• novērošanas rezultātu drošības un
validitātes pārbaude.
Atkarībā no novērošanas organizēšanas veida sociālajā psiholoģijā izdala
Atkarībā no novērošanas organizēšanas veida sociālajā psiholoģijā izdala
šādus novērošanas veidus:
18
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
( NOVĒROŠANAS
VEIDI J
|
|||||
|
|
_----- --"
|
~———_
|
|
------ ~-^
|
Iesaistītā
novērošana Neiesaistītā
novērošana
|
|
Atklātā
novērošana Slēptā novērošana
|
|
Lauka novērošana
Laboratorijas novērošana
|
Iesaistīta novērošana ir tāda novērošana, kurā pats eksperimentators uz noteiktu laiku kļūst par pētījuma objekta
— kopības, grupas u. tml. — pilntiesīgu locekli.
Neiesaistītā
novērošana ir novērošana «no malas», kad
eksperimentators pats nav kopības vai grupas dalībnieks. Eksperimentatora
pamatpozīcija — neiejaukšanās dabiskajos
sociālajos procesos, bet tikai to skrupuloza fiksācija un analīze.
Atklāto
novērošanu nosaka eksperimentatora atklātā pozīcija un
pētāmo informētība par to, ka viņi ir
speciālas izpētes objekti.
Slēptā novērošana paredz pētāmo neziņu par to, ka viņi tiek novēroti.
Novērošanas rezultātu ticamība
šai gadījumā būs pietiekami augsta.
Slēptajā novērošanā bieži
izmanto ierakstošo aparatūru, slēptās kameras vai speciālas ierīces, piemēram, telpas ar vienpusīgu
redzamību, t. s. «Džezela sienas» (pēc mūsdienu amerikāņu zinātnieka A. Džezela (A. L. Geselī) (1880—1961)).
Atkarībā no novērošanas
organizācijas īpatnībām izšķir lauka un laboratorijas novērošanu.
Ja novēro fenomenu, kas izpaužas reālā sociālajā
vidē, tad to sauc par lauka
novērošanu. Savukārt speciālos laboratorijas apstākļos organizētu novērošanu sauc par laboratorijas novērošanu.
Novērošanas kā zinātniskas metodes organizācijas
svarīgs etaps ir novērošanas rezultātu
fiksācija. Parasti eksperimentators novērojumus protokolē. Novērošanas protokolu viņš sagatavo iepriekš. Šim
nolūkam tiek noteikta novērošanas vienība, kura turpmāk
tiek kvalitatīvi un kvantitatīvi analizēta. Novērošanas vienība var būt fenomena izpausmes biežums, ilgums un intensitāte,
satura dažādas puses.
Svarīgs novērošanas metodes trūkums ir
eksperimentatora subjektīvā faktora ietekme. Novērošanas rezultātus var manāmi ietekmēt eksperimentatora
personiskās īpašības, ievirzes, zināšanas un pieredze, viņa emocionālie
stāvokļi u. c, tāpēc ļoti
svarīga ir novērošanas rezultātu drošība un pamatotība.
Novērošanas rezultātu drošību garantē divi faktori
— pirmkārt, ja tie korelējas
ar pilnas un vienotas atkārtotas novērošanas procedūras rezultātiem
19
Aleksejs Vorobjovs
un, otrkārt, ja vienādos apstākļos dažādu eksperimentatoru rezultāti
savstarpēji korelējas.
Novērošanas rezultātu pamatotības (validitātes)
pierādījumu var organizēt, salīdzinot novērošanas rezultātus ar citu
psihodiagnostiku validivizētu metožu ceļā gūtiem rezultātiem.
PSIHODIAGNOSTISKĀ METODE SOCIĀLAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Psihodiagnostiskās metodes vispārīgs raksturojums
Psihodiagnostiskās metodes galvenā īpatnība ir tās
mērvērtīgā virzība, tāpēc
psihodiagnostikas metodes satura izstrādei, ar tās palīdzību organizētajai diagnostikai un iegūto rezultātu
interpretācijai tiek izvirzītas īpašas prasības.
Psihodiagnostiskā metode aptver samērā daudz pēc
satura un nozīmes atšķirīgu speciāli izstrādātu metodiku — testu.
Vārds «tests» ir cēlies no senfranku valodas un
nozīmē «bļoda». Vēlāk šo
vārdu aizguva latīņu valoda, kurā vārds «testa» nozīmēja «vāze no māla». Ilgu laiku ar šo vārdu apzīmēja nelielus
māla traukus, kurus, veicot savus eksperimentus, izmantoja
alķīmiķi. Mūsdienu saturu jēdziens «tests» ieguva 19. gs. beigās. Psiholoģisko saturu šajā terminā ieviesa Č. Darvina
brālēns F. Galtons (F. Gallon) (1882—1911).
Radot spēju noteikšanas anketu, viņš to
nosauca par testu (angl. — test — prove, īss mēģinājums, pārbaude). Tieši psiholoģijas zinātnē terminu «tests» ieviesa
Dž. Ketels (J. Cattell) 1890.
gadā.
Mūsdienu sociālajā psiholoģijā ar testu palīdzību
pēta intelektu, personības īpatnības, darbības izpildes ātrumu un
rezultativitāti, risina ar dažādām atlasēm saistītus
uzdevumus.
Testu lielā daudzveidība rada
nepieciešamību tos sistematizēt un klasificēt.
Viena no iespējamām klasifikācijām varētu būt šāda: <-
Viena no iespējamām klasifikācijām varētu būt šāda: <-
20
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
|
(
|
PSIHODIAGNOSTISKAS
METODES
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Testi
|
|
Aptaujas metodes
|
|
Projektīvas metodes
|
|
|||||
|
_—--—
|
~~—.
|
—-~
|
|
|
|
|
|
|||
Pēc mērījumu
satura
|
Pēc organizācijas veida
|
Pec reprezentācijas veida
|
|
||||||||
♦ personības , ♦
sasniegumu / ♦ intelekta ♦ kreativitātes ♦ kriteriāli
orientētie ♦ ātruma ♦
speciālo spēju
|
/ ♦ individuālie ♦ grupu
/
|
♦ veidlapu ♦ aparatūras
♦ datora ♦ verbālie ♦ praktiskie
|
|||||||||
Testi sociālajā
psiholoģijā
Sociālajā psiholoģijā testus ļoti bieži izmanto kā diagnostikas
galveno instrumentu
kvalitatīvo un kvantitatīvo rādītāju noteikšanai. Apskatīsim katra tabulā nosacīti klasificētā testa īpatnības.
Personības testi. Visbiežāk izmantotā personības testu forma ir
aptaujlapas. Tāpēc pati
aptaujlapu struktūra ir zinātniski pamatotu jautājumu vai apgalvojumu uzskaitījums.
No otras puses, jautājumu vai apgalvojumu
formulējumam jābūt tādam, lai
pētāmie bez grūtībām, objektīvi un augstā drošības pakāpē varētu tos novērtēt.
Visbiežāk sastopamās
jautājumu un atbilžu formas ir šādas:
•
Atbilžu
«jā», «nē» tipa jautājumi. Šis dihotomiskais jautājumu un at
bilžu princips ir saprotams visiem pētāmajiem, tāpēc izvēli viņi izdara
bez grūtībām. Piemēram: «Vai Jums patīk sauļoties pludmalē?»
bilžu princips ir saprotams visiem pētāmajiem, tāpēc izvēli viņi izdara
bez grūtībām. Piemēram: «Vai Jums patīk sauļoties pludmalē?»
•
Jautājumi,
uz kuriem var atbildēt ar «jā», «grūti teikt», «nē». Šis
trihotomiskais atbilžu uzbūves princips nereti provocē pētāmo
atbildēt «grūti teikt», jo šāda atbilde ļauj izvairīties no konkrētas
izvēles un līdz ar to kopumā mazina visa testa diagnostisko
vērtību.
trihotomiskais atbilžu uzbūves princips nereti provocē pētāmo
atbildēt «grūti teikt», jo šāda atbilde ļauj izvairīties no konkrētas
izvēles un līdz ar to kopumā mazina visa testa diagnostisko
vērtību.
21
Aleksejs Vorobjovs
•
Apgalvojumi ar reitinga skalām neizbēgami paaugstina aptaujlapas
«jūtīgumu», toties rada grūtības aptaujājamiem. Bieži vien reitinga
skala ir kā septiņballu vērtējuma sistēma. Šā gadījuma tipisks piemērs
ir šāds apgalvojums: «Man patīk pavadīt laiku ar draugiem kafejnīcā:
vienmēr; ļoti bieži; bieži; dažreiz; reti; ļoti reti; nekad.»
«jūtīgumu», toties rada grūtības aptaujājamiem. Bieži vien reitinga
skala ir kā septiņballu vērtējuma sistēma. Šā gadījuma tipisks piemērs
ir šāds apgalvojums: «Man patīk pavadīt laiku ar draugiem kafejnīcā:
vienmēr; ļoti bieži; bieži; dažreiz; reti; ļoti reti; nekad.»
•
Sastādot
personības aptaujlapas, bieži izmanto uzdevumus ar «izvēli».
Piemēram:
Piemēram:
«Kad man nav ko darīt, es
varu:
a)
nodarboties
ar grūtas krustvārdu mīklas minēšanu;
b)
piezvanīt draugam, lai papļāpātu;
c)
aiziet uz džeza koncertu.»
Jautājumu un apgalvojumu secība, saturs un
formulējums ir to drošības un
validitātes pamats. Aptaujlapā iekļautie jautājumi nedrīkst būt sociāli vēlami vai nevēlami. Ilustrācijai izmantosim
mūsdienu skolu psihologa P. Klaina (P. Kleini) materiālu.
•
Es pastāvīgi meloju: jā, nē.
•
Es
esmu maz seksuāls: jā, nē.
•
Es
esmu skops: jā, nē. *
•
Es
neieredzu nēģerus: jā, nē.
•
Es
nesaprotu humoru: jā, nē.
•
Es
esmu skaudīgs un greizsirdīgs: jā, nē.
Šādi
apgalvojumi jau paši par sevi paredz pētāmā atbildi, un tiem nav nekādas
diagnostiskās vērtības.
Personības aptaujlapu testu
svarīga īpašība ir to objektivitātes mērs.
Testa objektivitāti nosaka tas, ka pētāmais nezina
testa mērķus, tāpēc testa jautājumu
un apgalvojumu secība, atbilžu stratēģija un testa kopējā objektivitāte ir personības aptaujlapu svarīgas sastāvdaļas.
Sasniegumu
testi ir atsevišķs psihodiagnostikas veids pētāmā
zināšanu, māku un iemaņu konstatēšanai.
Sasniegumu testi veido lielu psihodiagnostisko procedūru grupu, kuru nosacīti var iedalīt šādi:
|
Г SASNIEGUMU
|
TESTI
|
)
|
|
|
|
|
||
Plaši
|
orientētie
testi
|
Šauri
|
orientētie
|
testi
|
22
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Plaši orientētos sasniegumu testus izmanto tādu zināšanu un prasmju noteikšanai, kuras cilvēkam nepieciešamas
ilglaicīgu, stratēģisku un vispārēju mācību mērķu sekmīgai realizācijai. Tie ir pielāgoti
mācību universālos pamatus aptverošu
intelektuālo un praktisko māku mērīšanai.
Plaši orientētie sasniegumu testi ne tikai
atspoguļo uzdevumu un problēmu risināšanas
attīstības vispārējo līmeni konkrētā brīdī, bet, galvenais, pēta organizēto
apmācību ietekmi uz speciālo zināšanu apguvi un prasmju un iemaņu veidošanos. Tādējādi šie testi ļauj
veikt pētāmā sasniegumu diagnostiku tajā nozarē, kurai viņš ticis gatavots.
Šauri orientētie sasniegumu testi ļauj izpētīt atsevišķu tēmu, mācību programmu, priekšmetu, darbību u. с apguvi.
Piemēram, var tikt pētīti skolēnu sasniegumi lasīšanā,
rakstīšanā, matemātikā utt.
Ja skolotājs vērtē skolēna konkrētu zināšanu kopumu
kādā tēmā, tad sasniegumu
testi ļauj izpētīt šīs tēmas pamatjēdzienu, galveno, būtisko sakarību apguves dziļumu, prasmju un iemaņu
izveides līmeni.
Intelekta testi paredzēti intelektuālās attīstības līmeņa
mērīšanai.
Intelekta testos izmanto speciāli organizētus
uzdevumus. Šajā gadījumā tiek izmantoti secības, analoģijas un izslēgšanas
principi.
Analoģiskie (gr. analogia — līdzība)
uzdevumi paredz kādas likumsakarības atklāšanu un šīs likumsakarības pārnešanu visa uzdevuma risināšanā.
Piemēram:
Grifs
ir putns, bet kobra... 4 a)
dzīvnieks,
b)
kukainis,
c)
zivs,
d)
putns,
e)
rāpulis.
Pēc analoģijām veidotā testa uzdevumu svarīga
priekšrocība ir tā, ka tajos var iekļaut visdažādākos
attiecību veidus starp jēdzieniem. Šīs attiecības var saistīt šķiras, veidi, dzimta,
kā minētajā piemērā, vai attiecības pēc lieluma, apjoma, laika u. с Piemēram:
Cinis attiecībā pret pauguru
ir kā ieplaka pret...
a)
grāvi,
b)
ieleju,
c)
aizu,
d) upi,
•i e) kalnu.
23
Aleksejs Vorobjovs
' Attiecības var būt izteiktas ļoti sarežģītas un
abstraktas sakarības. Piemēram:
Ātrais pret ātrumu attiecas
tā, kā lēnais pret...
a)
gausumu,
b) ātrumu,
c)
steigu,
d) nesteidzību,
e)
laiskumu.
Pēc analoģijas principa veidotajos uzdevumos var
būt izmantotas dažādas neverbālas zīmes.
Piemēram, R. Ketela (R. B. Cattell) starpkultūru
testā izmantotas šādas abstraktas figūras.
U attiecas pret t? tā, kā ZA pret ...
а) А; b)A;
c)
А ; .s
d) А.
Analoģijas
uzdevumos var būt izmantotas arī ciparu un burtu attiecības. Piemēram,
25
attiecas pret 10 tā, kā 35 pret... i
a)
2;
b)
8;
c)
31;
d)
15;
e)
24.
Vai, piemēram,
Vai, piemēram,
A attiecas pret С tā, kā T pret...
a)
В;
b) N;
c)
К;
d)
V.
Acīm redzams, ka pēc analoģijas principa veidotie
uzdevumi var būt dažādi gan
sakaru sarežģītības, gan tematikas ziņā.
Otrs testa uzdevumu veidošanas princips — liekā
izslēgšana. Tie ir «liekā novākšanas»
tipa uzdevumi. Šajos uzdevumos pētāmajam tiek piedāvāta
24
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
objektu, vardu, figūru, skaitļu u. с. (ко autors vien var izdomāt)
rinda. Pētāmajam no šīs
rindas ir jānovāc tas, kas, pēc viņa domām, rindā ir lieks. Piemēram, novākt lieko jēdzienu rindā: zvirbulis,
strazds, zoss, sikspārnis, bezdelīga.
Stimulmateriālā
var būt izmantoti cipari, figūras u. c. Piemēram, jāatrod pēc nozīmes liekais skaitlis rindā:
24; 63; 10; 48; 36.
Vai, piemēram, jāatrod liekā figūra.
Acīm redzams, ka, pamatojoties uz šo principu,
var veidot daudz dažādas grūtības
pakāpes uzdevumu ar atšķirīgu saturu.
Intelektuālo testu uzdevumu organizācijā bieži
izmanto secības principu. Šajā
gadījumā pētāmajam jānoskaidro objektu, jēdzienu, skaitļu, zīmējumu u. с rindas likumsakarības un jāpapildina
rinda. Piemēram, jāturpina matemātiskā rinda:
12; 15; 17; 20; 22...
Šim uzdevumu veidam var pieskaitīt arī
starpsecības uzdevumus. Piemēram, ievietot uzdevumā
izlaisto vārdu (pēc nozīmes):
a) mikroskopisks, i b)
vissīkākais, * c)
maziņš,
d) ....................
e)
prāvs,
f) liels.
25
|
Šā tipa uzdevumos var lietot zīmējumus, figūras u. с
simbolus un tos izmantot arī
rindas turpināšanai. Piemēram:
Aleksejs Vorobjovs
Ņemot vērā iepriekš minēto, var apgalvot, ka pec materiāla satura, ta atklāsmes formas un izpildes sarežģītības
intelekta testi ir plašs un daudzšķautņains, uz personības intelektuālās attīstības diagnostiku
virzīts psihodiagnostisko procedūru klāsts.
Pēc psihodiagnostisko uzdevumu būtības intelekta
testiem tuvi ir kreativitātes (lat. creato — radīšana, veidošana) testi. Tie veido uz
personības radošo spēju mērīšanu virzītu psihodiagnostisko
procedūru grupu.
Kreativitātes testu izstrādes cēlonis ir acīm
redzamā neatbilstība starp pētāmā tradicionālo (intelekta)
testu izpildes sekmību un viņa radošo spēju rādītājiem.
Šajā sakarā radās nepieciešamība izdalīt neatkarīgu intelekta fenomenu — jaunu ideju producēšanas, uzdevumu un
problēmu risināšanas netradicionālu veidu rašanas spējas. Šīs spējas tika
nosauktas par kreatīvajām spējām.
Pazīstamākie ir Dž. Hilforda (J. S. Guilford) un
E. Torrensa kreativitātes testi.
Hilforda
testu arsenālā ir 14 subtestu. No tiem 10 orientēti uz verbālās kreativitātes, bet 4 — uz neverbālās kreativitātes
izpēti. Verbālo subtestu uzdevumu
saturs ir šāds.
1) Uzraksti vārdus, kuros sastopams norādītais
burts (piemēram, «a»)!
|
|
|
||||
|
1
|
.1
|
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
|
||
Neverbālās kreativitātes testu uzdevumi paredz
jaunu tēlu veidošanu, piedāvātos
tēlus apvienojot un transformējot. Piemēram: turpini katru iesākto zīmējumu, izmantojot katrā
kartītē piedāvātās zīmes—
signālus! Dod katram
zīmējumam nosaukumu!
Torrensa testu arsenālā ir 12 subtestu, kuru
uzdevumi jauj mērīt verbālo, tēlojošo
un skaņu kreativitāti. Verbālās kreativitātes skala satur 7 visdažādākos uzdevumus. Piemēram, pētāmajam jāformulē
jautājumi, kuri ļāva uzminēt noslēpumainajos
zīmējumos uzzīmēto. Vai, piemēram, viņam sīki jāpastāsta, kas var notikt kādā
neticamā situācijā. Visas pētāmā atbildes tiek vērtētas pēc to oriģinalitātes, elastīguma un viegluma.
Tēlojošās kreativitātes skalu veido uzdevumi,
kuros pētāmajam jāturpina
zīmējumi, izmantojot signālus — stimulus (skat.
piemēru no Hilforda testa).
Skaņu— valodas kreativitātes skala satur
uzdevumus, kur pētāmajam
jāapraksta, kam ir līdzīgas vai kāds objekts
(dzīvnieks, mehānisms u. tml.)
rada
magnetofona lentā ierakstītās un atskaņotās skaņas.
26
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Visos subtestos tiek vērtēta petamā atbilžu un zīmējumu oriģinalitāte.
Samērā lielu un patstāvīgu diagnostisko metožu
grupu veido speciālo spēju testi. Šie testi
paredzēti personības darbības sfēras konkrēto uzdevumu sekmīgai izpildei nepieciešamās psihomotorikas un
speciālo spēju attīstības līmeņa mērīšanai.
Sākumā šos testus izstrādāja praktisku
profesionālās atlases un profesionālās orientācijas uzdevumu veikšanai. Atšķirībā no intelekta testiem, kuri
virzīti uz personības vispārējā intelektuālās attīstības līmeņa noteikšanu,
speciālo spēju testi mēra personības intelektuālo iespēju līmeni konkrētas
darbības jomās. Līdz ar to
speciālo spēju testa uzdevumu saturs variējas ļoti plašā diapazonā
— visā cilvēka darbības daudzveidībā.
Testus var veidot konkrētos mācību priekšmetos,
zinātņu nozarēs u. с Ilustrācijai minēsim piemērus no
verbālo un matemātisko spēju izpētes testa uzdevumiem.
Piemēram, teikuma analīze:
«Upes līkuma pļaviņā parādījās gorilla — mātīte
un pēkšņi izdvesa skaļu bļāvienu.»
Šī teikuma papildinātājs ir:
a)
gorilla,
b)
līkuma,
c)
pļaviņā,
d) bļāvienu,
e)
mātīte.
» Matemātisko spēju pārbaudes uzdevumu piemērs
varētu būt šāds: ■iif Atver izteiksmes (a + b)2
iekavas! Pareizā atbilde ir:
a)
a2
+ b2;
b)
ab2;
ri c)
2a + 2b; «э d) a2 + 2ab + b2',
.» e)
2a + ab + 2b.
Uzdevumi ar vairākiem izvēles variantiem, šķiet,
ir visizplatītākais speciālo spēju noteikšanas uzdevumu
veids. Šajos uzdevumos (skat. augstākminētos piemērus)
minēšanas iespēja ir 1/5. Tāpēc testi ar vairākiem izvēles variantiem (bet to var būt pat ļoti daudz) ļauj izslēgt
rezultāta nejaušu minēšanu.
Iespējama arī
uzdevuma alternatīvās formas izmantošana. Šajā gadījumā pētāmajam jānovērtē
uzdevuma rezultāts kā pareizs vai maldīgs ar atbildēm «jā» vai «nē». Piemēram:
Tuberkuloze ir lipīga slimība. Pareizi?
Sastādot alternatīvās formas uzdevumus,
jāatceras, ka uzminēšanas iespēja tajos var būt augsta— 50/50%. Neskatoties uz to, alternatīvā tipa
uzdevumi
27
Aleksejs Vorobjovs
var but noderīgi ka īss petamo zināšanu pārbaudes paņēmiens konkrētajā pētījuma priekšmetā.
Trešā pieeja speciālo spēju testa satura
organizācijā— uz atbilstības reducēšanas
principa veidotie uzdevumi.
Piemēram, ja mēs vēlamies noskaidrot pētāmā
zināšanas par grāmatu autoriem, tad vienā sarakstā jāmin autoru vārdi un
uzvārdi, bet otrajā — grāmatu nosaukumi. Pētāmajam
jānoskaidro to savstarpējā atbilstība.
Minētie piemēri liecina, ka speciālo spēju testa
organizācija un uzdevumu saturs
nebūt nav vienkāršs, tomēr zinātniski pamatota pieeja, sastādot uzdevumus, ļauj diezgan efektīvi pētīt sensorās,
motorās, tehniskās un šauri profesionālās spējas: muzikālās, mākslinieciskās, teksta
lasīšanas un uztveres ātruma u. с spējas.
Kriteriāli orientētie testi ir psihodiagnostiska procedūra, kura ļauj
noteikt pētāmā individuālo
sasniegumu līmeni attiecībā pret kādu kritēriju. Kā kritēriju (etalonu) var izmantot konkrētas zināšanas,
prasmes vai iemaņas, kuras nepieciešamas noteiktas,
konkrētas darbības veikšanai.
Galvenā kriteriāli orientēto testu atšķirība no
visiem tradicionālajiem psihometriskajiem
testiem ir tā, ka tradicionālajos testos pētāmā individuālie rezultāti tiek salīdzināti ar grupas
rezultātiem, t. i., ar statistiskās normas rezultātiem grupā. Turpretī kriteriāli
orientētajos testos pētāmā individuālie rezultāti tiek samēroti ar kāda kritērija apguves pakāpi.
Pirmais šo testu veidu
piedāvāja R. Glasers (R. Glasser) 1963. gadā. Nosacīti var izdalīt divus kriteriāli orientēto
testu veidus. Pirmā testu
veida uzdevumi tiek formulēti tā, ka, tos risinot, pētāmais projektē savu zināšanu, prasmju un iemaņu apguves mēru un līmeni
noteiktā priekšmetā, nodaļā, nozarē.
Otrā testu veida uzdevumiem ir «kāpņveidīga»
sarežģītības struktūra. Katrai sarežģītības pakāpei ir
noteikts kritērija saturs, ar kuru tad arī tiek salīdzinātas pētāmā zināšanas, prasmes un iemaņas. Visbiežāk šā veida
testus izmanto skolēnu, studentu u. с
garīgās attīstības pārbaudei.
Šos
testus veido uz konkrēta mācību materiāla pamata, kur, risinot uzdevumus, pētāmajam jāparāda konkrētas
zināšanas, prasmes un iemaņas. Sarežģītākās
darbības jomās, kurās cilvēkam nepieciešami ne vien konkrētu zināšanu, prasmju un iemaņu etaloni, bet
arī viņa radošo spēju izpausmes, šā veida testu izmantošana ir neproduktīva. Tādā gadījumā jālieto
normorientētie testi.
Ātruma testi ir noteiktu psihodiagnostiku procedūru veids, kurā
testa izpildes galvenais rādītājs ir laiks un izpildīto uzdevumu apjoms.
Izplatītākais ātruma testu uzdevums ir liels
vienveidīga materiāla apjoms, kuru
pētāmajam noteiktā laikā attiecīgā veidā jāapstrādā. Šajā gadījumā
28
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
galvenais rādītājs bus uzdevumu izpildes produktivitāte, t. i., pareizi
veikto operāciju skaits
noteiktā laikā sprīdī.
Tipiskākais
šā veida tests ir korektūrā mēģinājuma tests, ko 1895. gadā izstrādāja zinātnieks B. Burdons. Šeit pētāmajam
tiek piedāvāta anketas veidlapa ar
burtu rindām. Instrukcija paredz noteikta burta svītrošanu no rindas. Testa rezultāti vērtē izlaisto burtu skaitu un uzdoto
rindu izpildes laiku. Skaitliski tiek
vērtēta precizitāte, temps un pētāmā uzmanības pārslēgšana.
Daudzos psihometriskajos intelekta testos speciāli
tiek ierobežots dotā uzdevuma izpildes laiks. Tas ļauj
saīsināt izpētes procedūru un intensificēt pētāmā
darbu. Laika rādītājam rezultātu analīzē nav būtiskas nozīmes.
Individuālie un grupu testi nosacīti klasificējami uz vienlaicīga
pētāmo skaita izpētes pamata.
Atkarībā no pētījuma organizācijas nosacījumiem un
teksta uzdevumu satura var
pētīt grupu vai atsevišķu personu.
Grupveida testēšanā pētāmo skaitu ierobežo tikai
pareizi organizētas kontroles
iespējas problēma. Šai gadījumā pētāmo darbs jāorganizē tā, lai tiktu izslēgtas viņu savstarpējās
konsultācijas, ietekmēšana un rezultātu aizgūšana citam no cita. Parasti grupveida testēšanā pētāmo
skaits grupā nepārsniedz 20—25
cilvēkus.
Grupu testēšanai var izmantot intelekta,
sasniegumu, personības u. с testus. Jāatceras tikai tas, ka, izmantojot grupveida pētīšanas procedūru, testu
drošības un validitātes
rādītāji mainās. Tādēļ normas individuālām un grupveida izpētes formām var būt atšķirīgas.
No
testu uzdevumu piedāvāšanas formām visizplatītākie ir veidlapu testi, bet tas nenozīmē, ka grupas izpētei nevar
pielāgot aprīkojuma vai datortestus. Svarīga grupveida izpētes organizācijas
īpatnība ir lielā «caurlaides spēja», jo vienlaicīgi tiek pētīts liels pētāmo
skaits. Sevišķi svarīgi tas ir profesionālās atlases organizēšanā, liela skolēnu, studentu u. с
skaita vērtēšanā īsā laikā sprīdī.
Individuālie testi paredz izpētes «viens pret
vienu» organizēšanu. Šajā gadījumā
svarīgs ir fakts, ka eksperimentatoram ir tiešas novērošanas un kontakta ar pētāmo, kā arī iegūtās
psihodiagnostiskās informācijas kvalitatīvas analīzes iespējas.
Atsevišķos
gadījumos tradicionālos individuālos testus var izmantot arī nelielu (3—5 cilvēki) grupu izpētē. Šajā gadījumā
tiks nodrošināts tiešs eksperimentatora
kontakts ar katru pētāmo, taču var paaugstināties katra pētāmā veikto, it sevišķi grūto un monotono teksta
uzdevumu izpildes motivācija.
Pamatā visi psihodiagnostiskie testi orientēti uz
individuālo izpildi, jo to drošības
un validitātes rādītāji ir nedaudz augstāki nekā grupu testiem.
29
Aleksejs Vorobjovs
Pēc testa uzdevumu materiāla reprezentācijas (priekša stādīšanas) un izpildes veida tos var nosacīti klasificēt
kā veidlapu («zīmulis— papīrs»), aparatūras, datoru,
verbālos un praktiskos testus.
«Zīmulis—papīrs» tipa testos uzdevumi tiek doti uz speciāli izstrādātām lapām. Saturs tiek veidots, ievērojot
pētāmā (vai grupas) iespēju strādāt individuāli.
Testa uzdevumi, atbilžu lapas, testa izpildes
instrukcijas parasti tiek veidotas atsevišķā brošūrā. Jāatceras, ka no pareizas visa testa materiāla
organizēšanas, pareizas tā
reprezentācijas atkarīga testēšanas rezultātu validitāte un drošība.
Lai nodrošinātu testa uzdevumu instrukciju un
atbilžu lapu konstruktīvu noformējumu, testa veidlapu
izstrādātājam jāievēro šādi noteikumi:
•
visām
testa izpildes instrukcijām, visiem testa uzdevumiem un
atbilžu veidiem jābūt skaidri un lakoniski formulētiem;
atbilžu veidiem jābūt skaidri un lakoniski formulētiem;
•
priekšroka
jādod vienkāršām atbilžu formām («apvilkt aplīti»,
«pasvītrot» un citiem vienkāršiem simboliem);
«pasvītrot» un citiem vienkāršiem simboliem);
•
visi
testa uzdevumi jāsadala atsevišķos subtestos pa 10—25
uzdevumiem katrā;
uzdevumiem katrā;
•
pirms
katra subtesta vēlams dublēt uzdevuma izpildes instrukciju
un ar tipiskiem, uzdevumā neietilpstošiem piemēriem ilustrēt testa
uzdevumu veikšanu.
un ar tipiskiem, uzdevumā neietilpstošiem piemēriem ilustrēt testa
uzdevumu veikšanu.
Tikai pilnīga uzdevumu izpildes prasību izpratne
un pareiza atbilžu lapas aizpildes
forma ļaus izvairīties no nevēlamām gadījuma kļūdām.
Šī ir visizplatītākā psihodiagnostisko pētījumu
organizācijas forma.
Aparatūras testi paredz tehnisko ierīču un speciālas aparatūras
izmantošanu. Sociālajā
psiholoģijā aparatūras testi nav plaši izplatīti. Visbiežāk tos izmanto
diferenciālajā psihofizioloģijā.
Mūsdienu psihodiagnostikā plaši izplatīta ir datortestēšana.
Šajā gadījumā testa
uzdevumu reprezentācija, to izpilde un, galvenais, visu iegūto datu ātra apstrāde tiek veikta, izmantojot datoru.
Principā
jebkuru testu var uzrādīt datorā, taču datortestēšanas rezultātu validitāte bieži vien ir zemāka nekā izpētē ar
veidlapu testiem. Tomēr salīdzinājumā
ar testa materiāla uzrādīšanas standarta formu materiāla uzrādīšanai
datorā ir vairākas priekšrocības. Galvenā priekšrocība ir tā, ka testēšanas procedūra un rezultātu apkopošana
būtībā kļūst automātiska gadījumos, kad
pētāmais prot strādāt ar datoru. Grūtības var sagādāt vienīgi lielais nepieciešamo datoru skaits, jo, testējot grupas,
katram pētāmajam jānodrošina pieeja datoram.
Vēl viena svarīga datortestēšanas priekšrocība ir
tā, ka pētniekam nav jāievada
pētāmā atbilžu informācija (to pētāmais izdara pats), uzreiz notiek
30
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
datu kvantitatīvs un kvalitatīvs vērtējums, to uzskatāma
priekšastadišana un, galvenais, saglabāšana datora atmiņā. Var droši apgalvot,
ka datortestēšanai pieder
nākotne, jo datoram ir neizsmeļamas testa uzdevumu materiāla (kā pēc formas, tā arī pēc satura) reprezentācijas, datu apstrādes,
interpretācijas un informācijas saglabāšanas iespējas.
Pēc testa uzdevumu uzrādīšanas veida izšķir
verbālos un praktiskos testus.
Verbālajos testos uzdevumu materiāls tiek uzrādīts verbālā (mutiskā)
formā. Tie paredz domāšanas
darbību izpausmes un operāciju ar jēdzienu izpēti vārdiski loģiskā formā. Tāpēc testa uzdevumu
uzrādīšanu verbālā formā bieži izmanto
intelekta testos, speciālo spēju testos, kreativitātes un specializētajos sasniegumu testos.
Verbālie testi diezgan plaši izpaltīti arī
psihodiagnostiskajos pētījumos. Bet sakarā ar to, ka šo
testu stimulmateriāls attiecas uz jēdzienu saturu, tie ir ļoti «jūtīgi» pret pētāmo valodas kultūru.
Svarīgākā verbālo testu pielietošanas problēma
dažādu valodu kultūrās ir stimulmateriāla adaptācija
pētāmo valodas kultūrā. Stimulmateriāla «brīvs» tulkojums šajā gadījumā nav pieļaujams — nepieciešama stingra tā
adaptācijas procedūra.
Praktiskie
testi, kuros testa uzdevumu stimulmateriāls uzrādīts
neverbālā formā, var tikt sekmīgi izmantoti dažādās
kultūrās bez sevišķas adaptācijas. Šo
testa uzdevumu materiāls veidots no uzskatāmām figūrām un tēliem. Šajā
gadījumā, piemēram, R. Ketela intelekta testā, pētāmajam tiek piedāvāts atrast
likumsakarību figūru rindā un to turpināt. Testa uzdevumi var praktiskā formā modulēt arī konkrētu darba operāciju veikšanu.
Veiktā testu organizācijas un pielietošanas
psihodiagnostiskajā darbā problēmas
analīze sociālās psiholoģijas kontekstā ļauj konstatēt plaši sazarotas un stingri normētas procedūras — testēšanas
— esamību.
Līdztekus pietiekami stingri normētai procedūrai
— dažāda veida testēšanai — sociālajā
psiholoģijā pastāv ne tik stingri normēta psihodiagnostiskās izpētes procedūra — aptaujas metode.
31
rjtķkaejs
APTAUJAS METODE SOCIĀLAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Aptaujlapu metodikas
Aptaujas
metodes pamatu veido aptaujlapu metodikas, kas tiek plaši pielietotas sociālās psiholoģijas psiholoģiskajos
pētījumos. Nosacīti visas aptaujlapu metodikas var iedalīt
šādi:
С
APTAUJLAPU
METODIKU VEIDI
J
Personificētās
aptaujlapas Stāvokļu
aptaujlapas ļ Aptaujlapas - anketas
Personības
īpašību aptaujlapas
|
Tipoloģiskās
aptaujlapas
|
Motīvu aptaujlapas
|
||
Interešu
aptaujlapas
|
Vērtību
aptaujlapas
|
Ieviržu aptaujlapas
|
||
|
Faktoraptaujlapas
|
|
||
Vienmera aptaujlapas Daudzmēru
aptaujlapas ļ
Aptaujlapu metodiku kopēja īpašība ir ta, ka šajās metodikās uzdevumi tiek doti jautājumu un apgalvojumu veidā.
Piemēram, pazīstamajā aptaujlapas testā— MMPJ, kuru 1940. gadā izstrādāja S. Hatevejs (S. Hathaway) un
Dž. Makinlijs (J. McKinley),
izmantoti šādi apgalvojumi:
• Ēstgriba man ir laba.
• •
Man liekas, ka neviens mani nesaprot. ar •
Es gribētu būt dziedātājs.
• Dažkārt es saku nepatiesību, utt.
Pārbaudāmajam jānovērtē testā formulēto
apgalvojumu izpausme sevī pašā ar «jā» vai «nē». Arī
atbildi «nezinu» var izmantot, bet pēc iespējas tikai ārkārtējos gadījumos, kad pašnovērtējums nav iespējams vai apgalvojums
ir neskaidrs.
Uzdevumi var būt formulēti arī jautājumu veidā. Piemēram, H. Aizenka
MPI testā izmantoti šādi jautājumi: •-*
MPI testā izmantoti šādi jautājumi: •-*
• Vai Jums patīk riskanta rīcība?
>>< • Vai Jūs viegli apvainot? <"
• Vai Jums patīk bieži būt
kompānijā? utt. *№ . >■
32
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Šajā gadījuma testējamajam jāatbild ar «ja» vai «nē». Šādus uzdevumus, kuros ir ierobežota atbildes izvēle («jā»,
«nē», «nezinu»), sauc par slēgto aptauju. Savukārt uzdevumus, kuru saturs paredz samērā
brīvu atbildes izvēli, sauc par atklāto aptauju. Piemēram,
jautājuma funkcija var būt arī šādam teikumam:
«Uzskaitiet mācību priekšmetus, kuri Jums patīk!» Šādu aptaujas formu visbiežāk izmanto zemu standartizētās
aptaujlapas — anketas.
Aptaujlapu metodikas var būt kā daudzmēru, tā arī
vienmēra. Vienmēra metodikas
tiek izmantotas, lai izmērītu kādu vienu īpašību, t. i., vienu kritēriju. Daudzmēru aptaujlapu metodikas veidotas
tā, ka tās ļauj izmērīt vairāk nekā vienu īpašību. Piemēram, pazīstamais R. Ketela tests 16 PF vienlaicīgi
mēra 16 personisko iezīmju
izpausmes.
Aptaujlapu metodiku vidū svarīgu vietu ieņem personificētās
aptaujlapas. Uzskata,
ka pirmā personaptaujlapa ir R. Vudvorta (R. S. Woodworth) «Ziņu lapa par personību», kuru viņš izstrādāja 1919. gadā.
Visas mūsdienu aptaujlapas var klasificēt pēc mēra
virzības (skat. iepr. lpp.).
Ar personības īpašību aptaujlapām mēra personības
konkrētu īpašību izpausmes. Tipisks šī virziena tests ir
R. Ketela tests 16 PF.
Tipoloģiskās aptaujlapas virzītas uz tādu personisko veidojumu
veselumu mērīšanu, kuri nav
attiecināmi uz atsevišķām personiskām īpašībām. Pazīstamākais tipoloģiskā virziena tests ir H. Aizenka MPI tests, kurš uz triju
personisko īpašību — introversijas, ekstraversijas un psihotisma — kopsakarību
pamata ļauj izdalīt četrus temperamenta tipus. Šim virzienam pieskaitāma arī
1970. gadā publicētā G. Šmišeka (G. Schmieschek)
personificētā aptaujlapa. Ar tās palīdzību
tiek noteikti desmit personības akcentācijas tipi.
Motīvu
aptaujlapas aptver visai plašu personības
motīvvajadzību sfēras izpētes metodiku
diapazonu. Viens no šā virziena pazīstamākajiem testiem ir 1954. gadā izstrādātais A. Edvardsa (A.
Edwards) tests «Personības vajadzību izpausmes «spēka» mērīšanas personisko izvēļu saraksts».
Interešu aptaujlapu ievirze ir personības interešu satura izpēte.
Vispazīstamākā šā virziena
aptaujlapa ir E. Stronga (E. Strong) un D. Kempbela (D. Campbell) izstrādātā «Stronga—Kempbela interešu
aptaujlapa». Uz tās pamata iespējams izpētīt aptaujājamā interešu brieduma un profesionālās gatavības
pakāpi, viņa interešu
atbilstību tipiskajām vīriešu vai sieviešu interesēm, to personu interesēm, kuras sasniegušas zināmus panākumus kādā
noteiktā nozarē.
Vērtību aptaujlapas pēc savas būtības ir tuvas interešu un
ieviržu
aptaujlapām, bet tās ir piemērotas personības vērtību un vertīborientāciju
izpētei. Kā pazīstamākās šā virziena aptaujlapas varētu minēt uz E. Šprangera
(E. Spranger) teorētiskajām atziņām balstītās «Olporta—Vernona—Lindseja»
aptaujlapas. ...
aptaujlapām, bet tās ir piemērotas personības vērtību un vertīborientāciju
izpētei. Kā pazīstamākās šā virziena aptaujlapas varētu minēt uz E. Šprangera
(E. Spranger) teorētiskajām atziņām balstītās «Olporta—Vernona—Lindseja»
aptaujlapas. ...
33
Aleksejs Vorobjovs
Ieviržu aptaujlapas orientētas uz visu personības antipodu — no sociālajiem līdz fiksētajiem — mērīšanu. Pirmais
ieviržu aptaujlapas 1929. gadā izstrādāja L. Terstouns (L. L. Thurstone), un
tas bija personības antipodu iedalījums. Pati personības antipodu iedalījuma procedūra veicama
četros etapos. Pirmajā etapā notiek ieviržu izvēle, otrajā — tās plašuma izpēte,
trešajā — pēc 11 ballu skalas tiek
noteikts tās dziļums (no «ļoti labvēlīgi» līdz «ļoti nelabvēlīgi») un izteiksmīgums. Ceturtajā etapā pētāmo ieviržu
izpausmi vērtē ekspertu grupa. Šī procedūra un skalas vērtējums sociālajā psiholoģijā guvis
nosaukumu «Terstouna skala».
|
2. zim. Nosacīts priekšstats par faktoraptaujlapu
|
Faktoraptaujlapas
ir uz
faktoranalītiskā principa pamata
veidotas konstrukcijas. Pazīstamākā
šā virziena aptaujlapa ir R. Ketela aptaujlapa 16 PF — tests. Šai gadījumā tiek tieši mērītas daudzas pētāmā īpašības, kuras pēc satura ir netiešas attiecībā pret tieši novērojamo faktoru. Nosacīti to var ilustrēt šādi (skat. zīm.).
Piemēram, 16 PF testā 16 iesaistīto orientieru
saturs tiek mērīts pēc atbildēm uz 186 jautājumiem, kur katrs no tiem nosaka personības konkrētas
īpašības izpausmes mēru.
Lielu aptaujlapu metodiku grupu veido personības
stāvokļu aptaujlapas. Šīs grupas aptaujlapu
virziens ir personības īslaicīgu, situatīvu, nenoturīgu emocionālu stāvokļu un izjūtu izpēte un diagnostika. Ilgstoši, stabili,
noturīgi emocionāli stāvokļi parasti
tiek diagnosticēti uz personificēto aptaujlapu pamata. Šo aptaujlapu instrukcijās vienmēr tiks uzsvērta
nepieciešamība novērtēt savus emocionālos
stāvokļus, pārdzīvojumus un pašsajūtas konkrētajā brīdī, nevis vispārīgi
— ilgākā laika posmā.
Pazīstamākās šā virziena aptaujlapas ir K.
Špīlbergera (C. D. Spilberger) 1966.—1973. gadā izstrādātās «Trauksmainības un trauksmes skalas». Šīs aptaujlapas ļauj izmērīt situatīvo
trauksmi {A-state) un trauksmi kā personības iezīmi «trauksmainība» (A-traii). Jautājumu,
kas mēra personības trauksmes un trauksmainības līmeņus,
saturs zīmīgi atšķiras. Piemēram, trauksmes (A-state) mērīšanai viņš
lieto šādus apgalvojumus:
•
Es
jūtos atpūties.
«■ • Es nervozēju.
«■ • Es nervozēju.
•
Esmu
pārāk uztraukts un nevaru rast mieru.
34
Jlocialās psiholoģijas teorētiskie pamati
г, Trauksmainības (A-trait)
ka personības īpašības diagnosticēšana apgalvojumu
saturs mainās.
j ■ •
Parasti es jūtos drošībā.
i,, • Es tik ļoti
pārdzīvoju savas vilšanās, ka pēc tam ilgi nevaru par
tām
aizmirst. • Mani vienmēr aptver stiprs nemiers, kad es
domāju par saviem
darbiem un rūpēm.
Katrs aptaujlapā formulētais apgalvojums tiek
vērtēts 4 ballu skalā. Visi personības
emocionālie stāvokļi tiek vērtēti pēc skalas, kurā trauksmes izteiktības līmenis 20—34 ballu robežās
tiek uzskatīts par zemu, 35—44 ballu robežās — par vidēju, vairāk par 46 ballēm — par augstu.
Personības stāvokļu aptaujlapas bieži izmanto, lai
izzinātu cilvēka pārdzīvojumus
sarežģītos darbības apstākļos, kā pētījuma validitātes rādītāju pirms psiholoģiskiem pētījumiem, profesionālās atlases procesā.
Visplašāk izplatītā procedūra dažādas
informācijas par personību vai grupu iegūšanai ir anketēšana. Šai gadījumā pētīšanas līdzeklis ir
anketa.
Anketēšanai,
bez šaubām, ir gan stiprās, gan vājās puses. Šīs procedūras vājā puse ir tās zemā standartizācija, validitāte
un drošība, bet stiprā puse ir tā, ka šī procedūra ļauj aptvert ievērojamu
skaitu pētāmo dažādos pētnieka brīvi izvēlētos virzienos.
Lai anketēšanas ceļā iegūtu pietiekami drošu
informāciju, anketas sastādīšanā
un anketēšanas
procedūras organizēšanā jāievēro standartizācijas noteikums.
Anketēšana var tikt organizēta kā anonīma,
nosacīti anonīma un mērķanketē-
šana. Organizācijas nosacījums (anonimitāte—
neanonimitāte) atkarīgs no
pētījuma mērķa.
Anonīma anketēšana ir tāda anketēšana, kurā
pētāmais anketu neparaksta. Tā
ļauj paaugstināt iegūtās informācijas objektivitāti un tiek veikta, lai noskaidrotu kādu uz konkrētu personību
neattiecināmu fenomenu.
Gadījumos, kad jāiegūst objektīva informācija, kas
saistīta ar konkrētu personību,
tiek izmantota nosacīti anonīmā anketēšana. Šajā gadījumā pētāmajam šķiet, ka anketēšana ir anonīma (t. i., viņš anketu neparaksta), bet
pētnieks ar tikai viņam zināmas sistēmas
palīdzību to «paraksta». Lai iegūtu ticamu informāciju, pētnieks apzināti «māna» pētāmo.
Mērķanketēšanas gadījumā katrs pētāmais savu
anketu paraksta. Jautājumu vai
apgalvojumu forma anketā var būt gan slēgta, gan atklāta. Atklātā anketa paredz pētāmā brīvu atbildi uz anketā
uzdoto jautājumu vai apgalvojumu. Slēgtā anketa paredz
atbildes «jā», «nē» vai «nezinu».
Atklāto anketu rezultātu apstrāde ir darbietilpīgs
process, kas prasa speciālas iemaņas.
Atklāto anketu materiāla apstrādē visbiežāk izmanto kontentanalīzes
35
Aleksejs Vorobjovs
metodi, uz kuras pamata var iegūt ka kvalitatīvos, ta ari kvantitatīvos rezultātus.
Slēgto anketu apstrāde parasti sevišķas grūtības
nesagādā, un te var tikt izmantotas
dažādas matemātiskas procedūras: procentu aprēķināšana, korelāciju analīze u. c, kā arī pētījuma rezultātu
kvalitatīva analīze.
vi,.
3!
«
PROJEKTĪVĀS METODES SOCIĀLAJĀ
PSIHOLOĢIJĀ
Sociālās psiholoģijas metožu struktūrā patstāvīgu
vietu ieņem projektīvās (lat.
proiektio — izmešana uz priekšu) pētīšanas metodes. Terminu «projektīvā
metode» 1939. gadā pirmais sāka lietot L. Franks (L. Frank). 40. gadu sākumā personības izpētē projektīvās metodes manāmi
«pabīdīja malā» klasiskos testus. Mūsdienās projektīvās
metodes ieņem līderpozīcijas klīniskās psiholoģijas jomās.
Projektīvo metožu teorētiskā bāze ir psihoanalīze.
Šajā gadījumā projektīvās procedūras
mērķis ir personības neapzināto konfliktu (baiļu, depresiju, uztraukumu) izzināšana.
Visas projektīvās metodes atšķiras cita no citas
ar virkni iezīmju. Projektīvo metožu stimulmateriāls satur
nenoteiktus un nestrukturētus stimulus. Līdz ar to pētāmais, kura personības saturā ir apspiesto impulsu pazīmes un
emocionālo izpausmju aizsargmehānismi, projicē tos individuāla, brīva
stimulmateriāla interpretācijā. No tā izriet
vēl viena šai metodei raksturīga īpatnība — pētāmā atbildēs nav «pareizo» un
«nepareizo» atbilžu un ierobežojumu to analīzes un laika formā.
Psiholoģiskajos pētījumos mūsdienās izmanto
vairākas projektīvo metožu grupas.
Šo grupu vispārinātu klasifikāciju varētu ilustrēt šādi:
|
[ PROJEKTĪVO
METOŽU GRUPAS ]
|
|
|||||
_———
|
|
X^\~--------
|
~-——.
|
||||
Asociatīvās
metodes
|
Konstruktīvās
metodes
|
Aditīvas metodes
|
Ekspresīvas metodes
|
Impresīvās
metodes
|
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
Katartiskas metodes
|
Interpretatīvas metodes
|
|
|
||
36
у Sociālas psiholoģijas
teorētiskie pamati
īpaša projektivo
metožu grupa ir asociatīvās metodes, kad pētāmajam uz uztverei speciāli veidotu stimulmaterialu jāatbild
ar pirmo prātā iešāvušos domu vai
emocionālo pārdzīvojumu. Pazīstamākais šīs grupas tests ir 1921. gadā izveidotais šveiciešu psihiatra H. Roršaha (H.
Rorschach, 1884—1922) «Tintes
|
traipu
tests» {Rorschach Test). Testa stimulmaterialu veido desmit 18x24 cm lielas kartītes: piecas melnbaltas un piecas krāsainas ar simetriskiem plankumiem katrā. Testa instrukcija ir
šāda: «Jums tiks parādīts tintes traipu
salikums. Gribētos zināt, ko jūs
saskatāt katrā no tiem.» Pētāmo
atbildes (piemēram: «Tas man atgādina
divus apkārt ugunskuram dejojošus lāčus») tiek pierakstītas un saskaņā ar kontentanalīzes procedūru analizētas.
Jādomā, ka testa daļu un retesta
drošība nebūs augsta, bet starpvaliditāte un kārtējā validitāte būs grūti pārskatāmas. Testa izmantošanas kopējā
efektivitāte ir lielā mērā atkarīga no
eksperimentatora.
|
|||
О
|
|
III
|
|
(^
|
1
|
• * • *
|
|
4. zīm. Vartega testa stimidmateriāls.
|
Konstruktīvās projektīvās metodes liek no atsevišķiem elementiem izdomāt un izveidot tēlu vai sižetu. Pazīstamākais šīs grupas tests ir 1953. gadā publicētais E. Vartega (E. Wartegg) zīmējumu tests (WZT). Testa stimulmaterialu (skat. zīm.) veido 8 norobežotas standarta zīmes uz
balta fona. Pētāmajam jāpabeidz zīmējums,
ņemot vērā attēlotās zīmes. Pēc tam jākomentē: kas zīmējumos izdevies,
kāpēc, ko tie nozīmē. Balstoties uz zīmējumu
saturu un pētāmo atbildēm, tiek analizētas viņu personiskās īpašības: emocionalitāte, atklātība, noslēgtība u. с
Aditīvās konstruktīvās metodes (lat. additio —
saskaitīšana, ieguve saskaitīšanas
ceļā) izmanto nepabeigtu teikumu, stāstu vai zīmējumu. Visplašāk izplatītā metode ir nepabeigts teikums.
Pirmie šo metodiku {Sentence-Completion Techniguls)
personības izpētē sāka izmantot psihologs A. Peins
1928. gadā, bet vēlāk arī A. Hendlers.
Pētāmajam tika piedāvāts pēc saviem ieskatiem pabeigt aizsāktu teikumu sēriju.
Piemēram:
•
Nākotne
man šķiet...
•
Domāju,
ka īsts draugs... ...
•
Sievietes...
37
Aleksejs Vorobjovs
5. zim. Rozencveiga testa
stimulmaleriāīs.
|
Ļoti pazīstama ar savu augsto drošības un validitātes pakāpi ir 1950. gadā
izstrādātā Dž. Rotera (J.
B. Rotter) nepabeigto
teikumu metode PF-study. Par
nozīmīgāko aditīvo zīmējuma testu uzskatāms S. Rozencveiga (S. Rozencweig) «Frus-trācijas un agresijas» tests. Stimul-materiāls
sastāv no 24 zīmējumiem, kuros
attēlotas personas frustrācijas stāvoklī.
Piemēram, tā, kā tas redzams zīmējumā.
Pētāmo aicina uzrakstīt,
kāda
būtu viņa tipiskā reakcija
piedāvātajās situācijās. Pētāmā atbilžu īpaša analīze ļauj noteikt viņa reakcijas virzību un tipu.
Ekspresīvo projektīvo metožu pamats ir pētāmā zīmējumi par
dotu vai brīvu tēmu. Šis
projektīvo metožu veids radās 50. gadu sākumā un ir diezgan populārs. Šīs metodes saturā iekļauti
daudzi nu jau par klasiskiem diagnostikas līdzekļiem kļuvuši paņēmieni un procedūras.
Pazīstamākās no tām ir cilvēka zīmējums,
F. Gudinafa (F. L. Goodenough) tests, 1949. gadā publicētais K. Kona (K. Koch) tests «Koks», D. Buka (D. Buck) tests
«Māja — koks — cilvēks», V. Vulfa (V.
Wolfe) ģimenes zīmējums u. с
Šai gadījumā pētāmajam tiek piedāvāts uzzīmēt,
piemēram, koku. Instrukcijā norādīts
sekojošais: «Paņemiet zīmuli un uzzīmējiet koku, kā varat! Varat zīmēt jebkuru
koku.»
Pētāmo
zīmējumos konstatēta liela uzzīmēto koku daudzveidība. Uz speciāli izstrādātu procedūru pamata tiek
analizētas zīmējuma īpatnības un ar tām saistītās pētāmā
personisko īpatnību projekcijas.
|
6. zim. Zīmējumu daudzveidība
testa «Koks».
|
38
■Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Impresivās (izvelēs) projektivās metodes piedāvā
stimulmaterialu izvelēs iespēju vai to sakārtošanu secībā
atkarībā no izvēles. Populārākie ir L. Sondi (L. Szondi, 1939. g.) testi,
M. Lišera (M. Lūsher, 1948. g.) krāsu izvēles tests u. с
Piemēram, Sondi testa stimulmateriāls sastāv no
48 standarta kartītēm — psihiski
slimu cilvēku (homoseksuālisti, sadisti, epilepsijas slimnieki, histēriķi, šizofrēniķi, maniaki, ar depresiju
sirgstošie) portreti.
Kartītes
sadalītas 6 sērijās pa 8 kartītēm katrā (pa vienam portretam no katras slimo kategorijas). Pētāmajam jāizvēlas
divi daudzmaz iepatikusies portreti
katrā no 6 sērijām.
Pētāmā izvēles rezultāti tiek analizēti saskaņā
ar noteiktu procedūru. Turklāt ir
pieņēmums, ka pozitīvas izvēles nosaka atzītas cilvēka vajadzības, bet
negatīvas norāda uz aizturētu, apspiestu cilvēka vajadzību satura.
Pēc līdzīgas shēmas tiek organizēts arī Lišera
krāsu izvēles tests. Tā stimulmateriāls
ir 73 dažādu krāsu un toņu 28 * 28 mm lielas kartītes. Tiesa, biežāk tiek izmantoti 8 krāsu kvadrāti: zils,
zaļš, sarkans, dzeltens, violets, brūns, melns un pelēks. Pētījuma procedūra
sastāv no visvairāk iepatikušos krāsu izvēles etapiem. Tā veidojas pētāmā individuālā krāsu rinda, kurā
pirmās divas krāsas ir
visvairāk izvēlētās, trešā un ceturtā — izvēlētās, piektā un sestā — neitrālās,
septītā un astotā — negatīvi novērtētās.
Sava testa teorētiskajā pamatojumā M. Lišers
apgalvo, ka katrai krāsai viennozīmīgi
atbilst noteikta personības īpašība vai personības stāvoklis. Piemēram, sarkana krāsa simbolizē
varaskāri, noteikšanu, zaļā — neatlaidību, sīkstumu utt. No otras puses, tiek analizētas
katras krāsas pozīcijas krāsu rindā. Šajā gadījumā pēc pirmās krāsu pozīcijas
var noteikt cilvēka mērķus un centienus, bet pēc pēdējām — viņa apspiestās
vajadzības un impulsus.
Katartiskās projektīvās metodes paredz personībai savas
uzvedības projicēšanu speciāli
organizētās treniņsituācijās. Visizplatītākā situācija — psihodrāma. Šo procedūra pirmo reizi īstenoja J. Moreno (J. L. Moreno) 1946.
gadā. Tā tika izstrādāta, lai pētītu
cilvēka baiļu, cerību, fantāziju problēmas ar drāmas paņēmienu palīdzību.
Psihodrāmas pamatā ir lomu spēle, kurā tās
dalībnieki aktīvi improvizē un
eksperimentē spēles lomas. Tieši spontānais lomā iejušanas princips nodrošina
grupas «teli» (divpusējas emociju plūsmas, ar ko apmainās visi grupas
dalībnieki) rašanās iespēju. Šī emociju apmaiņa rada visu
grupas dalībnieku vispārēju emocionālu
atslodzi — katarsi. Emocionālā atslodze grupā var nodrošināt tās dalībniekiem kvalitatīvi jaunu risināmās problēmas
skatījumu — insaitu.
Galvenās darbojošās personas psihodrāma ir
režisors, protagonists, «palīg-Es» un skatītāji.
39
Aleksejs Vorobjovs
Režisors ir uzveduma
galvena persona, kas vada uzvedumu, pielietojot monologa, dubultnieka, lomu apmaiņas un spoguļa metodes. Darbojošās personas ir protagonists un speciāli sagatavots
«palīg-Es», kuri režisora vadībā tad arī «pasniedz» visu drāmas saturu.
Skatītāji projicē savus pārdzīvojumus uz
viņiem nospēlētajām problēmām un procedūras beigās piedalās apspriešanā. Arī protagonists kopā ar skatītājiem projicē savas
personiskās īpašības un emocionālos
pārdzīvojumus.
Interpretaffvās projektīvās metodes veidojas uz kāda notikuma vai
situācijas pētnieka
skaidrojuma pamata. Tipiskākā šāda veida metode ir 1935. gadā H. Morgana (H. Morgan) un H.
Mjurreja (H. A. Murray) izveidotais «Tematiskās apercepcijas» tests (TAT). Testa stimulmateriālu
veido 30 melnbaltas gleznas un
viena tukša lapa, uz kuras pētāmais var uzzīmēt jebkādu zīmējumu. Eksperimenta gaitā noteiktā secībā tiek parādītas
20 gleznas, kuras atlasa, ņemot vērā pētāmo dzimumu un vecumu.
Pētāmajam tiek piedāvāts sacerēt nelielu stāstu par
zīmējumā attēloto situāciju.
Stāsts tiek burtiski pierakstīts un pēc tam analizēts. Uz analīzes pamata tiek noskaidrots, ar kuru no
gleznas varoņiem identificējams pētāmais, kādi personiskie raksturojumi (vai vajadzības —
pēc H. Mjurreja) tiek piedēvēti varonim, kāda ir viņa aktivitāte attiecībā pret sevi, apkārtējo pasauli
un citiem cilvēkiem.
Uz šīs projekcijas pamata tiek noskaidrotas pētāmā
personības īpatnības.
|
Projektīvās
metodes ir pietiekami patstāvīgs diagnostikas metožu atzars sociālajā
psiholoģijā. Šīs metodes radušās uz
psihoanalīzes metodoloģiskā un teorētiskā pamata un galvenokārt virzītas
uz personības īpatnību izpēti.
7. zīm. Viena no
stimulmateriala gleznām
|
Sekmīgai šo metožu pielietošanai nepieciešama pamatīga sagatavotība.
40
jļļ
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru