Jo/9
JV
ALEKSEJS
VOROBJOVS
. < '1
SOCIĀLĀ
psiholoģija
^ Teorētiskie
pamati
Eksperimentāls
mācību līdzeklis
Latvijas Universitātes
BIBLIOTĒKA
, ■ • -tu -
, ...,:..:■■$.'.■•■.'■ un
Sfb:ii
•t ■ 4- "«īll'l J>- /
Rīga 2002
A. Vorobjovs Sociālā psiholoģija. Teorētiskie pamati
Eksperimentāls mācību
līdzeklis.
Grāmata tiks vēl pilnveidota un papildināta pēc tās aprobācijas.
Korektore S. Kramena
Datorsalikums: U. Liepiņš Vāka
noformējums: O. Ļifanova
Darba
autortiesības ir aizsargātas saskaņā ar LR likumu «Par autortiesībām un blakustiesībām». Darba kopēšana ir
stingri aizliegta. Materiāla izmantošanas gadījumā atsauce uz grāmatu obligāta.
Izdevējs
SIA «Izglītības soļi» ,.
К. Valdemāra
ielā 163, Rīgā, LV-IOB,^
tālr. 7373306 ;-*^
tālr. 7373306 ;-*^
Iespiests SIA «JUMI» Lienes ielā 19, Rīgā, LV-1009
© SIA
«Izglītības soļi», 2002
ISBN 9984-712-33-8 © A. Vorobjovs, 2002
ISBN 9984-712-33-8 © A. Vorobjovs, 2002
teoriltiikie pamati
PIRMĀ NODAĻA
SOCIĀLĀS
PSIHOLOĢIJAS PRIEKŠMETS,
STRUKTŪRA UN METODES.................................................. 9
,,(,
Sociālās psiholoģijas priekšmets................................................. 9
Sociālās psiholoģijas struktūra.......................................... 14
rr Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā.................................................... 14
Eksperimentāli objektīvās metodes sociālajā psiholoģijā.................. 15
Psihodiagnostiskā metode
sociālajā psiholoģijā..................................... 20
Psihodiagnostiskās metodes
vispārīgs raksturojums........................... 20
Testi
sociālajā psiholoģijā......................................................................... 21
Aptaujas metode sociālajā psiholoģijā...................................................... 32
Aptaujlapu metodikas............................................................................... 32
Projektīvās metodes
sociālajā psiholoģijā................................................ 36
Psihodiagnostiskā pētījuma
organizācijas vispārējie noteikumi........ 41
Testa
standartizācija.................................................................................. 41
П
Testa drošība................................................................................................. 46
č.~ Testa validitātes problēma........................................................................ 47
Speciālās metodes sociālajā
psiholoģijā.................................................... 52
Starpkultūru
eksperiments........................................................................ 52
Longitīdā metode........................................................................................ 54
Kontentanalīzes
metode............................................................................ 56
Matemātiskā metode sociāli
psiholoģiskajos pētījumos........................ 58
Statistiskā metode sociāli
psiholoģiskajā pētījumā.............................. 59
Korelācijas
dihotomiskie koeficienti....................................................... 65
Kriteriālās
analīzes metode.......................................................................... 72
~f. Faktoranalīzes metode............................................................................... 77
■■> Statistisko datu uzrādīšanas un attēlošanas
paņēmieni................. 78
tt
.sSn','m, Aleksejs
Vorobjovat-
OTRĀ NODAĻA
PERSONĪBAS PSIHOLOĢIJA................................................................. 87
Cilvēks,
indivīds, individualitāte............................................................. 87
Vispārīgs
priekšstats par personību........................................................ 87
Personības teorija mūsdienu psiholoģiskajās
pieejās......................... 88
Personības teorijas ASV psiholoģijā...................................................... 91
Personības
teorija neobiheivioristiskajā pieejā...................................... 97
Personība
no B. Skinera operantās iemācīšanas pozīcijām............. 97
Personība no «frustrācijas
un agresijas» un atdarināšanas
teorijas
pozīcijām...................................................................................... 99
Personības teorija kognitīvajā pieejā..................................................... 102
K. Levina personības lauka teorija...................................................... 102
Kognitīvās atbilstības
teorijas.................................................................. 105
F. Haidera struktūrlīdzsvara
teorija..................................................... 105
L.
Festingera kognitīvās disonanses teorija........................................ 106
Č.
Osguda kongruentitātes teorija........................................................ 108
Kognitīvā holisma teorijas......................................................................... 110
S. Aša sociālās percepcijas
teorija......................................................... 110
Dž. Kellija personisko
konstruktu teorija............................................. 112
Personības sociāli
kognitīvās teorijas...................................................... 114
i .
A. Banduras sociāli kognitīvā personības teorija................................ 114
īiķ Dž. Rotera
personības sociālās iemācīšanās teorija........................... 117
^>
.. V. Mišela kognitīvi afektīvā
personības teorija................................. 123
£? Personības
iezīmju teorijas......................................................................... 126
'*. G. Olporta dispozicionālā personības teorija..................................... 126
*■■■■:
. R. Ketela personības iezīmju
struktūrteorija................................................ 129
• H. Aizenka personības
tipu teorija....................................................... 132
Personība humānistiskajā psiholoģijā..................................................... 133
Fenomenoloģiskā
personības teorija...................................................... 134
Personība
V. Džeimsa apziņas psiholoģijas skatījumā.................... 134
K. Rodžersa fenomenoloģiskā
personības teorija............................. 136
A. Maslova personības
humānistiskā teorija..................................... 138
S. Grofa transpersonālā
personības teorija......................................... 140
R.
Meija eksistencionālā personības teorija........................................ 143
Personības
teorijas psihoanalītiskajā orientācijā................................. 147
Z. Freida klasiskā
psihoanalīze par personību.................................... 147
Personības
teorija K. G. Junga analītiskajā psiholoģijā.................... 152
Satfflās psiholoģijas teorētiskie pamati
s"s Personības teorija A.
Adlera individualpsiholoģijā........................... 154
,r, Personības teorija Ē. Fromma
humānistiskajā psihoanalīzē............. 156
~ļ..... K. Hornejas personības sociokulturālā teorija.................................... 159
ŗ. Ē. Eriksona
egopsiholoģiskā personības teorija..................................... 162
Jaunākie personības pētījumi
psihoanalītiskajā orientācijā............ 165
Г Personība darbības psiholoģijas saturā.................................................. 167
■л К. Platonova personības struktūrdinamiskais modelis...................... 168
У А. Petrovska personības personalizācijas
koncepcija........................ 169
Personības aktivitātes un
attīstības problēmas...................................... 171
Personības aktivitātes vadības
principi................................................ 172
Personības selektīvās
aktivitātes un satura veidošanās
periodizācija ontoģenēzē......................................................................... 176
Personības interpersonālās
veidošanās laikmets................................ 182
Personības metapersonālās
veidošanās laikmets.............................. 184
Personības saturs personības
brieduma ērā......................................... 187
Personības
saturs gerontoloģiskajā periodā........................................ 190
Vajadzība
un motīvs kā personības aktivitātes avoti....................... 191
Vajadzību
klasifikācija un veidi........................................................... 192
Vajadzību
attīstība................................................................................. 195
Motīvu
klasifikācija................................................................................ 197
Uzvedības motivācija............................................................................. 200
Daži uzskati par cilvēka
motivācijas mehānismiem......................... 200
Personības attīstības sociāli
psiholoģiskā būtība.............................. 203
Personība
pasaules sakaru sistēmā...................................................... 203
Personības socializācija un
audzināšana............................................ 204
Vispārējs jēdziens par
pašaudzināšanu............................................... 209
Pašaudzināšanas
psiholoģiskie mehānismi.......................................... 210
Pašaudzināšanas organizācijas
formas................................................ 211
Pašaudzināšanas
vadīšanas ceļi............................................................ 212
TREŠĀ NODAĻA
SASKARSMES PSIHOLOĢIJA............................................................... 215
Saskarsme
starppersonu attiecību sistēmā.......................................... 215
Vispārīgs
jēdziens par saskarsmi............................................................ 215
Neverbālā
saskarsme............................................................................... 217
Verbālā
saskarsme................................................................................... 220
Savstarpējās
saprašanās mehānismi saskarsmē............................... 223
Saskarsmes barjeras................................................................................ 224
Praktiski
padomi saskarsmes optimizācijai........................................ 226
М-1
CETURTĀ NODAĻA
GRUPU PSIHOLOĢIJA.............................................................................. 231
Grupu
izpētes problēmas......................................................................... 231
Grupu veidi............................................................................................... 232
Lielo
grupu psiholoģija.............................................................................. 233
V.
Vunta «Tautu psiholoģija»............................................................... 234
G. Lebona «Pūļa psiholoģija»............................................................... 236
G.
Tarda «Pūļa psiholoģija»................................................................... 239
«Masu
psiholoģija» Z. Freida psihoanalīzē........................................ 241
V.
Makdugala lielo grupu hormiskā psiholoģija................................ 244
K. Marksa «Šķiru psiholoģija».............................................................. 245
īsa salīdzinoša analīze par galvenajiem viedokļiem lielo
grupu
teorijā............................................................................................. 247
Mazo
grupu psiholoģija.............................................................................. 250
Mazo
grupu teorijas amerikāņu sociālajā psiholoģijā..................... 250
Mazās grupas teorijas
interakcionistiskajā orientācijā.................... 251
Referentēs grupas teorijas...................................................................... 251
Grupas lomu teorijas............................................................................... 253
Grupu
teorija simboliskajā interakcionismā...................................... 258
Grupa diādiskās mijiedarbības
teorijās............................................... 260
Grupu
teorijas kognitīvajā pieejā......................................................... 264
Mazās
grupas sociometriskā teorija.................................................... 267
Mazās
grupas teorija darbības psiholoģijā........................................... 270
Mazās grupas priekšstata
īpatnības darbības psiholoģijā.............. 270
Mehānismi, kas nodrošina
dinamiskos procesus grupā................... 271
Grupas
attīstības līmeņi......................................................................... 274
■ Kolektīvs kā grupas attīstības augstākais līmenis............................ 275
Personības veidošanās
starppersonu attiecību sistēmā................... 276
Grupu
fenomeni............................................................................................ 277
Grupas ietekmes uz tās
locekļiem fenomeni...................................... 279
•'
i •• Personības ietekmes uz grupu
fenomens........................................... 284
?'i Kopgrupu fenomeni.................................................................................... 288
?.l
L Grupas sociālpsiholoģiskais klimats..................................................... 303
Grupu
konflikti............................................................................................. 304
Starpgrupu konflikti................................................................................ 304
Starppersonu konflikti grupās
(iekšgrupu konflikti).......................... 308
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Psihokorekcijas grupas................................................................................ 310
Jēdziens, struktūra,
funkcijas, vadība un procesi
psihokorekcijas grupās............................................................................ 310
Psihokorekcijas
grupu veidi.................................................................... 312
Geštaltpsiholoģiskā orientācija.............................................................. 313
Psihoanalītiskā orientācija...................................................................... 315
Kognitīvā orientācija................................................................................ 319
Humānistiskā orientācija........................................................................ 321
Sociometriskā
pieeja............................................................................... 323
Sociāli
biheivioristiskā orientācija........................................................ 324
NOSLĒGUMS......................................................................... 327
CITĀTU PIRMAVOTI........................................................... 328
PIELIKUMS........................................................................... 330
Hf
PIRMĀ
NODAĻA
Sociālās psiholoģijas priekšmets
Pētījamā priekšmeta noteikšana jebkurā zinātnē ir
ļoti sarežģīta problēma, tāpēc
jautājums par pētījamā priekšmeta izdalīšanu — tas ir jautājums par zinātniskās disciplīnas statusa
piešķiršanu, bez kura tā zaudē teorētisko patstāvību un
praktisko nozīmību. Tā kā sociālā psiholoģija tapusi uz dažādu starpdisciplīnu (fizioloģijas, socioloģijas,
filozofijas, vispārīgās psiholoģijas un
pat netradicionālās fizikas) zināšanu pamata, tad tā var «izšķīst» šajās blakus zinātnēs un tādējādi zaudēt savu
patstāvību. Vairākums sociālo psihologu
apgalvo, ka sociālā psiholoģija ir pilnīgi patstāvīga zinātne, kurai ir savs priekšmets, pētīšanas metodes un uzbūves
principi. Viņi vēršas pret uzskatu,
ka sociālā psiholoģija ir kā «vestibils», kur nejauši satiekas psihologs un sociologs, psihologs un fiziologs, psihologs un
fiziķis un tā tālāk, un pret to, ka
sociālā psiholoģija tiek aplūkota tikai kā vispārīgās psiholoģijas nozare.
Lai pierādītu sava priekšmeta esamību sociālās
psiholoģijas zinātnē, pievērsīsimies
tās tapšanas vēsturiskai analīzei.
Sociālā psiholoģija tapa uz atsevišķu
eksperimentālu rezultātu apkopojumu pamata, kuros fiksēta grupu ietekme uz personības darbības un uzvedības rezultātiem, kā arī atbilstoši ievērojamu
zinātnieku izstrādātajām sociālās psiholoģijas
viengabalainajām programmām.
Par atsevišķu sociālās psiholoģijas pētījumu
aizsākumu var uzskatīt psihologa N. Tripleta (N.
Tripplett) 1898. gadā aprakstītos novērojumus par riteņbraucēju rezultātiem. Tika konstatētas ievērojamas atšķirības
sasniegtajā ātrumā gan tribīņu tuvumā, kur bija skatītāji, gan tur, kur
to nebija. Ātrums palielinājās,
riteņbraucējiem sacenšoties citam ar citu, bet ne tad, kad katrs brauca viens
pats. Pamatojoties uz to, N. Triplets izvirzīja problēmu par citu
Aleksejs Vorobjovs
klātesošo cilvēku ietekmi uz personības kaut kādas darbības izpildes rezultātiem. (19)
No 1989. līdz 1930. gadam eksperimentālo pētījumu
spektru pēc līdzīga scenārija
realizēja virkne zinātnieku. Psihologs V. Mēde (W. Mjede) veica eksperimentus, kuros tika pētītas spēka
mērītāju rādītāju izmaiņas gan citu klātbūtnē, gan bez tās, priekšmetu skaita precīza
novērtējuma izmaiņas (piemēram, zirņu skaits stikla
burkā).
Amerikāņu psihologs G. Olports (G. W. Allport) 1920.
gadā publicēja eksperimentālos
datus par pētījamā rezultātu izmaiņām citu klātbūtnē un bez tās, par to, kā viņš izpilda vienkāršus
dalīšanas un reizināšanas, burtu nosvītrošanas piemērus.
Liels pētījumu spektrs tika veikts
zoopsiholoģijā. Iegūtie rezultāti liecināja, ka citu īpatņu klātbūtnē skudras ātrāk rok smiltis,
cāļi ātrāk uzknābā graudus
utt.
Personības paaugstināta aktivitāte citu klātbūtnē
tika nosaukta par sociālo fasilitāciju
(angl. facility— vieglums, labvēlīgi apstākļi).
Amerikāņu sociālā psihologa R. Zajonsa (R. B.
Zajonč) (1965) vēlākajos darbos
tika atklāti sociālās fasilitācijas (klātesošo skaits, pētījamā emocionālais stāvoklis, aktivitātes forma— fiziskā un
intelektuālā, uzdevuma sarežģītība) izpausmes apstākļi un vienlaikus fiksēts
sociālās inhibīcijas (lat. inhibere — valdīties, apturēt) efekts. (20) Sociālā
inhibīcija izpaužas tādējādi, ka pētījamā darbības
izpildes rezultāti pasliktinās citu klātbūtnē. Galvenais fasilitācijas atklāsmes nosacījums ir nepazīstamu cilvēku
klātbūtne fizisku vai ne visai augstas
grūtības pakāpes monotonu intelektuālu darbību izpilde. Sociālā inhibīcija
galvenokārt izpaužas sarežģītu intelektuālo uzdevumu risināšanā.
Paralēli eksperimentālajiem pētījumiem notika
teorētisko pamatu intensīva pārstrāde.
To veica tā laika vadošie psihologi un filozofi. Svarīgāko ieguldījumu sociālās psiholoģijas teorētisko pamatu
izstrādē deva V. Vunts (W. Wundt), G. Lebons (G.
LeBori), G. Tards (G. Tarde), Z. Freids (Z. Freud) un citi.
Pētījamo sociāli psiholoģisko parādību
sarežģītība, metodoloģisko pieeju un principu atšķirība dažādās zemēs dažādu zinātnieku vērtējumos rada
grūtības viennozīmīgi atbildēt uz jautājumu: «Ko pētīt?» Kā pierādījumu tam gribētos raksturot pazīstamu sociālo
psihologu definējumus par sociālās psiholoģijas priekšmeta izpratni.
Tā, piemēram, mūsdienu amerikāņu sociālais
psihologs R. Zajonss sociālās psiholoģijas
priekšmetu un tā atšķirību no vispārīgās psiholoģijas priekšmeta raksturo šādi:
«Ja pele, virzīdamās pa labirintu, kreisajai ejai priekšroku dod tāpēc, ka tur atrodas barība, tad šādu
izturēšanos pēta psihologs. Ja pele nogriežas pa kreisi tāpēc, ka labajā ejā tup cita pele, tad ar tādu
uzvešanos jānodarbojas
sociālajam psihologam.» (20; 21)
10
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Kāds cits amerikāņu zinātnieks — D. Maiers (D. G. Myers) —
atzinis, ka «sociālā
psiholoģija ir zinātne, kas pēta, kā cilvēki domā cits par citu, kā viņi
ietekmē cits citu un kā attiecas cits pret citu». (25; 29)
Mūsdienu vācu
sociālais psihologs F. Hese (F. Hesse) norāda: «Sociāli psiholoģisko pētījumu priekšmets vispirms ir
indivīdu uzvedība un pārdzīvojumi, ko determinē (nosaka) sabiedrības
grupu un indivīdu savstarpējās iedarbības process.»
(2; 13) Franču sociālais psihologs S. Moskoviči (S. Moscovici) apgalvo: «Tātad sociālās psiholoģijas pētījumu
joma— tās ir grupas un indivīdi, kuri rada savu realitāti, valda cits pār citu
un veido gan sakarus, kas apvieno viņus, gan arī nodalošās atšķirības.
Ideoloģija— tās ir viņu preces, attiecības
— maiņas un lietošanas līdzekļi, bet valoda — nauda.» (14; 60) Šis spriedums S. Moskoviči noved pie
secinājuma: «Sociālā psiholoģija ir
zinātne par uzvedību, ja turklāt tiek pieņemts, ka tā nodarbojas ar šās
uzvedības diezgan specifisko tipu— «simbolisko».» (14; 61)
Mūsdienu zviedru psihologs I. Izraels (/. Israel)
norāda: «Ja socioloģija un
psiholoģija var izpētīt cilvēku kā ietekmes objektu, tad sociālajai
psiholoģijai viņš jāvērtē kā
subjekts, darbības aģents.» (5; 171)
Mūsdienu krievu psihologi A. Petrovskis (А. В.
Петровский), В. Parigins (Б. Д. Паригин) un
citi arī pēta sociālās psiholoģijas priekšmeta saturu. B.
Parigins raksta: «Sociālās psiholoģijas kā zinātnes par dažādu sabiedrisko grupu, iedzīvotāju masu psihiskās darbības
likumiem priekšmeta izpratne, protams, nenoved pie atteikšanās no pētījuma par
to, kāda ir indivīda vieta, prestižs
un loma tai vai citā sociālajā grupā, kāda ir kolektīva un visas sociālās vides ietekme uz personības psiholoģiju.»
(26; 18)
Kā pēdējos sociālās psiholoģijas priekšmeta
definējumus minēsim mūsdienu vācu psihologu V. Mertena (W.
Mertons) un G. Fuksa (G. Fuchs) viedokļus, kas izklāstīti darbā «Sociālās psiholoģijas krīze?» (1978). Pēc autoru
domām, sociālās psiholoģijas
priekšmetam jābūt šādām savstarpēji saistītām kategorijām:
•
«Es —
otrs» mijiedarbība;
•
sociālo
apstākļu (tostarp grupu) ietekme uz indivīda uzvedību;
•
indivīda
ietekme uz šiem apstākļiem;
•
grupu
savstarpējā ietekme;
•
«Es —
otrs» mijiedarbība, kas pastiprināta ar visu sociālo kontekstu.
(H)
Darbi sociālajā fasilitācija kļuva par vienu no
eksperimentālās sociālās psiholoģijas teorētisko pamatu veidotājiem.
Tieši eksperimentālie pētījumi sociālajā
fasilitācija spilgti iezīmēja problēmu par personības saistību ar grupu, grupas ietekmi uz personības aktivitātes
saturu. Tādējādi tika
nodrošināta personības izpratne ne tikai no tās intraplāna
11
Aleksejs Vorobjovk
(lat. intra —
tikai iekšēji) satura pozīcijas, bet an no interplana (lat. inter — starp) satura izpratnes pozīcijas.
Atcerēsimies,
ka vispārīgā psiholoģija orientēta uz personības interplāna satura izpēti, tas ir, tēlaini izsakoties, tā
izzina «klusējošu», «pasīvu», «uz neapgūtas
salas dzīvojošu» cilvēku. Sociālā psiholoģija pēta aktīvu, mijiedarbīgu cilvēku saskarsmē ar citiem cilvēkiem, tātad pēta personības
interplāna īpatnības.
Otrs svarīgs faktors, kas sekmēja sociālās
psiholoģijas zinātnisko tapšanu, bija atitūda (fr. attitude — poza) pētījumu rezultāti un analīze.
Atitūds ir sociālā nostādne. Par sociālo nostādni sauc cilvēka gatavību un
noslieci novērtēt, rīkoties,
darboties noteiktā sociāli fiksētā veidā. Sociāli fiksētus uzvedības
vērtējumus, vērtības, formas nosaka un pārvalda cilvēka psihes neapzinātā sfēra. Tādēļ sociālās
nostādnes ir cilvēka pietiekami noturīgs vāji apzināmas izzināšanas, novērtēšanas un uzvedības
sfēras stereotips, kuru saturu nodrošina viss sociālais konteksts.
Nostādņu izpētes sākumu noteica liels skaits
migrantu Amerikas Savienotajās Valstīs,
kuri ieradās no Eiropas un Āzijas Pirmā pasaules kara laikā un pēc tā. Šajā laikā,
it īpaši 1930. gadā, tika organizēti etnisko, sociālo, reliģisko un citu veidu atitūdu eksperimentālie
pētījumi.
Tā, piemēram, 1934. gadā psihologs Ričards
Lapjērs (R. LaPierre) pētīja amerikāņu etniskās nostādnes attieksmē pret migrantiem no Ķīnas. Šajā nolūkā zinātnieks rakstiski vērsās pie 251
viesnīcas un restorāna darbiniekiem ar lūgumu atbildēt uz
jautājumu: «Vai jūs būtu ar mieru kā viesus uzņemt ķīniešus?» No visa šo iestāžu skaita atsaucās 128. Turklāt 92 procenti
atsūtīja negatīvu atbildi. Tikai
viena bija pozitīva. Turpmāk zinātnieks ar jaunu ķīniešu pāri apbraukāja daudzas no minētajām iestādēm.
Visur, izņemot vienu gadījumu, viņi
tika sagaidīti atbilstoši attiecīgās iestādes rangam. (7)
Šis nozīmīgais eksperiments ļāva formulēt virkni
secinājumu par sociālo nostādņu
saturu un funkcionēšanu un nodrošināja plaša slāņa pētījumu organizēšanu šajā virzienā. Tika
noskaidrots, ka:
•
sociālās nostādnes pastāv kā
personības psiholoģiskais fenomens;
•
sociālo
nostādņu saturs nodrošina sociālās vides, cilvēka pārliecības
īpatnības, viņa lomu un zināšanu sistēmu;
īpatnības, viņa lomu un zināšanu sistēmu;
•
sociālajām
nostādnēm nav viennozīmīgas, fiksētas izpausmes —
to saturs neviennozīmīgi nosaka personības uzvedību.
to saturs neviennozīmīgi nosaka personības uzvedību.
Jau minētajā piemērā mēs
tam atrodam pierādījumu. Organizējot apkalpojošo personālu, lai atbildētu uz zinātnieka izvirzīto
jautājumu, vēstules saturu » nodrošināja
tā etniskā nostādne. Tādēļ arī atbilde bija noraidoša. Eksperimenta otra daļa parādīja, ka apkalpojošā
personāla reālā uzvedība, pat ja tai ir ц negatīva etniska nostādne, nosaka
nostādnes, uz ko orientēta personības ?
Г
12
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
loma. Ja ir klients, viņu vajag sagaidīt pec noteiktas kartības. Tadeļ
sociālajām nostādnēm ir
neviennozīmīga, savstarpēji atkarīga hierarhijas sistēma.
Psiholoģisko pētījumu gultnē veiktie laboratorijas
un dabiskie eksperimenti pakāpeniski
veidoja pamatu sociālās psiholoģijas eksperimentālajai daļai. Turpmāk
eksperimentālo pētījumu spektrs tika ievērojami paplašināts un padziļināts, bet visi šie eksperimentālie
rezultāti fiksēja un atspoguļoja starppersonu ietekmes efektus, grupu ietekmes efektus uz pašas personības
saturu. Tā tika nodrošināts uzskats par personību kā sociālo, interpersonālo fenomenu.
Analizējot jau minētos zinātnieku definējumus
(turklāt ne visus) par sociālās
psiholoģijas kā atsevišķas, patstāvīgas zinātnes priekšmeta saturu, var formulēt virkni secinājumu, kas
nodrošina šās zinātnes priekšmeta specifikas izpratni.
Pirmkārt, visi zinātnieki uzsver sociālās
psiholoģijas kā patstāvīgas zinātnes virziena pastāvēšanas nepieciešamību. Šāds secinājums izriet no tā, ka
zinātnieki centušies noteikt
un konkretizēt sociālās psiholoģijas zinātniskās izpētes jomu un sfēru un norobežot to no citu zinātņu
priekšmeta izpētes.
Otrkārt, dažādu zinātnieku definējumos par
sociālās psiholoģijas priekšmetu var konstatēt zināmu vienotību svarīgu kategoriju izpētes izpratnē.
Tajos akcentēta personība,
tās struktūra un aktivitāte, starppersonu mijiedarbības problēma, lielo un mazo grupu problēma, šo grupu
ietekme uz personības
|
saturu. Shematiski to var
iedomāties šādā veidā (skat.
zīm.).
Acīm redzams, kas sociālās psiholoģijas pētījumu ģeogrāfija ir pietiekami plaša. Pētījumu galvenie punkti ir personības, mazo grupu, lielo grupu (sabiedrības), visas makrovides satura izpēte.
Otrs pētījuma satura elements ir visa mijiedarbības daudzveidīgā sistēma: personība — mazā grupa (A lauks), personība — sabiedrība (C lauks), grupa — sabiedrība
(B lauks), personība — mazā grupa—
sabiedrība — makrovide (D, E, G
lauks).
1. zīm. Sociālās psiholoģijas priekšmeta Trešā
nozīmīgā sociālās
pētīšanas
shematisks priekšstats._______ ļ psiholoģijas pētījumu sfēra ir
13
Aleksejs Vorobjovs
integrētas ietekmes un to pārmaiņu izzināšana, kuras tiek ieviestas
personības (Aj lauks), mazās
grupas (В, lauks), sabiedrības (Cj lauks) sarežģītajā mijiedarbības procesā.
Veiktā analīze ļauj apstiprināt faktu par
sociālās psiholoģijas priekšmeta sarežģīto struktūru.
Vispārinātākā veidā sociālās psihojeģijas
pētījumu priekšmetu var formulēt šādi: sociālā psiholoģija pēta personību maiņas aktīvā mijiedarbībā
mikro un makro vidēs (grupās)
un satura izmaiņās.
Sociālās psiholoģijas struktūra
Sociālās
psiholoģijas priekšmeta sarežģītības un specifikas pētīšana nosaka tās struktūru, kuru vienkāršotā veidā var
iedomāties šādi:
|
SOCIĀLĀS
PSIHOLOĢIJAS STRUKTŪRA
|
|
||||
____
|
|
|
------
|
|||
Personības
psiholoģija
|
|
Saskarsmes
psiholoģija
|
Grupas
psiholoģija
|
|||
Personības
satura un aktivitātes teorijas
|
|
Starppersonu
daudzveidīgas mijiedarbības procesa un rezultāta teorijas
|
Mazo
un lielo grupu satura un dinamisko procesu teorijas
|
|||
Iekams
pievērsties katras nosacīti noteiktas sociālas psiholoģijas apakšstruktūras analīzei, nepieciešams aplūkot šās psiholoģijas nozares rašanos.
PĒTĪŠANAS METODES SOCIĀLAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Jebkura zināšanu nozare «veidojas» par zinātni,
ja tai ir sava priekšmeta pētīšanas
līdzekļi, t. i., tai ir savas pētīšanas metodes.
Sociālajai psiholoģijai, kas par psiholoģijas
patstāvīgu apakšnozari kļuva 20.
gs. sākumā, ir visai sazarota patstāvīga pētīšanas metožu sistēma. So metožu
nosacītu kvalifikāciju var priekšstatīt šādi:
14
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
PĒTĪŠANAS
METODES SOCIĀLAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Eksperimentāli
objektīvās metodes
Psihodiagnostiskas
metodes
Speciālās
metodes
■ Laboratorijas eksperiments Sociālais eksperiments
Lauka (dabiskais) eksperiments Novērošana
• Testi
■ Projektīvās metodes Aptaujas metodes (anketēšana,
pārrunas, intervija)
■ Starpkulturu eksperiments Longitīdā
(longitude) metode Kontentanalīze
Matemātiskā
metode
Eksperimentāli objektīvās metodes sociālajā psiholoģijā
Psiholoģijas kā
patstāvīgās zinātnes tapšanā svarīgu vietu ieņēma 19. gs. beigās izveidotās psiholoģijas laboratorijas un
tajās nostiprinājusies laboratorijas eksperimenta
metode. Lai rastos priekšstats par eksperimentālās metodes ieviešanu psiholoģijā (arī sociālajā), jāpievēršas tās
attīstības ceja analīzei, jo eksperimentāli objektīvās metodes tapšanai bija vairāki zinātniski vēsturiski cēloņi.
Pamatus šīs metodes tapšanai un attīstībai lika
Leipcigas Universitātē (Vācijā) izveidotā V. Vunta (W. Wundi) psiholoģiskā laboratorija. Tieši
šai laboratorijā veidojās
psiholoģiskā laboratorijas eksperimenta organizācijas principi.
Visā Vunta laboratorijas pastāvēšanas laikā tajā
tika veikti vairāk nekā 100 pētījumu. Izmantojot vienkāršu aparatūru,
laboratorijas apstākļos tika pētītas
sajūtu un uztveres (sevišķi redzes) īpatnības, uzmanības un emociju īpašības un apjoms.
Vunta laboratorijas pētnieku aprindās valdīja
uzskats, ka laboratorijas apstākļos var izmērīt tikai cilvēka psihes «zemāko
stāvu» (t. i., sajūtu un uztveres) raksturlielumus.
Svarīgi bija tas, ka virkne zinātnieku pierādīja arī cilvēka psihes «augstāko stāvu» (emocijas, atmiņa, domāšana) mērīšanas iespējas laboratorijas apstākļos. Līdz ar to
laboratorijas eksperimenta pielietošanas
sfēra paplašinājās. Šajā procesā svarīga loma bija amerikāņu zinātnieka V. Džeimsa (W. James) un dāņu
fiziologa S. Langes (S. Lange)
15
Aleksejs Vorobjovs
izstrādātajai emociju teorijai. Šis teorijas pamatnostādnes tika publicētas
1884.— 1885. gadā. Par
laboratorijas eksperimentu pamatu kļuva šai teorijā deklarētās pamatnostādnes par cilvēka emocionālo
pārdzīvojumu, kustību un veģetatīvo procesu saistību. Nepieciešamā aparatūra un
tehnika mērījumu veikšanai tika aizgūta no fizioloģijas, kur mēra asinsspiedienu, elpošanas mehāniku,
veģetatīvos rādītājus (svīšanu, siekalu atdalīšanos u. c).
Citāda bija C. Darvina grāmatā «Cilvēka un
dzīvnieku emociju izpausme» aprakstītā
cilvēka emociju pētīšanas laboratorijas eksperimenta procedūra. Viņš ieviesa
vēl līdz mūsdienām sociālajā psiholoģijā izmantotu metodi — emociju pētīšanu pēc sejas izteiksmes. Tika
atlasītas dažādu emocionālu pārdzīvojumu izpausmju fotogrāfijas, un pētāmajam
bija jānosaka izpaustās emocijas saturs.
Personības īpašību un grupu fenomenu izpētē
eksperiments mūsdienu psiholoģijā
ieņem vienu no vadošajām vietām. Pēc to būtības eksperimentus var klasificēt šādi:
EKSPERIMENTU VEIDI
Laboratorijas
Lauka (dabiskais)
Sociālais
Laboratorijas eksperiments— pētījuma organizācijas procedūra šim nolūkam speciāli izveidotos apstākļos
(laboratorijā). Laboratorijas eksperimentā īpašu vietu ieņem aparatūras eksperiments, kas
paredz speciālu ierīču un aparatūras
izmantošanu. Sociālajā psiholoģijā plaši pazīstami agresijas un konformisma eksperimentālo pētījumu
rezultāti. Piemēram, mūsdienu amerikāņu psihologs S. Ašs (S. Asch) pētīja konformisma fenomenu, t. i.,
grupas spiedienu uz kādu tās
locekļa spriedumu, variējot laboratorijas eksperimentā uzdevumus un to noteikumus, salīdzināja nogriežņus
ar etalonu.
Pasaulē plaši pazīstami kļuvuši S. Milgrema (S.
Milgram) autoritātes un
pakļaušanās
laboratorijas eksperimenta pētījuma rezultāti. Eksperimentā tika
izmantota speciāla aparatūra, un tas atgādināja
visai meistarīgu izrādi ar
maldīgu
eksperimentatora triecienu pielietošanu.
V i Sociālā eksperimenta «pārnešanai» laboratorijas apstākļos ir
priekšrocības:
•
eksperimentējamo situāciju var
atkārtot un variēt;
•
speciālas
aparatūras izmantošana ļauj iegūt precīzi reģistrējamus
datus;
datus;
•
visu
eksperimenta gaitu iespējams organizēt atbilstoši teorijas un
pārbaudāmo hipotēžu prasībām.
pārbaudāmo hipotēžu prasībām.
16
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
Līdztekus laboratorijas
eksperimenta priekšrocībām ta organizācija ir arī trūkumi. Galvenais ir tas, ko
psiholoģijā nosacīti sauc par «eksperimentatora efektu» un «pētāmā efektu».
«Eksperimentatora
efekts» izpaužas apstāklī, ka eksperimentators, aizrāvies ar savu teoriju, var nevilšus izkropļot pētāmo
sociāli psiholoģisko fenomenu rezultātus. Eksperimentatora
ievirzes var kļūt par pamatu mākslīgi radītu un fiksētu, reālos, dabiskos sociālos apstākļos neesošu raksturlielumu
iegūšanai. «Pētāmā efekts» var
izpausties pētījuma rezultātu izmaiņās, ko «ienes» pats eksperimentējamais, apzinoties, ka ar viņu
tiek veikts eksperiments. Viņš var mēģināt «izpušķot» savu uzvedību,
neobjektīvi («kā pienākas») reaģēt un uzvesties
eksperimenta laikā.
«Eksperimentatora
efekta» un «pētāmā efekta» iespējamība laboratorijas eksperimentā sociālajā
psiholoģijā nereti izraisa zinātnieku strīdus jautājumā par pētījuma validitāti un objektivitāti. Strīda priekšmets ir speciāli
organizētos apstākļos gūto (kā
nereti apzīmē oponenti — «mēģenē iegūto sociālo fenomenu») rezultātu
atbilstība reālai sociālajai dzīvei. Šā trūkuma novēršanai sociālajā psiholoģijā sāk nostiprināties «lauka» jeb
dabiskais eksperiments.
Lauka (dabiskais) eksperiments attīstījās 19. gs. beigās. Krievijas
psiholoģijā psiholoģiskā
pētījuma metodi, ko nosauca par «dabisko eksperimentu», izstrādāja un I Viskrievijas eksperimentālās
pedagoģijas kongresu 1910. gadā pamatoja empīriskās psiholoģijas pārstāvis A.
Lazurskis (А. Лазурский) (1874—1917). Amerikas un Eiropas psiholoģijā tai pašā laikā
nostiprinājās jēdziens «lauka eksperiments». Šā
eksperimenta pamatiezīmes:
•
pētāmie
nenojauš, ka tiek psiholoģiski pētīti;
•
eksperimentators
speciāli plāno un organizē viņu interesējošo
:» personisko īpašību vai grupu fenomenu izpausmju apstākļus;
:» personisko īpašību vai grupu fenomenu izpausmju apstākļus;
■ i ■ •
visa eksperimenta procedūra tiek organizēta pētāmajam ierastā
vidē.
Lauka eksperimenta paveids ir sociālais lauka
eksperiments. Šajā eksperimentā tiek pētītas speciāli veidotas vai dabiski izveidojušās cilvēku grupas.
Pētīšana noris bez
eksperimentatora iejaukšanās sociāli psiholoģiskajos procesos, notiek tikai to atklāšana, fiksēšana un analīze.
Sociālais lauka eksperiments acīmredzot radies
ļoti sen. Jau Bībelē (16) minēta
epizode, kad Gideonam bijis nepieciešams izdalīt no savas tautas karot-spējīgu cilvēku grupu. No apraksta Bībelē
izriet, ka atlases pirmajā etapā Gideons Dieva vārdā vērsies pie tautas ar
vārdiem: «Kas baidās un kam ir bailes,
tas lai griežas atpakaļ un steidzas projām...» Un divdesmit divi tūkstoši
griezās atpakaļ, bet desmit tūkstoši palika. Bet arī tas bija .pārāk
daudz. Tad
Gideons veda viņus pie ūdens un lika dzert
Tirdāt viņšliateriļpsDieva atlasīt
tikai tos, kuri ūdeni lok ar mēli. «kā ļe]
|
^ BIBLIOTĒKA
|
'ribu — netīsies
17
Aleksejs Vorobjovs
ceļos» un dzers, tiks uzskatīti par karošanai nederīgiem. Та tika
atlasīta 300 cilvēku liela
karavīra vienība.
Minētajā piemērā labi saskatāms sociālā
eksperimenta pretendentu «kriteriālās» atlases organizācijas princips.
Mūsdienās tiek
pielietoti diagnosticējošie un veidojošie (retrospektīvie) sociālie eksperimenti.
Diagnosticējošajā sociālajā eksperimentā informācija par personību vai grupu tiek
fiksēta un vākta bez eksperimentatora iejaukšanās sociālo procesu dabiskajā
ritumā.
Veidojošais jeb retrospektīvais sociālais eksperiments paredz
pētāmo parādību norises
apstākļu jaunu fiksācijas un kontroles formu izstrādi eksperimenta gaitā. Šo sociālā eksperimenta veidu
izstrādāja mūsdienu amerikāņu psihologs D. Kempbels (D. P. Campbell) 1980. gadā un krievu sociālajā
psiholoģijā 1995. gadā E.
Kļimovs.
Grūtības sagādā lauka eksperimenta organizēšana un
informācijas ieguve. Lauka
eksperimentu atkārtot nav iespējams, bet, salīdzinot ar laboratorijas
eksperimentu, tam ir virkne priekšrocību.
Pirmkārt, šajā
eksperimentā gūtie rezultāti ir objektīvāki un pamatotāki. Otrkārt, tiek pētīti «neizkropļoti» procesi, jo
eksperimentators neiejaucas. Eksperimenta
procesu un rezultātus pavisam nenozīmīgi iespaido «eksperimentatora efekts», viņa zinātniskās ievirzes un pieķeršanās
kādai teorētiskai shēmai vai skolai.
Lauka (dabiskajam) eksperimentam pēc būtības tuva
ir novērošanas metode.
Novērošanas
metode ir viena no izplatītākajām empīriskajām
metodēm sociāli psiholoģiskajos pētījumos. Novērošana
ir izplānota, mērķtiecīga parādību un fenomenu fiksēšanas metode.
Lai ikdienišķa vērošana kļūtu par zinātniska
pētījuma metodi, jāievēro šādas
prasības:
•
precīza,
visa pētījuma mērķim atbilstoša novērošanas mērķa
nostādne;'
nostādne;'
•
efektīvu novērošanas paņēmienu un
veidu izvēle;
•
novērošanas
procesa shēmas izstrāde un rūpīga tās realizācija;
•
novērošanas
rezultātu precīza fiksācija; '
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru