Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
Konfrontācija — komunikācijas forma, kad viena cilvēka uzvedības un darbības raksturs ir pretējs citu cilvēku uzvedībai
un darbībai. Tā ir pretī stāvoša
(pozicionāla) komunikācija, un tā var būt gan konstruktīva, gan destruktīva.
Pirmajā gadījumā konfrontācija rosina otru padomāt
par savu uzvedību, pamēģināt
to izanalizēt un mainīt.
Destruktīva
konfrontācija grupas locekļu starpā rodas tad, kad viens no partneriem veido atgriezenisko saiti, pamatojoties
uz minējumiem un izdomājumiem, nevis
reālās situācijas analīzi, kad komunikācija starp grupas locekļiem veidojas tikai uz stingrām, bezkompromisam
prasībām.
Pirmajā
gadījumā veidojas pozitīvas komunikācijas mākas starppersonu mijiedarbībā,
otrajā — pēc savas dabas graujošas.
Ja trenera pozīcija ir pareiza, darba procesa
organizācija T grupās nodrošina komunikatīvo māku attīstību sevis un citu, kā arī grupā norisošo procesu izpētē.
Humānistiskā orientācija
Tikšanās grupas, kā psihokorekcijas grupas, radās Amerikā un par to autoru tiek uzskatīti K. Rodžerss (K. Rogers)
un V. Šutcs (W. Schutz). Tikšanās grupu metodoloģijas pamats ir K. Rodžersa uz
klientu centrētā psihoterapija. Tikšanās grupas procedūrā psihoterapeits cenšas nodrošināt personisko
izaugsmi katram grupas
loceklim.
Kā organizēt procesu
tikšanās grupās?
Sākumetapā grupas vadītājs rada uzticības pilnu,
labvēlīgu emocionālo atmosfēru,
izskaidro galvenos grupas dalībnieku uzvedības noteikumus grupā. Šie noteikumi paredz atklātu un godīgu
saskarsmi, uzmanības pievēršanu savām pašsajūtām, koncentrēšanos uz saviem pārdzīvojumiem, sekošanu principam «te un tagad».
Grupas dinamiskās stadijas nosacīti var būt šādas:
kontaktu nodibināšana, uzticības pilnu apstākļu radīšana, konfliktu izpēte,
pretestības izpēte, līdzjūtība un
atbalsts.
Kontaktu nodibināšanas vai «ieslēgšanās» etaps ļauj katrā dalībniekā veidoties piederības pie grupas sajūtai, atbrīvoties no satraukuma un
bailēm.
Pirmajā tikšanās reizē dalībniekiem var piedāvāt
stādīties priekšā, izmantojot viņu būtībai atbilstošus
pseidonīmus, vai iepazīšanās nolūkos sadalīties pa pāriem vai nelielās grupās.
Var būt
gan vizuāli pasīvie, gan aktīvie vingrinājumi — partnera roku, ķermeņa, sejas utt. aptaustīšana. Var tikt
izmantoti arī artterapijas elementi.
321
Aleksejs Vorobjovs
Otrajā etapā — uzticības pilnu apstākļu radīšana — tiek
realizēta uzticības pilnu apstākļu radīšana starp grupas locekļiem. Šim nolūkam
izmantojami ļoti daudzi
visdažādākie verbālie un neverbālie paņēmieni. Piemēram, bieži izmanto
neverbālo paņēmienu «Ielauzies aplī!». Sadevušies rokās, grupas locekļi izveido
apli. Izolāciju izjūtošam dalībniekam piedāvā ielauzties
šai aplī.
Bieži izmanto arī paņēmienu «uzticības pilnais
kritiens». Paņēmiena būtība ir
šāda. Grupa sadalās pa pāriem. Viens no pāra locekļiem sāk atliekt ķermeni, cerot, ka partneris viņa krišanu novērsīs.
Pēc izmantotajiem paņēmieniem visi dalībnieki
apspriež savus pārdzīvojumus.
Konfliktu izpētes stadiju nosaka grupā radušies konflikti.
Konfliktu pamatā visbiežāk ir
cīņa par līderību, dominēšanu grupā. Konfliktu izpētes procedūru var veikt verbālā un neverbālā līmenī.
Verbālajā konfliktu izpētē treneris var organizēt
to apspriešanu, aicinot visus
grupas locekļus būt godīgiem — uzmanīgi un bez agresijas — konstruktīvi — uzklausīt viens otru.
Treneri bieži izmanto fizisko paņēmienu konfliktu
risināšanā. Šis paņēmiens ir
pietiekoši efektīvs gadījumos, kad sāncensība un naidīgums ir ilgstošs un
noturīgs. Piemēram, sperot visus piesardzības soļus, treneris organizē «kauju» ar viegliem spilveniem vai citas fiziskas divcīņas formas.
Pretestības izpētes un pārvarēšanas etapu izmanto tad, kad grupas locekli izrāda viņu iespējas ierobežojošo, tipisko rigiditāti uzvedībā.
Visbiežāk izmantojamais pretestības pārvarēšanas
paņēmiens ir «ievirzītā fantazēšana».
Piemēram, visi grupas dalībnieki apguļas uz muguras (ar galvām uz centru) riteņa spieķu veidā un spontāni
savstarpēji fantazē attiecībā uz situāciju par sevi un citiem tajā. Var būt arī dažādas tematiskās
«ievirzītās fantāzijas»,
piemēram, sava vai izdomāta dzīvnieka ķermeņa uzbūvi u. с
Līdzjūtības un atbalsta etaps nodrošina labvēlīgu klimatu grupā. Ne visi
grupas locekļi spēj būt līdzjūtīgi un atbalstīt cits citu, kā ari pieņemt
līdzjūtību un atbalstu. Šo
spēju attīstībai ir daudz dažādu paņēmienu gan verbālā, gan neverbālā formā.
Piemēram, lai veidotu kādam grupas loceklim spēju
pieņemt grupas atbalstu, var
izmantot šādu paņēmienu. Grupa nostājas aplī. Tā centrā aizvērtām acīm stāv
grupas loceklis. Visi grūsta centrā stāvošo šurpu turpu, bet viņš nedrīkst
pretoties, viņam jāatslābinās un, lai nenokristu, jāpaļaujas vienīgi uz grupas atbalstu. Ļoti bieži līdzjūtības
izteikšanai grupas locekļi izmanto komplimentārās teorijas
paņēmienus (komplimentu izteikšanu, uzsišanu pa plecu, noglaudī-šanu u. c).
Visa tikšanās grupas organizācijas procedūra
virzīta uz atklātības un pašvērtības,
pašapziņas, uzmanības pret savām un citu cilvēku jūtām attīstību.
322
^Sociālās psiholoģijas teorētiskie
pamati
Sociometriskā pieeja
Grupas terapeitisko procesu, t. s. psihodrāmu, izstrādājis
un pamatojis J. L. Moreno (Jacob
Levy Moreno). Visa terapeitiskā procedūra ietver piecas galvenās sastāvdaļas: lomu spēle,
spontanitāte, teli, katarse un insaits.
Visa procesa kodols ir lomu spēle, kur,
improvizētā, spontānā izrādē piedalās visi grupas locekļi.
Spontanitāte, pēc J. L. Moreno domām, ir jebkādas daiļrades
iedarbināšanas mehānisms.
«Daiļrade,» — raksta J. L. Moreno, «ir līdzīga apburtai princesei, kura jāmodina. Labākais līdzeklis tam ir
spontanitāte.» (5; 76) Spontāna uzvedība psibodrāmā stājas pretī visu personības sociālo lomu rigiditātei.
Līdz ar to psihodrāmas
dalībnieki var «iziet ārpus» jebkuras sociālās lomas robežām.
Teli — tā ir divpusēja emociju plūsmas pārnešana klienta un psihoterapeita starpā. Tā ietver spontānajās lomu spēlēs
radušās pozitīvās un negatīvās emocijas.
Katarse — tas ir emocionāls atslābums, ko izjūt galveno
lomu spēlējošais aktieris un
viņam Iīdzdzīvojošie skatītāji.
Insaits, kā katarses gala produkts, ir jauns problēmas
skatījums gan no aktiera, gan
arī visu pārējo grupas locekļu puses.
Psihodrāmas organizācijai vispirms tiek sadalītas
lomas. Galvenā loma — režisors
(viņš ir arī terapeits un psihoanalītiķis), protogonists — grupas loceklis, kurš spēlē vadošo lomu, palīg-£s — protogonistam «līdzi spēlējošie»
grupas locekļi, skatītāji — visi pārējie
grupas locekļi.
Psihodrāmas procedūrai ir trīs etapi:
iesildīšanās, darbība, apspriešanas stadija. Psihodrāmā tiek izmantotas dažādas metodes: monologi,
«dubultnieka» metode, «lomu maiņas», «spogulis».
Organizējot iesildīšanos, režisors cenšas saliedēt
grupu, noņemt satraukumu, attīstīt spontanitāti, izvēlēties apspriešanas un
«apspēlēšanas» tēmu. Iesildīšanās var būt verbāla un neverbāla. Verbālās iesildīšanās procesā visi
klātesošie var uzdot cits
citam visdažādākos jautājumus — no neitrāliem līdz emocionāliem — , kas provocē emocionālu apspriešanu.
Neverbālās procedūras pēc formas var būt dažādas —
no mazrunīgas vērošanas un
savstarpējas novērtēšanas līdz paņēmieniem, kas aizgūti no artterapijas.
Darbība — psihodrāmas kodols. Režisors palīdz
protogonistam nospēlēt lomu spēli. Turklāt viņš var
izmantot monologu, replikas, kuras paplašina protogonista
slēptās domas.
«Dubultnieka» vai «otrais &» ir paņēmiens,
kurš visbiežāk tiek izmantots emocionālā
virziena {teli) pastiprināšanai situācijā. Šajā gadījumā viens no
323
Aleksejs Vorobjovs
skatītajiem cenšas palīdzēt protogonistam nospēlēt lomu. Turklāt
dubultnieki var būt
«neitrālie» (apstiprina protogonista uzskatus) un «ironiskie» (ironiski, ar humoru pārfrāzē protogonista izteiktās
replikas). «Dubultnieki» var būt arī opozicionārs un dedzīgais «dubultnieks».
Opozicionārs parasti ieņem pretēju pozīciju, ar ko vēl vairāk pastiprina emocionālo spriedzi. Dedzīgajam
«dubultniekam» ir emocionālā «katalizatora» loma.
«Lomu maiņas» metode — tā ir «dubultnieka» un
protogonista vienlaicīga lomu
maiņa. Šajā gadījumā «dubultnieks» sāk spēlēt protogonista spēlēto lomu, bet protagonists — citu, papildlomu.
Piemēram, protagonists ir sieviete, «dubultnieks» — vīrietis. Viņi spēlē sievas un vīra lomu
— vīru augstu vērtē darba vietā,
un tāpēc viņš reti ir mājās, bet sieva ar to nav apmierināta. «Lomu maiņa» šajā gadījumā ir neizbēgama,
notikumu gaitas nosacīta.
Metodi «spogulis» režisors izmanto tajā gadījumā,
kad viņš saskata nepieciešamību parādīt protogonistam viņa
darbību it kā no malas. Šajā gadījumā režisors
pats turpina protogonista spēlēto lomu, bet protagonists var vērot tās rezultātus no malas. Visbiežāk paņēmiens
«spogulis» psihodrāmā ļauj panākt insaitu.
Apspriešanas etapā piedalās visi treniņa
dalībnieki un izsakās par saviem emocionālajiem
pārdzīvojumiem un insaitiem.
Psihodrāmā būtiski bagātina katra grupas
dalībnieka emocionālos pārdzīvojumus,
un teli kļūst par tās centrējošo pamatu.
Sociāli biheivioristiskā orientācija
Māku treniņa grupas savu procedūru veido uz I.
Pavlova nosacījumu refleksa un
B. Skinera (B. F. Skinner) operantā biheiviorisma teorijas
pamatnostādnēm.
Treniņa procesā tā dalībniekos izstrādājas un
nostiprinās ļoti svarīgas uzvedības iemaņas. Atkarībā no procedūras satura ir
četri treniņu tipi:
•
uz
lomu spēļu pamata veidotie treniņi;
•
vienas uzvedības formas izmaiņu
izstrādāšanas un nostiprināšanas
treniņi;
treniņi;
•
treniņi,
kuros apvienotas lomu spēles un konkrētas izmaiņas;
•
treniņi
ar brīvu, nestrukturētu satura izvēli.
Iemaņu treniņa procesa organizācijas īpatnības apskatīsim
pārliecības par sevi treniņa piemērā.
Šī treniņa procedūrai ir
četri etapi.
Pirmajā etapā vadītājs organizē katra dalībnieka pārliecības
par sevi novērtēšanas
procedūru. Šim nolūkam tiek izmantotas testa metodikas. Pēc tam, izmantojot reālās dzīves piemērus, grupas
vadītājs organizē jēdzienu «pārliecināta
324
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
uzvedība» un «nepārliecināta uzvedība» apspriešanu grupa. Та tiek
noskaidroti pārliecinātas un
agresīvas uzvedības «+» un «-».
Otrais un galvenais etaps ir uzvedības mēģinājums lomu spēlēs. Šo spēļu
sižeti var būt ļoti
daudzveidīgi — no ļoti vienkāršām formām, kad tikai jāuzprasa laiks nepazīstamam cilvēkam, līdz
sarežģītām uzvedības stratēģijām konfliktsituācijās.
Sižetsituāciju apspēlēšanā iekļaujami trīs
paņēmieni: modelēšana, instruktāža, pastiprinājums.
Modelēšana— īpašs uzvedības terapijas paņēmiens,
ko izmanto jaunas uzvedības
formas apgūšanai treniņā. Uzvedības modelēšana kā paņēmiens ir īpaši efektīvi izmantojams nepazīstamās situācijās.
Instruktāža ir
mērķtiecīga uzvedināšana uz domām grūtās situācijās. To veic treniņa vadītājs.
Pastiprinājums ir svarīgākais uzvedības mākas
apguves paņēmiens. Pastiprinājuma
saturu izvēlas treniņa vadītājs, balstoties uz B. Skinera operantā pastiprinājuma teoriju.
Māku treniņa trešais
etaps ir satraukuma, baiļu un šausmu mazināšana treniņa dalībniekos. Šim nolūkam vadītājs organizē relaksācijas
procedūras un kognitīvās restrukturizācijas procedūras.
Ir vairākas relaksācijas treniņa metodikas.
Daudzi speciālisti, piemēram, izmanto
progresīvo muskuļu relaksācijas procedūru, kura paredz secīgu dažādu muskuļu grupu sasprindzināšanu un
atslābināšanu.
Otrais relaksācijas metodiku veids ietver
sistemātisko desensibilizāciju (lat. de— atdalīšana, pazemināšana,
attālināšana + sensibilis—jūtīgs). Šai relaksācijas procedūrai ir divi
etapi, un tajos tiek izmantota katra treniņa dalībnieka iztēle.
Pirmajā etapā
katram dalībniekam uz papīra lapas jāuzraksta satraukumu izraisošu situāciju virkne — no nenozīmīga
satraukuma līdz paniskām bailēm.
Otrajā etapā katram treniņa dalībniekam jāaizver
acis un pēc iespējas spilgtāk
jāiztēlojas pirmā situācija, pēc tam otrā utt. Vadītājs seko, kā uz iztēlotajām situācijām reaģē dalībnieks. Ja dalībnieks paziņo par
pieaugošu satraukumu, procedūra jāpārtrauc.
Pēc tam tā tiek atjaunota un turpinās tik ilgi, kamēr visi treniņa dalībnieki iziet visas savas situācijas un
viņu satraukums ir samazinājies līdz minimumam.
Kognitīvās restrukturēšanas procedūra ir iedarbības
uz grupas locekļu pārliecību
sistēma. Ir pierādīts, ka situāciju risinājumā cilvēki bieži balstās uz iracionālām pārliecībām, kuras apgrūtina
risinājumu un paaugstina emocionālo spriedzi. Piemēram, viena no visbiežāk sastopamajām iracionālajām
pārliecībām ir pārliecība,
ka cilvēks (Es) visiem patīk un visiem cilvēkiem viņš jāmīl. Bet
325
Aleksejs Vorobjovs
reāla situācija tāda nevar but. Katram cilvēkam ir nelabvēļi un ari
cilvēki, kuri viņu nemīl.
Kognitīvās restrukturēšanas procedūra ļauj atklāt grupas locekļu iracionālās pārliecības, apjēgt tās un
pārveidot kognitīvās sistēmas atbilstoši realitātes prasībām.
Vēl viens svarīgs uzvedības treniņa etaps ir
«pārnešana» vai mājas uzdevums.
Visas grupas darbības laikā izstrādātās uzvedības
iemaņas pastāvīgi «jāpārnes»
un jāizmanto darbā, mājās, sabiedriskās vietās utt. Šī procesa realizācijai treneris grupas locekļiem
izstrādā paaugstinātas sarežģītības mājas uzdevumus, kuru rezultātus dalībnieki fiksē
dienasgrāmatās.
Veiktā mazo
grupu psihokorekcijas īpatnību analīze liecina par pieeju, procesu organizācijas, vadīšanas specifikas u. с daudzveidību.
Amerikāņu psiholoģijā psihokorekcijas grupu
teoriju un praksi pieskaita klīniskās
psiholoģijas saturam. Šajā grāmatā psihokorekcijas grupu un tajās norisošo procesu analīze aplūkota
galvenokārt no sociālās psiholoģijas pozīcijām.
326
NOSLĒGUMS
Sociālās psiholoģijas attīstībai ir gara
priekšvēsture un visai īsa zinātniskā vēsture. Neskatoties uz to, sociālās psiholoģijas struktūrā radušies
daudzi virzieni un
konceptuālas pieejas jautājumos par personības būtību un saturu, starppersonu
mijiedarbības formām un līdzekļiem, mikro un makro sociālo sistēmu saturu un dinamiskajiem procesiem tajās, personības
socializācijas procesu u. с
Grāmatas satura konceptuālā sistematizācija, bez
šaubām, atspoguļo autora zinātniskās nostādnes.
Grāmatā
apkopotie materiāli varētu būt labs palīgs tiem cilvēkiem, kuri ienāk interesantajā psiholoģijas pasaulē, sāk
iepazīt daudzas teorijas, pētnieciskās metodes,
tādu sociālo paradigmu kā personība un grupas likumus un likumsakarības.
Lielo daudzumu shēmu, zīmējumu un tabulu autors
grāmatā iekļauj apzināti. Protams,
ka attēlot zīmējumos sarežģītas sistēmas un procesus var tikai nosacīti, tāpēc šo sarežģīto sistēmu un procesu
izziņai un izpratnei autors līdzās domāšanai apzināti piesaista arī iztēli.
Pēc autora domām, grāmatas saturā iekļautas
nozīmīgākās personības un grupas
teorijas un koncepcijas.
Grāmatas materiāls noteiktā veidā klasificē un
sistematizē mūsdienu sociālās psiholoģijas
galvenos teorētiski eksperimentālos rezultātus un var kļūt par pamatu psiholoģijas zinātnes studēšanas stratēģijai.
Autors cer, ka grāmatas izdošana varētu zināmā
mērā sekmēt psiholoģiskās domas
attīstību Latvijā.
.Ы
327
1. Abelson, R. P.
Psychological implication.— In.: Theories of
Cognitive
Consistency. — Chicago, 1968.
Consistency. — Chicago, 1968.
2.
Bomewasser M., Hesse F. W., Mielke R. Einfiihrung
in die Sozialpsychologie. —
Heidelberg, 1976.
Heidelberg, 1976.
3.
Cooley C. H. The rools of Social Knowledge. — American Journal of
Sociology. — 1926, V. 39.
Sociology. — 1926, V. 39.
4.
Erikson E. Life History and the Historical Moment. — N. Y., 1975.
5.
Israel I. Stipulation and Construction in the Social Sciences. — In.: The
Context of Social psychology I Ed. I. Israel, H. Tajfel. — L.: Acad. Press,
p. 123—211, 1972.
Context of Social psychology I Ed. I. Israel, H. Tajfel. — L.: Acad. Press,
p. 123—211, 1972.
6.
Lajoie D., Shapiro S. Definition of Transpersonal Psychology: The First
Twenty — Three Years. Journal of Transpersonal Psychology, 24, 79—
98, 1992.
Twenty — Three Years. Journal of Transpersonal Psychology, 24, 79—
98, 1992.
7.
La Pierre R. Attitudes vs action. — Soc.
Forsēs, Nr. 13, p. 230—237,
1934.
1934.
8.
Le Bon G. La Psychologie des toules. Presses Universitaires de
Francs. —
Paris, 1963.
Paris, 1963.
9.
Linton R. The study of man. — N. Y.,
1936.
10. May R. The Emergence of
Existencial Psychology. In.: R. May (Ed.),
Existencial psychology. — N. Y.: Random House, 1969.
Existencial psychology. — N. Y.: Random House, 1969.
11. Mischel W., Shodo Y. A
Cognitive-affective system theory of personality.
Psychological Reports, 102, 246.
Psychological Reports, 102, 246.
12. Maed G. H. Mind. Self.
Society. — Chicago, 1934.
13. Mertons W., Fuchs G.
Krise der Sozialpsychologie? — Miinchen: Ehnwith,
1978.
1978.
14. Moreno J. L. The
Creativity Theory of Personality: Spontaneity, Creativity,
and Human Potentialities. In: J. A. Greenberg, Psychodrama: Theory and
Therapy. — N. Y.: Behavioral Publications, 1974.
and Human Potentialities. In: J. A. Greenberg, Psychodrama: Theory and
Therapy. — N. Y.: Behavioral Publications, 1974.
15. Moreno J. L. Sociometry
and the Science of man. —
N. Y.: Beacon
House,
1956.
1956.
16. Moscovici S. Theory and
Society in Social Psychology. In.: The Context
of Social Psychology. I Ed. I. Israel, H. Tajfel. L: Acad. Press, p. 17—68,
1972.
of Social Psychology. I Ed. I. Israel, H. Tajfel. L: Acad. Press, p. 17—68,
1972.
328
Sociālās psiholoģijas teorētiskie pamati
17. Rogers С. R. On
becoming a Person: A Therapist's view Psychotherapy. —
Boston: Houghton Mittin, 1961.
Boston: Houghton Mittin, 1961.
18. Rotterr J. В., Hochreich E. I. Personality,
Glenview IL: Scott, Forsman,
1975.
1975.
19. Tarde G. L'Opinion at la Foule. Alean. — Paris, 1910.
20. Tarde G. Les
Transformations du pouvoir. Pesses universitaires de France. —
Paris, 1963.
Paris, 1963.
21. Tripplett N. The Dynamogenic Faktors in
Pacemaking an Competition.
American Journal or Psychology, No. 9, 1897.
American Journal or Psychology, No. 9, 1897.
22. Zajonc R. B. Social
Facilitation. — Science, V. 149, p. 369—274,
1965.
23. Ассаджоли Р.
Динамическая психология и психосинтез, В кн.:
Психосинтез: Теория и практика. — М.: «REFL-book», 1994.
Психосинтез: Теория и практика. — М.: «REFL-book», 1994.
24. Библия. Книга судей, 21,
7.
25. Воробьев А. В.
Персонология: проблемы содержания и активности
личности. — Даугавпилс, 1997.
личности. — Даугавпилс, 1997.
26. Лисина М. И. Общение со взрослым у детей
первых семи лет жизни.
В кн.: Проблемы ощей, возрастной и педагогической психологии. I
Под ред. В. В. Давидова. — М, 1978.
В кн.: Проблемы ощей, возрастной и педагогической психологии. I
Под ред. В. В. Давидова. — М, 1978.
27. МайерсД. Социальная
психология./Перев. с англ.— СПБ.: Питер,
1997.
1997.
28. Парыгин Б. Д. Основы
социально-психологической теории. М., —
Мысль, 1971.
Мысль, 1971.
29. Толстой А. Н. Сбор. соч. В 10-ти т. Т. 10— М.:
Госполитиздад, 1961.
30. Фрейд 3. Масовая психология и анализ человеческого «Я». В
сб.: «Я»
и «Оно», Т. 1.— Тбилиси: «Мерани», 1991.
и «Оно», Т. 1.— Тбилиси: «Мерани», 1991.
31. Фрейд 3. По ту сторону принципа удовольствия. В кн.: Психология
безссознательного. — М.: Просвящение, 1990.
безссознательного. — М.: Просвящение, 1990.
32. Фрейд
3. Я
и оно. В кн.: Психология безссознательного. — М.:
Просвящение, 1990.
Просвящение, 1990.
33. Феруччи П. Кем мы
можем быть. В кн.: Психосинтез: Теория и
практика. — М: «REFL-book», 1994.
практика. — М: «REFL-book», 1994.
34. Эльконин Д. Б.
Психология игры. — М., 1978.
329
л1 ' it"
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru