PSIHODIAGNOSTISKĀ PĒTĪJUMA ORGANIZĀCIJAS VISPĀRĒJIE
NOTEIKUMI
Psihodiagnostisko pētījumu izstrādē un veikšanā
sociālajā psiholoģijā izveidojusies
vienota un konsekventi ievērojama prasTbu sistēma.
Lai iegūtu
objektīvus un ticamus pētījuma rezultātus ar jebkura iepriekš minētā testa palīdzību, nepieciešams veikt tā
standartizāciju, noteikt validitāti, drošību
un (kur tas iespējams) uzdevumu adaptācijas organizāciju.
" Testa standartizācija
Standartizācija (angl. standard— tipisks, standarta) ir
pētījumu veikšanas reglamentācijas un mērīšanas rezultātu vienotas normatīvās
sistēmas izveides procedūra.
Pētījuma veikšanas vienota procedūra paredz
precīzu testa uzdevuma instrukciju, vienota stimulmateriāla, atbilžu
reģistrācijas veidu, pētījuma veikšanas apstākļu formulējumu, eksperimentālās
atlases standartizācijas noteikumu prasību izpildi.
Izvēles standartizācija ir nozīmīgs visas
standartizācijas procedūras aspekts. Tajā tiek ņemti vērā divi mainīgie: atlases apjoms un
reprezentativitāte. Jāatzīmē, ka atlases apjoms un
reprezentativitāte nav viennozīmīgi savstarpēji saistīti. Piemēram, skolas vecuma bērnu normai nepieciešams
liels atlases apjoms — vairāki desmiti tūkstošu pētāmo, bet atlase no tādas
eksotiskas profesijas kā faķīri jau
būs reprezentatīva, ja tā aptvers dažus desmitus pētāmo.
Testu konstruktors, pazīstamais mūsdienu angļu
psihologs P. Klains (P.
Kline) definējis dažus
noteikumus, kura ievērošana var nodrošināt atlases reprezentativitāti.
• Atlasei jābūt stratificētai.
Stratifikācija (lat. stratum — kārta +facera
— darīt) — atlases veidošana, pamatojoties uz noteiktiem faktoriem. Par stratifikācijas pamatu
visbiežāk kļūst pētāmo sociālais stāvoklis, vecums un dzimums.
• Katrā
stratificētajā apakšgrupā jābūt tik lielam pētāmo skaitam, kurš
varētu nodrošināt adekvātu atlasi, t. i., vismaz 300 pētāmo.
varētu nodrošināt adekvātu atlasi, t. i., vismaz 300 pētāmo.
Piemēram, R. Ketela testa 16 PF atlases
standartizācijas un normu noteikšanas procedūras organizācijā tika stingri ievērota stratifikācija. Tika
izvēlēti 8 ASV reģioni, 8 apdzīvotības līmeņi, 5 vecuma grupas un septiņas
dažādu ienākumu līmeņu
grupas. Stingra stratifikācija nodrošināja kopējās atlases nelielo skaitu — 977 pētāmos. Tik nelielu pētāmo skaitu testa standartizācijas procedūrā
un tā
41
Aleksejs Vorobjovs
rezultātu plānošanā bija iespējams iesaistīt tikai tapec, ka tika
organizēta precīza ģenerālās
kopības stratifikācija.
Testos, kuros tika izmantota mazāk precīza
stratifikācija, piemēram, Lordža-Torndaika (Thorndike) intelekta
testā, eksperimentālās atlases apjoms bija 136000
audzēkņu.
Tātad
stratifikācijas precīza un rūpīga organizēšana dod iespēju katras stratificētās
apakšgrupas apjomu noteikt ar «0 hipotēzes» (nulles hipotēze) saturu. Tādā gadījumā stratificētās apakšgrupas
nulles robeža var būt ne mazāka par 10 pētāmajiem.
Tikai uz vienotas reglamentācijas pamata gūtie
rezultāti nodrošina pētījuma mēra
drošību. Savukārt pētījuma «negatavos» rezultātus bieži nākas sakārtot vienotā
vērtēšanas sistēmā un individuālos rezultātus salīdzināt ar vispārēju normu.
Norma — kvantitatīvi un kvalitatīvi skalas
vērtējumi, kurus izmanto kā «lineālu»
dažādu attālumu mērīšanā. Mūsu gadījumā normu lieto kā mērinstrumentu pētāmo psihisko īpatnību izpausmes
pakāpes vai līmeņa noteikšanā.
Psihodiagnostikā izveidojusies diezgan noturīga
pētījumu rezultātu normēšanas un
skalēšanas sistēma. Tā dod iespēju mērīt visus «negatavos» pētījumu rezultātus vienotā ballu sistēmas skalā. Psiholoģijā ļoti bieži izmanto
5 ballu, 9 ballu (stanainu skala), rādītāju T, rādītāju IQ.
īsi apstāsimies
pie pētījumu «negatavo» rezultātu pārveides procedūras katrā no minētājiem
rādītājiem.
«Negatavo» rezultātu pārveides
procedūra 5 ballu skalā
Uzskatāmības labad visus aprēķinus veiksim,
izmantojot konkrētu piemēru.
Piemēram, taktilo sajūtu relatīvā sliekšņa
diagnosticēšana deva šādus rezultātus:
0,17; 0,11; 0,21; 0,13...
Jāorganizē šādi
procedūras etapi:
•
jānoskaidro izvēles maksimālais
variants;
(mūsu piemērā tas ir Xmax = 0,21)
(mūsu piemērā tas ir Xmax = 0,21)
•
jāaprēķina
(procentos) katra varianta daļa atlasē;
X = ^x 100% = 21% X, = —x 100% = 52%
1 0,21 0,21
X3 = — x 100% = 100% X. = — x 100% = 62%
0,21 ., 0,21
0,21 ., 0,21
42
psiholoģijas
teorētiskie pamati
■te; • izmantojot 1. tabulu,
jāpārveido iegūtie variantu procenti balles. Mūsu piemērā ballēs pārveidotie rezultāti ir šādi:
1. tabula
«Negatavo» rezultātu pārveide 5 ballu skalā
Balles
|
Procentu robežas
|
1
|
no 1% līdz 7%
|
2
|
no 8% līdz 31%
|
3
|
no 32% līdz 69%
|
4
|
no 70% līdz 93%
|
5
|
no 94% līdz 100%
|
«Negatavo» rezultātu pārveide 9 ballu (stanainu)
skala tiek veikta tāpat ka iepriekšminētajā
piemērā, tikai procentu robežas noteikšanai izmanto citu tabulu.
2. tabula
«Negatavo»
rezultātu pārveide stanainu skalā
Stanains
|
Procentu robežas (balles)
|
1
|
no 1% līdz 4%
|
2
|
no 5% līdz 11%
|
3
|
nol2%līdz23%
|
4
|
no 24% līdz 40%
|
5
|
no 41% līdz 60%
|
6
|
no 61% līdz 60%
|
7
|
no78% līdz 89%
|
8
|
no 90% līdz 96%
|
9
|
no 97% līdz 100%
|
43
Aleksejs
Vorobjovs
Pārveidojot iepriekšminētajā piemērā aprēķinātos «negatavo» rezultātu procentus stanainu skalā, galarezultāts būs šāds:
Daudzu testa uzdevumu, piemēram, Minesotas
daudzaspektu personiskas aptaujlapas (MMPI),
standartizācijas pamatā ir T rādītājs. Г rādītājs ir 100 ballu skala.
Šajā gadījumā tiek pielietota sekojoša formula:
^ + 50...
|
х.-м
kur
10 un 50— konstantas, Xn— katra varianta lielums, Mx— rindas mediāna.
«Negatavo» rezultātu
pārveidi Г ballu skalā apskatīsim konkrētā piemērā.
3. tabula
«Negatavo» ballu pārvēršanas algoritms T ballēs
Nr.
|
«Negatavie» rezultāti
|
|
(x,-xf
|
|
x: -x
|
т.
|
а
|
||||||
1
|
9
|
9-19,5=-10,5
|
(-10,5)2=110,25
|
|
-1,3
|
10x(-l,3) + 50=37
|
2
|
11
|
ll-19,5=-8,5
|
(-8,5)2=110,25
|
|
-1,1
|
10x(-l,l) + 50=39
|
:* 3
|
14
|
14-19,5 =-5,5
|
(-5,5)2=110,25
|
|
-0,7
|
10x(-0,7)+50=43
|
4
|
15
|
15-19,5 =-4,5
|
(-4,5)2=110,25
|
|
-0,6
|
10x(-0,6) + 50=44
|
' 5
|
17
|
17-19,5 =-2,5
|
(-2,5)2=110,25
|
544 5
|
-0,3
|
10x(-0,3) + 50=47
|
6
|
19
|
19-19,5=-0,5
|
(-0,5)2=110,25
|
|
-0,06
|
10 x (-0,06) +50=49,4
|
7
|
22
|
22-19,5=2,5
|
(2,5)2=110,25
|
|
0,3
|
10x(0,3) + 50 = 53
|
8
|
27
|
27-19,5=7,5
|
(7,5)2=110,25
|
|
0,96
|
10*(0,96) + 50=59,6
|
9
|
30
|
30-19,5 = 10,5
|
(10,5)2=110,25
|
|
1,3
|
10x(l,3) + 50 = 63
|
10
|
31
|
31-19,5=11,5
|
(11,5)2=110,25
|
|
1,47
|
10x(l,47) + 50=64,7
|
— 19,5
algoritmu < M aprēķina šādi: 1.
Aprēķinām «negatavo» rezultātu vidējo aritmētisko lielumu
44
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
- 9 + 11 + 14 + 15 + 17 + 19 +
22 + 27 + 30 + 31 ,„
x =-------------------------------------------------------- = 19,5
10
2. Aprēķināsim mušu rindas
dispersiju стд pec formulas:
n-\
lai to izdarītu, jāveic šādi matemātiski aprēķini (skat. 3. tabulu). o =
3. Tālāk aprēķinām -i—- katrai
rindas variantei.
a
4. Pārvēršam «negatavos» rezultātus Г ballēs.
Normēšanas procedūra
Г ballu skalā notiek pēc zemāk minētās skalas, kura izveidota, pamatojoties uz
Hausa normālās sadales likumu.
• Ja individuālais rādītājs
atrodas 40 < T, < 60 robežās, tad tam ir
i-\ vidēja, normāla izpausme.
i-\ vidēja, normāla izpausme.
•
Ja individuālais rādītājs ir T, > 60, tad
tam ir augsta izpausmes
pakāpe.
pakāpe.
•
Ja individuālais rādītājs ir T, < 40, tad
tam ir zema izpausmes
pakāpe.
pakāpe.
Intelektuālo
rādītāju rezultātu normēšanai tradicionāli izmanto IQ skalu. Šajā
gadījumā «negatavo» rādītāju pārvēršana IQ skalā notiek pēc šādas formulas:
^—- + 100
«Negatavo»
rezultātu pārvēršanas procedūras algoritms būs identisks Г ballu skalai
(skat. 3. tabulu), tikai pašā pārvēršanas procedūrā tiks izmantota augstāk minētā
formula. Izmantojot tabulā skatāmos rezultātus, ilustrēsim normēšanas procedūru.
45
Aleksejs Vorobjovs
4. tabula «Negatavo» rezultātu pārvēršanas algoritms IQ skalā
Nr.
|
«Negatavie»
|
x,-x
|
IQ
|
|
rezultāti
|
о
|
|
1
|
9
|
-1,3
|
16 x(-1,3)+100 = 79,2
|
2
|
11
|
-1,1
|
16x(-l,l)+100 =
82,4
|
3
|
14
|
-0,7
|
16 x
(-0,7)+100=88,8
|
4
|
15
|
-0,6
|
16 x (-0,6)+100
= 90,4
|
5
|
17
|
-0,3
|
16 x (-0,3)+100
= 95,2
|
6
|
19
|
-0,06
|
16 x
(-0,06)+100 = 99,4
|
7
|
22
|
0,3
|
16 x
(0,3)+100= 104,8
|
8
|
27
|
0,96
|
16x(0,96)+100=115,36
|
9
|
30
|
1,3
|
16x(l,3)+100=120,8
|
10
|
31
|
1,47
|
16x(l,47) +
100=123,5
|
Normēšanas procedūra ĪQ skala
ir šāda:
•
Ja
individuālais IQ rādītājs atrodas 85 < IQ; < 115, tad tam
ir vidēja,
normāla izpausme.
normāla izpausme.
•
Ja individuālais rādītājs IQ
> 115, — faktora izpausme ir augsta.
• Ja individuālais rādītājs IQ < 85,
— faktora izpausme ir zema.
Piemēros dotajām vērtēšanas skalām ir precīzi noteikts kvantitatīvs saturs,
Piemēros dotajām vērtēšanas skalām ir precīzi noteikts kvantitatīvs saturs,
kurš ļauj statistiski
korekti parādīt individuālā rezultāta izvietojumu daudzu pēc rakstura
analoģisku mērījumu izvēlē.
Testa drošība
Psihometrijā
jēdzienam «drošība» ir divas nozīmes. Pirmkārt, par drošu sauc testu, kurš ir iekšēji saskaņots. Tā ir testa
daju drošība. Testa daļu drošības noteikšanai
visbiežāk izmanto sadalīšanas metodi. Piemēram, visus testa uzdevumus sadala divās grupās — pāra un nepāra.
Pētāmie vispirms aizpilda visu testu,
bet pēc tam tikai pāra un tikai nepāra uzdevumus. Visi rezultāti tiek salīdzināti korelācijas analīzes ceļā. Ja tiek
konstatēta visu rezultātu ievērojama
korelācija, tas nozīmē, ka tests ir iekšēji saskaņots un tā daļām ir
nepieciešamā drošība.
46
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Šai procedūrai, pārbaudot dažādu veidu testus, ir sava specifika.
Piemēram, sasniegumu testos
šī procedūra būs mazliet citādāka nekā ātruma vai intelektuālajos testos. (Turklāt testa uzdevuma dab
drošības koeficienta aprēķināšana,
parasti, ir visai sarežģīta matemātiska procedūra.)
Otrkārt, pastāv retestīvās drošības jēdziens.
Šai gadījumā vieni un tie paši respondent!
ar viena un tā paša testa palīdzību tiek aptaujāti atkārtoti (pēc noteikta laika). Laika intervālam starp pirmo un otro aptauju jābūt
nelielam. Parasti tas ir daži mēneši.
Pirmsskolas un jaunākā skolas vecuma bērniem tas var būt vēl mazāks.
Pirmajā un otrajā aptaujā iegūtie rezultāti tiek
salīdzināti korelācijas analīzes ceļā. Apmierinošai korelācijas koeficienta nozīmei jābūt ne mazākai par
+0,7. Zinātnieki uzskata,
ka, ja korelācijas koeficients ir zemāks, testa izmantošana nav lietderīga.
Testa validitātes problēma
Validitāte (angl. valid— īstens, derīgs) ir uzdevuma
efektivitātes otra pamatraksturīpašība. Testa validitāti nosaka tas, ka tests
obligāti mēra tieši to faktoru, kam tas arī domāts. Psiholoģija min daudzus
testu uzdevumu validitātes
pierādījumu paņēmienus, un katrs no tiem atbilst dažādām pētījuma prasībām un aspektiem.
Šajā sakarā var izdalīt šādus visbiežāk izmantotos
testa uzdevumu validitātes veidus:
|
VALIDITĀTES
|
VEIDI
|
|
|
|
|
|
|
|
pēc mērīšanas precizitātes
|
|
pēc uzdevuma satura
|
||
♦ konkurentā ♦ prognostiskā ♦ kārtējā ♦
diferenciālā ♦ konstruktā
|
♦ acīmredzamā ♦ saturiskā
|
47
Aleksejs Vorobjovs
Acīmredzamajai validitātei nav stingru zinātnisku pierādījumu. Та pamatojas uz pētāmo priekšstatiem par to, ka uzdevuma saturs mēra tieši to faktu,
kuru ir plānots pētīt. Tādējādi acīmredzamo
validitāti nosaka pētāmo uzskatu vienotība par to, ko pētī testa
uzdevums un ka tas pētī tieši to, kam tas domāts.
Saturiskā
validitūte ir viens no validitātes pamatveidiem un
nosaka, ka testa uzdevumi pietiekami
pilnīgi un acīmredzami atspoguļo to reālās īstenības daļu, kura tiek mērīta.
Piemēram, lai atlasītu uzdevumus panākumu testam,
pētniekam jāizanalizē mācību
grāmatas un programmas, pēc kurām mācās noteikta vecuma skolēni, un, tikai zinot reālo īstenību, jāveido
testa uzdevumi. Ja testa uzdevumi neiziet ārpus noteiktā
vecuma skolēna reālo zināšanu robežām un atspoguļo viņa zināšanu reālo loku, var uzskatīt, ka tests ir saturiski validīvs.
Konkurentā validitāte tiek noteikta, pamatojoties uz veidojamo
uzdevumu rezultātu
salīdzināšanu ar jau esošo validīvo testu rezultātiem. Rezultātu salīdzināšanai izmanto korelatīvo analīzi.
Visbiežāk konkurento validitāti izmanto,
izstrādājot jaunus, iespējami īsākus,
kvalitatīvākus testus.
No otras puses, konkurento validitāti bieži
izmanto, lai izzinātu to, ko tests nemēra. Kā pierādījumu tam aprēķina konstruējamā testa un citu pēc
nozīmes tuvu stāvošu
fenomenu mērīšanas testu rezultātu korelāciju. Šajā gadījumā korelācijas koeficienta nozīmes signalizēs
par jaunveidojamā testa mērīšanas diapazonu.
Nozīmīgākais testa kopējās validitātes rādītājs
ir prognostiskā validitāte. Prognostiskās
validitātes izzināšanai kalpo korelācijas starp testa rādītājiem un reāliem vispārējiem, bet tikai vēlākā laikā, šī
testa rādītājus raksturojošiem kritērijiem.
Piemēram, lai aprēķinātu intelekta prognostisko
validitāti, jāveic šāda procedūra.
Jāizmēra skolēnu intelektuālais līmenis, beidzot
pamatskolu (deviņgadīgo). Pēc
tam viņu intelektuālās attīstības līmenis jāsalīdzina ar viņu sekmju objektīvajiem rādītājiem, beidzot vidusskolu,
mācoties institūtā, maģistrantūrā un pat doktorantūrā.
Tādas
validitātes organizācijas galvenā grūtība ir nozīmīgā ārējā kritērija un
longitīdā faktora pareiza izvēle.
Kārtējā validitāte ir izteikta testa jutības pakāpē un spējā atšķirt
pētāmajos mērāmo faktoru.
Kārtējās validitātes noteikšanas pamatprocedūra ir
ifrelacēto sakaru atrašana starp testa rezultātiem un
mērāmā faktora kriteriālajiem raksturlielumiem. Piemēram, sastādot trauksmainības mērīšanas aptaujlapas testu, paredz
izzināt
48
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
situativas un personiskas
trauksmainibas kriteriālos raksturlielumus. Kārtējas validitātes
noteikšanas procedūra šai gadījumā var būt šāda.
Pirmkārt,
pētāmo situatīvās un personiskās trauksmainības izpausmes līmeni var
noteikt ar citu psihodiagnostisko procedūru (pētāmo pašatskaites, neatkarīgi
ekspertvērtējumi, novērošana u. c.) palīdzību un rezultātus korelācijas analīzes
ceļā salīdzināt ar validitējamā testa rezultātiem.
Otrs kārtējās validitātes
noteikšanas ceļš paredz izmantot citas metodikas, kuras validitāte jau noteikta, rezultātus. Šai gadījumā katrs
validitātes metodikas kritērijs uz
korelācijas pamata tiek salīdzināts ar jaunveidojamās metodikas rezultātiem.
Visai svarīgs šīs validitātes rādītājs ir pētāmo atzinumi par testa lietošanas ērtumu, tā saprotamību un
emocionalitāti.
Kārtējā validitāte obligāti jānosaka
pētāmā fenomena atsevišķu raksturlielumu mērīšanas un diferencēšanas
testiem. Tie ir sasniegumu, psihometriskie intelekta testi,
klīniskie u. с testi, kuri satur mērāmo parametru noteiktu kompleksu. Konstruktā
validitāte ir visaptveroša testa konstrukcijas pārbaude tā atsevišķu
sastāvdaļu pārbaudes ceļā. Izsekosim šīs procedūras organizēšanai šādā piemērā.
1978. gadā,
izstrādājot «Personības orālo īpašību» (OPQ) testu, mūsdienu
psihologs P. Klains pielietoja konstrukto validitati. Šim nolūkam autors izvirzīja
4 atsevišķas hipotēzes, uz kuru pamata tika noteikta OPQ validitāte.
гн 1. Testa OPQ rezultāti pozitīvi korelēsies ar citu uz personības orālo
,u īpašību izpēti virzītu testu rezultātiem.
psihologs P. Klains pielietoja konstrukto validitati. Šim nolūkam autors izvirzīja
4 atsevišķas hipotēzes, uz kuru pamata tika noteikta OPQ validitāte.
гн 1. Testa OPQ rezultāti pozitīvi korelēsies ar citu uz personības orālo
,u īpašību izpēti virzītu testu rezultātiem.
2. Pēc saturiskās būtības «orālā pesimisma»
sindromam mēreni pozitīvi
■4 jākorelējas ar neirotismu.
■4 jākorelējas ar neirotismu.
.ii 3. Nedrīkst būt nekādas korelācijas ar
personiskās aptaujas 16 PF
rezultātiem. 4.
Testa OPQ rezultāti nedrīkst nozīmīgi korelēties ar spēju un
motīvu
testu rezultātiem.
Diferenciālā
validitāte nosaka ar testa palīdzību pētāmo faktoru
savstarpējās attieksmes. Piemēram, IQ testa rezultāti pozitīvi
korelējas ar pētāmo individuālās darbības izpildes vispārēju sekmību,
bet tiem ir korelācijas koeficientu ievērojama «izkliede»,
salīdzinot IQ testa rezultātus un pētāmo atsevišķu disciplīnu apguves sekmīgumu.
Līdz ar to IQ testi nevar diferencēt atsevišķu priekšmetu un disciplīnu
sekmības rādītājus. Tiem ir zema diferenciālā validitāte. Lai noteiktu diferenciālo validitati,
tiek aprēķināti korelatīvie sakari starp testa rezultātiem un katra pētāmā fenomena sastāvā ietilpstošā
faktora rezultātiem.
Sevišķi
svarīgi ir noteikt to testu diferenciālo validitati, kuri būs jāizmanto profesionālās
atlases procedūrās.
Kā redzam,
testa satura validitāte ļauj izzināt mērījuma rezultātu ticamību, objektivitāti
un pamatojuma līmeni. Kā atzīmējusi A. Anastazi (A. Anastasi),
49
Aleksejs Vorobjovs
testa validitāte ir «..jēdziens, kurš mums norada, ko tests mēra un cik
labi tas to dara».
Mūsdienu informatīvo sistēmu iespējas nodrošina
operatīvu teorētisko un eksperimentālo pētījumu rezultātu
apmaiņu. Pateicoties tam, vienā kultūrā izstrādātie
testi var tikt operatīvi izmantoti citā kultūrā. Šajā sakarā rodas testa
adaptācijas problēma starpkultūru pētījumos.
Testa adaptācija
Testa adaptācija (lat. adaptio — pielāgošana(ās)) ir
pasākumu komplekss, kas
virzīts uz testa uzdevumu korekciju jaunajos apstākļos bez to satura izmaiņām.
Testa adaptācijas procesā
var izdalīt četrus svarīgus, obligātus etapus.
Pirmajā adaptācijas etapā jāveic padziļināta to
testa nosacījumu analīze, uz kuru
pamata autors veido testu. Testa uzbūves metodoloģisko un teorētisko nosacījumu un ar tā palīdzību risināmo uzdevumu nezināšana turpmāk var novest pie nekorektiem zinātniskiem rezultātiem.
Testa adekvātumu var nodrošināt tikai
testa teorētisko pamatu un jauno tā pielietošanas apstākļu sakritība.
Otrajā
adaptācijas etapā tiek tulkots testa un instrukciju teksts lietotāja valodā.
Šai gadījumā ir divi pētījuma metožu adaptācijas ceļi. Pirmais ceļš paredz
daudzu kultūru pārstāvjiem saprotama stimulmateriāla izmantošanas konkrētu metožu izstrādi. Kā piemēru var minēt
1958. gadā publicēto R. Ketela kultūrbrīvo
intelekta testu (CFYT).
Testa saturs ir veidots tā, ka tas ļauj mērīt
pētāmo intelektuālās attīstības, izglītības un kultūras līmeni. Piemēram, izdalīt uz rindu neattiecināmu elementu.
V
|
A
|
<
|
>
|
[>
|
Testa saturā ir tikai figūru izvietojuma laukumsakarību atrašana, ko izmanto visās kultūrās.
Sarežģītāks starpkultūru pētījumos ir aptaujlapu
metodiku validitācijas process.
Svarīgākais starpkultūru eksperimentā ir metodiku identitātes saglabāšana, tās tulkojot. Visefektīvākā
un visbiežāk pielietotā ir mūsdienu psihologu O. Vernona (O. Vernori) un D. Kempbela (£>. Campbell)
piedāvātā adekvāta
izpildlapu uzdevumu tulkošanas procedūra. Tās būtība — metodikas jautājumu dubulttulkojums. Vispirms
metodikas jautājumus no oriģinālvalodas tulko citas
kultūras grupas valodā. Pēc tam neatkarīgs tulks tos tulko atkal oriģinālvalodā. Tulkojuma semantisko adekvātumu
vērtē šādi. Veido trīs reprezentatīvas
eksperimentālas grupas — divas, kuras zina testa oriģinālvalodu,
50
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
trešo, kas pārzina valodu, kura tests tulkots. Pec tam viena grupa
izpilda uzdevumus testa
oriģinālvalodā, otra— arī oriģinālvalodā, bet jau lietojot dubulttulkojumu, trešā — dzimtajā valodā tulkotus testus. Visas trīs
iegūto rezultātu grupas salīdzina,
izmantojot korelācijas metodi. Visu triju grupu rezultātu pozitīvas,
statistiski nozīmīgas līdzības gadījumā var uzskatīt, ka tulkojums veikts precīzi un adekvāti un metodikas
tulkotais variants ļauj iegūt drošus, validīvus rezultātus.
Aptaujlapu
tulkojuma adekvātuma un kvalitātes uzlabošanai mūsdienu amerikāņu
psihologs P. Bruslins formulē virkni metodisku norādījumu:
1. Izmantojiet īsus (ne vairāk kā 16 vārdi),
vienkāršus teikumus!
2.
Dodiet
priekšroku darāmajai kārtai, jo tā vieglāk saprotama!
3.
Vietniekvārdu
vietā atkārtojiet lietvārdus, jo vietniekvārdiem var
būt neprecīzas, izplūdušas nozīmes: piemēram, angļu «you» (jūs)
var tikt attiecināts uz nelielu skaitu cilvēku.
būt neprecīzas, izplūdušas nozīmes: piemēram, angļu «you» (jūs)
var tikt attiecināts uz nelielu skaitu cilvēku.
4.
Centieties
izvairīties no metaforu un izteicienu lietošanas!
5. Izvairieties vārdus lietot vēlējuma izteiksmē
(«varētu», «būtu» u. c),
m jo to nozīme daudzās valodās ir atšķirīga!
m jo to nozīme daudzās valodās ir atšķirīga!
6.
Pievienojiet
tekstam noteicošo ideju izpratnei nepieciešamos
vārdus!
vārdus!
7.
Izvairieties
no nenoteiktām laika un vietas darbības izteiksmes
formām! (Piemēram: «Cik reižu nedēļā Jums jāredz cilvēks, lai
varētu teikt, ka Jūs viņu redzat bieži?»)
formām! (Piemēram: «Cik reižu nedēļā Jums jāredz cilvēks, lai
varētu teikt, ka Jūs viņu redzat bieži?»)
.., 8.
Izvairieties no piederības formu lietošanas, jo tās apgrūtina piederības
izpratni!
i,-'- 9.
Centieties izmantot nevis vispārinātus, bet konkrētus terminus un jēdzienus!
Trešajā
adaptācijas etapā nepieciešama rūpīga visām psihometrijas prasībām atbilstoša jaunizveidotā testa validitātes
un drošuma pārbaude.
Ceturtajā
adaptācijas etapā jāorganizē testa standartizācija, izmantojot reprezentatīvas izvēles.
Tikai
visu testa adaptācijas etapu skrupuloza organizācija var nodrošināt iegūto
pētījuma rezultātu ticamību.
51
Aleksejs Vorobjovs
SPECIĀLĀS
METODES SOCIĀLAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Līdzās psiholoģijas zinātnē izmantotajām
tradicionālajām pētīšanas metodēm sociālajā psiholoģijā sakarā ar tās pētījuma priekšmeta specifiku tiek
izmantotas arī tikai šai
zinātnei piemītošas pētījumu metodes.
Var izdalīt šādu speciālo
metožu struktūru sociālajā psiholoģijā.
SPECIĀLĀS METODES
Starpkulturu eksperiments
Longitīda
metode
Kontentanalīzes metode
īsuma
apskatīsim katras metodes īpatnības, saturu un pielietošanas jomu.
Starpkulturu eksperiments
Starpkulturu eksperiments radās 60.—70. gados kā jauna starpkulturu psiholoģijas virziena metode.
Starpkulturu pētījumu mērķis ir dažādu kultūru
cilvēku psihisko īpatnību atšķirību
un līdzību izpēte un izskaidrošana.
Jēdziens «kultūra» psiholoģijā nav viennozīmīgi
definēts. Tajā var būt ietvertas
nācijas, tautības, valstis un citas cilvēku kopības ar tikai viņām raksturīgo dzīves veidu. Vispārējā līmenī uz zemeslodes parasti izdala
sešas kultūras zonas — Āfrika, Āzija,
Austrālija, Eiropa un Vidusjūras baseins, Ziemeļamerika un
Dienvidamerika.
Atkarībā no eksperimenta mērķa atlases kopu
izkliede var būt diezgan liela.
Šajā sakarā mūsdienu psihologi F. van de Vijvers (F. van de Viper) un K. Leungs (K. Leung) 1996. gadā
piedāvāja starpkulturu pētījuma organizācijas tipoloģiju. Viņi izstrādāja starpkulturu pētījumu
trīs galvenos tipus:
•
vispārinošais
starpkulturu eksperiments,
•
psihisko
atšķirību pētījumi,
•
salīdzinošie
starpkulturu eksperimenti.
Vispārinošais
starpkulturu eksperiments ir vienā pētāmo kultūras
grupā iegūto rezultātu attiecināšana uz citām
kultūras grupām. Šajā gadījumā tiek
52
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
pētītas nevis kultūras īpatnības, bet gan fakts — vai viena kultūra
konstatētas likumsakarības
piemīt un ir raksturīgas arī citai kultūrai, t. i., vai tās ir kopējas visām kultūrām. Šādu pētījumu piemērs ir
H. Aizenka un viņa kolēģu pētījumi, kuri apstiprina
personības trīs komponentu struktūras — neirotisma, ekstra-introversijas un psihotisma — universālumu.
Dažādu
kultūra pārstāvju psihisko atšķirību pētījumi visplašāk pārstāvēti šā
virziena eksperimentos. Šo eksperimentu shēma paredz organizēt vismaz divu dažādu kultūru mērīšanu. Uzskatāmībai
aplūkosim šā tipa eksperimenta, ko
1978. gada veica zinātnieki R. Kalins (R. Kaliri) un P. Tilbijs (P. Tilbi),
organizācijas procedūras
materiālu. Lai izpētītu dažādu kultūru pārstāvju priekšstatus par to, kādiem jābūt vīriešiem un sievietēm un kā viņiem
jāuzvedas, tika izmantota «Puslomu
ideoloģijas skala». Skalā doti apgalvojumi, kuri atspoguļo tradicionālo un egalitāro (fr. egalite — līdzība)
ideoloģiju. Piemēram, tradicionālo ideoloģiju atspoguļo šādi spriedumi:
• ja
sieviete un vīrietis dzīvo kopā, viņai jānodarbojas ar mājsaimniecību,
bet viņam jāatbild par grūtajiem mājas darbiem;
bet viņam jāatbild par grūtajiem mājas darbiem;
-t • sievietei jārūpējas par savu ārējo izskatu, jo, skatoties uz viņu,
JS'i cilvēki spriež par viņas vīru;
JS'i cilvēki spriež par viņas vīru;
• sieviešu,
kurām ir mazi bērni, galvenais pienākums — māja un
•"£ ģimene.
•"£ ģimene.
Egalitāro ideoloģiju atspoguļo šādi spriedumi: П • sievietei jābūt tikpat brīvai kā
vīrietim; •<■< •
sievietei jāļauj būt tikpat seksuāli brīvai kā vīrietim;
• precības
nedrīkst sievietes karjerai traucēt vairāk nekā vīrieša
karjerai.
karjerai.
Я Vairāk nekā 14 valstīs
veiktie pētījumi atklāja šādas tendences.
Augsta sociāli ekonomiskā attīstības līmeņa
valstīs dominē egalitārās ideoloģijas. Piemēram, ļoti augsts egalitārās
izpausmes līmenis ir Holandē, Vācijā, Somijā. Tradicionālā ideoloģija pārsvarā izpaužas Nigērijā, Pakistānā,
Indijā.
Salīdzinošā starpkultūru eksperimenta pamatā ir raksturojumu pētījumi kultūras kontekstā. Eksperimenta saturu
veido tādas specifiskas kultūras īpatnības kā bērnu audzināšanas raksturs, kultūras tradīcijas, ierašas,
ievirzes, domāšanas aparāta īpatnības utt.
Šāda starpkultūru eksperimenta piemērs ir
mūsdienu kanādiešu psihologa Dž. Berrija (J. W. Berry) 1976. gadā
veiktais eksperiments. Eksperimentā tika pētītas kognitīvā stila īpatnības atkarībā no kopībā pastāvošās
ekoloģiskās virzības. Berrijs pieņēma, ka spēja atšķirt ar redzes palīdzību,
orientēšanās telpā un
sarežģītā figūrā iekļautas vienkāršas figūras atrašana ir svarīgāka mednieku un vācēju, nevis zemkopju kopību
izdzīvošanā. Tika pētītas mednieku ciltis Kanādā un Āfrikas zemkopji. Izvirzītā hipotēze par kultūras
īpatnību
53
J
Aleksejs Vorobjovs
ietekmi uz kopības psiholoģisko mentalitāti apstiprinājās. Pētāmajiem
medniekiem tika konstatētas
sarežģītākas kognitīvās shēmas orientēšanās telpā, «fona figūru»
noteikšanā, skatītā izmantošanā, uzvedības organizācijā.
Svarīga starpkultūru eksperimenta procesa
organizācijas problēma ir reprezentatīvas
izvēles izraudzīšana. Dažādās kultūras kopās mainīgo daudzums, pēc kuriem tiek atlasīti pētāmie, ir
milzīgs. Valodu un vārdu krājumu atšķirības, izglītība, reliģiozie priekšstati, audzināšanas
un socializācijas īpatnības, tradīcijas un ceremonijas,
masu informācijas līdzekļu pieejamība— tie ir tikai daži mainīgie, ar ko kopības atšķiras cita no citas.
Atlases reprezentativitātes, eksperimenta
rezultātu drošības un validitātes paaugstināšanai parasti
izmanto trīs eksperimenta atlases izvēles stratēģiju tipus.
Pirmo atlases
organizācijas stratēģiju veido, vadoties no pētāmo atlases ērtību viedokļa. Šai gadījumā ir ļoti liels
gadījuma un «riska» faktors. Atlases reprezentativitātes līmenis var
izrādīties nepietiekams iegūto likumsakarību vispārinājumam.
Zinātniskāka ir sistemātiskas atlases stratēģija,
t. i., grupas dažādās kultūrās tiek veidotas pēc
noteiktas, vienotas sistēmas. Šajā gadījumā sistemātiskai atlasei izmanto
stratifikācijas procedūru.
Trešā stratēģija — kultūras grupu nejauša atlase.
Šai gadījumā jābūt daudzu grupu lielam pētāmo skaitam.
Acīm redzams, ka minētās eksperimentālo grupu
atlases stratēģijas kalpo dažādiem
mērķiem. Prioritārākas ir sistemātiskā un gadījuma stratēģija. Pētāmo atlases ērtību stratēģijas izmantošana
prasa mazāk pūļu, toties var radīt virkni problēmu rezultātu interpretācijā.
Starpkultūru pētījumu organizācijas svarīga
problēma ir izmantoto metožu pareizas
adaptācijas problēma.
Longitīdā metode
īpašu vietu sociālajā psiholoģijā ieņem longitīdā
(angl. longitude— ilgums) empīrisko ziņu vākšanas shēma. Longitīdā izpēte ir ilgstoša un
sistemātiska vienu un to pašu
sociālo objektu (t. i., personības vai grupu) izpēte. Termins «longitīdā metode» radās 20. gadsimta
20.—30. gados.
Psiholoģijā ir pazīstams tā saucamais Kalifornijas
longitīds, ko 1925. gadā organizēja zinātnieks L. Tērmens. Šis pētījums ilga
vairāk nekā 40 gadus. Tā gaitā
izsekoja 1000 intelektuāli apdāvinātu bērnu (viņu IQ pārsniedza 140)
attīstībai. Pētniekus interesēja longitīdā dalībnieku intelektuālā stabilitāte
vai mainīgums lielākās viņu
dzīves daļas garumā. Pētījuma sākumā viņiem bija
54
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
11 gadi, bet noslēguma — vairāk nekā
piecdesmit. Līdztekus tika petiti viņu profesionālie un sociālie
sasniegumi un mikrosociālās vides ietekmes īpatnības uz šiem
sasniegumiem.
Otrā plaši pazīstamajā longitīdā,
ko veica uzreiz pēc Otrā pasaules kara Vācijā,
tika pētītas nelabvēlīgā sociāli ekonomiskā situācijā augošu bērnu un pusaudžu fiziskās un personiskās attīstības
īpatnības.
Daudzi vadošie
psihologi, piemēram, mūsdienu amerikāņu zinātnieks L. D. Irons (L.
D. Eron), izmantoja longitīdu agresivitātes rašanās cēloņu izpētē. Šai
nolūkā 1960. gadā Ņujorkā tika organizēta 875 zēnu un meiteņu izpēte, lai
noskaidrotu agresivitātes izpausmes atkarību no televīzijā redzētajiem vardarbības
skatiem. Pēc desmit gadiem, 1970. gadā, zinātnieks vēlreiz izpētīja 427 no
iepriekš pētītajiem bērniem.
Ar longitīdo
metodi gūtajiem pētījuma rezultātiem ir liela zinātniska vērtība, taču šīs metodes
organizācija saistīta ar zināmām grūtībām. Piemēram, sakarā ar dažādām sociālajām izmaiņām (migrācija u. с procesi)
sākuma atlases sastāvā, tā var zaudēt
savu reprezentativitāti.
Nopietnas grūtības sagādā atkārtota
un daudzkārtēja mērīšana, izmantojot vienas
un tās pašas — testu, aptaujlapu, anketu, interviju u. с — metodes. Šai gadījumā var izpausties «testēšanas efekts», t.
i., pierāšana pie testa, anketu u. с aizpildes
procedūras. Tādēļ daudzu «šķērsgriezumu» rezultāti var būt neobjektīvi, un tas savukārt liek iesaistīt pētījumā dažādas
kontroles grupas.
Analizējot
zinātnieku— longitīdā veikšanas organizācijas metodoloģijas un
metodikas pamatlicēju (K. Šains {K. Schaine), A. Bass (A. Buss), P.
Baltess (P. Bakes) — darbus, var izvirzīt virkni
pamatprasību tā organizācijā:
• rūpīga, pētījuma mērķiem atbilstoša pētāmo sastāva
atlase. Pareiza
«kohortu» organizācija, kur kohortas personu dzimšanas laiks
iekļaujas noteiktā intervālā. Parasti tas ir gads vai mēnesis;
«kohortu» organizācija, kur kohortas personu dzimšanas laiks
iekļaujas noteiktā intervālā. Parasti tas ir gads vai mēnesis;
• longitīdā organizācijā jāievēro
visas atlases reprezentativitātes
i prasības;
i prasības;
• psihisko procesu daudzveidība,
grupas vai personības attīstība
izvirza īpašas prasības mērāmo raksturlielumu vai mainīgo izvēles
izvirza īpašas prasības mērāmo raksturlielumu vai mainīgo izvēles
■J precizitātei;
• mērāmo raksturlielumu precīza
izvēle ļaus noteikt tās metodes, ar
kuru palīdzību tiks veikts pētījums. Konkrētām metodēm jābūt
lakoniskām, ar augstu drošības līmeni;
kuru palīdzību tiks veikts pētījums. Konkrētām metodēm jābūt
lakoniskām, ar augstu drošības līmeni;
__ • mērījumu biežumam un laikam, kā arī
«šķērsgriezumu» organizācijai
eksperimentālajās
un kontroles grupās jābūt zinātniski pamatotiem. Tikai pareizi organizēta longitīdā metode ļaus iegūt objektīvus,
zinātniski nozīmīgus atzinumus.
55
Aleksejs Vorobjovs
Kontentanalīzes metode
Kontentanalīzes metodi (angl. contents —
saturs) psiholoģijā un socioloģijā sāka izmantot komunikācijas kanālu satura apstrādē un personības un
grupu sociāli psiholoģisko parādību analīzē.
Procedūras organizācijā un
norisē jāievēro virkne noteikumu un etapu.
Kontentanalīzes pielietošanas pirmajā etapā
jāizdala analīzes kategorijas. Kā
masu komunikācijas līdzekļu kategorijas var būt tādu atsevišķu tēmu atspoguļojums, kā, piemēram, «politika»,
«karjera», «nauda», «ģimene», reklāma» u. с
Kontentanalīzes rezultātu pielietošanas procedūru
demonstrēsim ar zinātnieka G.
Olporta personības dispozīcijas teorijas izveidošanas piemēru. Lai izdalītu kategorijas personības analīzei, viņš
veica šādu procedūru. Olports ieguva ap 300 vēstuļu, kuras jaunam koledžas pasniedzēju pārim rakstīja vidēja
vecuma sieviete Dženija Grūva
Mastersone. Lai noskaidrotu Dženijas personības īpašības,
šīs vēstules izanalizēja 39 eksperti. Viņi izdalīja vairāk nekā 198 Dženijas personības īpašības. Apvienojot un
sagrupējot šīs īpašības, Olports izdalīja personības satura īpatnību analīzes 8
pamatkategorijas: agresivitāte, egocentrisms,
sentimentalitāte, neatkarība, slimīgs cinisms, jūtīgums. Izmantojot šīs kategorijas, Olports analizēja personības
īpašības un to dispozīcijas.
Otrajā etapā tiek noteiktas analīzē izmantojamās
vienības, parasti — kvantifikācijas
vienības. Kvantifikācija ir kategoriju rašanās biežums noteiktā informācijas apjomā vai noteiktā laika
posmā. Parasti kategoriju rašanās biežuma reģistrācijai izmanto noteiktu formu — kontentanalīzes kodēto
matricu. Lūk, kodētās
matricas veidošanas kategorijas A; B; C; D divu avīžu satura kontentanalīzei mēnesi ilgā laika posmā. Kategorija A atspoguļos
«politiku», В — «ģimenes» problēmas, С — «ekonomiku», D —
«reklāmu». Kā vienību izmantosim kvantifikāciju. Kodējamā matrica
izskatīsies šādi.
5. tabula
Divu avīžu satura
salīdzināšanas kontentanalīzes kodējamā matrica
Kategorijas...
|
А
|
В
|
С
|
D
|
I avīze
|
20 (+10;-10)
|
5 (+2;-3)
|
16 (+10;-6)
|
20 (+5;-15)
|
II avīze
|
18
|
15
|
6
|
20
|
56
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Trešajā etapa veicama tabula doto rezultātu
statistiska apstrāde, izmantojot korelācijas metodi, un rezultātu ranžēšana.
Pastāv arī speciāla matricu
rezultātu apstrādes procedūra. Tā ļauj aprēķināt analizējamo kategoriju
pozitīvos un negatīvos vērtējumus. Lai to izdarītu, jāaprēķina Jāņa koeficients
pēc šādas formulas:
Q - ^ '
gadījumos, ja
/> n
kxt
к c_fx\n~n
) gadījumos,jaf
kxt
m С — Jāņa koeficients; ■:: /— kopējais vērtējumu skaits matricā; а п — kopējais negatīvo vērtējumu skaits;
к— kopējais informācijas
vienību skaits, kas atspoguļo pētāmo kategoriju;
t — kopējais vienību
skaits analizējamajā avotā.
Uzskatāmībai nodemonstrēsim
Jāņa koeficienta aprēķināšanas procedūru pēc minētās matricas materiāliem. Aprēķināsim I
avīzes CA koeficientu.
Vispirms saskaitīsim
atsevišķi visas pozitīvās un negatīvās informācijas summu. Mūsu gadījumā tā ir
/= 10 + 2+ 10 + 5 = 27
«=10 + 3 + 6+15 = 34
f
0 ( 2\
*s
Tātad izmantojam formulu q = \______ L. Pēc tam jāatrod kopējais
kxt
informācijas vienību skaits (k). Piemēram,
kategorijai A tas būs к = 20. Atrodot kopējo vienību skaitu
avotā (t = 20 + 5 + 16 + 20 = 61), varam aprēķināt koeficienta С { rezultātu.
27x(34-342)
С, = i '-
20x61
Aprēķinot Jāņa koeficientu
visām (mūsu gadījumā А; В; С; D) kategorijām, var analizēt pozitīvās
un negatīvās informācijas dominēšanu visā avotā kopumā.
Kā redzam, kontentanalīzes
metode, izmantojot speciāli izdalītas kategorijas, Jauj novērtēt noteiktu
raksturlielumu gan kvalitatīvās, gan kvantitatīvās izpausmes dažādos sociālos
objektos.
57
Aleksejs Vorobjovs
?Ф MATEMĀTISKĀ
METODE SOCIĀLI PSIHOLOĢISKAJOS PĒTĪJUMOS
Jebkuras eksperimentālās zinātnes svarīgākā
problēma ir pētījuma rezultātu un
uz to pamata izdarīto secinājumu objektivitātes un drošības problēma. Tāpēc
vairums sociālo zinātņu pievēršas pētījumu rezultātu matemātiskai apstrādei un plāno pētījumus atbilstoši dabaszinātņu procedūrām.
Psiholoģija «ierunājās» matemātikas valodā līdz ar
psihofizikas, psihofizio-loģijas
un pirmo laboratoriju rašanos. Psihofizikas radītājs G. Fehners (G. Fechner)
(1801—1887) matemātisko
aparātu izmantoja sajūtu sliekšņu mērīšanā un psiho-fizisko skalu veidošanā.
Psihofizioloģijas pamatlicēju J. Millera (J. Muller)
(1801—1858), E. Vēbera (E.
Weber) (1795—1875) un H.
Helmholca (#. Helmholtz) (1821—1884) veikto, uz precīzas objektīvas fizioloģiskas metodes
balstīto plašu psihes spektru pētījumu rezultātu apstrādē tika izmantotas
matemātiskās procedūras.
«Tīrā» psiholoģiskā eksperimenta pamatlicējs H.
Ebinghauss (H. Ebbinghaus) (1805—1909) izmantoja matemātisko aparātu atmiņas likumu aprakstā un interpretācijā.
Psiholoģijā matemātiskā metode plašāk ieviesās
līdz ar angļu matemātiķa K.
Pīrsona (K. Pearson) (1857—1936) darbu, kuros viņš izmantoja statistisko
metodi, rašanos. Viņa izstrādātās x2 (hipotēžu
pārbaudes izpildes kritērijs) noteikšanas
kritērija un korelācijas analīzes procedūras sāka izmantot visas pasaules psihologi.
Sociālajā psiholoģijā ir uzkrājusies pieredze un
izveidojušās matemātiskās metodes
izmantošanas tradīcijas pētījumu plānošanā un to veikšanā, psihometrisko procedūru izstrādē, pētījumu rezultātu
interpretācijā un analīze. Nosacīti matemātiskās metodes
saturu sociālajā psiholoģijā var ilustrēt šādi.
Г MATEMĀTISKĀ METODE 1
|
|||||
|
|
___ -~
|
~~———_
|
|
"—--------- .
|
Statistiskā metode
|
|
Korelatīvā un faktoranalīzes metode
|
|
Rezultātu uzrādīšanas
un interpretācijas metode
|
58
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Statistiskā metode sociāli psiholoģiskajā pētījumā
Statistika
— itāļu izcelsmes vārds (ital. stāto — valsts). Saturisko jēgu šī nozare gūst no vācu valodas: statistik—
zinātņu nozare, kura veic liela cilvēku skaita, masu parādību, dažādu sociālo faktoru izpētē iegūto datu
apstrādi, analīzi un vispārinātu
rezultātu uzskatāmu attēlošanu.
Statistiskās metodes pamatā ir matemātiskā
statistika — zinātne par matemātiskām
metodēm, kuras pielieto liela masīva rezultātu apstrādē. Matemātiskās statistikas aparātu izmanto sociālajā
psiholoģijā, jo tā pēta parādības lielās grupās, t. i., operē ar lielu datu
daudzumu.
Lai dziļāk iepazītos ar statistisko metodi un tās
saturu, jāapskata tajā lietojamie
pamatjēdzieni.
Parasti skaitli, kurš apzīmē mērīšanas rezultātu,
sauc par varianti un apzīmē ar Xn. Visu iespējamo
varianšu kopums ir ģenerālais kopums un veido rindu X[, X2; X^; X4;... Piemēram, ģenerālo kopumu veido visas pasaules
pusaudžu īslaicīgās atmiņas apjoma
rādītāji. Bet skaidrs, ka visas pasaules pusaudžu īslaicīgas atmiņas
apjomu izmērīt nav iespējams. Tāpēc tiešai mērīšanai tiek pakļauta tikai kāda daļa, kuru sauc par
eksperimentālo atlasi.
Atkarībā no skalas veida statistiskajā metodē
izstrādātas vairākas matemātiskas metodes, kuras ļauj tās korekti salīdzināt. Visbiežāk izmanto
korelācijas analīzes,
kriteriālās analīzes un faktoranalīzes procedūras.
Katra analīzes veida saturā var būt divas
koeficienta vai kritērija aprēķināšanas procedūras — parametriskie kritēriji un neparametriskie kritēriji.
_ Parametriskā kritērija aprēķināšanas
pamatā vienmēr ir vidējo rādītāju (x; Mo; Me) un dispersiju (o) rindu salīdzināšana. Tāpēc
šī procedūra ir masīva, grūti organizējama un to var
izmantot tikai normālās sadales skalās. (Nominālajā
un kārtas skalā vidējo rādītāju nevar būt.)
Neparametriskā kritērija aprēķināšanas procedūrā operē ar
biežumiem vai rangiem. Šīs
procedūras nav tik masīvas, bet tām ir savi trūkumi, īsi apskatīsim salīdzināšanas procedūras dažādās
skalās. Visu varianšu
izkārtojumu ģenerālajā kopumā pētīja pazīstamais vācu matemātiķis Karls Fridrihs Gauss (1777—1855).
Viņš atklāja «normālās sadales» likumu. Kāda ir šī likuma būtība? Pamēģināsim to izprast, apskatot šādu piemēru. Ja, piemēram, izmērītu visas
pasaules vīriešu augumu (ģenerālais kopums), tad procentuāli tas sadalītos šādi.
59
Aleksejs Vorobjovs
Normālas
sadales likums
|
-4a - 3a
- 2a - 1 a x
+ 1 a + 2a + 3o + 4o
|
|
68,26%
|
|
|
|
95,44%
|
|
||
99,72%
|
100%
8. zīm. Varianšu skaita procentuāls izvietojums normāla
līkne.
Šī simetriskā sadales likuma visu varianšu x centrs ir visu vīriešu
auguma vidējais aritmētiskais
lielums. Vidējo aritmētisko lielumu aprēķina pēc formulas:
x =
i-^ ; kur jtļ — katra atsevišķa vīrieša
augums, bet n — vīriešu
skaits.
Tapec vidējais aritmētiskais lielums ir jebkura kopuma svarīgs rādītājs.
Zīmējumā redzam, ka 68,26% pasaules vīriešu augums
ir tuvu vidējam. No augšas šo
vīriešu skaitu nosaka normālas sadales līkne, bet apakšā — robeža x ± 1 a. Zīmējumā šis
laukums iesvītrots ar horizontālām svītrām. Rodas loģisks jautājums: «Ko apzīmē a, kāda ir tā
būtība?»
«a» —
vidējā kvadrātiskā novirze. Vidējā kvadrātiskā novirze ir svarīgs statistisks rādītājs — dispersija, ko apzīmē ar
simbolu a2. Dispersija ir katras variantes vidējais aritmētiskais novirzes kvadrātu
likums no visas kopības vidējā aritmētiskā. Matemātiski to var izteikt šādi:
o' =■
60
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru