$jļķxālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Ekstrapunitīvā reakcija augsta agresijas verbālās vai neverbālas ārējās izpausmes pakāpē ir
vērsta pret apkārtējo vidi.
A
|
V, a A V, a —•/ S \*— V
|
-0
|
A
Ekstrapunitīvā
|
f V, a
Intropunitīvā
|
Impunitīvā
|
22. zīm.
|
Uzvedības
reakcijas
|
virzība.
|
Intropunifīvo reakciju raksturo virzība uz sevi ar vainas vai atbildības uzņemšanos par radušos frustratīvo situāciju un tās labošanu.
Impunitīvajai
reakcijai raksturīga frustratīvās situācijas kā nenozīmīgas un neizbēgamas situācijas atzīšana, bet neviens tajā
netiek vainots. Shematiski to var ilustrēt šādi (skat. zīm.). Līdzās reakcijas virzībai reakcijas iedala
arī pēc to tipa. S. Rozencveigs izdala trīs reakciju tipus: šķēršļdominanto, pašaizsargājošo un
konstruktīvo (vai vajadzībuzstājīgo).
Šķēršļdominaiitā tipa personības agresijas reakcija būs virzīta uz
frustratoru neatkarīgi no tā,
vai frastrators ir labvēlīgs, nelabvēlīgs vai neitrāls.
Pašaizsargajoša
tipa personības agresija izpaudīsies dažādās uz sava Es
aizsardzību virzītās uzvedības formās.
Tās var izpausties kā nosodījums, savas
vainas atzīšana vai noliegšana, izvairīšanās no pārmetumiem un nopēluma u. с
Konstruktīvā tipa personības agresija izpaudīsies frustratīvās
situācijas aktīvā
risinājumā, palīdzības meklējumos vai arī atziņā, ka laiks un notikumi
situāciju atrisinās.
i
|
\ »
|
и
|
)
и
|
X
|
Sķēršļdominantais Pašaizsargājošais
tips tips
|
Konstruktīvais
tips
|
|||
23.
zīm.
|
Reakcijas
|
virzība
|
(pēc
|
■S. Rozencveiga).
|
Reakciju tipus nosacīti ilustrēsim
šādi (skat. zīm.).
Katrai personībai būs individuāls virzības, tipa un uzvedības savienojumu salikums dažādās ar mērķa sasniegšanas grūtībām saistītās situācijās.
101
Aleksejs Vorobjovs
PERSONĪBAS TEORIJA KOGNITĪVAJĀ PIEEJĀ
Šajā pieejā personības saturs tiek aplūkots kā
personības psihiskā darbība, kā
izziņas process un rezultāts. Šīs pieejas teorētiskie avoti ir
ģeštaltpsiholoģija, K.
Levina lauka teorija un daļēji V. Šterna ĢV. Stern) personanalītiskā
teorija.
No ģeštaltpsiholoģijas aizgūta pamatnostādne, ka
cilvēka apziņa ir visas viņa
aktivitātes svarīgākā determinants Tika nostiprināta un izmantota konkrēta ģeštaltpsiholoģijas nostādne — tēla kā
apziņas veselumveidojuma ideja. Par sociālo objektu atspoguļošanas galveno mehānismu tika ņemta Dž. Brunera (J. Brunei) ieviestā sociālā
uztvere un uz tās pamata veidots savs citas personības vai grupas kopvesels tēls. Sava citu,
starppersonu attiecību grupā u. с sociālo tēlu veidošanās procesu analīzē tika izmantoti
ģeštaltpsiholoģija izstrādātie likumi.
Sociālos fenomenus sāka analizēt no «kontrastu likuma», «labo figūru» likuma,
kopveseluma u. с pozīcijām. Šos likumus jaunā sociālā kontekstā sāka izmantot cilvēku, dažādu sociālo grupu
savstarpējās uztveres specifikas izpētē.
Otrs kognitīvās orientācijas personības izpētes
teorētiskais avots ir K. Levina lauka teorija. Neskatoties uz to, ka K. Levins bija ģeštaltpsiholoģijas
piekritējs, lauka teorijā
izstrādātie jaunie, raksturīgie akcenti kļūst sevišķi nozīmīgi sociālajā psiholoģijā.
I
K. Levina personības lauka teorija
Svarīgākā nostādne ir personības un vides
mijiedarbības ideja. Šāda problēmas izpratne ļāva
zinātniekam un viņa sekotājiem organizēt ne tikai perceptīvo struktūru, personības tēlu, bet arī motīvu un uzvedības
izpēti. Tas deva iespēju personības
izpratni novirzīt no tīri kognitīviem veidojumiem reālās uzvedības jomā.
Visa personības reālā uzvedība izvēršas laukā.
Turklāt lauka jēdzienam ir divējāda izpratne — tas, ko
personība uztver, un tā struktūra, kur atbilstoši uztverei viņas uzvedība noris.
Personības interpersonālās izpratnes akcentēšana
radīja tās sociālo uzvedību noteicošo motīvu izpētes
nepieciešamību. Līdz ar to šīs orientācijas sociālās psiholoģijas pētījumos svarīgu vietu ieņēma K. Levina izstrādātie
pamatjēdzieni: dzīves telpa, reģioni
un robežas, lokomocijas, pagaidu perspektīva, valentitāte.
Dzīves telpa ir personības un grupu teoriju veidošanas
pamatjēdziens. Dzīves telpu
K. Levins formulēja kā visu reālo un nereālo, bijušo un nākamo notikumu kopu, kas kādā momentā atrodas
cilvēka psihiskajā telpā. Šo jēdzienu
102
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
K. Levins ieviesa 1929. gada savos
referātos 9. starptautiskajā psihologu kongresā ASV. Šī lauka
ilustrācija kļuva par visu tā laika vadošo psihologu
īpašumu.
24. zim. K. Levina
dzīves telpas nosacīts priekšstats.
|
Dzīves telpa ir
piepildīta ar mērķiem, gaidām, visu ārējo objektu tēliem, šķēršļiem mērķa
sasniegšanas ceļāutt. Pēc zinātnieka domām, personības uzvedību
nosaka tās
""" .... * ~~" ~ dzīves telpas saturs dotajā
momentā.
Dzīves telpai
ir neviendabīga struktūra. Tā sastāv no pēc sava nozīmīguma dažādiem
norobežotiem reģioniem. Un, jo tuvāk personības Es reģions atrodas, jo
lielāku iespaidu uz personības uzvedību tas atstāj, jo lielāka spriedze ir starp
tiem.
Visus sakarus
starp reģioniem, pēc zinātnieka domām, veic lokomocija (lat. locija —
vieta + moto — kustība). Lokomocija ir saskaņotu kustību kopums. (Piemēram,
viens no lokomocijas veidiem ir iešana, kur saskaņoti darbojas cilvēka
skelets un daudzi muskuļi.) K. Levins uzskatīja, ka lokomocijas ir arī cilvēka
psihiskajā laukā. Galvenā lokomociju funkcija ir spriedzes regulēšana starp
dažādiem personības dzīves telpas reģioniem. Piemēram, tuva cilvēka zaudējums
paaugstinās spriedzi tajā reģionā, kurā atradās viņa tēls. Līdz ar to tiks
traucēts viss personības dzīves telpas saturs. Bet uz lokomociju pamata cilvēks
var regulēt spriedzi citos reģionos, līdz ar to pazeminot visas dzīves telpas
spriedzi.
Dzīves telpas
izveidē subjektīvi svarīga loma ir laikam. Tāpēc zinātnieks izdalīja
psiholoģiskā laika vienības, tās ir — pagātne, tagadne un nākotne. Personības
psiholoģiskais lauks veidojas hronoloģiski, un svarīgu vietu tajā ieņem
cilvēka pagātnes priekšstats un nākotnes prognoze. Bet, neskatoties uz
hronoloģisko laika starpību, visas psiholoģiskā lauka daļas cilvēks pārdzīvo vienlaicīgi,
kā konkrētajā brīdī esošas, un tās vienādā mērā nosaka cilvēka uzvedību.
Tāpēc laika perspektīvu zinātnieks definēja kā pagātnes, tagadnes un
nākotnes (kā vienības) savstarpējo sakaru un savstarpējās nosacītības fenomenu
personības apziņā un uzvedībā dotajā momentā.
Cenšoties
iedziļināties un aprakstīt personības uzvedību noteicošos mehānismus, K. Levins
ievieš vēl vienu jēdzienu — lauka valentitāte (lat. valenta — spēks).
Pēc zinātnieka domām, visiem dzīves telpas reģioniem ir dažāda vērtība.
Nozīmīgajiem reģioniem ir pozitīva valentitāte, atbaidošajiem reģioniem — negatīva
valentitāte. K. Levins atzīmēja, ka var būt arī neitrāla valentitāte. Piemēram,
izsalkušam cilvēkam kotlete un tās tēls radīs pozitīvu valentitāti un
nodrošinās noteiktu uzvedību. Ja cilvēks ir paēdis, attieksme pret kotleti būs
neitrāla, bet, ja pārēdies — kotletes tēls izsauks negatīvu valentitāti.
103
Aleksejs Vorobjovs
Dažādu polu valentitāte var radīt speķa un virzības ziņā dažādu
spriedzi starp cilvēka
psihiskā lauka dažādiem punktiem un reģioniem. Līdz ar to tiks izraisīts iekšējais konflikts.
K. Levins izdalīja trīs personības iekšējā konflikta
veidus:
•
konflikts
var rasties, ja cilvēks atrodas starp divām pozitīvām
valentitātēm. Piemēram, viņam jāizvēlas viens no diviem vienlīdz
patīkamiem un vērtīgiem objektiem;
valentitātēm. Piemēram, viņam jāizvēlas viens no diviem vienlīdz
patīkamiem un vērtīgiem objektiem;
•
konflikts
rodas vienlaicīgi pozitīvu un negatīvu valentitāti saturoša
objekta vai situācijas izvēles gadījumos. Piemēram, «gan gribas,
gan bail»;
objekta vai situācijas izvēles gadījumos. Piemēram, «gan gribas,
gan bail»;
•
uz
negatīvām valentitātēm radies konflikts. Piemēram, ja cilvēkam
jāizdara izvēle starp ļoti nepatīkama darba veikšanu vai sodu šī
darba neizpildīšanas gadījumā.
jāizdara izvēle starp ļoti nepatīkama darba veikšanu vai sodu šī
darba neizpildīšanas gadījumā.
Lai izprastu personības aktivitātes virzību (tās
lokomociju) «dzīves telpā», Levins
ievieš šādu atzinumu. Viņš apgalvo, ka situācijas pozitīva valentitāte nodrošina personības virzību uz noteiktiem
sociālā lauka spēka rajoniem, negatīva
— pretējā virzienā. Tas nozīmē, ka tiek akcentēts personības receptīvo procesu, motivācijas un mērķtiecīgas uzvedības nozīmīgums.
Galvenais jēdziens, kurš apvieno visas kognitīvās
teorijas vienotā virzienā, ir «kognitīvās organizācijas»
vai «kognitīvās struktūras» jēdziens.
Kognitīvās struktūras pamatelementi, pēc L.
Festingera domām, ir jebkādas zināšanas,
uzskati, pārliecība par sevi un apkārtējiem cilvēkiem un priekšmetiem. Taču, kā apgalvo daži zinātnieki (Č.
Osguds (Ch. E. Osgood), Dž. Bruners (J. Bruner) u. c), jebkuras personības «kognitīvās struktūras»
kodols ir ne tikai pašas
zināšanas, bet to nozīme personībai.
Teoriju loks, kurās akcentēts intelektuālās
darbības nozīmīgums personības uzvedībā, ir visai plašs,
tādēļ nepieciešama to nosacīta klasifikācija.
|
PERSONĪBAS
KOGNITĪVĀS TEORIJAS
|
|
|||||
_——•
|
____ "
|
|
_--—"
|
~~~------ -.
|
|
——-.
|
■—-_
|
Kognitīvās
atbilstības teorijas
|
|
Kognitīvā
holisma teorijas
|
|
Sociāli kognitīvās
teorijas
|
|||
♦ F. Haidera struktūrlīdzsvara
teorija; ♦ L. Festingera kognitīvās
disonanses teorija; ♦ Č.
Osguda kongruentitātes teorija
|
|
♦ Dž.
Kellija personības ♦ Dž.
Rotera sociālās konstruktu teorija;
iemācīšanas teorija ♦ S. Aša sociālās ♦ A. Banduras sociāli
personības teorija kognitīvā
teorija ♦ V. Mišela kognitīvi
afektīvā teorija
|
|||||
104
•Sociālas
psiholoģijas teorētiskie pamati
KOGNITĪVĀS
ATBILSTĪBAS TEORIJAS
Šīs teorijas vieno atziņa, ka cilvēka
kognitīvajai struktūrai jābūt sabalansētai, harmoniskai un noturīgai. Pretējā gadījumā
personībai radīsies vajadzība (un ar to saistīta aktivitāte) kaut kādā veidā šo stāvokli mainīt.
Personības kognitīvās struktūras
sabalansētību un harmoniju radošie faktori var būt dažādi. Tieši šī atziņa radīja zinātniekos dažādu izpratni.
F. Haidera struktūrlīdzsvara teorija
Pozitīvi emocionāli pārdzīvojumi
|
Stress
|
Uzvedība
|
F. Haidera (F. Heider) teorijas pamattēze ir apgalvojums, ka
personība ir jāpēta no
«dzīves psiholoģijas» pozīcijām, kur dominē veselā saprāta princips.
Izskaidrojumu tam viņš rod apstāklī, ka personības uzvedības svarīga
deter-minante ir viņas tieksme pēc sakārtotas un sakarīgas attieksmes pret
pasauli un sevis izpratne.
Šāda pasaules izpratne iespējama tikai tajā gadījumā, ja savā analīzē personība balstīsies uz veselā
saprāta spriedumiem. Veselā saprāta saturu veido sentences (lat. sententia — doma,
spriedums), kuras iegājušas un nostiprinājušās sadzīves valodā, pasakās,
teikās, literārajos un filozofiskajos darbos. Tātad personības saturs ir veselā
saprāta sentenču sabalansēts kopojums. Piemēram, sadzīvē kā postulāti nostiprinājušās sentences «man
patīk tas, kas patīk arī manam draugam»,
«mani draugi ir draudzīgi» u. с Analizējot
ar sabalansētu sentenču sistēmu pildītas personības «kognitīvās struktūras» saturu, zinātnieks parāda balansu nodrošinošos mehānismus. Viņš izdala divus attieksmju veidus: «vērtējuma attieksmes» un «piederības attieksmes». «Vērtējuma attieksmes» izpaužas jēdzienos «patīk — nepatīk», «mīl — nemīl», «atzīst par
25. zīm. Personības
saturs F. Haidera labāku — neatzīst par
struktūrlīdzsvara
teorijā. labāku» u. С
105
Aleksejs Vorobjovs
f
«Piederības attieksmes» mehānisms izpaužas
jēdzienos «līdzīgs — atšķirīgs», «tuvs — tāls», «pieder — nepieder» utt.
Pēc Haidera uzskatiem, personības «kognitīvās
struktūras» saturs būs nodrošināts
tikai tajā gadījumā, ja «vērtējuma attieksmes» un «piederības attieksmes» uztverē būs vienlaicīgi
pozitīvas vai negatīvas. Piemēram, «patīk» — pēc «vērtējuma attieksmes» un vienlaicīgi «pieder» — pēc
«piederības attieksmes». Vai arī «nepatīk» un «nepieder».
Vienlaicīgi pozitīvas un negatīvas («patīk, bet
«nepieder») attieksmes gadījumā
personība pārdzīvos stresu, kura noņemšana noteiks tās aktivitāti.
Personības
modeli no struktūrbalansa pozīcijām shematiski varam iedomāties aptuveni šādi (skat. zīm.).
Pēc savas metodoloģiskās būtības visai tuva ir L.
Festingera kognitīvās disonanses
teorija.
L. Festingera kognitīvās disonanses teorija
Savas teorijas pamatnostādnes L. Festingers (L.
Festinger) zinātniskajā apritē ievieš 1957. gadā. Šīs teorijas pamatatziņa ir ideja par «sociālā
salīdzinājuma» esamību
katrai personībai. Viņš pierādīja, ka katrai personībai dominē īpašs vajadzību veids — vajadzība novērtēt savus
uzskatus, zināšanas un spējas. Bet reāli realizēt šo vajadzību personība var, tikai pamatojoties uz «sociālo
salīdzinājumu» — savu uzskatu,
zināšanu, spēju salīdzināšanu ar citu cilvēku uzskatiem, zināšanām, spējām, ar viņu kopējiem uzskatiem. Šīs
salīdzināšanas rezultāts var būt gan saskaņots, gan nesaskaņots. Tas mudināja zinātnieku pievērsties
nesaskaņotības, disonanses
stāvokļu izpētei. Zinātnieks postulē šādu atziņu: cilvēks tiecas pēc saskaņotības kā vēlamā iekšējā stāvokļa
un aiziet no disonanses stāvokļiem.
Šī atziņa tēlaini ilustrēta ar smēķētāja piemēru.
Cilvēks smēķē, zinot, ka smēķēt
ir kaitīgi veselībai. Uz šī pamata rodas disonanse, kura noņemt smēķētājs var trejādi.
Pirmais ceļš —
atmest smēķēšanu un līdz ar to pilnīgi noņemt kognitīvo disonansi.
Otrais — pārliecināt sevi, ka smēķēšana ne
vienmēr ir kaitīga un briesmas ir stipri pārspīlētas.
Trešais — pilnīgi ignorēt informāciju par smēķēšanas
kaitīgumu.
Analizējot šos atzinumus, zinātnieks secina, ka
kognitīvā disonanse rada diskomfortu. Personība cenšas to samazināt un panākt
konsonansi. Tas tad arī ir
personības uzvedības motīvs. Turklāt sākumā tiek pārveidots personības motivācijas kognitīvais pamats, kurš
norāda ceļu uzvedības turpmākai realizācijai. Festingera
personības modeli var nosacīti ilustrēt šādi.
106
Sociālās
psiholoģijas teorētiskie pamati
|
Personigais
kognitivais
elements
(uzskati,
zināšanas)
Konsonanse vai
disonanse
Jaunais kognitivais elements
Motivācija
Uzvedība
|
^^-^^
|
||
Izmaiņas uzvedībā saskaņā
ar jauno kognitivo elementu
|
Personīga kognitīvā elementa
nozīmīguma nostiprināšanās
|
Jaunā kognitivā elementa
ignorēšana
|
|
| 26. zim. Personības saturs L. Festingera
kognitīvās disonanses teorijā.
Analizējot kognitīvās disonanses rašanos, Festingers izdala četrus
galvenos avotus.
Pirmo avotu nosaka personības kognitīvo elementu
neatbilstība sabiedrības sociālajām
normām. Piemēram, skolotājs sāk kliegt uz skolēnu, zinot, ka šāda uzvedība ir klajš pedagoģiskās ētikas
pārkāpums. Šajā gadījumā disonansi rada skolotāja
pedagoģiskās ētikas zināšanas, no vienas puses, un nepareizas uzvedības konkrētā situācijā apzināšanās, no otras
puses.
Otrs avots var būt iepriekš gūtās pieredzes
neatbilstība tā brīža pieredzei. Piemēram, uz ilgstošas
draudzības pamata personībai izveidojas personisks kognitīvais komponents — pārliecība par drauga godīgumu un uzticību,
bet drauga negodīga rīcība un
nodevība radīs personībai kognitīvu disonansi.
Trešais disonanses avots var būt personības
kognitīvā elementa neatbilstība sabiedrības sociālajām ievirzēm un pieņemtajiem uzskatiem. Piemēram,
cilvēks ar ateistisku
pārliecību izjutīs kognitīvu disonansi, dzīvojot reliģiozas orientācijas valstī.
Ceturtais kognitīvais disonanses avots ir
loģiskās secības pārtraukšana kog-nitīvajā sistēmā. Piemēram, jebkurš burvju triks ir loģiski
nekonsekvents. Skatītājs zina, ka ūdens no apgāztas glāzes
noteikti izlīs, bet burvju triks demonstrē pretējo
— ūdens neizlīst. Rodas loģiskās nekonsekvences disonanse.
Personības kognitīvās disonanses teorijā veiktie
teorētiskie un praktiskie pētījumi
padziļina un apstiprina šīs teorijas pamatnostādnes.
107
Aleksejs Vorobjovs
Č. Osguda kongruentitātes teorija
Šīs teorijas pamatnostādnes zinātniskajā apritē
Č. Osguds (Ch. E. Osgood) ieviesa 1955. gadā. Termins «kongruentitāte» ir termina «balanss»
sinonīms. Savu zinātnisko darbību Osguds sāka ar
semantiskā diferenciāla metodikas, kura ļauj
izmērīt personības «pragmatiskās nozīmes», izstrādi. Šī metodika tika
izstrādāta un izmantota personības sociālo stereotipu izpētē 1942.—1946. gadā. Šī metodika ir personības subjektīvo jēdzienu
nozīmes izpētes procedūra. Uzskatāmībai
sīkāk apskatīsim pašu semantiskā diferenciāla procedūra, kuras saturs izstrādāts tā, ka ļauj pētīt personības
attieksmes pret jebkura priekšmeta, parādības
vai jēdziena nozīmi, virzību un intensitāti. Zinātnieks izdalīja trīs attieksmi noteicošus faktorus: vērtējums,
aktivitāte, spēks.
Metodikas pamatā ir jēdzienu, priekšmetu, simbolu
utt. vērtēšanas procedūra, attiecinot
tos pret skalā dotajiem polārajiem īpašības vārdiem. Uzskatāmībai minēsim konkrētu piemēru — pašvērtējuma un
pašapmierinātības aprēķināšanu. Vērtējuma skala (to izstrādāja pats zinātnieks) var būt šāda.
|
+ 3
|
+ 2
|
+1
|
0
|
ļ — 1
|
-2
|
-3
|
|
labs
|
|
|
*\
|
|
|
Y
|
|
slikts
|
Vērtējuma patīkams
|
|
'-+
|
|
>
|
|
|
"Y
|
nepatīkams
|
faktors glīts
|
|
X
|
|
|
|
|
У
|
nepievilcīgs
|
pievilcīgs
|
+-'
|
|
|
|
|
v--
|
|
atbaidošs
|
spēcīgs
|
|
|
>4
|
|
|
|
у
|
vājš
|
Spēka liels
|
|
|
-,+
|
>
|
|
V''
|
|
mazs
|
faktors resns
|
|
|
xC
|
|
|
|
|
tievs
|
izturīgs
|
|
|
|
|
|
|
|
nogurdināms
|
aktīvs
|
t
|
|
>4
|
|
|
|
V
|
pasīvs
|
Aktivitātes ātrs
|
+
|
|
|
>
|
|
|
S/
|
lēns
|
faktors nepiekāpīgs
|
+
|
|
f
|
|
|
|
V
|
piekāpīgs
|
kustīgs
|
|
|
|
|
|
|
V
|
inerts
|
|
ideals
|
reālais
|
Es
|
sliktais Es
|
|
27. zīm. Č. Osguda
vērtējuma skala.
Pētāmajam tiek dots
uzdevums — novērtēt sevi un savu ideālu pēc šis skalas. Iegūtie rezultāti ļauj veikt pētāmā reālā Es, ideāla un
sliktā Es profilu kvalitatīvo un kvantitatīvo analīzi.
108
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Organizējot kvantitatīvo
analīzi, var aprēķināt katra faktora koordinātas. Iepriekš minētajā piemērā tās būs šādas:
Vērtējuma faktors (+1+0 + 0+1) = + 2
Spēka faktors (+ 1 + 0 + 1
- 1) = + 1
Aktivitātes faktors (+ 1+0+1 + 1) = + 3
Pētāmā reālā Es koordinātas tiks izteiktas
formulā: (+ 2; + 1; + 3).
Tieši tāpat aprēķināmas viņa ideāla koordinātas.
Vērtējuma faktors (+ 3 + 2
+ 2 + 3) = + 10
Spēka faktors (+3 + 1+2
+ 3) = + 9
Aktivitātes faktors (+3 +
3+3+3) =+12
Ideāla koordinātas būs
šādas: (+ 10 + 9 + 12).
Šī procedūra izmantojama
arī sliktā Es aprēķināšanā.
Vērtējuma faktors (- 2 - 3
- 3 - 2) = - 10
Spēka faktors (-3-2-3-3) =
-11
Aktivitātes faktors (- 3 - 3
- 3 - 3) = - 12
Sliktā Es koordinātas
ir (- 10 - 11 - 12).
Visu triju personības pašapziņas nozīmju atšķirības
un līdzības pakāpi nosaka pēc
formulas
D — semantiskais attālums starp salīdzināmo objektu x
un у nozīmēm.
cp — starpības kvadrāts starp attiecīgajām koordinātām. Semantiskie
attālumi iepriekš minētajā piemērā būs šādi:
= 13,9.
D, (^,£,л,,,„,ь, =
V(+2+10)2 +(+1+11)2 +(+3 + 12)2 = 22,6 .
Iegūtie semantisko attālumu rezultāti ļauj
apgalvot, ka attālums starp reālo Es un ideālu ir
mazāks nekā starp reālo Es un slikto Es. Tas nozīmē, ka pētāmā personības pašvērtējumam ir paaugstināšanas
tendence.
No otras puses, var
noteikt pētāmā pašapmierinājuma pakāpi. Tam nepie-
ciešams aprēķināt А „«*»<,&.*/*/„= a/H°-2)2 +H l~lf
+(-12-3)2 = 22,6. Pēc tam jāaprēķina attiecība starp D3 un Dr
109
Aleksejs Vorobjovs
w
Pašapmierinājuma K = —x\00% = —— х 100% = 100% .
J A 22,6
J A 22,6
Rezultāts liecina, ka personība ir pilnīgi
apmierināta ar sevi (jo mazāks procents, jo mazāks
pašapmierinājums).
Minētā konkrētā semantiskā diferenciāla procedūra
ļauj izprast zinātnieka uzskatus
par personības saturu.
Kongruentitātes teorijā personību saprot kā
zināšanu par sevi un apkārtējo pasauli nedalāmu,
hierarhizētu sistēmu. Nozīmes personība vērtē, balstoties uz trim pamatskalām:
vērtējuma; jebkura priekšmeta, parādības, zīmes utt. spēka un aktivitātes.
KOGNITĪVĀ HOLISMA TEORIJAS
Kognitīvā holisma teorijas veidojas uz kognitīvās
psiholoģijas pamatnostādnēm, bet
uzskata personības uzvedību par kaut ko nedalāmu, tāpēc atzīst, ka percepts, ideja, tēls, gaidas utt. nodrošina
personības turpmāko uzvedību. Pēc šā virziena zinātnieku domām, nevar izprast personības
uzvedības kopumu, pētot tās atsevišķus
komponentus.
Veseluma svarīgākais elements ir izziņa. Galvenā
loma izziņā ir percepcijai, kura
nodrošina datu ienākšanu kognitīvajā struktūrā. Tāpat tiek atzīts iemācīšanas mehānisms, kurš nodrošina personības jēdzienstruktūru reorganizāciju.
Līdz ar to kopējā konceptuālā shēma vieno
šīs teorijas ar citām kognitīvajām teorijām un tai pašā laikā atšķir tās no kognitīvās atbilstības teorijām.
S. Aša sociālās percepcijas teorija
S. Aša (S. E. Asch) pētījumi fokusēti uz
sociālo percepciju. Sociālās percepcijas jēdzienu 1947.
gadā ieviesa Dž. Bruners (J. Bruner). Tajā laikā sociālo percepciju
izprata kā visu sociālo un kultūras objektu uztveri. Vēlāk sociālās percepcijas jēdzienā ieviesa
norobežojumu. Sākās pētījumi, kā viens cilvēks
uztver otru, t. i., «personības uztvere» un dažādu grupu un apvienību uztvere
— «starppersoniskā uztvere».
Kopumā sociālās percepcijas pētījumi pierādīja
sociālo objektu (cilvēks, grupa,
lielā grupa utt.) uztveres atšķirības faktu no fizisko priekšmetu uztveres īpatnībām. Šo pamatnostādni atzina S. Ašs.
110
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
No otras puses, S. Ašs apgalvoja, ka cilvēks tiecas izveidot savu
priekšstatu par pasauli kā
maksimāli integrētu sistēmu, katru reizi to organizējot atbilstoši situācijas un laika apstākļiem.
Pētot personības uztveri šādā virzienā, viņš
pierādīja, ka, uztverot citu cilvēku,
vērojamas viņa tendences uztveramos raksturlielumus apvienot organizētās jēdzieniskās sistēmās. Turklāt viens
raksturlielums būs centrālais, jēdzienveido-jošais, un ap to tiks sagrupēti visi pārējie
raksturlielumi. Šos rezultātus S. Ašs ieguva plaši
pazīstamā eksperimentā, kura būtība bija šāda.
Uz
īpašības vārdu saraksta pamata divām pētāmo grupām bija jānovērtē iedomāta personība. Vienas grupas īpašības vārdu
sarakstā bija iekļauts vārds «silts» (sarakstā bija 6 īpašības vārdi un
septītais — atslēgas īpašības vārds), bet otras — «auksts».
Otrajā eksperimenta posmā visiem pētāmajiem tika
piedāvātas lapas ar 18 personības
raksturlielumiem. Abām pētāmo grupām bija jāatzīmē, kādas īpašības ir raksturīgākas viņu iedomātajai
personībai. Abu grupu rezultātu salīdzināšana parādīja, ka jēdzienveidojošais raksturlielums
vienā grupā bija «silts», bet otrā — «auksts». Tieši uz šī raksturlieluma pamata tika apvienotas personības
īpašības otrajā eksperimentā. Saistīts, nedalāms priekšstats par personību
lielā mērā veidojas no
centrālā raksturlieluma («silts» vai «auksts»). Šis kopveselums arī nosaka vienas personības attieksmes un uzvedības
īpatnības attiecībā pret otru.
Turpinot sociālās percepcijas īpatnību izpēti, S.
Ašs pievērsās konformisma — grupas
ietekmes uz personības jēdzienveidojošo kognitīvo struktūru caur starp-personu uztveres īpatnībām — izpētei.
Pazīstamajos S. Aša eksperimentos (sīkāk
Sociālie objekti (personība,
grupa)
|
skat.
«Grupas psiholoģija») tika konstatēti
konformisma izpausmes
gadījumi («37%).
Jedzienveidojošā vienība
|
Šajā gadījumā pētāmā kog-nitīvās struktūras «jēdzien-veidojošā vienība» ir visu grupas dalībnieku vienveidīgā uzvedība un personības modeli nosacīti var attēlot šādi (skat. zīm.).
Konformisms
|
Nonkonformisms
|
S. Aša eksperimentāli teorētiskos atzinumus izmantoja un papildināja daudzi kognitīvās orientācijas zinātnieki, no kuriem plaši pazīstami ir Dž. Kellija 28. zīm. Nosacīts S. Aša
personības modelis. personības pētījumi.
111
Aleksejs Vorobjavs
f
Dž. Kellija personisko konstruktu teorija
Liela zinātniska nozīme personības izpētē ir
mūsdienu amerikāņu psihologa Džordža
Aleksandra Kellija (G. A. Kelly) (1905—1966) pētījumiem. Savu pieeju personības izpratnē Dž. Kellijs nosauca
par personisko konstruktu teoriju. Galvenais jēdziens viņa teorijā ir personiskā konstrukta jēdziens, kura
saturs aptver visu personības
kognitīvo struktūru. Pēc zinātnieka domām, personiskais konstrukts
ir cilvēka izstrādāta un viņam saprotama doma, ideja, kura viņš izmanto visa apkārtējā apjēgšanā un vērtēšanā. Šī
doma vai konstrukts veidojas uz divu
procesu — līdzības un atšķirības — atklāšanas pamata. Tāpēc jebkura personiskā konstrukta saturs vienmēr būs bipolārs
un dihotomisks (gr. dicha — divas
daļās + tomē — griezums).
Personiskā konstrukta bipolārā būtība slēpjas
apstāklī, ka cilvēka kognitīvie vērtējumi apzināti izvietoti polāros polos: «gudrs — dumjš», «bagāts — nabadzīgs», «skaists — neglīts» utt.
Vērtējot sevi vai citus, cilvēks vērtējumus pieskaita vienam vai otram polam. Ļoti reti kādām
pazīmēm tiek dotas kognitīvā vērtējuma vidējās izteiksmes.
Zinātnieks
apgalvoja, ka, vērtējot dažādas situācijas, cilvēka domāšana vienmēr «izskaitļo» (dala) līdzīgas un atšķirīgas
īpašības, t. i., strādā uz dihotomiskā principa pamata. Tāpēc jebkurā
personiskā konstrukta vienmēr būs divi —
līdzības un kontrasta — poli.
Personisko
konstruktu teorijas pamatmērķis ir konstruktu veidošanās un satura izklāsts un izskaidrošana, kā arī ar to
saistītā sava dzīves rituma prognozēšana.
Analizējot personisko konstruktu būtību, Kellijs
secina, ka tie veic personības uzvedības
motivācijas funkciju. Viņš apgalvo, ka personiskā konstrukta saturs nosaka un prognozē turpmāko uzvedību. Pie
šāda secinājuma viņš nonāk, analizējot konstruktu īpašības un tipus un to
funkcionēšanas mehānismus. Zinātnieks ir nosacīti
klasificējis personiskos pamatkonstruktus.
112
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
|
—-■—
|
KONSTRUKTU
TIPI ļ
|
--—
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
\ Pēc pielietošanas \ fokusa
un diapazona
|
Pec satura
uzbūves
|
Pēc uzbūves plastiskuma
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
\
|
>
|
|
i
|
|
1
|
|
|
|
|||||||||
fPamat-konstrukts
|
|
ļ [ Daļējs
|
|
f Perifēriskais ļ.
|
|
ļ Vispusīgais
|
Apsteidzošais
|
|
ļ Varbūtējais 1
|
|
CO
'га о га
S to
с о
|
|
СО
2
О)
с
|
|
ļ
Brīvais L
|
|
||||||||
Nosacīti tipoloģizejot personiskos konstruktus pēc
to diapazona un pielietošanas
fokusa, Kellijs pieņēma, ka katrai personībai ir daudzpusīgi konstrukti. Piemēram, konstrukts «labs —
slikts» ir izmantojams ļoti daudzu parādību vērtēšanai.
Personiskie pamatkonstrukti ietver šaurāku,
bet personībai nozīmīgu parādību
diapazonu. Piemēram, konstrukti «izglītots — neizglītots», «ticīgs — ateists» utt. veido personības
pamatkonstruktu pamatu.
Daļējie konstrukti ietver šaurāku specifisku parādību grupu vērtējumu.
Piemēram: «Sony» ir laba firma.
Perifēriskie personiskie konstrukti ir brīvāki un pauž
personības uzskatus par tai
nenozīmīgām parādībām.
Svarīga konstrukta īpašība ir tā saturs. Pēc
konstruktu satura uzbūves principa
Kellijs izdala apsteidzošo, varbūtējo un konstelatoro konstruktu.
Apsteidzošā konstrukta saturu veido viskonservatīvākās, maz apstrīdamas un kritizējamas, noturīgas personības
domas. Šajā konstrukta dominē domāšanas rigiditāte. Piemēram, šajā konstrukta ir vieta visām ētiskajām un
sociālajām ievirzēm.
Konstelatorais konstrukts veidojas šabloniskas domāšanas rezultātā. Piemēram, šabloniska domāšana var
izpausties šādos spriedumos: «visi skolotāji ir pedanti» vai «visi biznesmeņi ir bagāti» utt.
Varbūtējie
konstrukti ir atklāti veidojumi, kas ļauj personībai,
pieņemot alternatīvas domas vai uzskatus,
pārveidot sava konstrukta saturu. Varbūtējā konstrukta dominē elastīga, kreatīva domāšana.
Vēl viena svarīga konstruktu īpašība ir to uzbūves
stingrība vai pārveidošanas brīvība. Piemēram, visi personiskie konstrukti var būt ļoti
stingri un tātad nosaka viennozīmīgu personības uzvedību.
113
Aleksejs Vorobjovs
Citiem cilvēkiem personiskie konstrukti var but visai brīvi un pieļauj
to satura izmaiņas. Šajā
gadījumā prognozēt personības uzvedību būs visai problemātiski.
Visa personisko konstruktu sistēma parasti ir
individuāla un unikāla ar piramidālu
struktūru. Šajā struktūrā būs kā dominējoši, tā arī pakļauti konstrukti. Taču visi hierarhiskie sakari starp tiem
nav pastāvīgi un nemainīgi. Izmaiņas konstruktu piramidālajā pakārtojumā var
notikt tad, ja notikumu interpretācijā un prognozē lietotājs konstrukts dod nepareizu un realitātei neadekvātu praktisku rezultātu. Šajā gadījumā
personība var mainīt ne tikai konstrukta saturu, bet arī tā polu.
Tātad personības konstruktu sistēma ir kā
teorētisku hipotēžu komplekts, kas
tiek pārbaudītas, precizētas (dažas arī atmestas), praktiski veidojot un realizējot visu sociālo attiecību gammu.
Personisko konstruktu teorētisko atziņu pārbaudei
Dž. Kellijs 1955. gadā izstrādāja
«Lomu konstrukta repertuāra testu» (saīsināti Rep-tests).
Ar speciālu uz repertuāra tīkla pamata veidotu
procedūru var veikt to svarīgo konstruktu vērtēšanu, kurus
personība izmanto tās dzīvē nozīmīgu cilvēku interpretēšanā.
PERSONĪBAS SOCIĀLI KOGNITĪVĀS TEORIJAS
Šajā virzienā ir mēģināts izprast personības
saturu divu tās faktoru — kognitīvās sfēras un sociālās vides — kopsakarā. Šis
virziens postulē, ka personības uzvedību ietekmē sociālā vide, kuru tādā vai
citādā veidā pati personība kognitīvi izstrādā. Šā virziena tipiskākās teorijas
ir A. Banduras sociāli
kognitīvā teorija un Dž. Rotera personības sociālās iemācīšanas teorija, V. Mišela personības kognitīvi afektīvā
teorija.
A. Banduras sociāli kognitīvā personības teorija
Alberts Bandura (A. Bandura) (1925. g.) ir
mūsdienu amerikāņu psihologs, iemācīšanas teorijas
tradīciju turpinātājs personības psiholoģijā.
Līdzās tam, ka Bandura atzīst ārējā
pastiprinājuma svarīgumu personības uzvedības veidošanā, viņš neapskata pastiprinājumu kā vienīgo veidu.
Daudz svarīgāku vietu šai
procesā ieņem iemācīšanās ar novērošanas palīdzību. Viņš parādīja, ka jaunu uzvedības repertuāru cilvēks var iegūt,
atdarinot tos
114
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
cilvēkus, kurus viņš novēro. Šajā gadījuma svarīgu vietu personības
uzvedības organizācijā ieņem
pašregulācija.
Pašregulācijas process notiek uz personības savu
ilgstošā atmiņā saglabāto verbālo un tēlaino sastāvdaļu
izmantošanas pamata.
Pirmkārt, pašregulācija var īstenoties caur
iemācīšanos, kurā galvenā loma ir modelēšanai. Šajā gadījumā personības
kognitīvo tēlu veido novērotā un apkopotā citu cilvēku uzvedība līdzīgās situācijās. Piemēram, bērns,
vērojot citu braukšanu ar
velosipēdu, modelē savu kognitīvo braukšanas ar velosipēdu tēlu.
Braucot pats, viņš šo kognitīvo tēlu sāk savienot
ar visām braukšanai nepieciešamajām
kustībām un darbībām. Acīm redzams, ka modelēšanas procesā personība izmanto tādus kognitīvos
procesus kā uztvere, atmiņas priekšstati, tēlainā domāšana. To darbības rezultātā notiek
konkrētajai darbībai nepieciešamā visu darbību tēla modelēšana.
Otrkārt, pašregulācija var īstenoties caur
iemācīšanos, kuras galveno funkciju veic no četriem komponentiem — uzmanības, saglabāšanas atmiņā,
motoriski reproduktīvā un motivatīvā procesa — sastāvošas
darbības novērošana.
Uzmanība šajā gadījumā veic novērošanas semitīvo
(izlases) virzību. Lai turpmāk
atdarinātu modeļa uzvedību, nepieciešams rūpīgi un mērķtiecīgi izsekot visiem tā uzvedības elementiem.
Ilgstošās saglabāšanas process ļauj cilvēkam pievērsties kādreiz
novērotajai situācijai un izmantot tās komponentus
uzvedības reprodukcijai konkrētajā situācijā.
Zinātnieks apgalvoja, ka ilgstošajā saglabāšanā piedalās divi mehānismi: pirmais — uztveramās informācijas tēlainā
kodēšana, otrais — informācijas verbālā
kodēšana.
Tēlainā kodēšana ir atmiņas un iztēles priekšstatu darbība. Šī
kodēšana dominē 1—1,5 gadus
veciem bērniem. Jāatzīmē, ka pieauguša cilvēka vizuālajiem tēliem ir visai svarīga nozīme viņa
uzvedības organizācijā.
Verbālajā kodēšanā kā līdzeklis tiek izmantota runa. Piemēram,
novērojot cita uzvedību, cilvēks var iekšēji «pārrunāt» un
iegaumēt visus uzvedības elementus. Vēlāk,
izmantojot verbālo domāšanu, cilvēks var modelēt savas turpmākās uzvedības jaunās nianses.
Motoriski reproduktīvie procesi ir cieši saistīti
ar saglabāšanu, un uz to pamata
cilvēks īsteno visu savas uzvedības daudzveidību. Protams, ka viennozīmīgas saiknes starp saglabāšanu
un darbības veikšanu nav. Reālajā dzīvē tā nemēdz būt — vienreiz ieraudzīji un uzreiz precīzi atkārtoji.
Novērojot modeļa sarežģītas
uzvedības formas (piemēram, mūzikas instrumenta spēli), cilvēks tās precīzi
atkārtot nevar. Nepieciešama pastāvīga prakse, kurā tiks slīpēts kognitīvais modelis, visa darbību un to
savstarpējo sakaru gamma.
115
Aleksejs Vorobjovs
w
Ceturtais svarīgais pašregulacijas komponents ir motivācija. Galvenais
uzvedību motivējošais faktors, pēc zinātnieka domām, ir
pastiprinājums.
Viņš izdalīja tiešo pastiprinājumu, netiešo
pastiprinājumu un pašpastip-rinājumu.
Tiešo pastiprinājumu parasti izsauc ar pašas situācijas īpatnībām vai novērojamā modēja īpatnībām saistīti
faktori. Šī pastiprinājuma pamatā ir netīšā uzmanība. Modeļa īpaša frizūra, apģērbs, uzvedības veids utt,
protams, pievērsīs uzmanību un
kļūs par novērošanas tiešu pastiprinātāju. Cilvēks nesamēro
modeļa novērošanā iegūtos datus ar gaidāmajiem rezultātiem un sekām to neapzinātas kopēšanas gadījumos. Tā ir
modeļa spilgtu īpašību «akla» kopēšana.
Netiešā pastiprinājuma saturā nozīmīgu vietu ieņem modeļa uzvedības kopēšanas rezultāta paredzēšana. Šajā
gadījumā cilvēks prognozē kopēšanas rezultātu — viņš tiks atbalstīts vai sodīts par modeļa uzvedības
kopēšanu. Cilvēkam jāizvēlas modeļa uzvedības kopēšanas
mērs. Ja viņš redz, ka par šādu uzvedību
kāds tiek atbalstīts, viņš centīsies uzvesties tāpat.
Par svarīgu personības motivācijas punktu
zinātnieks uzskatīja pašpastipri-nājumu. Viņš pieņēma, ka ne tikai ārējs pastiprinājums nosaka personības uzvedību, bet svarīga nozīme šajā procesā ir arī
tās iekšējā intraplāna īpatnības. Pašpastiprinājuma
būtība ir apstāklī, ka nereti cilvēks pats nosaka savas uzvedības stratēģiju un taktiku. Noteiktu rezultātu
sasniegšanas gadījumos viņš pats sev
izvēlas pamudinājuma vai soda formu. Ļoti bieži cilvēks nosprauž sev mērķi un, sasniedzis to, izdomā sev materiālo
vai morālo stimulu. «Izdarīšu to un
iedzeršu tasi kafijas,» — ļoti bieži šādā vai līdzīgā formā funkcionē personības
pašpastiprinājums.
Vērtējot
personības vesehimfunkcionešanas rezultātus, zinātnieks ievieš tās pašefektivitātes rādītāju. Pašefektivitāte
nosaka personības sociālā brieduma līmeni.
Pēc zinātnieka domām, personība, kura apzinās savu sociālo pašefektivitāti, ir aktīva, radoša, rezultatīva. Personība, kura
savu pašefektivitāti uzskata par zemu,
nav spējīga gūt panākumus, tā ir orientēta uz neveiksmi, viņai pietrūkst gribasspēka
mērķa sasniegšanā.
Pašefektivitāte — apzināta personības spēja vērtēt situāciju
daudzveidību un izvēlēties
adekvātas uzvedības formas to risinājumam.
Pašefektivitāti veido virkne saskaitāmo: veiksmes
vai neveiksmes pārsvars personības
pieredzē, tiešas un netiešas pieredzes esamība un šīs pieredzes rezultāta adekvāta analīze ar tai sekojošu
savas uzvedības stratēģijas un taktikas vērtēšanu un
pārbūvi, personības fiziskā, psihiskā un emocionālā veselība.
Apkopojot augstāk minēto, personības
modeli atbilstoši A. Banduras
personības sociāli kognitīvajai teorijai var nosacīti iztēloties šādi. к
personības sociāli kognitīvajai teorijai var nosacīti iztēloties šādi. к
116
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
Pastiprinājums
|
ļ Uztveramais modelis ļ
|
|||||
|
i
|
|
Uztvere
T
|
|
|
|
\
|
Iemācīšanās
modelējot
|
|
|
Iemācīšanās ж -novērojot
|
||
|
|
Pašregulācija
|
||||
Pastiprinājums
Pašefektivitāte
ļ Uzvedības
stratēģija un taktika ]
29. zīm. Л. Banduras personības
sociāli kognitīvais modelis.
Dž. Rotera personības sociālās iemācīšanās teorija
Mūsdienu
amerikāņu psihologs Džulians Bernards Roters (G. B. Rotter) (1916—1995) nodarbojās ar cilvēka uzvedības
prognozēšanu mijiedarbībā ar viņam
nozīmīgu apkārtējo vidi.
Izstrādājot savu teoriju,
zinātnieks postulē piecas pamatnostādnes.
1.
Konkrētajā
momentā personība ir relatīvi stabila, un tāpēc tās
uzvedību var prognozēt.
uzvedību var prognozēt.
2.
Izmaiņas personībā saistītas ar
iemācīšanos.
3.
Iemācīšanās
tiek nodrošināta ar situācijas nozīmes un svarīguma
personībai subjektīvu piedēvēšanu un pozitīvu ārējo un iekšējo
pastiprinājumu.
personībai subjektīvu piedēvēšanu un pozitīvu ārējo un iekšējo
pastiprinājumu.
4.
Personības
uzvedību lielākā mērā nosaka gaidas (iedarbības empīriskais
likums), ka šāda uzvedība viņu tuvinās mērķim.
likums), ka šāda uzvedība viņu tuvinās mērķim.
5.
Personības
vajadzības (tās zinātnieks visbiežāk saprot kā mērķus)
ir selektīvās uzvedības virzošie spēki.
ir selektīvās uzvedības virzošie spēki.
Dž. Rotera teorētisko un praktisko izstrādņu
galvenais punkts ir personības uzvedības
sarežģītās situācijās mehānismu un prognozes iespēju izpēte.
117
Aleksejs Vorobjovs
Lai pietiekami precīzi prognozētu personības uzvedību konkrēta
situācija, skrupulozi
jāizanalizē četras sastāvdaļas: uzvedības potenciāls, gaidas, pastiprinājuma vērtība un psiholoģiskā situācija.
Uzvedības potenciāls, pēc zinātnieka domām, ir «..iespējamība, ka
jebkura dotā uzvedība
izpaudīsies noteiktā situācijā vai daudzās situācijās..» (16; 95) Acīmredzot šī atziņa prasa sīkāku
skaidrojumu, izmantojot konkrētus piemērus.
Jebkuras situācijas risinājumā iespējamas dažādas
uzvedības formas. Pēc zinātnieka
domām, uzvedība sastāv no motorajiem aktiem, verbālās uzvedības (kliedzieni,
lamas, raudāšana, smiekli utt.), neverbālās uzvedības (pozas, žesti, mīmika) un emocionālajām reakcijām.
Iedomāsimies, piemēram, ka jūs kafejnīcā
apvainojis oficiants. Kāda būs jōsu
uzvedība? Acīmredzot iespējamas dažādas tās formas. Var noklusēt un izlikties, ka nekas nav noticis. Var
nesavaldīties un sarunāt oficiantam rupjības. Var sākt raudāt, utt. Katrai no minētajām
uzvedības formām ir savs potenciāls, t. i., tās iedarbības apzināšanās no jūsu puses
konkrētajā situācijā. Noteiktas uzvedības formas izpausmes iespējamību šajā situācijā nodrošinās vērtīga
pastiprinājuma gūšanas
gaidas. Tāpēc svarīgākais mainīgais turpmākās uzvedības formas izvēlē ir gaidas — cilvēka domas par to, vai
viņš gūs pozitīvu pastiprinājumu.
Gaidas ir cilvēka subjektīvs vērtējums par pozitīva pastiprinājuma gūšanas
iespējas mēru tai vai citai uzvedībai situācijas risinājumā. Dž. Roters
izstrādāja gaidu klasifikāciju
un iedalīja tās 3 tipos — ģeneralizētās gaidas (vai vispārinājumi),
konkrētās (specifiskās) gaidas un kopējās panākumu gaidas.
Ģeneralizētās gaidas nosaka visas cilvēka pagātnes pieredzes saturs,
kas apkopo zināšanas par to,
ar kādām uzvedības formām tikuši gūti pozitīvi pastiprinājumi tipiskās situācijās. Ja jūs bieži
esat saņēmis kompensāciju par skandalozu
konflikta ar oficiantu atrisināšanas veidu — jūsu zināšanas par to būs ģeneralizēto gaidu pamatā līdzīgās
situācijās. Padziļinot ģeneralizēto gaidu satura analīzi,
Dž. Roters ievieš vienu no centrālajiem jēdzieniem — lokus kontroles jēdzienu.
Lokus kontrole ir cilvēka ģeneralizātās gaidas
attiecībā uz to, kā tiek nodrošināts
uzvedības pastiprinājums. Zinātnieks izdala interālo un eksterālo lokus kontroli.
Interālā
lokus kontrole ir cilvēkiem, kuri iedomājas, ka pastiprinājumu nodrošina pats cilvēks ar savu aktivitāti, paša
spēkiem un iespējām.
Cilvēki ar eksterālo lokus kontroli ir
pārliecināti, ka pastiprinājumu nodrošina
tikai dažādi ārējie apstākļi, tādi kā liktenis, citu cilvēku lēmumi, saga
dīšanās U. C. iii
tikai dažādi ārējie apstākļi, tādi kā liktenis, citu cilvēku lēmumi, saga
dīšanās U. C. iii
118
Sttciālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Zinātnieks izveidoja iekšējas un arējās kontroles noteikšanas skalas {Internal-External Controle Scald) ar 29 apgalvojumu pāriem, kurus pētāmais izvēlas.
Vēl viena ģeneralizējamā pastiprinājuma
forma, pēc zinātnieka domām, ir
uzticēšanās cilvēku attiecībās. Sakarā ar to, ka jebkurš cilvēks atrodas sarežģītā sociālo sakaru sistēmā, tos
realizējot, viņam veidojas gaidu par viņa uzvedības formu realizāciju no sabiedrības puses
sistēma. Tāpēc uzticību cilvēku savstarpējās attiecībās zinātnieks uztver kā
cilvēka kopējās gaidas, kas
izpaužas apstāklī, cik var uzticēties cilvēkiem attiecībā uz viņu izteicieniem,
solījumiem, apgalvojumiem
utt. Uzticēšanās ir viens no svarīgākajiem sabiedrības funkcionēšanas mehānismiem. Svarīgi, lai cilvēks
uzticētos ziņojumiem presē un
televīzijā, ticētu, ka visi produkti veikalā ir kvalitatīvi, ka darba devējs izmaksās darba algu laikā un pilnā apjomā,
utt. Uzticības līmenis noteiks cilvēka uzvedību daudzās
sociālajās sfērās.
Pamatojoties uz to, ka uzticības līmenis ir ļoti
svarīgs cilvēka uzvedības prognozēšanā, Dž. Roters izstrādāja cilvēcisko
attiecību uzticības skalu {Interpersonal Trusts Scale). Izmantojot šo skalu, var noteikt cilvēka
uzticības līmeni attiecībā pret
dažādām sociālajām parādībām. Turklāt zinātnieks pierādīja, ka personību ar augstu, vidēju un zemu uzticības līmeni uzvedība būs visai dažāda.
Piemēram, cilvēks ar augstu uzticības līmeņa
izpausmi mazāk melo, krāpjas un zog, viņš ciena citu
tiesības un uzticas citiem, retāk strīdas ar citiem, ir uzticīgs, drošs, intelektuālāks. Cilvēkam ar zemu uzticības līmeni
uzvedības formas būs pretējas.
Dzīves laikā cilvēks bieži nokļūst situācijās,
kuras nav tipiskas, un viņam nav zināšanu par to risināšanas ceļiem. Šajā
gadījumā viņš, pamatojoties uz intelektuālo darbību, plāno
savu uzvedības formu tā, lai sagaidītu pozitīvu pastiprinājumu. Šo gaidu tipu zinātnieks nosauca par konkrētām (vai
specifiskām) gaidām.
Pēc zinātnieka domām, visu cilvēka ģeneralizēto un
konkrēto gaidu orientācija
veido viņa gaidu kopējo orientāciju — kopējās panākuma gaidas. Visu cilvēka uzvedību motivē kopējās
panākuma gaidas visdažādāko situāciju risinājumā.
Vēl viena svarīga personības uzvedību noteicoša
sastāvdaļa ir pastiprinājuma vērtības par
attiecīgu uzvedību apzināšanās. Pastiprinājuma vērtības selekcija parasti bāzējas uz cilvēka iepriekšējo
pieredzi. Dž. Roters izdala pastiprinājuma pozitīvo un negatīvo saturu. Pozitīvu pastiprinājumu
viņš izprot kā jebkuru notikumu
vai noteikumu, kas paaugstina konkrētas uzvedības izpausmes iespēju tādos pašos vai līdzīgos
apstākļos. Pēc zinātnieka domām, negatīvs pastiprinājums ir sods, kas traucē vai pilnīgi
pārtrauc kaut kā atkārtošanos uzvedībā turpmāk.
119
Aleksejs Vorobjovs
Pozitīvam pastiprinājumam ir augsta vērtības pakāpe, negatīvam — zema.
Pastiprinājuma vērtību nosaka arī ārējie un
iekšējie apstākļi. Ārējo pastiprinājumu nodrošina tā sociālā vide, kurā cilvēks dzīvo. Iekšējo pastiprinājumu
cilvēks sev organizē pats.
Nereti ārējais un iekšējais pastiprinājums nonāk savstarpējās pretrunās. Piemēram, cilvēkam patīk
koncentrētas ķiploku mērces, bet smaka, tās lietojot, nereti izsauc negatīvas
pastiprinājuma formas apkārtējos. Iekšējo un ārējo pastiprinājumu neatbilstības
situācijās viennozīmīga personības prognoze būs
apgrūtināta.
Trešā pastiprinājuma vērtības sastāvdaļa ir empīriskā
iedarbības likuma izpildes mērs. Šis likums nosaka, ka pastiprinājuma
vērtība pieaug gadījumā, ja
cilvēks apzinās, ka viņa pastiprinātā uzvedība konsekventi virza uz vēlamo mērķi. Bet sakarā ar to, ka mērķa
sasniegšanai cilvēkam nepieciešamas daudzas pastiprinātas uzvedības formas, kur
katru formu stimulē attiecīgs pastiprinātājs, svarīga ir visas to ķēdes vienota, mērķtiecīga
organizācija. Vienveidīgi organizēta, uz galvenā mērķa sasniegšanu orientēta pastiprinājuma ķēdes grupa ir
ceturtā pastiprinājuma vērtību nodrošinošā sastāvdaļa.
Pats mērķa
saturs ir pastiprinājuma kopvērtība. Savā teorijā Dž. Roters cilvēka mērķus nereti aplūko kā vajadzības.
Atšķirība starp mērķiem un vajadzībām, pēc autora domām, ir šāda: ja
runā par personības sociālo vidi, viņš izmanto jēdzienu «mērķis», ja par
personību — jēdzienu «vajadzība».
Pašu jēdzienu
«vajadzība» Roters aplūko kā personības uzvedības aktu sociālu mērķu sasniegšanai. Tāpēc vajadzība ir uzvedības vektors,
virziens. Šajā sakarā viņš apraksta sešas galvenās vajadzību
kategorijas.
|
f VAJADZĪBU
KATEGORIJAS J
|
—-----
|
|
|||
____ -
|
---- Z^^/' ^C^------
|
|
||||
f Fiziskais [ komforts
|
Atzinība
|
Dominēšana
|
Neatkarība
|
Aizsardzība ļ un atkarība J
|
Mīlestība un pieķeršanās
|
|
Visu vajadzību kategoriju funkcionēšanu Dž.
Roters aplūko no šāda redzes viedokļa
— cilvēks ar savu uzvedību tiecas minimalizēt sodu un maksimalizēt
atbalstīšanu.
Cilvēka
pamatvajadzība, pēc zinātnieka domām, ir fiziskais komforts. Šī vajadzība vieno visus ar ēdiena iegūšanu un savas
fiziskās veselības saglabāšanu saistītos
cilvēka uzvedības aktus. Ja fiziskā komforta vajadzību nodrošina galvenokārt
instinktīvas sastāvdaļas, tad piecas nākamās kategorijas cilvēks iegūst iemācīšanās ceļā.
Atzinības
vajadzība ietver visas uz panākumiem mācībās, sportā,
darbā virzītās uzvedības reakcijas. Turklāt
atzinību nosaka ne tikai augsti rezultāti, bet ari atzinība no sociuma puses.
120
"f Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Dominēšanas
vajadzība apvieno uz varas realizāciju par citiem
virzītu personības aktu komplektu. Ietekmēt
savu ģimenes locekļu, kolēģu, padoto dzīvi,
vēlēšanās redzēt savas varas atzīšanu— lūk, galvenā dominēšanas vajadzības jēga.
Neatkarības vajadzība izpaužas uz patstāvību lēmumu pieņemšanā, mērķu
un to sasniegšanas līdzekļu izvēlē, uz noteiktas brīvības un patstāvības pakāpi
virzītos cilvēka uzvedības aktos.
Aizsardzības un atkarības vajadzība ietver visas uzvedības reakcijas, kas virzītas uz rūpju, palīdzības,
aizsardzības no nepatikšanām saņemšanu no citiem cilvēkiem. Ir acīm redzams, ka šis
uzvedības reakciju spektrs ir pretējs dominēšanas un
neatkarības vajadzību uzvedības spektram.
Mīlestības un pieķeršanās vajadzība apvieno uz draudzīgu attiecību veidošanos un to saglabāšanu, uzticību
tām, tuvu, intīmu attiecību veidošanu virzītas uzvedības
formas.
Jebkura no
minētajām vajadzībām var izpausties dažādos kvalitātes un intensitātes līmeņos, tāpēc zinātnieks ievieš
vajadzību norises procesu raksturojošus
komponentus: vajadzības potenciāls, vajadzības vērtība un pārvietošanu brīvība.
Vajadzības
potenciāla jēga ir tā, ka viena un tā paša mērķa
realizācijā cilvēks var nodrošināt dažādu
vajadzību apmierināšanu. Piemēram, viesībās katrs to dalībnieks var apmierināt
dažādas vajadzību kategorijas. Viens grib garšīgi un izmeklēti paēst un līdz ar to apmierināt fiziskā komforta
vajadzību, otrs — realizēt dominēšanas vajadzību, cits — mīlestības vajadzību
utt.
Vajadzības vērtību nosaka vienas vajadzības kategorijas priekšroka
attiecībā pret citām.
Piemēram, dominējošās uzvedības izpausmē daudzās situācijās un gūstot pozitīvu pastiprinājumu, cilvēkam rodas iespaids par šīs
vajadzības priekšroku attiecībā pret citām.
Tas nozīmē, ka tās vērtība pieaug un tā bieži tiks izmantota daudzu situāciju risināšanā.
Trešais vajadzību komponents, pēc zinātnieka
domām, ir pārvietošanu brīvības, t. i.,
cilvēka gaidas attiecībā pret savas uzvedības spektra realizāciju viņam svarīgas vajadzības apmierināšanā.
Piemēram, ja jaunam cilvēkam radīsies
vajadzība iepatikties meitenei, to panākt var dažādi: viņš var ekstravaganti ģērbties, teikt komplimentus, rādīt savu
erudīciju utt. Atkarībā no tā, cik un kādus vajadzības iepatikties
apmierināšanas veidus jaunais cilvēks izmantos, varēs noteikt pārvietošanu
brīvību. Ja to būs daudz un tie būs daudzveidīgi, pārvietošanu brīvības līmenis ir augsts.
Savukārt pārvietošanu brīvības vajadzību
apmierināšanā esamība nodrošinās optimālu un mērķtiecīgu
vajadzības apmierināšanas veidu izvēli.
No otras puses, pastāv savstarpēja sakarība starp
pārvietošanu brīvību un vajadzības
vērtību. Dziļi izanalizējot šo sakarību, zinātnieks parādīja, ka, ja
121
Aleksejs Vorobjovs
vajadzības vērtība ir liela, bet cilvēks apzinās, ka viņam nav tās
apmierināšanas veidu
brīvības, viņam rodas frustrācija. Tāpēc, pēc zinātnieka domām, vajadzības augsta vērtība, pastāvot zemam tās
apmierināšanas brīvības līmenim, liecina par cilvēka
adaptācijas zemo līmeni. Augstu adaptētam cilvēkam parasti ir augsta brīvības
pakāpe vajadzību apmierināšanā.
Ceturtais mainīgais, uz kura pamata var paredzēt
un prognozēt personības uzvedību, ir psiholoģiskā situācija. Pēc Dž.
Rotera domām, cilvēks nedzīvo sastingušā tukšumā. Viņš
mijiedarbojas ar apkārtējo vidi, kura atspoguļojas visā viņa iekšējā kognitivajā saturā. Ja šī procesa nebūtu, uz vienu un
to pašu ārējo stimulu cilvēks reaģētu vienādi.
Reāli tas tā nenotiek. Uzvedības potenciāla,
gaidu, pastiprinājuma vērtības, vajadzību satura un psiholoģiskās situācijas
nosacīts personības iekšējais saturs nodrošina personības uzvedības savdabību, ko var prognozēt un paredzēt.
Zinātnieks mēģināja izveidot divas formulas, uz
kuru pamata varētu paredzēt un prognozēt personības uzvedību: paredzēšanas
vispārīgo formulu un paredzēšanas
pamatformulu.
|
Personības uzvedības paredzēšanas vispārīgā formula ir šāda:
Uzvedības potenciāls = pārvietošanu brīvība + vajadzības vērtība.
Šīs formulas sastāvdaļas parāda, ka cilvēkam ir tieksme visiem zināmajiem
līdzekļiem apmierināt viņam vērtīgās vajadzības, un uz šī pamata viņš gaida saņemt augstvērtīgu pastiprinājumu.
Paredzēšanas pamatformula
ir šāda:
Uzvedības
potenciāls ~ gaidas + pastiprinājuma
vērtība.
Ģenerālā uzvedība
|
30.
zīm. Dž. Rotera personības modelis.
|
Šīs iekšējās sastāvdaļas (gaidas un pastiprinājuma vērtība), pēc zinātnieka domām, nosaka nevis personības ģenerālo līniju,
bet risināmo uzdevumu
izvēli. Piemēram, apjēdzot veicamo
darbu izvēli, viņš novērtē pastiprinājuma vērtību, ko gūtu pēc darba veikšanas. Piemēram,
eksāmena priekšvakarā students, novērtējis gaidas un pastiprinājuma vērtību, visticamāk, izvēlēsies iet uz bibliotēku, nevis uz diskotēku.
Dž. Rotera personības modeli nosacīti var
iedomāties šādi: ..._........... ,
iedomāties šādi: ..._........... ,
122
% Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
V. Mišela kognitīvi afektīvā personības teorija
Volters Mišels QV. Micshet) dzimis 1930.
gadā Austrijā, kopš 1938. gada dzīvo
ASV.
Personības teoriju viņš balstīja uz daudzām A.
Banduras, Dž. Rotera un citu kognitīvās orientācijas
zinātnieku pamatnostādnēm.
Zinātnieks uzskatīja, ka psihologiem vairāk
jāpievēršas nevis personības globālo
iezīmju izpētei, bet konkrētās situācijās notiekošai personības kognitīvajai, domāšanas darbībai. Līdz ar to viņš licis
pamatus personības uzvedības situati-vitātes un
variabilitātes (angļu — variable un fr. — variable — mainīgums) principam. Turklāt zinātnieks pieņēma, ka katrai
personībai piemīt daudzas tādas
pamatiezīmes kā punktualitāte, akurātība, agresivitāte un citas, bet neatzina, ka iezīme viennozīmīgi nosaka
personības uzvedību dažādās situācijās. Piemēram, agresivitātes izpausme atkarīga no situācijas. Vīrs,
piemēram, var paust savu agresivitāti attiecībā pret sievu, bet attiecībā pret
savu priekšnieku vai policistu — ne.
Tāpēc, pēc zinātnieka domām, personība un situācija ir cieši saistītas. Personības uzvedību lielā mērā
nosaka situācijas saturs, un pati situācija ietekmē personības uzvedību.
Veidojot savu kognitīvi afektīvo personības
teoriju, zinātnieks atklāja virkni tādu fenomenu kā personības uzvedības konsekvences un nekonsekvences
paradokss un apmierinājuma atlikšana uzvedības motivācijā.
Konsekvences paradoksa būtība ir šāda — cilvēkiem ir izveidojies
stereotips, ka katra cilvēka uzvedība ir noturīga, un to
nosaka viņa personīgo īpašību arhitektūra.
Pats zinātnieks apgalvoja, ka šiem cilvēkiem, labākajā gadījumā, tikai
daļēji ir taisnība (1990. g.).
Atlasot cilvēkus kādam amatam vai izvēloties
jebkuru darbinieku, mēs to darām,
pamatojoties uz konkrētā darba veikšanai nepieciešamo personisko iezīmju izpausmēm. Piemēram, amatpersonām
raksturīgs godīgums, neatlaidība, noteiktība utt., un tāds cilvēks, šķiet, ir atrasts, bet cik daudz pēc
tam var būt dažādu atkāpju,
šim darbiniekam risinot jautājumus reālās situācijās!
Veidojot savu
kognitīvi afektīvo personības sistēmu, zinātnieks pieņēma, ka tā sastāv no vairākām kognitīvi afektīvām
vienībām — kompetences, mērķiem un
vērtībām, gaidām, informācijas kodēšanas un emocionālajām reakcijām —, kas pārklāj cita citu.
Kompetences terminu zinātnieks ieviesa visu personības
zināšanu par pasauli un visas informācijas apzīmēšanai.
Zināms, ka katrs cilvēks uztver pasauli
selektīvi, tāpēc katram cilvēkam veidojas subjektīva reālās pasaules versija.
Kompetences jēdziens tad arī ietver sevī subjektīvās pasaules ainas dziļumu, plašumu un specifiku.
123
Aleksejs Vorobjovs
Zinātnieks an pierādīja, ka svarīga loma cilvēka kompetences veidošanā ir intelektam. Taču, pēc zinātnieka
domām, kreativitātes rādītāji, vairāk nekā IQ rādītāji, signalizē par personības kompetenci.
Lai veidotu kompetences saturu, ārējie stimuli
personībai jāpārveido personīgos
kognitīvos konstruktos. Šajā gadījumā svarīga loma ir katras personības izveidotajām informācijas
kodēšanas stratēģijām. Kodēšana noteiktā veidā sistematizē visu iegūto informāciju.
Sistematizētajiem informācijas blokiem
ir individuāla struktūra, kas nosaka uzvedību. Piemēram, viens cilvēks par zobgalību dusmosies, bet cits — ignorēs vai pieņems piedāvāto
«spēli».
No otras puses,
viennozīmīgi kodēta informācija dažādās situācijās var nosacīt dažādas cilvēka uzvedības reakcijas. Piemēram, drauga atnākšana ciemos var tikt uztverta kā pozitīvs notikums,
bet drauga ierašanās «nelaikā» var
tikt novērtēta pretēji un uzvedības reakcija var būt pilnīgi citāda.
Informācijas
kodēšanas stratēģijas ir nozīmīgas subjektīvas sastāvdaļas, kuras nosaka personības uzvedību konkrētās
situācijās.
Vēl viena
personības sastāvdaļa, pēc Mišela domām, ir gaidas. Turklāt zinātnieks izdala divus gaidu veidus — uzvedības
rezultāta gaidas un stimula seku gaidas.
Acīm redzams ir fakts, ka jebkurā sociālajā
situācijā var izpausties daudzi personības uzvedības varianti, bet tieši pirmā un otrā veida gaidas
parasti nosaka to vienīgo
uzvedības variantu, kurš tiks realizēts konkrētajā situācijā.
Neapstrīdami, ka cilvēks, izvēloties uzvedības
variantu, izmanto savas zināšanas
un gūto pieredzi, vērojot citus cilvēkus līdzīgās situācijās. Liekot to visu lietā, viņš mācās realizēt tos
uzvedības veidus, kuri dod labākus rezultātus.
Ceturtā kognitīvi efektīvā vienība ietver sevī
personības mērķus, vērtības un intereses. Pat tajos gadījumos, kad diviem cilvēkiem ir
līdzīgas dispozīcijas un
iezīmes un viņi ir vienā situācijā, tās risināšanā viņi var paust dažādas uzvedības stratēģijas. Uzvedības
stratēģiju dažādību var noteikt dažādu mērķu, vērtību un interešu esamība. Piemēram, diviem ar
aptuveni vienādām spējām, uzcītību
utt. apveltītiem studentiem var būt pilnīgi dažāda attieksme pret psiholoģijas
kursa apguvi universitātē. Students, kurš izvirzījis sev mērķi turpināt padziļinātu psiholoģijas apguvi
un savu turpmāko karjeru saistīt ar šo nozari, kursa apguvē paudīs aktīvas uzvedības stratēģijas. Cits, kura
mērķis nebūs saistīts ar šo
zinātņu nozari, šī paša kursa apguvē paudīs citādu uzvedības stratēģiju.
Piektā,
pēc zinātnieka domām— svarīgākā, vienība ir cilvēka afektīvās emocionālās
reakcijas uz situāciju. Zinātnieks uzsvēra, ka «..kognitīvie un emocionālie stāvokļi dinamiski mijiedarbojas
viens ar otru un abpusēji ietekmē
124
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
viens otru, un šī attiecību organizācija viņu starpā veido personības
struktūras kodolu.» (10; 253)
Jebkuras zināšanas par priekšmetiem, parādībām
nevar būt bez cilvēka emocionālā
vērtējuma. Atkarībā no pozitīva vai negatīva vērtējuma izpaudīsies uzvedības stratēģija attiecībā pret tiem.
Otra svarīga determinante, kas kopā ar kognitīvi
afektīvajiem momentiem nosaka
cilvēka uzvedības stratēģiju un specifiku, ir situācijas īpatnības un situatīvas pārmaiņas, kurās uzvedība izpaužas. Pēc zinātnieka domām,
starp afektīvi kognitīvajiem komponentiem un
situatīvajām pārmaiņām ir divas mijiedarbības
īpatnības. Pirmajā gadījumā personības uzvedības stratēģiju vairāk nosaka situatīvas pārmaiņas. Tās it kā
«atspēko» kognitīvi afektīvās sfēras iedarbību cilvēka uzvedības izpausmēs.
Paskaidrosim šo situāciju ar konkrētu piemēru.
Dažādu cilvēku uzvedība var būt gandrīz vienāda
asa sižeta kinofilmas vai teātra
uzveduma skatīšanās, mūzikas skaņdarba klausīšanās vai grandiozas kalnu ezera ainas vērošanas situācijās. Šajā
gadījumā situatīvas pārmaiņas ir spēcīgākas un tās it kā «nomāc» visu cilvēku personisko
individuālo īpatnību ietekmi.
Citā gadījumā var būt otrādi — personības
kognitīvi afektīvās īpatnības var dominēt pār situatīvajām pārmaiņām cilvēka
uzvedībā. Piemēram, var sagaidīt
ļoti dažādu uzvedības stratēģiju no eksāmenā vienādu vērtējumu saņēmušiem
studentiem. Studentam, kurš atbilstoši viņa mērķu saturam, vērtībām, gaidām, kompetencei, emocionālajai reakcijai saņēmis
vērtējumu «labi», var izpausties pozitīvi
orientēta uzvedība. Turpretim citam — agresīva,
|
Kognitīvi
afektīvās
vienības:
kompetence,
kodēšanas
stratēģija,
gaidas,
mērķi,
vērtības
|
konfliktējoša uzvedība. Šī īsā V. Mišela personības kognitīvi afektīvās teorijas analīze apstiprina ideju par cilvēka uzvedības stratēģijas vadību, viņa kognitīvo, emocionālo sfēru un situatīvajām pārmaiņām situācijās,
kurās cilvēks darbojas.
V. Mišela personības modeli nosacīti var attēlot
Uzvedības
stratēģija šādi (skat zīm-)-
31.
zim. V. Mišela kognitīvi afektīvais personības modelis.
125
Ueksejs Vorobjovs
PERSONĪBAS IEZĪMJU TEORIJAS
Priekšstatu par personību kā individuālo un kopējo
iezīmju noturīgu kopumu radīja
un izstrādāja ievērojamie angloamerikāņu zinātnieki G. Olports (G. W. Allpori) (1897—1967), R.
Ketels (R. Cattell) (1905) un H. Aizenks (H. EysencK) (dz. 1916. g.). Šā virziena zinātnieki postulēja,
ka katra personība apkopo
sevī pietiekami noturīgu, bet unikālu individuālu iezīmju kopumu, kurš nosaka to uzņēmību pret samērā
tipisku uzvedības, emocionālo un kognitīvo, no laika, situācijas, sociālā statusa u. с neatkarīgu aktu
izpausmēm. Tāpēc galvenā
personības satura vienība ir iezīme. Personības viengabalaino satura nosaka visa viņas individuāli
unikālā iezīmju arhitektūra.
Kā kopējā personības satura formula šajā virzienā
pieņemta izteiksme: personība
=/ (īpašību
kopums). ^
Personības pamatteorijas atbilstoši šai pieejai var
iedalīt šādi:
Г PERSONĪBAS IEZĪMJU TEORIJAS 1
|
|||||
|
|
|
~~—-—
|
|
■"------------------------- -_
|
G. Olporta dispozicionālā personības
teorija
|
|
R. Ketela strukturālā personības
iezīmju teorija
|
|
H. Aizenka personības tipu teorija
|
Līdzas vienotiem principiāliem uzskatiem par
personības saturu zinātniekiem ir
atšķirīgi uzskati attiecībā uz iezīmes jēdzienu un iezīmju kopumu, kas nosaka personības būtību, tāpēc īsumā
aplūkosim katra šī virziena zinātnieka teorētiskās
pamatnostādnes.
G. Olporta dispozicionālā personības teorija
Pirmais šī virziena pamatnostādnes par personību
pamatoja mūsdienu amerikāņu
zinātnieks Gordons Olports (G. W. Allpori) (1897—1967).
Pamatojot vispārīgo personības jēdzienu,
zinātnieks nonācis pie secinājuma, ka personību nosaka kāda pašā indivīdā esoša
un visai viņa rīcībai un uzvedībai sekojoša, pamatnoteicoša struktūra. Šāds skatījums uz personības būtību rosināja zinātnieku izstrādāt to iezīmju
koncepciju, kuras nosaka šo pamatnoteicošo struktūra.
Šajā gadījumā iezīme ir atsevišķs pamatelements,
kurn individuālā summa nosaka
personības saturu un no citiem atšķirīgu uzvedību.
Pēc zinātnieka domām, iezīme ir personības sliecība
uz samēra vienveidīgu uzvedību
dažādās sociālās situācijās. Šāda personības būtības izpratne ļāva
126
Sociālas psiholoģijas teorētiskie
pamati
zinātniekam domāt par to, ka pastāv individuāli unikālas iezīmes katra
indivīda un noturīgas
uzvedības formas dažādās situācijās.
Padziļinot jēdzienu «iezīme», Olports norāda, ka
personības iezīmes ir personības
realitāte un nav tikai tās paradums. Zināms, ka paradums funkcionē kā tipiska uzvedība konkrētā situācijā vai kā atbilde uz konkrētu
kairinātāju. No otras puses, viņš parādīja, ka iezīme kā sliecība uz noteiktu
personības uzvedību ir ari tās motīvs. Šajā
gadījumā iezīme var būt rosinošs spēks, kas nosaka noteiktu personības
uzvedību.
Savukārt personības iezīmi nevar uzskatīt par
identisku raksturam, temperamentam
un kognitīvās darbības (zināšanas, vērtējumi, pārliecība utt.) rezultātiem, jo personības iezīme nosaka sliecību uz vienveidīgu uzvedību plašā
sociālā kontekstā.
Visas personības iezīmes neatklājas kā atsevišķi,
savā starpā nesaistīti veidojumi.
Parasti pēc būtības līdzīgās iezīmes veido sava veida vienību, kurā katra atsevišķa iezīme var tikt «uzlikta»
kādai citai iezīmei. Šie iezīmju veselum-veidojumi tika nosaukti par dispozīciju (lat. dispositio —
izvietojums, sadalījums).
Analizējot dispozīciju saturu, Olports izdalīja
kopējās un individuālās dispozīcijas.
Kopējās dispozīcijas saistītas ar kopēju, vienotu, tipisku, visiem cilvēkiem piemītošu uzvedību. Bet
vislielākā zinātniskā aktualitāte un praktiskā nozīme, pēc
zinātnieka domām, ir personības individuālo dispozīciju izpētei, jo tās saistītas ar tikai viņai raksturīgu
uzvedību.
Analīzes rezultātā zinātnieks izdalīja trīs
individuālo dispozīciju tipus: kardinālās,
centrālās un sekundārās dispozīcijas.
Kardinālās dispozīcijas ir personības iezīmes, kuras nosaka vienotu virzību jebkurai situatīvai rīcībai un
visai uzvedībai. Kardinālo dispozīciju tēlaini var salīdzināt ar cilvēka mugurkaulu, uz kura balstās visa viņa
ķermeņa konfigurācija. Šī
dispozīcija «caurauž» visas personības dispozīcijas un vada tās. Piemēram, pazīstamajam franču zinātniekam ekologam Ž. Kusto
spilgti izpaudās kardinālā dispozīcija— dabas
mīlestība. Visu viņa dzīvi, rīcību un
uzvedību vadīja šī dispozīcija. Par nožēlu, kā atzīmējis Olports, ne visiem
cilvēkiem ir kardinālā dispozīcija, kas klusībā noteiktu visu viņu mērķtiecīgo
darbību.
Kardinālo dispozīciju nevar būt daudz, tā var būt
tikai viena, to var nebūt arī nemaz.
Centrālās
dispozīcijas raksturīgas visiem cilvēkiem, un to
saturs vairāk saistīts ar personības
individualitāti. Pētot studentu dispozīciju skaitu un saturu, Olports noskaidroja, ka centrālo dispozīciju
skaits svārstās starp 5 un 10. Tās uzskatāmi
izpaužas cilvēka individuālajā uzvedībā kā akurātība, punktualitāte, rūpes, kritiskums, niknums u. с
127
Aleksejs Vorobjovs
Katra personība apkopo sevi nelielu skaitu pec satura diezgan noturīgu dispozīciju. Gadījumos, kad cilvēkam ir
kardinālā dispozīcija, centrālo dispozīciju saturu «caurauž» tās saturs, tāpēc visa
personības uzvedība kļūst mērķtiecīga un zināmā mērā
prognozējama.
Sekundārās dispozīcijas saistītas, pirmkārt, ar personības uzvedības
sliecību uz ikdienišķu,
bieži sastopamu situāciju risinājumu. Piemēram, tās izpaužas nosliecēs ēdiena (gaļa, zivis utt),
dzērienu, ģērbšanās stila, frizūras utt. izvēlē. Otrkārt — centrālo dispozīciju funkcionēšanas
pārslēgšanas situācijās. Piemēram, maigam, labam cilvēkam noteiktās situācijās var izpausties cietsirdība
un rupjība.
Sekundāro dispozīciju izpētei nepieciešama ilgstoša
cilvēka uzvedības novērošana,
sevišķi viņa centrālo dispozīciju darbības un satura pārslēgšanas izpētes gadījumos.
Izstrādājot
savu teoriju, Olports paredzēja, ka personības saturu noteikti veido veselums, kur vienotā vienībā iekļautas
visas šīs personības vajadzības, iezīmes un dispozīcijas. Šo vienoto
veselumu viņš nosauca par propriumu (patību). No otras puses,
veselumvienība jeb propriums nerodas momentāli. Pastāv ilgstošs propriuma
veidošanās process personības ontoģenēzē un šī procesa rezultāts — individualitāte. Šajā procesā viņš izdalīja vairākas
stadijas:
•
ķermeniskā
patība (0—1. g.)— sevis kā atsevišķas personas
apzināšanās;
apzināšanās;
•
pašcieņa
(3.—4. g.) — sevis ar citiem salīdzināšana un dažādu
darbības veidu apguves un izpildes rezultātu apzināšana;
darbības veidu apguves un izpildes rezultātu apzināšana;
•
patības
paplašināšana (4.—5. g.) — sevis izzināšanas pārnešana uz
apkārtējo pasauli;
apkārtējo pasauli;
•
savs
tēls (5.—6. g.) — sevis kopapzināšanās un sevis kā cita
iztēlošanās, sevis apzināšanās citu cilvēku prasību kontekstā, šo
prasību apzināšanās;
iztēlošanās, sevis apzināšanās citu cilvēku prasību kontekstā, šo
prasību apzināšanās;
•
sevis
racionāla vadība (6.—12. g.) — sevis apzināšanās daudzveidīgās
reālās dzīves sakarībās, tikumisko normu un gribas piepūles
apguve;
reālās dzīves sakarībās, tikumisko normu un gribas piepūles
apguve;
•
prokreatīvā
tieksme (12.—18. g.) — dzīves mērķu, dzīves jēgas
izvirzīšana, sevis apzināšanās un izvērtēšana, karjeras izvēle.
izvirzīšana, sevis apzināšanās un izvērtēšana, karjeras izvēle.
Nobriedušu personību, pēc
Olporta domām, raksturo šādas īpatnības:
• Es plašās robežas, kas izpaužas plašā sociālajā,
darba, politiskajā
x un citos personības aktivitātes veidos;
x un citos personības aktivitātes veidos;
• i •
sociālo attiecību esamība, kas izpaužas empātijā pret apkārtējiem,
: intīmos un draudzīgos sakaros ar apkārtējiem;
: intīmos un draudzīgos sakaros ar apkārtējiem;
, • emocionālais briedums izpaužas mākā vadīt
savas emocijas;
128
psiholoģijas
teorētiskie pamati
uztveres realitāte — prasme reāli novērtēt savas un citu iespējas,
reāli novērtēt visas dzīves situācijas;
dzīves jēgas un dzīves
filozofijas esamība kā spēja izdalīt vērtības,
nozīmes un to realizācijas ceļus reālajā dzīvē;
humora izjūta un adekvātas pašizziņas spēja.
Socializācija
Propriums
|
\ \
|
Sekundārās
dispozīcijas
|
||||
N
|
\
|
Centrāla
dispozīcija
|
|
||
|
\ \
|
Kardināla
dispozīcija
|
/ > /
|
||
|
г
|
|
^ / \ / \ / \ /
|
||
Visas nobriedušas personības īpatnības zinātnieks neuzskata par nemainīgiem fenomeniem. Sociali-zācijas process pastāvīgi iespaido to
saturu un izpausmes intensitāti. To
veidošanās process ilgst visu dzīvi.
Veidošanās procesi
|
Shematiski G. Olporta personības modeli nosacīti varam iedomāties šādi
(skat. zīm.).
V
|
Personības individuāla uzvedība
|
32. zim. G. Olporta
personības satura nosacīts modelis.
|
Personības satura izpētei zinātnieks un viņa sekotāji adaptēja
kontentanalīzes un individuālās struktūranalīzes metodes. Šīs metodes paredz to vai citu pētāmā personības iezīmju vērtēšanu pēc noteiktām shēmām (shēmu saturu nosaka personības iezīmes), no kurām eksperti strukturizē attiecīgas dispozīcijas.
R. Ketela personības iezīmju struktūrteorija
Priekšstatu par personību daudzveidība deva R.
Ketelam (R. Cattelī) (1905) iespēju personības satura izstrādē
pamatoties nevis uz «veselā saprāta» principu, bet izmantot precīzus psihodiagnostikas datus un
matemātisko procedūru faktoranalīzi.
Viņš formulēja atziņu, ka personība ir tas saturs,
kas samērā viennozīmīgi nosaka
šīs personības uzvedību. Personības satura vienība ir iezīme. Personības iezīme ļauj nosacīti pastāvīgi, noteiktā
veidā reaģēt dažādās situācijās un dažādā laikā. Līdz ar to iezīme nodrošina
diezgan vienveidīgu personības uzvedību.
Ilgstošs un skrupulozs eksperimentālais darbs ļāva Ketelam secināt, ka personības iezīmes var noteiktā veidā klasificēt un apvienot
faktoros. Šī darba sākuma etapā zinātnieks
izdalīja 18000 terminu, kas kaut kādā veidā
129
Aleksejs Vorobjovs
apraksta personību. Ekspertu grupa visus šos terminus pec to nozīmes
apvienoja 4 500 personības
iezīmju nosaukumos. Pēc tam šīs iezīmes pēc vienotas nozīmes tika apvienotas 171 pamatiezīmē. Visas šīs
iezīmes klasificēja pēc to veidiem.
Virspusējas - izejas
|
Konstitucionālās
- sociālās
|
Intelektuālās
- dinamiskās
|
Kopējās - unikālās
|
Virspusējās iezīmes ir mazāk izteiktas, un to izpausmei ir situativs un ne vienmēr viennozīmīgs raksturs.
Izejas
iezīmes ir personības pamatnoteicošās iezīmes, un
tieši tās nosaka personības uzvedības pastāvību. Uz faktoranalīzes pamata R.
Ketels izdalīja 16 personības sākumiezīmes,
kuras tiek pētītas ar testa 16 PF palīdzību.
Pēc izpausmes šīs iezīmes ir
polāras, un tās ir šādas:
ii
■
i" t ■■
td
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru