Guna Svence
Pieaugušo psiholoģija
Personības brieduma perioda attīstības
akcenti un profesionālā motivācija
Recenzentes Dr. habil.
psych., Dr. oec. MĀRA VIDNERE
Dr. habil
paēd. DZIDRA MEIKSĀNE
Redaktore RITACIMDIŅA
Datorgrafiķe BAIBA PURINA
© Guna
Svence
ISBN 9984-15-567-6 © "Izdevniecība RaKa", 2003
ISBN 9984-15-567-6 © "Izdevniecība RaKa", 2003

E-pasts: pasts@raka.lv,
mājaslapa: http://www.raka.lv
Izdevējdarbības reģistrācijas apliecība Nr. 2-0471
Realizācijas daļa- tālr. 7291875
lespicsls SIA "Izdevniecība RaKa" tipoļ'ral'ijņ. lalr.
7602049
Saturs
Ievads............................................................................... 7
1. nodaļa.
Sociālās attīstības saistība ar personības
gatavību
veidot veiksmīgu karjeru
un pašrealizēties profesionāli......................................... 11
Agrīnā brieduma vecumposmā
raksturojums.................. 11
Personības vidējais briedumposms.................................. 42
2. nodaļa. Diskusija par brieduma kritērijiem
un
profesionālās izvēles pozitīvajiem nosacījumiem .. 51
3. nodaļa. Brieduma perioda
personības krīze
un stresa aspekti ceļā uz
profesionālo pilnveidi........... 73
4. nodaļa. Profesionālā un
sasniegumu motivācija
kā attīstības iespēja........................................................ 97
Motivāciju teoriju raksturojums....................................... 97
Motivācija veiksmīgas karjeras
veidošanai...................... 130
f>.
nodaļa. Empīriskie pētījumi par profesionālās un
sasniegumu motivācijas aspektiem............................... 145
Nobeigums..................................................................................
170
Literatūra..................................................................................
171

Autoru radīt
ideju vai materiālu vērtību rosina kādi mērķi vai nepieciešamība. Veidot grāmatu par
pieaugušo psiholoģiju mani motivēja šādi
apsvērumi:
i
|
1)
rakstot disertāciju par skolēnu un
skolotāju pozitīvās pašizjūtas no
sacījumiem saskarsmē un tad 20 gadus nostrādājot skolā, radās seci
nājumi, ka pašizjūtas nosacījumi bērniem un jauniešiem saistās
vispirms ar skolotāju, tas ir, pieaugušo cilvēku pašizjūtu;
sacījumiem saskarsmē un tad 20 gadus nostrādājot skolā, radās seci
nājumi, ka pašizjūtas nosacījumi bērniem un jauniešiem saistās
vispirms ar skolotāju, tas ir, pieaugušo cilvēku pašizjūtu;
2)
vadot bakalaura darbus un
kvalifikācijas darbus psiholoģijā un pe
dagoģijā, saskāros ar problēmu, ka latviešu un krievu valodā ir maz
literatūras par pieaugušo psiholoģiju, līdz ar to ir nepieciešama šāda
literatūra latviešu valodā;
dagoģijā, saskāros ar problēmu, ka latviešu un krievu valodā ir maz
literatūras par pieaugušo psiholoģiju, līdz ar to ir nepieciešama šāda
literatūra latviešu valodā;
3)
vairākus gadus strādājot pedagoģiskā
augstskolā, līdz ar to pētot
skolotāju personības un profesionalitātes jeb profesionālās motivā
cijas aspektus, radās nepieciešamība kā galvenos atslēgvārdus šajā
grāmatā aprakstīt jēdzienus profesionālā motivācija un sasniegumu
motivācija, kas, manuprāt, visciešāk atbilst pieauguša cilvēka per
sonības attīstības aspektam - realizēt sevi profesijā, tāpēc grāmatā
vairāk apskatītas ir pieauguša cilvēka profesionālās izaugsmes
iespējas;
skolotāju personības un profesionalitātes jeb profesionālās motivā
cijas aspektus, radās nepieciešamība kā galvenos atslēgvārdus šajā
grāmatā aprakstīt jēdzienus profesionālā motivācija un sasniegumu
motivācija, kas, manuprāt, visciešāk atbilst pieauguša cilvēka per
sonības attīstības aspektam - realizēt sevi profesijā, tāpēc grāmatā
vairāk apskatītas ir pieauguša cilvēka profesionālās izaugsmes
iespējas;
4)
pievēršoties brieduma
psiholoģiskajiem aspektiem, pētot dažādas
teorijas par briedumu, autore atrada jaunas (Latvijā, bet ne pasaulē)
teorētiskās pieejas, tāpēc grāmatā tiks apskatītas trīs jaunas teorē-
tiskās pieejas jēdzienu briedums, izvēle, attīstības potenciāls inter
pretācijai akmcoloģijas, pozitīvās psiholoģijas un integratīvi eklek-
tiskā nio(lc];i izveides idejas;
teorijas par briedumu, autore atrada jaunas (Latvijā, bet ne pasaulē)
teorētiskās pieejas, tāpēc grāmatā tiks apskatītas trīs jaunas teorē-
tiskās pieejas jēdzienu briedums, izvēle, attīstības potenciāls inter
pretācijai akmcoloģijas, pozitīvās psiholoģijas un integratīvi eklek-
tiskā nio(lc];i izveides idejas;
8 PIEAUGUŠO
PSIHOLOĢIJA
5) veicot
empīriskos pētījumus par skolotāju profesionālo motivāciju, esmu
pētījusi ari citu profesionālo grupu profesionālo motivāciju, saistot
to ari ar citiem psiholoģiskajiem fenomeniem. Tāpēc grāmatā ir ieskicēti daži
pētījumu rezultāti, ko drīzāk var uzskatīt par ilustratīvu piemēru teorētiskajām idejām.
Par grāmatas
lielāko vērtību uzskatu tās teorētisko ideju kopumu -kā pirmo
mēģinājumu nodot plašam lasītāju lokam kaut nelielu ieskatu pieauguša
cilvēka attīstībā. Grāmatas adresāts ir gan sociālo zinātņu studenti,
gan mācībspēki, gan vecāki, gan jebkurš interesents. Bet vispirms
es šo grāmatu veltu saviem studentiem, kuri pirmie izteica vajadzību
pēc grāmatas pieaugušo psiholoģijā. Mums Latvijā ir pierasts veikt pētījumus
par bērniem, retāk ir pētījumi par pieaugušajiem, kaut gan te jāmin vispirms doktora
līmeņa pētījumi, ko veikusi M. Vidnere -par
represēto cilvēku pārdzīvojumu pieredzi un vērtību veidošanos, Ā.
Karpova - par personības individuālo stilu agrīnā brieduma periodā, V. Dombrovska
pētījums par skolotāja priekšstatiem, kā ari A. Las-manes, T.
Koķes, B. Martinsones pētījumi. Interesanti, ka relatīvi maz ir
plašu pētījumu par pieauguša cilvēka personības attīstību. Tas un iepriekš
minētie apsvērumi iedrošināja mani apkopot kaut daļu no teorētiskajiem
pētījumiem un turpināt empīriskos pētījumus, vispirms pievēršoties
profesionālās motivācijas nozīmei agrīnā un vidējā brieduma periodā. Autores
metodoloģiskā pieeja tiecas nosvērties pozitīvās psiholoģijas virzienā, veidojot integratīvi eklektisku modeli par personības brieduma kritērijiem.
Paldies manai skolotājai
profesorei Dzidrai Meikšānei, maniem studentiem,
kuru interese manī nostiprināja pārliecību par šīs grāmatas nepieciešamību.
Grāmatas 1.
nodaļā tiek aplūkoti sociālās attīstības aspekti agrīnā un vidējā
brieduma periodā, lai lasītājam, kurš nestudē psiholoģiju augstskolā,
rastos iespēja gūt priekšstatu par karjeras attīstības iespējām, par
dzīves uzdevumu saistību ar profesionālo motivāciju, iespējamām
krīzēm ceļā uz sava personības potenciāla realizēšanu. Tā kā
grāmatas adresāts ir jebkurš lasītājs, ne tikai zinātnieki un psiholoģijas
speciālisti, tad pirmajā nodaļā izvirzīts vispārīgs mērķis -ieskicēt pieauguša
cilvēka sociālās attīstības iespējamos nosacījumus, nevis radīt
kādu jaunu zinātnisku ideju. Materiāls tika atlasīts subjektīvi.
Ievads
saturs varētu kalpot ka fons tālākajai grāmatas idejai par sasniegumu motivāciju
un brieduma kritēriju paradigmālo modeļu izveidei.
Grāmatas 2.
nodaļā apskatītas teorijas par psiholoģiskā brieduma jēdzienu, lai
varētu definēt pieauguša cilvēka brieduma un patstāvīgās izvēles
nosacījumus, izvēles un potenciāla piepildījums sinerģētiskās akmeoloģijas un pozitīvās
psiholoģijas teorijā. Tā kā grāmatā aprakstītā metodoloģiskā pieeja virzās uz
pieauguša cilvēka personības potenciāla attīstības
pozitīvo nosacījumu apskatu, vairākus gadus tika meklētas kādas jaunas idejas,
kas apstiprinātu jau sen noformulēto pārliecību, ka dzīves uzdevums ir izjust prieku, dzīvojot šajā pasaulē, kur tikai vienreiz mums ir iespēja atrast savu ES jeb
potenciālu (AKMI- akmeoloģijas jēdziens), to piepildīt un sasnieg,
subjektīvo labsajūtu (pozitīvās psiholoģijas
jēdziens). Ko mēs katrs
sasniegsim, to bieži ietekmē tas, kādu izvēli mēs izdarām, vai ejam pareizajā
virzienā. Mani interesēja, kas ietekmē izvēli, tādēļ ir apskatīts
izvēles fenomens, izmantojot ideju par
bifurkācijas punktiem kā izvēles situācijas apzīmējumiem.
Grāmatas 3.
nodaļā ir ieskicēts psiholoģiskās krīzes jēdziens, akcentējot brieduma perioda
krīzes nozīmi personības potenciāla meklējumos. Krīzes jēdzienam
vecumposmā psiholoģijā ir saistība ar jaunveidojumiem
un pāreju no viena posma uz citu, sadzīviskajā psiholoģijā ir
cita interpretācija, ko parasti saista ar stresu, trauksmi, savukārt filozofiskajā psiholoģijā
krīze nozīmē iespēja.
Grāmatas 4.
nodaļā iztirzāts motivācijas jēdziens, uzsverot profesionālās
motivācijas un sasniegumu motivācijas nozīmi pieauguša cilvēka
sociālajā attīstībā. Šis temats autorei ilgāku laiku bijis pētījumos kā
galvenais, tāpēc ari grāmatā par to būs visvairāk. Pievienojos uzskatiem, ka
pieauguši cilvēki, īpaši vīrieši, vispirms sevi atrod profesijā,
tikai tad attiecībās. Kā liecina aptaujas, salīdzinājumā ar !)0.-70.
gadiem arvien vairāk sieviešu Eiropā un ASV agrīnā brieduma periodā
biežāk kā vērtību izvēlas profesionālo karjeru, nevis ģimeni. Protams,
par to var diskutēt, kādas tam ir sekas. Bet, lai cik tas dīvaini ari
nebūtu, kā liecina pētījumi, tieši sasniegumi ļauj atrast dzīves piepildījumu
un pašrealizāciju, jo cilvēka dziļākā motivācija dzīvot ir izjust sava
ES piepildījumu.
Grāmatas 5. nodaļa kā piemēri un
rosinājumi tālākajiem pētījumiem ieskicēti
empīriskie dali, kas ilgāku laiku (no 1999. līdz 2002. gadam) bija autores pētījuma li mats.
10 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
Kāpēc nr;lm;il;i
ir veltīta agrīnā un vidējā brieduma perioda aspektiem?
Autori interesē,
pirmkārt, periods, kurā atrodas pati, kurā atrodas liclAk;! daļ;i
studentu un kurš, pēc attīstības psiholoģijas klasiķa K. Krikson;i
uzskatiem, ir produktīvākais. Jēdzienu produktivitāte auloie nn'iodoloģiski
saista ar kopējās idejas atslēgvārdiem potenciāls, ak tur, sasniegumu
motivācija, subjektīvā labsajūta.

Sociālās attīstības saistība
ar personības gatavību veidot
veiksmīgu karjeru un
pašrealizēties profesionāli
Vispirms tiks raksturots agrma
brieduma periods, tad vidēja - tie periodi, kas atbilst E. Ēriksona
apzīmējumam - veidošana, radīšana, produktivitāte. Tā kā grāmatas kopējā
ideja saistās ar pozitīvās psiholoģijas idejas akcentēšanu - iespēju
brieduma periodā realizēt sava potenciāla maksimālās virsotnes, tad
mani ieinteresēja jautājums, kādi nosacījumi ir veiksmīgai sava
potenciāla realizācijai, kā tas skaidrots dažādās
teorijās.
AGRĪNĀ BRIEDUMA VECUMPOSMĀ
RAKSTUROJUMS
Pēc E. Ēriksona, agrīnais briedums personībai
iestājas 20-24 gados. Šajā stadijā ego krīze vērsta uz intimitātes attīstību
vai arī izolāciju.
Agrīnā
brieduma attīstību nosaka iepriekšējo vecumposmu attīstība, kā
lojalitāte, kompromiss, uzupurēšanās savstarpējās attiecībās. Ir izteiktas
draudzības un mīlestības vajadzības.
Agrīnajā
briedumā attīstās tikumiskās un estētiskās jūtas, stabilizējas raksturs, ir apgūtas
sociālās funkcijas. Cilvēks šajā vecumā tiecas pēc ideāla, pēc vēlēšanās pārveidot pasauli, pēc dzīves jēgas meklēšanas.
Cilvēku raksturo centieni virzīties uz augstu kvalifikāciju, apgūt zināšanas un prasmes, iesaistīt ies sabiedriskajā
darbībā, izklaidēties.
12 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
Bieži vien
šajā vecumposmā cilvēks cenšas attaisnot vecāku cerības,
piemēram, "Man jādara...", kas savukārt bloķē objektīvās analīzes iespējas. Ja šādam
cilvēkam pajautā, kāpēc viņš TĀ rīkojas, viņš nespēj to izskaidrot. Spēja analizēt savu rīcību objektīvi biežāk var
izpausties ap 30 gadiem, kad cilvēks sāk domāt un analizēt savu rīcību un
dzīves sasniegumus, t. i.,
pašrealizāciju.
Agrīnā
briedumā ir spēcīga ietekme gan no sabiedrības, gan no vecāku
puses. Lēmumus bieži vien cilvēks pieņem nevis autonomi, bet vadoties
no sabiedrībā pieņemtiem stereotipiem un normām. Problēmas
veidojas, kad cilvēks vairs nespēj būt harmonijā ar sevi un apkārtējo
vidi. Sekas var izpausties kā agresīva uzvedība vai depresīvs garastāvoklis,
frustrācija. 20 līdz 24 gadu vecumā cilvēka neadekvāta Ego,
identitātes realizācija var būt saistīta ar kategorisma, nihilisma, vilšanās,
apātijas izpausmēm. Nelabvēlīgajiem apstākļiem pastiprinoties, var
attīstīties dažādas neirozes - depresīvie sindromi, psihozes.
Personības attīstība agrīnajā briedumā
Cilvēka attīstības īpatnības agrīnajā
briedumā atšķiras no bērnības, pusaudža un jaunības vecumposmā attīstības
procesa.
Agrīnajā
briedumā notiekošās izmaiņas atspoguļojas personības, sociālajā un
kultūras aspektā. Šajā vecumā sociālie orientieri un kultūras nostādnes
veicina jaunībā radušās uzvedības formu attīstību un paplašināšanos.
Cilvēkam arvien biežāk patstāvīgi ir jāizvēlas, jāuzņemas
atbildība un jārisina problēmas. Tieši spēja reaģēt uz izmaiņām un veiksmīgi
pielāgoties jauniem apstākļiem ir viens no brieduma kritērijiem.
Pozitīva pretrunu un grūtību risināšana veido pieaugušā darbības pamatu (Datan&Ginsberg,
1975).
Lai gan
agrīnajā briedumā vērojamas kopīgas attīstības iezīmes, ne visiem
pieaugušajiem izdodas sasniegt vienādas attīstības virsotnes un veidot dzīvi pēc
vēlamā parauga, ko iztēlē radījis pats cilvēks vai ko viņš ir apguvis pēc sociuma paustā etalona.
Pieaugušā
attīstībā vērojamas noteiktas sociālās iezīmes, lomas un attieksmes, kas iekļaujas ģimenes
dzīves un karjeras ciklos. Vienlaicīgi ar
sociālo un emocionālo attīstību notiek arī fiziskās izmaiņas, pieaug zināšanu
un iemaņu apjoms, paplašinās pieredze. Cilvēks savu personību attīsta
galvenokārt tikai saistībā ar sociālajām lomām un jaunu sociālo saistību uzņemšanos. Pastāv sociālie
etaloni, bet to uztvere dažādiem
cilvēkiem ļoti atšķiras - laulības, bērna piedzimšana vai profesijas izvēle.
Cilvēku reakcija uz šiem notikumiem, kā ari lomas,
1. nodaja li
kas katram jāuzņemas, mainās
attiecībā no konkrētās kultūrvides prasībām un ierobežojumiem. Šos
notikumus var iedalīt sociālam etalonam un gaidām atbilstošajos un neatbilstošajos.
Sociālajā
pieredzē cilvēks ir apguvis noteiktas normas un gaida etalonam
atbilstošus notikumus, kurus pārdzīvo lielākā pieaugušo cilvēku daļa.
Gadījumos, kad cilvēkam ir laiks sagatavoties šim notikumam, viņš saņem sociālo
atbalstu un piešķir tam kultūrai atbilstošu nozīmību
(piemēram, pirmo reizi meklējot darbu vai aizejot no vecāku mājām).
Šie notikumi nerada dziļu stresu.
Un otrādi, sociālajā attīstībā var
norisināties negaidīti notikumi (dzīvesbiedra nāve, smaga slimība,
laimests loterijā vai darba zaudēšana), šie notikumi parasti neskar
plašu cilvēku loku, tie rada lielu stresu un bieži vien prasa no cilvēka dzīves
ritma pārkārtošanu. Jo pieaugušaks cilvēks, jo atšķirīgāk viņš uztver
sociālos notikumus un atšķirīgāk uz tiem reaģē. Reakciju īpatnības ir
saistītas ar dažādiem psihiskajiem fenomeniem, piemēram, raksturu,
temperamentu, pašvērtējumu, sociālo pieredzi. Ar sociālo pieredzi
psihologi saista t. s. jrieaugušamības izjūtu, ko tradicionāli apskata,
analizējot pusaudžu vecumposmā īpatnības. Taču arī agrīnā brieduma periodā par
to var runāt, saistot ar psiholoģiskā
brieduma pakāpes un fiziskā brieduma sakarību -jo lielāka sakarība starp abiem, jo adekvātāka ir pieaugušamības izjūta. Briedums un pieaugušamības izjūta ir
saistīta arī ar t. s. vecumposmā
pulksteni jeb vecuma pulksteni, kas
nozīmē - individuālu un subjektīvu
laika un savas attīstības izjūtu, kas izpaužas kritisko dzīves pavērsienu
pārvarēšanas spējās.
Vecuma
orientieri ne vienmēr sakrīt ar cilvēka subjektīviem priekšstatiem
par uzvedību. Sociāli ekonomiskais statuss, pilsētas vai lauku vide,
etniskā piederība, vēstures posmi, kari, ekonomiskā depresija un
citi dzīves faktori ietekmē cilvēka lēmumu pieņemšanu, gaidas un uzvedību.
Vecuma robežu izjūtas daļēji nosaka ari piederība sociālajai grupai
jeb sociālais statuss: jo tas ir augstāks, jo pastāv lielāka varbū-liba,
ka cilvēkam radīsies vēlme aizkavēties iepriekšējā posmā (Neugarien&Moore,
1968).
Psiholoģiskais vecums un subjektīvā vecumposmā izļūta
Ta kā
grfili precīzi noteikt pieaugušo attīstības robežas, pētnieki (Nciigarlcn, 1
%vecuma pulksteņa jēdzienu. Pēc šī pulksteņa noliek pieauguša
cilvēka p:u eja no viena apakšposma
uz nākamo. Vecumu ļ'ttlh'sloiis kalpo par iekšējo laika izjūtu jeb "dzīves
14 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
sarakstu". Cilvēks pēc vecuma pulksteņa
spriež, cik ātri vai lēni viņš pārvietojas savā dzīvē attiecībā
pret sociāliem notikumiem: ja 35-gadīgs vīrietis vēl joprojām studē
universitātē, viņš jūt, ka atpaliek no vienaudžiem,
savukārt 35-gadīga sieviete, kura uzsāk jau otrās studijas vai kļūst
par ministri, jūt, ka vienaudžus apsteidz.
Vecuma
pulkstenis ļauj cilvēkam nojaust, kad viņa dzīvē jābūt konkrētam
notikumam. Ja kāds notikums ienāk cilvēka dzīvē ne īstajā laikā - agrāk vai
vēlāk -, cilvēkam, iespējams, būs grūtāk to pārvarēt. Notikuma pārvarēšana būs
vairāk apgrūtināta arī tāpēc, ka cilvēks nesaņems vienaudžu nepieciešamo
atbalstu, nekā tajā gadījumā, ja notikums ienāktu cilvēka dzīvē
"pēc vecuma pulksteņa" laika.
Tātad
cilvēkam piemīt personiskā psiholoģiskā vecuma laika izjūta attiecībā
pret tiem notikumiem, kurus viņš attiecina uz sevi.
Pēc dažu
zinātnieku (Neigarten&Neugarten, 1987) domām, 20. gadsimta
beigās notika tradicionālo vecumposmu robežu "saplūšana", kā rezultātā
vecuma pulkstenis spēj noteikt izmaiņas cilvēka dzīvē ar mazāku precizitāti:
mūsdienās daudzi cilvēki atsāk mācības 35, 45 un pat 60 gadu
vecumā; arvien biežāk bērni dzimst 30-gadīgam un vecākam ģimenes
pārim; kā arī laulības, šķiršanās un atkārtotas laulības var notikt
jebkurā vecumā. Tātad tiek lauzti iepriekšējo gadu stereotipi.
Jāatceras, ka
cilvēku hronoloģiskais vecums ir ļoti nosacīta cilvēka attīstības
iezīme jeb mērvienība. Tā vietā daudz vairāk informācijas dod indivīda
bioloģiskā, sociālā un psiholoģiskā vecuma izpēte (Birren&Cunningham,
1985).
Bioloģiskais
vecums - cilvēka dzīves vidējais iespējamais ilgums -dažādiem
cilvēkiem ievērojami atšķiras.
Sociālo
vecumu vērtē pēc cilvēka statusa atbilstības konkrētas kultūras normām.
Psiholoģiskais vecums norāda,
kādā mērā cilvēks ir piemērots vides prasībām.
Tas iekļauj sevī intelekta līmeni, spēju apgūt zināšanas, kustību iemaņas, kā ari tādus subjekta faktorus kā
jūtas, nostādnes un motīvus.
Bioloģiskā,
sociālā un psiholoģiskā vecuma faktoru apvienojums rada priekšstatu
par cilvēka briedumu.
Bioloģiskais
un sociālais faktors (noteikts vecums un sociālais statuss) ir
brieduma sasniegšanas nepieciešamie nosacījumi. Kā briedumu
raksturojošās sastāvdaļas izceļas dažas psiholoģiskās īpatnības:
f materiālā un sociālā neatkarība
un autonomija;
f spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus;
f stingrs raksturs;
/. nodala 15
f saprātība;
f uzticamība;
f godīgums;
% empātija.
Dažādi zinātnieki iekļauj
psiholoģiskā vecuma raksturojumā dažādas īpatnības, arī dažādas kultūrvides
pieprasa no pieaugušā noteiktu funkciju izpildi. Līdz ar to nav iespējams
strikti noteikt brieduma iestāšanos.
Kognitīvā
attīstība
Brieduma gados intelektuālā aktivitāte pieaug, un,
ieejot vēlīnajā briedumā, cilvēkam ir uzkrāta liela zināšanu bagāža. Joprojām nav skaidrs, vai pēc jaunības vecumposmā mainās cilvēka
intelektuālās jeb kogni-tīvās spējas,
vai mainās un attīstās cilvēka kompetence. Pastāv jautājums: vai turpinās
kognitīvā attīstība pēc jaunības perioda?
20. gadsimta
sākumā zinātnieki bija pārliecināti, ka kognitīvās attīstības
virsotni cilvēki sasniedz jaunības gadu beigās vai brieduma sākumā, taču jau
20. gadsimta 40. gados tika iegūti pretēji rezultāti (IVhitbourne,
1986).
Kā vienu no
pētījumu atšķirīgu rezultātu iemesliem var minēt cilvēku izglītības līmeni.
Tika novērots, ka vairāk izglītotiem cilvēkiem 1Q testos
rādītāju paaugstināšanās tendence saglabājas arī brieduma gados,
savukārt mazāk izglītotiem šī tendence nav tik izteikta (Schaie, 1983).
Pētījumu
rezultāti pierādīja, ka mācību specifika nosaka arī kognitīvo spēju attīstības
īpatnības (Lehman&Nisbett, 1990). Tāpēc tika secināts, ka cilvēki, attiecīgi trenējoties, spēj sasniegt
augstus rezultātus testos arī
vēlīnajā briedumā (Willis, 1990). Līdzīgi tam arī biežāk izmantotas iemaņas ilgāk saglabājas augstā līmenī (Saithouse&Mitchel,
1990).
Klauss Rigels
(Riegel, 1975,1984) uzskata, ka svarīgs cilvēka attīs-i
ibas sasniegums brieduma gados ir pretrunu izpratne, ko viņš sauc
I >ar dialektisko
domāšanu. Pēc viņa domām, ja ari eksistē piektā kogni-
I1 vās attīstības pakāpe, kura seko pēc ceturtās
noslēdzošās (pēc Piažē),
i ad tā ir dialektiskās domāšanas pakāpe. Šajā pakāpē cilvēks analizē
pretējas domas, sintezē un integrē tās. īpaši nozīmīgs dialektiskās
ilomāšanas aspekts ir ideālā un reālā integrācija. Praktiskā, parastā
pasaule (reālais) kalpo par abstraktās domāšanas (ideālais) mākslīguma
i ad tā ir dialektiskās domāšanas pakāpe. Šajā pakāpē cilvēks analizē
pretējas domas, sintezē un integrē tās. īpaši nozīmīgs dialektiskās
ilomāšanas aspekts ir ideālā un reālā integrācija. Praktiskā, parastā
pasaule (reālais) kalpo par abstraktās domāšanas (ideālais) mākslīguma
halrktisko korekciju. Pēc Rigela
(lomām, tieši šī ir pieaugušā cilvēka
i ipi a puse.
l<> PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
Cita zinai niere - Gizela Leibouvi-Vifa (Labouvie-Vief,
1984)- kā koKiiitlvā l.)i i< •<
11 nna kritēriju izvirza atbildību un noteiktību. Pēc viņas 1 ■ i pareioi no bērnības uz briedumu,
kognitīvajai attīstībai jāiekļauj tikai loģikas attīstība, bet arī
pašregulācijas attīstība. pirki u Rigela
viedoklim par to, ka, lai šķirtos no dualistiskās uas, nlvēkam nepieciešams izjust sociālās dzīves
grūtības, "-|ti
dažādību un reālās pasaules prakticismu. Viņa kā kognitīvā iltinia ki
iteiiju izvirza cilvēka iemaņu patstāvīgi pieņemt lēmumus .i. i.tibti
il.nhiiifiiic-Vief, 1987).
Intelekta elastīgums brieduma
gados
Ne visi pētnieki piekrīt uzskatam, ka pastāv
piecas kognitīvās attīstības pakāpes. Cii i uzskata, ka briedumā
domāšanas izšķirošā pazīme ir tās elastīgums,
spēja izmantot visas cilvēka kognitīvās spējas (Schaie, l').S(i). Šaji uzskata, ka bērnībā un jaunībā
cilvēks uzkrāj un veido savā apziņā
arvien sarežģītākas struktūras apkārtējās pasaules izpratnei un izskaidrošanai. Domāšana formālo operāciju līmenī
ir šī vecumposmā augstākais
sasniegums. Šo periodu Šaji sauc par uzkrāšanas posmu.
Agrīnajā
briedumā cilvēks izmanto visas intelektuālās spējas, lai veidotu
karjeru un izvēlēto dzīvesveidu. Šo periodu Šaji sauc arī par sasniegumu posmu,
kad cilvēks izmanto savas spējas domāt, risināt problēmas un
pieņemt lēmumus.
SPĒJA VADĪT CITUS i\.'",1
Sevis un dzīves izvērtēšana
Atbildība un sociālie pienākumi
Sasniegumi
Uzkrāšana
Bērnība, pusaudža Agrīnais briedums
Vidējais briedums Vulinais brisilu'R gadi, jaunība
1. attēls. Pieaugušo kognitīvās attīstības
posmi (pēc Šaji)
1.
nodala 17
![]() |
Taču šeit
netiek runāts par intelektuālo vai abstrakto problēmu risināšanu, bet
par cilvēka spēju pieņemt personiskos lēmumus, kuri veidotu viņa
dzīves plānu. Tie, kuri veiksmīgi spēj to darīt, iegūst zināmu neatkarību
un pāriet uz nākamo kognitīvo iemaņu izmantošanas pakāpi - sociālo pienākumu
periodu.
Pēc Sāji
teorijas, vidējā briedumā cilvēks izmanto kognitīvās spējas citu
cilvēku problēmu risināšanai - darbā, ģimenē, sabiedrībā. Dažiem sociālie
pienākumi var likties loti sarežģīti, kas prasa noteiktu sakārtošanu
un lielu zināšanu bagāžu. Brieduma periodā bieži vien cilvēks papildus
uzņemas arī administratīvo funkciju pildīšanu.
Vēlīnajā briedumā risināmo
problēmu raksturs atkal mainās. Pamatuzdevums
šajā vecumā ir dzīves notikumu reintegrācija - savas dzīves kā viena veseluma uztvere un tās vērtēšana.
Tātad Šaji
teorijā kognitīvās attīstības jēga brieduma gados nav spēju paplašināšana,
bet to struktūras pārveidošana, t. i., intelekta elastīguma maiņa
dažādos dzīves periodos.
Daži
teorētiķi, kuri pēta cilvēka morālās attīstības un pašizziņas problēmas
(Kegan, 1982), raksturo briedumu kā nepārtrauktu izmaiņu un
augšanas laiku. Pēc Kegana uzskatiem, prāta sistēmas attīstās visu mūžu.
Sasniedzot brieduma gadus, cilvēka prāta sistēmas kļūst unikālas,
saglabājot dažas kopīgas iezīmes ar pārējo tāda paša vecuma cilvēku prāta
sistēmām.
Katrā
attīstības posmā vecais kļūst par jaunā daļu. Pēc Kegana domām,
cilvēks strukturē un restrukturē pasaules izpratni līdz pat ■10
gadu vecumam un pat ilgāk.
Brieduma
perioda izpētē svarīgi ir analizēt kognitīvās spējas, vajadzības,
sociālās gaidas.
Mēģinot
noteikt pieaugušā attīstības posmus, tika analizētas kog
nitīvo spēju, vajadzību un sociālo gaidu mijsakarības. Veicot aptauju,
t ika noskaidrots, ka problēmas un intereses, ko raksturoja respondenti,
varēja attiecināt uz konkrētu vecuma periodu. Šo periodu jēga galve
nokārt slēpās krīzēs, konfliktos un problēmās. Respondenti sniedza
izsmeļošu katras vecuma grupas raksturojumu. Taču jautājums par
to, cik lielā mērā sniegtie vecuma periodu apraksti raksturo brieduma
pakāpi, tā arī palika atklāts. . r, __ .^
nitīvo spēju, vajadzību un sociālo gaidu mijsakarības. Veicot aptauju,
t ika noskaidrots, ka problēmas un intereses, ko raksturoja respondenti,
varēja attiecināt uz konkrētu vecuma periodu. Šo periodu jēga galve
nokārt slēpās krīzēs, konfliktos un problēmās. Respondenti sniedza
izsmeļošu katras vecuma grupas raksturojumu. Taču jautājums par
to, cik lielā mērā sniegtie vecuma periodu apraksti raksturo brieduma
pakāpi, tā arī palika atklāts. . r, __ .^
Jāatzīmē,
ka iepriekš minētajiem pētījumiem bija pieņēmumu rak
si i irs. Brieduma attīstības teorijas nav jāuztver kā aksiomas, kuru pama-
i;i ir vispāratzīti pētījumi, bet kā nozīmīgs ieguldījums braedumapeiioda
i/.pi'tō. un izpratnē. ii *Jļ|
si i irs. Brieduma attīstības teorijas nav jāuztver kā aksiomas, kuru pama-
i;i ir vispāratzīti pētījumi, bet kā nozīmīgs ieguldījums braedumapeiioda
i/.pi'tō. un izpratnē. ii *Jļ|
Svariņi atcerēties !• Kriks<>n;i astoņas
psili<)sonālāsatttisi;īb^fl
V
IX PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
jeb pakāpes. Šī teorija joprojām kalpo par brieduma
perioda izpratnes pamatu. E. Ēriksona epiģenētiskajā teorijā katra nākamā pakāpe balstās uz iepriekšējo. Ari attīstība brieduma gados ir
atkarīga no iepriekšējo periodu problēmu risināšanas rakstura - uzticības un
autonomijas, iniciatīvas un strādīguma.
Agrīnā
brieduma periodā lomu nobīdīšanās vietā ienāk identitātes sasniegšana,
bet izolācijas vietā - tuvība (Erikson, 1959). Identitātes meklējumos
cilvēkam nākas noteikt savu "Es", savas prioritātes un vietu
sociālajā pasaulē.
Pēc Ērika
Ēriksona atziņām, cilvēka identitātes izjūtu formē tieši agrīnās
bērnības attīstības elementu kopums, kas savukārt nosaka pieaugušā
vecumposmā indivīda dzīves kvalitāti.
E. Ēriksona
teoriju var uzskatīt gan par vienu no cilvēka attīstības periodizācijas
mēģinājumiem, kas attiecināms arī uz briedumu, gan arī par
normatīvo dzīves krīžu modeli (Erikson&Erikson, 1981).
Ir uzskats,
ka identitātes un tuvības meklējumu problēmas pastāv visu mūžu.
Nozīmīgi dzīves notikumi, tādi kā tuvinieka nāve, var kļūt par
identitātes un tuvības krīzi ģimenē, jo cilvēkam jācīnās ar zaudējumu un
jāatrod sevi, tuvam cilvēkam vairs neesot klāt.
Līdzīgi kā
nāve, ari dzīvesvietas maiņa, jauns darbs vai mācību uzsākšana prasa
psiholoģisko un sociālo adaptāciju.
Tātad E.
Ēriksona teoriju var skatīt kā problēmas risināšanas pamācību, jo jaunajā
sociālajā vidē cilvēkam nepieciešams no jauna iegūt uzticību,
neatkarību, pierādīt savu kompetenci un strādīgumu - tad viņš spēs
atkal izjust sevi kā pieaugušo.
Neapšaubāmi,
jaunos apstākļos cilvēkam nāksies pārvērtēt savu identitāti
jaunajā kontekstā. Tāpēc daudzu mūsdienu domātāju darbos identitātes
sasniegšana un tuvības veidošanās procesi ir centrālie brieduma
perioda izpratnē (Whitbourne, 1986).
1938. gadā Hārvardas universitātē tika pētīti panākumu un
neveiksmju iemesli brieduma periodā (Vaillant,
1977). Eksperimentā Grant Study piedalījās tikai
pašpārliecināti studenti ar labu veselību, stingru raksturu un augstu sasniegumu motivāciju. Viņu
sasniegumi brieduma gados tika salīdzināti ar viņu personības iezīmēm
jaunībā. Pētnieki mēģināja atrast pierādījumus sakarību pastāvēšanai starp
jautru, draudzīgu un altruistisku jaunieti
un uzņēmīgu, spējīgu labi pielāgoties pārmaiņām dzīvē vīrieti. Diemžēl šī hipotēze netika apstiprināta.
Pētnieki
secināja, ka draudzīgums jaunībā ir tikai šim vecumposmam raksturīga pazīme, kura ne
vienmēr saglabājas brieduma gados. Viņiem izdevās
ari noteikt tās jauniešu personības iezīmes, kuras vēlāk
/. nodala 19
palīdz konkurēt un padara viņus par
karjeru veidot spējīgiem vīriešiem. Tās ir-praktiskums,
organizētība un personības veselums.
Pētījumā
tika noskaidrots, ka daži aizsargmehānismi - izstumšana, projicēšana
un sublimācija - ir noteicoši panākumu sasniegšanai brieduma gados. Šie
mehānismi netika skatīti kā patoloģiski, bet kā rezultatīvas
un adaptācijas reakcijas uz problēmu vai krīzi.
Minētie aizsargmehānismi pilda
piecas funkcijas: :
) savalda emocijas emocionālā sasprindzinājuma gadījumos (zaudējot
tuvu cilvēku);
-,) uztur pastāvību, pareizajā gultnē
virzot bioloģiskās tieksmes; '•) ļauj ienest korekcijas Es-tēlā pēc svarīgām
pārmaiņām dzīvē (dienesta paaugstinājums, smaga ķirurģiska operācija); .)
palīdz risināt konfliktus tuvāko cilvēku lokā; >)
nodrošina iespējamību svarīgo konfliktu risināšanai saskaņā ar sirdsapziņu
(cilvēku nogalināšana kara laikā). Tika noskaidrots, ka sociālās
adaptācijas līmeņa sasniegšanai nepietiek ar to, ka cilvēkam ir bijusi
laimīga bērnība, piemīt augsts intelekts vai viņš ir materiāli nodrošināts.
Vailents uzskata, ka šeit pastāv divi faktori:
f iedzimtības faktors - cilvēka
prāts attīstās gan strukturāli, gan funkcionāli, līdz ar to cilvēka
panākumus un neveiksmes daļēji var skaidrot ar viņam piemītošām īpašībām; f
ārējās vides faktors, jo tas spēj ietekmēt brieduma gadu panākumus.
Pārsvarā tas notiek, kad cilvēkam ir iespēja dibināt tuvas attiecības
gan ar vairāk, gan ar mazāk ietekmīgiem nekā viņš pats
cilvēkiem (Vaillant, 1977).
Iepriekš
minētā Grant Study pētījuma rezultātus Vailents interpre-!
ēja, izmantojot Ēriksona aprakstīto attīstības posma ideju. Taču viņš izveidoja
jaunu šī vecumposmā stadiju, kas atšķīrās no Ēriksona, to viņš saistīja ar
karjeras ideju. Viņš izteica pieņēmumu, ka starp tuvī-I >as
dibināšanas un identitātes attīstības posmiem atrodas nosacīta iek-šējā
miera periods, ko Vailents nosauca par karjeras nostabilizēšanas posmu,
jo šajā laikā indivīds koncentrējas uz mācībām, profesionālā statusa
nostiprināšanu un ģimenes apgādi. Kad karjera tiks izveidota, cilvēks
atkal varēs atgriezties pie identitātes veidošanas jautājumiem. Tātad,
pēc Vailcnta uzskatiem, stiprāk par identitātes veidošanu agrīnā brieduma
perioda cilvēks tiecas izveidot sekmīgas karjeras pamatu. ^aja posma Vailenls
atzīmē konfliktu starp "jēgas saglabāšanu"
un "neelasl iiMiniu". Viņš i
aksluro lo ka iekšējo svārstību, sociāli kulturālo
20 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
vērtību pieņemšanas posmu. Šajā periodā cilvēks
apzinās vērtību lomu un tās iespējas, ar kuru palīdzību šīs vērtības var
saglabāt līdz mūža beigām. Cilvēks tuvojas Ego apzināšanai, taču šajā periodā
vēl nesasniedz Ego veselumu.
Vīrieša dzīves periodizācija pēc Levinsona
Vīrieša dzīvi Levinsons sadalīja trijos 20 gadu
garuma periodos. Katrā periodā indivīds veido dzīves struktūru. Šī
struktūra ir cilvēka dzīvesveida pamats, kas kalpo gan kā
robeža, gan kā saite starp personību un sabiedrību. Dzīves struktūra
galvenokārt veidojas no indivīda attiecībām ar apkārtējo pasauli,
ņemot vērā, ka indivīds pēc katra kontakta ar
sabiedrību gan saņem no tās, gan arī pats to bagātina. Šis kontakts var izpausties gan kā
kontakts ar atsevišķiem cilvēkiem, gan ar cilvēku grupām un sistēmām, gan arī ar priekšmetiem.
' uktfira un vidējā Vēlīnā brieduma
kulrnin.iciļas periods periods: 60-... 55-50-gcu>.o
pāreja:5ū-55
Dzīves struktūra un agrīnā V i.|u|ā luīeduma brieduma
kulminācijas pmioils ļviiinl1; 40-65 33-45
30-gades
pāreja: 28-33
Agrīnā
brieduma periods: 22-40
Pirmsbrieduma
periods: 0-22
2. attēls. Vīrieša dzīves posmi (Levinsons)

Vairākumam
vīriešu centrālo vietu attiecību sistēmā ieņem attiecības darbā
un ģimenē. Noteiktajos dzīves posmos vīrietis sāk izjust šaubas un
lauzt eksistējošo dzīves struktūru, veidojot jaunu, kura atbilst vīrieša
jaunajām vajadzībām. Jaunā struktūra ir tik ilgi, kamēr cilvēks kļūst
"pārāks" par to - un process sākas no jauna (Levinson, 1986).
Kaut ari
sākotnēji Levinsonu interesēja tikai periods no 35 līdz 45 ijadiem
- desmitgade dzīves vidū, viņš novēroja, ka indivīda pilnvērtīga attīstība
un sociālā adaptācija šajā dzīves posmā lielā mērā atkarīga no viņa attīstības
intensitātes sākuma periodos, t. i., no 17 līdz 33 gadiem. Sājā periodā jaunieši risina konfliktus, meklē
savu vietu pieaugušo sabiedrībā, viņu
dzīvē parādās saistības un pienākumi, kas paredz ^t abilitāti/nestabilitāti nākotnē. Kā redzams 2. attēlā, Levinsons
izšķir ne tikai trīs lielus periodus,
bet ari trīs apakšposmus: pāreju uz agrīno, \ idējo un vēlīno briedumu.
Saskaņā ar Levinsonu, lai kļūtu par pieaugušu
cilvēku, jaunam vīrietim jātiek galā ar četriem uzdevumiem: 1.
Saistīt sapņus ar realitāti. ). Atrast
aizbildni (padomdevēju). I. Nodrošināt sev karjeru. 1. Veidot tuvas attiecības.
1. dzīves uzdevums - sapņu un realitātes atbilstība
Sakumā jauniešu sapņi par pieauguša cilvēka vērtiem
sasniegumiem ii" vāji saistīti ar
realitāti. Sapņi var izpausties kā konkrēti mērķi (pie-11 lēram, dabūt Pulicera prēmiju) vai kādai lomai
piesaistīti (piemēram, kļūt. par
magnātu, slavenu dzejnieku vai producentu). Sapņi var būt ari 11 uTenāki, piemēram, kļūt par labu amata meistaru
vai sapnis nodibināt l.iimīgu ģimeni. Sapņu nozīme izpaužas to spējā
iedvesmot vīrieti darbībai šodien un tagad.
Ideālā gadījumā jauns vīrietis sāk veidot savas 'l/īves struktūru, ņemot vērā
arī realitāti, ir saprātīgs optimists, kas i'alīdz sapni saistīt ar
realitāti. Savukārt nepamatotas fantāzijas un nesasniedzamu mērķu izvirzīšana kavē vīrieša attīstību.
Izņemot gadījumus, kad sapņi
nesaistās ar realitāti, brieduma pe-lodain atbilstošu sapņu realizēšanu
var traucēt arī nelabvēlīgi apstākļi, I iedalu prasmju, spēju neesamība,
pārspīlēta vecāku ietekme, kā ari icrsonības īpašību ietekme
(piemēram, vainas apziņa vai pasivitāte). l'.i rezultāta cilvēks var izvēlēties sev neinteresantu profesiju, izdarīt (•pareizu izvēli. I\Y l.evinsona domām, šādi
nepareizas izvēles lēmumi ļusl ]>:n nebeidzamu
konfliktu, darba entuziasma trūkuma un zemas iiMiies iemeslu
ln ircluma r.ados.
22 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
Levinsons atzīmē, ka dzīves
gaitā, tiecoties pēc kāda sapņa sasniegšanas,
tas var modificēties: jaunietis, kurš gribēja kļūt par izcilu basketbolistu,
var realizēt sevi kā treneris, šādā veidā sasniedzot sava jaunības sapņa daļu.
2. dzīves uzdevums - aizbildņa
(padomdevēja) iegūšana
Sapņa realizēšanā liela nozīme ir
aizbildņa palīdzībai. Viņš ir spējīgs iedrošināt jaunieti, dalīties
ar viņu pieredzē. Dažos gadījumos aizbildnis spēj
pozitīvi ietekmēt jaunā cilvēka karjeras veidošanu, palīdzot virzīties
pa karjeras kāpnēm.
Taču
galvenais aizbildņa uzdevums ir nodrošināt jaunieša pāreju no
attiecībām vecāki - bērns uz pieaugušo vienaudžu attiecību
pasauli. Nepieciešams, lai aizbildnim piemistu gan vecāku īpašības, tādā veidā mudinot
sasniegt augstu sasniegumu līmeni, gan empātijas spējas, lai viņš
spētu lauzt paaudžu atsvešinātību un nodibināt attiecības "izturēšanās kā
līdzīgam ar līdzīgu". Pakāpeniski jaunais cilvēks iegūst neatkarības
un kompetences izjūtu, ar laiku pat pāraugot aizbildni.
3. dzīves uzdevums - karjeras
veidošana
Līdztekus ar sapņu realizēšanu un aizbildņa iegūšanu
jaunietis saskaras ar sarežģītu sociāli
psiholoģisku karjeras veidošanas procesu. Šis process iziet ārpus profesijas izvēles rāmjiem. Līdzīgi Eriksonam ari Levinsons saista karjeras veidošanas procesu ar
identitātes sasniegšanu brieduma
gados.
4. dzīves uzdevums - tuvu attiecību
veidošana
Arī šis process neaprobežojas tikai
ar svinīgu pasākumu svinēšanu un bērna piedzimšanu. Veidojot tuvas attiecības,
jauns vīrietis papildina pieredzi par sevi un sievietēm. Viņam jānoskaidro, kas
viņā patīk sievietēm un ar ko sievietes patīk viņam, jāizprot stiprās
un vājās seksuālās dzīves psiholoģiskās puses. Kaut arī dažus
priekšstatus par sevi vīrietis iegūst jau jaunībā, arī agrīnajā briedumā šie jautājumi joprojām mulsina viņu un izraisa vainas izjūtu. Tikai pēc
30 gadiem vīrietis attīsta spēju būt
nopietns un līdzvērtīgs sievietes partneris.
Līdzīgi kā
par aizbildņa esamību Levinsons apraksta īpašās sievietes fenomenu
vīrieša dzīvē. Pirmās attiecības ar "īpašo
sievieti" kalpo to pašu vajadzību apmierināšanai kā
attiecības aizbildnis - mācāmais. īpašā sieviete var
veicināt sapņu realizēšanu un likt vīrietim just sevi kā varoni.
It
1.
nodala 23
Pēc Levinsona
domām, vīrieša nepieciešamība pēc īpašās sievietes dzīves gaitā vājinās, jo
vīrietis dzīves ceļa vidū sasniedz zināmu neatkarību un
kompetenci.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru