Seriālos psiholoģes teorētiskie pamati
19. tabula
R. Ketela polārās iezīmes
Burtu
indekss
|
Pozitīvās
|
Negatīvās
|
А
|
Afektotimija (labestība, mīkstsirdība,
atklātība)
|
Sizotenija (noslēgtība,
savrupība)
|
В
|
Augsts intelekts
|
Zems intelekts
|
С
|
Es spēks (emocionālais noturīgums)
|
Es vājums (emocionālais nenoturīgums)
|
E
|
Dominantitāte (neatlaidība, enerģiskums)
|
Konformitāte (atkarība,
pakļautība)
|
F
|
Surgensija (bezrūpība)
|
Desurgensija (rūpes)
|
G
|
«Virs-Es» spēks (godprātīgums)
|
«Virs-Es» vājums (negodīgums)
|
H
|
Pārmija (drošsirdība)
|
Trektija (kautrīgums)
|
I
|
Premena (maigums)
|
Harrija (skarbums, cietsirdība)
|
L
|
Protensija (aizdomīgums)
|
Aleksija (pakļāvīgums)
|
M
|
Autija (sapņainība)
|
Praksemija (praktiskums)
|
N
|
Neīstums (apdomīgums, vērīgums)
|
īstums (naivums, vienkāršība)
|
0
|
Hipotemija (nedrošība, vainas apziņas tieksme)
|
Hipertimija (pašpārliecība)
|
Q,
|
Radikālisms (elastīgums)
|
Konservatīvisms (regidiotāte)
|
Q,
|
Pašpieticība (patstāvība)
|
Sociabilitāte (atkarība no
grupas)
|
Q3
|
Vēlmju kontrole (augsta uzvedības kontrole)
|
Impulsivitāte (zema uzvedības kontrole)
|
Q4
|
Frustrēšanās (saspringums)
|
Neofrustrēšanās (atslābums)
|
Konstitucionālās iezīmes nosaka cilvēka ķermeņa fiziskais un
fizioloģiskais veidojums.
Sociālās
iezīmes ietver sevī personības vispārējās un
individuālās spējas, sensomotoro
koordināciju.
Dinamiskās iezīmes nosaka personības motivatīvas sfēras īpatnības,
kuras var izpausties
mērķtiecībā, varas tieksmē, tieksmē pēc labklājības un citu mērķu sasniegšanas.
Kopējās iezīmes raksturīgas vienas kopības (piemēram,
profesionālās), kultūras, nacionalitātes pārstāvjiem.
Unikālās iezīmes ir iezīmes, kuras piemīt vienam cilvēkam vai
nelielai cilvēku grupai.
131
Aleksejs Vorobjovs
Krustojoties visas šīs
iezīmes nosaka katras personības kopējo profilu, personības saturu. Turklāt individuālais, no visiem iezīmju veidiem
sastāvošais komplekts izpaužas
tipiskās personības uzvedības formās, risinot nepārtraukti radušās situācijas.
Sākumiezīmes kā viennozīmīgu primāro iezīmju
kopums un pirmās kārtas faktors
tieši norisošās situācijās neizpaužas. Tās izpaužas personības uzvedības kopējās dispozīcijas.
Zinātnieka minētais kopums — otrās kārtas faktori —
nosaka tikai personības
ilgtermiņa tipisko uzvedību. Piemēram, introversija — ekstraversija ir otrās kārtas faktori.
Shematiski nosacīti R. Ketela personības modeli var attēlot šādi.
2.
kārtas faktori
|
1. kārtas faktori un sākumiezimes
|
171 personības
iezīme
33. zīm. R. Ketela
personības faktormodelis.
H. Aizenka personības tipu teorija
Kā
pamatnosacījumu personības izpratnei H. Aizenks izvirzīja ideju par personības uzvedības prognozi un paredzēšanu pēc
noteiktu iezīmju esamības. Pēc H.
Aizenka domām, šo iezīmju skaits nav liels. Viņš noteica trīs superiezīmes, kuras nosauca par tipu. Turklāt šo iezīmju daba
ir vairāk ģenētiski fizioloģiska nekā
sociāla. K. G. Junga, R. Vudvorta (R. S. WoodwortK), E. Krečmera (E. Krechmer), I. Pavlova darbi ļāva H. Aizenkam izdalīt trīs personības bāzes iezīmes: neirotismu, introversiju —
ekstraversiju, psihotismu.
Neirotismu (vai emocionālo nenoturīgumu) raksturo neadekvāti
stipra emocionāla reakcija attiecībā uz to izsaucošiem
stimuliem.
132
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Introversiju — ekstraversiju
H. Aizenks aizguva no
K. G. Junga, bet piepildīja
to ar citu saturu. Ekstravertam izpaudīsies sabiedriskums, plašs paziņu loks, impulsivitāte, optimisms,
vāja jūtu un emociju kontrole. Intraverta tipiskā reakcija būs mierīgums, biklums,
akurātība, pedantisms, savu jūtu un emociju kontrole, tam
ir tikai tuvi draugi.
Psihotisms personības uzvedībā izpaužas kā egocentrisms,
egoisms, noslēgtība.
H. Aizenks ir konstruējis daudz testu aptaujlapu
triju personības superiezīmju mērīšanai.
Pazīstamākais no tiem ir EPQ tests, kurš ļauj noteikt personības
neirotisma, introversijas — ekstraversijas un psihotisma izpausmes. Nosacīti H. Aizenka personības tipu modeli var attēlot šādi:
Emocionālā stabilitāte
|
Ekstraverts
Psihotisms
|
Emocionāla nestabilitāte
Intraverts
34. zīm. H. Aizenka
personības tipu modelis.
PERSONĪBA
HUMĀNISTISKAJĀ PSIHOLOĢIJĀ
Nozīmīgu vietu personības izpētē ieņem uz humānisma
metodoloģijas (lat. humānus
— cilvēcīgs) veidotās teorijas. Šajā gadījumā zinātnieks aplūko personību kā sistēmveselumu.
Humānistiskā psiholoģija radās kā pretnostatījums
psihoanalīzei, kura apgalvo, ka personības saturu fatāli
ietekmē bērnības norises īpatnības, un biheiviorismam,
kurš personību pielīdzina iemācītai uzvedībai. Humānistiskie psihologi savu psiholoģiju nereti devēja par
«trešo spēku». Galvenās humānistiskajā psiholoģijā
risināmās problēmas ir personības ietekme uz nākotni, pilnu un
133
Aleksejs Vorobjovs
brīvu savu radošo spēju un potenču realizāciju, ticība savu ideālu
sasniegšanas iespējām, savas dzīves jēgas izpratne.
Visu personības radošo spēju atraisīšanās, pēc zinātnieku
domām, notiek nevis,
pamatojoties un konformu pielāgošanos sociālajai videi, bet gan kā iekšēja izaugsme, kas nodrošina personībai
nozīmīgu vajadzību apmierināšanu.
Kaut arī humānistiskā psiholoģija veidojas uz
vispārfilozofiskiem humānisma principiem, tā nav vienota
teorija. Humānistiskajā psiholoģijā nosacīti var izdalīt virkni dažādu zinātnieku personības teorijās pārstāvētu
virzienu.
|
|
[ HUMĀNISTISKĀ
PSIHOLOĢIJA ]
|
------
|
|
|
|
|||
|
Fenomenoloģiskā personības
teorija
|
Humānistiskā personības
teorija
|
Transpersonala
personības
teorija
|
Eksistenciālā personības
teorija
|
♦
V. Džeimss ♦ K.
Rodžerss
|
♦ A. Maslovs ♦ S. Grofs
|
♦
R.
Meijs
|
||
Katrs
teorētiskais virziens izmanto savu konkrēto zinātnisko aparātu, ka rezultātā tiek veidots savs personības modelis un
personības iekšējās veidošanās un korekcijas īpatnības.
FENOMENOLOĢISKĀ PERSONĪBAS TEORIJA
Amerikāņu psiholoģijā fenomenoloģiskajai (gr. phainomenon
— šķietama vai reta,
neparasta parādība vai izcils, kaut kādā veidā neordinārs cilvēks) pieejai pirmais pievērsās visas ASV psiholoģijas
zinātnes pamatlicējs Viljams Džeimss ĢV. James) (1842—1910). Viņa
izstrādātā apziņas psiholoģija lika zinātniekam jo cieši pievērsties personības iekšējam saturam,
tās izaugsmei un veidošanai.
Personība V. Džeimsa apziņas psiholoģijas skatījumā
V. Džeimsa (W. James) psiholoģiskie uzskati
neveido saskaņotu, zinātniskas koncepcijas
ietvaros izveidotu sistēmu. Zinātnieks ir apskatījis daudzas, nereti pretrunīgas idejas, kas palīdz labāk izprast psiholoģijas zinātnes
būtību. .
134
psiholoģijas
teorētiskie pamati
Džeimsa teorētiskajos uzskatos ievērojamu vietu ieņem
personības problēma. Viņš aplūko personības saturu, tās struktūru četrslāņu
saturā: mūsu Es, reālais Es, sociālais Es, garīgais Es.
Mūsu Es ietver sevī pārējos trīs
slāņus — reālo Es, sociālo Es un garīgo Es kā personības kodolu. Tāpēc
mūsu Es ir mainīgi nemainīga, nepārtraukta esamība ar visām tās zināšanām un pārdzīvojumiem,
visu šīs personības dzīves pieredzi. Šis
slānis ir visu apziņas procesu sākums.
Reālais (vai materiālais) Es (Material
selft) ir personiskais slānis, kurš ietver sevī visus priekšmetus un savu ķermeni, t. i.,
visus materiālos priekšmetus, kuri personību identificē, tas ir — uzskata par savu
īpašumu. Pats zinātnieks, aprakstot šo slāni, norādīja, ka kā savi identificējas ne
tikai cilvēka ķermenis un
psihe, bet arī viņa apģērbs un mājoklis, viņa sieva un bērni, viņa priekšteči, radinieki un draugi, viņa reputācija, viņa zeme,
viņa zirgi, viņa jahta un rēķins bankā.
Turklāt, ja visu personības identificēto priekšmetu klāstu neapdraud citi un
priekšmeti funkcionē un attīstās, tad personība pārdzīvo pozitīvas emocijas.
Jebkurš mēģinājums atņemt kaut vienu no priekšmetiem izraisa intensīvus negatīvus emocionālos pārdzīvojumus.
Sociālā Es (Social seifi) saturs parādās visā
sociālo lomu gammā. Turklāt sociālā Es kodols ir tās lomas, ar kurām personība
visvairāk identificējas (t. i., uzskata par savām). Pats Džeimss sociālo Es iedomājās
kā masku komplektu,
ko personība izmanto labu attiecību veidošanai ar apkārtējiem cilvēkiem.
Bez šaubām, šis personības
slānis ir mobilāks, mainīgāks, nestabilāks, jo tas nodrošina visu personības
sociālo attiecību daudzveidību. Sociālā Es dinamiskuma galvenais mehānisms
ir konformisms. Sakarā ar to, ka šis slānis ir dinamisks un nenoturīgs,
kādas lomas spēles ierobežošana no citu puses nerada personībai lielus
emocionālus pārdzīvojumus. Šādi pārdzīvojumi var rasties tikai tajos gadījumos,
kad personība ļoti stipri identificējas ar lomu. Piemēram, vīra vai sievas
laulības pārkāpšana izraisa partnerim stipru emocionālu pārdzīvojumu, jo tiek apdraudēts
viņa materiālā Es nozīmīgs elements un vienlaicīgi arī katram cilvēkam
nozīmīgā vīra un sievas loma.
Garīgais Es (Spiritual selft)
ir visnenoturīgākā, centrālā personības daļa, kas vieno visus personības
augstākos pārdzīvojumus. Šis personības slānis arī rosina cilvēka uzmanību un
gribu, viņa motivācijas sfēru. Bet, pēc zinātnieka domām, šo mainīgo, dinamisko
personības būtību līdz galam izprast nevar, ja neskata tās apziņu, kas
«caurauž» un regulē visus personības slāņus un pati ir pastāvīgi mainīga. Pats
zinātnieks personisko apziņu identificēja ar domāšanas un uztveres procesiem, turklāt
šo procesu rezultāts ir individuāla, pastāvīgi mainīga un nepārtraukta doma.
Bet, tā kā doma ir apziņas saturs, tad arī pati apziņa ir nepārtraukta,
straumei līdzīga. Šī straume ir regulējama.
135
Aleksejs Vorobjovs
Apziņas galvena īpatnība ir tas spēja pastāvīgi selektet, atlasīt
attiecīgas domas. Džeimss
pieļāva, ka apziņa dalās divās daļās: kodolā un bārkstīs (perifērijā). Kodola un perifērijas attiecību var
iedomāties kā aisberga redzamās un neredzamās daļas
attiecību. Domu atlase no bārkstīm (perifērijas) un to pārvietošana uz kodola daļu notiek ar uzmanības, paraduma un gribas palīdzību.
Uzmanību zinātnieks aplūkoja kā uz intelektu,
saprātu un emocionālo noskaņu balstītu atlases pieredzi.
Paradums ir darbība vai doma, kuras personība
automātiski izmanto tipiskās situācijās.
Gribu Džeimss aplūkoja kā uzmanības (apziņas fokusēšana)
un piepūles (bremzēšana, pastiprināšana, slinkums,
izklaidība) kombinējumu.
|
Garinais F.s
|
An7inas
nlnsma
|
Rsalais
Es
|
Sociālais F.q
|
Šo mehānismu darbība nosaka apziņas stāvokli.
Apziņas stāvoklis var būt normāls
un anomāls. Tēlaini to var
iedomāties šādi: apziņa ir kā
daudzi strauti, sabiedrības sociāli atzītu vai sociāli nopeltu domu plūsmas. Strautiņa, pa kuru «plūdīs» personības domas, izvēli nosaka griba, uzmanība un paradumi. Tas viss veido personības struktūru un uzvedību.
Shematiski V. Džeimsa
personības modeli var
attēlot šādi: 55. zīm. V. Džeimsa nosacīts personības modelis.
personības modeli var
attēlot šādi: 55. zīm. V. Džeimsa nosacīts personības modelis.
K. Rodžersa fenomenoloģiskā personības teorija
K. Rodžersa (K. Rogers) (1902—1987)
zinātniskās intereses bija visai plašas. Viņš izstrādāja personības modeli, person(klient)centrētu un grupu
terapiju, ko sauc par
tikšanās grupu. Visu viņa psiholoģisko uzskatu pamatā ir personības modelis. Tā saturu viņš aplūkoja šādi.
Katrai personībai ir sava individuālās pieredzes
joma (Field of experience), personības subjektīvā pasaule. Parasti
pieredzes sfēra ir dinamiska un selektīva. Piemēram, ja
mēs esam izsalkuši, tad visa pieredzes joma tiek aizpildīta ar domām par ēšanu, bet visas pārējās domas tiek
novirzītas otrajā plānā.
136
■■ ■ 1
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Izdalot personības struktūra divas galvenās apakšstruktūras (Es
{Seifi)) vai Es-koncepciju
(Self concept) un Es-ideālu
(Ideal self), viņš izklāsta katras koncepcijas saturu un būtību.
Es-koncepcija — tā ir personības sevis veselumizpratne, kas
balstās uz savas pagātnes,
tagadnes un iespējamās nākotnes pašnovērtējumu. Es-koncepcija nav «sastindzis», nemainīgs rezultāts, tā
aplūkojama kā nenoturīga un nepārtraukti mainīga sistēma.
Turklāt Es-koncepcija atrodas personības pieredzes laukā, pastāvīgi vērtē iekšējā lauka saturu un uz tā
pamata veido personīgo saturu.
Es-ideālais ietver priekšstatus un izpratni par to, kam personība gribētu līdzināties. Šī apakšstruktūra arī ir dinamiska
pēc sava satura. Tas ir ideāls modelis, uz ko pastāvīgi tiecas personība.
Pēc zinātnieka domam, svarīgākā personiskā īpatnība
ir atbilstības (congruence) vai
neatbilstības (incongruence) starp Es un Es-ideālo mērs.
Ja personības priekšstatos Es-ideālais un
Es-reālais atšķiras, tad cilvēks izjūt psiholoģisku diskomfortu, neapmierinātību, viņam var attīstīties
neiroze. Turklāt, ja Es-ideālā saturs
ļoti stipri atšķiras no cilvēka reālajām iespējām, tas var kļūt par šķērsli
viņa personības attīstībai. Pēc K. Rodžersa domām, katrai personībai
piemīt motivējošais spēks, kurš nodrošina un fokusē visus augšanu un attīstību veicinošos centienus. Šo spēku
zinātnieks dēvē par pašaktualizāciju.
«Pašaktualizācija,» raksta zinātnieks, «tā ir
dzīvas būtnes tieksme uz izaugsmi,
attīstību, patstāvību, pašapliecināšanos, visu dzīva organisma iespēju aktivizāciju.» (25; 35)
Analizējot personības pašaktualizācijas būtību,
zinātnieks nonāk pie pilnvērtīgi
funkcionējošas personības formulējuma un raksturo to ar trim parametriem: atvērtību pārdzīvojumiem,
dzīvi konkrētajā momentā, ticību saviem iekšējiem pamudinājumiem
un intuīcijai.
Atvērtība pārdzīvojumiem. Šī personības iezīme izpaužas kā
pilnvērtīgi funkcionējošas personības atvērtība gan baiļu, bikluma un sāpju
izjūtai, gan arī
drošsirdības, maiguma un sajūsmas izjūtai. Fiksēšanās uz vienu pārdzīvojumu, piemēram, priekšlaicīgs satraukums pirms sarežģītas situācijas,
sašaurina tās uztveri un izpratni, «saista
rokas» tās risinājuma meklējumos.
Dzīves
konkrētajā momentā būtība ir pilnīga
koncentrēšanās, šī brīža un realitātes
apzināšanās. Tieša saikne ar atspoguļoto objektīvo realitāti ļauj personībai bloķēt iluzoro, ar personīgajiem
pārdzīvojumiem iespaidoto reālās situācijas skatījumu.
Ticība saviem iekšējiem pamudinājumiem un intuīcijai
izpaužas
personības pārliecībā par pieņemto lēmumu pareizību. Tikai pilnvērtīgi funkcionējoša personība spēj objektīvi
uztvert informāciju, pareizi to izvērtēt, nepakļaujoties personīgajiem pārdzīvojumiem, un
uz tā pamata pieņemt pareizos lēmumus.
137
Aleksejs Vorobjovs
Visu trīs personisko parametru esamība nodrošina personībai visaptverošu pašaktualizāciju un «pilnvērtīgu dzīvi».
K.
Rodžersa personības satura
modeli grafiski var attēlot
šādi:
Uzvediba
36. zīm. K. Rodžersa nosacīts
personības modelis.
A. Maslova personības humānistiskā teorija
Abrahams Maslovs (A.
Maslow) (1908—1970) bija viens no izcilākajiem psihologiem, humānistiskās
un transpersonālas psiholoģijas radītājiem.
|
Izstrādājot humānistiskās psiholoģijas
pamatnostādnes, A. Maslovs rūpīgi izpētīja psiholoģijas teoriju, Margaretas Mīdās (M Mead) sociālo
antropoloģiju (gr. anthropōs — cilvēks + logos —
zinātne, mācība) un geštaltpsiholoģijas teoriju.
Šo teorētisko pieeju kritiska analīze ļāva zinātniekam izdalīt svarīgus momentus katrā no tām un izveidot savu
personības modeli.
Vissvarīgākā A. Maslova personības teorijas sastāvdaļa ir vajadzību
hierarhijas modelis, kurš
ietver cilvēka motivāciju komplektu.
Vajadzību hierarhija, pēc A. Maslova, uzskatiem ir šāda:
Pie fizioloģiskajām vajadzībām pieskaitāmas vajadzība pēc ēdiena, dzēriena, skābekļa, miega, seksa u. с Tikai
šo vajadzību apmierināšanas gadījumā
personībai rodas psiholoģiskas vajadzības
un nepieciešamība tās apmierināt.
Piemēram, izsalkušu cilvēku
neinteresē,
ir vai nav apmierinātas 37. zīm. Vajadzību hierarhija
psiholoģiskās
vajadzības. Bet, tiklīdz (pēc A. Maslova)
138
Sociālas psiholoģijas teorētiskie pamati
izsalkums bus remdēts un vajadzība pec ēdiena kļūs
mazāk svarīga, aktualizesies citas
vajadzības.
Pie psiholoģiskajām vajadzībām
zinātnieks
pieskaita: vajadzību pēc drošības, aizsardzības, stabilitātes; vajadzību pēc mīlestības
un piederības, stabilitātes; pašcieņas un cieņas vajadzību.
Psiholoģisko vajadzību
augstākais līmenis — pašaktualizācijas vajadzība, t. i., vajadzība pilnībā realizēt sava
talanta spējas un personības potenciālus.
Drošības vajadzības būtība ir tā, ka
cilvēkam jādzīvo relatīvi stabilos, drošos un paredzamos apstākļos. Baiļu, trauksmes un
haosa apstākļos cilvēks efektīvi funkcionēt nevar.
Piederības un mīlestības
vajadzība izpaužas cilvēka tieksmē nodibināt ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, just sevi kā
kādas grupas daļu, mīlēt un būt mīlētam.
Vajadzība pēc cieņas cilvēkam izpaužas
divējādi. Pirmā tendence ietver cilvēka vajadzību izjust savu kompetenci, personisko
izaugsmi, sociālo stāvokli. No
otras puses, katram cilvēkam ir nepieciešams, lai viņa kompetenci,
individualitāti, sociālo stāvokli atzītu citi cilvēki. Tāpēc pašcieņa ietver
sevī kā paša cilvēka vērtējumus, tā arī
apkārtējo cilvēku adekvāto vērtējumu.
Pēc A. Maslova domām, personība
nebūs ar sevi pilnīgi apmierināta, ja būs apmierinātas visas fizioloģiskās un
psihiskās vajadzības, bet personība neizjutīs pašaktualizāciju — kā visa sava personiskā
potenciāla izmantošanas vajadzību reālajā dzīvē.
Analizējot pašaktualizācijas
vajadzību grāmatā «Cilvēka dabas jaunie mērījumi» (1970), Maslovs apraksta
uz tās realizāciju virzītus astoņus uzvedības tipus.
1.
Koncentrācija — koncentrēšanās uz personības
pašaktualizācijas
saturam atbilstošiem mērķiem, vērtībām un ikminūtes situācijām.
Citiem vārdiem — nedrīkst ieslīgt sīkumos, jākoncentrējas uz to,
kur ir personiskais potenciāls.
saturam atbilstošiem mērķiem, vērtībām un ikminūtes situācijām.
Citiem vārdiem — nedrīkst ieslīgt sīkumos, jākoncentrējas uz to,
kur ir personiskais potenciāls.
2.
Izaugsmes izvēle — tālākas izaugsmes pareizo
orientieru un stratēģiju
izvēle, pareiza tuvāko mērķu, līdzekļu un to realizācijas paņēmienu
izvēle.
izvēle, pareiza tuvāko mērķu, līdzekļu un to realizācijas paņēmienu
izvēle.
3.
Pašizzināšana — adekvāta sevis, savu iespēju,
spēju, individualitātes
izzināšanas nepieciešamība. Tikai pareizi organizēta pašizzināšana
un tās rezultāti ļauj objektīvi organizēt koncentrēšanos personības
un izaugsmes izvēlei.
izzināšanas nepieciešamība. Tikai pareizi organizēta pašizzināšana
un tās rezultāti ļauj objektīvi organizēt koncentrēšanos personības
un izaugsmes izvēlei.
4.
Godīgums — atbildība un godīgums par visu savu rīcību un
darbību.
darbību.
5.
Spriedums— prātošana, dialogs pašam ar sevi. Ticība saviem
spriedumiem un instinktīviem impulsiem.
spriedumiem un instinktīviem impulsiem.
139
Aleksejs Vorobjovs
6.
Pašattīstība ir nepārtraukts pašaktualizācijas attīstības
process.
Attīstība — tas ir process, kas nodrošina personiskā potenciāla
realizāciju. Pašaktualizācija ir cilvēka darba un dzīves veids, un tas
drīzāk ir saistīts ar visu pasauli, nevis ar kāda viena darba paveikšanu.
Piemēram, talants un pašaktualizācija nav viens un tas pats. Daudziem
apdāvinātiem cilvēkiem nav izdevies pilnīgi realizēt savu talantu,
toties cilvēki ar vidējām spējām, bet augstu pašaktualizācijas
potenciālu panākuši ļoti daudz.
Attīstība — tas ir process, kas nodrošina personiskā potenciāla
realizāciju. Pašaktualizācija ir cilvēka darba un dzīves veids, un tas
drīzāk ir saistīts ar visu pasauli, nevis ar kāda viena darba paveikšanu.
Piemēram, talants un pašaktualizācija nav viens un tas pats. Daudziem
apdāvinātiem cilvēkiem nav izdevies pilnīgi realizēt savu talantu,
toties cilvēki ar vidējām spējām, bet augstu pašaktualizācijas
potenciālu panākuši ļoti daudz.
7.
Augstākie
pārdzīvojumi— tie ir
priecīgie un satraucošie brīži katra
cilvēka dzīvē. Augstākos pārdzīvojumus var izraisīt dabas vai mākslas
skaistuma vērošana, brīnišķīga mūzika. Arī traģiski notikumi var
izraisīt augstākos pārdzīvojumus. Piemēram, atveseļošanās pēc
smagas slimības vai paglābšanās no nāves briesmām — tas viss var
izraisīt augstāko pārdzīvojumu, mīlestības un prieka momentus.
cilvēka dzīvē. Augstākos pārdzīvojumus var izraisīt dabas vai mākslas
skaistuma vērošana, brīnišķīga mūzika. Arī traģiski notikumi var
izraisīt augstākos pārdzīvojumus. Piemēram, atveseļošanās pēc
smagas slimības vai paglābšanās no nāves briesmām — tas viss var
izraisīt augstāko pārdzīvojumu, mīlestības un prieka momentus.
Pēc formas augstākie pārdzīvojumi var būt «Plato»
un transcendentie (lat. transcendens — aiz robežām
esošais).
Augstākie pārdzīvojumi «Plato» formā ir īslaicīgi
(no dažām minūtēm līdz dažām
stundām) pārdzīvojumi. Šo pārdzīvojumu iespaidā rodas jauni uzskati, jauni
vērtējumi, dziļāka situāciju un pasaules izpratne. Piemēram, pēc smagas
slimības cilvēks savu atveseļošanos uztver «Plato» formā un pēc tam pārskata visu savas dzīves stratēģiju.
A. Maslovs atzīmē, ka eksistē divi cilvēku tipi —
dažiem ir daudz augstāko pārdzīvojumu,
bet daži tos pārdzīvo reti vai vispār nekad. No otras puses, ir cilvēki, kuros augstākos pārdzīvojumus
izraisa personiskie panākumi un savas personiskās izaugsmes un potenciāla realizācijas rezultāti. Bet ir
cilvēki, kuri bieži vien ikdienišķuma līmenī, augsti
attīstītas intuīcijas un ekstrasensorā uztverē dod pasaules transcendentu
vērtējumu.
8. Aizsardzības trūkums
personīgajam Es.
Pašaktualizācija būs
efek
tīva, ja personība lietos Es psiholoģiskās aizsardzības stratēģijas
dažādās situācijās. Neadekvāti izvēlēta psiholoģiskā aizsardzība
(piemēram, izstumšana, apspiešana, izvairīšanās u. tml.) rada
izkropļotu priekšstatu par sevi un apkārtējo pasauli. Savas
psiholoģiskās aizsardzības zināšana un tās korekcija ļauj paaugstināt
pašaktualizāciju.
tīva, ja personība lietos Es psiholoģiskās aizsardzības stratēģijas
dažādās situācijās. Neadekvāti izvēlēta psiholoģiskā aizsardzība
(piemēram, izstumšana, apspiešana, izvairīšanās u. tml.) rada
izkropļotu priekšstatu par sevi un apkārtējo pasauli. Savas
psiholoģiskās aizsardzības zināšana un tās korekcija ļauj paaugstināt
pašaktualizāciju.
S. Grofa transpersonālā personības teorija
Transpersonalas
psiholoģijas visparfilozofiska metodoloģija nav nekāds jaunums. Transpersonalo būtību personībai
piedēvēja vēl Eiropas antīkā filozofija
140
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
(Platons, Aristotelis u. c.) un it sevišķi — Austrumu filozofija.
Mūsdienu teoloģijas zinātnē
transpersonālais aspekts dominē personības garīguma izpratnē, bet zinātniski psiholoģiskā aspekta
pamatus personības transpersonālās būtības izpratnei 20. gadsimta 60. gados lika A. Maslovs.
Pētot
augstāko pārdzīvojumu saturu, viņš parādīja, ka pašaktualizācijas saturā ir citas personības pārveidošanās iespējas.
Šī pārveide nav tik cieši saistīta ar
iekšējiem, intropārdzīvojumiem, bet izpaužas kādas varenas, plašākas vienotības pārdzīvojumos.
Ja humānistisko psiholoģiju Maslovs nosauca par
psiholoģijas trešo spēku, tad
transpersonālo psiholoģiju viņš nosauca par ceturto spēku.
Pastāvot vispārfilozofiskās metodoloģijas
vienotībai, transpersonālajā psiholoģijā eksistē vairāki
konkrēti teorētiskie uzskati.
Mūsdienu psihologi D. Laioe (D. Lajoie) un
S. Šapiro (S. Shapiro), izanalizējuši transpersonālās psiholoģijas eksperimentāli
teorētisko mantojumu, formulēja tās priekšmetu. Viņi raksta: «Transpersonālā psiholoģija nodarbojas ar
cilvēces augstākā potenciāla izpēti, vienojošo, garīgo un transcendentālo
pārdzīvojumu izzināšanu,
izpēti un realizāciju.» (26; 80)
Transpersonālās psiholoģijas metodoloģija balstās
uz četriem nosacītiem postulātiem:
1. Pastāv transcendentāla, visas atsevišķas
parādības aptveroša
realitāte.
realitāte.
2.
Individuālais
Es (individuālais Ego, apziņa) ir tikai kopējās
transcendentālās realitātes atspoguļošanas atsevišķs fragments.
transcendentālās realitātes atspoguļošanas atsevišķs fragments.
3.
Pastāv
transcendentālās realitātes atspoguļošanas individuālās formas
un paņēmieni. (Tie var būt gaišredzība, hipnoze, intuīcija, ekstra-
sensorika, psihodeliku (narkotisko un psihotropo preparātu)
pielietošana.)
un paņēmieni. (Tie var būt gaišredzība, hipnoze, intuīcija, ekstra-
sensorika, psihodeliku (narkotisko un psihotropo preparātu)
pielietošana.)
4.
Šīs
atspoguļošanas rezultātā gūtie transcendentie pārdzīvojumi
kvalitatīvi pārveido personības apziņu un pašapziņu.
kvalitatīvi pārveido personības apziņu un pašapziņu.
Dziļākai transpersonālās pieejas īpatnību
apzināšanai un izpratnei veiksim mūsdienu Eiropas transpersonologa Staņislava Grofa (S. Grof) personības
satura uzskatu analīzi.
S. Grofa pieejas īpatnība ir tā, ka viņš kā
transcendentālo parādību atspoguļošanas organizācijas formu izmantoja psihodopingu 1SD. Personības
apziņu viņš aplūkoja kā no personīgās pieredzes sastāvošu
un, galvenais, kopējos transcendentālos modeļus saturošu.
Eksperimentu rezultātā zinātnieks izdalīja četru
dzīves pamatetapu pieredzes īpatnību
atspoguļošanā radušās personības transcendento pārdzīvojumu formas.
141
Aleksejs Vorobjovs
1. Abstraktie pārdzīvojumi— ar priekšmetu un parādību uztveri
saistīti pārdzīvojumi, kas izraisa augstu emocionālu atbalsi sakarā
ar savu neparastumu (skaists saulriets, neparasta forma, krāsu
saskaņa u. c.).
saistīti pārdzīvojumi, kas izraisa augstu emocionālu atbalsi sakarā
ar savu neparastumu (skaists saulriets, neparasta forma, krāsu
saskaņa u. c.).
2.
Psihodinamiskie
pārdzīvojumi — ar
eidētismu (spilgti redzes
priekšstati), sapņojumiem, fantāzijām un citām spilgtām atmiņām
saistīti pārdzīvojumi.
priekšstati), sapņojumiem, fantāzijām un citām spilgtām atmiņām
saistīti pārdzīvojumi.
3.
Perinatālie
(gr. peri —
apkārt, blakus + lat. natalis — attiecināms
uz dzimšanu) pārdzīvojumi — ar dzimšanas procesu saistīti
pārdzīvojumi.
uz dzimšanu) pārdzīvojumi — ar dzimšanas procesu saistīti
pārdzīvojumi.
4.
Transpersonalie pārdzīvojumi.
Grofs parādīja, ka pastāv četras bērna dzimšanas
stadijas un pirmsstadiju pārdzīvojumi saglabājas visu
mūžu.
Pirmā stadija saistīta ar bērna psihofizioloģisko komfortu līdz
dzimšanai. Tā nodrošina
(normas gadījumos) bērnam neierobežotu aizsardzību un komfortu.
Otra stadija — dzemdību sāpju sākums. Bērna pārdzīvojumi
asociējas ar trauksmainību, draudiem, nezināmā izjūtu.
Trešā stadija — bērna virzīšanās pa dzimumkanālu — asociējas ar
bērna pārdzīvojumiem (cīņu
par izdzīvošanu, elpas trūkuma sajūtu, fiziskām sāpēm).
Ceturtā stadija — bērna piedzimšana. Bērna pārdzīvojumus piepilda brīvības, izglābšanās, gaismas un gaisa, relaksācijas sajūtas.
Transpersonalie pārdzīvojumi saistīti ar sajūtu,
ka individuālā apziņa izriet no
pasaules esamības konkrētiem rādītājiem — telpas, laika, kustības. Šo pārdzīvojumu atsevišķas formas ir
ekstrasensorā uztvere, arhetipiskā atmiņa, ar reinkarnāciju saistīti priekšstati, vienotības
izjūta ar cilvēku vai cilvēku grupu.
\ Transpersonalie 4N pārdzīvojumi
|
/
/ / /
/
|
\ Abstraktie' Psihodinamiskie /
\ pārdzīvojumi
| pārdzīvojumi //
|
' Interpersonālie
pārdzīvojumi
|
\ Perinatālie / 4 pārdzīvojumi /
|
Intropersonālie
pārdzīvojumi
|
38.
zīm. Personības satura nosacīts
modelis (pēc S. Grofa).
|
Nosacīti S. Grofa personības modeli var ilustrēt šādi:
142
ļjķiiālas psiholoģijas teorētiskie pamati
R. Meija eksistencionālā personības teorija
Eksistencionālās (lat. existentia—
eksistence) personības teorijas tiek veidotas uz eksistenciālisma filozofijas un humānisma
filozofijas pamata.
Eksistenciālisma filozofijas
pamatlicējs bija dāņu filozofs un teologs Sērens Kirkegors (S. Kirkegaard) (1815—1855).
Kirkegora idejas stipri ietekmēja vācu filozofa Fridriha Nīčes (F. Nietzche) (1844—1900)
un citu tālaika filozofu uzskatu veidošanos.
Pazīstamākie eksistencionālisma
psiholoģijas pārstāvji ir M. Boss (M Boss), V. Frankls (V. Franckl), R.
Meijs (R. May). Savas psiholoģiskās personības teorijas viņi veidoja uz
eksistenciālisma filozofijas pamatprincipiem. Šie principi ir šādi:
•
postulējas atšķirība starp «būtību» un «pastāvēšanu».
Pastāvēšana —
nepārtraukts attīstības un veidošanās process. Būtība— statisks,
diskrēts rezultāts. Tāpēc personība nav būtība, bet viņas galvenais
raksturojums ir pastāvēšana (eksistence);
nepārtraukts attīstības un veidošanās process. Būtība— statisks,
diskrēts rezultāts. Tāpēc personība nav būtība, bet viņas galvenais
raksturojums ir pastāvēšana (eksistence);
•
katra personība ir subjektīvi unikāla, un viņu nevar
aplūkot kā
objektu;
objektu;
•
svarīgākā un unikālākā personības īpatnība ir dzīves jēgas
meklējums.
Kas es tāds esmu? Vai manai dzīvei ir jēga, un kāpēc es dzīvoju?
Kur ir mana vieta dzīvē? — tie ir galvenie jautājumi, kurus pastāvīgi
sev uzdod personība un uz kuriem tā meklē atbildi;
Kas es tāds esmu? Vai manai dzīvei ir jēga, un kāpēc es dzīvoju?
Kur ir mana vieta dzīvē? — tie ir galvenie jautājumi, kurus pastāvīgi
sev uzdod personība un uz kuriem tā meklē atbildi;
•
katrs cilvēks ir atbildīgs pats par sevi, savu rīcību, savu
likteni.
Izvēli un atbildību paša un citu priekšā nosaka viņa tiešie vientulības
pārdzīvojumi, personīgās brīvības mērs un neiespējamība «aiziet»
no sevis;
Izvēli un atbildību paša un citu priekšā nosaka viņa tiešie vientulības
pārdzīvojumi, personīgās brīvības mērs un neiespējamība «aiziet»
no sevis;
•
priekšstats par personības eksistenci veidojas uz viņas
fenomenoloģiskās
būtības pamata. Tas paredz, ka, dzīvojot ārpasaulē, personība pilnīgi
eksistē personīgo pārdzīvojumu pasaulē. Turklāt viņas pārdzīvojumu
pasaulei ir divas būtības: esamība pasaulē un nebūtība.
būtības pamata. Tas paredz, ka, dzīvojot ārpasaulē, personība pilnīgi
eksistē personīgo pārdzīvojumu pasaulē. Turklāt viņas pārdzīvojumu
pasaulei ir divas būtības: esamība pasaulē un nebūtība.
Uz šo principu pamata R. Meijs
(1909—1994) veido savu personības teoriju un psihoterapiju.
Savā personības teorijā
zinātnieks izdala trīs esamības pasaulē pārdzīvojumu saturiskos slāņus:
•
ar apkārtējo vidi un dabu saistītie pārdzīvojumi;
•
attiecību ar citiem cilvēkiem struktūras nosacītie
pārdzīvojumi;
• ar
personības iekšējo attiecību novērtēšanu saistītie pārdzīvojumi.
Daba un priekšmetu pasaule pastāv neatkarīgi no mums, un katram cilvēkam
Daba un priekšmetu pasaule pastāv neatkarīgi no mums, un katram cilvēkam
jāveido harmonisku
attiecību sistēma, jāpielāgojas objektīviem likumiem, jāmācās dzīvot šajā pasaulē.
143
Aleksejs Vorobjovs
Attiecību ar citiem cilvēkiem struktūra ir «neredzams», bet objektīvi eksistējošs veselums. Šajā gadījumā
psiholoģiski spēcīgi personības pārdzīvojumi ir mīlestība, cieņa un rūpes par citiem.
Attieksme pret sevi ietver sevis «kā cita», savu
personīgo pārdzīvojumu, nozīmju, sava ķermeņa apzināšanos.
Disharmonija šajos pārdzīvojumos (t. i.,
attālināšanās no dabas, nozīmīgu starppersonu kontaktu trūkums, atsvešināšanās no sava Es) rada
personībai izolētības un atsvešināšanās pārdzīvojumu.
Zinātnieks atzīmē, ka attiecību nesaskaņa
pirmajās divas sfērās arī rada personības atsvešinātību un
izolētību. Piemēram, attieksme pret citu cilvēku kā pret lietu vai priekšmetu atsvešina no viņa. Tāpēc attiecību sfēras harmonizēšana cilvēku starpā noteikti paredz
gribu, atbildību un mīlestību šo attiecību uzturēšanā.
Gribu zinātnieks aplūko kā nepiekrišanu kaut kam,
kā sava Es pozitīvu nostiprināšanu.
Gribas un mīlestības saistība un to saprātīgs savienojums rada rūpju un
atbildības pret citiem izjūtas. No otras puses, gribas un mīlestības savienojums rada četrus tipiskos
mīlestības komponentus: seksmīlestību, eros-mīlestību, filijmīlestību, agapemīlestību.
Sekss (lat. sexus — dzimums) — dažāda veida dzimumaktos realizējama bioloģiska funkcija. Seksa akcentēšana attiecībās paredz atbildības un
rūpju par citu pamazināšanos.
Veicot seksa vēsturisko analīzi no antīkā perioda
līdz mūsdienām, zinātnieks parāda
izmaiņas atieksmē pret to. Piemēram, antīkajā periodā pret seksu izturējās kā pret jebkuru fizioloģisku
procesu (ēšanu, miegu utt.). Viduslaikos sāka veidoties seksa aizlieguma doktrīna. Uz tā pamata cilvēkam sāka
attīstīties satraukuma un
vainas izjūtas seksuālo attiecību realizācijā. Šodien attieksme pret seksu mainās, bet satraukuma un
vainas izjūtas saglabājas. Šos pārdzīvojumus izraisa galvenokārt nevis sociālais aizliegums,
bet it kā sekundāri cēloņi — dažāda
veida slimības un it sevišķi — AIDS.
Eross (gr. Erōs — mīlas dievs) — tieksmes veids, kura pamatā ir iztēle,
seksuālās fantāzijas. Erotiskās attiecības veidojas uz rūpju un cieņas pret partneri pamata. Eross — tas ir augstākais
emocionālais pārdzīvojums attiecībā
pret savu partneri. Erotiskās un seksuālās attiecības savstarpēji papildina
viena otru.
Filija (gr. philia — mīlestība, draudzība) — draudzība, kuras pamatā
nav seksuālas ievirzes. Pats zinātnieks rakstīja: «..filijmīlestības attiecībās
mīļotā cilvēka dēļ mums nav jādara nekas cits, kā tikai jāpieņem viņš tāds,
kāds viņš ir, jābūt blakus
viņam un jāsaņem bauda no viņa sabiedrības. Tā ir draudzība visvienkāršākajā, vistiešākajā šī vārda
nozīmē.» (27; 31)
I
144
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Agape (gr. agape
— nesavtīga cieņa un rūpes par citu) — altruistiska mīlestība. Šajā gadījumā partneris tiek it kā
dievišķots, neskatoties uz to, kādas personiskās īpašības viņam piemīt un kāda ir viņa rīcība. Tas ir
augstākais pašaizliedzīgas un nesavtīgas cilvēciskās
mīlestības līmenis.
Meijs atzīmēja, ka pieauguša cilvēka mīlestībā
jābūt apvienotiem visiem četriem mīlestības tipiem, jo tikai visu četru
mīlestības tipu esamība partnerattiecībās nodrošina pašas
personības psiholoģisko veselību.
Otra personības pārdzīvojumu būtība — viņas
attieksme pret nebūtību un nāvi. Nāve — esamības pasaulē obligātas un
neizbēgamas beigas. Pārdomas par
nāvi var radīt divu veidu pārdzīvojumus. Pirmais pārdzīvojumu veids saistīts ar nebūtības neizbēgamības
apzināšanos un pieņemšanu, apzināšanos, ka nebūtība ir esamības neatņemama daļa. Nebaidīšanās no nebūtības
«nesaburza» mūsu šodienas esamību, paaugstina personības
brīvības pakāpi, nesašaurina viņas apziņu.
Pārdzīvojumi, kas saistīti ar bailēm no nebūtības neizbēgamības, var radīt personībai daudzus citus kroplīgus
aizsardzības paņēmienus: pārmērīgu alkohola lietošanu, narkotikas, seksuālo
izvirtību, naidīgumu vai aklu pakļautību citiem.
Svarīga personības sastāvdaļa, pēc zinātnieka
domām, ir viņas intencionalitāte. Intencionalitates galvenā funkcija ir pieredzes apjēgšana, esamības un
nebūtības izpratne un
novērtēšana, savas nākotnes prognozēšana. Tāpēc intencionalitāte ļauj personībai mērķtiecīgi plānot
uzvedību, veikt stratēģiju un taktiku atlasi, apzināties un izprast apkārtējo pasauli un savus
pārdzīvojumus. Zinātnieks atzīmēja, ka intencionalitāte ne vienmēr ir līdz
galam apzināta.
Intencionalitates
realizāciju noteiktā veidā nosaka personības priekšstati par brīvību un
likteni. Brīvība — gatavība pārmaiņām un iespēju tās veikt esamība. Turklāt zinātnieks izdala divus brīvības
veidus: eksistenciālo un būtisko.
Eksistencionālā brīvība — personības darbības izvēles brīvība. Piemēram, brīvība izvēlēties ceļojumu pa pasauli,
piedalīties vēlēšanās, preču izvēles brīvība utt.
Būtiskā brīvība ir iekšējā brīvība. Piemēram, vieninieka kamerā
ieslodzītajam ir ierobežota
eksistencionālā brīvība, bet «iekšējā», būtiskā brīvība ierobežota nevar būt. Būtiskā brīvība — tā ir
esamības brīvība, un viennozīmīgas atkarības no eksistencionālās brīvības tai nav. Bet
pilnīgas, neierobežotas brīvības nevar būt. Papildus sociāli tiesiskiem, subjektīviem, intencionāliem
ierobežojumiem, pēc
zinātnieka domām, brīvību ierobežo liktenis.
Liktenis — tas ir galamērķis, uz kuru mēs virzāmies.
Cilvēka liktenis, pēc Meija
domām, nav fatāls, bet veidojas no personības objektīviem raksturlielumiem — intelekta līmeņa, fiziskās veselības, dzimuma, ķermeņa izmēriem,
dzīvesvietas mikrovides sociālajiem un
kultūras faktoriem utt. Savukārt
145
Aleksejs Vorobjovs
cilvēkam, uz attieksmes pret esamību un nebūtību
pamata, intencionalitātes, ir iespēja mainīt sava likteņa robežas. Tai pašā
laikā pilnīgi izmainīt savu likteni cilvēks nevar— pārvarēt nāvējošu slimību,
gūt pilnīgus panākumus darbā, izveidot attiecības ar mīļoto cilvēku utt.
Brīvība un liktenis ir savstarpēji
saistīti — riskējot, izaicinot likteni, mēs paplašinām savu brīvību, bet pašu
brīvību ierobežo mūsu liktenis.
Viss šis sarežģītais eksistences
process var personībai radīt satraukumu un dažādas pakāpes un satura vainas apziņu.
Meijs definējis satraukumu kā tādu
personības subjektīvo stāvokli, kurā saprot, ka viņas eksistence var tikt sagrauta vai
viņas vērtības var tikt iznīcinātas.
Satraukums
var būt normāls un neirotisks, konstruktīvs un destruktīvs.
Normāls satraukums rodas tad, kad
trauksmi radošās briesmas tiek apzinātas kā pārvaramas. No otras puses, visas ar cilvēka
attīstību saistītās izmaiņas un sociāli vēsturiskās pārmaiņas, kas adekvātas to
īstenošanas iespējām, rada normālu, konstruktīvu satraukumu. Turklāt, ja draudi
ir pārāk lieli, tad to radītais satraukums būs neirotisks, nereti — destruktīvs.
Acīm redzams, ka cilvēka
satraukumu rada viņa paša šaubas par savām
iespējām. Bet ļoti bieži cilvēks pats nevērīgi izturas pret savam iespējām. Šajā
gadījumā viņam rodas vainas sajūta. Piemēram, labi audzināts cilvēks var jļ
iespējām. Bet ļoti bieži cilvēks pats nevērīgi izturas pret savam iespējām. Šajā
gadījumā viņam rodas vainas sajūta. Piemēram, labi audzināts cilvēks var jļ
sarunāt rupjības citam cilvēkam. Viņš ir ignorējis savu
iespēju — audzinātību. Pēc tam viņam var rasties vainas sajūta.
Meijs
izdalīja trīs vainas tipus.
Pirmais — vainas sajūta, kas
saistīta ar atsvešināšanos no dabas. Otro vainas tipu determinē
daudzšķautņaino starppersonu attiecību realizācijas kļūdas. Trešais tips — vainas
sajūta, kuras pamatā ir negatīva attieksme pret sevi, savu Es.
Līdzīgi satraukumam vainas sajūta
var iespaidot cilvēka stāvokli kā destruktīvi, tā arī konstruktīvi. Augsts vainas sajūtas
līmenis, tāpat kā neirotiskais satraukums, izraisa neirotiskus simptomus: depresiju, agresivitāti,
seksuālu impotenci,
noslēgtību, atsvešinātību, apātiju utt.
Visai nosacīti personības modeli
saskaņā ar R. Meija eksistenciālo teoriju shematiski var attēlot šādi".
146
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
[ESAMĪBA
PASAULĒ1 NEBŪTJBA ļ
Pārdzīvojumi ) (
Intencionalitāte ) {
Brīviba, liktenis
|
|
" 1
^
|
^^
|
|
|
Attiecfbā pret vidi
|
Attiecībā pret
cilvēkiem
|
Attiecībā pret
sevi
|
|||
i
|
|
|
|
|
|
Rūpes,
mīlestība, griba
Satraukums, vaina
Neirotiskie simptomi:
|
|
• atsvešinātība,
|
Uzvedība
|
• tukšums,
|
Personības
|
• apātija.
|
veselība
|
39. zīm. Nosacīts personības
modelis (pec R. Meija).
PERSONĪBAS TEORIJAS PSIHOANALĪTISKAJĀ ORIENTĀCIJĀ
Z. Freida klasiskā psihoanalīze par personību
Nenovērtējamu ieguldījumu zinātniskajos priekšstatos
par personību devusi Z.
Freida (S. Freud) (1856—1939) klasiskās psihoanalīzes teorija, kuras
centrā ir personības satura problēma.
Personības
būtības skrupuloza analīze darbā «Es un īd» ļāva Z. Freidam
izdalīt tajā šādus komponentus: apzināto, pirmsapzināto, neapzināto un virs-Es
(vai Es-ideālu).
147
Aleksejs Vorobjovs
Apzinātais, pec Z. Freida domam, ir ārējās vides uztveres akts, t. i.,
jutekliska uztvere, un
«iekšējās uztveres» akts, kas atspoguļo «dvēseles aparāta» dziļākajos slāņos norisošos sajūtu un jūtu procesus.
Iedziļinoties
«apzinātā» analīzē, Z. Freids secina, ka arējā uztvere nevar būt ilgstoši apzināta. Viņš apgalvo, ka «..tai
(ārējai uztverei) ir raksturīgs tas, ka apzinātības stāvoklis ātri
izzūd; apzinātais priekšstats pēc mirkļa pārstāj tāds būt...» (30; 426) Savukārt objekta atkārtotas uztveres gadījumā
priekšstats par to tiek viegli
apzināts. Kas notiek ar šo priekšstatu starpposmā, grūti teikt, jo tas ir neapzināts. Pārdomas par šo neapzināto
posmu ļāva Z. Freidam ieviest «latentā
neapzinātā» jēdzienu.
Latentais neapzinātais, pastāvot virknei
nosacījumu, var viegli nonākt pie apzinātā. Latentais
neapzinātais tika nosaukts par pirmsapzināto, kas norāda uz tā saikni ar apzināto. Šai sakarā Z. Freids
nonāk pie secinājuma, ka ārējās uztveres
rezultāti lielākoties lokalizējas personības psihes pirmsapzinātā daļā.
Kas notiek iekšējās uztveres procesā? Uz iekšējās
uztveres pamata gūtie priekšstati
vienmēr pakļauti pretspēku iedarbībai, kuri traucē to ievadīt apziņā.
Z. Freids dod šādu neapzinātā skaidrojumu:
«Stāvokli, kurā tie atrodas līdz apzināšanai, mēs saucam par izstumšanu, bet spēku, kas rada izstumšanu
un sekmē to,... — par pretestību.» (30; 426) Tātad
neapzinātais ir uz iekšējās uztveres pamata
gūto izstumto personības priekšstatu sistēma.
Z. Freids min divus
neapzinātā veidus: latento un izstumto.
Latentais neapzinātais, pēc Z. Freida domām, var
pats no sevis kļūt apzināts. Tāpēc
viņš to definē kā pirmsapzināto, bet izstumtais neapzinātais patstāvīgi, bez psihoanalītiskas darbības nevar kļūt
apzināts. Sakarā ar to, ka visa psihiskā darbība ir vienota, šo vienotību Z. Freids definē kā personības Es. «Šis
Es ir saistīts ar
apziņu, tā dominē pār darbības ierosmi, t. i., izlādē spriedzi ārpasaulē. Tā ir tā garīgā instance, kas kontrolē
visus atsevišķos procesus, kas naktī iemieg un tomēr vada sapņu cenzūru,» — definē Z. Freids, uzsverot Es saikni
ar apziņu, no vienas puses,
un ar izstumšanu— no otras puses. (30; 427) Tātad Es izrāda pretestību mēģinājumam
tuvoties izstumtajam, kas, bez šaubām, ļauj domāt par
noteiktas daļas izstumtā neapzinātā esamību tajā. Z. Freids apgalvo, ka Es neapzinātā daļa nav
pirmsapzinātais, jo apzināt tā saturu ir ļoti grūti. Iekšējā uztvere ļauj atspoguļot tos procesus, kuri noris pat
psihes dziļākajos slāņos, kaut arī šī atspoguļošana ir ļoti vāji
diferencēta un tiek apzināta «patikas — nepatikas» stāvokļos. Iekšējā
atspoguļojuma rezultātu apzināšanās var
notikt tikai gadījumā, ja tie saistīti ar jēdzieniskiem priekšstatiem. Tieši ar vārda palīdzību neapzinātie iekšējie
procesi un domas kļūst par apzinātām, uztvertām.
148
г ">•■■
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Z. Freids personības teorija ievieš jēdzienu Id. Pec zinātnieka
domām, īd ir divas
sastāvdaļas: izstumtais Es un apzinātais Es, t. i., apziņa. Id
Z. Freids definē kā
«..no uztveres sistēmas izejošu un pirmsapzinātā sākumā esošu būtību..», kas iespiežas «..tajās psihiskā
jomās.., kuras ir neapzinātas». (30; 427)
Saskaņā
ar viņa teoriju attiecības starp Es un īd ir «..līdzīgas
jātniekam, kam jāsavalda zirga pārspēks,
tikai ar to starpību, ka jātnieks to dara saviem spēkiem (īd), Es—pastarpinātiem spēkiem... Kā jātniekam, ja viņš
negrib šķirties no zirga, bieži nākas
vadīt to turp, kur tam gribas, tā ari Es pārvērš īd gribu
darbībā, it kā tā būtu ari viņa personīgā griba.» Tādējādi īd, kur tā esamība pakļauta patikas principam, nedalāmi valda
pār Es, kura saturu nodrošina
ārējā pasaules uztvere un kurš pakļauts realitātes principam. Tādēļ ārējai
uztverei attiecībā uz Es ir tāda pati nozīme kā iekšējai attiecībā uz īd.
Šajā sakarā Es var dēvēt par
«..prātu un apdomību, pretstatā īd, kas satur kaislības». (30; 439)
Nosakot Es un
īd attiecības, Z. Freids veic sīku saspringtās un smalkās intelektuālās darbības satura psiholoģisko
analīzi un norāda, ka intelektuālā darbība
bieži vien var noritēt neapzināti un gala rezultātā novest pie insaita — atbildes uz grūtu jautājumu, kas nākusi it kā pati
no sevis, miegā vai distancējoties laikā
no tiešas intelektuālās darbības.
Analizējot personības tikumisko uzvedību, Z.
Freids parāda, ka ir cilvēki, kam
paškritika un gods ir neapzinātā sfērā, tomēr nodrošina viņiem savas svarīgākās rīcības saturu. Šī analīze ļauj zinātniekam secināt, ka
neapzinātai vainas sajūtai ir svarīga loma
personības tikumiskajā uzvedībā un bieži tā ir cēlonis neirozei, kā arī šķērslis sekmīgas šīs slimības ārstēšanas
procesā.
Es saturs, pēc Z. Freida domām, ir saistīts tikai ar īd un ir tā
sastāvdaļa. Z. Freids izdala vēl vienu Es instanci, kura diferencē £5
saturu, un to viņš dēvē par Es-ideālu
vai virs-Es. Pēc zinātnieka domām, šī Es daļa ari nav cieši saistīta ar apziņu. Lai to apliecinātu, Z.
Freids veic «pieķeršanās» objekta maiņas teorētisko
analīzi, t. i., tā identifikācijas nomaiņu apziņā. Šo analīzi viņš veic, pamatojoties uz Es un īd savstarpējo
attiecību likumsakarībām ontoģenēzē. Kā fragmentu, kas ļauj labāk saprast viņa
pārdomu loģiku un nodrošina virs-Es satura izpratni, minēsim šādu
piemēru. Z. Freids analizē bērna
(zēna) identifikācijas procesu attiecībā pret tēvu un māti. Sākumā bērnam (zēnam) raksturīga objektīva pieķeršanās mātei.
Savukārt, kā atzīmē Z. Freids, viņš
arī ļoti agri identificējas ar tēvu. Tālāk Z. Freids parāda, ka šādas bipolāras
bērna attiecības pastāv paralēli, «..kamēr seksuālo tieksmju
pastiprināšanās pret māti un apzināšanās, ka
tēvs ir šo tieksmju traucēklis, nerada Edipa kompleksu». (30; 439)
Apskatot psihiskā procesa mehānisma tālāko
attīstību, zinātnieks parāda divus virzienus, kuros īd var\attīstīties
Edipa kompleksa izzušanas gadījumā:
149
Aleksejs Vorobjovs
vai nu zēns var
identificēties ar mati, vai var nostiprināties identifikācija ar tēvu. Pirmajā gadījumā zēna uzvedībā vērojamas
sievietēm raksturīgās uzvedības iezīmes.
Otrajā gadījumā, kurš jāuzskata par normālāku, līdz ar Edipa kompleksa izzušanu zēna raksturā un uzvedībā pastiprinās
vīrišķīguma iezīmes. Reālajā psihiskajā attīstībā, kā apgalvo Z. Freids,
parasti bērna attieksme pret abiem vecākiem
ir ambivalenta. Šajā gadījumā būs vērojams vienots, bet polārs identifikācijas process gan attiecībā pret tēvu,
gan māti. Līdz ar to identifikācija būs
līdzīga rindai, kuras vienā galā būs pozitīvo attiecību komplekss ar tēvu, otrā galā— ar māti. Kura no pusēm būs vairāk
izteikta, tā noteiks bērna dzimumu.
Tātad īd «nogulsnējas» tikai tas, ko ietver
sevī tikai bipolārās identifikācijas saskaņotā daļa. Bipolārās identifikācijas nesaskaņotā daļa sāk noteikt virs-Es
saturu. Tādēļ Es un virs-Es attiecības
«..neizsmeļ prasība «tev jābūt tādam pašam (kā tēvs)», tās arī aizliedz: «Tāds
(kā tēvs) tu nedrīksti būt, t. i., tu nedrīksti
darīt visu to, ko dara tēvs; dažos gadījumos tā rīkoties drīkst vienīgi viņš.» (30; 437) Šai sakarā zinātnieks apgalvo, ka
Es galvenokārt pārstāv ārpasauli, turpretī virs-Es pārstāv
iekšējo pasauli vai īd.
Virs-Es saturā saglabājas vecāku— objektu— saturs, bet, jo spilgtāk izpaužas Edipa komplekss bērnā, jo
spēcīgāk virs-Es novirza to reliģijas, izglītības, paražu un tradīciju ievērošanas
autoritātes ietekmē. Līdz ar to virs-Es «valda» pār Es kā sirdsapziņa vai kā neapzināta vainas sajūta.
īd, Es un virs-Es savstarpējās sakarības Z. Freids izsaka šādi: «Tātad Es-ideāls ir Edipa kompleksa mantinieks un visvarenāko īd virzību
un pašu svarīgāko tā libido likteņu noteicējs. Izvirzot šo
ideālu, es spēšu iekļauties Edipa kompleksā un vienlaicīgi pakļauties īd.»
Identifikācijas procesa nesaskaņotība, trūkumi
audzināšanā un socializācijas procesa
īpatnības visbiežāk rada konfliktus starp Es un Es-ideālu un gala
rezultātā atspoguļo cilvēka reālās un psihiskās dzīves pretrunas.
Personības komponentu un to mijiedarbības
mehānismu analīze ļāva zinātniekam
izveidot personības modeli. Publikācijā «Es un īd» viņš raksta:
«Vēloties dot grafisku attēlu, var piebilst, ka Es neietver
īd pilnīgi, bet nosedz to tik daudz,
cik sistēma W veido tā virsmu, t. i., ir novietota attiecībā pret to
apmēram tāpat, kā iedīgļa disks
izvietots olā. Starp Es un īd nav krasas robežas, un Es apakšā
saplūst ar īd.» (30; 436)
4i
..■//ii
150
Sociālas
psiholoģijas teorētiskie pamati
Konflikta
zona
|
Super-Es, Super-Ego, Kolektīvā
bezapziņa
|
Bezapziņa,
Id
|
Iznīcināšanas
|
40. zīm. Z. Freida personības
modeļa shematisks
priekšstats.
Otrs svarīgs jautājums, ko klasiskas psihoanalīzes robežas risina Z.
Freids, ir atbildes meklējumi
uz jautājumu par personības aktivitāti noteicošo dzinējspēku saturu. Parasti šī jautājuma risinājuma
stratēģiju nodrošina vispārēja principa meklējumi, kas arī tiek likts personības aktivitātes determinantu
izpratnes pamatā. Savos zinātniskajos meklējumos Z. Freids šim apstāklim
piešķir nozīmīgu lomu.
Savā darbā
«Baudas principa tajā pusē» Z. Freids viennozīmīgi apgalvo, ka «..psihoanalītiskajā teorijā mēs nešauboties
pieņemam atzinumu, ka psihisko procesu
norisi automātiski regulē baudas princips (lustprinzip)...». (29; 382) Dziļa baudas principa satura analīze, pamatojoties
uz G. Fehnera ieviestajiem (noturīguma,
konstantā u. c.) principiem psihiskā darbā, ļauj Z. Freidam secināt, ka
«..dvēselē ir spēcīga baudas principa dominantes tendence, kurai tomēr pretstatīti dažādi citi spēki vai apstākļi, un
līdz ar to galaiznākums ne vienmēr atbilst
baudas principam». Šai gadījumā baudas princips tiek pakļauts korekcijai un pat aizstāts ar realitātes principu, «..kurš,
neatstājot galamērķi — baudas gūšanu —, atliek apmierinājuma iespēju un
īslaicīgi pacieš neapmierinātību dotajā aplinkus ceļā uz baudu». (29;
390)
Ieviešot realitātes principa psihiskā aktivitātes
regulācijā jēdzienu, Z. Freids atstāj
baudas principam sākumbāzes, pirmcēlonisku būtību. Savukārt personības tieksmes ir tās «elementārdaļiņas», uz
kuru pamata funkcionē baudas princips. Saskaņā ar Z. Freida formulējumu, tieksmes «..varētu definēt kā dzīvā
organismā esošus centienus
pēc kāda līdzšinējā stāvokļa atjaunošanas, kurš ārēju šķēršļu iespaidā bijis spiests dzīvu būtni
atstāt». (29; 391)
151
Aleksejs Vorobjovs
Noskaidrojot tieksmju sistēmu personības neapzinātajā sfēra, zinātnieks
nonāk pie atziņas, ka seksuālās tieksmes (libido) un
tieksme pēc nāves ir personības tieksmju sfēras galvenās intences.
Z. Freida sāktos pētījumus personības satura un
aktivitātes jomā vēlāk turpināja daudzi šīs orientācijas
zinātnieki.
Personības teorija K. G. Junga analītiskajā psiholoģijā
Savas analītiskās psiholoģijas pamatā K. G. Jungs
(1875—1961) arī liek personības modeli.
Junga psiholoģiskā sistēma tapa, balstoties uz
klīniskā darba pieredzes apkopojumu,
saistot to ar folkloras, mītu, pasaules tautu reliģiju satura analīzi.
Veidojot savu personības modeli, nosakot tās
būtību un aktivitātes avotus, K.
G. Jungs uzstājās pret Z. Freida viedokli par seksuālo tieksmju (libido) noteicošo lomu cilvēka psihiskajā dzīvē.
Saglabājot šo jēdzienu, viņš tam deva jaunu saturu —
traktēja to kā psihisku enerģiju, kur seksualitāte ir viena no izpausmes formām.
K. G. Jungs bija vienisprātis ar Z. Freidu,
atzīstot, ka psihe dalās apziņā un neapzinātajā, turklāt akcentējot neapzinātā
nozīmīgumu. K. G. Jungs izstrādāja mācību par divām neapzinātā sistēmām —
personīgo un kolektīvo neapzināto. Personīgais neapzinātais ir psihes virsējais slānis, kuru veido ar
individuālo pieredzi saistīts
saturs: aizmirstas atmiņas, izstumti impulsi un vēlmes, aizmirsti traumatiski iespaidi un kompleksi.
Personīgā neapzinātā saturs var izpausties sapņos, fantāzijās, un to var pētīt asociatīvā
eksperimentā.
Par svarīgāko personības saturā K. G. Jungs uzskatīja
kolektīvo neapzināto. Pēc
zinātnieka domām, tas ietver nacionālos, rasu un vispārcilvēciskos ticējumus, mītus, aizspriedumus, kā arī daļu
mantojuma, ko cilvēks saņēmis no dzīvniekiem. Pēc Junga domām, kolektīvais neapzinātais ir
cilvēka superpersoniskā un virsin-dividuālā pieredze, kura nav atkarīga no attīstības un apziņas, tā ir
viņa senākā psihe. Par
kolektīvā neapzinātā eksistences formu atzīstami instinkti un arhetipi. Instinkts nosaka personības specifisko
uzvedību, bet arhetipi izpaužas apzinātā psihiskā saturā,
tēlos un simbolos, personības psihopatoloģiskajā pieredzē. Psihopatologiskajā slimnieku pieredzē Jungs atzīmēja
zināmu fantāziju satura kopību un
vienādu secību to maiņā. Šo tēlu un fantāziju saturā zinātnieks saskatīja analoģijas ar dažādu tautu mītos un
reliģijās esošajiem tēliem. Šie dati ļāva
viņam interpretēt neapzinātā darbību kā cilvēka smadzeņu struktūrā bezgalīgi atkārtojošos iepriekšējo paaudžu
pieredzes atspoguļojuma rezultātu.
152
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Aprakstot konkrētas arhetipu figūras — Personu (jeb Masku), Enu, Animu
(Animuss), Gudro Sirmgalvi, Patību, K. G. Jungs mēģināja veidot personības
diametrisku modeli. Aprakstītās figūras bija kā simboli noteiktām neapzinātās psihes tendencēm. Piemēram, Persona —
simbolisks priekšstats par personības visvirspusējāko pusi, kas izpaužas
cilvēka mijattiecībās ar citiem, bet neparāda personības īsto seju. Visdrīzāk tā ir maska, zem
kuras slēpjas personības būtība.
Ēna simbolizē personības negatīvo saturu: amorālu, asociālu īpašību summu, ar ko personība nevēlas
saskarties. Gudrais Sirmgalvis cenšas saskaņot personības
aktivitātes satura vienību, ko nodrošina Ēna un Patība. Visas šīs figūras ir kā personības līmeņi no Personas līdz
Patībai, kura veido personības centru.
Šo līmeņu veidošanos K. G. Jungs nosauca par «individualizāciju».
«Individualizācija,» raksta K. G. Jungs, «ir atsevišķu īpatņu veidošanās un nošķiršanās process, kategoriski runājot, no
kopības un kolektīvās psiholoģijas atšķirīgas
būtnes kā psiholoģiskā indivīda attīstība. Tādēļ individualizācija ir diferenciācijas process, kura mērķis ir
individualitātes attīstība.» Tādējādi «individualizācijas»
pamatsaturs ir personības veidošanās visā tās neatkārtojamībā un
vienībā, bet noteicošais faktors — apzinātā un neapzinātā autonomijas un to starpā esošā konflikta likvidēšana.
«Individualizāciju» veic pats cilvēks vai arī ar psihoterapeita palīdzību analītiskās procedūras gaitā, jo šis
process un tā saturs jau sākotnēji «ielikts» cilvēka neapzinātajā sfērā.
Nosacīti K. G. Junga
personības satura modeli var ilustrēt šādi:
Apziņa Individuālais neapzinātais
|
Ēna \
|
/ Animu ļ Animus \
Jf-VGudrais SirmgalvisA
—j Esība Д
Jf-VGudrais SirmgalvisA
—j Esība Д
41. zim. K. Junga personības
satura modeļa nosacīta ilustrācija.
153
Aleksejs Vorobjovs
Personības teorija A. Adlera individuālpsiholoģijā
Savā individuālpsiholoģijā A. Ādlers (1870—1937),
tāpat kā Z. Freids, atzīst psihes
apzināto un neapzināto pusi, bet noraida libido kā galveno intenci (lat. intento — tieksme), kas rada starp tām konfliktu.
Svarīgākā neapzinātā intence, pēc A. Adlera domām, ir neapzināta tieksme pēc
pārākuma, pilnības un kopības ar
citiem sajūtas. Reāla sevis un sava sociālā stāvokļa novērtēšana visbiežāk nonāk pretrunā ar šīm neapzinātajām
tieksmēm, jo personības pilnības sasniegšana ir gandrīz neiespējama. Līdz ar to kā kompensācija
personībai sāk attīstīties nepilnvērffbas sajūta. Šī
sajūta nav savu defektu apzināšanās pasīvs
pārdzīvojums. Tā kļūst par svarīgu avotu neapzināta, uz pilnības sasniegšanu
vērsta mērķa izvirzīšanai. Šis visiem kopīgais mērķis katrai atsevišķai personībai iegūst savu specifiku,
individuālu virzību. Tā rodas 4—5 gadu
vecumā un neapzināti nosaka to viengabalaino individuālo personisko struktūru,
kuru A. Ādlers nosaucis par «dzīves stilu». Kas ir «dzīves stils»? Tā saturu var izskaidrot ar vienkāršu piemēru.
Iedomāsimies jaunieti, kurš nolēmis kļūt pārāks
pār citiem savu intelektuālo iespēju
paaugstināšanas ceļā. No A. Adlera teorijas izriet, ka šī jaunieša dzīves stils būs «sēdošs dzīvesveids», t. i.,
grāmatu lasīšana, avotu studēšana, pārdomas u. с Savukārt, piemēram, ja cits
jaunietis centīsies kļūt pārāks pār citiem, realizējoties sportā, viņa dzīves stils
izpaudīsies pastāvīgos fiziskos vingrinājumos, treniņos,
paaugstinātā fiziskā aktivitātē.
A. Ādlers, apgalvojot, ka katram cilvēkam piemīt
savs neatkārtojams dzīves stils, tomēr mēģina cilvēku
«dzīves stilus» nosacīti tipizēt.
Viņš izdala 4 dzīves stilu tipus. Tipoloģijas
pamatā ir divi kritēriji: cilvēka «aktivitātes pakāpe» un «sociālā interese».
Personības brieduma pamatrādītājs ir sociālā interese, kas var būt robežās no «empātijas jūtas pret
visiem cilvēkiem» (nobriedušas
personības gadījumā) līdz pat šauri «egoistiskai interesei». Shematiski dzīves stilu tipoloģiju var attēlot šādi:
dzīves stilu tipi
Vadošais
tips
Ņemošais
tips
Izvairīgais
tips
Sociāli
lietderīgais tips
Vadošā tipa cilvēki
ir pašpārliecināti, aktīvi, mērķtiecīgi cilvēki ar spilgti izteiktu pārākuma apziņu, kas jebkuras viņu ceļā uz mērķi esošas
grūtības pārvar naidīgā, bezkompromisa, antisociālā manierē.
154
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Ņemošais tips —
tie ir cilvēki, kuri cenšas vairumu savu vajadzību apmierināt uz citu rēķina. Ja dažiem no viņiem
aktivitātes pakāpe ir augsta, tas
var izprovocēt pat agresīvi vardarbīgu uzvedības formu izpausmi; ja zema — apkārtējiem viņi lielas nepatikšanas nesagādā.
Izvairīgā tipa cilvēkiem raksturīgā uzvedība Jauj viņiem
izvairīties no visām
neveiksmēm un problēmām. Viņiem ir zema sociālā interese, bet sociālā aktivitāte paaugstinās, tikai izvairoties no problēmām.
Sociāli lietderīgais tips — nobriedis cilvēka tips ar augstu
sociālo interešu līmeni un
aktivitātes pakāpi. Šie cilvēki aktīvi un rezultatīvi strādā, prot draudzēties, un viņiem ir daudz draugu, viņi mīl un paši tiek mīlēti,
prot dot labumu citiem cilvēkiem.
Dzīves stila pamati veidojas 4—5 gadu vecumā. To
veidošanos iespaido radošās spējas, paša cilvēka radošais Es,
audzināšanas procesa organizācija ģimenē,
pati bērna dzimšanas kārtība ģimenē.
Pēc A. Ādlera domām, katram bērnam ir iedzimtas
unikālas ģenētiskas iespējas.
Mijiedarbībā ar sociālās vides īpatnībām, kur svarīga vieta ir paša cilvēka radošajai aktivitātei, viņā veidojas individuālais stils.
Svarīgu nozīmi
dzīves stila veidošanā Ādlers piešķir bērna audzināšanas kārtībai un viņa pozīcijai ģimenē.
Pirmdzimtā pozīcija ģimenē vienmēr būs
egocentriska, atzīmē A. Ādlers. Tāpēc pirmdzimtais saņem uzmanības maksimumu. Viņa dzīves stila pamatos tiks likta atkarība un egocentrisms, bet
turpmākajā dzīvē nereti cilvēks nevarēs saņemt no apkārtējiem maksimumu uzmanības. Kopš bērnības izveidojusies ievirze uztvert sevi kā vienīgo noved pie
konflikta, kura rezultātā attīstās nepilnvērtības sajūta, kas turpmāk producē viņa dzīves stilu. Tas var
izpausties grūtībās kontaktu
nodibināšanā ar cilvēkiem, kā izvairīšanās no grūtībām, noslēgtība.
Gadījumos, kad
otra bērna piedzimšanas dēļ ģimenē pirmdzimtais zaudē savu egocentrēto pozīciju, viņš caur konfliktu sāk «radināt sevi
izolācijai». Uz šī pamata veidojas
«izdzīvošanas vienatnē» stratēģija. Šis stratēģijas rezultātā izveidosies tāds dzīves stils, kurš pieaugušam
cilvēkam izpaudīsies konservatīvismā, varaskārē, līderībā.
Vidējā bērna pozīcija manāmi atšķiras no pirmā
bērna pozīcijas. Šai gadījumā
vecākais brālis vai māsa pašos pirmsākumos kļūst par atdarināšanas etalonu, kas savukārt nodrošina sacensību. Līdz ar to pakāpeniski
veidojas dzīves stils, kas bērnam izpaužas
tieksmē pierādīt, ka viņš nav sliktāks par brāli vai māsu. Bet, lai gūtu pārākumu, viņam jāorientējas uz augstiem
mērķiem, kuru sasniegšanā nereti
jācieš neveiksmes. Līdz ar to pieauguša cilvēka dzīves stilā dominēs sacensība un godkāre.
155
Aleksejs Vorobjovs
Ģimenes pēdējais bērns, pēc A. Adlera domam,
atrodas «unikāla stāvokli». Pirmkārt, viņš vienmēr ir
pieaugušo un savu brāļu un māsu uzmanības lokā, otrkārt, izmantojot savu brāļu un māsu rotaļlietas un priekšmetus, viņš
vienmēr izjūt nepilnvērtības un
atkarības sajūtu. Vienlaikus viņā attīstās pārākuma zona pār saviem vecākajiem brāļiem un māsām. Visbiežāk tas ir nosacījums, ka vēlāk viņš kļūst labākais mūziķis,
labākais students, labākais speciālists. Savukārt konflikts starp nepilnvērtības un atkarības sajūtām, no vienas puses, un pārākuma realizācijas iespējas augsto līmeni — no otras, var nodrošināt jau pieaugušam cilvēkam revolucionāra dzīves stilu. īsumā raksturoto A. Ādlera personības modeli nosacīti
var attēlot šādi: 4Zzīm- Personības modelis A-Adlera
individuālpsiholoģijā.
Personības teorija Ē. Fromma humānistiskajā psihoanalīzē
Savus psihoanalītiskos pamatprincipus Ё. Fromms
(1900—1980) interpretē, vadoties
no humānistiskās filozofijas pamatprincipiem, ko viņš izmanto personības teorijas veidošanā. Viņš dziļi
analizē tās personības apkārtnes sociālās likumsakarības, kuras visiedarbīgāk nodrošina tai satura
arhitektūru. Tāpēc viņa
pētījumos svarīgu vietu ieņem personības attīstības atkarība no megasistēmas, t. i., valsts ietekmes uz
personības attīstības īpatnībām, izpēte. Viņa ieviestais jēdziens «veselīgs patēriņš» atklāj personības «veselīgu vajadzību» sistēmas saturu atkarībā no
sabiedrības dzīves ekonomisko, pārvaldes,
informatīvo u. с organizācijas veidu ievērošanas. «Mans uzskats ir šāds: psihoanalīze ir jāsaista ar
sabiedrības sociālās struktūras stingru zinātnisku analīzi,» tā savu viedokli pauž Ē. Fromms. Tāpēc viņa
izveidotajā personības modelī
apvienojas kā uz iekšējo neapzināto saturu orientēti psihoanalīzes elementi, tā arī personības
interplānu — sociālā rakstura tipu — noteicoši elementi.
156
Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Katra atsevišķa cilvēka
sociālais raksturs atšķiras no individuāla rakstura ar to, ka tas piemīt veselai ļaužu grupai un, cilvēkiem to neapzinoties,
nosaka viņu tipisko uzvedību.
Ē. Fromms izdala 5 sociālā
rakstura tipus:
•
receptīvo;
•
ekspluatējošo;
•
uzkrājošo;
•
tirgus;
•
produktīvo.
Recepfīvā
tipa pārstāvjiem raksturīga pārliecība, ka visa
labā avots nav viņos pašos. Šiem cilvēkiem
raksturīga atkarīgas, pasīvas, paļāvīgas, sentimentālas uzvedības
izpausme.
Ekspluatējošais tips izpaužas aktīvā uzvedībā, kas virzīta uz visa sev
lolotā iegūšanu un piesavināšanu. Šā tipa cilvēkiem piemīt šādas tipiskas uzvedības formas: agresivitāte,
egocentrisms, augstprātība, impulsivitāte, ticība sev, augsta pašcieņa.
Uzkrājošais tips izpaužas paaugstinātā materiālo vērtību, varas un
mīlestības uzkrāšanas tieksmē. Šo cilvēku uzvedībā izpaužas šādas īpašības:
aizdomīgums, ietiepība, apdomība, savaldīgums.
Tirgus tips izpaužas pārliecībā, ka jebkurš cilvēks ir prece,
kura jādemonstrē, jāreklamē un jāmaina. Aprakstot šā
rakstura tipa pamatiezīmes, Ē. Fromms atzīmē,
ka tās ir atklātība, zinātkāre, var būt devība, bet arī bezdarbība, netaktiskums, līdzekļu neizvēlība un garīgs tukšums.
Analizējot un prognozējot mūsdienu sabiedrības
sociāli psiholoģiskās tendences,
Ē. Fromms izvirza hipotēzi, ka no «..psiholoģiskas un ekonomiskas katastrofas mūs var glābt tikai krasas
cilvēka rakstura izmaiņas..», ar to domājot rakstura mērķtiecīgu izmaiņu nepieciešamību. Viņš
uzskata, ka personības sociālo raksturu var izmainīt pie šādiem nosacījumiem:
1. Mēs ciešam un apzināmies to.
2. Mēs saprotam, kādi ir mūsu ciešanu cēloņi.
3.
Mēs
zinām, ka ir ceļš, kurš ved uz atbrīvošanos no šīm ciešanām.
4.
Mēs
apzināmies, ka, lai atbrīvotos no mūsu ciešanām, mums jāseko
noteiktām normām un jāizmaina esošais dzīves veids.
noteiktām normām un jāizmaina esošais dzīves veids.
Tikai ievērojot šos nosacījumus, cilvēkiem var
veidoties produktīvā tipa raksturs, kurš var izpausties šādās īpašībās: neatkarībā, godīgumā,
līdzsvarotībā, kreativitātē,
īstā darba, dabas un cilvēku mīlestībā.
Ē. Fromma teorētiskajos darbos nozīmīgu vietu
ieņem personības būtības un
satura analīze.
Sākumtēze ir atzinums, ka personības eksistence
kvalitatīvi atšķiras no dzīvnieku
eksistences. Cilvēka eksistēšana sākas tad, kad darbības nefiksēšana
157
Aleksejs Vorobjovs
ar instruktiem sasniedz noteiktu pakāpi, kad adaptācija dabā zaudē savu piespiedu raksturu, kad darbības veids
vairs netiek fiksēts ar iedzimtības dotu mehānismu. Citiem vārdiem, cilvēka eksistence un cilvēka brīvība ir jau sākotnēji neatdalāmas. Brīvība šajā
gadījumā ir jāsaprot nevis pozitīvā nozīmē — «brīvība priekš», bet gan negatīvā — «brīvība no»
un tieši «brīvība no darbības instinktīvas nosacītības». Šī cilvēka eksistences
īpatnība, kad pārtrūkst dabiskas, instinktīvas saiknes ar dabu, kad primārā harmonija starp cilvēku un
dabu ir iznīcināta, izvirza cilvēkam uzdevumu rast jaunus
ceļus, lai pielāgotos tai. Instinkta
noteiktas darbības vietā cilvēkam visas iespējas jāapsver prātā, viņš sāk domāt. Viņš maina savu attieksmi pret dabu no
vienkāršas, pasīvas adaptācijas uz aktīvu adaptāciju: viņš rada, viņš
izgudro ierīces un kļūst par dabas saimnieku, arvien vairāk no tās
attālinoties, viņam rodas neskaidras zināšanas
par sevi vai drīzāk par savu grupu kā par kaut ko atšķirīgu no dabas. Viņam nāk prātā, ka viņa liktenis ir
traģisks — būt par dabas sastāvdaļu un,
neraugoties uz to, pārspēt to.
Tā kā personība paliek saistīta ar dabu, «brīvība
no» sekmē sevis kā no dabas
un citiem cilvēkiem attālinātas būtnes apzināšanās veidošanos. Personība sāk just vientulību, bažas, bezcerību, briesmas, savu bezspēcību un
niecību. Šo procesu Ē. Fromms parāda šādi:
«No vienas puses, tas ir spēka un integrācijas,
pārspēka pār dabu procesa pieaugums, cilvēka prāta spēka, vienotības ar citiem cilvēciskiem radījumiem
pieaugums, bet, no otras puses, šis individualizācijas pieaugums nozīmē
izolācijas, briesmu pastiprināšanos un
galarezultātā — šaubu, kas skar cilvēka nozīmi Visumā, cilvēka jēgu un līdz ar to sevis kā indivīda nevarības un
bezspēcības pieaugošās sajūtas pastiprināšanos.»
Ē. Fromms saskata divus veidus, kā uzvarēt
neizturamu vientulību un bezspēcību.
Viens — aktīva, patstāvīga, brīvprātīga, uz apzinātiem motīviem balstīta darbība, tās sekas — tiek
sasniegta vienotība ar cilvēkiem, dabu un sevi. Šīs darbības rezultātā cilvēks no jauna
savienojas ar pasauli, bet ne vairs
ar primārām, instinktīvām saiknēm, bet gan sekundārām, kuras nodrošina viņam brīvību un neatkarību. Taču nereti
sociālie apstākli neļauj cilvēkam iet šo attīstības ceļu, tāpēc viņš biežāk izvēlas citu, mazāk produktīvu
ceļu, kā veidot saiknes ar
pasauli. Šo veidu nosaka darbība, kuru izraisa neapzināta tās motivācija un kura slēpj īstos personības
motīvus. Šajā gadījumā aktivitātes psiholoģiskos mehānismus Ē. Fromms nosauc par bēgšanas mehānismiem. Šie
mehānismi izpaužas uzvedības tipiskuma tendencēs un sociālā rakstura iezīmēs. Šajā sakarā Ё. Fromms izdala trīs uzvedības formas:
autoritārismu, destruktīvismu, konformismu.
Tā kā šīs uzvedības formas nosaka neapzināti motīvi, tie neļauj personībai
pilnīgi atbrīvoties no vientulības un bezspēcības
158
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
43. zīm. Ē. Fromma personības satura shematisks priekšstats.
bažām. Šī uzvedība tikai
nedaudz mīkstina tās, kļūstot
līdz ar to par sava veida
aizsardzības mehānismu. No
otras puses, svarīgu vietu personības saturā Ē. Fromms
ierāda cilvēka produktīvai loģiskai
domāšanai, kuras iespējamais
rezultāts — produktīva mīlestība pret
visu dzīvo uz Zemes. Produktīva
mīlestība raksturo cilvēka sociālā rakstura brieduma un veseluma pakāpi. Shematiski sistematizēt Ē. Fromma personības satura teorētiskās atziņas var šādi (skat. zīm.).
K. Hornejas personības sociokulturālā teorija
Vācu —
amerikāņu psihoanalītiķe Karena Horneja (К. Ногпеу) (1885— 1952) veica nozīmīgu klasiskās psihoanalīzes revīziju.
Galvenās klasiskās psihoanalīzes atziņas, kurām K.
Horneja nepiekrita, bija
šādas.
Pirmkārt, viņa uzstājās pret «libido» teorijas
attiecināšanu uz sievietes neapzinātā
dabas izpratni. (Z. Freids pieņēma, ka sievietes «libido» dabu nosaka «skaudība pret vīrieša penis».)
Otrkārt, praktiskā pieredze parādīja, ka psihiskās
novirzes, neirozes ir cilvēka
dzīves sociālo, kultūras un starppersonu īpatnību nosacītas. Tāpēc K. Horneja izvirza galveno pieņēmumu par
personības starppersonu attiecību un tās psihiskās veselības dominējošo lomu.
No otras puses, viņa bez iebildumiem atzīst
fatālo bērnības pārdzīvojumu ietekmi uz pieauguša cilvēka personības satura un
funkcionēšanas īpatnībām. Tiek izdalītas divas vajadzības bērna vecumā—
apmierinājuma un drošības vajadzība.
Pēdējai K. Horneja piešķir vadošo lomu personības saturā.
Apmierinājuma vajadzība — tā ir visa fizisko un
fizioloģisko vajadzību gamma.
Drošības vajadzība izpaužas virknē citu motīvu— būt mīlētam, nozīmīgam, aizsargātam.
159
Aleksejs Vorobjovs
Ja ģimenē bērns negūst pilnīgu drošības vajadzības apmierinājumu, viņam
rodas noturīga personiska
ievirze — bazālais satraukums — intensīva, nedalāma, visaptveroša neaizsargātības sajūta. Bazālā
satraukuma rašanās bērnības periodā ir noturīgu neirožu
veidošanās cēlonis pieaugušajos.
Izstrādājot bērnu psihoanalīzes saturu, K. Horneja
analizē aizsardzības stratēģijas,
kuras izmanto bērni, lai izvairītos no bazālā satraukuma pastiprināšanās. Šīs bērna aizsargstratēģijas viņa nosauc par neirotiskām vajadzībām,
kuras, pēc K. Hornejas domām, var būt
desmit. Izveidojušās bērnībā, tās nosaka visu cilvēka dzīves motivāciju.
Turklāt, ja cilvēks ir psihiski vesels, viņš atkarībā no sociālās situācijas prasībām elastīgi izmanto vienu no desmit
neirotiskajām vajadzībām. Neirotiķiem parasti raksturīga rigiditāte šo
vajadzību izmantošanā. Viņi
orientējas uz vienu no tām visās dzīves situācijās. Kā norāda K. Horneja, neirotiķis, kā galveno vajadzību izvēlējies
mīlestības un atzinības vajadzību, centīsies
to realizēt draugu un ienaidnieku vidū «no darba devēja līdz skursteņslauķim». Ja neizdosies šo vajadzību
apmierināt dažādās sociālās situācijās,
pastiprināsies neirotiķa vēlme to apmierināt vēl un vēl, līdz ar to vēl
vairāk pastiprināsies neirozes pakāpe.
Kāds ir K. Hornejas aprakstīto personības neirotisko
vajadzību sastāvs?
Tās ir: mīlestības un atzinības, vadošā partnera,
kontroles un ierobežojumu, varas, citu ekspluatācijas, sabiedriskās atzinības,
sevis apjūsmošanas, godkāres, pašapmierinātības
un neatkarības, nevainojamības un neapstrīdamības vajadzība.
Savos tālākajos pētījumos K. Horneja izzināja
starppersonu attiecību realizācijas
īpatnību un cilvēka dominējošo neirotisko vajadzību savstarpējo saikni. Šī darba rezultātā radās noteikta starppersonu attiecību
optimizācijas stratēģiju topoloģija atkarībā
no neirotisko vajadzību grupas dominēšanas. K. Horneja izdalīja trīs (no 10) dominējošo vajadzību grupas un ar tām
saistītās trīs orientēšanās grupas
starppersonu attiecībās. Nosacīti šo klasifikāciju var attēlot shēmā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru