Neobiheviorisma sociāli psiholoģiskās teorijas



Orientācijas īpatnības
  • Kas ir biheiviorisma pamatlicējs?
  • Kad radās biheiviorisms? Kad radās neobiheviorisms?
  • Kāpēc neobiheiviorisms neguva plašu lietošanu sociālo psihologu vidū?
  • Kas izstrādāja operandā nosacījuma shēmu?
  • Kā notiek iemācīšana pēc šīs shēmas?
  • Kas ir operants?
  • Kāpēc operanto iemācīšanu sauc par R tipa iemācīšanu?
  • Kāda ir mediatorās pieejas ideja?
Frustrācijas agresijas N.Millera un D.Dolarda teorija
  • Kurš no zinātniekiem pirmais izteica ideju par agresijas un frustrācijas saikni?
  • Kāda ir galvenā hipotēze  N.Millera un D.Dolarda pieejās?
  • Kas notiek, ja neizdodas izpaust agresīvo uzvedību attiecībā pret frustrācijas objektu?
  • Kāda ir atdarināšanas loma minēto autoru teorijā?
  • Kas ir pāra atkarīga uzvedība? Ar ko tā atšķiras no kopējošas? Līdzatkarīgas?
  • Miniet savu pāra atkarīgas uzvedības piemēru?
  1. Banduras pieeja (sociālās iemācīšanas teorija)
  • Kā A.Bandura sauca savu pieeju?
  • Kāpēc zinātnieks bija pret datu ekstrapolāciju no dzīvnieku pasaules uz sociālo pasauli?
  • Kāda ir pastiprinājuma loma iemācīšanas procesā?
  • Kā citu darbības ietekmē cilvēku uzvedību?
  • Kas var būt par pastiprinājumu iemācīšanās gaitā?
D.Tibo un G.Kellija pieeja
  • Kāda ir pieejas galvenā ideja?
  • Kādas var būt pozitīvas iemaksas?
  • Kas ir „salīdzināšanas līmenis” un „alternatīvu salīdzināšanas līmenis”?
Dž. Homansa pieeja
  • Kāda ir savstarpējās apmaiņas būtība?
  • Kas ir „sentiments”?
Kognitīvās orientācijas sociāli psiholoģiskās teorijas
  • Kāds process tiek akcentēts kognitīvās orientācijas pētījumos?
  • Kāds ir kognitīvās orientācijas  teorētiskais pamats?
  • Nosauciet principus, kuri apvieno kognitivismu ar geštaltpsiholoģiju?
Kognitīvās atbilstības teorijas  uz 31.10.2008.
  • Kāpēc cilvēka kognitīvā struktūra tiecas pēc līdzsvara, harmonijas?
  • Kādu autoru idejas ir kognitīvās atbilstības teoriju avots?
F. Haidera strukturālās bilances (līdzsvara) teorija
  • Kas ir „naivā psiholoģija”?
  • Vai pastāv principiālās atšķirības starp fizisko objektu un cilvēku uztveri?
  • Kāpēc jāstudē „sadzīves psiholoģija”?
  • Kas ir sentence?
  • Kādas sentences ir noteicošas F. Haidera teorijā?
  • Kas ir kauzālā atribūcija? Ar kādu ideju Haidera teorijā tā ir saistīta?
  • Kāpēc pozitīvas attiecības ir transitīvas, bet negatīvas – netransitīvas?
  • Kāda struktūra ir sabalansēta? Kāda – nesabalansēta?
Ņukoma T. kognitīvo aktu teorija
  • Kura no teorijām bija Ņukoma uzskatu pamatā?
  • Kāda ir Ņukoma  galvenā tēze?
  • Kas rosina komunikatīvo aktu palielināšanu?
L. Festingera kognitīvās disonanses teorija
  • Kāda ir kognitīvās disonanses būtība?
  • Kad samazinās sevis salīdzināšanas tendence ar citiem?
  • Kas ir kognitīvā disonanse?
  • Kāpēc konsonanse ir vēlams iekšējais stāvoklis?
  • Kas ir kognīcija?
  • Cik kognīcijas tipus jūs ziniet?
  • Kādi ir kognitīvās disonanses rašanās iemesli?
  • Nosauciet disonanses mazināšanas veidus.
  • Kā saucas stāvoklis, kad kognitīvās disonanses nav?
Otrā kognitīvās pieejas versija (S.Ašs, D. Krečs, R. Kračfilds) 
  • Kāda metode ir adekvāta no šo autoru viedokļa?
  • Kāda ir centrāla problēma S.Aša darbos?
  • Kā mainījās termina „sociālā percepcija” izpratne?
  • Aprakstiet S.Aša eksperimentu saistītu ar sociālo percepciju?
  • Kādas tendences cita cilvēka uztverē atklāja S.Ašs?
Psihoanalītiskās orientācijas sociālās psiholoģijas teorijas 7.11.2008
  • Kas ir psihoanalīzes pamatlicējs?
  • Kad radās šis virziens un kad tas bija populārs zinātniskajā un praktiskajā psiholoģijā?
  • Kādi ir psihoanalītiskās teorijas postulāti un jēdzieni?
  • Kāda ir psihoanalīzes ietekme uz sociālās psiholoģijas teoriju un praksi?
  • Kādi grupu eksperimentālie pētījumi veikti psihoanalītiskās orientācijas ietvaros?
  • Raksturojiet galvenās problēmu grupas, kuras pēta psihoanalītiskā orientācija.
  • Nosauciet galvenās sociālās psiholoģijas teorijas, kas izstrādātas šīs orientācijas ietvaros?
  • Nosauciet galveno teorētisko darbu, uz kuru balstās psihoanalītiskās orientācijas autoru priekšstati sociālajā psiholoģijā.
  • Kādus metodoloģiskos paņēmienus piedāvāja Z.Freids grupas aprakstam?
  • Kāds, pēc Z.Freida atziņas, ir grupas dinamikas mehānisms? Kādus  jēdzienus zinātnieks lietoja grupas dinamikas izskaidrošanai?
  • Kādas ir līdera psiholoģijas īpatnības un viņa loma grupā no Freida viedokļa? 
Baijona V. grupas funkcionēšanas dinamiskā teorija
  • Nosauciet grupas galveno īpatnību no autora viedokļa.
  • Kādi ir grupas parametri zinātnieka teorijā?
  • Raksturojiet grupas dinamiku no šīs teorijas pieejas?
  • Novērtējiet Baijona teorijas ieguldījumu grupas sociāli psiholoģiskajā teorijā.
V. Benisa un G.Šeparda grupas attīstības teorija
  • Kāds grupas modelis ir dotas teorijas pamatā?
  • Raksturojiet T –grupu īpatnības.
  • Nosauciet divas galvenās problēmas, kas tika izstrādātas teorijas ietvaros.
  • Kādi ir valīdās komunikācijas traucējumi.
  • Kāda ir līdera loma grupā no teorijas autoru viedokļa?
  • Nosauciet grupas attīstības fāzes un posmus un raksturojiet tos.
  • Novērtējiet  teorijas ieguldījumu grupas sociāli psiholoģiskajā teorijā.
V.Šutca interpersonālās uzvedības trīsdimensionālā teorija
  • Nosauciet teorijas pamatatziņu.
  • Kādā veidā, pēc zinātnieka domām, cilvēks bērnības attiecību pieredzi realizē pieaugušā dzīvē?
  • Pirmais teorijas postulāts.
  • Raksturojiet trīs starppersonu vajadzības, ko aprakstīja Šutcs.
  • Kāda loma šo vajadzību apmierināšanai/ neapmierināšanai cilvēka psihiskā un sociālā dzīvē?
  • Kāda ir iekļaušanas vajadzības būtība?
  • Kā iepriekš minētās vajadzības apmierināšanas raksturs ietekmē cilvēka sociālo uzvedību?
  • Kādus sociālās uzvedības tipus aprakstīja zinātnieks?
  • Kāda ir kontroles vajadzības būtība?
  • Kā kontroles vajadzības apmierināšana ietekmē sociālo uzvedību?
  • Kāda ir vajadzības pēc mīlestības būtība ( tuvu emocionālo saišu veidošanā)?
  • Kā vajadzības pēc mīlestības apmierināšana ietekmē sociālo uzvedību?
  • Definējiet jēdzienu „saderība”  pēc Šutca.
  • Nosauciet saderības tipus.
  • Raksturojiet grupas attīstības posmus.
Autoritārās personības koncepcija
  • Autoritārās personības veidošanas mehānisms no T. Adorno viedokļa.
  • Kādas ir autoritārās personības galvenās īpašības?

Galvenās sociāli psiholoģiskās teorijas, kas ir izstrādātas interakcijas  orientācijas ietvaros
Galvenās atziņas
  • Nosauciet pamata (atslēgas) jēdzienu un noformulējiet kopīgu visu orientācijas koncepciju priekšmetu.
  • Kāda ir atšķirība pieejā mijiedarbībai no citām teorijām?
  • Nosauciet galvenās problēmas, ko pētīja šīs orientācijas pārstāvji.
  • Nosauciet dotās orientācijas galvenos teorētiskos avotus ?
  • Kādam sociālās psiholoģijas virzienam varētu piederēt šīs teorijas?
  • Kur vispirms parādās šo teoriju socioloģiskums?
  • Kādus virzienus var izdalīt orientācijas iekšienē un kādas ir to atšķirības?
Simboliskais interakcionisms
  • Nosauciet pamatlicēju un galveno teorētisko darbu.
  • Kādas Dž. Mida zinātniskās darbības īpatnības noteica viņa zinātniskās teorijas virzienu?
  • Nosauciet un paskaidrojiet Dž. Mida koncepcijas pamatjēdzienu.
  • Simboliskā interakcionisma koncepcijas galvenās pamatatziņas.
  • Kāda loma ir jēdzienam simbols  Dž. Mida koncepcijā? Atklājiet tā saturu.
  • Kādu funkciju pilda simbols sociālās mijiedarbības procesā?
  • Ko nozīmē Dž. Mida aprakstīta spēja „pieņemt cita lomu’? Kāda ir tās funkcija mijiedarbības procesā?
  • Kāda ir jēdziena „vispārināts cits” būtība zinātnieka koncepcija un tā loma mijiedarbības procesā?
  • Kādas ir personības izpratnes īpatnības Mida koncepcijā?
  • Nosauciet mainīgos, pēc interakcionistu domām, kas nosaka indivīdu uzvedību.
  • Aprakstiet personības struktūras galvenos komponentus interakcijas orientācijā. Kā dotā struktūra sasaucas ar Z.Freida struktūru?
  • Kā tiek aplūkota dotajā orientācijā personības un sabiedrības mijiedarbība?
  • Nosauciet galvenās zinātniskās skolas, kas attīstījās orientācijas ietvaros, un to vadītājus. Raksturojiet pamatatšķirību metodoloģiskajās pozīcijās.
  • Kāda loma, no G. Blumera viedokļa, ir jēdzienu operacionalizācijas un un kvantitatīvo mērījumu procesam zinātniskā teorijā?
  • Kādu pieeju G. Blumers uzskata par adekvātu sociāli psiholoģisko fenomenu pētīšanai?
  • Raksturojiet atšķirības uzskatos par personības struktūru Čikagas un Aijovas simboliskā interakcionisma skolās.
  • Kādu operacionālo personības jēdzienu noformulēja M.Kuns?
  • Kādu mērīšanas procedūru piedāvāja M. Kuns personības izpētei?
  • Kāda atšķirība ir lomu uzvedības pieejā Čikagas un Aijovas simboliskā interakcionisma skolās.
Lomu teorijas
  • Kādas divas lomu teoriju grupas izdala sociālajā psiholoģijā?
  • Raksturojiet strukturālās un interakcijas lomu teoriju īpatnības?
  • Kāda ir termina loma izpratne interakcionismā?
  • Raksturojiet  galvenos jēdzienus  R.Lintona lomu teorijā?
  • Kādus aspektus, pēc M.Doiča un R.Krausa atziņas, parasti izdala, runājot par lomu?
  • Kādas ir vispārīgas lomu klasifikācijas īpatnības lomu teorijās?
  • Kādi faktori nosaka indivīda lomas uztveri un pildīšanu?
  • Kas ir lomu konflikts?
  • Kādus lomu konfliktu tipus parasti izdala?
  • Kāda ir I.Hofmana „sociālās dramaturģijas” koncepcijas būtība? Kā tiek aplūkota loma autora koncepcijā?
  • Raksturojiet I.Hofmana teorijas galvenos jēdzienus – lomas partija, fasāde, kulises.
Referentās grupas teorijas
  • Noformulējiet referentās grupas jēdzienu.
  • Kāda Dž.Mida ideja ir priekšstatu pamatā par referento grupu ?
  • Kādas grupas var būt referentas?
  • Kādas referentās grupas funkcijas izdalīja G.Kellijs?
  • Kādi ir referentās grupas izvēles kritēriji pēc R.Mertona domām?

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru