Ievads. 3.
lpp.
Bērnības gadi un darbi. 3.
lpp.
Itāļu koncertturnejas. 4.
lpp.
Agrīnais briedums. 5.
lpp.
Manheima un Parīze. 6.
lpp.
Zalcburga un Minhene. 7.
lpp.
Vīne. 8.
lpp.
Pēdējais gads. 9.
lpp.
Mocarta stāvoklis. 9.
lpp.
Galvenie darbi. 10.
lpp.
IEVADS
Volfgangs
Amadejs Mocarts ir plaši pazīstams, kā viens no lieliskākajiem komponistiem
Rietumu mūzikas vēsturē. Kopā ar Haidnu un Bēthovenu viņš noveda Vīnes
Klasiskās Skolas saniegumus līdz tās virsotnei. Pretēji citiem komponistiem
mūzikas vēsturē, viņš rakstīja un bija pārāks visos tā laika mūzikas žanros.
Viņa stils, manieru prasme un izpausmes plašums deva tiesības viņam tikt
aplūkotam, kā vienam no visuniversālākajiem komponistiem.
BĒRNĪBAS GADI UN DARBI
Mocarts ir
dzimis Zalcburgā, Austrijā (toreiz baznīcas zemēs), 1756. gada 27. janvārī.
Neskatoties uz to, ka viņam deva vārdu Joans Krisostoms Volfgangs Teofils, viņš
parasti sevi sauca par Volfgangu Amadeju vai Volfgangu Gotlību. Viņa tēvs,
Leopolds, nāca no augstu stāvošas ģimenes, kurā ietilpa arhitekti un
grāmatsējēji, un bija pazīstamas vijolspēles rokasgrāmatas autors. Viņa māte,
Anna Marija Pērtla, dzimusi vidējas klases ģimenē, aktīva vietējā pārvaldē.
Mocarts un viņa māsa Marija Anna (“Nannerla”) bija vienīgie dzīvi palikušie no
septiņu bērnu lielās ģimenes.
Ievērojams
ir zēna agrais mūzikas talants. Trīs gadu vecumā viņš atšķīra akordus uz
klavihorda, jau četros gados viņš prata nospēlēt īsus gabaliņus, un kad viņam
bija pieci – viņš jau komponēja. Ir anekdotes par viņa precīzo atmiņu, par viņa
koncerta klicerēšanu piecu gadu vecumā, un par viņa maigumu un jūtīgumu (viņam
bija bail no trompetes). Neilgi pirms viņa sestās dzimšanas dienas, viņa tēvs
viņu un viņa māsu (arī ļoti talantīga) aizveda uz Minheni, lai uzstātos
Bavārijas galmā, un dažus mēnešus vēlāk viņi devās uz Vīni, kur viņus
noklausījās impērijas galmā un augstmaņu mājās.
“Brīnums, kam
Dievs licis piedzimt Zalcburgā”, šādi Leopolds aprakstīja savu dēlu, un viņš
bija stipri pārliecināts par savām atlaidēm pie Dieva, brīnuma radīšanai. 1763.
gada vidū Leopolds dabūja avaļinājuma lapu no Zalcburgas galma, un ģimene devās
garā koncertturnejā. Viņi devās uz visiem galvenajiem Rietumeiropas mūzikas
centriem:
1)
Minheni 6) Frankfurti
2)
Augsburgu 7) Briseli
3)
Štutgarti 8) Parīzi,
kur viņi palika visu ziemu
4)
Manheimu 9) Londonu,
kurā uzturējās 15 mēn.
5) Maincu
Viņi atgriezās caur Hāgu, Amsterdamu,
Parīzi, Lionu un Šveici, nonākot Zalcburgā 1766. gada Novembrī. Mocarts, un
bieži arī viņa māsa, šajās pilsētās visbiezāk spēlēja un improvizēja galmā vai
baznīcā. Leopolda dzīvas palikušās vēstules draugiem vēsta par vispārējo
apbrīnu, ko izraisījuši viņa dēla sasniegumi. Parīzē viņi sastapa vairākus
komponistus, un tika publicēta Mocarta pirmā mūzika. Londonā viņi starp
daudziem komponistiem satika Johanu Kristianu Bahu – Johana Sebastiāna Baha
jaunāko dēlu un vadošo personu pilsētas mūzikas dzīvē. Baha ietēkmē Mocarts
uzrakstīja savas pirmās simfonijas, trīs no tām saglabājušās līdz mūsdienām
(K16, K19 un K19a – K norāda darba vietu Ludviga van Kohela katalogā). Vēl
divas (K22 un K45a) sekoja ceļojuma beigu posmā, esot Hāgā.
Pēc vairāk nekā deviņiem Zalcburgā
pavadītiem mēnešiem, Mocarti 1767. gada septembrī devās uz Vīni, kur viņi
pavadīja 15 mēnešus. Mocarts uzrakstīja vācu viencēliena dziesmuspēli, “Bastien
und Bastienne”, kuru izrādīja privāti.
Lielākas cerības tika saistītas ar Itāļu operu bufu “Iztēlotā vientiesība”. Šo
operu izrādīja nākošajā, 1769. gadā arhibīskapa pilī Zalcburgā. Oktobrī Mocartu
iecēla par Zalcburgas galma goda koncertmeistaru.
Joprojām tikai 13 gadus vecs Mocarts jau
bija iemantojis ievērojamu veiklību sava laika mūzikas valodā. Agrīnās Londonas
un Parīzes sonātes, kuru rokrakstā redzama Leopolda palīdzīgā roka, parāda
bērnišķīgu prieku par nošu rakstu. Bet Londonas un Hāgas simfonijas apliecina
viņa ātro un atjautīgo atbildi uz dzirdētu mūziku. Un viņa pirmā itāļu opera
uzrāda viņa bufa stila ķērienu.
ITĀĻU KONCERTTURNEJAS
Veiksmīgai starptautiska komponista
karjerai bija nepieciešama itāļu operas stila meistarība, un Austrijas
politiskā vara nodrošināja, lai tur durvis būtu atvērtas Mocartam. Šoreiz
Mocarta māte un māsa palika mājās, un ģimenes sarakstīšanās nodrošināja pilnu
notikumu uzskaiti.Pirmā turneja sākās 1769. gada 13. decembrī un ilga 15
mēnešus, kuros viņi apceļoja visus galvenos mūzikas centrus, un kā parasti viņi
apstājās jebkurā pilsētā, kurā bija iespējams koncertēt vai kāds augstmanis
vēlējās dzirdēt, kā Mocarts spēlē. Veronā Mocartam tika uzlikta stingra
pārbaude, un Milānā, pēc viņa spēju parbaudes teātra mūzikā viņš tika pilvarots
rakstīt pirmo operu karnevāla sezonai. Pēc ciemošanās Boloņā, kur viņi satika
cienīvamō teorētiķi Džovanni Martīni. Viņi turpināja ceļojumu uz Florenci un uz
Romu, jo bija Svētā Nedēļa. Tur Mocarts dzirdēja Sistīnes kori. Viņi pavadīja
sešas nedēļas Neapolē; atgriežoties caur Romu, kur Mocartam bija pāvesta
pieņemšana, kurā viņu iecēla bruņinieku kārtā. Vasaru pavadīja netālu no
Boloņas, kur Mocarts izturēja pārbaudes iekļūšanai “Accademia Filarmonica”.
Oktobra vidū viņš sasniedza Milānu un sāka strādāt pie jaunās operas,
“Mitridate, rč di Ponto” (“Mitridats, Ponta karalis”). Pēc mēģinājumu virknēm,
pirmizrāde 26. decembrī bija nozīmīgs panākums. Mocarts, tradicionālajā stilā,
diriģēja pirmos trīs no 22 izrādēm. Pēc īsas ekskursijas Venēcijā, viņš un viņa
tēvs atgriezās Zalcburgā.
Bija jau ieplānoti nākamajie ceļojumi uz
Itāliju: bija pasūtīta teatrāla serenāde karaļa kāzām Milānā 1771. gada oktobrī
un opera karnevālam 1772 – 73. Mocartam bija pasūtīta arī oratorija Padujā.
Otrās Itālijas vizītes laikā, starp 1771. gada augustu un decembri notika viņa
“Askānio Albā” pirmizrāde, kura, kā rakstīja Leopolds “pilnīgi aizēnoja” citu
šim notikumam veltītu operu, “Rudžēro”, kuru bija sarakstījis tā laika
viscienījamākais operu komponists Johans Ādolfs Hase. Atgriežoties Zalcburgā
Mocartam bija ražīgs posms. Viņš uzrakstīja 8 simfonijas, 4 divertisimentus,
vairākus garīgās mūzikas darbus un alegorisku serenādi, “Il sogno di Scipione”.
Šis darbs droši vien bija domāts kā veltījums Zalcburgas princim –
arhibīskapam, grāfam Šratenbaham. Šis darbs tomēr netika izpildīts līdz pat
1772. gada pavasarim, un pēc tam tika nodots viņa pēctecim Heromīmam grāfam
Kolorēdo. Šratenbahs, kas bija iecietīgs darba devējs Mocartam, nomira 1771.
gada beigās.
Trešais un pēdējais Itālijas ceļojums
ilga no 1772. gada oktobra līdz 1773. gada martam. Jaunās operas, “Lūcijs
Sulla” pirmizrāde notika 1772. gada decembrī, un pēc grūta sākuma (tā sākās ar
trīs stundu nokavēšanos un ilga sešas stundas) tā izrādījās pat veiksmīgāka kā
“Mitridats” un piedzīvoja 26 izrādes. Šī izrāde bija pirmais apliecinājums tam,
kāds dramatisks komponists Mocarts kļūs.
AGRĪNAIS BRIEDUMS
1773. gada
vasarā tika radītas vēl vairākas simfonijas, divertisimenti, kā arī mesas. Tad
Leopolds, kurš bez šaubām meklēja kaut ko labāku, nekā Zalcburgas galms tam varēja piedāvāt,
aizveda Mocartu uz Vīni. Šis brauciens nedeva tiešu rezultātu, taču kontakts ar
jaunāko Vīnes mūziku atstāja uz viņu būtisku iespaidu. Vīnē viņš uzrakstīja
sešus stīgu kvartetus, parādot tajos savas zināšanas par Haidna “Opus 20”. Drīz
pēc atgriešanās viņš uzrakstīja simfoniju grupu ieskaitot divas, kas uzrādīja
jaunu sasnieguma līmeni. Uz šo laiku arī attiecās arī Mocarta pirmais īstais
klavierkoncerts.
1774. gadā tika komponētas vēl vairākas
simfonijas, koncerti bazūnei un divi vijolei (Baha stilā), serenādes un vairāki
garīgās mūzikas darbi. Mocarts tagad bija apmaksāts galma koncertmeistars, un
piemēram garīgā mūzika bija paredzēta vietējai lietošanai. Arhibīskaps
Kolorēdo, kurš bija progresīvs garīdznieks, vērsās pret lepnu mūziku, un
noteica laika ierobežojumus dievkalpojumiem, pret kuriem Mocarts iebilda, bet
kuriem viņam bija jāpakļaujas. Gada beigās viņam pasūtīja operu bufu, “La finta
giardiniera”, kas bija domāta Minhenes karnevālam, un kur tā guva panākumus. Šī
bija pirmā Mocarta komiskā opera kopš viņa bērnības, un tajā viņš atrada
izteiksmīgākus orķestra pielietojumus un piešķīra patiesu personalitāti Itāļu
operas bufas nedzīvajām figūrām.
1775. gada martā sākās divarpus gadus
garš periods, kura laikā Mocarts pastāvīgi strādāja savā Zalcburgas amatā. Šis
darbs no viņa neprasīja daudz un nepavisam neatbilda viņa spējām. Šajā periodā
viņš uzrakstīja tikai vienu dramatisku darbu (serenādveidīgo “Ganu Ķeniņu”,
erchercoga vizītei), bet viņš bija produktīvs garīgajā un vieglākajā
instrumentālajā mūzikā. Viņa visiespaidīgākais sacerējums baznīcai bija
litānija “De venerabili altaris sacramento”, kura satur plašu stilu diapozonu
(fūgu, dramatiskus korus, ārijas). Starp instrumentālajiem darbiem bija
divertisimenti, koncerti un serenādes. Pieci koncerti vijolei parāda būtisku
pārliecības pieaugumu.
MANHEIMA UN PARĪZE
Tagad Mocartam,
tāpat kā viņa tēvam, bija pilnīgi skaidrs, tādam ģēnijam na vietas tādā mazā,
provinciālā galmā kā Zalcburgā. 1777. gadā viņš lūdza arhibīskapu atļaut viņam
un mātie, kas viņu pieskatītu, doties ceļā meklēt jaunas izdevības. Viņš bija
projām 16 mēnešus, un sarakstīšanās ar tēvu ne tikai dod informāciju par to, ko
viņš darīja, bet arī apgaismo viņa mainīgās attiecības ar tēvu. Mocarts, tagad
jau 21 gadu vecs, aizvien vairāk izjuta nepieciešamību atbrīvoties no tēva
valdīšanas, kamēr Leopolda nemiers par viņu nākotni sasniedza pataloģiskus
izmērus.
Vispirms viņi devās uz Minheni, kur
vēlētājs pieklājīgi atteicās piedāvāt Mocartam posteni. Pēc tam viņi viesojās pie radiniekiem Augsburgā. Tur viņš
uzsāka draudzību ar savu māsīcu Mariju Annu Teklu. Oktobra beigās viņi beidzot
ieradās Manheimā, kur galms bija viens no muzikāli visslavenākajiem un
progresīvākajiem visā Eiropā. Mocarts tur uzturējās vairāk kā četrus mēnešus,
kaut arī viņš drīz saprata, ka atkal nav iegūtas pozīcijas. Viņš sapazinās ar
Manheimas mūziķiem, sāka pasniegt stundas un spēlēt, pieņēma un daļēji
realizēja vācu ķirurga pasūtījumu, komponēt mūziku flautai. Mocarts iemīlējās
Aloīzā Vēberē, kura bija otrā no sava tēva – mūzikas pārrakstītāja četrām
meitām. Viņš arī uzrakstīja vairākas sonātes klavierēm un dažas vijolei.
Mocarts izteica tēvam plānu par ceļošanu pa Itāliju kopā ar Vēberiem, bet pēc
tam sastapās ar dusmīgu atbildi, ka vispirms jāiekļūst augstākajā sabiedrībā.
Bija plānots, ka Mocarts dosies uz Parīzi viens, bet vēlāk Leopolds nolēma kā
līdzi jādodas arī mātei. Viņi sasniedz Parīzi 1778. gada vēlā martā, un Mocarts
drīz atrada darbu. Viņa lieliskākais sasniegums bija simfonija D mažorā. Tās
pirmizrādes laikā 18. jūnijā Mocarta māte bija smagi slima un 3. jūlijā viņa
nomira. Viņš apmetās pie pazīstama vācu barona, bet tas drīz rakstīja Leopoldam
par Mocarta perspektīvēm Parīzē, un Leopolds izkārtoja viņam labāku posteni
Zalcburgā. Mocarts atgriezās Zalcburgā 1780. g. janvāra vidū.
ZALCBURGA UN MINHENE
Atkal esot
Zalcburgā Mocarts likās dedzīgs parādīt savu starptautisko stilu prasmi. 1780.
gadā viņš pieņēma piedāvājumu rakstīt itāļu operu Minhenei, kuras nosaukumam
vajadzēja būt “Krētas karalis Indomens”. Viņš varēja sākt darbu Zalcburgā, bet
viņš devās uz Minheni kādas 10 nedēļas pirms pirmizrādes. Leopolds palika mājās
līdz pirmizrādei un bija kā saite starp Mocartu un Varesko. Viņu sarakstīšanās
īpaši bagāta ar informāciju par komponēšanas procesu. Bija četras dominējošas
lietas Mocarta vēstulēs uz māju:
1)
kā vienmēr, viņš bija noraizējies
pārliecināt tēvu, ar kādu entuziasmu dziedātāji uzņēma viņa mūziku.
2)
viņš bija noraizējies par operas
veidu: librets bija daudz par garu, Mocarts salika to ietilpīgi, tā ka bija
vajadzīga daudzu rečitatīvu, koru skatu, pat divu āriju un beigu cēliena
pieskaņošana.
3)
viņš veinmēr bija dedzīgs taisīt
pārveidojumus, kas darbību padarīja daudz dabiskāku un ticamāku.
4)
viņš bija ļoti nodarbināts ar
mūzikas iztapšanu izrādes vajadzībām.
Operā “Krētas
karalis Indomens” viņš attēloja nopietnas, varonīgas emocijas, kuru pārpilnību
nevar salīdzināt nearvienu citu viņa operu. Taču Kristofera Gluka, N.Pučini un
citu ietekmēta, tā nav “reformu opera”: tajā ietilpst vienkārša recitatīva un
dziedāšana, bet vienmēr ar dramatisku rezultātu, un tomēr struktūra ir daudz
pastāvīgāka nekā Mocarta agrākajās operās. Tā tika izrādīta tūlīt pēc Mocarta
25 – tās dzimšanas dienas un guva lielus panākumus. Mocarts ar tēvu vēl bija
Minhenē, kad 12. martā tika uzaicināts pievienoties arhibīskapa svītai Vīnē,
kur tika kronēts Jozefs II.
VĪNE
Mocarts, kurš
tagad aigāja dzīvot pie saviem vecajiem draugiem Vēberiem (Aloīza bija
apprecējusies ar galma aktieri, mākslinieku), nolēma pelnīt iztiku Vīnē. Lai
gan dedzīgs pēc galma amata, viņš uz brīdi bija ieinteresēts mācīt dažus
skolniekus, rakstīt mūziku publicēšanai un spēlēt koncertos, kuri Vīnē biežāk
bija dižciltīgo mājās nekā publiski. Viņš arī aizsāka trakstīt operu. 1781.
gada vasarā pa Zalcburgu sāka klīst baumas, ka Mocarts piekritis kāzām ar
Vēberu trešo meitu, Konstanci, bet viņš to dedzīgi noliedz vēstulē tēvam:”Es
nekad neesmu domājis par precēšanos, bez tam es viņu nemīlu”. Viņš pārvācās uz
dzīvokli, lai izkliedētu tenkas, bet decembrī viņš lūdza tēva svētību laulībām
ar Konstanci, kurā viņš tagad bija iemīlējies.
Mūzikas ziņā
Mocarta lielākās raizes bija saistītas ar operu “Die Entfuhrung”, 1782. gada
sākumā. Opera pēc vairākām atcelšanām tikai 16. jūlijā sasniedza galma teātra
skatuvi. Tā guva vidējus un ilgstošus panākumus.
Gadu vēlāk viņš
strādāja pie trijiem klavierkoncertu cikliem un sāka ciklu sešiem stīgu
kvartetiem. Viņš arī sāka darbu pie masu skaņdarba, kuru viņš solīja uzrakstīt
laulībā, bet no, kura tikai pirmās divas daļas, “Kirija” un “Glorija” tika
pabeigtas. 1783. gadā viņš un viņa sieva devās uz Zalcburgu, kur svētā Pētera
klosterī tika izpildīta skaņdarba pabeigtā daļa “Kirija” ar Konstanci vienā no
sofrānu solo daļām. Atpakaļceļā uz Vīni Mocarts piestāja Lincā, kur viņš
steigšus uzrakstīja simfoniju, zināmu ar pilsētas vārdu, kurā bija tās
koncerts.
Atgriežoties
Vīnē sākās Mocarta dzīves ražīgākais un nozīmīgākais periods. Reiz viņš bija
rakstījis tēvam, ka Vīne ir “klavieru zeme”, un viņa lielākie triumfi bija kā
komponistam – pianistam. Nedaudz vairāk kā piecu nedēļu laikā viņš parādījās 12
koncertos. 1784. gadā viņš sāka taisīt savas mūzikas katalogu.
1782. – 83.
gadā Mocarts uzrakstīja trīs klavierkoncertus, kurus viņš publicēja 1785. gadā.
Vēl seši sekoja 1784. g., pa trijiem 1785. g. un 1786. g. un pa vienam 1788. g.
un 1791. gadā.
PĒDĒJAIS GADS
1791. gads
solījās būt labāks. Mūzika atkal sāka plūst: marta koncertam Mocarts pabeidza
klavierspēli, kuru viņš sāka dažus gadus atpakaļ un uzrakstīja divus jaunus
stīgu kvintetus.
Sens Mocarta draugs 1789. gadā nodibināja
kompāniju, kas uzveda skaņdarbus lauku teātros, un 1791. gadā viņš pasūtīja
Mocartam “Burvju Flautu”. Mocarts strādāja pie tās visu pavasari un daļu
vasaras. Tad viņš saņēma anonīmu pasūtījumu rakstīt rekviēmu, kurai bija jātop
slepeni. Turklāt viņš tika uzaicināts, laikam jūlijā, rakstīt operu, kuru
vajadzēja uzvest Leopolda II – ā kronēšanas svinībās septembrī. Viņa sieva
lielāko daļu vasaras un visu rudeni ārstējās Bādenē. Jūlijā viņa dzemdēja viņu
sesto bērnu, vienu no tiem diviem, kas izdzīvoja. Mocarta vēstules viņai,
parāda, ka viņš vispirms strādāja pie “Burvju Flautas”, lai arī viņam bija
jāuzraksta daļa Prāgas operas “La clemenza di Tito”, pirms viņš devās uz
Bohēmas galvaspilsētu augusta beigās. Tas liecina, ka viņam rokas bija pilnas
darba. Uz prāgu viņš devās kopā ar savu sievu un skolnieku.
Mocarts atgriezās Vīnē septembra vidū.
Viņš pabeidz savu koncertu klarnetei 29. septembrī, un nākamajā gadā notika
“Burvju Flautas” pirmizrāde. Atkal sākumā attieksme bija piesardzīga, bet drīz
opera kļuva par visiecienītāko no Mocarta teātra darbiem.
Pavadot Prāgā vairākas nedēļas Mocarts
bija slims, taču izvērtējot no viņa oktobra vēstulēm Konstancei, viņš bija labā
garastāvoklī un dēļ kaut kā optimistiskāks par nākotni. Viņš uzrakstīja
brīvmūrnieku kantāti un diriģēja tās izrādi 18. novembrī. Viņš arī nepārtraukti
strādāja pie pasūtīta rekviēma. Vēlāk novembrī viņš bija slims un viņam bija
uzlikts gultas režīms. 3. decembrī nekādas atveseļošanās pazīmes netika
novērotas un 1791. gada 5. decembrī Mocarts nomira. Oficiālais nāves cēlonis bija
“vienkāršs kara drudzis”, vēlāk to pārlaboja uz “reimatisma iekaisuma drudzi”.
Citas diagnozes no Mocarta slimību vēstures netika ņemtas vērā. Nav
pierādījumu, lai pieņemtu versiju par to, ka viņu ir noindējis kāds draugs,
kolēģis, konkurents vai kāds cits. Viņš tika apglabāts lielā kapā, kurā tika
apglabāti simtiem tādu, kuri bija tādā sociālajā un finansiālajā stāvoklī kā
Mocarts. Uz bērēm ieradās neliela grupiņa draugu.
MOCARTA STĀVOKLIS
Laikā, kad Mocarts nomira viņš tika plaši
aplūkots kā sava laika labākais komponists. Viņa pāri palikušos manuskriptus,
kuros ietilpst daudzi nepublicēti darbi, Konstance galvenokārt pardeva firmai
“Andrē Ofenbahā”, kura izlaida izdevumus 19. gs. Bet Mocarta reputācija bija
tāda, ka pat pirms 18. gs. beigām divas firmas sāka strādāt pie nozīmīgas viņā
mūzikas apkopošanas. Svarīgas biogrāfijas tika izdotas 1798. g. un 1828. g.,
pie kam vēlāko bija izdevis Konstances otrais vīrs. Pirmā izglītojošā
biogrāfija tika izdota Mocarta simtgadē, 1856. gadā.
19. gs glabātuvē visneapdraudētākie darbi
bija trīs operas – “Figaro kāzas”, “Dons Žuāns”, “Burvju flauta” un orķestra
darbi, kuri garā tuvāki romances ērai. Tikai 20. gs. Mocarta mūziku sāka
apskatīt daudz plašāk. Tradicionālais brīnumbērna tēls kļuva par izsmalcinātu
viesistabas komponistu, kurš var brīnumaini iedomāties un aptvert visu darbu
galvā, pirms tā likšanas uz papīra, deva ceļu nopietna, rūpīga un radoša
mākslinieka tēlam.
GALVENIE DARBI
Vokālie darbi
1. Reliģiskie
darbi: 7 garas mesas (1 nepabeigta); 7 īsas mesas; rekviēms
(1791 nepabeigts); 4 litānijas; 2 vakara lūgšanas; 22 motetes un jaukti darbi;
17 baznīcas sonātes.
2. Oratorijas
un Kantātes: 2 oratorijas; 5 kantātas.
3. Teātra
darbi: 15 operas (to skaitā “Bēgšana no Seraja”, “Figaro kāzas”,
“Dons Žuāns”, “Tā dara visas”, “Burvju flauta”); 2 serenādes; 1 balets; 1
latīņu intermēdija;
4. Jaukti
vokālie: 17 darbi 2 – 4 balsīm ar orķestri, ansambli vai
klavierēm; 48 dziesmas un ārijas ar orķestri (dažas ievietošanai operās); 31
dziesma ar klavierēm; 15 vokāli un 20 nespecificēti kanoni.
Instrumentālie darbi
1. Simfonijas:
56 simfonijas
2. Cita orķestra un ansambļa mūzika: 21 serenāde, kasācija un divertisiments; 17
serenādes un divertisimenti pūšaminstrumentiem; 13 marši; 105 menueti; 56 vācu
dejas; 47 kontredances.
3. Koncerti:
21 klavierēm; 1 divām klavierēm; 1 trijām klavierēm; 5 vijolei; 1 divām
vijolēm; 1 vijolei un altam; 2 flautai; 1 obojai; 1 klarnetei; 1 bazūnei; 3 un
1 nepabeigts ragam.
4. Kamermūzika:
6 stīgu kvinteti; 26 stīgu kvarteti; 2 stīgu trio; 2 stīgu dueti; 1 duets
bazūnei un čellam; 4 flautu kavrteti; 1 obojas kvartets; 7 klavieru trio (1 ar
klarneti); 32 sonātes un 2 variāciju cikli klavierēm un vijolei.
5. Taustiņmūzika: 19 klavieru sonātas; 5 sonātas klavieru duetam; 1 divu klavieru
sonāta; 16 variāciju cikli klavierēm; 1 variāciju cikls klavieru duetam; u.c.
Referāts
rakstīts izmantojot “Encyclopaedia Britannica 98”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru