5. nodala
157
2.
diagramma. Skolotāju grupas psiholoģiskā stāvokļa novērošana, strādājot pēc P. Frajero
metodes
|
vainas izjūta
metodes izvēles noraidīšana
priecīgas emocijas
emociju
pastiprināšana
metodes izvēles daļēja noraidīšana
izmanto dialoga metodi
Analīze: kā
rada četru mēnešu novērojumi, 35% skolotāju sak izmantot dialoga metodi klasē
vai saskarsmē vispār; 30% - turpina noraidīt jaunu metožu ieviešanu (5% dara to aktīvi),
30% - pauž pozitīvas vai negatīvas emocijas
- 15% no viņiem izrāda pozitīvas emocijas).
Interpretācija:
lielākā daļa skolotāju atrodas emocionālā sasprindzinājuma
stāvoklī. Kamēr kognitīvajā sfērā ilgs emocionāli negatīvs stāvoklis,
tikmēr skolotāji kognitīvi un konatīvi (pašregulatīvi) neuztvers
jaunu inovatīvo informāciju, līdz ar to pretosies pārmaiņām savā ikdienas
darbā. Noraidīšana (5% - aktīva) liecina par aizsardzību un agresiju.
Ar šiem skolotājiem ir grūtāk strādāt, taču pēc 3 treniņiem tiek
novērots lūzums: vai nu notiek pozitīvas pārmaiņas, vai nodarbību apmeklējums
tiek pārtraukts.
Tātad var
secināt, ka skolotāji ar izteiktu vajadzību pēc profesionālām pārmaiņām izrāda
aktivitāti inovāciju izmantošanā: pastāv vidēji cieša
korelācija starp profesionālās izaugsmes vajadzību un inovatīvo metožu
izmantošanu klasē (0,4), nav novērota izteikta korelācija starp vajadzību
profesionāli pilnveidoties un inovatīvo pedagoģisko filozofiju, kuras
mērķis ir attīstīt bērnu spēju atbildēt par savu rīcību, spēju izdarīt
izvēli (<ļ) = 0,13).
Sastopoties
ar skolotāju emocionālajiem pārdzīvojumiem, autori ieinteresēja
stresa pētījumi arī citās pieaugušo profesionālajās grupās.
7 58 PIEA UG UŠO PSIHOLOĢIJA
4. TEMATS - 30-40-GADĪGU UZŅĒMUMĀ STRĀDĀJOŠU CILVĒKU
STRESA UN AGRESIJAS LĪMEŅA SAISTĪBA
Hipotēze: pastāv
statistiski nozīmīga sakarība starp stresa līmeni un agresijas
līmeni 30-40-gadīgiem darbiniekiem.
Autore pievērsās stresa jēdziena
izpētei psiholoģijā, analizējot H. Selje
stresa bioloģisko teoriju, R. Lazarusa stresa kognitīvo teoriju, V. R.
Dorenveida atziņas par stresu kā uzvedības reakciju uz sociālpsiholoģiskiem
stimuliem, Č. Spilbergera atziņas par stresa jēdziena saistību ar
trauksmes jēdzienu.
Analizējot
stresa cēloņus un veidus, autore īpaši izceļ P. Vonga dzīves stresa
modeli, kurā autors attēlo mijsakarības starp stresu izraisošiem
faktoriem. Arī Dž. V.
Ņūstroms un K. Deiviss ir radījuši modeli par stresa
iemesliem darba procesā. Pēc šo autoru viedokļa, stresa iemesli
saistās ar faktoriem, kas ir uzņēmumā un ko nosaka apstākļi ārpus
darba. Individuālās atšķirības nosaka, vai darbinieks uz stresu reaģēs
pozitīvi, vai negatīvi. Sekas var būt kā konstruktīvas, tā ari destruktīvas,
kā ilglaicīgas, tā arī īslaicīgas. Darba stresa cēloņu vidū autori
min šādus: pārslodze darbā, laika slodze, zema līmeņa vadības kvalitāte,
nedrošības izjūta, neaizsargātība, pilnvaru un pienākumu nelīdzsvarotība,
lomu konflikti un neskaidrība, atšķirības starp uzņēmuma un
darbinieku vērtībām, jebkura tipa izmaiņas (pirmkārt, radikālas un nestandarta)
un frustrācija.
Menedžmenta
teorijas autori V. Praude
un J. Beļčikovs skaidro, ka pārslodze vai nepietiekama darba
slodze ir plaši izplatīts un saprotams stresa iemesls.
Analizējot
agresijas jēdzienu psiholoģijā, autore apskatīja Ē. Fromma,
R. Bertona un D. Ričardsones, A. Banduras un L. Berko-viča teoriju
par agresijas izcelsmi, atzīmējot gan kopīgās, gan atšķirīgās teoriju
iezīmes.
Praktiskajā
pētījumā piedalījās N pilsētas pašvaldības uzņēmuma 130
darbinieki: 15 vīrieši un 15 sievietes vecumā no 30 līdz 40 gadiem. Izlases
dominējošs sastāvs ir cilvēki ar augstāko izglītību (63%), 20% ir ar
vidējo izglītību un 17% - ar nepabeigtu augstāko izglītību.
Stresa
līmeņa izpētei tika izmantota ASV psihologa Džona Adamsa "Stresa
izpausmes" anketa. Taču agresijas līmeņa noteikšanai -A.
Asingera tests "Agresijas novērtējuma attiecības".
Pamatojoties
uz stresa līmeņa aptaujas "Stresa izpausmes" atrisinājumu,
pieļaujamais stresa līmenis atbilst 50% no izlases. Pieļaujamais
5. nodala 159
stresa līmenis ir 33% sieviešu un 67%
vīriešu. Paaugstināts stresa līmenis ir 60% sieviešu un 33%
vīriešu.
Balstoties uz
agresijas līmeņa noteikšanas testa rezultātiem, autore secina, ka mērenam
agresivitātes līmenim atbilst 76% no izlases, 24% respondentu
var pielīdzināt testa interpretāciju - pārlieku miermīlīgi cilvēki.
Viens respondents ir ieguvis 30 balles, kas ir viszemākais rādītājs
izlasē.
Zemu
agresivitātes līmeni uzrādījuši 13% sieviešu un 33% vīriešu. Mērena
agresivitāte piemīt 87% sieviešu un 67% vīriešu.
Hipotēzes pārbaudei autore
izmantoja Pīrsona korelācijas koeficienta
aprēķinu, kas parādīja, ka izvirzītā hipotēze apstiprinājās. Aprēķinātais korelācijas koeficients bija 0,8, kas liecina
par to, ka pastāv'statistiski nozīmīga
sakarība starp stresa līmeni un agresijas līmeni.
Tātad stresa gadījumā izpaužas ari agresija.
Pieauguša
cilvēka brieduma attīstība saskaņā ar teorijām saistās arī ar
kognitīvo domāšanu, autori ieinteresēja hipotēze, ka produktivitāte
un radošums, ko pavada pozitīva sociālā pieredze, sasniegumi un rezultativitāte,
psiholoģijā (arī akmeoloģijā un pozitīvajā psiholoģijā) tiek
saistīti ar diverģento domāšanu, kreativitātes līmeni un sociālo intelektu,
kā arī ar adekvātu pašvērtējumu. īpaši svarīgs autorei likās pētījums
par izglītības līmeņa un diverģentās domāšanas sakarību, jo tas
sasaucas ar pirmo akmeologu Krievijā atklājumiem (Anaņjevs, Bo-daļovs,
Kuzmina), ka pastāv sakarība starp izglītības motivāciju un dzīves jēgas
izjūtu.
5. PĒTĪJUMS - SIEVIEŠU UN VĪRIEŠU DIVERĢENTĀ
DOMĀŠANA BRIEDUMA GADOS
Hipotēze: pastāv sakarība starp indivīda izglītības līmeni un
diverģento domāšanu brieduma vecumposmā.
Pētījumā
piedalījās 180 vīrieši un 180 sievietes vecumā no 30 līdz 35 gadiem ar
dažādu izglītības līmeni (pamatskolas, vidējo un augstāko).
Radošās
spējas un radošo personību kopumā pēta R. Bebre, R. Garleja,
A. Lasmane, Ā. Karpova, M. Vidnere un V. Hibnere. Ārzemēs - Dž.
Gilfords, E. Torencs, V.
Družiņins, M. Holodnaja, R. Stenbergs, E. de Bono, M. Runko,
M. Balenda un citi.
Lai pētītu
sakarības starp indivīda izglītības līmeni un diverģento domāšanu,
vispirms nepieciešama domāšanas procesa un tā raksturīgāko
iezīmju analīze, tad - diverģentās domāšanas veida un ar to saistīto
160 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
koncepciju raksturojums. Apkopojot Edvarda de Bono
uzskatus par vertikālās un laterālās domāšanas veidiem, autore secina,
ka cilvēkam piemīt un arī nepieciešami abi iepriekš minētie domāšanas
veidi un, raugoties no informācijas izmantošanas viedokļa,
vertikālais domāšanas veids tiek izmantots, lai varētu nonākt pie kāda
risinājuma, turpretim laterālais domāšanas veids informāciju
izmanto kā sava veida stimulu, lai tiktu izmainītas iesīkstējušās
kognitīvās shēmas.
Autore
konstatē, ka diverģento domāšanu pētījuši daudzi autori, viņu
teorijas un pētījumi norāda, ka diverģentā domāšana un radošā domāšana
ir līdzīgas tajā ziņā, ka abos gadījumos tiek aprakstīta cilvēka spēja
meklēt daudzus risinājumus. Radot kādu ideju vai risinot kādu problēmu, diverģentā
domāšana ir saistīta ar radošajām spējām. Radoši domājošs indivīds vienmēr tiek orientēts uz citu nestandarta un alternatīvu risinājumu paņēmienu meklēšanu.
Vecumu no 28
līdz 35 gadiem zinātnieki dēvē par pasaules sakārtošanas periodu. Šī vecumposmā
īpatnību nozīme tieši šajā periodā indivīda identitātes attīstībā vai
nu sasniedz, vai nesasniedz piepildījumu. Te liela
nozīme ir profesijai, ģimenei, statusam sabiedrībā, sevis realizēšanai,
karjeras izaugsmei, atbildības izpratnei. Pasaules sakārtošana notiek
caur materiālo un garīgo sfēru.
Kā norāda
psiholoģijas zinātnes dati, tieši brieduma gados cilvēks sasniedz
savu spēju attīstības virsotnes radošajā un profesionālajā darbībā.
Brieduma psiholoģija īpaši pievēršas profesionālās izaugsmes periodam,
kad personībai ir lielo iespēju laiks, potenču maksimizācija. Brieduma
perioda pieeja profesionālai motivācijai akcentē radošā potenciāla
nozīmi karjerā un viņa pašrealizācijas pakāpē. Psiholoģijā zinātnieki
to saista ar
f
individuālajām personības iezīmēm (dzimums, vecumposms, ģimenes
ietekme u. c);
f rezultativitāti;
f ievirzēm, attieksmēm, virzību;
t spējām;
f emocionālajām un gribas īpašībām;
f prasmēm, vides ietekmi;
f iekšējo gatavību pārmaiņām;
t pašvērtējumu u. c.
Tieši šos
faktorus uzskatu par savam pētījumam būtiskiem, īpaši izceļot
brieduma vecumposmā īpatnības.
Analizējot
radošo domāšanu, uzskatu, ka visbūtiskākā šī vecumposmā pazīme
ir spēja vienoti sakopot gan patību vienojošos, gan
5.
nodala I
dl
atšķirīgos aspektus. Domāšanas procesā cilvēks iemācās uztvert d, savstarpēji saistītos,
taču atšķirīgos "polus", bet par radoSās dotnflš visadekvātāko izpausmi kļūst pati jaunrade kā
paticsA porsoni .1.1 patības sfēra, kā cilvēka dzīves darbības
produktīvais paņēmiens.
Rezultātu
analīze pētījumos liecina, ka domāšanas stils un indivīdu spējas nav atkarīgas
no dzimuma, bet no individualitātes nobriešanas, personības
attīstības un personības psihiskajām un fizioloģiskajām īpatnībām.
Radošu
personību raksturojoši nosacījumi ir šādi: indivīdiem raksturīgas
tādas iezīmes kā polifunkcionālisms, tiem nav stereotipiskas domāšanas,
bet radoša domāšana, augsts aktivitātes līmenis, savdabīgs darba un dzīves
režīms, augstas darbaspējas, attīstīta emocionālā sfēra. Radošas personības
brieduma kvalitatīvo līmeni šajā vecumposmā raksturo
personības pašpilnveidošanās process, akcentēta uzmanība pašizziņai
un pašvertejumam, kā ari stabilas sociālās attiecības, pilnvērtīgas saskarsmes
loma, starppersonu saskarsmes kā vērtības apzināšanās.
Diverģentās
domāšanas izpausmju (t. i., kreatīvo spēju) izpētē autore balstās uz
Dž. Gilforda, E. Torensa, Ļ. Vigotska atziņām. Viņi uzskata, ka
diverģentā domāšana ļauj cilvēkam analizēt un kombinēt pieredzi
jaunā, daudz radošākā veidā un diverģentā domāšana determinē radošās spējas:
determinē variatīvus risinājumus situācijās, ko raksturo
domu plūdums - daudzu ideju izvirzīšana un izvērtēšana.
Salīdzinot un
analizējot Dž. Gilforda, E. Torensa, K. Teilora un G. Grubera teorijas un pētījumus,
autore secina, ka kreativitāte ir pastāvīgs
faktors, kas ir saistīts ar radošo domāšanu un nav saistīts ar indivīda intelektu. Tajā pašā laikā H. Aizenks, R.
Stenbergs, D. Vekslers un L. Termens
apgalvo, ka augsti attīstītas dažādas radošās spējas ir saistītas ar intelekta rādītāju un domāšanu. Tātad,
runājot par radošo spēju attīstību un
intelektuālajām spējām, zinātnieku domas dalās, tomēr autore vairāk piekrīt viedoklim, kas postulē
radošās spējas kā atsevišķas, intelektuālajām
spējām nepakārtotas, vienlaicīgi nenoliedzot intelekta ietekmi uz radošā procesa rezultāta kvalitāti, kas iekļaujas
radošo spēju struktūrā, pēc iespējas
augstāku realizācijas līmeni, piemēram, uz spēju patstāvīgi izvirzīt problēmas.
Zinātniskās literatūras
teorijas un pētījumi liecina, ka diverģentās domāšanas
process norit "dažādos virzienos" un ar tā palīdzību cilvēks nonāk
pie negaidītiem secinājumiem un rezultātiem, pamatā risinot esošu
konkrētu problēmu, kam seko produktīvi meklējumi domās, balstoties
uz problēmas saturisko aspektu, kur diverģentā domāšana determinē
kreatīvās spējas, kuras savukārt nosaka elastība - spēja
162 ■ PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
producēt daudzveidīgas idejas; spēja ģenerēt lielu
ideju daudzumu; spēja pilnveidot objektu, pievienojot tam detaļas;
oriģinalitāte - spēja uz dažādiem kairinātājiem sniegt nestandarta
atbildes.
Bet, runājot
par kreatīvu rezultātu, var rasties problēmas, jo nav precīza
formulējuma, kas varētu noteikt "kreatīva rezultāta" parametrus.
Kopumā ņemot, kreativitātes raksturojumi saistās ar radošās domāšanas
likumsakarību kompleksu, kuri parādās noteiktā produktīvā vai
profesionālā darbībā.
Darba autore
uzskata, ka mūsdienu izglītības filozofija uzsver sevis izzināšanas
un sevis izpratnes nepieciešamību, tādējādi izglītība kļūst par līdzekli
personības pašrealizacijai. Izglītības nostādnes teorētiskie pamati
ietver trīs pamatidejas:
1, Cilvēkam
ir aktīva, darbīga attieksme pret sevi un apkārtējo
pasauli.
pasauli.
2, Subjekta
aktivitāte realizējas radošā attieksmē pret apkārtējo
pasauli.
pasauli.
3, Radoša,
daudzveidīga darbība ir pamats interešu un motivācijas
attīstībai, personības izaugsmei kopumā.
attīstībai, personības izaugsmei kopumā.
S.
Rubinšteins ir izteicis domu, ka mācību afektīvā puse nav atdalāma no kognitīvās, it
īpaši izglītības jomā, kur centrālā vieta būtu ierādāma ne vien uzskatāma rezultāta iegūšanai, bet gan izglītībai kā radošas izglītošanas un audzināšanas organizācijai
un vadīšanai kopumā, kuras gaitā
attīstās personības radošais potenciāls un kreativitāte.
Pedagoģiskais
un psiholoģiskais process kā īpaša sociāla parādība iegūst savu
dzīvotspēju, pateicoties radošās domāšanas un radošās darbības
attīstībai un iedziļinoties darbības sistēmā, kurā tiek realizētas
cilvēka potenciālās iespējas un notiek to pilnveidošanās. Šādas pieejas
auglīgumu personības attīstības jomā pierādīja P. Pidkastija, G. Ščukina, T.
Šamova. Šo zinātnieču pētījumu rezultātā noskaidrojās, ka
cilvēka radošās domāšanas un radošas darbības spējas nosaka viņa
intereses. Intereses veicina spēju veidošanos, un savukārt pašu spēju
attīstība padziļina un bagātina tās.
K. Šai un S.
Strotera savā pētījumā apsekoja 500 nejauši izvēlētu cilvēku
vecumā no 20 līdz 70 gadiem (ar piecu gadu intervālu) radošās domāšanas
spējas. Rezultāti parādīja, ka cilvēkiem, kuri pieder jaunākai paaudzei,
ir augstāki rādītāji. Turklāt rezultāti liecināja, ka cilvēkiem piecu
gadu laikā netiek novērotas kaut kādas izmaiņas. Vispārējais intelekts
paliek nemainīgs apmēram līdz 60 gadu vecumam, bet radošās domāšanas
testus vislabāk veica cilvēki no 35 līdz 45 gadu vecumam. Izziņas funkciju
vecumposmā izmaiņu pētījumu dati liecina par to, ka
ī
5. nodala 163
"kristalizētās" funkcijas
ir maz atkarīgas no novecošanas procesa, to struktūra
nemainās un tās var trenēt. Kas attiecas uz "ātruma spējām", tad
tās mazinās pēc 60 gadu vecuma.
Ari
analizējot amerikāņu speciālista A. Anastazi pētījumus, intelektuālo
spēju aktivitātes samazināšanās ir novērojama tikai pēc 60 gadu
vecuma, bet pirms tam vidējo rādītāju atšķirība dažādām vecuma grupām ir
izskaidrojama ar izglītības līmeņa un kultūras rādītājiem.
Intelekta un radošo spēju attīstībai jebkurā vecumā ir divas puses
- kvantitatīvā un kvalitatīvā. Kvantitatīvo izmaiņu būtība meklējama
attīstības pakāpē, līmenī, taču kvalitatīvās izmaiņas saskatāmas domāšanas
procesu struktūras izmaiņās: svarīgi ir nevis tas, kādus uzdevumus
veic cilvēks, bet gan kādā veidā viņš to dara, un radošā domāšana
dod iespēju izprast iespējamās situācijas dažādus variantus, izmantojot
atšķirīgas pieejas uzdevumiem.
Apkopojot
psihologu atziņas, darba autore secina, ka domāšanas spējas
veiksmīgi attīstīsies mācību procesā, ja
f tajā
notiks radošu pamatu padziļināšana, mācību izzinošā procesa transformācija, kas
veicina pieredzes uzkrāšanos cilvēkā un attīsta
viņa radošās izziņas potenciālu;
f tajā
notiks brīvības paplašināšana tādā nozīmē, ka pieaugs individuālā
mācību varianta izvēles iespējas, kā ari iespēja brīvi pašrea-lizēties, radoši
pašveidoties, kas savukārt palielina iespēju attīstīt savas individuālās spējas;
f personiski
profesionālajā saskarsmē notiks cilvēka pozitīvā Es-koncepcijas
attīstība, balstoties uz savu spēju un individualitātes apzināšanos,
kas veicina indivīda neatkārtojamības un nelīdzi-nāšanās
citiem izpausmi;
■- f mācību profesionālās darbības gaitā
attīstīsies profesionālā inte-"' rese, notiks savu spēju un
atbilstības savai profesijai apzināšanās, kas veicina patstāvīga
personiski profesionāla attīstības mo-■: dēļa izveidošanu.
Teorētiskās
literatūras analīze ļauj secināt, ka izglītības nozīme un izglītošanās rezultāts
ir indivīda iegūtā kognitīvā izaugsme (psihisko struktūru izmaiņas,
informācijas apjoms, psihiskās darbības funkcionēšana), pragmatiskais rezultāts
(prasmes, iemaņas), emocionālais gandarījums,
radošās domāšanas attīstība, kā ari mērķtiecīga personības attīstība kopumā. Zinātniskās literatūras analīze
ļauj secināt, ka indivīda radošās
domāšanas, spēju attīstība un radošs izglītības process ir savstarpēji saistīti un savstarpēji ietekmējoši
procesi, jo mācību darbība tiek
virzīta uz personības attīstību, tās potenciālajām īpašībām, tāda
164
PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
darbība ir raksturojama ka radoša, t. i., radoša
domāšana tiek izprasta ne vien kā nepieciešamo darbības veidu apgūšana, ko
veicina radošu uzdevumu risināšana, bet ari kā radīšanai zīmīgo personisko
īpašību attīstības process.
Praktiskajā
pētījumā autore izmantoja trīs empīriskās metodes: dokumentācijas
izpēti, kas dod iespēju noskaidrot pētāmā cilvēka izglītības
līmeni, kas ir nepieciešams, lai iegūtu precīzus rezultātus izvirzītās
hipotēzes pārbaudei; E.Torensa neverbālo subtestu "Attēlu pabeigšana",
kur īpašs akcents tiek likts uz to, lai noskaidrotu neverbālo kreativitāti
(attēlotā radošā domāšana) - kā spējas "radīt" jaunu, oriģinālu
produktu minimālās verbalizācijas apstākļos; kā ari S. Mednika
verbālās kreativitātes testu.
Pētījumā
piedalījās 36 cilvēki (18 sievietes un 18 vīrieši), no kuriem 12
bija ar pamatskolas izglītību, 12 - ar vidējo izglītību un 12 - ar augstāko
izglītību. Pētāmie cilvēki bija dažādu tirdzniecības organizāciju
darbinieki.
Pētāmie dalībnieki bija vecumā no 30 līdz 35 gadiem.
Lai
pārbaudītu izvirzīto hipotēzi, tika izmantota statistiska metode -Pirsona
korelācijas koeficients.
Tika iegūti šādi rezultāti:
1. Gan sievietēm, gan vīriešiem ar
augstāko izglītību testu rezultāti
būtiski neatšķiras, tātad gan pie neverbālā subtesta, gan pie ver
bālā kreativitātes testa iegūto rezultātu rādītāji ir gandrīz vienādi,
daļai pētāmo rezultāti ir augstāki, risinot E.Torensa neverbālo
subtestu, bet daļai - risinot S. Mednika verbālo testu, kas savu
kārt ļauj secināt, ka radošā domāšanas procesa rezultāti abos
testos oriģinalitātes rādītāju pauduši vienādi.
būtiski neatšķiras, tātad gan pie neverbālā subtesta, gan pie ver
bālā kreativitātes testa iegūto rezultātu rādītāji ir gandrīz vienādi,
daļai pētāmo rezultāti ir augstāki, risinot E.Torensa neverbālo
subtestu, bet daļai - risinot S. Mednika verbālo testu, kas savu
kārt ļauj secināt, ka radošā domāšanas procesa rezultāti abos
testos oriģinalitātes rādītāju pauduši vienādi.
2, Arī cilvēki ar vidējo izglītību ir uzrādījuši ļoti
līdzīgus rezultātus.
JL Sievietēm un vīriešiem ar pamatizglītību radošo testu risināša
nas un oriģinalitātes rādītāji bija vienādi.
JL Sievietēm un vīriešiem ar pamatizglītību radošo testu risināša
nas un oriģinalitātes rādītāji bija vienādi.
Interesanti
analizēt testu rezultātus cilvēkiem ar dažādu izglītības līmeni. Kā izrādījās,
ari šajās attiecībās rezultāti ir praktiski vienādi. Pēc šo
rezultātu analīzes izteikta varbūtība, ka izglītības līmenis nav pats
noteicošais radošas domāšanas līmenī. Tas arī pierāda zinātnieku apgalvojuma
"personības radošo potenciālu nosaka ne tikai iegūtais
izglītības līmenis, bet galvenais noteicošais ir indivīda darbības motivācija,
vērtīborientācija, kognitīvo procesu attīstība, psihisko potenču
realizācija" patiesību.
Pētījuma
lielākais ieguvums bija sakarības atrašana starp abiem testiem, jo
cieša sakarība pastāv starp iepriekš minētajiem izmantota-
jiem testiem radošās domāftaius noteikftanai. $nt kntrl cients
ir 0,914211, kas pierāda nirstu testu ttavs h*jh
attiecībā uz iegūtajiem irspondnitii radoftAH
doti iini<
6. PĒTĪJUMS - SASNIEGUMU MOTIVĀCIJ. 1 UN
KONTROLES LOKUSA SAKARĪBA
Izvirzītā
hipotēze -pastāv saistība starp sasniegumu vajadzību im daib.i kontroles lokusu.
Pētījuma
gaitā tika izveidota šāda paradigma:
Motivācija
<-> Sasniegumu vajadzība Kontroles
lokuss <-» Darba kontroles lokuss
Pētījuma ietvaros tika izveidotas šādas definīcijas: Motivācija
- psiholoģijas literatūrā dažādi formulēts jēdziens, kas apzīmē cilvēka
apzinātus vai neapzinātus iekšējos psihiskos spēkus, kas mudina
darboties. Motivācija atbild uz jautājumu - kādēļ tā, bet ne citādi
rīkojas konkrētais cilvēks? Terminu motivācija lieto,
lai
1)
apzīmētu faktorus - vajadzības,
motīvi, mērķi, nodomi utt.;
2) apzīmētu
procesu, kas stimulē darbību.
Motīvs -
psiholoģijas literatūrā daudzveidīgi formulēts jēdziens, kas apzīmē
instinktīvus impulsus, bioloģiskas tieksmes, intereses, vēlmes,
ideālus, vērtības utt. Motīvi mudina uz darbību. Motīvs - dispozīciju
kopums.
Vajadzības -
vairāk vai mazāk pastāvīgs darbību, enerģijas un informācijas
nepieciešamības apzīmējums, kas nepieciešams indivīda veiksmīgai
funkcionēšanai un attīstībai,
Sasniegumu
vajadzība - noturīga kognitīvā un konatīva (gribas un centienu)
vēlme, virzība sasniegt vēlamo rezultātu dažādās darbības sfērās. Cilvēka
darbība jāvērtē kā ilgstoša, cikliska dispozīcija un situāciju
savstarpēja iedarbība.
Sajūtas,
uztvere, atmiņa, iztēle, uzmanība, domāšana, spējas, temperaments,
raksturs, emocijas regulē cilvēka uzvedību, bet motīvi un motivācija
mudina darboties.
Introversija-ekstraversija
(uz iekšu, uz āru pavērsts, pagriezts) -jēdziena iedibinātājs K. G.
Jungs; introversija paredz pasaules uztveri, vadoties no
sava priekšstata vai pārdzīvojuma un atgriežoties savā iekšējā
pasaulē, bet ekstraversija ir orientēšanās uz apkārtējās vides
166 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
objektīvo saturu un ieiešana savā iekšējā pasaulē
tikai uz bridi, lai pēc tam atgrieztos sociālajā vidē. Cilvēka introversija/ekstraversija
ir saistītas ar viņa nervu sistēmas īpašībām.
Iekšējie
darbības mudinājuma faktori (personības dispozīcija) -motīvi,
vajadzības, mērķi, nodomi, vēlmes, intereses utt.
Ārējie
darbības pamudinājuma faktori (situatīvā motivācija) -stimuli,
ko nosaka situācija. Abi faktori ir savstarpēji cieši saistīti un ietekmē
cilvēka darbību. Viens cilvēks uz vienu un to pašu jautājumu var
atbildēt dažādi. Turklāt cilvēku būtiski ietekmē subjekta emocionālais
stāvoklis.
Internalizācija
ir process, kurā indivīds pats kontrolē savu karjeras
izaugsmi un labvēlīgos apstākļus darbā, bet eksternalizācija ir process,
kurā to kontrolē citi vai apstākļu sakritība.
Kontroles
lokuss pieder pie indivīda uzskatiem par to, kas izraisa noteiktus
rezultātus, kas noteic kādas situācijas un izvēles rezultātu.
Darba
kontroles lokuss nosaka internalizācija vai eksternalizā-ciju
darba apstākļos un attiecas uz indivīda ticības pakāpi, cik lielā mērā viņš
ir spējīgs kontrolēt notikumus darbā.
Tika
izmantotas šādas testa metodes - J. M. Orlova Sasniegumu vajadzības
tests (izstrādāts 1978. gadā) un Pola E. Spektora
metodika "Darba kontroles lokuss". Darba kontroles
lokusa skala (DKLS) ir 16 instrumentu vienības.
Testa
izstrāde ir balstīta uz priekšstatu par sasniegumu vajadzību no F. Hopes
"ES" koncepcijas. Vēlāk šis jēdziens tika pārveidots kā "sasniegumu
motīvs", ko H. Hekhauzens raksturoja kā centienus paaugstināt
savas prasmes, uzturēt tās pēc iespējas augstākā līmenī tajos
darbības virzienos, kuros sasniegumi tiek uzskatīti par obligātiem. Tests
izstrādāts, lai noteiktu cilvēka vajadzību sasniegt vēlamo rezultātu dažādās
darbības sfērās.
Jo vairāk
ballu tiek iegūts, jo izteiktāka ir respondenta nepieciešamība pēc
sasniegumu vajadzības.
Pola E. Spektora metodikā " Darba kontroles
lokuss" darba kontroles lokusa skala (DKLS) ir 16 instrumentu
vienības, kas izveidotas, lai novērtētu kontroles ticamību
darbavietā. Izlases raksturojums.
Dati tika
ievākti organizācijā X.
Izlases kopskaits ir 30 respondenti. Dzimuma sadalījums nav vienāds,
pētījumā piedalījās 26 sievietes un 4 vīrieši. Visiem respondentiem ir
augstākā izglītība, testa aizpildīšanā piedalījās respondenti vecumā
no 20 līdz 29 gadiem - 11 cilvēki, no Ai)
5. nodala
167
hdz 39 gadiem - 11 cilvēki, no 40 līdz 49 gadiem -
4 cilvēki un no 50 līdz 59 gadiem - 4 cilvēki. Nostrādātais laiks
uzņēmumā X ir
mazāk par 1 gadu - 2 cilvēkiem, no 1 līdz 2 gadiem - 6
cilvēkiem, no 3 līdz 5 gadiem - 9 cilvēkiem, no 6 līdz 8 gadiem - 6
cilvēkiem, no 9 līdz 10 gadiem - 5 cilvēkiem un vairāk par
10 gadiem - 2 cilvēkiem. Testu respondenti izpildīja individuāli. Pētījumā
iegūto datu atspoguļojums, analīze un interpretācija.
Lai
pierādītu izvirzīto hipotēzi, tika veikta Pirsona korelācija. Pir-sona
korelācijas koeficientu izmanto nepilnīgas lineārās sakarības tiešuma
noteikšanai, kad, pieaugot (vai samazinoties) viena mainīgā lieluma vērtībām,
pieaug vai samazinās otra mainīgā lieluma vērtību vidējie
lielumi. Analizējot testa rezultātus, var secināt, ka starp sasniegumu
vajadzību un darba kontroles lokusu uzņēmumā X aptaujātajiem respondentiem
sakarība nav izteikta, tā ir vērojama tendenču līmenī.
Lai noskaidrotu sasniegumu vajadzības un darba
kontroles lokusa testu rezultātu sadalījuma blīvumu, kā ari
integrālo biežumu procentos, tika izveidota histogramma un
kumulāti.
,100%
|
14,2 1b,6
|
ska
|
12
|
|
ntu
|
10
|
|
CD
|
|
|
TS
c
|
a;
|
|
o
|
|
|
esp
|
6
|
O
|
co
|
4
|
|
ctS
|
|
|
CD
|
2
|
|
>
|
n
|
|
Kumulatlvs
respondentu skaits procentos
Sasniegumu vajadzības biežuma grafiskais attēlojums
Sasniegumu vajadzības testa rezultātu iedalījums ballēs
14. attēls. Sasniegumu vajadzības testa histogrammas un kumulāta grafiks
Jo vairāk
tiek iegūtas balles, jo izteiktāka ir respondenta nepieciešamība pēc
sasniegumiem. Novērtēšanas skala no 0 līdz 23 ballēm.
Analizējot
rezultātus, secināju, ka neviens no aptaujātajiem respondentiem nav
ieguvis maksimālo ballu skaitu. 14. attēlā redzam, ka 12
respondenti ir ieguvuši 14,2 balles, 6 respondenti ieguvuši 15,6
balles, 5 respondenti ieguvuši 12,8 balles, pārējie respondenti ieguvuši
balles robežās no 10 līdz 11,4.
168
PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
100%
|
21,8 57,2 45,4
More 10 33,6
Kumulatīvs respondentu skaits procentos
60%
40% Darba kontroles lokusa biežuma grafiskais attēlojums
0%
Darba
kontroles lokusa testa rezultātu iedalījums ballēs
15. attēls. Darba
kontroles lokusa histogrammas un kumulāta grafiks
Ņemot vērā,
ka darba kontroles lokusa testā visi internāļi orientētie
jautājumi
tika pārveidoti par eksternālajiem jautājumiem, tad, salīdzinot
apstrādātos
rezultātus, varam secināt, jo zemāks testa rezultāts, jo
lielāka
tendence uz internālismu.
Atklāt
sakarību un spriest par to raksturu, formu, virzienu var pēc vairākām
metodēm. Viena no tām ir grafiskā attēlošanas metode, kurā uzskatāmi
var parādīt savstarpēju sakarību. Lai ilustrētu korelācijā iegūtos
datus, tika izveidota korelācijas diagramma un pētīts ar parādību savstarpējās
sakarības pētīšanas grafisko attēlošanas metodi.
3. diagramma. 25-59 gadus vecu darbinieku
izlases sasniegumu
vajadzības un darba kontroles lokusa sakarību korelācijas lauks
|
|
£3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
63
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a
|
|
|
|
|
1
|
o
|
|
|
|
|
m
|
®
|
Ēl
|
|
m
|
m
|
|
|
o
|
|
n
|
|
|
|
|
30
|
40
|
|
|
50
|
60
|
|
70
|
SV18
16
14 12
10 8
|
DKL
Sakarība nav
vērojama, jo korelācijas diagramma ir redzams haotisks
punktu sakopojums, kas iztēlē veido apli, dažām x vērtībām atbilst dažas
y vērtības bez noteiktām tendencēm. Ja starp parādībām reāli pastāv
sakarība, tad punkti, kas attēlo datu kopas vienības ar tām
5. nodala
169
atbilstošam faktoralās pazīmes
nozīmēm, grafika koncentrējas ap kādu iedomātu ģeometrisku līniju,
un ir pamats uzskatīt, ka starp pazīmēm pastāv tai atbilstošas formas
un virziena sakarības. Pamatojoties uz teoriju un aplūkojot 3.
diagrammu, redzam, ka starp faktorālo un rezultatīvo pazīmi nav
sakarības, jo pētāmās datu kopas vienības ir izkliedētas
korelāciju laukā.
Izvirzītā hipotēze,
ka pastāv 25-59 gadus vecu darbinieku vajadzība pēc
sasniegumiem un darba kontroles lokusa sakarības nav apstiprinājusies
(Pirsona r = -0,162), tā ir vērojama tikai tendenču līmenī. Iespējams, ka
sakarības ir konstatējamas skaitliski lielākās pētāmās grupās, pielietojot
vairākas metodes.
Viens no
testiem "Sasniegumu vajadzība" nav adaptēts Latvijas apstākļos,
tādēļ neparādās korelācija. Iespējams, testa aizpildīšana darba dienas
beigās deva neuzmanīgu testa aizpildīšanas rezultātu.
Sasniegumu
vajadzība tiek skaidrota kā noturīga centība sasniegt vēlamo
rezultātu dažādās darbības sfērās. Šī uzvedības motivācija piemīt visiem cilvēkiem,
taču katrs atsevišķs cilvēks var vairāk vadīties pēc sasniegumu motivācijas vai
izvairīšanās no neveiksmēm motīviem.
770 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
NOBEIGUMS
Rakstot šo grāmatu, autore vēlējās, pirmkārt,
parādīt daļu no teorētiskajiem un empīriskajiem pētījumiem,
kas ir paveikti laika posmā no 1999. gada līdz 2002. gadam,
otrkārt, pirmo reizi Latvijā izdot grāmatu, kurā būtu
apkopotas vismaz daļa atziņu par pieaugušo jeb brieduma psiholoģiju, kas būtu
pieejama lasītājam, kurš daudz ir dzirdējis par bērna
psiholoģiju, bet tikpat kā neko nav lasījis par sevi kā pieaugušo. Treškārt,
autore vēlējās arī ieskicēt dažas jaunas pieejas brieduma psiholoģijā, kas
Latvijā vēl nebija publicētas, - akmeoloģijas un pozitīvās psiholoģijas idejas par
izvēli, par potenciāla attīstības optimālajiem nosacījumiem sociālajā pieredzē, par sasniegumiem un profesionālo motivāciju. Autore ir darbā pieminējusi jēdzienu integratīvi
eklektiskais modelis, šo jēdzienu attiecinot uz kopējo grāmatas ideju un
struktūru, jo grāmatas struktūra ir
eklektiska, taču ar tendenci integrēties kop-veselumā ar ideju par akmi un pozitīvā attīstības potenciāla nosacījumiem
karjerā ar tendenci uzsvērt ideju par profesionālo motivāciju un sasniegumiem kā pieauguša cilvēka darba dzīves
izpausmi. Pētījuma procesā secināts, ka pieauguša cilvēka sasniegumu
motivācijai ir sakarība ar diverģento domāšanu, gatavību mainīties inovatīvos
sociālajos izvēles apstākļos, ir
sakarība ar paškontroles līmeni un internālo kontroles lokusu.
Autore uzskata, ka būtiski ir uzsākt
procesu, izdarot izvēli, uzņemties atbildību, uzdrīkstēties un gūt
no tā prieku.
Process ir attīstībā, un
pētījumi turpinās...
LITERATŪRA
1.
Ancāne G. (1999) Izdegšanas sindroms//Docus. - 02.
2.
Bendžamina D., Blok B. (2000) Kā atrast piemērotu darbu.
- R.: Rīgas
Menedžeru skola.
Menedžeru skola.
3.
Boulbijs Dž. (1998) Drošais pamats. - R.: Rasa ABC.
4.
Čārmeina S. (1999) Vīrieši un stress. - R.: Zinātne.
5.
Dolto F. (1997) Viss ir valoda. - R.: Preses Nams.
6.
Ēriksons E. (1998) Identitāte: jaunība un krīze. - R.:
Jumava.
7.
Karnegijs D. (1997) Līderis tevī. - R.: Jumava.
8.
Kā veidot karjeru. (2000) - P&G, Rīga.
9.
Mārkema U. (1997) Kā tikt galā ar stresu. - R.: Jumava.
10.
Meikšāne Dž. (1998) Psiholoģija mums pašiem. - R.: RaKa.
11.
Praude V., Beļčikovs J. (1996)
Menedžments. - R.: Vaidelote.
12. Reņģe V. (1999) Organizāciju psiholoģija. - R.: Kamene.
13.
Seljē H. (1983) Mana mūža stress. - R.: Zinātne.
14.
Vadības prasme. - R.: Juventa, 1997.
15.
Ach N. (1910) Ūber Willensakt und das Temperament. - Leipzig.
16.
Adams D. (1983) The Psychosocial Development of Professional Black
Women's Lives and the Consenquenses of Career for Their Personal
Happiness. - Berkeley, CA.
Women's Lives and the Consenquenses of Career for Their Personal
Happiness. - Berkeley, CA.
17.
Atkinson J.
W., Litwin G. H. (1960) Achievement Motive and Test
Anxiety Conceived as Motive to Approach Success and Motive to Avoid
Failure//Journal of Abnormal and Social Psychology. No. 60.
Anxiety Conceived as Motive to Approach Success and Motive to Avoid
Failure//Journal of Abnormal and Social Psychology. No. 60.
18.
Baltes P. B. (1987) Theoretical Propositions of Life-Span Developmental
Psychology: On the Dynamics of Growth and Decline//Developmental
Psychology, No. 23, p. 611-626.
Psychology: On the Dynamics of Growth and Decline//Developmental
Psychology, No. 23, p. 611-626.
19. Barnett M., Pleack M. (1992) Men's Multiple Roles and Their Relation
ship to Men's Psychological Distress/Journal of Marriage and the Family,
No. 54, p. 358-367.
ship to Men's Psychological Distress/Journal of Marriage and the Family,
No. 54, p. 358-367.
20. Baruch G., Bernett R. (1986) Role Quality, Multiple Role Involvement,
and Psychological Well-Being in Midlife WomeiV/Journal of Personality
and Social Psychology, No. 51, p. 578-585.
and Psychological Well-Being in Midlife WomeiV/Journal of Personality
and Social Psychology, No. 51, p. 578-585.
t 21. Baruch G.,
Bieren L., Barnett R. (1987) Women and
Gender in Research ; on
Work and Family Stress//American Psychologist, p. 130-135. ' 22. Baruch G., Brooks-Gunn J. (1984) The Study of Women in Midlife// Women in Midlife/Ed. by G. Baruch, J. Brooks-Gunn.
- New York, '■ Plenum, p. 1-8.
23.
Birren J. E.,
Cunningham W. R. (1985) Research on the Psychology
in
Aging: Principles and Experimentation//Handbook of the Psychology of
Aging. 2nd ed./ Ed. by J. E. Birren, K. W. Schaie. - New York: Van
Nostrand Reinhold.
Aging: Principles and Experimentation//Handbook of the Psychology of
Aging. 2nd ed./ Ed. by J. E. Birren, K. W. Schaie. - New York: Van
Nostrand Reinhold.
24.
Botwinik J. (1977) Intellectual Abilities//Handbook of the Psychology
171
172 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
of Aging/Ed, by J. Birren, K. W.
Schaie. -
New York, Van Nostrand Reinhold.
25. Boyd J. H., Weissman M. M. (1981) The Epidemiology of Psychiatric
Disorders of Middle Age: Depression, Alcoholism and Suicide//Modern
Perspectives in the Psychiatry of Middle Age/Ed, by J. G. Howels. -
New York: Brunnel/Mazel.
Disorders of Middle Age: Depression, Alcoholism and Suicide//Modern
Perspectives in the Psychiatry of Middle Age/Ed, by J. G. Howels. -
New York: Brunnel/Mazel.
26. Caplan&Cobb. (1998) Organization Change Development//Organiza~
tional Behaviour and Administration/Ed, by P. R. Lawrence. - London,
p. 910-916.
tional Behaviour and Administration/Ed, by P. R. Lawrence. - London,
p. 910-916.
27. Carter В., McGoldnck
M. (1980)
The Family Life Cycle. - New York:
Gardner.
Gardner.
28. Chanse P. (1981) That
Drained-Out, Used-Up Feeling//Psychology
Today, p. 88-95.
Today, p. 88-95.
29. Charness N. (1981) Seach
in Chess: Age and Skill Differences//Journal
of Experimantal Psychology: Human Perception and Performance, No. 7,
p. 467-476.
of Experimantal Psychology: Human Perception and Performance, No. 7,
p. 467-476.
30. Chiriboga D. A. (1981) The Developmental Psychology of Middle Age//
Modern Perspective in the Psychiatry of Middle Age/Ed, by J. Howells.
- New York: Brunner/Mazel.
Modern Perspective in the Psychiatry of Middle Age/Ed, by J. Howells.
- New York: Brunner/Mazel.
31. Clauser J. A. (1986) The Life Course: A Sociological Perspective. -
Englewood Cliffs, NF: Prentice Hall, p. 161.
Englewood Cliffs, NF: Prentice Hall, p. 161.
32. Cole G. A. (1995) Organizational
Behavoiur. - London, p. 212-235.
33. Crick N. R.,
Dodge K. A. (1994) A Review and Reformulation
of Social
Information Processing Mechanisms in Children Adjustment// Psycho
logical Bulletin, Vol.115, No. 1, p. 72-84.
Information Processing Mechanisms in Children Adjustment// Psycho
logical Bulletin, Vol.115, No. 1, p. 72-84.
34. Cross K. P. (1981) Adults
as Learners. - San Francisco: Jorrey-Bass.
35. Daniels P., Weingarten K. (1982) Sooner or Later: The Timing of Pa
renthood in Adult Lives. - New York: Norton.
renthood in Adult Lives. - New York: Norton.
36. Datan N., Ginsberg L. (1975) Life-Span Development Psychology. - New
York: Academic Press.
York: Academic Press.
37. Derr
С. В. (1986) Managing the New Careerists. - San Francisco: Jorrey-
Bass.
Bass.
38. Droege R. (1982) A
Psychosocial Study of the Formation of the Middle
Adult Life Structure in Women. - Berkeley: California School of
Professional Psychology.
Adult Life Structure in Women. - Berkeley: California School of
Professional Psychology.
39. Dubin
S. (1972) Obsolescence or
Life-Long Education: A Choice for the
ProfessionaV/American Psychologist, No. 17, p. 486-498.
ProfessionaV/American Psychologist, No. 17, p. 486-498.
40. DuBrin A. (1978) Psychological
Factors: Reentry and Mid-Career Crises//
Women in Midlife-Security and Fulfillment. - Washington, DC: Govern
ment Printing Office, p. 180-185.
Women in Midlife-Security and Fulfillment. - Washington, DC: Govern
ment Printing Office, p. 180-185.
41. Erikson E. H. (1959) The Problem of Ego Identity//E. H. Erikson.
Identity and the Life Cycle. Psychological Issues Monograph, No. 1.
Identity and the Life Cycle. Psychological Issues Monograph, No. 1.
42. Erikson E. H., Erikson J. M. (1981). Generativity and Identity// Harvard
Educational Review, No. 51, p. 249-269.
Educational Review, No. 51, p. 249-269.
/ ilfrultttii Г'i
43. EriksonE. H.(198DOnClcnerativiivandi ц.„, i ,u, ,ш|
Review, No. 51,ļ). 249-269.
Review, No. 51,ļ). 249-269.
44. FiskeM. (1980) Tasks and Criv
>I
Iii 'I'
'I' »,.
Interrelationship olCoiimiitim-nl. ^ щц||,< Mental Health and A^inR/lul. by J. K. Mirrcu, K. ii.
Cliffs, NJ: Prentice Hall.
45. Forrest
L., Mikolaitis
N. (1986) The KHation Coi
An Expansion of Career Development
Theory/Tilt-1 .in • i I'
Quarterly, p. 7(5-85.
46. French
E. G., Thomas F. N. (19Г>8)
The Relation <>l
/V
Motivation to Problem-Solving
Ktfeitivrness//Joum.il "I Л1 Social
Psychology. No. 5(i.
47. Frenkel-Brunswik E. (1963) Adjustments and Reorient.Hum m tin-
Course of the Life-Span//Psychological Studies of Human Dcvclniniicnt.
2nd ed./Ed. by R. G. Kuhlen, G. G. Thompson. - New York: Ap|>l
Century-Crofts.
Course of the Life-Span//Psychological Studies of Human Dcvclniniicnt.
2nd ed./Ed. by R. G. Kuhlen, G. G. Thompson. - New York: Ap|>l
48. Freud A. (1958) Adolescence//Psychoanalytic
Study of the Child,
Vol. 13. - New York: International Universities Press.
Vol. 13. - New York: International Universities Press.
49. Freudenberger H., Richelson G. (1980) Burnout: The High Cost of I ligh
Achievement. - New York: Anchor Press/Doubleday.
Achievement. - New York: Anchor Press/Doubleday.
50. Furnham A. (1984) Many
Sides of the Coin: The Psychology of Money
Usage//Personality and Individual Differences, Vol. 5.
Usage//Personality and Individual Differences, Vol. 5.
51. Furst K. (1983) Origins
and Evolution of Women's Dreams in Early
Adulthood. - Berkeley: California School of Professional Psychology.
Adulthood. - Berkeley: California School of Professional Psychology.
52. Gould
R. L. (1978) Transformations,
Growth and Change in Adult Life. -
New York: Simen&Schuster.
New York: Simen&Schuster.
53. Greis J. (2002) Craig.
Human Development, 7th ed. - Prentice
Hall,
p. 647-816.
p. 647-816.
54. Harris R., Ellicott A., Hommes D. (1986) The Timing of Psychological
Transitions and Changes in Women's Lives: An Examination of Women
Aged 45 to 60/Journal of Personality and Social Psychology, No. 51,
p. 409-416.
Transitions and Changes in Women's Lives: An Examination of Women
Aged 45 to 60/Journal of Personality and Social Psychology, No. 51,
p. 409-416.
55. Havignurst R. J. (1964) Stages of Vocational Development//Man in a
World at Work/Ed. By H. Borow. - Boston: Houghton Mifflin.
World at Work/Ed. By H. Borow. - Boston: Houghton Mifflin.
56. Havignurst
R. J. (1953) Human
Development and Education. -NewYork:
Longman.
Longman.
57. Hawkins M. J. (1970) The Structure of Human Personality. - London:
Methuen.
Methuen.
58. Heckhausen H. (1986) Motivationsanalyse der Anspruchsniveau.
Setzung. Psychologische Forschung. 1, 25.
Setzung. Psychologische Forschung. 1, 25.
59. Helson R., Picano J. (1990) Is the Traditional Role Bad for Women?//
Journal of Personality and Social Psychology, No. 59, p. 311-320.
Journal of Personality and Social Psychology, No. 59, p. 311-320.
60. Herzberg F., Mausner В., Snyderman В. В. (1959) The
Motivation to
Work. - New York.
Work. - New York.
174 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
61. Holt A. A. (1982) Occupational
Stress//Handbook of Stress/Ed, by
L. Goldberger. - New York: Free Press.
L. Goldberger. - New York: Free Press.
62. Horn J. L. (1982) The
Theory of Fluid and Crystallized Intelligence in
Relation to Concepts of Cognitive Psychology and Aging in Adulthood//
Aging and Cognitive Processes/Ed, by F. I.M. Craik, S. Trehub. - New
York: Plenum.
Relation to Concepts of Cognitive Psychology and Aging in Adulthood//
Aging and Cognitive Processes/Ed, by F. I.M. Craik, S. Trehub. - New
York: Plenum.
63. Hunt В., Hunt M.
(1975) Prime Time. - New York:
Stein&Day.
64.
Hunter S.,
Sundel M. (1989) Midlife Myths: Issues,
Findings and Practice
Implications. - Newbury Park, CA: Sage.
Implications. - Newbury Park, CA: Sage.
65.
Jones M. С (1979) Psychological Correlates of Somatic Development//
Child Development, No. 36, p. 899-911.
Child Development, No. 36, p. 899-911.
66.
Kallberg A.,
Rosenfeld R. (1990) Work in the Family and in
the Labour
Market: A Cross-National, Reciprocal Analysis//Journal of Marriage and
the Family, No. 52, p. 331-346.
Market: A Cross-National, Reciprocal Analysis//Journal of Marriage and
the Family, No. 52, p. 331-346.
67.
Kanter R. (1977) Men and Women of the Corporation. - New York: Basic
Books.
Books.
68.
Kegan R. (1982) The Evolving Self: Problem and Process in Human
Development. - Cambridge, MA: Harvard University Press.
Development. - Cambridge, MA: Harvard University Press.
69.
Kelvin P.,
JarrettJ. (1985) Unemployment: Its Social
Psychological
Effects. - Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Effects. - Cambridge, UK: Cambridge University Press.
70. Kessler R., McRae J. (1982) The Effect of Wives' Employment on the
Mental Health of Married Men and Women//American Sociological
Review, No. 47, p. 216-227.
Mental Health of Married Men and Women//American Sociological
Review, No. 47, p. 216-227.
71.
Kohn M. L.,
Schooler С (1983)
Work and Personality: Inquiry into
the
Impact of Social Stratification. - Norwood, NJ: Ablex.
Impact of Social Stratification. - Norwood, NJ: Ablex.
72. Kuhn T. S. Second Thought Paradigms//The Structure
of Scientific
Theories/Ed, by Suppe. - London: University of Illinois Press, p. 459-
482.
Theories/Ed, by Suppe. - London: University of Illinois Press, p. 459-
482.
73.
Labouvie-Vief
G. (1984)
Chapter in M. L. Commons, F. A.
Richards,
С Armon (Eds.) Beyond Formal Operations: Late Adolescence and Adult
Cognitive Development. - New York: Praeger.
С Armon (Eds.) Beyond Formal Operations: Late Adolescence and Adult
Cognitive Development. - New York: Praeger.
74.
Labouvie-Vief
G. (1987)
Article in Psychology and Aging, No. 2.
75.
Leary D.
Metaphor. (1992) Theory and Practice in the
History of
Psychology//Metaphors in the History of Psychology. - NY: Cambridge
University Press, p. 357-368.
Psychology//Metaphors in the History of Psychology. - NY: Cambridge
University Press, p. 357-368.
76. Lehman D., Nisbett R. (1990) A Longitudinal Study of the Effects of
Undergraduate Training on Reasoning//Development Psychology,
No. 26, p. 952-960.
Undergraduate Training on Reasoning//Development Psychology,
No. 26, p. 952-960.
77.
Lerner R. (1990) Plasticity, Person-Context Relations and Cognitive
Training in the Aged Years: A Developmental Contextual Perspective//
Developmental Psychology, No. 26, p. 811-815.
Training in the Aged Years: A Developmental Contextual Perspective//
Developmental Psychology, No. 26, p. 811-815.
78.
Levinson D.
J. (1978)
The Seasons of a Man's Life. - New York: Knopf.
79.
Levinson D.
J. (1983)
A Second Career: The Possible
Dream//Harvard
Business Review, p. 122-129.
Business Review, p. 122-129.
Literatūra 175
80. Levinson D. J. (1986) A Conception of Adult Development//American
Psychologist, No. 41, p. 3-13.
Psychologist, No. 41, p. 3-13.
81. Levinson D. J. (1990) The Seasons of a Women's Life: Implications for
Women and Men. - Boston.
Women and Men. - Boston.
82. Loevinger J. (1976) Ego
Development: Conceptions and Theories. - San
Francisco: Jorrey-Bass.
Francisco: Jorrey-Bass.
83. Lopata H. Z., Barnewolt D. (1984) The Middle Years: Changes and
Variations in Social Role Commitments//Women in Midlife/Ed. by
G. Baruch, J. Brooks-Gunn. - New York: Plenum, p. 83-108.
Variations in Social Role Commitments//Women in Midlife/Ed. by
G. Baruch, J. Brooks-Gunn. - New York: Plenum, p. 83-108.
84. Lynn R. (1991) The
Secret of Miracle Economy: Different National
Attitudes to Competitiveness and Money. - London.
Attitudes to Competitiveness and Money. - London.
85. Madison D. (2000) Can
Your Job Make You Sick?//Psychology Today. -
No. 12.
No. 12.
86. Maslach C, Jackson S. E. (1979) Burned-Out Cops and Their Families//
Psychology Today, p. 59-62.
Psychology Today, p. 59-62.
87. Maehr M. L., Breskamp L. A. (1986) The Motivation Factor: A Theory
of Personal Investment. - Lexington, MA: D. С Heath.
of Personal Investment. - Lexington, MA: D. С Heath.
88. Magnusson D. (1990) Personality Development from International
Perspective: The Need to Integrate Perspectives and Approaches in
Psychology/ZHandbook of Personality Theory and Research. - NY:
Guilford Press, p. 195-223.
Perspective: The Need to Integrate Perspectives and Approaches in
Psychology/ZHandbook of Personality Theory and Research. - NY:
Guilford Press, p. 195-223.
89. McBnde A. (1990) Mental
Health Effects of Women's Multiple Roles//
American Psychologist, No. 45, p. 381-384.
American Psychologist, No. 45, p. 381-384.
90. McGregor D. (1960) The
Human Side of Enterprise. - New York.
91. Michael M. (1997) Postmodern
Subjects: Towards a Transgressive
Social Psychology//Psychology and Postmodernism/Ed, by Kvale S. -
London: Sage Publications, p. 74-87.
Social Psychology//Psychology and Postmodernism/Ed, by Kvale S. -
London: Sage Publications, p. 74-87.
92. Miller N. E. (1941) An Experimental Investigation of Aquired Drives//
Psychological Bulletin. - No. 38.
Psychological Bulletin. - No. 38.
93. Moore W. E. (1969) Occupational
Socialization//Handbook of Sociali
zation Theory and Research/Ed, by D. A. Goslin. - Chicago: Rand
McNally.
zation Theory and Research/Ed, by D. A. Goslin. - Chicago: Rand
McNally.
94. Neugarten B. L. (1968) Adult Personality: Toward a Psychology of the
Life Cycle//Middle Age and Aging/Ed, by B. L. Neugarten. - Chicago:
University of Chicago Press.
Life Cycle//Middle Age and Aging/Ed, by B. L. Neugarten. - Chicago:
University of Chicago Press.
95. Neugarten B. L. (1968) The Awareness of Middle Age//Middle Age and
Aging/Ed, by B. L. Neugarten. - Chicago: University of Chicago Press.
Aging/Ed, by B. L. Neugarten. - Chicago: University of Chicago Press.
96. Neugarten B. L., Moore J. W. (1968) The Changing Age Status System//
Middle Age and Aging/ Ed. by B. L. Neugarten. - Chicago: University
of Chicago Press.
Middle Age and Aging/ Ed. by B. L. Neugarten. - Chicago: University
of Chicago Press.
97. Neugarten
B. L, Neugarten D. A. (1987) The
Changing Meaning of Age//
Psychology Today, No. 21, p. 28-33.
Psychology Today, No. 21, p. 28-33.
98. Okun B. F. (1984) Working
With Adults: Individual, Family and Career
Development. - Monterey, CA: Brooks/Cole.
Development. - Monterey, CA: Brooks/Cole.
176 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
99. Peck R. С. (1968) Psychological
Development in the Second Half of Life// Middle Age and Aging/Ed, by B. L. Neugarten. - Chicago: University of Chicago Press.
100. Peck R. F., Berkowitz H. (1964) Personality and Adjustment in Middle
Age//Personality in Middle and Late Life: Empirical Studies/Ed. By
B. L. Neugarten. - New York: Atherton.
Age//Personality in Middle and Late Life: Empirical Studies/Ed. By
B. L. Neugarten. - New York: Atherton.
101. Peterson B. E., Klohnen E. С (1995) Realization of Generativity in Two
Samples of Women at Midlife/Psychology and Aging, No. 10(1), p. 20-29.
Samples of Women at Midlife/Psychology and Aging, No. 10(1), p. 20-29.
102.PietromonacoP., Manis J.,
Markus H. (1987) The Relationship of Employment to Self-Perception and Well-Being in
Women: A Cognitive Analysis//Sex
Roles, No. 17(7-8), p. 467-476.
103. Prince M. (1993) Women,
Men and Moneystyles/J of Economic
Psychology. Vol. 14.
Psychology. Vol. 14.
104. Reinke B. J., Ellicott A. M., Harris R. L., Hancock
E. (1985)
Timing of
Psychosocial Changes in Women's Lives//Human Development, No. 28,
p. 259-280.
Psychosocial Changes in Women's Lives//Human Development, No. 28,
p. 259-280.
105. Repetti R., Matthews K., Waldron I. (1989) Employment and Women's
Health: Effects of Paid Employment on Women's Mental and Physical
HealtlV/American Psychologist, No. 44, p. 1394-1401.
Health: Effects of Paid Employment on Women's Mental and Physical
HealtlV/American Psychologist, No. 44, p. 1394-1401.
106. Riegel K. F. (1975) Adult Life Crises: A Dialectical Interpretation of
Development//Life-Span Developmental Psychology: Normative Life
Crises/Ed, by N. Datan, L. H. Ginsberg. - New York: Academic Press.
Development//Life-Span Developmental Psychology: Normative Life
Crises/Ed, by N. Datan, L. H. Ginsberg. - New York: Academic Press.
107. Riegel K. F. (1984) Chapter
in M. L. Commons, F. A. Richards,
С Armon (Eds.), Beyond Formal Operations: Late Adolescence and
Adult Cognitive Development. - New York: Praeger.
С Armon (Eds.), Beyond Formal Operations: Late Adolescence and
Adult Cognitive Development. - New York: Praeger.
108. Rhodes S. (1983) Age-Related
Differences in Work Attitudes and
Behaviour: A Review and Conceptual Analysis/ZPsychological Bulletin,
No. 93, p. 328-367.
Behaviour: A Review and Conceptual Analysis/ZPsychological Bulletin,
No. 93, p. 328-367.
109. Roberts
R., Newton P. M. (1987) Levinsonian
Studies of Women's Adult
Developmenty/Psychology and Aging, No. 2, p. 154-163.
Developmenty/Psychology and Aging, No. 2, p. 154-163.
110. Rodin J., Ickovics J. (1990) Women's Health: Review and Research
Agenda as We Approach the 21st Century//American Psychologist,
No. 45, p. 1018-1034.
Agenda as We Approach the 21st Century//American Psychologist,
No. 45, p. 1018-1034.
111. Salthouse Т., Mitchell
D. (1990)
Effect of Age and Naturally Occuring
Experience on Spatial Visualization//Development Psychology, No. 26,
p. 128-136.
Experience on Spatial Visualization//Development Psychology, No. 26,
p. 128-136.
112.
Salthouse T. (1987) The Role of Experience in Cognitive AgingZ/Annual
Review of Gerontology and Geriatrics/Ed, by K. W. Schaie, K. Eisdorfer. -
New York: Springer.
Review of Gerontology and Geriatrics/Ed, by K. W. Schaie, K. Eisdorfer. -
New York: Springer.
113.
Salthouse T. (1990) Cognitive Competence and Expertise in Aging//
Handbook of the Psychology of Aging/Ed, by J. Birren, K. W. Scliaio. -
San Diego: Academic Press.
Handbook of the Psychology of Aging/Ed, by J. Birren, K. W. Scliaio. -
San Diego: Academic Press.
114. Schaie K. W. (1977/1978). Toward a Stage Theory of Adult Cognitive
Developmenty/Journal of Aging and Human Development, No. 8,1). 129-138.
Developmenty/Journal of Aging and Human Development, No. 8,1). 129-138.
Literatūra 177
115. Schaie К. W. (1983) The
Seattle Longitudinal Study: A Twenty-One-
Year Exploration of Psychometric Intelligence in Adulthood//
Longitudinal Studies of Adult Psychological Development/Ed, by
K. W. Schae. - New York: Guilford.
Year Exploration of Psychometric Intelligence in Adulthood//
Longitudinal Studies of Adult Psychological Development/Ed, by
K. W. Schae. - New York: Guilford.
116. Schaie K. W. (1983) Twenty-One-Year
Exploration of Psychometric
Intelligence in Adults//Longitudial Studies of Adult Psychological
Development/Ed, by K. W. Schaie. - New York: Guilford.
Intelligence in Adults//Longitudial Studies of Adult Psychological
Development/Ed, by K. W. Schaie. - New York: Guilford.
117. Schaie K. W. (1986) Beyond
Calendar Definitions of Age, Period and
Cohort: The General Developmental Model RevisitedZ/Development
Review, No. 6, p. 252-277.
Cohort: The General Developmental Model RevisitedZ/Development
Review, No. 6, p. 252-277.
118. Schaie K. W. (1990) Intellectual
Development in Adulthood//Handbook
of the Psychology of Aging/Ed, by J. Birren, K. W. Schaie. - San Diego:
Academic Press.
of the Psychology of Aging/Ed, by J. Birren, K. W. Schaie. - San Diego:
Academic Press.
119. Schein E. H. (1978) Career Dynamics: Matching Individual and Organi
zational Needs. - Reading, MA: Addison Wesley.
zational Needs. - Reading, MA: Addison Wesley.
120. Schooler С (1987) Psychological
Effects of Complex Environments
* During the Life-Span: A Review and Theory/Cognitive Functioning and
* During the Life-Span: A Review and Theory/Cognitive Functioning and
Social Structure Over the Life Course/Ed, by С Schooler, K. W. Schaie. -Norwood,
NJ: Ablex, p. 24-29.
121. Sherman E. (1987) Meaning
in Mid-Life Transitions. - Albany: State
University of New York Press.
University of New York Press.
122. Sinfeld A. (1985) Being
out of Work//The Experience of Work/Ed, by
С Littler. - New York: St. Martin's Press, p. 190-208.
С Littler. - New York: St. Martin's Press, p. 190-208.
123. Stagner R. (1985) Aging
in Industry//Handbook of the Psychology of
Aging. 2nd ed./Ed. by J. Birren, K. Schaie. - New York: Van Nostrand
Reinhold, p. 789-817.
Aging. 2nd ed./Ed. by J. Birren, K. Schaie. - New York: Van Nostrand
Reinhold, p. 789-817.
124. Stewart W. (1977) A
Psychosocial Study of the Formation of the Early
Adult Life Structure in Women. - New Tork.
Adult Life Structure in Women. - New Tork.
125. Super D. E. (1957) The
Psychology of Career. - New York: Har-
per&Brothers.
per&Brothers.
126. Thomas L. E. (1979) Causes
of Mid-Life Change from High Status
Career//Vocational Guidance Quarterly, No. 27, p. 202-208.
Career//Vocational Guidance Quarterly, No. 27, p. 202-208.
127. Troll L. E. (1985) Early
and Middle Adulthood: The Best Is Yet to
Come - Maybe. 2nd ed. - Monterey, CA: Brooks/Cole, p. 38.
Come - Maybe. 2nd ed. - Monterey, CA: Brooks/Cole, p. 38.
128. Troll L. E. (1989) Myths
of Midlife: Intergenerational Relationships//
Midlife Myths: Issues, Findings and Practice Implications/Ed, by
S. Hunter, M. Sundel. - Newbury Part, CA: Sage, p. 213.
Midlife Myths: Issues, Findings and Practice Implications/Ed, by
S. Hunter, M. Sundel. - Newbury Part, CA: Sage, p. 213.
129. Vaillant G. (1977) The
Climb to Maturity: How the Best and Brightest
Came of Age//Psychology Today, p. 34 ff.
Came of Age//Psychology Today, p. 34 ff.
130. Vroom V. H., Deci E. L. (1972) An Overview of Work Motivation//
Reading in Industrial and Organizational Psychology. - New York.
Reading in Industrial and Organizational Psychology. - New York.
131. Ware P. (1992) Anger
and Occupational Well-Being//Psychology and
Aging, No. 7(1), p. 37-45.
Aging, No. 7(1), p. 37-45.
178 PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
132. Wernimont P., Fitzpatrick S. (1972) The Meaning of Money//Journal of
Applied Psychology, Vol. 56.
Applied Psychology, Vol. 56.
133. Whitbourne S. K. (1986) The Me I Know: A Study of Adult Develop
ment. - New York: Praeger.
ment. - New York: Praeger.
134. Whitbourne S. K. (1986) Adult Development. - New York: Praeger.
135. Whyte W. F. (1955) Money
and Motivation: An Analysis of Incentives
in Industry. - New York.
in Industry. - New York.
136. Willis S. (1990) Introduction
to the Special Section on Cognitive Training
in Later Adulthood//Developmental Psychology, No. 26, p. 875-878.
in Later Adulthood//Developmental Psychology, No. 26, p. 875-878.
137. Willis
S. (1989) Adult
Intelligence//Midlife Myths: Issues, Findings, and
Practice Implications/Ed, by S. Hunter, M. Sundel. - Newbury Park,
CA: Sage, p. 97-112.
Practice Implications/Ed, by S. Hunter, M. Sundel. - Newbury Park,
CA: Sage, p. 97-112.
138. Winterbottom M. R. (1958) The Relation of Need for Achievement to
Learning Experiences in Independence and Mastery//Motives in
Fantasy, Action and Society. - New York.
Learning Experiences in Independence and Mastery//Motives in
Fantasy, Action and Society. - New York.
139. Young P. T. (1948) Motivation
of Behavior. - New York.
140. Бамбурова А. И. (1985)
Мотивация совместной
музыкальной дея
тельности юношеских групп: Психология воспитания в первичном
коллективе. — Ярославль.
тельности юношеских групп: Психология воспитания в первичном
коллективе. — Ярославль.
141.
Богуш Н. Р. (1962) О
влиянии различных форм внешнего стиму
лирования на эффективность движений и действий//Проблемы пси
хологии спорта. — Москва.
лирования на эффективность движений и действий//Проблемы пси
хологии спорта. — Москва.
142. Бранский В. П.,
Пожарский С. Д. (2001) Социальная синергетика
и акмеология. Теория самоорганизации индивидуума и социума. —
Санкт-Петербург.
и акмеология. Теория самоорганизации индивидуума и социума. —
Санкт-Петербург.
143. Васильков А. М.,
Иванов С. С. (1997) Динамика мотивационных
установок к профессии военного врача в процессе обучения в воен
но-медицинском вузе/Ананьевские чтения-97: Тезисы научно-прак
тической конференции. — СПб.
установок к профессии военного врача в процессе обучения в воен
но-медицинском вузе/Ананьевские чтения-97: Тезисы научно-прак
тической конференции. — СПб.
144. Введенский Н.
Е. (1952) Условия
продуктивности умственной ра
боты/Сеченов И. М., Павлов И. П., Введенский Н. Е. Физиология
нервной системы: Избранные труды. Кн. 2, вып. 3. — Москва.
боты/Сеченов И. М., Павлов И. П., Введенский Н. Е. Физиология
нервной системы: Избранные труды. Кн. 2, вып. 3. — Москва.
145. Виханский О. С,
Наумов А. И. (1998) Менеджмент. - Москва.
146. Гейл Шихи. (1999) Возрастные кризисы. — СПб:
Ювента.
147.Дейнека О. С. (1999) Экономическая психология. — СПб.
147.Дейнека О. С. (1999) Экономическая психология. — СПб.
148. Дмитриева М. В. (1998) Изучение
мотивационной структуры личности безработных/Ананьевские чтения-98: тезисы
научно-практической конференции. ~
СПб.
149.Джоэлл Л. (2001) Индустриально-организационная
психология. — Санкт-Петербург:
Нева; М.: Олма пресс.
150. Журавлев П. А. (1976) О влиянии поощрений и
порицаний па волевую активность младших школьников/Материалы III научной конференции по проблемам
психологии воли. — Рязань.
179
151.
Занюк С. (2001) 1 кихология мотивации. — С.-П.: Хика-Центр.
152.
Ильин Е. П. (2000) Мотивация и
мотивы. ~~ СПб.:
Питер.
153.
Ильин Е. П.,
Скребни В. В.,
Семенов М. И. (1967) Отношение
между максимальным и оптимальным показателями быстроты дви
жений у школьников/Материалы VIII научной конференции по
воэростной морфологии, физиологии и биохимии. — Москва.
между максимальным и оптимальным показателями быстроты дви
жений у школьников/Материалы VIII научной конференции по
воэростной морфологии, физиологии и биохимии. — Москва.
154. Ильина М.
Н. (1976) Связь
способности к проявлению выносли
вости и волевого усилия с некоторыми психофизиологическими и
психовозрастными характеристиками человека. — Л.
вости и волевого усилия с некоторыми психофизиологическими и
психовозрастными характеристиками человека. — Л.
155.
Крайг Г. (2001) Психология
развития. — Санкт-Петербург: Питер.
156. Левин К. (2001) Динамическая
психология: Избранние труды. —
М.: Смысл.
М.: Смысл.
157.
Марищук В. Л., Серова Л. К. (1980) О влиянии коллективистского
типа мотивации на успешность соревновательной деятельности/Аичность
в системе коллективных отношений: Тезисы докладов всесоюзной
конференции в г. Курске. — Москва.
типа мотивации на успешность соревновательной деятельности/Аичность
в системе коллективных отношений: Тезисы докладов всесоюзной
конференции в г. Курске. — Москва.
158. Менегетти А. (2001) Женщина третьего
тысячилетия. — М.:
ННБФ
"Онтопсихология".
"Онтопсихология".
159. Наумова Н.
Ф., Слюсарянский М.
А. (1970) Удовлетворённость
трудом и некоторые характеристики личности/Социальные иссле
дования. Вып. 3. — Москва.
трудом и некоторые характеристики личности/Социальные иссле
дования. Вып. 3. — Москва.
160. Нюстром Дж.,
Дейвисе К. (2000) Организационное поведение. —
Санкт-Петербург: Питер.
Санкт-Петербург: Питер.
161.
Практическая психодиагностика. (1999)
— Самара: Бахрах.
162. Пуни А.
Ц. (1959) Очерки психологии спорта. — Москва.
163. Пушкина Т. А. (1980) Некоторые принципы
конструирования ком
плекса методик для изучения мотивации учебной деятельности/Новые
исследования в психологии. — № 2.
плекса методик для изучения мотивации учебной деятельности/Новые
исследования в психологии. — № 2.
164. Русалинова А. А.,
Судит Я. И. (1973) Некоторые социально-психо
логические аспекты текучести кадров: Социальная психология и
социальное планирование. — Л.
логические аспекты текучести кадров: Социальная психология и
социальное планирование. — Л.
165. Семёнов В. Е. (1973) Влияние
социально-психологического климата
на текучесть кадроЕ среди рабочих: Социальная психология и со
циальное планирование. — Л.
на текучесть кадроЕ среди рабочих: Социальная психология и со
циальное планирование. — Л.
166. Стресс жизни/Сост.
Лэилс. (1994) — Москва.
167. Хекхаузен X. (2001) Психология мотивации достижения. — С.-П.:
Речь.
Речь.
168.Хорни К. (2000) Наши внутренние
конфликты. — М.:
Апрель Пресс,
Изд-во ЭКСМО-Пресс.
169.Чугунова Э. С. (1985) Социально-психологические
особенности профессиональной мотивации в инженерной деятельности и проблемы пюрческой активности/Психологический журнал.
~~ № 4.
170. Шадрикон В. Д. (1982) Проблемы
системогинеза профессиональной
деятельности. — Москва.
180
PIEAUGUŠO PSIHOLOĢIJA
171. Ядов В. А., Здравомыслов А. Г. (1967) Человек и его
работа: Социологические исследования. — Москва.
172.Янчук В. А. (2000) Методология, теория и
метод в современной социальной психологии и персонологии:
Интегративно-еклектический подход. — Минск: Bestprint.
173.
http://psy.piter.com/library/
174. http://www.psychology.ru/library/
175. www.churchlink.com.au/churchlink/forum/r...ss
burnout.html
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru