2000.gada
19.maijā
Latvijas jaunās demokrātijas politiskās norises
visdrīzāk nevar pamatoti skaidrot no plurālistiskā viedokļa, jo diezin vai
politiskās organizācijas veidojušās kā iedzīvotāju grupu interešu
pārstāvniecības, tāpat visdrīzāk nevar runāt par reālu iedzīvotāju un elites
interešu saskaņošanas iespējamību tuvākajā laikā. Vēl neiespējamāk ir vērsties
pēc padoma participatorajā demokrātijas skaidrojumā. Arī Lipharta konsensusa
teorija visdrīzāk nav piemērojama Latvijas politiskajai dzīvei, lai gan Latvija
pārstāv segmentāru sabiedrību.
Grūti atcerēties ziņu raidījumu televīzijā, kur
analizējot Latvijas politisko dzīvi netiek pieminēta ekonomisko grupējumu cīņa,
konkurences cīņa par amatiem vai norāde uz lobismu. Šis fakts rosina interesi
vispārīgi aplūkot, kā politiku skaidro politikas ekonomiskās teorijas.
Ekonomiskā tirgus analoģijas politikā
Daudzi
mūdienu politologi apskata demokrātisku politisko sistēmu no ekonomiskā
determinisma pozīcijām. Viņuprāt, politiskās sistēmas funkcionalitāti nodrošina
konfliktējošu spēku līdzsvars, kas tiek panākts ar to, ka sistēma
(institūcijas, ideoloģija) uzstāda prasības likumdošanas un izpildvaras līmenī,
arī pateicoties partiju sāncensībai un politiķu cīņai par vēlētāju balsīm, kā
arī pilsoņu centieniem panākt vēlamos rezultātus.
Politisko
tirgu varētu definēt kā politisko preču (ideju, programmu, ideoloģiju, vadības
stila) ražošanas sistēmu, kas nodrošina maksimālu pārdevēju (partiju, politiķu,
birokrātu) un pircēju (vēlētāju) interešu maksimālu saskaņu. Politiskais tirgus
ir telpa, kurā notiek vēlētāju balsu apmaiņa pret kandidātu pirmsvēlēšanu
solījumiem. Visi politiskie aktieri darbojas, lai saniegtu savus mērķus.
Tirgus
bagātina politiku ne tikai kā vispārteorētiska konstrukcija, bet arī kā rīcības
mehānisms. Zemāk parādīta politiskā mārketinga vispārējā funkcionēšanas shēma:
Šajā
gadījumā jāatzīmē viena no politiskā mārketinga pamatidejām — F.Kotlera
koncepcija par politiskā tirgus segmentāciju — pētot tirgu jāorientējās uz
patērētāju, kuru potenciāli varētu ieinteresēt piedāvātā prece. Viņš uzsvēra
arī, ka ražotāja rīcībā esošie līdzekļi ir ierobežoti, un tāpēc to izmantošanā
jāņem vērā kā īslaicīgu tā ilglaicīgu mērķu sasniegšana. Trešais Kotlera
pieejas principiāli svarīgais elements ir analītiskā darba nozīme politikā.
Politiskajā
un ekonomiskajā mārketingā vērojamas daudzas līdzīgas iezīmes.
1)
pats produkts, tā fiziskās īpašības (šim aspektam pievērsa uzmanību jau
klasiskā, makiavelisma elites teorētiķi 19-20.gs mijā),
2)
produkta cirkulācija tirgū — vienmērīga sadale tirdzniecības punktos. Politikā
varētu vilkt paralēles ar fizisko klātbūtni pasākumos, kas var ietekmēt
vēlētāju izvēli,
3)
produkta cenas noteikšana — pārkāpjot noteiktu robežu, produkts netiek pirkts.
Politiķiem cenas jēdziens asociējas ar konkrētu darbības programmu,
4)
tirdzniecības personāls — kvalificēta komanda, kas piedāvā, reklamē un pārdod
preci,
5)
komunikatīvā politika (reklāma).
Politiskajā
mārketingā tiek pielietoti tie paši segmentācijas principi, kas komerciālajā
mārketingā. Tas ļauj izšķirt patērētāju kategorijas — segmentus, kas attiecas
pret preci līdzīgi. Jau minētais Kotlers konstatējis vairāku stratēģiju tipus,
atkarībā no pieprasījuma:
1)
negatīvs pieprasījums — negatīva tirgus reakcija uz produktu. Jātiecas
minimalizēt negatīvo faktoru ietekme.
2)
Pieprasījuma trūkums. Pircēju vienaldzība pret produktu. Šeit var vilkt
paralēles ar vēlētājiem, kuri uzskata, ka nespēj ietekmēt politiskos procesus.
3)
Latentais pieprasījums. Neviena no precēm neapmierina patērētāju. Vēlētāji
balso pret visiem kandidātiem.
4)
Pazemināts pieprasījums. Pārdošanas apjoms samazinās. Produkts vai nu jāizslēdz
no aprites, vai jāpieliek visas pūles tā “izvirzīšanai” — jauns imidžs, jauni
pircēju segmenti utml. Paralēle ir sekojoša — pateicoties mārketingam, politikā
var atgriezties cilvēki, kuru laiks jau itkā pagājis.
5)
Pilnīgs pieprasījums ir situācija, kad produktam ir patstāvīgi pircēji
pietiekamā skaitā. Uzdevums ir nezaudēt vēlētāju uzticību “atdusoties uz
lauriem”.
6)
Pārmērīgs pieprasījums — atbalsts vairs neietekmē kampaņas rezultātus. Piemēram
jaunu partneru piesaistīšana partijai vai koalīcijai, kuru panākumi jau
garantēti tikai samazina “veco” personāliju izredzes izvirzīties pēc uzvaras.
Ekonomiskās
līdzdalības teorijas aizstāvji norāda, ka pircējam pret preci var būt divējāda
attieksme — pozitīva vai negatīva. Motivācijas sastāvdaļas ir:
1)
prieks, apmierinājums no produkta iegūšanas,
2)
izpildīta pienākuma apziņa, piemērām, ja pircējs iegādājas visai ģimenei
nepieciešamu preci,
3)
vajadzības pašapliecināties vai apliecināt sociālo statusu iegādājoties
prestiču vai modernu preci.
Pirkums
iespējams, ja motivācija pārsniedz kavēšanu:
1)
motivācija tiek panākta izmantojot kādu mārketinga paņēmienu, piemēram reklāmu,
2)
kavēšanas impulsu vispārināšanas gadījumā, piemēram, pateicoties pilnīgākai
informācijai, preces garantijai vai citām pozitīvām preces īpašībām.
Tātad,
patērētāju racionālisms un egoisms nemainās, mainoties darbības apstākļiem. No
otras puses tiek uzsvērti ne tikai biheivioristiskie (stimuls ->interpretācija->reakcija), bet arī
vairāki citi postulāti.
Institucionālais
Politiskais
tirgus var veidoties tikai pārstāvnieciskās demokrātijas apstākļos. Liberālajā
demokrātijā ir divi kolektīvās izvēles reakcijas mehānismi — balsošana, kas
izmantojama politisko lēmumu pieņemšanā un tirgus mehānisms ekonomisko lēmumu
pieņemšanā. Liberālās sistēmas analoģija ar tirgus ekonomiku ir apmaiņas
sistēma, darījumu telpa, ko rada politiskā sāncensība. Balsošanai ir regulējoša
funkcija.
Instrumentālais
Aktieri
apskata politiskos institūtus instrumentāli, t.i., kā instrumentus nozīmīgu
mērķu sasniegšanai.
Motivācijas
Politiskie
lēmumi tiek pieņemti racionālu apsvērumu rezultātā.
Informatīvais
Aktierim,
piemēram vēlētājam, pieejams pilnīgs informācijas klāsts attiecībā uz citu
vēlētāju pozīciju.
Izvēles
Aktieris
spēj hierarhiski determinēt piedāvātās politiskās alternatīvas.
Protams,
šāda, pat radikāla, teorija tiek plaši kritizēta. Kritiķi vērš uzmanību uz vēl
vienu politiskās rīcības faktoru, kam tirgus ekonomikā nav analogu —
ideoloģijas ietekmi, kas ieņem svarīgu vietu politiskajā dzīvē un spēj to
ietekmēt, t.i., būtiska loma ir no personīgās vērtīborientācijas atšķirīgiem
noteikumiem un standartiem. Īpaši nozīmīgi tie kļūst runājot par politisko
rīcību, jo subjekta saistība ar lēmuma pieņemšanu rada lielākas devianto
rīcības formu izpausmju iespējas.
Aizstāvot
savu pozīciju, pozitīviski noskaņotie teorētiķi iebilst, ka:
1)
ideoloģiju var apskatīt kā egoistisko interešu racionalizāciju,
2)
tiek uzsvērts politiskās uzvedības instrumentālais raksturs — neatkarīgi no
politiķa motīviem un politikas mērķiem, viņš jebkurā gadījumā vēlas tikt
ievēlēts,
3)
pat ja pieņēmums par egoistisko interesi ne vienmēr ir patiess, tā tomēr ir
noderīga un diezgan ticama hipotēze.
Interesanta
polemika notiek ap otru ekonomiskās skolas pamatpostulātu — individuālās
rīcības racionalitāti. Šajā gadījumā oponenti pamatoti norāda, ka pat tirgū
pircēji ne vienmēr rīkojas racionāli. Par to like domāt kaut vai snobiskās
patērēšanas fenomens. Vispārzināms ir paterēšanas unifikācijas princips — bieži
izvēle zaudē individuālistisko raksturu. Var iepirkties arī pakļaujoties
psiholoģiskiem likumiem. Racionālai uzvedībai ne vienmēr ir racionāls
rezultāts, piemēram, ražotājs, krītot cenām, palielina saražotās produkcijas
apjomu, lai neciestu zaudējumus. Rezultātā cenas krīt vēl vairāk.
Neskatoties
uz kritiku, ekonomiskās skolas teorētiķi cieši saista racionalitāti ar
egoistisko interesi, uzskatot, ka tai piemīt daudzpusīgas izpausmes — tieksme
pēc slavas, statusa, cieņas. Pastāv arī uzskats, ka statuss ir tikai materiālo
interešu maskēšana.
Patērētāju kultūras fenomens
Ekonomisko
politikas teoriju kā pamtjēdzieni caurauž patērētājs, prece, racionalizācija,
tāpēc lietderīgi būtu pieminēt patērētāju kultūras virzienu sociālajās
zinātnēs.
Viens
no teorijas pamatlicējiem ir G.Zimmels, kurš 19-20.gs mijā kultūras
socioloģijas ietvaros analizēja ekonomikas strukturālo izmaiņu ietekmi uz Vācijas
lielpilsētu iedzīvotājiem. Parādoties universālveikaliem, satiksmes tīkliem
utml., provinces iedzīvotājiem radās iespēja nokļūt pilsētas centrā. Veidojās
bulvāri — ļaudis pastaigājās, lai demonstrētu apģērbu, apskatītu preces
skatlogos. Ekonomikas straujā attīstība un strukturālās izmaiņas veicināja
neīstas individualitātes attīstību. Cilvēki seko modei, kas vienlaikus
apliecina cilvēku piederību noteiktai statusa grupai. Līdz ar to rodas iespēja
apliecināt reāli neesošu statusu. No vienas puses mode ierobežo, no otras —
izceļ vēlamo individualitāti.
Vēl
viens sociālais domātājs, uz kuru kā klasiķi bieži atsaucas arī politologi, ir P.Burdjē.
Viņš gaumi saistīja ar šķiru. Savos darbos Burdjē pierādīja, ka gaume nav
individuāla izvēle, bet ir sociāli atražots modelis. Cilvēks iemieso šķirisko
piederību ar lingvistiku, gaitu, žestiem, sociālo distanci. Tāpat gaume palīdz
izvēlēties simbolus ar kuriem identificēties un pēc kuriem atpazīt citus.
Piemēram zemāko šķiru raksturo rutīnas darbs, tai piederīgo uzvedība un
manieres ir rutinizētas. Savukārt garīgā darba veicēji domā abstrakcijās, to
ekonomiskās un statusa vajadzības ir lielā mērā nodrošinātas, līdz ar to šai
grupai piederīgie var distancēties no daudzām lietām. Izglītība socializē,
konstatē Burdjē, tā nosaka abstrakcijas līmeni un vērtības.
***
Savdabīgu,
bet interesantu cilvēku rīcības skaidrojumu, kur varētu saskatīt paralēles ar
vēlētāju izvēles problēmātiku piedāvā ASV 1960-70.gados populārā Frankfurtes
skola.
Skolas
klasiķi — Adorno, Horkhaimers, Fromms, Markūze, saka —šodien zinātne un
tehnoloģiskais progress uzstājas kā neirobežotu iespēju simbols, kas apsola
laika gaitā atrisināt visas problēmas. Tehnoloģiskā attīstība kļuvusi par
vispārēja labuma avotu, instrumentālu mehānismu ceļā uz labklājību.
Globalizējoties tirgum, kultūra aizvien vairāk tam pakārtojas, jeb kā saka
Frankfurtes skolas domātāji, — kļūst par ražošanas attiecību turpinājumu. Tā
organiski saplūst ar modernajiem masu ražošanas līdzekļiem (piem., masu mediji,
reklāma, www.), veidojot visās dzīves jomās integrētu apziņas industrijas
sistēmu. Apziņas industriju vada tehnoloģisks saprāts un tā uzspiestais
racionalitātes princips. Pārmērīgā racionalitāte veicina garīgās kultūras
saplūšanu ar cilvēka priekšmetisko apkārtni, tā izvirzījusi savu — patērēšnas
ideoloģiju.
Lai
iekļautos ražošanas un patērēšanas modeļos, indivīdam jāveic nepārtraukts
iniciācijas rituāls, jāiegūst arvien jauni statusa atribūti, piem. auto,
jāpatērē attiecīgi materiālie un ideoloģiskie produkti. Iegūstot savā rīcībā
kāda statusa atribūtus, paveras iespējas turpināt iniciācijas rituālu un iegūt
jaunus statusa atribūtus. Sociālā kontrole (sabiedrībā pieņemtās vērtības un
normas) parūpējas par šī procesa nepārtrauktību. Patērēšanas būtība ir tās
simboliskajā raksturā, piem. auto īpašnieks patērē ātruma simbolu, striptīza vērotājs — erotikas simbolu,
militārās parādes aprīnotājs — varenības simbolu. Sadzīviskā realitāte
ideoloģijas iespaidā pārtop idealizētos, pseidoreālistiskos priekšstatos. Cilvēki
nedzīvo savu dzīvi, pat ideāls cilvēks, ideālās valstīs
Ražošanas
un patērēšanas sacensības izvirzītā ideoloģija ieslēdz kultūras garīgo un
priekšmetisko vidi vienā dimensijā. Apziņas industrijas uzdevums ir pierādīt,
ka no šīs viendimensionālās pasaules uztveres nav izejas. Tās piepildījums ir
garīgo vērtību, vēlmju un ideju standartizācija.
Nepārtrauktajā
sacensībā iesaistītajam cilvēkam vairs nepiemīt savas domas vai viņi par tām
aizmirsuši. Kultūras mērķis ir esošās iekārtas saglabāšana / sistēmas
atražošana. Attīstītās Rietumu civilizācijas vergi ir piesaistīti civilizācijai
ne tā kā 19.gs beigās un 20.gs sākumā. Agrāk kapitālisms mēģināja piesaistīt
darbaļaudis ražošanai negatīvā veidā — piedraudot ar eksistences līdzekļu
atņemšanu. Tomēr laika gaitā izrādījās, ka šis veids ir bīstams, jo mākslīgā
dzīves līmeņa aizkavēšana neizbēgami noveda pie tirgus sašaurināšanās un
izraisīja ražošanas krīzes. Radās vajadzība pēc jauna — pozitīva ekspluatējamo
integrācijas veida sabiedrībā. Šis veids, ko padarīja iespējamu tehnoloģiskā
progresa noteiktas pakāpes sasniegšana, paredz darbaļaužu dzīves līmeņa būtisku
uzlabošanos un patērēšanas vajadzību aktīvu veicināšanu. Vidusmēra cilvēks,
kuram pieder TV, dzīvoklis, auto, ledusskapis kļuvis par nozīmīgāku sociālo
figūru kā viņa 19.gs. kolēģis. Viņš ir
aktīvs un daudzpusīgs patērētājs un kā tāds ieinteresēts pastāvošās
saimnieciskās sistēmas un visas patērētāju sabiedrības saglabāšanā.
Tādējādi
izdodas atrisināt divas problēmas; palielināt tirgu un integrēt masas ražošanas
— patērēšanas sistēmā.
Nesnauž
arī apziņas industrija — tā rūpējas par jaunu vajadzību radīšanu, lai stimulētu
patērēšanas sacensību.
Mūsdienīgos
piesaistīšanas mehānismus indivīds bieži uztver kā iespējas — kredīti, līzings
un citi pēcapmaksas veidi piedāvā iespēju dzīvot uz parāda, kura atdošanu
garantē viņa pašreizējie vai nākošie ienākumi. Līdz ar to cilvēks spiests daudz
un nepārtraukti strādāt, lai atmaksātu parādu par uz kredīta patērētajām
precēm. Kas liek cilvēkiem pirkt šīs daudzkārt nevajadzīgās preces? Markūze
atbild — kapitālisms rada jauno cilvēka dabu.
Patērētājam šī sacensība pēc statusa
atribūtiem sabiedrība kļuvusi par dzīves piepildījumu, vienīgo eksistences
veidu. Cilvēki zaudē spēju nostāties radikālā opozīcijā ražošanas - patērēšanas
sistēmai kopumā. Labākajā gadījumā viņi iestājas par darba algas
paaugstināšanu, lai sasniegtu labākus rezultātus patērēšanas sacensībā.
Īsāk sakot, mūdienu cilvēks zaudējis savu otru
— sociāli kritisko dimensiju. Viņš kļūst par viendimensionālu cilvēku.
Viendimensionālā sabiedrība ne tikai pieradinājusi cilvēku pie noteikta tipa
ekonomiskās un politiskās uzvedības, bet izdarījusi vēl ko briesmīgāku —
radījusi virkni fizioloģisku un morālu patērēšanas vajadzību. Un ja pēkšņi šo
vajadzību objekti vairs nav pieejami, viendimensionālais cilvēks sajūt to kā
pāridarījumu savai personībai, draudus eksistencei.
***
Apmēram
tādu — visnotaļ radikālu skatījumu drūmās krāsās uz sabiedrību pauž Frankfurtes
skolas sociālie domātāji.
Respektablajā
izdevumā “Latvija. Pārskats par tautas attīstību 1999.”, kas veltīts
globalizācijas procesam tiek uzdots retorisks jautājums — kurš ir tas, kas gan
nacionālajā, gan starptautiskajā līmenī kontrolē notikumus, kas nosaka nākotni
(un kā lai to vispār kontrolē)? Patiešām, vērojot vispārējās, īpaši jau
ekonomiskās un politiskās globlaizācijas tendeces, var rasties jautājums par
to, kuri ir ietekmīgākie sabiedrību organizējošie spēki. No vienas puses
unifikācija piedāvā dažādas politiskas un ekonomiskas garantijas, no otras
puses jārēķinās ar ģeneralizētu un unificētu kultūras un vērtību modeļu
izplatību un varas koncentrēšanos dažu elites pārstāvju rokās.
Par
Latvijas politisko nākotni globalizācijas procesa ietvaros tiek uzskatīta
iekļaušanās Eiropas Savienībā. Masu mediju un politiķu piedāvātajā ideoloģijā
šī alternatīva tiek traktēta kā katra iedzīvotāja ekonomisko iespēju
palielināšanās un politiskas garantijas pret iebrukumu no ārpuses, kā arī
apšaubīta mazas, politiski lielākās struktūrās neintegrētas, valsts pastāvēšana.
Daudz tiek runāts, ka sabiedrība nav informēta par minētajiem jautājumiem. No
otras puses mēs vērojam (racionāli pamatotu) līdzekļu ieguldījumu dažādos
izglītojošos konkursos un pasākumos ar balvām tieši vidusskolēniem. Attiecībā
uz pārējo pilsoņu (vēlētāju) daļu attiecas apelēšana pie pilsoniskās apziņas —
jūs varat uzzināt visu, ja paši vēlaties. Ņemot vērā Latvijas politiskās
kultūras iezīmes; tiesisko nihilismu un apolitisko nostāju, nav grūti saprast,
ka šāda iedzīvotāju informēšanas politika ir neproduktīva. No otras puses
politiskās kultūras un demokrātijas pieredzes trūkums, ļauj diezgan viegli, ar
reklāmas kampaņu palīdzību īstajā brīdī ietekmēt vēlētāju izvēli. Jācer, ka tā
nav atbilde uz jautājumu par Latvijas vienīgo politisko alternatīvu. Reizēm
rodas jautājums, kāpēc amatpersonas nepiemin negatīvās aspektus, kas mūs
sagaida Latvijai iestājoties ES. Var taču pieņemt, ka ES nav “labdarības
iestāde”, un lielā tirgus vārdā tiek likvidēta lauksaimniecība, uzcelti videi
nedraudzīgi ražošanas uzņēmumi, kurus nevar uzcelt piemēram Zviedrijā, bet bez
iztikas līdzekļiem palikušie lauksaimnieki tiek integrēti jaunajā ražošanā.
Šāds attīstības modelis pilnībā iekļautos ekonomiskajā politiskās izvēles
teorijā.
Taču,
kā jau tika minēts, pastāv arī iracionālais faktors, kura attīstību un
izpausmes formas grūti prognozēt. Tāpat arī no racionālā viedokļa ES sastopas
ar grūtībām. Kritisku pilsoņu attieksmi pieļauj ES birokrātiskās un ekonomiskās
problēmas. Daudz dzirdēts par Vācijas segmentārajām nesaskaņām. Tāpat no
Strasbūras tribīnes aizvien biežāk skan uzaicinājums padomāt par struktūras
kvalitatīvo, nevis kvantitatīvo attīstību. Skeptisko attieksmi uztur arī
politiķu un amatpersonu neuzmanīgie izteikumi.
Šādu
situāciju var vērtēt vienīgi atzinīgi, jo tas rada iespēju, Markūzes vārdiem
sakot, “nezaudēt sociāli kritisko dimensiju”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru