kā rīkoties. Tas izraisa
bailes, kas izpaužas kliegšana, raudāšanā, satrauktās kustībās. Sākas cirkulārā reakcija: vienu cilvēku bailes atspoguļojas
citos cilvēkos, un tas savukārt pastiprina pirmo bailes. Aizvien
pieaugošās bailes izraisa strauju
pārliecības zaudēšanu par klātesošo spējām kopā pretoties krīzes situācijai, parādās neskaidra nolemtības izjūta.
Beigu beigās katrs glābjas, kā var.
Panika parasti ir egocentrisks un
individuālistisks izturēšanās veids. Panikas
situācijās katrs cenšas glābt savu dzīvību un reti domā par citiem, ja nu
vienīgi par pašiem tuvākajiem. Panikas gadījumos tiek pārkāptas ierastās sociālās uzvedības normas un morāles principi.
Cilvēki sabradā cits citu, vīrieši
atgrūž sievietes no glābšanas plostiem, pieaugušie bērni pamet kajītēs nevarīgos vecākus, kā to itin bieži var novērot
kuģu katastrofu gadījumos. Panika ir bīstams pūļa izturēšanās veids, jo
stihiskais grupas uzvedības process bieži noved pie cilvēku upuriem un lieliem
materiāliem zaudējumiem.
Panika beidzas ar atsevišķu indivīdu atdalīšanos no
grupas bēgšanas. Panikas
psiholoģiskās sekas indivīdiem nereti ir depresija; dziļš izmisums, sevišķi, ja
zaudēti tuvinieki; nogurums un psiholoģisks sastingums vai ari galējs uzbudinājums un gatavība atriebties
vai kā citādi agresīvi rīkoties. Panikas dalībniekiem nereti ir nepieciešama
psihoterapeita palīdzība. Pēc prāmja "Estonia" bojāejas
Latvijas psihologi un psihoterapeiti sniedza palīdzību tiem pasažieriem, kuriem izdevās izglābties, un noslīkušo cilvēku
tuviniekiem.
Panika ne vienmēr rodas spontāni. Paniku var arī
tīši provocēt ar safabricētas
informācijas palīdzību. Kara laikā, piemēram, kas pats par sevi ir ekstremāla situācija cilvēku dzīvē, tiek
izmantotas tā saucamā "psiholoģiskā kara" metodes — dezinformācija par ienaidnieka uzbrukumu, baumas un tenkas, kuru izplatīšanai tiek uzpirkti
īpaši provokatori.
PANIKAS PROFILAKSES UN PĀRTRAUKŠANAS IESPĒJAS
Zinot, ka panika visbiežāk izceļas
ekstraordinārās situācijās, kurām cilvēki nav sagatavoti un tāpēc nezina, kā rīkoties,
nozīmīgs panikas profilakses līdzeklis ir cilvēku informēšana un praktiska apmācība, kā uzvesties ekstremālās situācijās—plūdu, zemestrīču, ugunsgrēku,
ienaidnieka uzbrukuma gadījumos. Šajos pasākumos liela loma varētu būt Civilās
aizsardzības dienestiem un īpašiem iedzīvotāju
brīvprātīgās apmācības semināriem, kuri ir
visai populāri, piemēram, ASV. Šajos semināros cilvēkus instruē, ko darīt un kā uzvesties dažādu kataklizmu gadījumos. Notiek
ekstremālo situāciju "izspēlēšanas", kuru laikā cilvēki tiek
trenēti un atbilstošā uzvedība burtiski
161
"iedresēta".
Jāpiebilst, ka amerikāņi visai labprāt piedalās šādos semināros. Toties bijušajā PSRS, kur faktiski netika attīstītas
tādas zinātnes kā katastrofu socioloģija
un psiholoģija, katru gadu simtiem un tūkstošiem cilvēku dzīvību iznīcināja
dažādas dabas, industriālās un transporta katastrofas, kuras nereti pavadīja
panika. Zemestrīces Armēnijā un Sahalīnā noteikti būtu prasījušas mazāk cilvēku upura, ja cilvēki būtu sagatavoti
rīcībai ekstremālās situācijās. Panikas
profilakses līdzeklis ir masu noskaņojuma un sabiedriskās domas pārzināšana, jo cilvēki emocionāli reaģē uz to, kas izraisa
nedrošību un bailes. Sabiedriskā doma
ir cilvēku spriedumi par sociālās īstenības faktiem, parādībām un procesiem, to novērtējums [6]. Ja
sabiedriskās domas pētījumi parāda,
ka atsevišķi notikumi, likumi, viedokļi rada īpašas bažas un sakāpinātu
interesi masās, var izmantot tādu panikas novēršanas paņēmienu kā uzmanības pārorientēšana
uz kādu citu objektu, lai novērstu cilvēku uzmanību no baiļu avota. Panikas profilaksei kalpo arī masu
pietiekama informēšana par notikumiem
valstī, sabiedriskās dzīves gaišajām un ēnas pusēm, jo informatīvo vakuumu, kā mēs jau zinām, steidzas aizpildīt
baumas.
Panika bieži rodas daudzskaitlīgo masu pasākumos,
mītiņos, demonstrācijās, protesta akcijās, kur jau tikai
daudzu cilvēku fiziskais tuvums vien izraisa
psiholoģisko mijiedarbību, emocionālo "uzlādēšanos". Šajās situācijās
panikas profilaksei bieži vien
tiek izmantota speciāla vadības sistēma. Šādā sistēmā parasti ietilpst tādu speciāli instruētu darbinieku
izvietošana masās, kuri prot izpildīt komandas un nepakļaujas panikai; skaņu
tehnikas līdzekļi, lai vajadzības gadījumā tūlīt likvidētu nepieciešamās
informācijas deficītu, un, ja
iespējams, ritmiskas mūzikas vai populāru kora dziesmu atskaņošanas līdzekļi [3].
Kā pārtraukt jau sākušos paniku? Viens no paņēmieniem ir pārtraukt tikko
sākušos baiļu reakciju ar kategorisku pavēli, kamēr pūlis vēl ir spējīgs apstāties un nav sākusies cirkulārā
reakcija. J. Šerkovins atzīst, ka panikas pārtraukšanā vai
eskalācijā ļoti nozīmīgs ir pirmās kustības raksturs tūlīt pēc tam, kad saņemta informācija par briesmām. Tie
daži mirkļi tūlīt pēc tam, kad kļuvis
skaidrs, ka teātrī sajūtami dūmi, ka kuģis grimst, ka noticis pazemes grūdiens
vai eksplodējusi pirmā bumba, veido psiholoģisko momentu tādas reakcijas izraisīšanai, kas tiks atdarināta. Šo
nedaudzo mirkļu laikā visu dalībnieku
uzmanība ir koncentrēta uz tikko radušos stāvokli; visi ir gatavi darboties un nogaida, kā tālāk attīstīsies
notikumi. Tieši šajā momentā jāizpaužas
vadībai, kas ievieš racionālisma un organizācijas elementu (piemēram, i pavēloša
komanda "Visiem palikt uz vietas!" vai "Gulties!").
Pirmais, kurš ■> izpilda šo komandu, kļūst par atdarināšanas
paraugu. Armēņu un azerbaidžāņu i nacionālā konflikta laikā kādai vecai austrumu
sievietei izdevās sava aula •■ paniski bēgošos vīriešus, kuriem bija draudēts
viņus visus nošaut, apturēt,
1 162
noraujot
no galvas šalli un nosviežot to uz ceļa pārbijušos vīru priekšā. Sieviete izkliedza vienu vārdu:
"Stāviet!", un pūlis apstājās, viņas drosmes pārsteigts. (Austrumos nav pieņemts, ka sieviete
komandē vīriešus, un austrumos vīriešiem nav atļauts skatīties uz vecas sievietes neapsegto galvu.) Šī viena
mirkļa pietika, lai vīru psiholoģiskā apmātība izbeigtos.
Iesākušos
paniku palīdz apturēt arī kolektīva dziedāšana, valsts himnas atskaņošana degt
sākušā teātrī, ritmiska komandu skandēšana. Ja ar šādiem vai līdzīgiem paņēmieniem paniku apturēt tomēr
neizdodas, pūlis sairst asociālos indivīdos ar neprognozējamu uzvedību,
kurai var būt ļoti ļaunas sekas. Tad pret pūli nākas lietot asaru gāzi un
fizisku spēku.
163
NOBEIGUMS
PAR TO, KAS NETIKA APSKATĪTS ŠAJĀ GRĀMATĀ
Nav tādu grāmatu, pat visbiezāko, kas spētu
aptvert visu kādas zinātnes atziņu
klāstu; vienmēr daudz interesantu faktu, teoriju, problēmu un diskusiju paliek ārpus katras grāmatas vākiem. Šī
grāmata nav izņēmums. Tajā tikpat kā nekas nav pateikts par bezgala daudziem cilvēku sociālās uzvedības un interakcijas veidiem, bez kuru analīzes
priekšstats par cilvēka un grupu sociālo dabu ir nepilnīgs. Ārpus grāmatas ietvariem palika cilvēku seksuālās
uzvedības analīze, sociālo
indivīdu vardarbīgās un prosociālās uzvedības sociālpsiholoģiskie aspekti, cilvēku patības veidošanās
sociālpsiholoģiskās likumsakarības.
Gandrīz nekas nav pateikts par sociālajām dispozīcijām, stereotipiem un aizspriedumiem, kuri nozīmīgi ietekmē indivīdu un grupu sociālās
uzvedības izpausmes. Grāmatā netika aplūkota
etnisko grupu un sociālo slāņu psiholoģija,
kuriem mūsdienās pievērsta ārzemju sociālpsihologu īpaša uzmanība. Grāmatā praktiski nav pat pieminēta
fiziskās un urbanistiskās vides ietekme
uz indivīdu sociālo interakciju un vēl daudzas daudzas citas sociālās psiholoģijas problēmas.
Autore to visu
uzskaitīja ne jau paššaustīšanās nolūkā (visu tikpat nepateiksi), bet gan tāpēc, lai pilnīgāk iezīmētu
sociālās psiholoģijas interešu sfēru un mudinātu lasītāju pašu sameklēt
zināšanas par tām ārzemju autoru darbos.
Grāmatā visai maz pastāstīts par cilvēku un grupu
uzvedību un interakciju Latvijā,
jo valstī praktiski netiek veikti plaša apjoma sociālpsiholoģiskie pētījumi, nav neviena sociālpsiholoģiska
žurnāla vai periodiska rakstu krājuma.
Sociālos psihologus pagaidām negatavo neviena akadēmiska Valsts augstskola. Varbūt kādreiz mums to nāksies
ļoti nožēlot, jo tieši sociālā psiholoģija
ir zinātne, kas visvairāk ietver ziņas par cilvēku kā sociālu būtni, grupām, kopībām kā sociālajām sistēmām, to
uzvedības psiholoģiskajām likumsakarībām
un determinējošajiem faktoriem. Valstī notiek grandiozas pārmaiņas, kurās iesaistīti sociālie subjekti, kas
ir apveltīti ar psihi — instinktiem,
emocijām, intelektu, gribu; un personību — vajadzībām, interesēm,
164
normām
un vērtībām. Sociālās pārmaiņas ietekmē cilvēku psihi un sociālo uzvedību. Vienā no mūsu pilotāžas
pētījumiem* (ar M. Rokiča testu 1995. g. sākumā tika aptaujāti 70 latviešu tautības studenti vecumā no 18 līdz 25 gadiem) atklājās, ka gan terminālo (uz
dzīves mērķi vērsto), gan instrumentālo (līdzekļi dzīves mērķu sasniegšanai) vērtību hierarhijā dominē
personīgās un individuālās vērtības. Terminālo vērtību
vidū studentiem dominē veselība, mīlestība,
labi, uzticami draugi, brīvība; ļoti zemu rangu ieguva izklaidēšanās kā vērtība
un citu cilvēku laime. Instrumentālo vērtību hierarhijā augstākās ir neatkarība, izglītība, atbildība, stipra griba,
bet kā maznozīmīgas tika atzītas pieklājība,
augstas prasības pret dzīvi, neiecietība pret trakumiem, paškontrole. Protams, mazā respondentu skaita dēļ šos
rezultātus nedrīkst ekstrapolēt plaši, tomēr
var domāt, ka par atsevišķām tendencēm izglītotu jauniešu uzvedībā tie liecina. Zīmīgi, ka studenti ļoti zemu vērtē
izklaidēšanos. Tas varētu liecināt,
ka studenti nevēlas būt tikai patērētāji un dzīves baudītāji. No
instrumentālajām vērtībām dominējošās izrādījās individuālās vērtības, kas
virzītas uz cīņu par savas vietas
iekarošanu dzīvē. Zemu tiek vērtētas pašapliecināšanās vērtības, kas varētu liecināt par to, ka
topošajiem speciālistiem izvirzīties un kaut ko sasniegt dzīvē ir
svarīgi nevis tāpēc, lai realizētu savu personības un profesionālo potenciālu (pašrealizācija neietilpst nozīmīgāko terminālo vērtību skaitā), bet gan tāpēc, ka to prasa
smagie, nestabilie dzīves apstākļi un ekonomiskā situācija Latvijā.
Taču neaizmirsīsim, ka ne tikai sociālie apstākļi
veido personību un grupas, bet
pastāv arī pretēja likumsakarība — cilvēki un grupas ietekmē sociālo situāciju un izraisa visas sociālās pārmaiņas.
* Pētījuma rezultātu matemātisko apstrādi ar sociālo zinātņu datu
apstrādes programmas SPSS PC+4,0 palīdzību veica1 mana studente Maija
Miesniece Dr. Soc. Silvas Senkānes vadībā.
165
IZMANTOTA LITERATŪRA Priekšvārds
1. Современная
западная социология: словарь. М., 1990.
2. Ā. Karpova. Gūsim laimi
ģimenē. R., 1984.
3. Ā. Karpova. Personības
aktīvas dzīves pozīcijas veidošanas sociālpsiholoģiskie
nosacījumi. R., 1989.
nosacījumi. R., 1989.
4. R. Garleja. Darba sociālā
psiholoģija tirdzniecībā. R., 1990.
5. R. Garleja. Grupu sociālā
psiholoģija. R., 1991.
6.
M.
Budovskis. Personības un sociālās vides rezonanse. R.,1986.
7.
S. Omārova. Cilvēks runā ar cilvēku: saskarsmes psiholoģija. R.,
1994.
Ievads
1. Социальная
психология. История, теория, эмпирические исследования. Л.,
1979.
1979.
2. Platons. Valsts. R.,
1982.
3. Aristotelis. Nikomaha
ētika. R., 1985.
4. P. Strods. Sv. Augustins
un Sv. Akvīnas Toms. R., 1936.
5. A. Rubenis. Viduslaiku
dzīve un kultūra Eiropā. R., 1993.
6. F. Bekons. Jaunais Organons. Esejas. R., 1989.
7. Гельвеции.
Об уме. Петроград, 1917; О человеке. М., 1938.
8: Г.
Спенсер. Статьи о воспитании. Автобиография, ч. 1—2. Спб., 1914.
9. Г. Тард. Законы подражания. Спб., 1892; Социальная
логика. Спб. 1901; Общественное мнение и толпа. М., 1902. 10. Le Bons G. Pūļa psiholoģija.
R., 1929. П. У. Макдугалл. Основные проблемы социальной психологии.
М., 1916.
12. Современная западная социология. Словарь. — Статья
"Социальная
психология". М., 1990.
психология". М., 1990.
13. К. Deaux, L.
S. Wrightsman. Social Psychology in the 80s. Monterey, Califor
nia, 1984.
nia, 1984.
14. Социальная
психология. История, теория, эмпирические исследования. Л.,
1979.
1979.
15.
Г. М. Андреева. Социальная психология: статья в
Философском
е.М., 1983.
166
16.
G. Simmel. Die Probleme der Geschichtsphilosophie. 1892; Г.
Зиммель.
Социальная дифференциация. М., 1898.
Социальная дифференциация. М., 1898.
17.
Э. Дюркгейм. О разделении общественного труда. М.,
1991.
18.
Р. Арон. Этапы развития социологической мысли. М.,
1993.
19.
Т. Шибутани. Социальная психология. М., 1969.
20. Г. М.
Андреева. Социальная психология. М., 1980.
21. М.
Е. Shaw, P. R. Costanzo. The Theories of Social Psychology. New-York,
1982.
1982.
22. D. Jary,
J. Jary. Collins dictionary of Sociology. Glasgow, 1991.
23. Г.
Беккер, А. Баков. Современная социологическая теория в ее
преемственности и развитии. М., 1961.
преемственности и развитии. М., 1961.
24. С. W.
Stephan, W. G. Stephan. Two Social Psychologies. New-York, 1990.
25. A. G.
Johnson. Human arrangement: An introduction to sociology. USA, 1989.
26. Г.
М. Андреева, Н. Н. Богомолова, Л. А. Петровская. Современная социальная
психология на Западе. М., 1978.
психология на Западе. М., 1978.
I DAĻA. l.§ Socializācija
1. В. С.
Мерлин. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М,
1986.
1986.
2. С.
В. Wortman, E. F. Loftus. Psychology. New-York, 1988.
3. А.
А. Радугин, К. А. Радугин. Социология: курс лекций. Воронеж, 1994.
4. Е.
А. Автандилян. Эдвард Уилсон: социобиология. — В кн.:
Современная
американская социология. М., 1994.
американская социология. М., 1994.
5. К.
Лоренц. Агрессия (так называемое "зло"). М., 1994.
6. Р. С.
Немов. Психология образования. М., 1994.
7. А.
В. Воробьев. Психология. Р., 1994.
8. Р.
С. Немов. Общие основы психологии. М., 1994.
9. А. В.
Воробьев. История психологии. Даугавпилс, 1994.
10. И. С.
Кон. Психология ранней юности. М., 1989.
11. И.
С. Кон. В поисках себя. М, 1984.
12. А. Vecgrāve. Spēle—atslēga,
ar kuru apgūst pasauli. —Neatkarīgā Cīņa, 1995,
7.jūlijs.
7.jūlijs.
13. Р.
Берне. Развитие Я — концепции и воспитание. М., 1986.
14. Ā. Karpova. Personība un
individuālais stils. R., 1995.
15. J. Batņa. Iespēju
sliekšņi.—Neatkarīgā Cīņa, 1995,11. aprīlis.
16. К.
Муздыбаев. Смысл жизни как потребность личности. В кн.: Личность в
системе коллективных отношений. М., 1980.
системе коллективных отношений. М., 1980.
17. В. И.
Верховин. Социальная регуляция трудового поведения в производственной
организации. М., 1991.
организации. М., 1991.
18. Н.
Смелзер. Социология. М., 1994.
19. В.
Франкл. Человек в поисках смысла. М., 1990.
20. А.
Г. Харчев, М. С. Мацковский. Современная семья и ее проблемы. М.,
167
1978.
21. С. W.
Stephan, W. G. Stephan. Two Social Psychologies. New-York, 1990.
22. N. R.
Carlson. Psychology — the science of behavior. USA, 1990.
23. W.
Cornblum. Sociology in a changing World. USA, 1988.
24. H. Ф.
Наумова. Социологические и психологические аспекты
правленного поведения. М., 1988.
правленного поведения. М., 1988.
2.§ Dzimumsocializācija
1. Ā. Karpova. Gūsim laimi
ģimenē. R., 1984.
2. F. R. Scarpitti, M. L. Andersen.
Social Problems. New-York, 1989.
3. С. W.
Stephan, W. G. Stephan. Two Social Psychologies. New-York, 1990.
4. В. С.
Агеев. Межгрупповое взаимодействие. Социально-психологические
проблемы. М., 1990.
проблемы. М., 1990.
5. Bailes un feminisms.
—Viss sievietēm, 1995, Nr. 4.
6. F. R. Scarpitti, M. L. Andersen.
Social Problems. New-York, 1989.
7. A. G.
Johnson. Human arrangement. An Introduction to Sociology. New-York,
1989.
1989.
8. H. Смелзер.
Социология. М., 1994.
9. И.
С. Кон. Ребенок и общество. М., 1988.
3.§ Personības statusi un
lomas
1. Б.
Г. Ананьев. Человек как предмет познания. Л., 1968.
2. В.
И. Верховин. Социальная регуляция трудов
организации. М, 1991.
организации. М, 1991.
3. Социология
труда. М., 1994.
4. A. G. Johnson. Human
arrangement. An Introduction to Sociology. New-York,
1989.
1989.
5. А.
А. Радугин, К. А. Радугин. Социология: курс лекций. Воронеж, 1994.
6. Г. М.
Андреева, Н. Н. Богомолова, Л. А. Петровская. Современная социальная
психология на Западе. М., 1978.
психология на Западе. М., 1978.
7. Н.
Смелзер. Социология. М., 1994.
8. Dzīves jautājumi: sociālās
problēmas un to risinājumu ceļi. R., 1995.
9. С W. Stephan, W. G.
Stephan. Two social Psychologies. New-York, 1990.
10. Лепили
Борю. — Экспресс-газета, 1995, /16.
II DAĻA. l.§ Grupas izpratne
sociālajā psiholoģijā
1.
Г. М. Андреева. Социальная
психология. М., 1980.
2.
Психология: словарь. М., 1990.
168
3.
Словарь прикладной социологии.
Минск, 1984.
4.
М.-А. Робер, Ф. Тилъман. Психология индивида и
групы. М., 1988.
2. § Mazās grupas parametri
1. Л.
Десев. Психология малых групп. М., 1979.
2. Л.
Д. Гуслякова, С. В. Кинелев. Социальная психология: проблемы, теория и
практика. Барнаул, 1990.
практика. Барнаул, 1990.
3. Б.
Ф. Поршнев. Социальная психология и история. М., 1979.
4. К. Е.
Данилин, А. У. Хараш. Диада или триада? — В кн.: Социально-
психологические проблемы руководства и управления коллективами. Р., 1974.
психологические проблемы руководства и управления коллективами. Р., 1974.
5. Я.
Щепаньский. Элементарные понятия социологии. М., 1969.
6. М. Argyle.
Psychology of Interpersons Behavior. H. M., England, 1967.
7. Я. Л.
Коломинский. Психология взаимоотношений в малых группах. Минск,
1976.
1976.
8. W.
Cornblum. Sociology in a changing. World. New-York, 1989.
9. Развод
вреден для здоровья. — Weekend, 1995, # 35.
10. Г. М.
Андреева. Социальная психология. М., 1980.
11. Г.
Келли. Две функции референтных групп.—В кн.: Современная зарубежная
социальная психология. Тексты. М., 1984.
социальная психология. Тексты. М., 1984.
12. Н.
Власова. ...И проснешься боссом. (Справочник по психологии управления,
книга 1). Новосибирск, 1994.
книга 1). Новосибирск, 1994.
13. A. G.
Johnson. Human Arrangement. An introduction to Sociology. New-York,
1989.
1989.
14. E.
Aronson, R. Helmreich. Social Psychology (a Transaction/Society reader).
New-York, 1973.
New-York, 1973.
15. X. Маккей.
Как уцелеть среди акул. М., 1993.
16. К.
Рудестам. Групповая психотерапия. М., 1990.
17. К. Deaux, L.
S. Wrightsman. Social Psychology in the 80s. Monterey, Califor
nia, 1984.
nia, 1984.
18. В.
А. Ядов. Социологическое исследование: методология, программа, методы.
М., 1987.
М., 1987.
3. § Dinamiskie procesi mazajās grupās
1. Г.
М. Андреева. Социальная психология. М., 1980.
2. У.
Беннис, Г. Шепард. Теория группового развития. — В кн.:
Современная
зарубежная социальная психология. Тексты. М., 1984.
зарубежная социальная психология. Тексты. М., 1984.
3. У.
Шугц. Комплементарная функция лидера.—В кн.: Современная зарубежная
социальная психология. Тексты. М., 1984.
социальная психология. Тексты. М., 1984.
4. Valsts Administrācijas
skolas materiāli. (Nepublicēti).
5. M. E. Shaw, P.
R. Costanzo. The theories of Social Psychology. New-York, 1982.
6. К. Deaux, L.
S. Wrightsman. Social Psychology in the 80s. Monterey, Califor
nia, 1984.
nia, 1984.
169
7. W. H.
Whyte. Organization Man. New-York, 1957. 8.B. Д. Парыгин. Основы
социально-психологический теории. М., 1971. 9. A. G. Johnson. Human arrangement. An
Introduction to Sociology. New-York, 1989.
10.
R. Hendy. Understanding Organization. New-York,
1981.
11.
F. Luthan. Organizational behavior. New-York, 1973.
12.
A. C. Filley, R. I. House, S. Kerr. Managerial
Process and Organizational Be
havior. Glenview, 1976.
havior. Glenview, 1976.
13.
M. X. Мескон, M. Альберт,
Ф. Хедоури. Основы менеджмента. М., 1990.
14.
Э. Е. Старобинский. Как управлять персоналам? М., 1994.
15.
С. Н. Antoni, (hrgs) Gruppenarbeit in Unternehmen:
Konzepte, Erfahrangen,
Perspektiven. Weinheim, 1994.
Perspektiven. Weinheim, 1994.
16.
А. Л. Свенцицкий. Социальная психология управления.
Л., 1986.
17.
М.-А. Робер, Ф. Тильман. Психология индивида и
группы. М., 1988.
18.
С. W. Stephan, W. G. Stephan. Two Social
Psychologies. New-York, 1990.
19.
A. Giddens. Sociology. Oxford, 1989.
20. L. Coser.
Functions of Social Conflict. London, 1979.
21. А.
А. Радугин, К. А. Радугин. Социология: курс лекций. Воронеж, 1994.
22. Социальный
конфликт. Современные исследования. М., 1991.
23. S. Omārova. Cilvēks runā
ar cilvēku: saskarsmes psiholoģija. R., 1994.
III DALA. l.§ Organizāciju
psiholoģija
1. А. А.
Пригожий. Социология организаций. М., 1980.
2. P. M.
Senge. The Art and Practise of the Learning Organization. London, 1990.
3. H. Смелзер.
Социология. М., 1994.
4. P. Senge,
R. Ross. Strategies and Tools for Building. A Learning Organization.
London, 1994.
London, 1994.
5. A.
Giddens. Sociology. Oxford, 1989.
6. J.
Petersons. Birokrātija
— instruments vai nelaime?—Neatkarīgā Cīņa, 1995.,
6. un 7. jūlijs.
6. un 7. jūlijs.
7. П.
Блау. Исследование формальных организаций. —■ В кн.:
Американская
социология: Перспектива, проблемы, метод. М., 1970.
социология: Перспектива, проблемы, метод. М., 1970.
8. Э.
Е. Старобинский. Как управлять персоналом? М., 1995.
9. Е. Berne. The
Structure and Dynamics of Organizations and Groups. New-
York, 1988.
York, 1988.
10. T. Deal,
A. Kennedy. Corporate Cultures: The Rites and Rituals. Harmondsworth,
1988.
1988.
11. Shein E. Organizational Culture
and Leadership. San Francisco and London,
1988.
1988.
12. V. Vīķe-Freiberga. Tādi nu
mēs esam, un tur nekā nevar darīt. Neatkarīgā Cīņa,
1995,10. jūlijs.
1995,10. jūlijs.
170 '
2. § Masu psiholoģija
1. С.
Омарова. Социальные нормы как регуляторы поведения. В кн.: Я и
общество, Алма-Ата, 1989.
общество, Алма-Ата, 1989.
2. D. Jary, J.
Jary. Collins dictionary of Sociology. Glasgow, 1991.
3. Sociālā psiholoģija. R., 1978.
4. H. Смелзер.
Социология, М., 1994.
5. А.
А. Радугин, К. А. Радугин. Социология: курс лекций. Воронеж, 1994.
6. Б.
Ф. Поршнев. Социальная психология и история. М., 1979.
7. А.
И. Горячева. О некоторых категориях социальной психологии. В кн.:
Проблемы общественной психологии. М, 1965.
Проблемы общественной психологии. М, 1965.
8. А.-М.
Робер, Ф. Тильман. Психология индивида и группы. М., 1988.
9. J. W.
Vander Zander. Social Psychology. USA, 1987.
10. В.
Зигерт, Л. Ланг. Руководитель без конфликтов. М., 1990.
11. Г.
Лебон. Психология народов и масс. Санкт-Петербург, 1995.
12. О. Kastēns. ASV — rasu
problēmas smagā nasta. Neatkarīgā Rīta Avīze, 1995,
19. oktobris.
19. oktobris.
13. O. Kastēns. Melnādainie
amerikāņi solidarizējas Vašingtonā. Neatkarīgā Rīta
Avīze, 1995,17. oktobris.
Avīze, 1995,17. oktobris.
3. § Pūļa psiholoģija
1. D. Ligh, S.
Keller, С. Calhoun. Sociology, New-York, 1989.
2. Б. Ф.
Поршнев. Социальная психология и история. М., 1979.
3. Sociālā psiholoģija. R.,
1978.
4. Le Bons G. Pūļa
psiholoģija. R., 1929.
5. J. W. Vander Zander.
Social Psychology. USA, 1987.
6. А. К.
Уледов. Духовная жизнь общества. М., 1980.
171
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru