Orientācijas
īpatnības
- Kas ir biheiviorisma pamatlicējs?
- Kad radās biheiviorisms? Kad radās neobiheviorisms?
- Kāpēc neobiheiviorisms neguva plašu lietošanu sociālo psihologu vidū?
- Kas izstrādāja operandā nosacījuma shēmu?
- Kā notiek iemācīšana pēc šīs shēmas?
- Kas ir operants?
- Kāpēc operanto iemācīšanu sauc par R tipa iemācīšanu?
- Kāda ir mediatorās pieejas ideja?
Frustrācijas
agresijas N.Millera un D.Dolarda teorija
- Kurš no zinātniekiem pirmais izteica ideju par agresijas un frustrācijas saikni?
- Kāda ir galvenā hipotēze N.Millera un D.Dolarda pieejās?
- Kas notiek, ja neizdodas izpaust agresīvo uzvedību attiecībā pret frustrācijas objektu?
- Kāda ir atdarināšanas loma minēto autoru teorijā?
- Kas ir pāra atkarīga uzvedība? Ar ko tā atšķiras no kopējošas? Līdzatkarīgas?
- Miniet savu pāra atkarīgas uzvedības piemēru?
- Banduras pieeja (sociālās iemācīšanas teorija)
- Kā A.Bandura sauca savu pieeju?
- Kāpēc zinātnieks bija pret datu ekstrapolāciju no dzīvnieku pasaules uz sociālo pasauli?
- Kāda ir pastiprinājuma loma iemācīšanas procesā?
- Kā citu darbības ietekmē cilvēku uzvedību?
- Kas var būt par pastiprinājumu iemācīšanās gaitā?
D.Tibo un G.Kellija pieeja
- Kāda ir pieejas galvenā ideja?
- Kādas var būt pozitīvas iemaksas?
- Kas ir „salīdzināšanas līmenis” un „alternatīvu salīdzināšanas līmenis”?
Dž. Homansa pieeja
- Kāda ir savstarpējās apmaiņas būtība?
- Kas ir „sentiments”?
Kognitīvās orientācijas sociāli psiholoģiskās teorijas
- Kāds process tiek akcentēts kognitīvās orientācijas pētījumos?
- Kāds ir kognitīvās orientācijas teorētiskais pamats?
- Nosauciet principus, kuri apvieno kognitivismu ar geštaltpsiholoģiju?
Kognitīvās atbilstības teorijas uz 31.10.2008.
- Kāpēc cilvēka kognitīvā struktūra tiecas pēc līdzsvara, harmonijas?
- Kādu autoru idejas ir kognitīvās atbilstības teoriju avots?
F. Haidera
strukturālās bilances (līdzsvara) teorija
- Kas ir „naivā psiholoģija”?
- Vai pastāv principiālās atšķirības starp fizisko objektu un cilvēku uztveri?
- Kāpēc jāstudē „sadzīves psiholoģija”?
- Kas ir sentence?
- Kādas sentences ir noteicošas F. Haidera teorijā?
- Kas ir kauzālā atribūcija? Ar kādu ideju Haidera teorijā tā ir saistīta?
- Kāpēc pozitīvas attiecības ir transitīvas, bet negatīvas – netransitīvas?
- Kāda struktūra ir sabalansēta? Kāda – nesabalansēta?
Ņukoma T. kognitīvo
aktu teorija
- Kura no teorijām bija Ņukoma uzskatu pamatā?
- Kāda ir Ņukoma galvenā tēze?
- Kas rosina komunikatīvo aktu palielināšanu?
L. Festingera
kognitīvās disonanses teorija
- Kāda ir kognitīvās disonanses būtība?
- Kad samazinās sevis salīdzināšanas tendence ar citiem?
- Kas ir kognitīvā disonanse?
- Kāpēc konsonanse ir vēlams iekšējais stāvoklis?
- Kas ir kognīcija?
- Cik kognīcijas tipus jūs ziniet?
- Kādi ir kognitīvās disonanses rašanās iemesli?
- Nosauciet disonanses mazināšanas veidus.
- Kā saucas stāvoklis, kad kognitīvās disonanses nav?
Otrā kognitīvās
pieejas versija (S.Ašs, D. Krečs, R. Kračfilds)
- Kāda metode ir adekvāta no šo autoru viedokļa?
- Kāda ir centrāla problēma S.Aša darbos?
- Kā mainījās termina „sociālā percepcija” izpratne?
- Aprakstiet S.Aša eksperimentu saistītu ar sociālo percepciju?
- Kādas tendences cita cilvēka uztverē atklāja S.Ašs?
Psihoanalītiskās orientācijas sociālās psiholoģijas
teorijas 7.11.2008
- Kas ir psihoanalīzes pamatlicējs?
- Kad radās šis virziens un kad tas bija populārs zinātniskajā un praktiskajā psiholoģijā?
- Kādi ir psihoanalītiskās teorijas postulāti un jēdzieni?
- Kāda ir psihoanalīzes ietekme uz sociālās psiholoģijas teoriju un praksi?
- Kādi grupu eksperimentālie pētījumi veikti psihoanalītiskās orientācijas ietvaros?
- Raksturojiet galvenās problēmu grupas, kuras pēta psihoanalītiskā orientācija.
- Nosauciet galvenās sociālās psiholoģijas teorijas, kas izstrādātas šīs orientācijas ietvaros?
- Nosauciet galveno teorētisko darbu, uz kuru balstās psihoanalītiskās orientācijas autoru priekšstati sociālajā psiholoģijā.
- Kādus metodoloģiskos paņēmienus piedāvāja Z.Freids grupas aprakstam?
- Kāds, pēc Z.Freida atziņas, ir grupas dinamikas mehānisms? Kādus jēdzienus zinātnieks lietoja grupas dinamikas izskaidrošanai?
- Kādas ir līdera psiholoģijas īpatnības un viņa loma grupā no Freida viedokļa?
Baijona V. grupas
funkcionēšanas dinamiskā teorija
- Nosauciet grupas galveno īpatnību no autora viedokļa.
- Kādi ir grupas parametri zinātnieka teorijā?
- Raksturojiet grupas dinamiku no šīs teorijas pieejas?
- Novērtējiet Baijona teorijas ieguldījumu grupas sociāli psiholoģiskajā teorijā.
V. Benisa un
G.Šeparda grupas attīstības teorija
- Kāds grupas modelis ir dotas teorijas pamatā?
- Raksturojiet T –grupu īpatnības.
- Nosauciet divas galvenās problēmas, kas tika izstrādātas teorijas ietvaros.
- Kādi ir valīdās komunikācijas traucējumi.
- Kāda ir līdera loma grupā no teorijas autoru viedokļa?
- Nosauciet grupas attīstības fāzes un posmus un raksturojiet tos.
- Novērtējiet teorijas ieguldījumu grupas sociāli psiholoģiskajā teorijā.
V.Šutca
interpersonālās uzvedības trīsdimensionālā teorija
- Nosauciet teorijas pamatatziņu.
- Kādā veidā, pēc zinātnieka domām, cilvēks bērnības attiecību pieredzi realizē pieaugušā dzīvē?
- Pirmais teorijas postulāts.
- Raksturojiet trīs starppersonu vajadzības, ko aprakstīja Šutcs.
- Kāda loma šo vajadzību apmierināšanai/ neapmierināšanai cilvēka psihiskā un sociālā dzīvē?
- Kāda ir iekļaušanas vajadzības būtība?
- Kā iepriekš minētās vajadzības apmierināšanas raksturs ietekmē cilvēka sociālo uzvedību?
- Kādus sociālās uzvedības tipus aprakstīja zinātnieks?
- Kāda ir kontroles vajadzības būtība?
- Kā kontroles vajadzības apmierināšana ietekmē sociālo uzvedību?
- Kāda ir vajadzības pēc mīlestības būtība ( tuvu emocionālo saišu veidošanā)?
- Kā vajadzības pēc mīlestības apmierināšana ietekmē sociālo uzvedību?
- Definējiet jēdzienu „saderība” pēc Šutca.
- Nosauciet saderības tipus.
- Raksturojiet grupas attīstības posmus.
Autoritārās
personības koncepcija
- Autoritārās personības veidošanas mehānisms no T. Adorno viedokļa.
- Kādas ir autoritārās personības galvenās īpašības?
Galvenās sociāli
psiholoģiskās teorijas, kas ir izstrādātas interakcijas orientācijas ietvaros
Galvenās atziņas
- Nosauciet pamata (atslēgas) jēdzienu un noformulējiet kopīgu visu orientācijas koncepciju priekšmetu.
- Kāda ir atšķirība pieejā mijiedarbībai no citām teorijām?
- Nosauciet galvenās problēmas, ko pētīja šīs orientācijas pārstāvji.
- Nosauciet dotās orientācijas galvenos teorētiskos avotus ?
- Kādam sociālās psiholoģijas virzienam varētu piederēt šīs teorijas?
- Kur vispirms parādās šo teoriju socioloģiskums?
- Kādus virzienus var izdalīt orientācijas iekšienē un kādas ir to atšķirības?
Simboliskais interakcionisms
- Nosauciet pamatlicēju un galveno teorētisko darbu.
- Kādas Dž. Mida zinātniskās darbības īpatnības noteica viņa zinātniskās teorijas virzienu?
- Nosauciet un paskaidrojiet Dž. Mida koncepcijas pamatjēdzienu.
- Simboliskā interakcionisma koncepcijas galvenās pamatatziņas.
- Kāda loma ir jēdzienam simbols Dž. Mida koncepcijā? Atklājiet tā saturu.
- Kādu funkciju pilda simbols sociālās mijiedarbības procesā?
- Ko nozīmē Dž. Mida aprakstīta spēja „pieņemt cita lomu’? Kāda ir tās funkcija mijiedarbības procesā?
- Kāda ir jēdziena „vispārināts cits” būtība zinātnieka koncepcija un tā loma mijiedarbības procesā?
- Kādas ir personības izpratnes īpatnības Mida koncepcijā?
- Nosauciet mainīgos, pēc interakcionistu domām, kas nosaka indivīdu uzvedību.
- Aprakstiet personības struktūras galvenos komponentus interakcijas orientācijā. Kā dotā struktūra sasaucas ar Z.Freida struktūru?
- Kā tiek aplūkota dotajā orientācijā personības un sabiedrības mijiedarbība?
- Nosauciet galvenās zinātniskās skolas, kas attīstījās orientācijas ietvaros, un to vadītājus. Raksturojiet pamatatšķirību metodoloģiskajās pozīcijās.
- Kāda loma, no G. Blumera viedokļa, ir jēdzienu operacionalizācijas un un kvantitatīvo mērījumu procesam zinātniskā teorijā?
- Kādu pieeju G. Blumers uzskata par adekvātu sociāli psiholoģisko fenomenu pētīšanai?
- Raksturojiet atšķirības uzskatos par personības struktūru Čikagas un Aijovas simboliskā interakcionisma skolās.
- Kādu operacionālo personības jēdzienu noformulēja M.Kuns?
- Kādu mērīšanas procedūru piedāvāja M. Kuns personības izpētei?
- Kāda atšķirība ir lomu uzvedības pieejā Čikagas un Aijovas simboliskā interakcionisma skolās.
Lomu teorijas
- Kādas divas lomu teoriju grupas izdala sociālajā psiholoģijā?
- Raksturojiet strukturālās un interakcijas lomu teoriju īpatnības?
- Kāda ir termina loma izpratne interakcionismā?
- Raksturojiet galvenos jēdzienus R.Lintona lomu teorijā?
- Kādus aspektus, pēc M.Doiča un R.Krausa atziņas, parasti izdala, runājot par lomu?
- Kādas ir vispārīgas lomu klasifikācijas īpatnības lomu teorijās?
- Kādi faktori nosaka indivīda lomas uztveri un pildīšanu?
- Kas ir lomu konflikts?
- Kādus lomu konfliktu tipus parasti izdala?
- Kāda ir I.Hofmana „sociālās dramaturģijas” koncepcijas būtība? Kā tiek aplūkota loma autora koncepcijā?
- Raksturojiet I.Hofmana teorijas galvenos jēdzienus – lomas partija, fasāde, kulises.
Referentās grupas teorijas
- Noformulējiet referentās grupas jēdzienu.
- Kāda Dž.Mida ideja ir priekšstatu pamatā par referento grupu ?
- Kādas grupas var būt referentas?
- Kādas referentās grupas funkcijas izdalīja G.Kellijs?
- Kādi ir referentās grupas izvēles kritēriji pēc R.Mertona domām?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru