Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas ir ģeogrāfiski
noteiktas platības, kas atrodas īpašā valsts aizsardzībā saskaņā ar kompetentu
valsts varas un pārvaldes institūciju lēmumu un tiek izveidotas, aizsargātas un
apsaimniekotas nolūkā:
- aizsargāt
un saglabāt dabas daudzveidību (retas un tipiskas dabas ekosistēmas,
aizsargājamo sugu dzīves vidi, savdabīgas, skaistas un Latvijai raksturīgas
ainavas, ģeoloģiskos un ģeomorfoloģiskos veidojumus utt.);
- nodrošināt
zinātniskos pētījumus un vides pārraudzību;
-
saglabāt sabiedrības
atpūtai, izglītošanai un audzināšanai nozīmīgas teritorijas.
Aizsargājamās teritorijas iedala
šādās kategorijās: dabas rezervāti,
nacionālie parki, biosfēras rezervāti, dabas parki, dabas pieminekļi, dabas
liegumi, aizsargājamās jūras teritorijas un aizsargājamo ainavu apvidi.
Aizsargājamā teritorijā, kurai ir
dažādi mērķi un funkcijas, var ietilpināt citas kategorijas aizsargājamās
teritorijas.
Priekšlikumu
par aizsargājamās teritorijas izveidošanu var izteikt fiziskā vai juridiskā
persona rakstveidā, pievienojot pamatojumu un shēmu noteiktā mērogā.
Priekšlikumu par aizsargājamās teritorijas izveidošanu fiziskās vai juridiskās
personas iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldei.
Divu nedēļu laikā pēc priekšlikuma par
aizsargājamās teritorijas izveidošanu saņemšanas un izvērtēšanas Dabas
aizsardzības pārvalde par to rakstveidā informē attiecīgo pašvaldību, kā arī
publicē paziņojumu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un vismaz vienā vietējā
laikrakstā un rakstveidā (nosūtot vēstuli) informē zemes īpašnieku.
Lai pieņemtu lēmumu par
aizsargājamās teritorijas izveidošanu, teritorijas robežu, zonējuma,
kategorijas, kā arī aizsardzības režīma maiņu, nepieciešami šādi dokumenti:
1)
zinātnisks pamatojums, kura izstrādātāji ir atbildīgi par tā pamatotību,
objektivitāti un pilnīgumu;
2)
plāns ar piesaisti un robežām mērogā, kas noteikts zemes ierīcību regulējošajos
normatīvajos aktos;
3)
aprēķins par kompensāciju apmēru zemes īpašniekiem par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās.
Šo dokumentu sagatavošanu un
iesniegšanu Vides ministrijai nodrošina Dabas aizsardzības pārvalde.
Ja nepieciešams, var pievienot
citus dokumentus, ko pieprasa attiecīgā valsts institūcija, kura sagatavo vai
pieņem lēmumu par aizsargājamās teritorijas izveidošanu.
Pieņemot lēmumu par aizsargājamās
teritorijas izveidošanu, kā arī teritorijas robežu, zonējuma, kategorijas vai
aizsardzības režīma izmaiņām, ņem vērā tās pašvaldības atzinumu, kuras
administratīvajā teritorijā paredzēts izveidot aizsargājamo teritoriju vai
atrodas aizsargājamā teritorija.
Dabas rezervātus, nacionālos parkus
un biosfēras rezervātus izveido Saeima ar attiecīgu likumu.
Aizsargājamo ainavu apvidus, dabas
liegumus, dabas parkus, aizsargājamās jūras teritorijas un dabas pieminekļus
izveido Ministru kabinets.
Dabas liegumus, dabas parkus un
dabas pieminekļus, kuri ir nozīmīgi dabas vai kultūrvēsturiskā mantojuma
saglabāšanai attiecīgajā teritorijā, var izveidot arī pašvaldības.
Aizsargājamās teritorijas robežas, zonējumu un kategoriju var mainīt, ja
zinātniskie pētījumi, monitoringa dati vai aizsargājamās teritorijas
apsaimniekošanas pasākumu monitorings apliecina, ka esošā kategorija, zonējums
un attiecīgais aizsardzības režīms neatbilst teritorijas izveidošanas mērķiem.
Dabas aizsardzības pārvalde divu nedēļu laikā rakstveidā informē attiecīgo
pašvaldību par aizsargājamās teritorijas robežu, zonējuma, kategorijas vai
aizsardzības režīma plānoto maiņu, kā arī publicē attiecīgu paziņojumu
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un vismaz vienā vietējā laikrakstā un
rakstveidā (nosūtot vēstuli) informē zemes īpašnieku.
Dabas aizsardzības pārvalde mēneša
laikā pēc tam, kad stājies spēkā likums vai Ministru kabineta noteikumi par aizsargājamās
teritorijas izveidošanu vai zonējuma noteikšanu, vai robežu izmaiņām,
rakstveidā informē zemes īpašnieku par īpašuma tiesību aprobežojumiem.
Pašvaldība pēc tam, kad tā ir pieņēmusi saistošos noteikumus par aizsargājamās
teritorijas izveidošanu, informē zemes īpašnieku par īpašuma tiesību
aprobežojumiem.
Aizsargājamo
teritoriju saglabāšanas nodrošināšana
Aizsargājamo teritoriju un to
funkcionālo zonu robežas attēlo vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.
Aizsargājamo teritoriju apzīmēšanai
dabā lieto speciālas informatīvas zīmes, kuru paraugus, lietošanas un
izveidošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Aizsargājamām teritorijām var
izstrādāt aizsardzības un izmantošanas noteikumus, lai nodrošinātu šo
teritoriju aizsardzību un tajās esošo dabas vērtību saglabāšanu.
Ir aizsargājamo teritoriju
vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, individuālie aizsardzības un
izmantošanas noteikumi un aizsargājamo teritoriju dabas aizsardzības plāni.
Vispārējos aizsargājamo teritoriju
aizsardzības un izmantošanas noteikumus, kuros reglamentēti tajās pieļaujamo un
aizliegto darbību veidi, nosaka Ministru kabinets.
Aizsargājamai teritorijai var
izstrādāt individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus, ņemot vērā
konkrētās aizsargājamās teritorijas īpatnības, kā arī tās izveidošanas un
aizsardzības mērķus un uzdevumus. Aizsargājamās teritorijas individuālie
aizsardzības un izmantošanas noteikumi reglamentē pieļaujamo un aizliegto
darbību veidus šajā teritorijā, kā arī, ja nepieciešams, tās iedalījumu
funkcionālajās zonās.
Individuālos aizsargājamo
teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumus reglamentē Ministru
kabinets.
Pašvaldību izveidoto aizsargājamo
teritoriju individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus reglamentē
attiecīgā pašvaldība.
Lai saskaņotu dabas aizsardzības,
dabas resursu izmantošanas un reģiona ilgtspējīgas attīstības intereses,
nodrošinot teritorijas dabas vērtību saglabāšanu, kā arī lai nodrošinātu
labvēlīgu aizsardzības statusu tām īpaši aizsargājamām sugām un īpaši
aizsargājamiem biotopiem, kuru aizsardzības nolūkā šī teritorija ir izveidota
vai tiek veidota, fiziskā vai juridiskā persona var izstrādāt aizsargājamās
teritorijas dabas aizsardzības plānu (turpmāk - plāns). Plānā ietver zinātnisko
informāciju par aizsargājamo teritoriju, pamatojumu funkcionālajam zonējumam,
ja tāds nepieciešams, un nosaka vienotus visas teritorijas apsaimniekošanas
pasākumus, lai sasniegtu tās aizsardzības mērķus.
Plānu apstiprina atbildīgais
ministrs. Pašvaldību izveidoto aizsargājamo teritoriju plānus izstrādā un
apstiprina attiecīgā pašvaldība.
Ministru kabinets nosaka plāna
saturu un izstrādāšanas kārtību.
Aizsargājamās teritorijas
individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus, kā arī valsts un reģionālās
attīstības plānošanas dokumentus izstrādā un aizsargājamo teritoriju
apsaimnieko, ievērojot plānu. Plānam ir ieteikuma raksturs.
Aizsargājamās teritorijas var
iedalīt funkcionālajās zonās. Funkcionālajām zonām ir atšķirīgi aizsardzības un
izmantošanas noteikumi.
Aizsargājamās teritorijas var
iedalīt šādās funkcionālajās zonās: stingrā režīma, regulējamā režīma, dabas
lieguma, dabas parka, ainavu aizsardzības un neitrālā zona. Nacionālajos parkos
var izveidot arī kultūrvēsturisko zonu. Aizsargājamās teritorijās var noteikt sezonas
liegumus.
Aizsargājamo teritoriju apmeklēšana
atpūtas, tūrisma, ekoloģiskās izglītošanas un zinātniskās izpētes nolūkos
notiek saskaņā ar aizsargājamo teritoriju vispārējiem un katras teritorijas
individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem.
Aizsargājamās teritorijas
apmeklēšanu kontrolē šīs teritorijas pārvaldes institūcija.
Pašvaldību izveidoto aizsargājamo
teritoriju apmeklēšanu kontrolē attiecīgā pašvaldība.
Veicot tautsaimniecības un
teritoriālo plānošanu, zemes ierīcību un meža apsaimniekošanu, un visu veidu
projektēšanas darbus, jāievēro aizsargājamās teritorijas izvietojums, tās
aizsardzības un izmantošanas noteikumi, kā arī dabas aizsardzības plāns.
Vides ministrija un tās padotībā
esošās valsts pārvaldes iestādes un attiecīgās pašvaldības nodrošina, lai to
rīcībā esošā informācija par aizsargājamām teritorijām būtu brīvi pieejama.
Ierobežojumus informācijas
pieejamībai par aizsargājamām teritorijām var noteikt atbilstoši Informācijas
atklātības likumam, Vides aizsardzības likumam, aizsargājamo teritoriju
aizsardzības un izmantošanas noteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem.
Zemes īpašnieka un lietotāja
pienākums ir:
1) nodrošināt aizsargājamo
teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumu ievērošanu un veikt attiecīgajās
teritorijās aizsardzības un kopšanas pasākumus;
2) ziņot aizsargājamās teritorijas
pārvaldes institūcijai vai pašvaldībai par esošajām vai iespējamām izmaiņām
dabas veidojumos, kā arī aizsardzības un izmantošanas noteikumu pārkāpumiem.
Zinātniskās, dabas aizsardzības un
citādas darbības veikšanai aizsargājamās teritorijās, saskaņojot ar Vides
ministriju, var izveidot aizsargājamās teritorijas pārvaldes institūciju.
Lēmumu par aizsargājamās
teritorijas pārvaldes institūcijas izveidošanu pieņem valsts institūcija, ar
kuras lēmumu ir izveidota aizsargājamā teritorija.
Aizsargājamo teritoriju pārvaldi
koordinē Vides ministrija.
Dabas aizsardzības un saimniecisko
interešu saskaņošanai pēc atbildīgā ministra priekšlikuma var izveidot
aizsargājamās teritorijas konsultatīvo padomi, kuras nolikumu apstiprina
Ministru kabinets, bet personālsastāvu - atbildīgais ministrs.
Lai nodrošinātu ar dabas
aizsardzību saistīto normatīvo aktu efektīvu izpildi, kā arī lai veicinātu vienotas
dabas aizsardzības un dabas resursu izmantošanas politikas realizēšanu,
Ministru kabinets izveido Dabas aizsardzības pārvaldi.
Nepieciešamo saimniecisko pasākumu
veikšanai aizsargājamās teritorijās likumā noteiktajā kārtībā var izveidot
biedrības un nodibinājumus. Vietējās pašvaldības var finansēt un veikt savā administratīvajā
teritorijā esošo aizsargājamo teritoriju apsaimniekošanu. Biedrības,
nodibinājumi un pašvaldības par plānotajiem apsaimniekošanas pasākumiem informē
Dabas aizsardzības pārvaldi.
Aizsargājamo teritoriju vides
valsts kontroli valsts nozīmes aizsargājamo teritoriju, īpaši aizsargājamo sugu
un biotopu, mikroliegumu apsaimniekošanas un aizsardzības jomā īsteno Dabas aizsardzības
pārvalde, citās vides jomās - Valsts vides dienests, kā arī citas valsts
institūcijas savas kompetences ietvaros.
Aizsargājamo
teritoriju saglabāšanas, uzturēšanas un aizsardzības finansēšana
Saeimas un Ministru kabineta
apstiprināto aizsargājamo teritoriju izveidošanu, saglabāšanu, uzturēšanu un
pārvaldi finansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pašvaldību izveidoto aizsargājamo
teritoriju saglabāšanu, uzturēšanu un pārvaldi finansē no pašvaldību budžetu
līdzekļiem.
Aizsargājamo teritoriju
izveidošanai, saglabāšanai un uzturēšanai var izveidot arī speciālus fondus.
Zemes īpašniekiem un lietotājiem
aizsargājamās teritorijās ir tiesības uz normatīvajos aktos noteiktajiem
nodokļu atvieglojumiem.
Zemes īpašniekiem ir tiesības arī
uz likumā noteikto kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
aizsargājamās teritorijās, tai skaitā likumā noteiktajos gadījumos - tiesības
saņemt atlīdzību vai prasīt viņiem piederošās zemes apmaiņu pret līdzvērtīgu
valsts vai pašvaldības zemi. Kompensācijas piešķiršanas nosacījumus un kārtību
nosaka atsevišķs likums.
Aizsargājamo
teritoriju valsts reģistrs un zinātniskie pētījumi
Aizsargājamo teritoriju valsts
reģistrs ir datu krājums, kurā ir ziņas par visām aizsargājamām teritorijām
Latvijā.
Aizsargājamo teritoriju valsts
reģistra formu, kārtošanu un izmantošanu nosaka atbildīgais ministrs. Valsts
reģistra kārtošanu finansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Aizsargājamo teritoriju valsts
reģistrā papildus citai informācijai tiek norādīti izveidoto aizsargājamo
teritoriju izveidošanas un aizsardzības mērķi un uzdevumi.
Zinātniskos pētījumus aizsargājamās
teritorijās piesaka Dabas aizsardzības pārvaldei. Normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos zinātniskie pētījumi aizsargājamās teritorijās jāsaskaņo
ar attiecīgo atbildīgo institūciju un par tiem jāinformē arī zemes īpašnieki
vai lietotāji.
Zinātnisko pētījumu veikšana
nedrīkst būt pretrunā ar aizsargājamās teritorijas izveidošanas un aizsardzības
mērķiem un uzdevumiem.
Dabas aizsardzības pārvalde
organizē un koordinē aizsargājamo teritoriju monitoringu.
Zemes
īpašums, zemes lietošana un privatizācija aizsargājamās teritorijās
Zeme aizsargājamās teritorijās var
būt valsts, pašvaldību, kā arī fizisko un juridisko personu īpašumā.
Valstij vai pašvaldībām piederošā
vai piekrītošā zeme nav privatizējama vai atsavināma dabas rezervātos; dabas
liegumos, ja tie nav iedalīti funkcionālajās zonās; dabas liegumu, nacionālo
parku, biosfēras rezervātu, dabas parku, dabas pieminekļu un aizsargājamo
ainavu apvidu dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma un regulējamā
režīma zonās. Minētā zeme ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības
vārda saskaņā ar likumu „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to
nostiprināšanu zemesgrāmatās”.
Aizsargājamās teritorijās zemes
īpašuma tiesības bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem var
atjaunot un zemi fizisko un juridisko personu īpašumā var nodot tikai tad, ja
šīs personas apņemas ievērot aizsargājamās teritorijas aizsardzības un
izmantošanas noteikumus un dabas aizsardzības plānu. Minētās prasības norādāmas
lēmumā par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu vai zemes piešķiršanu īpašumā par
samaksu.
Normatīvajos aktos noteiktie
īpašuma tiesību aprobežojumi aizsargājamās teritorijās atzīmējami zemes robežu
plānos un ierakstāmi zemesgrāmatā bez īpašnieka piekrišanas, pamatojoties uz
Dabas aizsardzības pārvaldes nostiprinājuma lūgumu. Īpašuma tiesību
aprobežojumi pašvaldību izveidotās aizsargājamās teritorijās ierakstāmi
zemesgrāmatā, pamatojoties uz attiecīgās pašvaldības nostiprinājuma lūgumu.
Valstij ir pirmpirkuma tiesības uz
zemi, kas atrodas dabas rezervātos; dabas liegumos, ja tie nav iedalīti
funkcionālajās zonās; dabas pieminekļos, ja tajos nav nodalītas funkcionālās
zonas; dabas liegumu, nacionālo parku, biosfēras rezervātu, dabas parku, dabas
pieminekļu un aizsargājamo ainavu apvidu dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas
lieguma un regulējamā režīma zonās.
Zemes īpašniekam ir pienākums
informēt Dabas aizsardzības pārvaldi par nodomu pārdot sev piederošo zemi
aizsargājamā teritorijā, iesniedzot darījuma dokumentu.
Dabas aizsardzības pārvalde izmanto
valsts pirmpirkuma tiesības un pieņem lēmumu, par to rakstveidā informējot
zemes īpašnieku mēneša laikā no zemes īpašnieka paziņojuma saņemšanas. Ja šo
termiņu nav iespējams ievērot, to var pagarināt uz laiku līdz diviem mēnešiem,
par to paziņojot iesniedzējam.
Aizsargājamās teritorijās, kurās
atbilstoši vispārējiem vai individuālajiem aizsargājamo teritoriju aizsardzības
un izmantošanas noteikumiem aizliegta zemes transformācija, aizliegts mainīt
zemes lietošanas kategoriju.
Aizsargājamās teritorijās, kurās
atbilstoši vispārējiem vai individuālajiem aizsargājamo teritoriju aizsardzības
un izmantošanas noteikumiem aizliegta zemes transformācija bez aizsargājamās teritorijas
administrācijas vai reģionālās vides pārvaldes rakstveida atļaujas,
lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas kategoriju var mainīt, ja saskaņā
ar likuma „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” prasībām ir izdoti reģionālās
vides pārvaldes tehniskie noteikumi vai veikts paredzētās darbības ietekmes uz
vidi sākotnējais izvērtējums.
Atbildība
par aizsargājamās teritorijas aizsardzības un izmantošanas noteikumu pārkāpšanu
Personas, kas pārkāpušas
aizsargājamās teritorijas aizsardzības un izmantošanas noteikumus, saucamas pie
administratīvās atbildības, kriminālatbildības vai citas atbildības saskaņā ar
Latvijas Republikas likumiem.
Personu saukšana pie
administratīvās atbildības vai kriminālatbildības neatbrīvo tās no vides aizsardzības
normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem, ja videi nodarīts kaitējums.
Aizsargājamo
teritoriju statusa likvidēšana
Aizsargājamās teritorijas statusu
var likvidēt tikai tad, ja zudusi aizsargājamās teritorijas vērtība.
Atzinumu par aizsargājamās
teritorijas statusa likvidēšanas pamatotību dod Vides ministrija tikai pēc tam,
kad saņemts ekspertu slēdziens.
Lēmumu par aizsargājamās
teritorijas statusa likvidēšanu, pamatojoties uz šo atzinumu, pieņem valsts
institūcija, kura pieņēmusi lēmumu par attiecīgās aizsargājamās teritorijas
izveidošanu.
Starptautiskā
sadarbība aizsargājamo teritoriju izveidošanā un saglabāšanā
Ja starpvalstu līgumā, kas ir spēkā
Latvijas Republikas teritorijā, noteiktas citādas prasības aizsargājamo
teritoriju aizsardzībā nekā Latvijas Republikas likumos, spēkā ir starpvalstu
līguma prasības, izņemot gadījumus, kad Latvijas Republikas normatīvie akti
nosaka stingrākus aizsardzības noteikumus.
Latvijas Republikas teritorijā
izveidotās aizsargājamās teritorijas noteiktā kārtībā var iekļaut starptautiskas
nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju sarakstos.
Aizsargājamo teritoriju sistēmas
izveidē Latvijas Republikā tiek ievēroti starptautisko konvenciju un
starptautisko dabas aizsardzības organizāciju ieteikumi.
Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas
teritorijas (Natura 2000) ir vienots Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas
teritoriju tīkls. Tajā ietilpst īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kuras ir
Eiropas Savienībā nozīmīgas un attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos
būtiski sekmē īpaši aizsargājamiem biotopu veidiem vai īpaši aizsargājamām
sugām labvēlīga aizsardzības statusa saglabāšanu vai atjaunošanu, var būtiski
veicināt Natura 2000 tīkla vienotību, kā arī būtiski sekmē bioloģiskās
daudzveidības saglabāšanu attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos.
Šajās teritorijās piemēro nepieciešamos aizsardzības pasākumus, lai saglabātu
vai atjaunotu labvēlīgu aizsardzības statusu tiem biotopiem un sugu
populācijām, kuru dēļ attiecīgā teritorija ir izveidota. Dzīvnieku sugām ar
plašu izplatības areālu aizsardzība tiek nodrošināta tajās Natura 2000
teritorijās, kurām piemīt fizikālie un bioloģiskie faktori, kuri svarīgi, lai
minēto sugu īpatņi varētu dzīvot un vairoties.
Ministru kabinets nosaka kritērijus
Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) izveidošanai
Latvijā (turpmāk — kritēriji). Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju
(Natura 2000) sarakstu, kurā iekļautas visas kritērijiem atbilstošās aizsargājamās
teritorijas un mikroliegumi. Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo nepieciešamo
informāciju sabiedrībai un Eiropas Komisijai par Eiropas nozīmes aizsargājamām
dabas teritorijām (Natura 2000) Latvijā.
Vides ministrija izstrādā
priekšlikumus jaunu, kritērijiem atbilstošu aizsargājamo teritoriju izveidošanai,
aizsargājamās teritorijas kategorijas maiņai vai robežu grozījumiem gadījumos,
kad Eiropas nozīmes aizsargājamām dabas teritorijām (Natura 2000) nav
nodrošināts pietiekams aizsardzības režīms.
Paredzētajai darbībai vai
plānošanas dokumentam (izņemot aizsargājamo teritoriju dabas aizsardzības
plānus un tajos paredzētās darbības, kas nepieciešamas īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu,
ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu vai īpaši aizsargājamo
biotopu apsaimniekošanai vai atjaunošanai), kas atsevišķi vai kopā ar citu
paredzēto darbību vai plānošanas dokumentu var būtiski ietekmēt Eiropas nozīmes
aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000), veic ietekmes uz vidi novērtējumu.
Paredzēto darbību atļauj veikt vai
plānošanas dokumentu īstenot, ja tas negatīvi neietekmē Eiropas nozīmes
aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000) ekoloģiskās funkcijas,
integritāti un nav pretrunā ar tās izveidošanas un aizsardzības mērķiem.
Ja paredzētā darbība vai plānošanas
dokumenta īstenošana negatīvi ietekmē Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas
teritoriju (Natura 2000), darbību atļauj veikt vai dokumentu īstenot tikai
tādos gadījumos, kad tas ir vienīgais risinājums un nepieciešams sabiedrībai
nozīmīgu interešu, arī sociālo vai ekonomisko interešu, apmierināšanai.
Minētajā gadījumā nosaka kompensējošos pasākumus Eiropas nozīmes aizsargājamo
dabas teritoriju (Natura 2000) tīklam.
Ja Eiropas nozīmes aizsargājamā
dabas teritorijā (Natura 2000) ir sastopamas Sugu un biotopu aizsardzības
likumam pakārtotajā normatīvajā aktā noteiktās Latvijā sastopamās Eiropas
Savienības prioritārās sugas vai biotopi, paredzēto darbību atļauj veikt vai
plānošanas dokumentu īstenot tikai tādos gadījumos, kad tas ir vienīgais
risinājums un nepieciešams sabiedrības veselības aizsardzības, sabiedrības
drošības vai vides aizsardzības interesēs. Šajā gadījumā
paredzēto darbību var atļaut veikt vai plānošanas dokumentu īstenot arī tad,
kad tas nepieciešams citu sabiedrībai sevišķi svarīgu interešu apmierināšanai,
ja ir saņemts atzinums no Eiropas Komisijas. Minētajā gadījumā nosaka
kompensējošos pasākumus Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura
2000) tīklam.
Kompensējošos pasākumus Eiropas
nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) tīklam (turpmāk —
kompensējošie pasākumi) veic, lai nodrošinātu paredzētās darbības veikšanas vai
plānošanas dokumenta īstenošanas negatīvo ietekmju līdzsvarošanu un teritorijas
vienotības (viengabalainības) aizsardzību un saglabāšanu.
Kritērijus, pēc kuriem nosakāmi
kompensējošie pasākumi, to piemērošanas kārtību un prasības ilgtermiņa
monitoringa plāna izstrādei un ieviešanai nosaka Ministru kabinets.
Kompensējošo pasākumu izvēles un
ieviešanas, kā arī šo pasākumu ilgtermiņa monitoringa plāna izstrādes un
ieviešanas izmaksas sedz paredzētās darbības ierosinātājs vai plānošanas
dokumenta izstrādātājs.
Vides pārraudzības valsts birojs
ziņojumu par kompensējošo pasākumu piemērošanu nosūta Eiropas Komisijai.
Prasības ziņojuma saturam un ziņojuma nosūtīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi
Noteikumi nosaka īpaši aizsargājamo
dabas teritoriju (turpmāk - aizsargājamās teritorijas) vispārējo aizsardzības
un izmantošanas kārtību, tajā skaitā pieļaujamos un aizliegtos darbību veidus aizsargājamās
teritorijās, kā arī aizsargājamo teritoriju apzīmēšanai dabā lietojamās
speciālās informatīvās zīmes paraugu un tās izveidošanas un lietošanas kārtību.
Noteikumi attiecas uz Saeimas un
Ministru kabineta izveidotām aizsargājamām teritorijām, kurām nav individuālo
aizsardzības un izmantošanas noteikumu.
Aizsargājamās
teritorijās aizliegts:
- ierīkot
jaunus atkritumu poligonus;
- audzēt
ģenētiski modificētus kultūraugus;
- izmantot
citzemju sugas meža atjaunošanā un ieaudzēšanā (izņemot aizsargājamos
dendroloģiskos stādījumus);
- lietot
minerālmēslus un ķīmiskos augu aizsardzības līdzekļus mežaudzēs, izņemot
Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības un neitrālo zonu, kā arī
izņemot repelentus pārnadžu atbaidīšanai un feromonus koku stumbra kaitēkļu
ierobežošanai.
Dabas aizsardzības pārvalde nosaka
ierobežotas pieejamības statusu informācijai par aizsargājamā teritorijā esošo
īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu atrašanās vietu,
ja tās atklāšana var kaitēt vides aizsardzībai. Šādu informāciju izplata tikai
ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju.
Dabas aizsardzības pārvalde,
izsniedzot rakstisku atļauju vai saskaņojot noteikumos minētās darbības,
izmanto informāciju no dabas aizsardzības plāniem un jaunāko pieejamo
informāciju par īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem konkrētajā teritorijā.
Darbībām, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi
novērtējumu Valsts vides dienests izsniedz tehniskos noteikumus vai veic
sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu, Dabas aizsardzības pārvaldes atļauja nav
nepieciešama.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru