Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
īslaicīgās redzes apjoms
|
|
|
|||||||
ID-
|
|
|
f
|
|
|
||||
|
|
|
|||||||
S'
|
|
. _
_ _ _______ x
|
--------- f
|
||||||
8-7-
|
|
-------- ^------------------
|
_ J
_
|
|
-------- •*
|
||||
|
|
J
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
t i _ J
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 •
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
2 3 4 5
|
i 7 8 Sk0'ēni'
|
|||||||
12. zīm. Piekto klašu skolēnu īslaicīgās redzes
atmiņas
|
apjoma sadales poligons.
|
Diezgan izplatīts rezultātu grafiskās atveides
paņēmiens ir dažādas skalas, piemēram,
5, 9 ballu skalas, t skala, IQ skala u. с Šajā gadījumā uz skalas
ass ar punktu atzīmē attiecīgās variantes atrašanas vietu. Piemēram, 5 ballu
skalā var atzīmēt variantes
sastapšanas biežumu.
S ballu skala
Sarežģītāks un bieži izmantots rezultātu uzrādīšanas paņēmiens ir
lineārie grafiki. Piemēram, lineārais grafiks tiek
izmantots ar MMPI testa palīdzību iegūtā personības profila uzīādīšanai.
81
Uzskatamāks statistisko rezultātu uzrādīšanas veids ir diagrammas.
Nosacīti var izdalīt šādus diagrammu veidus: stabiņveida,
lentes, diskogrammas.
Rezultātu
uzrādīšanai visbiežāk tiek izmantotas stabiņveida diagrammas (skat. zīm.).
f~ļ Zēnu motoriskā atmiņa Meiteņu motoriskā atmiņa Zēnu un meiteņu dzirdes-verbātā
atmiņa
|
Stabiņveida diagrammās katra rādītāja nozīmi attēlo vertikāls taisnstūris, kura platums visiem rādītājiem ir vienāds. Katra stabiņa augstums ir rādītāja proporcionālais lielums,
kas sasniedzams, izmantojot vienotu
mērogu visiem stabiņiem. Uzskatāmībai
nereti izmanto stabiņu dažādu svītri-
14. zīm. Stabiņveida diagramma.
našanu vai krāsojumu.
Ja bāzes līniju izvieto vertikāli, bet stabiņus
horizontāli, tad šādu diagrammu sauc par lentes diagrammu. Šāda veida diagrammas izmanto, lai uzrādītu bipolārus rādītājus. Šajā gadījumā ir
mērķtiecīgi veidot divpusēju lentes diagrammu, turklāt lentes diagrammām var būt divi veidi. Piemēram,
vienvirzes lentes diagramma
var tikt attēlota šādi.
82
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
|
|
|
Franklins Igo ■ Mocarts ■ Leonardo da Vinci ■ Rembrants ■ Darvins ■ Bēthovens ■ Ņūtons
Linkolns ■ Luters ■ Napoleons
■
|
|
|
|
||
■
|
||
... iiilll^^^^ļļl^^ffiffi&ifflaaflļ
iiinJJ/iiļ]flfl|ļ^^^^^ļļfflļļBij^SSi5ļ!ļļļļ$
ļ,'," |\\'1,'1||[Д^^ДИШВЯШИй!Ш!1Ш^-
|
|
|
|
||
m
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
110 120
130 140 150
160 170 180
190 200 210
220
□ IQ 17 gados Щ IQ 26 gados
15.
zīm. Slavenu cilvēku IQ 17 un 26 gadu
vecumā.
|
Labākai
uzskatāmībai var tikt izmantotas bipolaras lentes diagrammas.
|
ntroversijat ™""^ЯИР '" ЩЩш;'
|
|
miii
Д^^^ш Ekstra versija
|
Emocionāla nestabilitātē
|
|
|
Emocionālā stabilitāte
|
|
|
|
|
-10 -9
-8 -7 -6
-5 -4
-3 -2 -1
0 1 2
3 4 5
6 7 8
9 10
16. zīm. Personības profils pēc H. Aizenka (lineārās lentes
diagrammas piemērs).
|
Uzskatāmai
pētījuma rezultātu uzrādīšanai bieži tiek izmantotas dažādas diskogrammas: vienkāršās (17. zīm.), sarežģītās
(18. zīm.), plaknes (19. zīm.) un telpiskās (20. zīm.) diskogrammas.
83
Aleksejs Vorobjovs
|
j ļ Augsta
Щ Vidēja Q Zema
77. zīm. Testa uzdevumu izpildes
sekmības
vērtējums (%) (vienkāršās
diskogrammas piemērs).
18. zīm. Personības profils pēc T. Lira metodikas.
|
19. zīm.
|
400
300
200
100
5.
к.
|
1.k.
20. zīm.
I. un 5. kursa studentu personīgās
bibliotēkas apjoms.
Labākai uzskatāmībai un pētījuma rezultātu vizuālai uztverei var tikt
izmantoti ■,., apjoma attēli u. c. nozīmei atbilstoši simboli.
Izmantojot
diagrammas, jāvadās pēc šādiem noteikumiem: t • Grafiskajiem attēliem jābūt
uzskatāmiem un jāatspoguļo parādības vai procesa ķ kopējā aina.
л • Grafisko tēlu saturam jābūt precīzi
izskaidrotam ar skaidrojošiem uzrakstiem
5 un
pieņemtajiem apzīmējumiem, t. s. palīgelementiem. Palīgelementi ir:
grafika vai diagrammas nosaukums; pieņemto
apzīmējumu īss skaidrojums;
84
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
koordinātu asu nosaukumi un to skalas; grafiska teļa radītāju lielumu
skaitlisko vērtību nozīmes.
Jāatceras, ka tikai precīzs un lakonisks
palīgelementu saturs ļauj skaidri izprast kā grafisko tēlu kopumā, tā arī atsevišķus tā rādītājus.
Pētīšanas metožu problēmas analīze pārliecinoši
parāda zinātniski pamatotas, saskaņotas,
viengabalainas pētīšanas metožu sistēmas esamību mūsdienu sociālajā psiholoģijā. Pētījumu zinātnisko
metožu, pieeju un virzienu plašais spektrs ir saistīts ar- pētāmo sociāli
psiholoģisko fenomenu sarežģītību un to specifiku.
Tikai pētījuma metožu pārzināšana, to zinātniski
pamatota izvēle un organizācija
konkrētās eksperimentālās situācijās, zinātnisko prasību un tradīciju ievērošana pētījuma rezultātu apstrādē
ļauj pētniekam gūt validīvus un drošus rezultātus, izdarīt
objektīvus secinājumus par sarežģītu sociāli psiholoģisku fenomenu
funkcionēšanas likumsakarībām.
85
OTRĀ NODAĻA
Cilvēks, indivīds, individualitāte
Sarunvalodā mēs bieži lietojam šķietami līdzīgus
jēdzienus: cilvēks, indivīds, individualitāte,
personība, nedomājot par šo jēdzienu atšķirībām. Psiholoģijas zinātnē katram no tiem ir savs noteikts
saturs.
Cilvēks
— dzīva būtne no «Homo sapiens» dzimtas. Tāpēc par cilvēku var nosaukt gan zīdaini, gan prātā jukušu, gan
arī normālu, veselu cilvēku. Tas ir plašs jēdziens, kas ietver visas šī bioloģiskā tipa dzīvās būtnes.
Indivīds
(lat. individuum — nedalāmais; viens) — viens, cilvēku dzimtas atsevišķa
būtne. Ja mēs runājam par atsevišķa cilvēka kaut kādām īpatnībām, tad zinātnē pieņemts lietot jēdzienu
«indivīds». No otras puses, indivīdu raksturo viņa fiziskās (augums, svars, matu un acu krāsa
u. c.) un fizioloģiskās (asins formula,
nervu sistēmas uzbūve u. c.) īpašības, ar ko tas atšķiras no citiem.
Acīm
redzams, ka mēs kā indivīdi atšķiramies cits no cita. Piemēram, viens ir garš, otrs — īss, viens — pilnīgs, otrs — kalsnējs utt. Bet,
tā kā mēs visi esam no cilvēku dzimtas,
mums visiem ir divas rokas, divas kājas, divas ausis, viena sirds utt.,
kaut gan pēc izskata cilvēki atšķiras. Tāpēc indivīdiem ir gan raksturīgās, specifiskās īpašības, kuras tos atšķir no citiem,
gan tipiskās, vispārējās, kas piemīt visai šai bioloģiskajai sugai.
Fizisko un fizioloģisko īpatnību kopums, ar ko
viens indivīds atšķiras no otra, ir individualitāte.
Vispārīgs priekšstats par personību
Dzīvojot sabiedrībā, katrs indivīds kontaktējas ar
citiem indivīdiem un izpilda dažādas lomas. Kontaktu sistēmas apgūšanas procesā
tam veidojas runa, domāšana,
raksturs utt. Ar šīm tā saucamajām sociālajām īpašībām
87
Aleksejs Vorobjovs
indivīds nepiedzimst,
bet iegūst tās socializācijas procesā, t. i., mijiedarbībā ar citiem indivīdiem. Indivīda sociālās īpašības
definē kā psihiskās īpašības.
Apgalvojuma, ka indivīda psihiskās īpašības ir
sociālas, patiesumu apskatīsim uz
šausminoša eksperimenta piemēra, kas tika veikts 16. gs. 10 jaundzimušus bērnus
ievietoja speciāli būvētā tornī tā, lai visa viņu apkalpošana (barošana, ģērbšana utt.) noritētu bez kontaktiem ar cilvēkiem. Eksperimenta
galvenā hipotēze, kura eksperimentā bija
jāapstiprina vai jānoraida, attiecas uz to, kādā valodā šie zīdaiņi runās, kad
izaugs. Eksperimenta gaitā divi zīdaiņi tika izolēti atsevišķās kamerās, bet pārējie astoņi tika turēti
kopā, vienā kamerā.
Kā bija sagaidāms, šis cietsirdīgais eksperiments
beidzās ļoti bēdīgi. Izolētie bērni
nomira 3—4 gadu vecumā, tā arī nesākuši runāt nekādā valodā. Bērni, kas dzīvoja kopējā kamerā, izgudroja savu
valodu, kas pēc rakstura bija līdzīga «dvīņu valodai», t. i., valodai, kas var rasties normālos ģimenes apstākļos
augušiem dvīņiem.
Šis pēc savas būtības antihumānais eksperiments
ļauj secināt, ka visām cilvēka
psihiskajām īpašībām (runa, domāšana, vajadzības utt.) ir spilgti izteikts sociāls raksturs.
Tātad pats vispārīgākais personības definējums
varētu būt šāds: personība ir socializācijas procesā iegūto indivīda psihisko
īpašību kopums. Šai sakarā var
teikt, ka par indivīdu piedzimst, bet par personību kļūst.
Tai
pašā laikā katrai personībai piemīt gan tipisko, gan arī individuālo īpašību kopums. Jebkurai personībai raksturīga
runa, atmiņa, raksturs, vajadzības
utt., bet šīm īpašībām savukārt ir individuālas īpatnības. Tāpēc, simboliski
apzīmējot personību ar P, to var attēlot šādi:
P=(T+Ī), kur {T+I)— psihiskās īpašības,
tipiskās un individuālās.
Psiholoģijas zinātnē personību viennozīmīgi
saprot kā tās individualitāti, t. i., psihisko īpašību individuālo kopumu. Turpretī filozofijas zinātne,
runājot par personību,
vairāk orientējas uz tās tipiskumu. Mēs, tālāk runājot par personību, domāsim tās individualitāti.
Acīm redzams,
ka indivīds par personību kļūst tikai saskarsmē ar citām personībām un aktīvā
darbībā, t. i., socializācijas procesā.
Personības teorija mūsdienu psiholoģiskajās pieejās
Risinot jautājumu, cik un kādas psihiskās
īpašības nosaka indivīda personību, pasaules psiholoģijā
nosacīti var izdalīt divus etapus.
Pirmo etapu nosacīti var nosaukt par
«kolekcionējošo». Apmēram no 19. gs. beigām zinātnieki mēģinājuši noskaidrot to psihisko īpašību daudzumu,
kas raksturo personību. Šis
etaps ilga apmēram līdz 50. gadiem.
ķ
$ļciālās psiholoģijas
teorētiskie pamati
|
|
|
Piemēram, Krievijā, balstoties uz krievu valodu, tika
izdalītas vairāk nekā 5 tūkstoši šādu
īpašību. Apmēram tāds pats stāvoklis bija arī citās valstīs. Izveidot psiholoģisko portretu, izmantojot tādu vārdu
daudzumu, ir ļoti grūti, pat neiespējami.
Tādēļ uz tādiem svarīgiem personības audzināšanas jautājumiem: kuras no šīm īpašībām ir galvenās un kuras —
otršķirīgas, kādas sakarības un atkarības pastāv starp šīm īpašībām (bet ja indivīdam piemīt tikai 3 tūkst.
īpašību, vai tad tā ir personība?)
— šāda pieeja personības modelim atbildi nespēja dot. Sākot ar 50. gadu vidu personības
psiholoģiskajos pētījumos sāk iezīmēties otrs etaps, kam raksturīga strukturālā pieeja. Šīs pieejas būtība ir
tā, ka zinātnieki, analizējot
visdažādākās psihiskās īpašības, apvienoja tās apakšstruktūras, t. i., izdalīja galvenās un
otršķirīgās (atkarīgās) īpašības un apvienoja tās blokos. Šo darbu veica
dažādu valstu zinātnieki, taču vienotu struktūrmodeli izstrādāt neizdevās. Vēl šobaltdien pasaules psiholoģijā var atrast
ap 200 personības struktūrmodeļu. Labākai
šīs pieejas izpratnei apskatīsim dažus visizplatītākos. Apkopojot dažādu psiholoģijas virzienu
personības teoriju izpētes galvenos rezultātus,
tos var nosacīti attēlot šādi.
18. tabula Personības pamatteorijas sociālajā
psiholoģijā
|
||
Psiholoģiskā pieeja
|
Personības
tipoloģiskaiss modelis
|
Zinātnieki
|
Neobiheivioris-tiskā pieeja
|
mehāniska (reaģējoša) personība
|
N. Millers (N.
Miller), I. Dollards (/. Bollard),
S. Rozencveigs (S. Rozenzweig), В. Skiners (В. F. Skinner), A.
Bandura (A. Bandura) u. с
|
Kognitīvā pieeja
|
kognitīvā (domājoša un uztveroša) personība
|
К. Levins (К.
Levin), L. Festingers (L. Festinger), Dž. Roters (J.
B. Rotter), Dž. Kellijs (G. A. Kelley), S. Ašs (S.
E. Asch) u. с
|
Interaktīvā
(humānistiskā) pieeja
|
lomu (spēlējoša) personība
|
V. Džeimss
(W. Jams), K. Rodžers (С. Roger), A. Maslovs {A. H. Maslow), S. Grofs (S. Groj), R. Meijs (R. May) u.
с
|
Dispozicionālā
pieeja
|
stabila (unikāla) personība
|
H. Aizenks (H. Eysenck), R. Ketels (R.
Cattell), G. Olports (G. W. Allport).
|
89
|
Aleksejs Vorobjovs
Psihoanalītiska pieeja
Darbības pieeja
psihoenerģetiska (vēloša) personība
darbojoša (ietekmējoša)
______ personība______
______ personība______
Z. Freids (Z. Freud), K. G.
Jungs
(К.
G. Jung), A. Ādlers (A.
Adler),
Ē. Fromms (E. Fromm), K.
Horneja
(K. Homey), Ē. Eriksons (£. Erikson).
K. Platonovs (К. К. Платонов), A, Petrovskis (А. В.
Петровский).
Katra lietišķā
tipoloģija apvienoja pietiekami lielu dažādu psiholoģisku orientāciju vadošo personologu konkrēto teoriju
skaitu. īsi analizēsim katra modeļa paradigmas būtību.
Mehāniska, reaģējoša personība — tas ir amerikāņu biheivioristiskās orientācijas personības pamatmodelis. Šīs
modelēšanas aizsākumi lasāmi E.
Torndaika (£. Thorndike), bet to apstiprinājums — B. Skinera, A.
Banduras un citu zinātnieku
darbos. Šai gadījumā par personību tiek uzskatīta dzīva būtne, kura reflektori reaģē uz ārējiem
kairinājumiem. Socializācijas galvenais mehānisms ir iemācīšanās un adaptācijas spējas. Iemācīšanās un
adaptācijas pastiprināšanas
process norit uz pozitīva pastiprinājuma pamata. Jebkuru personības sociālās uzvedības formu var izveidot,
pamatojoties uz uzslavu un sodu
sistēmu. Socializācijas procesu šajā gadījumā stādāmies priekšā kā mērķtiecīgu
sodu un uzslavu sistēmu (B. Skinera «sociālā tehnoloģija»). Personības bāzes motivācijas vektora
virziens izvietots kontiniumā «nonākšana līdz labsajūtai,
vienlaicīgi izvairoties no diskomforta».
Nedaudz cits personības būtības saturs ir
teorijā, kura apvienota kognitīvajā (domājošajā) personības modelī. Personība šajā gadījumā atklāta ar tās
satura kognitīvajiem
elementiem un shēmām, subjektīvo zināšanu par pasauli saturu. Personības
motivācija, tās sociālā uzvedība tiek nodrošināta ar saskaņotības— nesaskaņotības līmeni starp pietiekami
kustīgajiem tās kognitīvajiem elementiem. Tātad personība
ar aktivitātes starpniecību tiecas iegūt iekšēju saskaņotību, loģiskumu,
pasaules tēla vienotību. Uzskatāmi šie pamatnosacījumi analizēti L. Festingera disonanses teorijās.
Personības «psihoenerģētiskais» modelis visuzskatāmāk atklāts psihoanalītiskās orientācijas saturā. Tā pamattēze ir— personības būtība veidojas
agrā bērnībā. Ģimene ir turpmāko sociālo
sakaru etalons. Māte un tēvs ir pieaugušā personības satura un funkcionēšanas prototipi.
Personības intrapersonālo būtību atkarībā no tās
noritēs bērnībā īpatnībām atspoguļo Z. Freids, A. Freida,
Ē. Eriksons un citi.
«Lomu», «spēlējošā» personība ir plaši apskatīta ASV interaktīvajās teorijās. Personība ir kā lomu tēlotājs visā cilvēka dzīvē, no viņa
dzimšanas līdz nāvei tā orientēta uz lomu apguvi un to spēlēšanu. Šim procesam
ir 3 stadijas: lomas imitācija, lomas spēle un lomas izpildījums.
90
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Ša virziena pamatlicējs ir Dž. Mids. Та ka loma ir personības noteikta,
normatīva uzvedības izpausme
un gaidīšanas sistēma sakarā ar šo uzvedību no citu puses,
tad jebkuri «traucējumi» lomu atveidošanā noved konkrēto personību līdz konfliktam ar citiem un pie
psiholoģiskā diskomforta. «Noņemt» diskomforta
stāvokli iespējams tikai pie «pareizās» sociāli gaidāmās no citu puses
personības uzvedības, lomas izpildījuma.
Stabils, «unikāls» personības saturs tiek aplūkots kā noturīgs,
stabils, individuāli tipisks
psihisko īpašību vai līdzīgu iezīmju (dispozīciju) komplekts.
Piemēram, R. Ketels izdala 35 personības iezīmes,
no kurām 23 piemīt «normālai» personībai, bet 12 ir patoloģiskas iezīmes. H.
Aizenks izdala trīs faktorus:
psihotismu, ekstraversiju un introversiju. Katrā faktorā apvienotas 9 bazālas personības iezīmes. Piemēram,
faktorā (P) — psihotisms — apvienotas šādas personības iezīmes: agresivitāte, vēsums,
kauns, bezjūtīgums, cietpaurība, radošums.
G. Olports aplūkoja katru personību kā personisko
iezīmju individuāli unikālu
kopu, kas veido pamatu trim viņa izdalītajām dispozīcijām: kardinālajai, centrālajai un sekundārajai.
«Darbojoša, ietekmējoša personība» atklāta Krievijas darbības psiholoģijas teorijās. Ievērojamu vietu šajās teorijās
ieņem A. Petrovska (1984) personības personalizācijas koncepcija. Tiek izvirzītas personības trīs
apakšstruktūras: intro-indivīdā, interindivīdā un metaindivīdā. Inroindivīdā
atribucija interpretē personību
kā pašam indivīdam piemītošās īpatnības. Pēc šādas teorijas personība ir it kā «iegremdēta» indivīda «apvalkā».
Interindivīdā atribucija atklāta kā personības mijiedarbība ar citiem, kur uz šī procesa pamata
notiek viņas introindivīdo raksturojumu
«translācija». Metaindivīdā atribucija apskata personību kā tās ideālo atspoguļojumu citos. Ideālo atspoguļojumu,
kura saturs tiek noteikts ar personības intraplāna un interplāna saturu. Līdz ar to tiek apstiprināts viedoklis,
ka personības pamatīpašību
meklējumi jāvērš ne tikai uz personības psihisko īpašību un raksturojumu analīzi, ne tikai uz
saskarsmes un mijiedarbības spēju analīzi, bet galvenokārt uz to, lai radītu
pēc iespējas pilnīgāku otras personības, kura mijiedarbojas ar pirmo, jēgas veidojumu izmaiņu ainu.
Tātad personības determinantā aktivitāte ir prasība «būt
personībai» un tās realizācijas grūtības grupā.
Personības teorijas ASV psiholoģijā
Pieeju daudzveidība šīs orientācijas personības
teoriju veidošanā rada minētās
problēmas vispārējas analīzes nepieciešamību.
Šajā orientācijā var nosacīti izdalīt trīs
tradīcijas: neobiheivioristisko, interakcionistisko,
kognitīvistisko. To rašanos sekmēja apstāklis, ka 30. gadu
91
Aleksejs Vorobjovs
sakuma uz konkrēti zinātnisko metodoloģiju pamata biheiviorisma
psiholoģijas skolā notika
sava veida šķelšanās — sāka attīstīties objektīvās uzvedības uzskatu virziens dažādos variantos, ko
nosacīti apvienoja ar nosaukumu «neobiheiviorisms».
Neobiheivioristiskajā
tradīcijā vērojamas divas tendences: B. Skinera un viņa sekotāju izstrādātā
personības problēmas risināšanas operantā pieeja un N. Millera, D. Dollarda, A. Banduras u. c. mediatorā līnija personības
izpētē.
Operantajā
biheiviorisma personība galvenokārt tiek aplūkota kā pašas personības piedēvēts un uz iemācīšanas pamata
pausts uzvedības repertuārs. Iemācīšana
ir asociāciju veidošanās un maiņa starp apmācāmā reakcijām un stimuliem, kuri šīs reakcijas rada un pastiprina.
Mediatorās
pieejas piekritēji galveno vērību pievērš reakciju iedalīšanai iekšējās un ārējās reakcijās. Līdz ar to personības
uzvedības repertuārs determinējas nevis ar shēmu S — R, bet gan ar shēmu
S — r — s — R. Šeit «r» un «s» ir mediatoru
(vidutāju) loma.
«Frustrācijas — agresijas» teorijas autori
pieņem, ka agresija personības uzvedībā
vienmēr paredz frustrācijas esamību un otrādi. Frustrāciju viņi saprot kā jebkuru apstākli, kas bloķē vēlamā
mērķa sasniegšanu. Agresija ir uzvedība, kuras mērķis ir frustrācijas apstākļu graušana vai novirzīšana. Līdz ar
to, pēc šo zinātnieku domām, personības uzvedību nodrošinās personības
aktivitāte, kas virzīta uz
tiešu frustrācijas faktora iznīcināšanu vai «novirzīšanu», aktivitātes pārnešanu uz «nevainīgu» objektu.
Tātad personības frustrācijas noņemšana ar
agresīvām uzvedības formām atslābina
personību, mazina un reducē viņas psiholoģisko spriedzi.
Līdzīgs pēc nozīmes, bet nedaudz atšķirīgs pēc
skaidrojošajiem mehānismiem ir
priekšstats par personību kognitīvajā orientācijā. Te tiek apgalvots, ka personības uzvedību nodrošina tās iespaidi
par pasauli. Iespaidi — tie ir integratīvi
ideju, ticējumu, gaidu u. с savienojumi.
Svarīga loma šīs orientācijas izveidošanā bija
geštaltpsiholoģijas un K. Levina lauka teorijas vispārteorētiskajām nostādnēm. No geštaltpsiholoģijas
tika aizgūta tēla veseluma
nostādne, izomorfisma ideja, «labo figūru» līdzsvarotības ideja u. с Šajā orientācijā personības uzvedību
nosaka atkarība no uztveramo objektu pastāvīgas izskatīšanas un salīdzināšanas
procesa rezultātu korelācija ar
uzvedības saturu.
Līdzās viengabalaina tēla organizācijas un
mehānismu likumsakarību izpētei svarīgu vietu šajā orientācijā ieņem K. Levina
ideja par personības un apkārtējās vides mijiedarbību. K. Levina ieviestais «lauka» jēdziens apzīmē to
vietu, kurā izpaužas personības uzvedība.
Geštaltpsiholoģijā «lauks», pirmkārt, ir receptīvā
telpa, kura, otrkārt, ir norobežota
un pastāv personības apziņā. Šīs divas «lauka» jēdziena puses tika
92
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
saistītas kopā un līdz ar to nodrošināja iespēju pariet no kognitivo
struktūru funkcionēšanas
izpētes pie starppersonu struktūru izpētes.
Vissvarīgāko vietu kognitīvajā orientācijā ieņem
K. Levina atzinums par personības uzvedības valenci
(vērtību). Apskatot «dzīves telpu», K. Levins parāda,
ka pozitīva valence nodrošina personībai tieksmi uz noteiktiem spēka lauka
rajoniem, bet negatīva — pretēju aktivitāti.
Šajā teorijā personības aktivitāti, no vienas
puses, nodrošina personības «kognitīvās struktūras», no otras puses — iespēja
salīdzināt dotajā momentā uztvertā rezultātus ar personībā
jau eksistējošo nozīmju struktūru. Līdz ar to personība
parāda noteikti virzītu uzvedību. Personības aktivitāti tātad nodrošina pasaules uztveres dotajā momentā nosacītās
psihiskās spriedzes noņemšana un tās nozīmes, kuras veidojušās personībā
uz pagātnes pieredzes pamata, pieņemot
konkrētā momenta «kognitīvo struktūru» vai pagātnes zināšanu nosacītas nozīmes.
Ievērojama vieta personības psihiskās spriedzes
noņemšanas mehānismu izpētei ir L. Festingera darbos. Viņa izstrādātā
kognitīvās disonanses teorija, kuras
pamatā ir «sociālā salīdzinājuma» ideja, daļēji sekmē šīs problēmas risināšanu.
Izejot no tā, ka personības aktivitāti nosaka īpašs vajadzības veids — sevis vērtēšanas vajadzība, kas izpaužas personības tieksmē pēc
pastāvīgas savu uzskatu un spēku
salīdzināšanas ar grupas konsensu (lat. consensus — piekrišana, vienprātība), L. Festingers noteica,
ka sevis salīdzināšanas tieksme mazinās,
ja domas nozīmīgi dalās. Un, otrādi, uzskatu salīdzināšana būs pastāvīga un noturīga tikai tajos gadījumos, ja
uzskati būs diezgan līdzīgi. Tāpēc personība
centīsies izvairīties no situācijām, kurās saduras dažādi uzskati, un tieksies turp, kur valda vienprātība. Tātad pašas
disonanses esamība ir personības psiholoģisks diskomforts, kurš motivē
uz tā noņemšanu virzītas personības aktivitātes.
Šajā gadījumā personība centīsies aktīvi izvairīties no tām situācijām un ignorēt to informāciju, kura sekmē disonanses
palielināšanos.
Svarīgu vietu ieņem disonanses rašanās avotu un
tās noņemšanas iespējamo veidu
izpēte. L. Festingers izdala vairākus disonanses rašanas avotus. Disonanses rašanās pamats var būt:
1) loģiski, nekonsekventi spriedumi
personības kognitīvo elementu un
uzvedības izpausmes neatbilstība vispārpieņemtajām normām;
uzvedības izpausmes neatbilstība vispārpieņemtajām normām;
2)
konkrētas
kognitīvās struktūras neatbilstība plašākai priekšstatu
sistēmai;
sistēmai;
3)
tagadnes neatbilstība pagātnes
pieredzei.
Aprakstot disonanses noņemšanas veidus, L.
Festingers atzīmē, ka disonansi var noņemt trijos veidos:
1)
pamatojoties uz kognitīvās struktūras uzvedības elementu izmaiņām;
93
Aleksejs Vorobjovs
v 2) izmantojot uz vidi attiecināmos
kognitīvos elementus;
3) pievienojot kognitīvajai struktūrai jaunus,
disonansi mazinošus
» elementus.
» elementus.
Personība arī tiek aprakstīta un parādīta kā
īpatnēja personības uzvedības arhitektūra, un tās priekšstats aptver divus
slāņus — intrapersonālo un inter-personālo. Skats, kura sižetā ir disonanse, tiek «notēlots» personības
intraplānā, bet tā cēloņi un
sekas liek sevi manīt «skatītāju zālē», t. i., disonanses cēloņi un tās noņemšanas veidi izpaužas un
determinējas tās interplānā — uzvedības izmaiņās attiecībā pret sevi un citiem cilvēkiem. Šajā gadījumā pašas
personības modelēšana notiek
kā intra-, tā arī interplānā, bet to saistošais pamats ir sprieguma
redukcijas principa nosacīta aktivitāte.
Pēc savas būtības samērā tuvi uzskati jautājumā
par personības saturu un tās
attīstības virzošajiem spēkiem izteikti S. Aša, D. Kreča (D. Krech), R. Kračfīlda (R. Crutchfield) un
citu mūsdienu sociālo psihologu darbos. Šie zinātnieki personību aplūko kā īpatnēju tās
uzvedības arhitektūru, ko nodrošina tēls, viengabalains
priekšstats u. с Personības uzvedību, pēc S. Aša domām, piemēram, nosaka tās tieksme realizēt maksimāli integrētu priekšstatu
par pasauli sistēmu. Bet personības
konkrētā uzvedība dotajā situācijā un dotajā momentā var atšķirties no tās uzvedības, kāda attīstāma uz šīs receptīvās
integrācijas pamata. Šī neatbilstība,
bez šaubām, rada personībai psiholoģisku diskomfortu, kuru tā cenšas noņemt ar adaptācijas mehānismu —
konformisma vai nonkonformisma — palīdzību.
Personības satura uzbūvei ir svarīga vieta
interakcionistiskajā orientācijā. Šīs teorijas pirmavots un teorētiskā bāze ir Dž. Mīda darbs «Apziņa,
personība, sabiedrība», kurā
personība parādīta kā «nozīmīgu žestu» vai «simbolu» kopums,
kas izpaužas partneru mijiedarbībā viņu starppersonu telpā. «Žesti kļūst par nozīmīgiem simboliem, kad tie implicīti
izsauc indivīdā tās reakcijas, \ kuras
tiem eksplicīti jāizsauc citos indivīdos.» (10; 47) Tajos gadījumos, kad mijiedarbība
notiek grupā, katrs tās loceklis «kristalizē» visas katra grupas locekļa «simbolu» izpausmes vienotā izpausmē, kuru
Dž. Mīds nosaucis par «vispārināto citu».
Dž. Mīda sekotāji izveidoja personības
triskomponentu modeli: /, me, self. Pirmā apakšstruktūra (I) ir impulsīvs,
aktīvs, radošs, personību virzošs pirmsākums. Otrā
apakšstruktūra (me) ir tā, kādu mani jāredz citiem, uz kā bāzes notiek iekšējā sociālā, uz gaidu, prasību,
«vispārinātā cita» ievērošanas pamata veidota
kontrole. Tāpēc me it kā kontrolē un virza impulsīvo /, kas atbilstoši pieņemtajām uzvedības formām nodrošina rezultatīvu
mijiedarbību. Self («cilvēka patība», personība) ir divu
apakšstruktūru (I un me) kopums, kas nodrošina aktīvu
mijiedarbību. Kopumā personība tiek pieņemta kā aktīva, radoša būtne, kura spējīga vērtēt un virzīt personīgās darbības
kopdarbībā.
94
1
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Līdz ar to par personības sistēmveidojumu tiek pieņemta self apakšstruktūra,
kura ir / un me sadarbības
lauks un nosaka visu personības uzvedības arhitektūru. Turklāt / un me sadarbība
tiek nodrošināta nevis ar spriedzi un konfliktu, bet,
gluži otrādi, tā ir tāda sadarbība, kura mijiedarbības procesā noņem jebkuru konfliktu katrai personībai. Tāpēc
princips, uz kura balstās personības
aktivitātes izpratne, ir spriedzes redukcijas princips.
Nedaudz atšķirīgi (kaut gan arī veidoti uz
konkrētas zinātniskās metodoloģijas pamata) ir «lomu teorijas» gultnē veiktie personības pētījumi. Šī
personības izpētes virziena
pamatā ir Dž. Mīda «cita lomas pieņemšanas» ideja, t. i., personības prasme paskatīties uz sevi «no malas»
«ar sarunas partnera acīm», būt
apveltītam ar refleksiju.
Neskatoties uz to, ka daudzi zinātnieki (D. Tibo (D.
Tibo), Dž. Kellijs (G.
A. Kelly), Т. Ņūkoms (7:
M. Newcomb), Č. Kūlijs (C. H. Cooly), Т. Sarbins (Т. Sarbin), E. Gofmans {E. Goffman), R. Lintons (R.
Lintori), N. Gross (N.
Gross) u. c.) pievērsās
«lomas integrācijas» izpētei, vienota lomas jēdziena paradigma joprojām nav izveidojusies. Piemēram,
«loma, — raksta R. Lintons, — tas ir satura dinamisks
aspekts. Indivīdam sabiedrībā ir noteikts statuss, kurš saistīts ar citu
statusu. Kad indivīds realizē no viņa statusa izrietošas tiesības un
pienākumus, viņš spēlē atbilstošu lomu». (8a; 113)
Rezumējot lomas izpratni šajā psiholoģijas virzienā,
jāatzīmē:
1) loma veidojas no citu cilvēku priekšstatiem
par noteiktu vietu
sabiedrībā ieņemošas personības uzvedību;
sabiedrībā ieņemošas personības uzvedību;
2)
loma
ietver sevī personības priekšstatu sistēmu par to, kā tai jāuzvedas
vienā vai otrā situācijā;
vienā vai otrā situācijā;
3)
lomas
sastāvdaļa ir sabiedrībā noteiktu vietu ieņemošas personības
reālā uzvedība.
reālā uzvedība.
Šai gadījumā personība izvirzās kā savas
iedomātās uzvedības subjektīvais (sociālā statusa nosacīts) faktors, kas izpaužas mijiedarbībā ar citām
personībām. Tomēr pats galvenais personības raksturojums, tās sistēmveidojošais
pamats būs vērtēšanas
process. Pirmās personības personisko līdz ar to nosaka otrās personības gaidīto uzvedības lomu izpausmes pakāpe
pirmās personības uzvedībā.
Acīm redzams,
ka šajā gadījumā personības saturs tiek modelēts trijos plānos: intra-, inter- un metaplānā. Personības intraplāna saturu
nodrošina subjektīvo priekšstatu
sistēma par personības ieņemamā statusa nosacītas uzvedības arhitektūras nepieciešamību. Interplānā
šī uzvedība tiek «notēlota», bet pirmā indivīda personisko nodrošina pirmā
reālās uzvedības ar otrā gaidīto lomu salīdzinošā vērtējuma saskaņa vai
disonanse. Līdz ar to pirmo personību lielākā
mērā nosaka otrās personības subjektīvie vērtējumi.
Personības aktivitāte šajās teorijās tiek aplūkota
uz pastāvīgas tieksmes pēc
starplomu vai iekšlomu konfliktos radītas «lomas spriedzes» noņemšanas
95
Aleksejs Vorobjovs
mehānisma pamata. Acīm redzama ir jebkuras personības pastāvīga tieksme
pēc spriedzes noņemšanas
«pareizu», visiem saprotamu lornu spēlēšanas procesā.
Tāpēc personības aktivitāti pastāvīgi nodrošina redukcijas princips.
Personības vienotas teorijas veidošanas idejas no
etoģenētiskās pieejas pozīcijām
apkopotas un koncentrētas mūsdienu zinātnieka R. Harres (R. Harre) darbos. īpašu vietu vienotas sociālās
psiholoģijas teorijas izveidē R. Harre piešķir personības modeļa radīšanai, jo, pēc zinātnieka domām, viņa ir
jebkuras sociālas teorijas pamats.
Galvenais princips, kas nodrošina
aktivitāti jebkurai personībai, ir polārais
kontinuums «cieņa — nicinājums». Noteiktu vietu šajā kontinuumā personība
«iekaro» ar aktivitāti, kura izpaužas divos plānos: ar pašizteiksmi (ekspresiju)
un impresiju — noteikta iespaida atstāšanu uz citiem cilvēkiem. Līdz ar to
personība izpaužas divos plānos: 1) kā citu cilvēku cieņas patērētāja un 2) kā
cieņas ražotāja. Sevišķa loma šo divu plānu izpratnē ir E. Gofmana koncepcijas
postulātam «pasaule — teātris, cilvēki — aktieri». Šī postulāta atzīšana ļāva
R. Harrem izveidot personības «scenāro modeli». Galvenie aktivitātes
regulatori šajā modelī ir personības uzvedības noteikumi un plāni. Tieši viņi
nosaka personības satura arhitektūru. Uz noteikumiem un plānu balstītu
darbību zinātnieks izskaidro šādā alegorijā. Iedomāsimies, saka R. Harre, i
primitīvu itāļu makaronu fabriku. Tās otrajā stāvā atrodas tilpne ar mīklu.
No šīs tilpnes mīkla pa caurulēm iet uz pirmo stāvu. Pie apakšējā caurules
gala stāvošais meistars atkarībā no pasūtījuma uzskrūvē caurulei attiecīgas
formas un izmēra filtru. Izejot cauri filtram, mīkla iegūst vajadzīgo formu.
Saskaņā ar šo alegoriju makaronu fabrika — tā ir sabiedrība, mīklas plūsma —
cilvēku darbība, filtrs — personības sociālās uzvedības šablons. Šo šablonu
noteiks noteikumi un plāni. Noteikums — tas ir pazīstamā formā fiksēts
jebkuras personības izpildei obligāts normatīvās uzvedības šablons. Plāns —
tas ir uzvedības šablons, bet no ārpuses personībai neuzspiests, pašas rādīts.
Šablonu šai gadījumā noteiks situācija, arbitri, sociālā maska un noteikumu |,
kontinuums «cieņa — nicinājums». Noteiktu vietu šajā kontinuumā personība
«iekaro» ar aktivitāti, kura izpaužas divos plānos: ar pašizteiksmi (ekspresiju)
un impresiju — noteikta iespaida atstāšanu uz citiem cilvēkiem. Līdz ar to
personība izpaužas divos plānos: 1) kā citu cilvēku cieņas patērētāja un 2) kā
cieņas ražotāja. Sevišķa loma šo divu plānu izpratnē ir E. Gofmana koncepcijas
postulātam «pasaule — teātris, cilvēki — aktieri». Šī postulāta atzīšana ļāva
R. Harrem izveidot personības «scenāro modeli». Galvenie aktivitātes
regulatori šajā modelī ir personības uzvedības noteikumi un plāni. Tieši viņi
nosaka personības satura arhitektūru. Uz noteikumiem un plānu balstītu
darbību zinātnieks izskaidro šādā alegorijā. Iedomāsimies, saka R. Harre, i
primitīvu itāļu makaronu fabriku. Tās otrajā stāvā atrodas tilpne ar mīklu.
No šīs tilpnes mīkla pa caurulēm iet uz pirmo stāvu. Pie apakšējā caurules
gala stāvošais meistars atkarībā no pasūtījuma uzskrūvē caurulei attiecīgas
formas un izmēra filtru. Izejot cauri filtram, mīkla iegūst vajadzīgo formu.
Saskaņā ar šo alegoriju makaronu fabrika — tā ir sabiedrība, mīklas plūsma —
cilvēku darbība, filtrs — personības sociālās uzvedības šablons. Šo šablonu
noteiks noteikumi un plāni. Noteikums — tas ir pazīstamā formā fiksēts
jebkuras personības izpildei obligāts normatīvās uzvedības šablons. Plāns —
tas ir uzvedības šablons, bet no ārpuses personībai neuzspiests, pašas rādīts.
Šablonu šai gadījumā noteiks situācija, arbitri, sociālā maska un noteikumu |,
sistēma.
Tāpēc personības arhitektūru nodrošina visu četru sistēmkognitīvo ļ | komponentu — konkrēto situāciju repertuāra,
masku, arbitru un sistēmas | j rīcībā
esošo noteikumu — klātbūtnes saturs.
Iedomājoties šī personības modeļa funkcionēšanu
konkrētā situācijā, shēma iegūst šādu saturu: vispirms personība cenšas
noteikt, interpretēt doto situāciju, pēc tam — izvēlēties atbilstošu Es identifikācijas masku, pēc tam
seko pārdomu un turpmākās
situācijas «caurspēles» iztēlē process un tās korelēšana ar citu personu, t. i., ar arbitra lomu un
noteikumiem. Personības «cieņu vai nicināšanu» no apkārtējo puses nodrošinās personības centieni
atbilstoši sociāli pieņemtiem noteikumiem
iespējami skaidri «notēlot» savu uzvedību.
96
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Tapec personības aktivitāte bus noteikti un pastāvīgi virzīta uz visu
četru kognitīvo komponentu,
no kuru funkcionēšanas ir atkarīga personības kontinuuma «cieņa — nicinājums» vieta sabiedrībā, slīpēšana.
Kopumā personības aktivitāti nodrošinošais princips arī šajā gadījumā, šķiet,
būs sociālās spriedzes redukcijas princips.
Pārskats par šīs orientācijas personības teorijas
veidošanos nebūtu pilnīgs, ja
netiktu atklātas konkrētu personības teoriju pamatnostādnes.
PERSONĪBAS TEORIJA NEOBIHEIVIORISTISKAJĀ PIEEJĀ
Personības teorijas izstrāde šajā pieejā balstās
uz klasiskā biheiviorisma pamatnostādnēm. Nosacīti personības izpētē var
izdalīt divas līnijas: radikālo līniju, kura balstās uz nedaudz izmainītām
klasiskā biheiviorisma nostādnēm (to pārstāv B. Skinera operantās pieejas teorija) un adaptīvākā līnija
vai mediatorā līnija, kuru
pārstāv N. Millera, D. Dollarda, S. Rozencveiga, A. Banduras u. с teorijas.
Biheivioristiskās
orientācijas pamatproblēma, kā zināms, ir iemācīšanas problēma. Tieši ar iemācīšanu personība apgūst visu uzvedības
repertuāru. Līdz ar to personība šeit
iedomājama kā viss tās uzvedības repertuārs. Minēto divu līniju atšķirības iezīmējas
iemācīšanu nodrošinošo determinantu (cēloņu) izpratnē.
Personība no B. Skinera operantās iemācīšanas pozīcijām
B. Skiners uzskata, ka iemācīšanu nosaka uzvedību
atbalstoši stimuli. Viņš izdala
operanto uzvedību un respondetīvo uzvedību. Respondetīvā uzvedība ir
uzvedība, ko nosaka stimuli iepriekšējā situācijā. Operantā uzvedība — gaidāmā, plānotā uzvedība, kas var
izpausties uz situācijai sekojošu stimulu. Tādēļ iemācīšana ar pozitīvu pastiprinājumu
nodrošina visu personības operantās uzvedības saturu. Līdz ar to personība, tās saturs ir kā viss tās
operantās uzvedības
repertuārs. Viss operantās uzvedības veidošanās process realizējas uz pastiprinājumu pamata.
97
Aleksejs Vorobjovs
В. Skiners izdala divus pastiprinājuma tipus — primāro pastiprinājumu un
nosacīto pastiprinājumu.
Primārais pastiprinājums parasti nosaka respondento uzvedību.
Cilvēks tieši redz ūdeni, ēdienu utt., un šie stimuli
nosaka viņa konkrēto uzvedību. Taču šo primāro pastiprinātāju spektrs nav plašs
un parasti spēj nodrošināt tikai cilvēka fizisko un fizioloģisko vajadzību
apmierināšanu.
Sociālo vajadzību apmierināšana šajā gadījumā būs
apgrūtināta. Šajā sakarā B.
Skiners ievieš nosacītā ģeneralizējošā pastiprinājuma jēdzienu. Kā atzīmē B. Skiners, sevišķi uzskatāms
ģeneralizējošais pastiprinātājs ir nauda. Nauda ir daudzpusīgu vajadzību un baudu spektra
apmierināšanas iespēju ekvivalents.
Kā ģeneralizējošie pastiprinātāji var būt arī
daudzi un dažādi sociālie un tikumiskie stimuli. Uzmanīga attieksme, sociāla
atzinība un uzslava, glaimi un
augsts pozitīvs vērtējums — tas viss var kļūt par vēlamās uzvedības pastiprinājumiem.
Svarīgu lomu operantās uzvedības organizācijā B.
Skiners piešķīra aversīviem (fr.
avers, lat. adversus — ar seju vērsts) — nepatīkamiem, sāpīgiem —
stimuliem. Kā aversīvā
pastiprinājuma realizācijas paņēmieni tiek izmantoti sodi
un negatīvie pastiprinātāji.
Pēc B. Skinera domām, var būt divu veidu sodi —
negatīvie un pozitīvie. Negatīvie sodi visbiežāk tiek realizēti ar apturēšanas
vai aizlieguma metodi. Piemēram,
nepaklausīgu, citiem traucējošu skolēnu skolotājs izraida no klases. Tā ir apturēšanas metode. Vai, piemēram,
pārkāpumu izdarījušam bērnam aizliedz skatīties televizoru. Tā ir aizlieguma
metode.
Pozitīvais sods tiek realizēts, izmantojot citu
metodiku un citādi. Piemēram, par špikošanu eksāmenā
skolēns vai students saņem negatīvu vērtējumu, vai ari — zādzību izdarījis cilvēks saņem naudas sodu vai cietumsodu.
Negatīvais pastiprinājums — tas ir veids, kā izvairīties no
aversīviem stimuliem.
Visizplatītākais paņēmiens — izvairīšanās no aversīviem stimuliem. Piemēram, zinot, ka kādā noteiktā vietā
pulcējas nevēlama kompānija, cilvēks centīsies apiet šo
vietu.
Analizējot pastiprinājuma kā cilvēka uzvedības
kontroles formas izmantošanas problēmu,
B. Skiners nonāk pie secinājuma, ka sods ir personības uzvedības organizācijas
kontroles pats neefektīvākais veids.
Soda
gaidīšana var izraisīt personībā noturīgas īpašības: bailes, trauksmi, pazeminātu pašvērtējumu un pašpārliecību. Draudošais sods kādu laiku
var noteikt personības sociāli pozitīvu
uzvedību. Bet, tiklīdz šie soda draudi zūd, personības uzvedība var kļūt
vēl neaprēķināmāka. Piemēram, ja ģimenē kā audzināšanas
paņēmiens prevalē sodi, vecāku klātbūtnē bērna negatīvā uzvedība var
izpausties neparedzami.
98
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Par personības uzvedības nevēlamo izpausmju novērošanas visefektīvāko metodi B. Skiners uzskata pozitīvos pastiprinātājus.
|
Iemācīšana,
|
|
|
|
|
primārais
|
|
Operanīā
|
|
|
pozitīvais
pastiprinājums
|
|
uzvedība
|
|
|
Pēc B. Skinera personības saturisko modeli nosacīti var ilustrēt šādi:
Svarīgu vietu B. Skinera eksperimentāli teorētiskajās izstrādnēs ieņem
iemācīšanas metodikas. Viņš izstrādāja sekmīgas tuvināšanas metodiku, kura ietver pastiprinājumu sistēmu, kas
vērsta uz vēlamajam rezultātam nepieciešamo
reakciju secīgu pastiprināšanu.
Psihoterapijā sekmīgas tuvināšanas metodiku
izmanto saskarsmes, personīgās pārliecības
celšanas u. с treniņos.
Svarīgu lomu personības uzvedības saturā B.
Skiners piešķīra runai. Grāmatā «Verbālā uzvedība» viņš parāda, ka runa attīstās pirmajos dzīves gados
saskaņā ar operantās
uzvedības likumiem.
Personība no «frustrācijas un agresijas» un atdarināšanas teorijas
pozīcijām
Ievērojamu ieguldījumu personības teorijas
attīstībā deva agresijas problēmas pētījumi, ko 50. gados uzsāka N. Millers, D. Dollards, S. Rozencveigs un
70. gados turpināja A. Bandura.
Autori izvirzīja hipotēzi, ka personības agresīvā
uzvedība vienmēr paredz frustrācijas (lat. frustratio —
māns, veltīga gaidīšana, satraukums) klātbūtni un, otrādi, frustrācija vienmēr ved pie kādas agresijas formas
izpausmes.
Frustrācija ir emocionāls, negatīvs pārdzīvojums,
kas rodas personībai nozīmīga
mērķa sasniegšanu bloķējošos apstākļos. Agresija izpaužas uzvedībā, kas virzīta uz mērķa sasniegšanas ceļā
stāvošās barjeras (frustratora) «sagraušanu» vai «nobīdīšanu».
Šajā virzienā veiktie K. Levina, A. Maslova, S.
Rozencveiga, A. Banduras pētījumi
parādīja, ka frustrāciju var izsaukt ne tikai uz mērķi virzītas personības uzvedības bloķēšana, bet arī personības
apvainošana, draudi, sods, sāpes.
Svarīgs
N. Millera teorijā ir agresijas «nobīdes» fakts. Pētījumos autors konstatē agresijas virzības «nobīdes» tendenci no
tiešā frustratora uz citu, parasti «nevainīgu objektu». Katrs no mums droši
vien ir vērojis agresijas «nobīdes»
situācijas reālajā dzīvē. Piemēram, ja cilvēkam ir radušās sarežģītas situācijas (t. i., frustratori) darbā, viņš bieži
vien ir viegli uzbudināms un agresīvs
ģimenē vai uz ielas.
99
Aleksejs Vorobjovs
Nozīmīgs šī virziena zinātnieku teorētiskas analīzes punkts ir ari
atdarināšanas un imitācijas
problēma. Pēc viņu domām, viens no svarīgākajiem cilvēka sociālās dzīves signāliem ir citu cilvēku
uzvedība dažādās situācijās. Vērojot modeļa uzvedību dažādās situācijās, vērotājs fiksē tās uzvedības
formas, kuras tiek atalgotas, un tās, kuras netiek
atalgotas. Vērošanas rezultātā izveidojas zināma
vērtību hierarhija, ko turpmāk viņš arī izmanto.
Piešķirot lielu nozīmi «kļūdu un mēģinājumu»
metodei, autori vērš uzmanību uz
to, ka, atdarinot cilvēks var ierobežot mēģinājumus un kļūdas, ātrāk tuvināties pareizajam ceļam. Vēlāk šīs
teorētiskās atziņas eksperimentāli pamatoja A. Bandura.
Piemēram, plaši pazīstami ir eksperimenti ar
filmas demonstrējumu bērniem, kurā
skatāmas dažādas pieaugušā uzvedības formas (agresīva un neagresīva). Turklāt filmā tika parādītas šo uzvedības
formu izpausmes sekas — atalgojums vai sods. Pēc filmas noskatīšanās (tā demonstrēja noteiktu pieaugušā
izturēšanos pret lellēm)
bērnus ar filmā parādītajām lellēm atstāja vienus.
Rezultātā
bērni, kuriem tika demonstrēts pieaugušā uzvedības agresīvais modelis, sāka izturēties pret lellēm daudz
agresīvāk nekā tie bērni, kuri šo filmu
neredzēja. Daudzos gadījumos bērni tieši kopēja ekrānā redzēto pieaugušā cilvēka uzvedību. Zīmīgi, ka atalgotās pieaugušā
agresīvās uzvedības modeli vērojušie
bērni agresiju atdarināja vairāk nekā tie bērni, kuri bija vērojuši pieaugušā
agresīvās uzvedības sodāmo modeli.
No tā zinātnieki izdarīja secinājumus par cita
uzvedības novērošanas nozīmīgumu
un cita uzvedības atalgojuma un soda lomu šīs uzvedības formas nostiprināšanā bērna uzvedībā.
S. Rozencveiga teorijā un eksperimentos šīs
pieejas specifika izpaužas vēl uzskatāmāk.
|
Balstoties uz «frustrācijas un agresijas» teorijas pamatnostādnēm,
S. Rozencveigs izstrādāja agresijas virzības un
tipa izpētes procedūru («PF-study»
tests). Shematiski S. Rozencveiga
izveidoto personības modeli var
ilustrēt šādi (skat. zīm.).
Pēc virzības un tipa uzvedība var būt atšķirīga. Pēc virzības tā var būt ekstrapunitīva, intropunitīva, impunitīva.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru