskatīts arī jautājums par Rīgas pirmatnējo zemes
reljefu, par pilsētas sākotnējo plānojumu un ielu tīkla veidošanos. Izmantojot
konkrētās arheoloģijas liecības, autors rāda, kādas īstenībā bijušas nostāstiem
apvītās apakšzemes ejas, celtņu ziedojumi, kā veidojies Vecrīgas kultūrslānis.
Es domāju, ka šī grāmata paredzēta plašam lasītāju lokam, kas interesējas par
Rīgas arheoloģiju. Vēl viena no pārpalikušajām trijām grāmatām ir Andreja
Holcmaņa 1992.gadā izdevniecībā “Zinātne” izdotā grāmata “Vecrīga –
pilsētbūvnieciskais ansamblis”. Šajā grāmatā raksturota Vecrīgas ansambļa
veidošanās dažādos tā attīstības posmos, sākot ar vietējo iedzīvotāju apmetni
un nocietinātu viduslaiku pilsētu un beidzot ar tagadējo Vecrīgu – lielpilsētas
sabiedriskā centra vēsturisko kodolu, valsts aizsargājamo zonu. Kā vienota
sistēma analizēta Vecrīgas telpiskā vide, aprakstīta Vecrīgas ielu un laukumu
izcelšanās, to tālāka veidošanās un apbūve. Parādīts, ko Vecrīga kā
pilsētbūvniecisks ansamblis zaudējusi 20.gadsimtā, it īpaši otrā pasaules kara
laikā. Analizēts Vecrīgas reģenerācijas projekts. Grāmata domāta lasītājiem,
kuri interesējas par mūsu republikas vēsturi un arhitektūru. Vēl arī “Lielais
Rīgas ceļvedis”, izdots 1993.gadā “Lauku apgādā”. Sarakstījis Andris Kolbergs.
Šajā grāmatā ir datēta Rīgas attīstība hronoloģiskā secībā. Šī grāmata varētu
būt domāta gidiem vai vismaz tiem, kam jāiejūtas viņu lomās, jo par Vecrīgu ir
samērā smalki aprakstīts. Grāmata ir paredzēta lasītājiem, kas vēlas papildināt
savas zināšanas Rīgas vēsturē un faktos. Un visbeidzot toreizējās Latvijas PSR
Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta 1978.gadā izdevniecībā “Zinātne” izdotā
grāmata “Feodālā Rīga”. Šajā grāmatā būtībā ir viss par Rīgas vēsturi līdz
19.gadsimtam. Paredzēta visiem, kam ir vēlēšanās kaut ko apgūt vēstures sakarā.
Vecrīgas nami
V
|
issenākās un izplatītākās Vecrīgā ir dzīvojamā tipa
ēkas. Pirmās dzīvojamās ēkas gan lībiešu un kuršu, gan arī vācu kolonistu
apmetnē bijušas celtas no koka (1.zīm). Mārstaļu-Peldu ielas rajonā, pēc
A.Caunes veiktajiem arheoloģiskajiem izrakumiem ir bijušas sastopamas vairāku
tipu ēkas. Vietējo iedzīvotāju nami 12.-13.gadsimtā bijuši celti guļbūves
tehnikā un tie atgādina pilskalnos un ezerpilīs (Āraišu ezera salā) uzietās
nelielās koka ēkas. Vācu ieceļotāju no koka celtie dzīvojamie nami ir bijuši
nedaudz lielāki, un tie galvenokārt atšķiras pēc konstrukcijas – parasti
lietotas pildrežģu konstrukcijas, kas ir tipiskas tiem Vidusvācijas apgabaliem,
no kurienes nākuši ieceļotāji. Paralēles saskatāmas arī ēku plānojumā, jo bez
primitīvām divtelpu mājām atrastas arī tāda tipa ēku atliekas, kurās vairākas
sīkas telpas grupējas ap centrālo halli. Tā kā līdz šim koka ēkas atrastas
galvenokārt Mārstaļu-Peldu ielas apkaimē, A.Caune secināja, ka šajā rajonā
visilgāk saglabājusies koka apbūve. 13.gadsimta otrajā pusē ieviešas jauna tipa
ēkas – tā sauktie mūra nami (2.zīm), kuros ir apvienota noliktava ar dzīvokli
(noliktava apakšstāvā, dzīvoklis augšstāvā). Šāda ēka 1974.-1976.gadā atrakta
Peldu ielā Meliorācijas un ūdenssaimniecības ministrijas administratīvās ēkas
būvlaukumā. Atšķirībā no koka dzīvojamām ēkām, kuras parasti atrodas netālu no
ielas, šie mūra nami atvirzīti zemesgabalu dziļumā. Pēc J.Strauberga datiem,
mūra nami viduslaikos ir bijuši visai izplatīti. Tie radušies aiz nepieciešamības
rast patvērumu ugunsgrēka gadījumos, kas viduslaikos izcēlās samērā bieži. Tas
bija pārejas tips uz mūra dzīvojamo ēku. 1293.gada lielais ugunsgrēks mudināja
ierobežot koka ēku celtniecību. Rīgas rāte apstiprināja pirmos būvnoteikumus,
kuri veicināja mūra dzīvojamo ēku celtniecību. Būvnoteikumos bija noteikts
pieļaujamais ēku lielums, novietojums zemesgabalā, kā arī palīdzība, ko pilsēta
varēja sniegt būvmateriālu iegādē. Lielākā uzmanība tajos pievērsta stūra ēkām,
kurām noteikts veidot tā saukto plecu platuma zelmini (R.Zandberga ar to saprot
gotisko pakāpjveida zelmini). Tā radās gotiskās dzīvojamās ēkas tips, kura daži
paraugi vēl saglabājušies līdz mūsdienām. Tādi, piemēram, ir pazīstami nami, ko
sauc par “Trīs brāļiem” (3.zīm) M.Pils ielā (no 1348.gadam līdz 1496.gadam
saukta Sv.Gara iela). Iespējams, ka ir eksistējis arī kāds agrāks mazākas mūra
ēkas tips. Gotiskais viduslaiku dzīvojamais nams Rīgā atbilda Baltijas jūras
piekrastē izplatītajam Ziemeļeiropas Hanzas savienības pilsētu dzīvojamo ēku
tipam, proti, šaura ēka bija orientēta ar galu pret ielu. Pirmajā stāvā, kas
sākotnēji varbūt bija nedaudz pacelts virs zemes, ielas galā atradās galvenā
telpa – halle, aiz tās viens vai divi kambari. Gotiskā stila iezīmes parādījās
ēkas fasādē. Senākie koka dzīvojamie nami rindojušies gar ielām ar atstarpēm
starp tiem. Arī gotiskā stilā ieturētie mūra nami sākotnēji ir celti cits no
cita atstatu. Tā kā zemesgabalu lielums Vecrīgā ne visur bija vienāds,
atstatumi starp ēkām bija dažādi. Manierisma laikmetā radās jauns dzīvojamo ēku
tips, kura ieviešanos veicināja Rīgas politiski ekonomiskie sakari ar Poliju.
Tā bija plata ēka. Šī tipa ēkās halle ieņēma tikai pusi ēkas, otrajā pusē
atradās istabas un kambari. Parasti ēkai bija divi stāvi un augstajā jumtā
iebūvētas noliktavas. R.Zandberga uzgājusi vairākas 16.-17.gadsimtā celtās šī
tipa dzīvojamās ēkas, kas vēlāk stipri pārbūvētas. Par manierisma ēku ārējo
noformējumu ir saglabājies maz ziņu. Visu pārējo laikmetu ēkas vēl tagad ir
apskatāmas Vecrīgā.
Viskrasākā
kontrastā ar ierindas apbūvi, ko veido dzīvojamās ēkas un noliktavas, ir lielās
kulta celtnes – baznīcas. Tās ir nozīmīgākās dominantes Vecrīgas ainavā. Rīgas
pirmsākumos baznīcas bija mazākas un savu tagadējo veidu ieguva vēlāk. Tagad
Vecrīgā ir astoņas baznīcas. Senāk ir bijis par piecām baznīcām vairāk, taču
gadu gaitā tās izzudušas. Par pirmajām Rīgas baznīcām nav drošu datu. Nav
zināms, kā izskatījies 1215.gadā nodegušais pirmais Rīgas Doms (4.zīm), senākā
Sv.Pētera baznīcas ēka (5.zīm), arī nelielā Sv.Paula baznīca (6.zīm), kas
minēta 13.un 14.gadsimta dokumentos. Jādomā, ka pirmais Doms un Sv.Pētera
baznīca bija celta no koka. Baznīcām, kas saglabājušās no viduslaikiem, nav
viengabalains veidols. Lielo baznīcu celtniecība tik ļoti ievilkās, ka mainījās
ieceres, tika pārveidots plānojums, vēlāk ēkas paplašināja, paaugstināja. Labi
apstrādājama būvakmens trūkuma dēļ jau 13.gadsimta 20.gados pārgāja uz
ķieģeļu konstrukcijām. Kā bazilika celta
arī cisteriešu Sv.Marijas Magdalēnas klostera baznīca (7.zīm), kas 18.gadsimta
vidū stipri pārbūvēta – barokalizēta -, un tāda tā saglabājusies līdz
mūsdienām. Tagadējo torņa nobeigumu ēka ieguvusi tikai 1930.gadā. Ir pamats
domāt, ka arī franciskāņu klostera Sv.Katrīnas baznīca ir bijusi bazilika. Uz
to netieši norāda 1964.-1965.gada pētījumos uzietais astoņstūru pīlāra
fragments, kas iemūrēts ēkas Skārņu ielā 11 pagrabsienās, vietā, kur atradusies
baznīca. Ap 1500.gadu celtā Sv.Katrīnas baznīcas ārdaļa saglabājusies vēlāk
celtajā ēkā Šķūņu ielā 9. Atšķirīga uzbūve ir bijušā dominikāņu klostera
Sv.Jāņa baznīcai. Tā ir vienjoma celtne, kas pirmo reizi pieminēta
1297.gadā. Pēc vairākām pārbūvēm 15.gadsimtā un ap 1500.gadu ēkas viduslaiku
daļa ieguva tagadējo zelmini, divslīpju jumtu un nelielu uz jumta uzsēdinātu
tornīti. Sarežģīto dekoratīvo tīkla velvju
atbalsta pīlāri – kontrforsi – atrodas ēkas iekšienē. 1587.-1589.gadā Sv.Jāņa
baznīca tikusi pagarināta ar jaunu altāra piebūvi. Šī, no ārpuses formās un
materiālā vecajai ēkai veiksmīgi pielāgotā celtnes daļa ir vienīgais
monumentālais manierisma stila paraugs Rīgā, kas saglabājies līdz mūsdienām.
Altārdaļas velves balstās uz četrām akmens kolonnām, tai ir trīs jomi.
Viduslaiku Rīgā svarīga pilsētas
apbūves sastāvdaļa bija feodālo senjoru pilis. Livonijas valstiņu pastāvēšanas
laikā cita citu nomainīja divas bīskapu un divas ordeņa pilis. No abām bīskapa
pilīm saglabājušies tikai fragmenti. Rīgas pils (8.zīm) vienmēr bijusi
brīvstāvoša celtne. Tagad viduslaiku pils kodolu aizsedz vēlākās piebūves, un
pēc fasāžu pārveidošanas tā ir zaudējusi cietokšņa raksturu, tomēr ir
saglabājusi izcilo pilsētbūvniecisko nozīmi. Peitavas ielā 6/8 ir Rīgā pašreiz
vienīgais ebreju lūgšanas nams. Ēku 1904.gadā cēlis ievērojamais Rīgas mākslas
vēsturnieks Vilhelms Neimanis. Virs ieejas uzraksts ebreju valodā:”Šis ir mans
nams, lai visi to zinātu”, zelminī – Dāvida zvaigzne.
|
Rīdziņas upe
K
|
ā zināms,
daudzi rīdzinieki ir aizmirsuši arī par Rīdziņu – upīti (9.zīm), kas tecējusi
pa vietu, kur tagad atrodas Rīdzenes iela. Kaut arī Rīdziņas gultne atrodas zem
biezas zemes aizbēruma kārtas, tomēr, vērīgāk ieskatoties Vecrīgas zemes
reljefā un virs kādreizējās upes celto namu sienās, var saskatīt arī upes
pretējo krastu. Pēc zināmiem datiem Rīgas upe bijusi ap trīs kilometru gara.
13.gadsimtā saukta par Rīgas upi, 14.gadsimtā – par Rīdziņu. Par rīdziņām
dēvētas arī citas, mazākas Daugavas attekas.
Pēc
manis izlasītās literatūras spriežot, Rīdziņa ilgi nevarēja būt kā upe, jo
rīdzinieki viņu ņēmās piegružot, kaut arī Rīgas rāte to stingri aizliedza.
Tagad atmiņas par šo upīti nu vairs sniedz tikai grāmatas.
Mani secinājumi
Izlasot manu darbu, var secināt, ka Rīga viduslaikos
ir bijusi samērā liela pilsēta, kurā visas pārmaiņas ieviesa tieši ārzemju
iebraucēji. Liela nozīme bija arī Hanzas savienībai. Viduslaiku Rīga bijusi
daudz lielāka, nekā tā ir šodien (domātas Vecrīgas robežas). Salīdzinot ar
šodienu, Rīga bijusi arī daudz bagātāka, un Rīgas rāte iedzīvotājiem sniegusi
lielāku atbalstu nekā mūsu dome šodien. Šajā darbā, kā jau minēju ievadā, nav
informācijas par visiem zināmām Vecrīgas celtnēm, piemēram, par Sv.Pētera baznīcu,
jo to pazīst un par to daudz zina gandrīz katrs rīdzinieks. Tāpat arī par
Melngalvju namu, kas kādus gadus atpakaļ lielai daļai iedzīvotāju bija
aizmirsies, taču tagad, kad to restaurē, tas ir atsaukts atmiņā un izraisa
lielu interesi. Daudzi rīdzinieki un Rīgas ārzemju viesi ziedoja līdzekļus
Melngalvju nama atjaunošanai, tā iegūstot tiesības iemūrēt nama sienā ķieģeli.
Man šī tēma šķita saistoša ar to, cik daudz interesantu ēku Rīgā bija agrāk un
cik strauji tas viss ir mainījies. Vēl tagad var apskatīt Rīgas kultūrslāņus
Vecrīgā, kur tiek veikti izrakumi, atsedzot vecā Rātsnama pamatus, kur tuvākā
nākotnē Rātsnamu paredzēts atjaunot.
Izmantotā literatūra
1.
A. Caune. ..pati Rīga ūdenī. –
R.:Zinātne, 1992. – 168.lpp.
2.
A. Caune. Rīga zem Rīgas. – R.:Zinātne,
1985. – 134.lpp.
3.
A. Holcmanis. Vecrīga –
pilsētbūvniecības ansamblis. – R:Zinātne, 1992. – 254.lpp.
4.
A. Kolbergs. Lielais Rīgas
ceļvedis. – R.:Lauku apgāds, 1993. – 138.lpp.
5.
Feodālā Rīga. – R.:Zinātne, 1978. –
536.lpp.
6.
Rīga. Encikolopēdija. – R.:Galvenā
enciklopēdiju redakcija, 1988. – 830.lpp.
7.
Rīgas arhitektūra. Fotoalbums. –
R.:Avots, - 1989. – 256.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru