Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
|
Izejot no ta, vidējās kvadrātnovirzes formula bus
šāda:
|
Uzskatāmībai a aprēķināšanas procedūru
demonstrēsim piemēra. Noteiksim vidējo
kvadrātnovirzi šādai Xn rindai: 2; 2; 4; 4; 5; 7; 8. Varianšu ««» skaits = 7. Tālāk ir jāatrod x rindas
vidējais aritmētiskais lielums.
-_2+2+4+4+5+7+8
X 7 '
X 7 '
2
Pēc tam ir jāatrod Z-i\x~x) . Šim nolūkam no
katras variantes jāatņem
x, rezultāts jākāpina kvadrātā un visi rezultāti jāsummē. 2-4,57=>(-2,57)2 = 6,61 2 - 4,57 => (- 2,57)2 =
6,61 4-4,57=>(-0,57)2
= 0,32 4-4,57=>(-0,57)2 = 0,32 5 - 4,57 => (- 0,43)2 = 0,18
7
-
4,57 => (- 2,43)2 = 5,90
8
-
4,57 =>(-3,43)2=-11,76
Izmantojot kvadrātnovirzes formulu^ aprēķinām, ka
Vel viens
svarīgs rindas radītājs ir mediāna. Mediāna (Me) ir rezultāts, kurš dala rindu uz pusēm, turklāt viena rindas
nozīmju puse atrodas medianas labajā, otra — kreisajā pusē. Mediānu
aprēķina pēc formulas:
N + l
Me =-------- , kur N— varianšu skaits rindā.
Me =-------- , kur N— varianšu skaits rindā.
2
61
Aleksejs Vorobjovs
Minētā piemēra
rindas mediāna būs:
,, 7 + 1
Me =------ = 2
Me =------ = 2
Svarīgs rindas statistiskais rādītājs ir moda (Mo).
Moda — varianšu kopā visbiežāk
sastopamā nozīme. Gadījumos, kad varianšu sadalījums ir lineārs (t. i., katra variante ir satopama tikai vienu reizi, piemēram, rindā:
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,...), tādai atlasei nav
modās. Gadījumos, kad variante rindā sastopama diezgan bieži, piemēram, rindā: 2; 4; 5; 5; 5; 6; 7; 8; 8; 8; 8; 9; 10;
nozīmes 5 un 8 sastopamas attiecīgi
3 un 4 reizes, šai rindai būs divas modās. Lielu apjomu atlases modās nozīme var būt daudzkārtīga. Kāda ir Mo aprēķināšanas
kopējā procedūra? Parādīsim šo procedūru konkrētā piemērā. Aprēķināsim
šādas monomodālas rindas modu: 24; 27; 12; 17; 21; 19; 20; 28; 25; 18; 25; 22; 24; 25; 27.
Vispirms jāveic tabulācijas procedūra. Šim nolūkam
jāsastāda šāda tabula:
6. tabula
Varianšu
rindas un Mo noteikšanas tabula
X
|
f (biežums)
|
M
о
|
12
|
1
|
|
17
|
1
|
|
18
|
1
|
|
19
|
1
|
|
20
|
1
|
|
21
|
1
|
|
22
|
1
|
|
24
|
2
|
|
25
|
3
|
|
26
|
2
|
|
28
|
1
|
|
;л
62
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Formula:
J
m J m-\
Kurā Xo — modāla
intervāla apakšējā robeža,
h — intervāla lielums,
fm — rindas taksinālais biežums,
fm-1 — pirmstaksinālā intervāla biežums,
fm+1 — pēctaksinālā intervāla biežums.
Tabulācija
ir varianšu nozīmju ranžēšana augošā vai dilstošā secībā, nosakot to sastapšanas biežumu rindā.
Dotajā piemērā Xo = 24; h =
1; fm = 3; fm_, = 2; fm+l =
2.
Mo = 24 + lx
3-2
(3-2) + (3-2)
= 24 + 0,5 = 24,5.
Rindas
ar varianšu normālu sadalījumu Mo, Me un x vienmēr būs vienādas {Mo = Me = x). Nesimetriskās atlases Mo
un x vienmēr atšķirsies.
Mērs
|
Mo
|
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
19 20
|
\
Varianšu
skaits
9. zīm. X un Mo nesimetriskās
atlases.
Dotajā zīmējumā acīm redzami Mo un x nesakritības cēloņi.
Tapec šādas atlases bieži
vien x vietā visos aprēķinos izmanto Mo nozīmi.
Bet varianšu sadale eksperimentālajās izvēlēs var
būt dažāda. Eksperimentālajā izvēlē katras variantes skaitliskā izteiksme veido
skalu, t. i., noteiktā likumsakarībā
63
Aleksejs Vorobjovs
sakārtotu skaitļu rindu. Statistikā parasti tiek izdalītas 3 galvenās
varianšu sadales skalas: nominālā
(vai dihotomiskā), kārtas un normālās sadales skala.
Varianšu sadali nominālajā (lat. nomen —
vārds, nosaukums) skalā ilustrēsim ar konkrētu piemēru.
Visbiežāk nominālās (jeb dihotomiskās) skalas
veidojas, apstrādājot «slēgtā tipa» anketas. Piemēram, atbilde uz jautājumu
«Vai Jūs ātri aizmiegat?» paredz 2 atbilžu variantus — «jā» vai «nē». Apstrādājot rezultātus, atbildei
«jā» var piešķirt «1», bet atbildei «nē» — 0. Tad veidosies šāda skala: 1; 0;
0; 1; 0 utt. Bet bieži vien nominālajām (jeb dihotomiskajām) skalām ir arī
sarežģītāka klasifikācija. Tas ir tad, ja jautājums paredz 3 vai vairākus
atbilžu variantus. Nominālās
varianšu sadales skalas līdzību un atšķirību salīdzinošai analīzei ir sava specifika, ko apskatīsim šīs nodaļas nākamajās apakšnodaļās.
Kārtas skalās variantes sadalās pēc principa
«vairāk — mazāk» vai otrādi «mazāk— vairāk». Parasti šīs
skalas rodas, klasificējot pēc kādas pazīmes. Piemēram,
var ranžēt visus klases skolēnus pēc viņu sekmēm fizikā, kur labākajam
skolēnam piešķir 1. vietu (vai rangu), tālāk 2. vietu utt. Šī veida skalu līdzības un atšķirības salīdzināšanai arī ir
sava specifika.
Bieži vien varianšu sadale pakļaujas citam
likumam — normālās sadales likumam.
Korelatīvās analīzes metode
Šī metode ir ar savstarpējām korelatīvām
attiecībām saistīto varianšu savstarpējās atkarības pētījumu statistisko paņēmienu komplekss. Korelatīvās (lat. correlatio — attiecība,
sakars, atkarība) attiecības ir tādas attiecības, kur vienas rindas katra variante nav lineāri atkarīga
no otras rindas variantes.
|
10. zim. Korelācijas
koeficienta sadales robežas.
|
Šo metodi izmanto psiholoģisko procedūru drošības
un validitātes noteikšanā, salīdzināmo
varianšu rindu savstarpējo sakaru un atkarības izpētē, statistiski nozīmīgu
līdzību un atšķirību noteikšanā salīdzināmajās rindās. Mijatkarības starp divu rindu variantēm noteikšanas
pamatpaņēmiens ir korelācijas koeficienta aprēķināšana. Korelācijas koeficients pēc būtības parāda atbilstības biežumu starp katras rindas
variantēm. Korelācijas koeficienta
lielumu ierobežo kategorijas:
+1; -1. Uzskatāmībai
korelācijas koeficienta būtību
ilustrēsim grafiski.
64
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Ja, aprēķinot korelācijas koeficientu, ta nozīme ir+1, tas dod pamatu
apgalvot, ka katra pirmās rindas variante pēc savas nozīmes pilnīgi atbilst
attiecīgai otrās rindas variantei. Uzskatāmības labad parādīsim to piemērā.
x: 2; 4; 5; 6; 7; 8; 8; 9;
apgalvot, ka katra pirmās rindas variante pēc savas nozīmes pilnīgi atbilst
attiecīgai otrās rindas variantei. Uzskatāmības labad parādīsim to piemērā.
x: 2; 4; 5; 6; 7; 8; 8; 9;
y: 2; 4; 5; 6; 7; 8; 8; 9.
Šajā gadījumā
rindas ir pilnīgi identiskas un attiecīgo varianšu atšķirību nav.
Gadījumos, kad korelācijas koeficients ir -1,
rindas būs apgriezti pretnostatītas. Mūsu piemērā tās būs šādas.
x: 2; 4; 5; 6; 7; 8; 8; 9;
y: 9;
8; 8; 7; 6; 5; 4; 2.
Gadījumos, kad korelācijas koeficients ir 0, var
apgalvot, ka starp salīdzināmajām
rindām nav korelatīvu attiecību, t. i., rindas ir no dažādām ģenerālajām kopām.
Visi korelācijas koeficienta pozitīvie rādītāji
liecina par salīdzināmo rindu līdzību,
negatīvie — par atšķirībām tajās. Korelācijas koeficienta lielums rāda salīdzināmo rindu līdzības vai atšķirības
pakāpi.
Reālajā praksē
eksperimentatoram nereti jāsalīdzina dažādu rindu veidu rezultāti: normālās sadales rindas, dihotomiskās rindas, kārtības
rindas. Šīs salīdzināmo rindu
atšķirības prasa katrā atsevišķā gadījumā izmantot korelācijas koeficientu formulu. Apskatīsim biežāk sastopamos
korelācijas koeficientu aprēķināšanas
gadījumus.
Korelācijas dihotomiskie koeficienti
Pētījumu praksē nereti izmanto diagnostisku
procedūru, kur pētāmie atbild uz
«aizklātiem» jautājumiem ar «jā» vai «nē». Šo procedūru bieži lieto personiskajos testos, anketu sastādīšanā utt.
Atkarībā no pētījuma mērķa var rasties
nepieciešamība salīdzināt atbildes, kuras iegūtas uz vienas un tās pašas procedūras pamata, bet divos
pētījumos. Piemēram, pirmais pētījums tika veikts ar
«aizklātās» anketas palīdzību līdz psihokorekcijas
procedūras sākumam, bet otrais— ar to pašu anketu, tikai pēc
psihokorekcijas procedūras. Šai gadījumā katram pētāmajam būs divas atbilžu rindas ar atbildēm «jā» vai «nē» uz katru
anketas jautājumu.
Konkrētā piemērā demonstrēsim, kā salīdzināt savā
starpā šīs dihotomiskās rindas. Šajā gadījumā var izmantot Pīrsona korelācijas
(asociācijas) koeficienta aprēķināšanas paralēlu
aptaujlapu formu salīdzināšanai procedūru.
Vispirms katrai atbildei «jā» jāpiešķir 1 balle,
bet katrai atbildei «nē» — 0. Pēc'tam
visas balles jāieraksta tabulā.
65
Aleksejs Varobjovs
7. tabula
Dihotomisko rindu rezultātu salīdzināšanas un Pīrsona korelācijas koeficienta paralēlām aptaujlapu formām
aprēķināšanas tabula
Jautājuma nr.
|
л:
|
У
|
Koeficienta aprēķināšana
|
1
|
0
|
1
|
|
2
|
1
|
1
|
|
3
|
0
|
1
|
|
4
|
0
|
1
|
|
5
|
0
|
1
|
|
6
|
1
|
0
|
|
7
|
0
|
1
|
|
8
|
0
|
1
|
|
9
|
0
|
0
|
|
10
|
1
|
1
|
|
Pīrsona korelācijas aprēķināšanas formula:
P..-P.P
Ptv— «1» sakritības gadījumu daļa x; un y; rindās.
Mūsu gadījumā
Pn = —
= 0,2 - 10
Px — «1»
gadījumu daļa x; rindā Px- — = 0,3
Q
Px — «1» gadījumu daļa y; rindā Pv = — = 0,8
_ 7 _«T
qx — «0» gadījumu skaita daļa x; rindā 4X
~~ū)~ ' qv — «0» gadījumu skaita daļa y\ rindā qr
= — = 0,2 Visus iegūtos
rezultātus ievietojam augstākminētajā formulā.
0,2-0,3x0,8
|
0,2-0,24 -0,04
V0,3x 0,8x0,7x0,2 ТОДЗЗб 0,18
= - 0,22
66
s psiholoģijas teorētiskie pamati
Iegūtais rezultāts liecina par vāji izteiktas atšķirības esamību starp x;
un v; rindām, jo
koeficients ir negatīvs un tā nozīme — neliela.
Vēl viena bieži sastopama rindu salīdzināšanas
procedūra ir tāda salīdzināšana, kur vienā rindā ir dihotomiskie rezultāti, bet otrā— kārtas vai normālās
sadales rezultāti. Šajā
gadījumā jāveic Pīrsona punktuarā biseriālā korelācijas koeficienta
aprēķini. Paskaidrosim situāciju ar piemēru.
Eksperimenta procedūrā var rasties situācija, kad
nepieciešams salīdzināt «aizklāta»
tipa anketas rezultātus ar ballēs izteiktiem testa rezultātiem.
8. tabula
Uz Pīrsona punktuarā biseriālā koeficienta
aprēķināšanas pamata
balstīta dihotomiskās rindas rezultātu
salīdzināšanas ar kārtu
rindu rezultātiem tabula
Pētāmā nr.
|
Я
|
х;
|
Korelācijas koeficienta aprēķināšana
|
1
|
0
|
7
|
|
2
|
1
|
2
|
|
3
|
1
|
4
|
|
4
|
0
|
6
|
|
5
|
0
|
9
|
|
6
|
1
|
7
|
|
7
|
0
|
6
|
|
8
|
1 .
|
9
|
|
9
|
0
|
5
|
|
10
|
0
|
8
|
|
Korelācijas koeficienta aprēķināšanas formula:
(ej2
y(n-l)xn'
nt — «1» skaits y;
rinda nļ = 4
nB — «0» skaits y\ rindā na
= 6.
n — pētāmo skaits, n = 10
jč, — varianšu vidējais aritmētiskais x; rindā,
atbilstoši «1» skaitam y;
• = 5,5.
|
- 2+4+7+9
rindā
xi -■
67
Aleksejs Vorobjovs
х„ — varianšu vidējais aritmētiskais x; rindā, atbilstoši «0»
skaitam y;
- 7
+ 6 + 9 + 6 + 5 + 8 , o
х„ =------------------------ = 6,8
х„ =------------------------ = 6,8
6 l aprēķināšanai jāizmanto šāda formula:
Z(*i~*) ;кигл=10,
- 7+2+4+6+9+7+6+9+5+8 _,
x =---------------------------------- = 6,3
10
7 - 6,3 =
0,7 2-6,3
=-4,3 4-6,3 =-2,3 6-6,3 =-0,3 9-6,3 = 2,7 7 - 6,3 = 0,7 6-6,3 =-0,3 9 - 6,3 = 2,7 5-6,3=- 1,3 8-6,3 = 1,7
(x;-xf
! = 0,49 (-4,3)2=
18,49 (-2,3)2 = 5,29 (- 0,3)2 = 0,09
(2,7)2 = 7,29
(0,7)2
= 0,49 (-0,3)2 =
0,09
(2,7)2
= 7,29 (-1,3)2=1,69
(1,7)2 = 2,89
Yj{x;-x)2
= 0,49
+ 18,49 + 5,29 + 0,09 + 7,29 + 0,49 + 0,09 + 7,29 +
и
44
1 + 1,69 + 2,89 = 44,1. о2 = —ļ- =4,41 .
Ievietojot formulā visus rādītājus, iegūstam
.5,5-6,8,
4,41
4x6
= -0,294x0,52 = -0,153-
Aprēķinātais koeficients norada uz salīdzināmo rindu
nelielo atšķirību.
Pētījuma rezultātu analīzē nereti jāsalīdzina dihotomiskas
rindas un rangu rindas
rezultāti. Šajā gadījumā izmanto rangu biseriālas korelācijas poeforicistu. Ilustrēsim tā aprēķināšanas gaitu.
68
<£ķļļpiālās
psiholoģijas teorētiskie pamati
Piemēram, mums jāsalīdzina klases zēnu un meiteņu sekmība. Nosacīti zēnus apzīmēsim ar «1», meitenes ar «0».
Veidojam visu rezultātu tabulu.
9. tabula
Uz Pīrsona rangu biserialās korelācijas aprēķināšanas pamata balstīta
zēnu un meiteņu sekmības rezultātu salīdzināšanas tabula
|
Skolēnu
|
Ranžetā
|
|
Nr.
|
dzimums
|
sekmība
|
Koeficienta aprēķināšana
|
|
(*)
|
(У)____ |
|
|
1
|
0
|
1
|
|
2
|
0
|
4
|
|
3
|
1
|
7
|
|
4
|
1
|
10
|
|
5
|
1
|
3
|
|
6
|
0
|
6
|
|
7
|
1'
|
9
|
|
8
|
0
|
8
|
|
9
|
1
|
5 -
|
|
10
|
1
|
2
|
|
Koeficienta
aprēķināšanai izmantojam šādu formulu: (p,,A=-(Fi-Fo);kur
n_— skolēnu skaits klasē (varianšu skaits).
У' — rindas Y; rangu, atbilstošu «1» X; rindā, vidējais
aritmētiskais.
-
7+10+3+9+5+2 r
/i = = 6
/i = = 6
— rindas Y; rangu, atbilstošu
«0» X; rinda, vidējais
aritmētiskais.
F 1 + 4
+ 6 + 8 4?5
69
Л : i"'
Aleksejs Vorobjovs
i,ļ Rezultātus ievietojam
formulā.
ф:Л
= i-x (6-4,75) = 0,2 xl,25 = 0,25 10
Korelācijas
koeficienta lielums un pozitīvā zīme liecina par zēnu un meiteņu sekmības sakarību — viņu sekmība ir
līdzīga.
Rangu korelācija
Nereti kā eksperimentālā pētījuma datu
sakārtošanas paņēmiens tiek izmantota datu ranžešana.
Ranžešana ir vietas vai kārtas numura piešķiršana
katrai rindas variantei. Ranžešana
var būt organizēta kā variantes pieaugošā vai dilstošā nozīme. Dilstošās
ranžēšanas procedūru parādīsim konkrētā piemērā.
10. tabula
Pētījuma rezultātu ranžēšanas tabula
Kārtas nr.
•I
6
7
9
10
11 12 13 14 15
10 9
7 6 6 6 6 5
4 4
4 4
1
2
4
4
4
7
8,5
8,5 8,5 8,5
11
13,5
13,5 13,5 13,5
Rangs
3 + 5
7 + 10
12 + 15
= 4
= 8,5
= 13,5
St
70
Sadalās psiholoģijas teorētiskie pamati
Piemērā redzam ranga
piešķiršanas procedūru dažāda biežuma nozīmes variantēm.
Šim nolūkam jāatrod vidējais matemātiskais starp biežuma rindas sākuma un beigu kārtas numuriem un iegūtās ranga
nozīmes jāpiešķir attiecīgām variantēm. Ranžēto rindu salīdzināšanas
nepieciešamības gadījumā izmanto Spīrmena
rangu korelācijas koeficienta aprēķināšanu, ko aprēķina pēc formulas.
Z0=l-
Zo
— korelācijas koeficients, '
d— starpība starp viena
salīdzināmā faktora rangiem,
n — salīdzināmo rangu pāru skaits.
Rangu korelācijas koeficfenta aprēķināšanu
demonstrēsim konkrētā piemērā. Jāsalīdzina
matemātikas un fizkultūras apguve klasē. Pēc atzīmēm šajos priekšmetos skolēnus var ranžēt divās rindās.
//.
tabula Rangu
korelācijas koeficienta aprēķināšana pēc Spīrmena
Skolēna
|
Rangs
|
Rangs
|
// -// //
|
|
4
|
Koeficienta
|
nr.
|
matemātikā
|
fizkultūrā
|
a at a2
|
2
|
|
aprēķināšana
|
1
|
1
|
10
|
(1 — 10)=—9
|
81
|
|
|
2
|
9
|
2
|
(9-2)=7
|
49
|
|
|
3
|
5
|
3
|
(5-3)=2
|
4
|
|
|
4
|
8
|
5
|
(8 5)-3
|
9
|
|
v
, 6x300
|
5
|
7
|
6
|
(7-6)=l
|
1
|
300
|
|
6
|
6
|
7
|
(6-7)=-1
|
1
|
|
= 1-0,18 =
|
7
|
3
|
8
|
(3-8)—5
|
25
|
|
= 0,82
|
8
|
4
|
4
|
(4_4)=0
|
0
|
|
|
9
|
10
|
1
|
(10-l)=9
|
81
|
|
|
10
|
2
|
9
|
(2-0)=7
|
49
|
|
|
Aprēķināta koeficienta lielums un pozitīva zīme
ļauj uzskatīt šis divas rindas
par līdzīgām un secināt, ka minētās klases skolēnu sekmība matemātikā un fizkultūrā ir līdzīga.
71
Aieksejs Vorobjovs
Pielietojot pielikuma 1. tabulu, var noteikt līdzību vai atšķirību
statistisko nozīmību.
Salīdzināšanas procesu var attēlot grafiski.
|
^0,64 >i
|
|
0,79^
|
|
|
Zkrit
|
0,05^-
|
^~-------------------- "
|
^Zkrit.iO.01 Zeksp. = 0,82 i
|
Statistiski
|
|
|
Nenoteiktības
|
ļ Statistiski nozīmīga
|
nenozīmīga
|
|
|
zona
|
i līdzības
vai atšķirības
|
zona
|
|
|
|
i
zona i
|
KRITERIĀLAS ANALĪZES METODE
Statistikas zinātnē aprakstīti daudzi dažādos
atsevišķos gadījumos radušies eksperimentālo
datu apstrādes paņēmieni. Grāmatā aplūkoto jautājumu robežās pievērsīsimies visbiežāk sastopamajām rezultātu vērtēšanas situācijām.
Nosacīti var izdalīt trīs
rezultātu vērtēšanas procedūras:
•
daudzfunkcionālie
vērtējumi un kritēriji;
•
vienas
pazīmes novērtējuma izmaiņas, kas radusies cita faktora
iedarbības rezultātā, vērtēšana;
iedarbības rezultātā, vērtēšana;
• atšķirību
(vai līdzību) novērtēšana vienas pazīmes robežās.
Daudzfunkcionālajiem vērtējumiem un kritērijiem ir plašs pielietojuma
Daudzfunkcionālajiem vērtējumiem un kritērijiem ir plašs pielietojuma
diapazons. Ar to palīdzību var salīdzināt dažādas
izvēles vai kādas pazīmes izmaiņas vienā
izvēlē (ekscerptā). Minimālais varianšu skaits ir n - 5, bet augšējā robeža nav ierobežota un var būt nļ
Ф n,. Kā piemēru apskatīsim
— Fišera kritērija aprēķināšanas procedūra.
Piemēram,
mums jānoskaidro, vai ir atšķirības intelekta testa risinājumā divās skolēnu grupās. Vienā grupā ir 25 skolēni,
bet otrā — 27. Pirmajā grupā visus testa uzdevumus izpildīja 8 skolēni,
bet neizpildīja 17 skolēni. Otrajā grupā—
attiecīgi 8 un 19.
Visus iegūtos rezultātus
jāieraksta tabulā (skat. 12. tabulu).
ш
72
SeeĶĪlas psiholoģijas teorētiskie pamati
12. tabula
Rezultātu salīdzinošā
analīze procentos
Grupa
|
Izpildījuši
|
Nav izpildījuši
|
Summa
|
||
Skaits
|
%
|
Skaits
|
%
|
||
1
2 Summa
|
8 8 16
|
32% 29%
|
17 19 36
|
68% 71%
|
25 27 52
|
Salīdzināšanas procedūrai jāizmanto formula
kura nļ
= 25 (skolēnu skaits pirmajā grupa), и, = 27 (skolēnu skaits otrajā grupā),
t
— lielākais procentu īpatsvars, aprēķināts pēc 3. tabulas pielikumā,2
— mazākais procentu īpatsvars.
Turklāt
procentus salīdzināšanai var ņemt no jebkuras slejas (mūsu gadījumā tie ņemti no slejas
«izpildījuši»). Līdz ar to ipt (32%) = 1,203; ^(29%) =1,137.
q> = (1,203 -1,137)
x — = 0,237
Atšķirību galīgajam vērtējumam jāizmanto vel viena tabula
(skat. Pielikums, 2. tabula).
Mūsu
gadījumā cp^ = 0,237, bet ц>ы (0,05) = 1,68, фЫ/
(0,01) = 2,31. Grafiski vērtēšanas procedūru var attēlot šādi:
0,237
|
------------ ^
|
-.1,68
|
|
2,31,
|
^^
|
Ф eksp.
|
Nenozīmības
zona
|
Ф ū',05^— (Ŗ
0,01
, Nenoteiktības,
i
zona i
|
Nozīmības
zona
|
73
Aleksejs Vorobjovs
Līdz ar to, ka mūsu gadījuma rezultāts atrodas nenozīmības zona, var apgalvot, ka divu skolēnu grupu intelekta
testa rezultātu atšķirība ir statistiski nenozīmīga.
Nereti pētījuma hipotēzes pārbaudes procesā
jānoskaidro tikai kādas viena faktora
nozīmīgu vai nenozīmīgu cita faktora iedarbības rezultātā radušos izmaiņu tendences. Šajā gadījumā visbiežāk izmanto Vilkoksona T
kritēriju.
Ierobežojumi šā kritērija izmantošanai ir šādi:
minimālais pētāmo skaits — 5
cilvēki, maksimālais (to ierobežo tabulas saturs) — 50 cilvēki, un n]
= nr
Vilkoksona T-kritērija aprēķināšanas procedūru
apskatīsim konkrētā piemērā.
Organizētā 10
cilvēku grupā tika veikts pašnovērtējuma paaugstināšanas treniņš. Galvenais uzdevums bija parādīt izmaiņas
dalībnieku pašnovertejumos («pirms»
un «pēc» treniņa procedūras).
Visi aprēķini organizējami
uz tabulācijas pamata.
13. tabula
Vilkoksona T kritērija aprēķināšana
Nr.
|
Pašnovērtē-
|
Pašnovērtē-
|
Starpība starp
|
Absolūtā
|
Starpības
|
р. к.
|
juma rādītājs
|
juma rādītājs
|
«pirms» —
|
starpība
|
ranga
|
|
«pirms»
|
«pēc»
|
«pēc»
|
numurs
|
|
1
|
0,7
|
0,8
|
-0,1
|
0,1
|
1
|
2
|
-0,2
|
0,4
|
-0,6
|
0,6
|
7
|
3
|
0,4
|
0,1
|
+ 0,3
|
0,3
|
4
|
4
|
0,7
|
0,5
|
+ 0,2
|
0,2
|
2
|
5
|
-0,1
|
0,7
|
-0,8
|
0,8
|
9
|
6
|
0,2
|
0,6
|
-0,4
|
0,4
|
6
|
7
|
0,5
|
0,8
|
-0,3
|
0,3
|
4
|
8
|
-0,4
|
0,6
|
-1
|
1
|
10
|
9
|
0,6
|
0,9
|
-0,3
|
0,3
|
4
|
10
|
0,1
|
0,8
|
-0,7
|
0,7
|
8
|
Vilkoksona Г kritērija
aprēķināšanas algoritms ir šāds:
1. Summēt «netipisko» rādītāju rangus. Mūsu
gadījumā dominē «—»,
bet «+» ir mazāk, tāpēc
nosauksim tos par «netipiskiem». 7\ =4 + 2 = 6
eksp.
74
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
2. Pec tabulas (skat. Pielikums, 4. tabula)
nosakām n = 10 kritiskās
Г nozīmes.
Г nozīmes.
Tkrit 0,05 = 10 t". 0,01=5
krīt. '
3. Noviržu vērtējumu attēlojam
grafiski.
Nozīmības
zona
|
Uz aprēķinos iegūto rezultātu pamata var apgalvot, ka statistiski
nozīmīgu izmaiņu treniņa grupas dalībnieku pašnovērtējumos
nav.
Vēl viens svarīgs un bieži
sastopams uzdevums ir divu vai vairāku (divu grupu
vai vairāku grupu) atlasu salīdzināšana ar kādu pazīmi. Piemēram, jāizpēta
Filoloģijas un Sporta fakultāšu studentu verbālā intelekta atšķirības. Šajā gadījumā matemātiski korektai analīzei var
izmantot speciālās procedūras. Viena no tām— Manna—Vitnija U kritērija
aprēķināšana, ko arī apskatīsim sīkāk.
[/kritērijs ļauj atklāt kritērija atšķirības, sākot
no mazām atlasēm, kur «,, n2
> 3 vai nļ = 2, «2 > 5.
U kritērija aprēķināšanas
algoritms ir šāds.
Vispirms ar verbālā intelekta testu iegūstam
rezultātus. Pēc tam rezultātus tabulējam,
izmantojot kopējo ranžēšanu (rezultātu ranžēšana vienlaicīgi divās rindās).
75
Aleksejs Vorobjovs
КГ 14. tabula
Manna—Vitnija U kritērija aprēķināšanas procedūra
I grupa
|
II grupa
|
||
IQ
|
Rangs
|
IQ
|
Rangs
|
116 ill
107 104 99 95 Summa
|
1
3 5 7 8 10 34
|
113 110 106
98 88
|
2 4 6 9 11
32
|
U kritēriju aprēķina pec formulas:
kur nt — pētāmo skaits I
grupa;
n7— pētāmo skaits II grupā;
T— lielākā no divām rangu summām;
«v — pētāmo skaits grupā ar lielāko rangu
summu.
Mūsu gadījumā šie rādītāji
ir šādi:
/=34;
wv = 6.
Izmantojot formulu, iegūstam šādu rezultātu:
ч
= (6x5)
6x(6
-34 = 17.
Pēc tam, izmantojot tabulu
(skat. Pielikums, 5. tabula), nosakām kritiskās nozīmes, mazākajai rindai ņemot slejas и](
bet lielākajai — я, nozīmes. Iegūstam šādus rādītājus:
Uknl
0,05 = 5; »,
^.„0,01=2. Rezultātu vērtējumu attēlosim grafiski.
76
Sociālās
psiholoģijas teorētiskie pamati
Ticamas
līdzības
zona
|
Sakara ar to, ka mušu
gadījuma U, = 17 un tas ir lielāks par U, 0,05 = 5, var apgalvot, ka Filoloģijas un Sporta fakultāšu
studentu verbālā intelekta līmeņi ir statistiski neapšaubāmi līdzīgi.
Faktoranalizes metode
Faktoranalīzes
metodi 1905. gadā izstrādāja Č. Spīrmens (Ch. Spearman). Faktoranalīzes procedūras izstrādāšanas
nepieciešamību diktēja vajadzība salīdzināt daudzus mainīgos, starp kuriem pastāv slēpti (latenti)
savstarpēji sakari un daži
faktori ir ģeneralizējoši (t. i., tie saistīti ar daudziem citiem faktoriem).
Faktoranalīzes matemātiskais aparāts ir korelācijas analīze, uz kuras pamata notiek visu, kā pozitīvo, tā arī negatīvo, korelatīvo sakaru meklējumi
starp visiem faktoriem.
Sakarā ar to, ka faktoranalīze ir visai sarežģīta
matemātiska procedūra, šajā
grāmatā mēs izskatīsim tikai tās būtību. Piemēros izmantosim Č. Spīrmena divfaktoru intelekta modeļa izstrādes un
R. Ketela personības īpašību teorijas izstrādes.
Ar korelācijas analīzes palīdzību salīdzinot
dažādu intelekta testu rezultātus, Č. Spīrmens izvirzīja hipotēzi par intelekta divfaktoro dabu. Viņš
pieļāva varbūtību, ka pastāv intelekta ģenerālais faktors (G faktors) un
specifiskie faktori (57; S2; S3; ...). Paskaidrosim to ar šādu piemēru.
Ģenerālais
faktors
|
Specifiskie faktori
domāšana atmina
|
Korelācija
|
Matemātiskas spējas
|
-
iztēle uztvere uzmanība
|
Ja iedomājamies, ka matemātiskās spējas nodrošina visu psihisko izziņas procesu — atmiņa, domāšana, uztvere, iztēle, uzmanība — kopumu, tad starp visiem šo procesu rādītājiem var atrast korelācijas koeficientus. Uz to pamata var izveidot inter-korelācijas tabulu
jeb matricu. Nosacīti to var attēlot šādi:
77
Aleksejs Vorobjovs
Pec Spirmena domām, tikai pozitīvas korelācijas starp ģenerālo faktoru un specifiskajiem faktoriem atstiprina tā ģeneralitāti.
Mūsu gadījumā var apgalvot, ka matemātiskās
spējas galvenokārt nodrošina domāšana,
iztēle un atmiņa, jo to korelācijas sakari ir pozitīvi.
Faktoranalīzes procedūru izstrādāja un, veidojot
savu personības teoriju, pielietoja
R. Ketels. Viņš izdalīja trīs primāros faktorus: temperamentu, spējas un personības motivācijas. Turklāt,
aprēķinot temperamenta faktora korelatīvos sakarus, viņš izdalīja 35 primāras, 12 patoloģiskas un
23 normālas īpašības. Pamatojoties uz visu šo īpašību savstarpējo korelāciju, viņš izdalīja 8 sekundārās
īpašības.
Shematiski temperamenta faktormodeli var attēlot šādi:
G faktors (temperaments)
Sekundārās
īpašības
О О-
©
11. zīm. Temperamenta
faktormodelis.
Faktoranalīzes metode, būdama visai «smagnēja» matemātiska procedūra, uz korelācijas analīzes pamata ļauj
pārveidot izejas pazīmju savārstījumu vienkāršā un saturiskā formā.
Mūsdienās faktoranalīzes metode kļuvusi par
speciālu matemātiskās statistikas
jomu.
Statistisko datu uzrādīšanas un attēlošanas paņēmieni
Statistiskie dati, t. i., pētījumā gūtie
rezultāti, var tikt uzrādīti tabulu formā un attēloti grafiski. Pētījuma rezultātu
uzskatāmai attēlošanai izmanto dažādus tabulu veidus: vienkāršās, sarežģītās jeb kombinatorās, statistiskās un
dinamiskās tabulas.
Vienkāršajās tabulās materiāls tiek uzrādīts
vienkāršā īpašību un raksturlielumu vienību uzskaitījumā.
Lūk, vienkāršās tabulas piemērs.
78
Sadalās psiholoģijas teorētiskie pamati
|
8. klases
skolēnu
|
Vekslera testa kopējie rādītāji
|
15. tabula
|
|||||||
Pētāmā nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Balles
|
100
|
105
|
99
|
97
|
100
|
102
|
98
|
103
|
102
|
95
|
Sociālpsiholoģiskajos
pētījumos visbiežāk nākas attēlot rezultātus, kuri s>tur dažādu pazīmju izteiksmes. Šajā gadījumā izmanto sarežģītās jeb kombinatorās
tabulas. Kā piemēra aplūkosim šādu tabulu.
16. tabula
Jauniešu personisko
un sabiedrisko motīvu izpausmes salīdzinošais biežums
Pētāmie
|
Sabiedriskais
|
motīvs
|
Personiskais motīvs
|
|||
Sērija
|
Kopā
|
Sērija
|
Kopā
|
|||
I
|
II
|
|
I
|
II
|
|
|
jaunieši jaunietes
|
10
12
|
9 13
|
19
25
|
8
7
|
6 6
|
14 13
|
Tabulās uzradītie dati var raksturot arī pētāma
fenomena stāvokli kāda viena laika
momentā. Piemēram, iepriekš aprakstītās tabulas atspoguļo pētāmā fenomena raksturlielumus noteiktā laika brīdī.
Šādas tabulas sauc par statistiskajām tabulām. Bet, ja tabulās uzrādītie dati raksturo pētāmā
fenomena izmaiņas laikā, šādas tabulas sauc par dinamiskajām tabulām. Sniegsim dinamiskās tabulas
piemēru.
79
Aleksejs Vorobjavs
П. tabula
Skolēnu
priekšstatu par profesijām dinamika
Vecums
|
Dzimums
|
Vidējais nosaukto profesiju skaits
|
Profesijas
|
|||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|||
10 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 gados
|
m. z.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lai tabula būtu
izteiksmīgāka, noformējot to, jāievēro šādi nosacījumi.
•
Tabulas nosaukumā īsi un precīzi
jāietver tās saturs. Formulējumu
skaidrības un precizitātes prasība attiecināma arī uz tabulas ailēm
un slejām.
skaidrības un precizitātes prasība attiecināma arī uz tabulas ailēm
un slejām.
•
Lasīšanas
ērtības labad tabulai jābūt pēc iespējas nelielai. Vienas
apjomīgas tabulas vietā mērķtiecīgi ir veidot divas trīs mazākas
tabulas.
apjomīgas tabulas vietā mērķtiecīgi ir veidot divas trīs mazākas
tabulas.
•
Tabulām jābūt noslēgtām, t. i.,
tajās jāietver galarezultāti.
Līdzās statistisko datu uzrādīšanai tabulās, tos
var uzskatāmi attēlot dažādos grafiskos
veidos. Šajā gadījumā rezultāti tiek sniegti dažādu ģeometrisku tēlu (punktu, līniju, dažādu formu figūru,
zīmējumu u. c.) veidā.
Nereti nepieciešams tēlaini uzrādīt visu
eksperimentā iegūto varianšu sadali (poligonu). To iespējams izdarīt, katras variantes koordinātas attēlojot
uz koordinātu asīm. Piemēram,
visu varianšu sadales poligons skolēnu īslaicīgās redzes atmiņas apjoma mērīšanas gadījumā var tikt
uzrādīts šādi.
80
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru