110
speciālistu gatavošanu pretendē vairākas privātas
augstskolas, šo augstskolu mācību programmas attiecīgajā nozarē vēl nav
akreditētas un līdz arto sagatavoto speciālistu diplomi netiek oficiāli atzīti.
Organizāciju vadītājiem un darbiniekiem ir iespēja apgūt dažādus
organizāciju psiholoģijas jautājumus, piemēram, "Vadības stils un tā
pilnveidošana", "Efektīvas darba komandas veidošana", "Konflikti
un to risināšana" u. tml. kursos un semināros, kurus regulāri organizē
dažādi mācību centri.
Organizāciju
psihologi var būt gan pašas organizācijas štatā (Latvijā tas pagaidām ir
retums) vai arī darboties kādā no konsultatīvajām firmām. Viņu darbības sfēras
ir personāla atlase un rekrutēšana, vadītāja
un personāla apmācību programmu izstrādāšana un realizācija, organizāciju pilnveidošana, vadītāju un darbinieku
kompetences vērtēšana un attīstīšana, darba izpildes analīzes,
atalgojuma sistēmas veidošana, uzņēmuma restrukturizācija. Dažās sfērās organizāciju psihologi ir organizatoru un
izpildītāju lomā, citās - vairāk kā līdzdalībnieki, veicot psihologa eksperta
funkcijas.
Pašreiz Latvijā darbojas vairāk nekā desmit personāla
atlases un vadības konsultāciju firmu. Pazīstamākajās firmās darbojas galvenokārt
kvalificēti un pieredzējuši speciālisti, ko nevar droši apgalvot par pārējām. Attīstītāko
ārvalstu prakse ir tāda, ka par patstāvīgu konsultantu organizāciju psiholoģijā var kļūt
cilvēks, kuram ir atbilstoša izglītība, doktora vai vismaz maģistra grāds
psiholoģijā un vismaz divu gadu darba pieredze šajā sfērā. Latvijā kā
organizāciju konsultanti bieži vien darbojas pirmo kursu psiholoģijas
studenti, kā arī vēsturnieki, pedagogi, ārsti u.c. profesiju pārstāvji. Šādos
gadījumos, jāatzīst, pašam darba devējam ir visai vājš priekšstats par to, kādu
palīdzību var gaidīt no konsultanta psihologa, kādām jābūt viņa profesionālajām
zināšanām un iemaņām.
Kādas tam ir sekas? Latvijā ir plaši izplatīta
neprofesionālu psiholoģisko testu izmantošana. Vieglās pieejamības dēļ (kas citās
valstīs nav iespējams) testus izmanto cilvēki bez nepieciešamajām zināšanām to
lietošanā un rezultātu interpretācijā. Turklāt liela daļa šo testu nav adaptēti, pielāgoti
Latvijas apstākļiem, nemaz nerunājot parto, ka testu izmantošana komerciālos nolūkos bieži vien ir šo
testu radītāju autortiesību pārkāpums.
Kā notiek personāla atlase Latvijas uzņēmumos un
organizācijās? Pēc provizoriskās aptaujas rezultātiem, tikai 10% gadījumu
tiek izmantoti psihologa pakalpojumi, 10-20% gadījumu atlasē tiek izmantoti
psiholoģiskie testi, 90% gadījumu personāla atlase aprobežojas ar CV
izskatīšanu un īsu interviju, kuru nereti veic pats darba devējs. Tikai 50%
intervētāju gatavojas iepriekš. Tas norāda, ka, neraugoties uz pieaugušo
konsultatīvo firmu aktivitāti, lielākā daļa vadītāju uzskata, ka, pat pieņemot
cilvēkus atbildīgam darbam, viņi var tikt galā pašu spēkiem. Nav noslēpums, ka daļa vadītāju
labprātāk konsultējas ar astrologiem un hiromantiem nekā ar psihologiem. Astroloģijas un citu
ezoterisko virzienu ietekme Latvijā patiešām ir pārsteidzoši liela pat salīdzinājumā ar
Igauniju un Lietuvu, nemaz nerunājot par Rietumu valstīm.
Viena no populārākajām vadītāju psiholoģiskās sagatavošanas metodēm
Latvijā ir psiholoģiskais treniņš. Kā jau tika minēts iepriekš, Latvijā šī
metode tiek izmantota jau kopš 1979. gada. Pirmos desmit gadus psiholoģiskie
treniņi vadītājiem bija retums, izņemot toreizējo Tautas saimniecības vadītāju
un speciālistu kvalifikācijas celšanas institūtu Rīgā. Šodien šāda veida
nodarbības notiek gandrīz visā Latvijā, tomēr daudzu "treneru" zināšanas un
pieredze aprobežojas ar to, ka viņi paši ir bijuši dalībnieki kādā no treniņa
grupām.
Zinātniskie pētījumi organizāciju psiholoģijas sfērā
Latvijā pagaidām ir retums. Ir veikti daži organizāciju kultūras un
līderības stilu pētījumi, ir tikuši pētīti sieviešu vadītāju uztveres
stereotipi, individuālisma/kolektīvisma tendences dažās organizācijās.
Galvenokārt šos pētījumus ir veikuši Latvijas Universitātes maģistranti. Bet tas ir
jāuzskata tikai par sākumu. Darbs pie pētījumiem turpinās, pašreiz ir uzsākti
daži nopietnāki pētījumi organizāciju pilnveidošanas problēmās un darbinieku lojalitātes pret
organizāciju jautājumos.
Sekmīgi darbojošos uzņēmumu nostiprināšanās, Latvijas
tuvināšanās Eiropas Savienībai, profesionālu psihologu skaita pieaugums Latvijā, vadītāju
psiholoģiskās kompetences svarīguma apzināšanās ļauj domāt, ka jau pēc dažiem gadiem
organizāciju psiholoģijas apskats Latvijā būs daudz cerīgāks.
111
Izmantotā literatūra
Bass, B.M. (1994) Leadership and Perfomance
beyondExpectations, New York: Free
Press.
Bass,
B.M., Barret, G.V. (1981) People, Work and Organizations. An Introduction to
Industrial and Organizational Psychology, Boston: Allyn and Bacon.
Beyer,
J.M., Trice, H.M. (1987) ,,How an organization's rites reveal its
culture", Organizational Dynamics, Volume 15, 4 - 24.
Board de, R. (1995) The
Psychoanalysis of Organizations. A Psychoanalytic Approach to Be-haviorin
Groups and Organizations, New York: Routledge.
Bryman, A. (1992) Charisma and Leadership in
Organizations, London: Sage Publications.
Cangemi,
J.P. et ai (1995) JThe development, decline and renevval of trust in an
organization: some
observations", Journal ofthe Society of Research Administrators, Summer,
17-24.
Cascio, W.F. (1998) ,,Applied
psychology: an international revievv", Journal of Organizational Behavior, Volume 47, 2,129 -138.
Constantine, L.L. (1986) Family
Paradigms. The Practice and Theoryin Family Therapy, New York: The Guilford Press.
Deal,
T.E., Kennedy, A.A. (1987) Corporate Cultures. The Rites and Rituāls
ofCorporate Life, New York: Addison - Wesley.
Du Brin,
A.J. (1981) Human Relations. A Job Oriented Approach, Reston, Virg.:
Reston Publ. Company.
French,
W.L, Bell, C.H. (1984) Organization Development. Behavioral Science
Interventions for Organization Improvement, Englevvood Cliffs, NJ: Prentice
-Hall, Inc.
Handy, Ch.B. (1979) Understanding
Organizations, Harmondsvvorth: Penguin.
Harrison,
R. (1972) ,,Understanding your organization's character", Harvard
Business Revievv, May/June, 119-128.
Harrison,
R. (1975) ,,Diagnosing organizational ideology", in J.E.Jones and
J.VV.Pfeffer (eds.), Annual Handbook for Group Facilitation, New York: University
Associates Inc.
Hofstede,
G. (1980) Culture's Consequences: International Differences in work-related
values, Beverly Hills, CA: Sage.
Hofstede, G. (1994) Cultures and
Organizations: Softvvare ofthe Mind, London: McGgavv -1—liii.
Hogan, R.
et ai (1994) ,,What we know about leadership", American
Psychologist, Volume 49,6, 493-504.
House,
J.R., Singh, J.V. (1987) ..Organizational behavior: some newdirections for I/O
psvchol-ogy",
in Annual Revievv of Psyhology, Volume 38, 669 - 718.
Ivancevich,
J.M., Glueck, W.F. (1986) Foundations of Personnel. Human Resources Management, Homevvood, II.: BPI lrwin.
Ivancevich,
J.M., Matteson, M.T. (1990) Organizational Behavior and Management, Homevvood,
II.: BPI lrwīn.
Jānis, I.,
Mann, L. (1977) Decision Making: A Psychological Analysis ofConflict, Choice
and Commitment, New York: Free Press.
Katz,
D., Kahn, R.L. (1978) The Social Psychology of Organizations, NewYork:
Wiley.
KetsdeVries, M.F.R. (1980) Organizational
Paradoxes. Clinical Approaches to Management, London: Tavistock Publications.
112
Kets de Vries, M.F.R. ed. (1984) The
IrrationalExecutive. Psychoanalytic Explorations in Management, New York: International University Press.
Kets de Vries, M.F.R. (1989) The Neurotic Organization. Diagnosing
and Changing Counterpro-ductive Styles of Management, San Francisco: Jossey - Bass.
Krech,
D., Crutchfield, R.S., Ballachey, E.L. (1962) Individualin Society, New
York: MeGrsvv-Hill.
Luthans,
F. (1995) OrganizationaI Behavior, NewYork: MeGravv - Hill. Miner, J.B. (1980) Theories
of OrganizationaI Behavior, Homewood, II.: BPI lrwin. Molander, Ch. (1986) Management
Development, Lund: Chartvvell - Bratt. Northhouse, P. G. (1997) Leadership.
Theory and Practice. London: Sage publications.
Ouchi, W.
G. (1981) TheoryZ. How American Business Meet the Japanese Challange, Read-ing, Mass.: Addison -Wesley.
Peters,
T.J., VVaterman, R.H. (1982) In Search of Excellence. Lessons from America's
Best-run Companies, New York: Harper and Row.
Phares, EJ. (1976) Ločus of Control in
Personality, Morristovvn, N.J.: General Learning Press.
Rousseau, D.M. (1997) ..OrganizationaI behavior in the
new OrganizationaI era", in AnnualRe-view of Psychology, Volume 48, 515 - 546.
Rudestam,
K.E. (1982) Experiental Groups in Theory and Practice, New York: Wiley.
Saal,
E.F., Knight, P.A. (1988) IndustnaI / OrganizationaI Psychology. Science and
Practice, Pacific Grove, CA: Brooks / Cole.
Schein, E.H. (1988) OrganizationaI Culture and Leadership. A Dynamic
View, San Francisco: Jossey - Bass.
Schein, E.H. (1988) OrganizationaI Psychology, Englevvood
Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Spector,
P.E. (1982) ,,Behavior in organization as a function of employee's ločus of
control", Psychological Bulletin, Volume 91, 3, 482 - 497.
Stogdill, R.M. (1981) The Handbook of Leadership. A
Survey of Theory and Practice, New York: Free Press.
Thomas, K.C. (1979) ..OrganizationaI Conflict", in
S. Kerr(ed.), OrganizationaI Behavior, New York: Wiley.
Triandis, H.C. (1989) ,.Cross -cultural studies of
individualism and collectivism", in J.J. Berman (ed.), Cross - Cultural Perspectives. Nebraska
Symposium on Motivation, 1989, Lincoln: Uni-versity of Nebraska Press.
VVhite, D.D. (1982) Contemporary Perspectives in
OrganizationaI Behavior, Boston: Allyn and Bacon.
Pielikuma sastādīšanā izmantotā literatūra
1. Ivancevich J.M., Matteson M.T. OrganizationaI Behavior
and Management. Boston: Irvvin, 1990
2.
Ba>KMH
E.0., ronbīHKMHa E.A., 3mKMHfl A.M. OnpocHMK ypoBHa cy6"bei
ricMxonorumecKMM>KypHan.,
1984, 3,152-162.
3. MeTOflbi ncnxoAnarHOCTMKM b cnopTe. B.J1. MapnuļyK v\ pp. MocKBa.
npocBememie, 1984.
113
Vārdnīca
Vārdnīcā ir iekļauti galvenokārt tie tekstā sastopamie jēdzieni, kuri
nav atrodami citos izdevumos: "Psiholoģijas vārdnīca", red. G. Breslavs,
Rīga: Mācību grāmata, 1999., un "Svešvārdu vārdnīca", red. D. Guļevska, Rīga:
Norden, 1996.
aktīvā klausīšanās - atšķirībā no pasīvās
klausīšanās D laikā klausītājs uzdod jautājumus, iestarpina replikas, izmanto
pārstāstu (refleksiju). □ tiek dēvēta arī par refleksīvo klausīšanos. □ izmantošana paaugstina
klausīšanās un līdz arto arī komunikācijas efektivitāti. □ apgūšanai izmanto speciālas treniņa
metodes.
cilvēcisko attiecību pieeja (human relations) -virziens menedžmentā,
kurš uzsver sociālo attiecību nozīmīgumu organizācijas mērķu
sasniegšanā. D sāka veidoties 30. gadu sākumā amerikāņu psihologa Eltona Meijo
veikto Hotornas eksperimentu iespaidā.
cilvēka
resursu pieeja (human
resources) - virziens menedžmentā,
kurš uzsver cilvēka pašīstenošanās un kreativitātes
nozīmīgumu organizācijas mērķu sasniegšanā, ū sāka veidoties 60. gados humānistiskās psiholoģijas
pamatlicēja Ābrahama Maslova pašīstenošanās
koncepcijas iespaidā. □
pamatlicēji ir amerikāņu pētnieki Duglass Makgregors, Frensiss Likerts un Frederiks Hercbergs.
četru
sistēmu metode -
organizācijas struktūras pilnveidošanas metode, kuras mērķis ir demokrātiska vadības stila ieviešana
organizācijā. 60. gadu beigās izstrādājis Rensiss Likerts atbilstoši
savai četru vadības stilu jeb sistēmu koncepcijai, kurā tikai demokrātiskais
stils tiek uzskatīts par optimālo.
darba apraksts (Job description) - darba veikšanai
nepieciešamo zināšanu, iemaņu, spēju un īpašību apraksts, kuru iegūst konkrēta darba
procesa analīzes gaitā. Izmanto personāla atlasē.
darba satura bagātināšana (Job enrichment) - darba organizācijas
metode, kura nodrošina
personības vajadzību apmierināšanu darba veikšanas procesā. Darba veikšanai nepieciešamo iemaņu
daudzveidība un uzdevuma nozīmīgums nodrošina darba jēgas izjūtu, patstāvība - atbildības izjūtu un
atgriezeniskā saikne-darba rezultātu izpratni, ū metodes pamatlicējs ir amerikāņu pētnieks Frederiks
Hercbergs.
Delfu metode - grupas lēmuma veicināšanas metode. Ar speciālu
aptaujas lapu palīdzību tiek
anonīmi savākti un apkopoti priekšlikumi problēmas risinājumam, aptaujas
dalībnieki saņem priekšlikumu apkopojumu,
balstoties uz to, izvirza jaunus priekšlikumus, atkal saņem informāciju par to
apkopojumu utt., līdz tiek atrasts optimālais problēmas risinājums. Izmanto radošu
risinājumu atrašanai.
,,Džohari logs" (Johari Window) - amerikāņu psihologu
Džozefa Lusta un Harija Inghema (viņu vārdu pirmās zilbes veido apzīmējumu) izveidotais
"Es" koncepcijas modelis. Shematiski šis modelis veido matricu ar četriem
kvadrantiem: "atvērtais" - "Es", zināms sev un citiem;
"slēptais" - "Es", zināms sev, nezināms citiem;
"aklais" - ,,Es", zināms citiem, nezināms pašam;
"nezināmais" - "Es", kurš nav zināms ne pašam, ne citiem.
Izmanto, analizējot dažādas
starppersonu attiecību situācijas.
ekspektāciju teorija (expectancy) - motivācijas teorija,
kuru 60. gados izveidoja amerikāņu psihologs Viktors Vrums. Cilvēks subjektīvi saista savas
pūles ar mērķa nozīmīgumu un sasniegšanas varbūtību. Darbība būs efektīva, ja cilvēks
ir pārliecināts, ka viņa pūles ļaus sasniegt noteiktos mērķus, un šie mērķi ir viņam
nozīmīgi. Izmanto darba stimulēšanas sistēmas veidošanā.
empīrisks pētījums - psiholoģijā -faktu vākšana par
cilvēka uzvedību un īpašībām, izmantojot zinātniskas pētīšanas metodes, kuras dod iespēju
datu matemātiskai apstrādei. Sk. arī 'kvalitatīvs pētījums".
114
formālā grupa - cilvēku kopums, kuram ir oficiāli fiksēts
statuss, oficiāla vadība (iecelta vai ievēlēta), dokumentos fiksēta struktūra, grupas
dalībnieku pienākumi. Pretstats neformālai grupai, kurā nav oficiāli fiksētas struktūras,
pienākumu un formālu uzvedības normu.
formālais līderis - grupas oficiāli atzīts
vadītājs (iecelts vai ievēlēts), kuram atšķirībā no neformālā līdera var būt tikai
varas autoritāte un nebūt personiskās autoritātes grupā.
formālās attiecības -cilvēku attiecības
organizācijā, kuras nosaka viņu formālie pienākumi. Var atšķirties no neformālajām attiecībām, kuras
balstās uz savstarpējām simpātijām un antipātijām.
grupas
attīstība - pārmaiņas grupā
tās pastāvēšanas laikā; □ var iedalīt vairākās fāzēs, izplatītākais dalījums ir "veidošanās" (forming), "viļņošanās"
(storming), "normalizēšanās" (norming) un
"darbošanās" (performing).
grupas
domāšana (groupthink) - parādība, kura novērojama īpaši saliedētās
grupās un izpaužas kā grupas
spriešanas spēju, realitātes uztveres un morālās apziņas krasa pasliktināšanās atbildīga lēmuma pieņemšanas
laikā. Vienprātības vārdā var tikt pieņemti ļoti riskanti vai pat bīstami lēmumi, ū jēdzienu ieviesis amerikāņu
psihologs Irvins Džeiniss.
,,lezīmju" pieeja - mēģinājumi noteikt specifiskas
indivīda iezīmes (spējas, rakstura īpašības u.c.), kuras nodrošina sekmīgu līderību,
0 radās XX gs. sākumā, 50. un 60. gados tās popularitāte krasi mazinājās,
parādoties situatīvās līderības teorijām. Pateicoties mūsdienu ģenētikas atklājumiem, interese par 0 atkal
sāk pieaugt.
individuālpsiholoģiskās īpatnības -indivīda psiholoģiskās
īpatnības, kuras atšķir viņu no citiem indivīdiem -temperaments, raksturs, spējas,
intelekts. Plašākā nozīmē arī personības īpašības (pašvērtējums, pretenziju līmenis, kontroles lokuss) un
motivācija.
industriālā psiholoģija - lietišķās psiholoģijas nozare, kura pēta
ražošanas psiholoģiskos faktorus. Plašākā nozīmē ietver arī darba psiholoģiju,
inženierpsiholoģiju un organizāciju psiholoģiju. Sāka veidoties ASV 30.
gadu sākumā Hotornas eksperimentu ietekmē. Sk. arī "cilvēcisko
attiecību" pieeja.
jaunās līderības pieeja - līderības teorijas, kuras uzsver
līdera personības lomu sekotāju personības izaugsmē, nodrošinot viņiem pašīstenošanās
iespējas. Pretstatā tradicionālajai līderībai, kura spēj sasniegt
paredzētos mērķus, "jaunā līderība", pēc tās piekritēju domām, spēj sasniegt
vairāk par iepriekš paredzēto. D ietver harismātiskās un transformatīvās līderības
teorijas (Dž. Bernss, R. Houzs, B. Bass u.c). Sāka veidoties ASV 70. gadu beigās, bet
lielāku popularitāti sāka iekarot 90. gados, līdz ar intereses par 'iezīmju"
pieeju
atdzimšanu.
komanda-saliedēta grupa (team), kura darbojas noteikta
mērķa sasniegšanai, piemēram, projekta grupa. Komandu veidošana ir raksturīga matricveida
un Jīmekļa" organizācijām.
kreativitāte
- spēja radīt jaunas,
unikālas idejas, risinājumus, priekšlikumus utt. K. ir liela nozīme jaunu,
sarežģītu problēmu risināšanā. Pastāv metodes k. veicināšanai.
kvalitatīvs pētījums - pētījums, kura galvenās metodes
ir atsevišķu gadījumu analīze (case study), intervijas un novērošana.
Atšķiras no empīriskiem jeb eksperimentāliem pētījumiem ar lielāku dziļumu, bet
mazāku precizitāti (minimāli tiek izmantotas datu matemātiskās apstrādes
metodes).
līderība (leadership) - dominēšanas un pakļaušanās
ietekmēšanas un sekošanas attiecības starppersonu attiecību sistēmā grupā. Līdera
funkcionēšanas izpausme. Sk. "situatīvā līderība".
līderības stils - rrderim raksturīga sekotāju
ietekmēšanas paņēmienu sistēma. 30. gados jēdzienu ieviesa Kurts Levins,
kuram pieder arī pirmā □ klasifikācija (autokrātiskais, demokrātiskais, liberālais).
Mūsdienās pastāv dažādas D klasifikācijas, populārākā no tām ir D iedalījums uz uzdevumu
un uz attiecībām orientētajos D Kā sinonīms bieži tiek lietots jēdziens "vadības
stils". Sk. "orientācija uz uzdevumu un uz attiecībām".
115
lietišķa psiholoģija - psiholoģijas principu,
atklājumu un teoriju praktiskā lietošana tādās sfērās kā izglītība (izglītības
psiholoģija), ražošana (darba un industriālā psiholoģija), sports
(sporta psiholoģija) u.c. Arī
psiholoģiski pētījumi, kuri ir orientēti uz to rezultātu praktisku izmantošanu. Sk. "organizācijupsiholoģija".
lietišķās spēles - konkrētu problēmsituāciju
imitācija. To atrisināšana prasa noteiktas profesionālās zināšanas un
iemaņas (tehniskās, ekonomiskās, juridiskās u.c). Mūsdienās tiek realizēta ar
datortehnikas palīdzību. Plaši izmanto vadītāju un darbinieku apmācībā, kā arī personāla
atlasē.
lomu spēles - savstarpējo attiecību problēmsituāciju imitācija.
To risināšana prasa komunikācijas
iemaņas. Izmanto vadītāju un darbinieku apmācībā (viena no psiholoģiskā treniņa galvenajām metodēm), kā arī personāla
atlasē.
manipulācija - rīcība ar slēptiem nodomiem. Nereti izmanto
vadītāji, lai panāktu no darbiniekiem vēlamo rezultātu, neradot viņu pretstatu.
Apšaubāma no ētiskā viedokļa.
mazās grupas - mazskaitlīgas pēc sastāva (parasti no 2-3 līdz
15-20 dalībniekiem) grupas, kuru locekļus vieno vairāk vai mazāk ciešas attiecības.
.menedžmenta režģis" (managehal grid) - amerikāņu psihologu
Roberta Bleika un Džeinas Moutonas 70. gados izveidotais vadības modelis, saskaņā
ar kuru vadība var variēt no minimālas intereses par darba uzdevumu un cilvēkiem līdz
maksimālai. Pēdējais tiek uzskatīts par optimālo variantu. Rietumos plaši izmanto
apmācībā vadības darbam.
menedžments (management) - vadīšana, pārvaldīšana kā
praktisks process; arī starpdisciplināru
zināšanu kopums (menedžmenta teorija).
menedžeris (manager) - profesionāls, parasti vidējā
līmeņa, vadītājs. Augstākā līmeņa vadītājs angļu valodā tiek dēvēts par chief executive
officer (C.E.O.), zemākā līmeņa vadītājs - par supervisor.
novērošanas centrs {Assessment Center) - personāla (parasti
vadošu darbinieku) atlases veids, kurā vairāku dienu laikā tiek vērtēti pretendenti,
izmantojot psiholoģiskos testus, intervijas, novērošanu, lietišķās un lomu
spēles.
norīkošana amatā (job placemenf) - cilvēku pieņemšana darbā,
balstoties uz viņu vispārējo piemērotību (intelektu, spējām, personības īpašībām), lai
pēc tam, viņus attiecīgi apmācot, norīkotu konkrētos amatos.
organizācija, matricveida (matrix) - projektu sistēmas
apvienošana ar organizācijas struktūras veidošanu pēc funkciju principa. Piemērota
sarežģīta, radoša darba veikšanai.
organizācija,
«tīmekļa" (netvvork)
- komandu veidošana
pamatuzdevumu vai projektu veikšanai, pārējos uzdevumus un funkcijas uzticot
partnerorganizācijām.
organizācija, veselīga-organizācija, kurā personības
vajadzību apmierināšana ir apvienota ar organizācijas mērķu sasniegšanu un kura spēj
ātri pielāgoties mainīgai sociālekonomiskai videi.
organizācija, virtuālā-"tīmekļa"
organizācija, kurā partnerība tiek realizēta ar elektroniskās komunikācijas palīdzību.
organizācija kā atvērta sistēma - organizācija, kura darbojas pēc
informācijas pārstrādes {information processing) principiem, atrodoties
nepārtrauktā mijiedarbībā ar apkārtējo sociālekonomisko vidi. Pretstats organizācijai kā
slēgtai sistēmai, piemēram, birokrātiskai organizācijai.
organizāciju kultūra {organizational culture) - organizācijā vadošo
pamatpieņēmumu sistēma, kura nosaka organizācijas vērtības un normas, cilvēku
izturēšanos un organizācijas dizainu.
organizāciju
pilnveidošana {organizational
development) - pārmaiņu
sagatavošanas un 116
vadīšanas
process organizācijā.
organizāciju psiholoģija (organizational psychology) - lietišķās psiholoģijas
nozare, kas nodarbojas
ar cilvēku uzvedības, emocionālo un kognitīvo procesu izpēti darba vidē un
iegūto zināšanu
praktisko lietošanu organizāciju efektivitātes paaugstināšanai, ū mērķis ir
apkopot un analizēt informāciju par indivīda un grupu uzvedību organizācijās,
vispārināt iegūtās zināšanas un meklēt optimālos risinājumus ar darbu saistītiem
jautājumiem, vienlīdz ievērojot darba devēja, darba ņēmēja un sabiedrības
intereses, ū sāka veidoties industriālās psiholoģijas ietvaros 30. gadu sākumā ASV, pašu
apzīmējumu □ sāka lietot 60. gadu beigās, Latvijā-90. gadu sākumā.
orientācija uz uzdevumu un uz attiecībām - divi galvenie līderības
aspekti (Ohaijo pieeja) vai divi galvenie līderības stili (Mičiganas
pieeja). Orientācija uz darba uzdevumu nozīmē, ka vadītājam prioritāra ir
organizācijas mērķu sasniegšana. Tuva, bet ne identiska autokrātiskajam līderības stilam.
Orientācija uz cilvēku attiecībām nozīmē, ka vadītājam ir svarīga attiecību veidošana ar
darbiniekiem, viņu vajadzību ņemšana vērā, realizējot organizācijas mērķus.
Tuva, bet
ne identiska, demokrātiskajam vadības stilam.
,,pārmaiņu aģents" (change aģent) - organizācijas
pilnveidošanas procesa iniciators un koordinators. Tas var būt gan
kāds no organizācijas locekļiem, gan arī pieaicināts konsultants.
participācija (participation) - darbinieku līdzdalība
lēmumu pieņemšanā un ar darbu saistītu jautājumu izskatīšanā. Vadītājs to var veicināt ar
p. stilu. Tas ir tuvs demokrātiskajam stilam, bet nav tam identisks. □ gadījumā
darbinieku viedokļi tiek uzklausīti, bet ne vienmēr viņiem ir vienlīdzīgas
lēmējtiesības.
pašīstenošanās (self- actualization) - augstākais cilvēka
personības vajadzību līmenis Ābrahama
Maslova vajadzību hierarhijā. □ ir cilvēka tieksme kļūt par to, kas viņš var
kļūt konkrētajos apstākļos, tieksme
realizēt savu radošo potenciālu. Tieši D apmierināšana dod cilvēkam
dzīves jēgas izjūtu, pilnībā atraisa viņa radošās spējas. Cilvēka resursu
pieejā tiek uzskatīts, ka vadītājam
ir jānodrošina apstākļi, lai darbinieki varētu pašīstenoties organizācijā, tādējādi dodot vislielāko
ieguldījumu organizācijas mērķu sasniegšanā. Reizēm tiek lietots arī apzīmējums
"pašrealizācija".
pašvadība (self- managamenf) - patstāvīga mērķu noteikšana un
paškontrole. Pastāv uzskats, ka mūsdienu organizācijās ir iespējams radīt apstākļus, kuros
formālā vadība nav nepieciešama
vai ir minimāla.
personāla atlase - konkrēta darba veikšanai
piemērotāko cilvēku izvēle. 0 process ietver darba aprakstu, konkursa izsludināšanu,
intervēšanu, psiholoģisko testēšanu utt. Plašākā nozīmē ar D apzīmē arī "norīkošanu
amatā" un ,,rekrutēšanu".
pozīcija grupā - indivīda vieta savstarpējo attiecību sistēmā
grupā. Tā var būt konkrēta loma - kādu izturēšanos no indivīda sagaida pārējie
grupas locekļi, vai arī statuss - vieta, kuru indivīds ieņem varas hierarhijā
grupā.
psiholoģiskā aizsardzība - psiholoģiska, parasti
neapzināta reakcija trauksmes izjūtas mazināšanai vai novēršanai. Psihoanalīze
apraksta vairākus desmitus p.a. mehānismu -racionalizāciju, izstumšanu,
aizstāšanu, projekciju u.c. Trauksmi izraisošā informācija ar □ mehānismu paFīdzību tiek
pārveidota cilvēka "Es" pieņemamā formā.
psiholoģiskās barjeras - psiholoģiskas izcelsmes
šķēršļi komunikācijā, otra cilvēka uztverē. Pastāv uztveres stereotipu veidā
(tendence vienkāršot sarežģītas parādības vai likumsakarības), aizpriedumu
veidā (pārspīlēti negatīva attieksme pret kādiem cilvēkiem vai notikumiem) vai arī kā selektīvā
uztvere.
rekrutēšana (recruitmenf) - aktivitātes ar mērķi
ieinteresēt un iesaistīt organizācijā cilvēkus, kuru zināšanas, iemaņas un spējas
ir nozīmīgas organizācijas mērķu sasniegšanā.
saliedētība {cohesiveness) - grupas dalībnieku uzskatu un
uzvedības kopība. Ir atkarīga no grupas locekļu savstarpējās pievilcības un apmierinātības
ar dalību grupā. D ir saistīta ar grupas attīstību. Jo augstākā attīstības
fāzē ir grupa, jo lielāka tās D ir raksturīga efektīvām darba
117
grupām - komandām. Izteikta D ir saistīta ar grupas
spiedienu uz indivīdu (konformitāte), kas var novest pie grupas domāšanas
fenomena.
selektīvā uztvere - informācijas uztvere izlases
veidā. Indivīda gaidām un vēlmēm atbilstošā informācija tiek uztverta, neatbilstošā -tiek
sagrozīta vai ignorēta. Bieži izpaužas kā selektīvā klausīšanās - cilvēki sadzird to, ko
viņi grib dzirdēt. Viena no galvenajām komunikācijas psiholoģiskajām barjerām.
grupas attīstībā - cilvēku apzināšanās, ka
kopējiem spēkiem viņi var paveikt vairāk, nekā darbojoties individuāli.
sinerģija - vienots veselums, kas ir pārāks
nekā to veidojošo sastāvdaļu summa.
situatīvā līderība - līderības teorijas
(F. Fīdlers, V. Vrums), kuras balstās uz pieņēmumu, ka līderības efektivitāte ir
vairāku faktoru funkcija, kuri mainās atkarībā no konkrētas situācijas. Sāka veidoties 60. gados
kā pretstats "iezīmju" pieejai. Ārzemju literatūrā tiek lietots arī apzīmējums contingency Ieadarship.
sociālās sankcijas - apbalvojumi vai sodi, kurus
indivīds saņem par savu izturēšanos. Viens no galvenajiem uzvedības sociālās
regulācijas mehānismiem. Ja indivīds seko pieņemtajām sociālajām normām,
viņš tiek apbalvots (pozitīvi vērtēts), ja viņš tās ignorē vai pārkāpj - tiek sodīts
(negatīvi vērtēts). Organizācijā var pastāvēt formālās un neformālās □. Bieži
vien darbinieki vairāk ņem vērā tieši pēdējās.
sociotehniskā pieeja - virziens menedžmentā, kurš
cenšas ņemt vērā tehnikas, tehnoloģijas, cilvēku un viņu attiecību savstarpējo savienojamību.
Tehniskiem un tehnoloģiskiem jauninājumiem seko pārmaiņas vadībā un organizācijas
locekļu savstarpējās attiecībās. D prasa darbinieku līdzdalību tehnisko inovāciju
apspriešanā un ieviešanā. □ izveidojās Lielbritānijā 50.-60. gados (E. Trists, A. Raiss).
taisnīguma teorija {equity theory) - darba motivācijas
teorija, kuru 70. gados izstrādāja amerikāņu pētnieks Dž. S. Adamss. Indivīda motivācija
darbā ir atkarīga no tā, vai viņš uzskata, ka saņemtais atalgojums ir proporcionāls viņa
ieguldījumam organizācijā. Savukārt priekšstatu par šīs apmaiņas taisnīgumu ietekmē indivīdam
nozīmīgas (referentas) personas.
,.vadība ar mērķiem" (management by objectives
- MBO) -
organizācijas struktūras pilnveidošanas metode. Izstrādājis Pīters Drakers 50.
gadu sākumā. D uzdevums ir iesaistīt vadītājus un viņu darbiniekus mērķu izvirzīšanas
procesā. Ietver patstāvīgu mērķu izvirzīšanu, atgriezenisku informāciju par
darba rezultātiem.
vadības psiholoģija - lietišķās psiholoģijas nozare,
kura pēta vadītāja darba psiholoģiskās likumsakarības ar mērķi izmantot gūtos rezultātus
vadītāja darba un tīdz ar to arī organizācijas efektivitātes paaugstināšanai.
Tiek lietoti arī apzīmējumi "menedžmenta psiholoģija" un "pārvaldības
psiholoģija". Var uzskatīt par organizāciju psiholoģijas sastāvdaļu.
118
H. Aizenka tests
Pielikums
Psiholoģiskie
testi
Šis ir visizplatītākais tests cilvēka psiholoģisko pamatīpašību
noteikšanai.
Uz
jautājumiem jāatbild ar "jā" vai "nē", neizmantojot citus
atbilžu variantus un atbildot uz katru jautājumu.
1. Vai jūs bieži jūtat tieksmi pēc jauniem
iespaidiem, spēcīgiem pārdzīvojumiem?
2. Vai bieži jūtat
vajadzību pēc draugiem, kuri jūs saprot, spēj uzmundrināt vai just līdzi?
3. Vai jūs esat bezrūpīgs cilvēks?
4. Vai jums neliekas, ka
jums ir ļoti grūti atbildēt "nē"?
5. Vai jūs daudz prātojat,
pirms kaut ko uzsākat?
6. Vai vienmēr izpildāt savus solījumus?
7. Vai jums bieži mainās garastāvoklis?
8. Vai jūs parasti
rīkojaties un runājat, daudz nedomājot?
9. Vai jūs bieži jūtaties nelaimīgs bez
acīmredzama iemesla?
10. Vai jūs spētu izdarīt
gandrīz visu, ja būtu saderējis?
11. Vai jūs pārņem nedrošība
un apmulsums, kad gribat sākt sarunu ar simpātisku pretējā
dzimuma pārstāvi?
dzimuma pārstāvi?
12. Vai jūs reizēm zaudējat savaldību, esat
dusmīgs?
13. Vai bieži rīkojaties
acumirklīga noskaņojuma ietekmē?
14. Vai bieži uztraucaties par to, ka esat
izdarījis vai pateicis kaut ko tādu, ko nevajadzēja
teikt vai darīt?
teikt vai darīt?
15. Vai jums labāk patīk
lasīt grāmatas nekā tikties ar cilvēkiem? :
16. Vai esat viegli
aizvainojams?
17. Vai jums patīk bieži būt
kompānijās?
18. Vai jums ir domas, ko jūs negribētu izpaust
citiem?
19. Vai tiesa, ka dažreiz esat enerģijas pilns, tā
ka viss iet no rokas, bet citkārt - pavisam
gurds?
gurds?
20. Vai jūs dodat priekšroku
šauram paziņu lokam?
21. Vai jūs bieži ļaujaties
sapņiem?
22. Ja uz jums kliedz, vai
atbildat ar to pašu?
23. Vai jums bieži neliek
mieru vainas izjūta?
24. Vai visi jūsu ieradumi
ir labi un vēlami?
25. Vai spējat ļaut vaļu savām jūtām un
izlīksmoties kompānijā pēc sirds patikas?
26. Vai jūs uzskatāt, ka
esat viegli uzbudināms un jūtīgs?
27. Vai tiekat uzskatīts par
jautru un dzīvespriecīgu cilvēku?
28. Vai bieži, paveicis kaut
ko svarīgu, jūs jūtat, ka būtu varējis to izdarīt labāk?
29. Vai citu cilvēku
sabiedrībā jūs vairāk klusējat?
30. Vai reizēm patenkojat?
31. Vai gadās, ka nevarat
aizmigt, tāpēc ka galvā lien visādas domas?
32. Ja jūs kaut ko vēlaties uzzināt,
vai uzskatāt, ka labāk to izlasīt grāmatā, nevis kādam
pajautāt?
pajautāt?
33. Vai jums kādreiz ir
stipri paātrināta sirdsdarbība?
34. Vai jums patīk darbs,
kas prasa pastāvīgu uzmanību?
35. Vai jums mēdz uznākt trīsas?
36. Vai jūs vienmēr runājat
tikai patiesību?
37. Vai jums ir nepatīkami
uzturēties sabiedrībā, kur cits par citu zobojas?
38. Vai jūs esat viegli
sakaitināms?
39. Vai jums patīk darbs,
kas prasa ātrumu?
40. Vai jūs uztraucaties
sakarā ar nepatīkamiem notikumiem, kas varētu atgadīties?
119
41.
Vai jūsu gaita ir nesteidzīga?
42.
Vai esat kādreiz nokavējis tikšanos vai darbu?
43.
Vai jums bieži rādās murgaini sapņi?
44.
Vai tiesa, ka jums ļoti tīk parunāties, ka nekad
nelaidīsit garām iespēju patērzēt ar
nepazīstamu cilvēku?
nepazīstamu cilvēku?
45. Vai jūs moka kādas
sāpes?
46. Vai jūs justos ļoti
nelaimīgs, ja jums iigāku laiku būtu liegta plašāka saskarsme ar cilvēkiem?
47. Vai varat sevi nosaukt
par nervozu cilvēku?
48. Vai starp jums
pazīstamiem ir cilvēki, kuri jums noteikti nepatīk?
49. Vai jūs viegli
apvainojaties, ja citi norāda uz jūsu kļūdām vai kādiem trūkumiem?
50. Vai varat teikt, ka jūs
esat par sevi pārliecināts cilvēks?
51 .Vai
uzskatāt, ka grūti gūt patiesu baudījumu no saviesīga vakara?
52. Vai jums neliek mieru
sajūta, ka esat kādā ziņā sliktāks par citiem?
53. Vai spējat viegli ienest
spraigumu diezgan garlaicīgā kompānijā?
54. Vai gadās, ka jūs
runājat par jautājumiem, kurus neizprotat?
55. Vai raizējaties par savu
veselību?
56. Vai jums patīk zoboties
par citiem?
57. Vai jūs ciešat no
bezmiega?
Subjektīvās kontroles līmeņa noteikšanas tests
Uzmanīgi izlasiet katru no piedāvātajiem apgalvojumiem. Novērtējiet, tos
izsakot savu attieksmi: "piekrītu" vai "nepiekrītu"
("jā" vai "nē"). Neizmantojiet citus atbilžu variantus un
noteikti novērtējiet katru no apgalvojumiem.
1. Izvirzīšanās darbā,
karjera vairāk ir atkarīga no veiksmīgas apstākļu sagadīšanās, nevis
no cilvēka spējām un pūlēm.
no cilvēka spējām un pūlēm.
2. Cilvēki šķiras
galvenokārt tāpēc, ka paši nav gribējuši pielāgoties viens otram.
3. Slimība - tas ir liktenis, ja reiz ir lemts
saslimt, tur neko nevar mainīt.
4. Cilvēki bieži vien kļūst
vientuļi galvenokārt tāpēc, ka paši nav izrādījuši pietiekamu interesi
par citiem cilvēkiem.
par citiem cilvēkiem.
5. Tas, vai piepildīsies
manas vēlēšanās, galvenokārt ir atkarīgs no tā, kā man paveiksies.
6. Nav vērts pūlēties
iekarot citu cilvēku simpātijas.
7. Dažādi blakusapstākļi, piemēram, vīra vai
sievas vecāki, materiālais stāvoklis, ietekmē
ģimenes laimi ne mazāk kā dzīvesbiedru attiecības.
ģimenes laimi ne mazāk kā dzīvesbiedru attiecības.
8. Mani bieži pārņem
sajūta, ka nespēju ietekmēt to, kas ar mani dzīvē notiek.
9. Vadība parasti ir efektīvāka, ja tā pilnībā
kontrolē padoto darbu, nevis paļaujas uz viņu
patstāvību.
patstāvību.
10. Manas sekmes skolā
galvenokārt bija atkarīgas no gadījuma apstākļiem, piemēram, no
skolotāja garastāvokļa, nevis no manas sagatavotības.
skolotāja garastāvokļa, nevis no manas sagatavotības.
11. Ja es kaut ko plānoju,
tad arī ticu, ka spēšu šos plānus realizēt.
12. Tas, ko daudzi uzskata
par laimīgu sagadīšanos vai paveikšanos, patiesībā bieži vien ir
ilgu un mērķtiecīgu pūļu rezultāts.
ilgu un mērķtiecīgu pūļu rezultāts.
13. Domāju, ka pareizs dzīvesveids spēj vairāk
palīdzēt veselībai nekā ārsti un zāles.
14. Ja cilvēki ir
savstarpēji nesaderīgi, tad, lai kā arī viņi censtos, labu ģimeni izveidot
viņiem
neizdosies.
neizdosies.
15. Tas labais, ko man
izdodas paveikt, parasti arī tiek atzinīgi novērtēts.
16. Bērni izaug tādi, kādus
tos uzaudzina vecāki.
17. Domāju, ka liktenim vai
īpašai apstākļu sakritībai ir nozīmīga loma manā dzīvē.
18. Es cenšos neko neplānot
tālu uz priekšu, jo viss ir atkarīgs notā, kādi izveidosies apstākļi.
19. Manas sekmes skolā
galvenokārt bija atkarīgas no manas centības un sagatavošanās
stundām.
stundām.
20. Ja ģimenē gadās
konflikti, es tajos galvenokārt vainoju pats sevi.
21. Cilvēku dzīve
galvenokārt ir atkarīga no apstākļu sagadīšanās.
120
22.
Es dodu priekšroku tādai vadībai darbā, kura ļauj man
patstāvīgi noteikt, ko un kā darīt.
23.
Domāju, ka mans dzīvesveids neietekmē manu veselības
stāvokli.
24.
Parasti tieši nelabvēlīga apstākļu sagadīšanās neļauj
cilvēkam gūt panākumus savā
darbā.
darbā.
25. Par sliktu organizācijas
vadību ir atbildīgi paši cilvēki, kuri tajā strādā.
26. Mani bieži pārņem
izjūta, ka neko nespēju mainīt tajās attiecībās, kuras ir izveidojušās
manā ģimenē.
manā ģimenē.
27. Ja man tas ir ļoti
nepieciešams, es spēju noskaņot pret sevi labvēlīgi gandrīz jebkuru
cilvēku.
cilvēku.
28. Jauno paaudzi ietekmē
tik daudz dažādu blakusapstākļu, ka vecāku pūlēm audzināšanā
nav īpašas nozīmes.
nav īpašas nozīmes.
29. Tas, kas ar mani dzīvē
notiek, parasti ir manis paša roku darbs.
30. Reizēm ir grūti saprast,
kāpēc vadītājs darbā rīkojas tieši tā un ne citādi.
31. Ja cilvēks nav spējis
gūt panākumus savā darbā, visbiežāk viņš nav pietiekami pūlējies.
32. Parasti es spēju panākt no savas ģimenes
locekļiem to, ko es vēlos.
33. Tajās nepatikšanās un
neveiksmēs, kuras esmu piedzīvojis, galvenokārt ir bijuši vainojami
citi cilvēki.
citi cilvēki.
34. Bērnu var vienmēr pasargāt no saaukstēšanās,
ja viņu uzmana un pareizi ģērbj.
35. Sarežģītā situācijā es parasti nogaidu, kamēr
problēma atrisinās pati.
36. Panākumi parasti ir
neatlaidīga darba rezultāts.
37. Es bieži jūtu, ka tieši no manis ir atkarīga
manas ģimenes laime.
38. Man vienmēr ir bijis
grūti saprast, kāpēc es patīku vieniem, bet nepatīku citiem cilvēkiem.
39. Es vienmēr labprātāk
pieņemu lēmumus un rīkojos patstāvīgi, nevis paļaujos uz citiem
cilvēkiem.
cilvēkiem.
40. Diemžēl, neraugoties uz
cilvēku pūlēm, viņu nopelni bieži vien paliek neatzīti.
41. Ģimenes dzīvē nereti
gadās tādi sarežģījumi, kurus nav iespējams atrisināt pat ar labāko
vēlēšanos.
vēlēšanos.
42. Ja spējīgi cilvēki nav
realizējuši savus talantus, viņiem galvenokārt ir jāvaino pašiem sevi.
43. Daudzi mani panākumi ir bijuši iespējami,
tikai pateicoties citiem cilvēkiem.
44. Lielākā daļa neveiksmju
manā dzīvē ir bijušas manas neprasmes, nezināšanas vai
neizdarības rezultāts.
neizdarības rezultāts.
S. Marlova - Krouna tests
Uzmanīgi
izlasiet katru no piedāvātajiem apgalvojumiem. Ja jūs uzskatāt, ka tas atbilst
jūsu uzvedības īpašībām,
atzīmējiet tā kārtas numuru.
1. Es vienmēr izlasu
dokumentus, pirms tos parakstu.
2. Es nesvārstos, ja kādam ir nepieciešams
palīdzēt grūtībās.
3. Es vienmēr uzmanīgi sekoju tam, kā esmu
ģērbies.
4. Mājās, pie pusdienu vai
vakariņu galda, es cenšos uzvesties tāpat, it kā es būtu restorānā.
5. Es nekad ne pret vienu cilvēku neesmu izjutis
dziļas simpātijas.
6. Ir gadījies, ka esmu
metis kādu darbu pie malas, jo vairs nebiju pārliecināts par saviem
spēkiem.
spēkiem.
7. Reizēm es aprunāju
cilvēkus, kuru nav klāt.
8. Es vienmēr uzmanīgi uzklausu sarunu biedru.
9. Ir gadījies, ka esmu
izdomājis svarīgu ieganstu, lai attaisnotos.
10. Ir gadījies, ka esmu
izmantojis otra cilvēka kļūdu vai paviršību savā labā.
11. Es vienmēr atzīstu savas kļūdas.
12. Ja kāds man ir nodarījis pāri,
tā vietā, lai piedotu cilvēkam, reizēm es cenšos viņam
atmaksāt ar to pašu.
atmaksāt ar to pašu.
13. Reizēm es cenšos panākt, lai viss notiktu
tieši tā, kā vēlos es.
14. Manī nerodas iekšējs
protests, ja mani lūdz izdarīt kādu pakalpojumu.
15. Mani nesarūgtina tas, ka
cilvēki izsaka viedokļus, kuri ir pretēji manējiem.
121
16. Pirms tālāka brauciena es vienmēr uzmanīgi
pārdomāju, ko ņemt sev līdzi.
17. Ir gadījies, ka es
patiešām esmu apskaudis citu cilvēku veiksmi.
18. Reizēm mani kaitina
cilvēki, kuri lūdz, lai es tiem palīdzu.
19. Ja cilvēkiem gadās
nepatikšanas, es reizēm domāju, ka viņi tās ir saņēmuši par
nopelniem.
nopelniem.
20. Es nekad nevienam ar
nodomu neesmu teicis kaut ko viņam nepatīkamu.
F. Fīdlera tests (LPC)
Padomājiet pārcilvēkiem, ar kuriem kopā jūs esat strādājuši vai
strādājat pašreiz. Izvēlieties to, ar kuru jums visvairāk negribētos kopā strādāt.
Raksturojiet viņu, izvēloties, kurš no diviem pretējiem apzīmējumiem pārī ir
tuvāks, un atzīmējiet katrā pārī attiecīgo skaitli.
Patīkams
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Nepatīkams
|
Draudzīgs
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Nedraudzīgs
|
Atraidošs
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Pieņemošs
|
Saspringts
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Relaksēts
|
Distancēts
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Tuvs
|
Vēss
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Silts
|
Atbalstošs
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Naidīgs
|
Garlaicīgs
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Interesants
|
Ķildīgs
|
1
|
2
|
3
|
4 ,
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Saskanīgs
|
Drūms
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Jautrs
|
Atklāts
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Noslēgts
|
Aprunājošs
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Lojāls
|
Neuzticams
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Uzticams
|
Uzmanīgs
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Neuzmanīgs
|
Nejauks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Jauks
|
Piekrītošs
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Nepiekrītošs
|
Nepatiess
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Patiess
|
Pieklājīgs
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Nepieklājīgs
|
R. Kilmana un K. Tomasa tests
Pārdomājiet situācijas, kurās jūsu vēlmes atšķiras no
kāda cita vēlmēm. Kā jūs parasti reaģējat šādā situācijā?
Tālāk seko apgalvojumu pāri, kuros aprakstīta iespējamā
izturēšanās šādās situācijās. Katrā
pārī apvelciet ar aplīti A vai B - to apgalvojumu, kas drīzāk atbilst tam, kā jūs katrā situācijā
izturētos. .
pārī apvelciet ar aplīti A vai B - to apgalvojumu, kas drīzāk atbilst tam, kā jūs katrā situācijā
izturētos. .
Daudzos gadījumos ne A, ne B neatbildīs tam, kā jūs
izturaties; tad izvēlieties apgalvojumu, kas jūsu pašu uzvedībai ir vistuvākais.
1. A. Reizēm es Jauju citiem uzņemties atbildību
par strīdīga jautājuma risinājumu.
B. Tā
vietā, lai apspriestu jautājumus, kuros nav vienprātības, es labāk mēģinu
pievērst uzmanību tiem
jautājumiem, kuros mums ir viens viedoklis.
2. A. Es meklēju
kompromisa risinājumu.
B.
Es cenšos ievērot gan cita, gan savas intereses.
122
3. A. Es
parasti esmu neatlaidīgs, tiecoties uz saviem galamērķiem.
B.
Reizēm otra labā es atsakos no savu interešu aizstāvēšanas.
4. A. Es meklēju
kompromisa risinājumu.
B.
Es cenšos neaizskart citu cilvēku jūtas.
5. A. Strīdu
jautājumos es vienmēr cenšos gūt otras puses atbalstu.
B. Mēģinu darīt visu nepieciešamo, lai vairītos no
nevajadzīga saspīlējuma.
6. A. Cenšos izvairīties no
nepatikšanām.
B. Cenšos panākt savu mērķi.
B. Cenšos panākt savu mērķi.
7. A. Strīdu jautājumu
risināšanu atlieku uz vēlāku laiku.
B. Esmu
gatavs piekāpties nenozīmīgos jautājumos, ja tas palīdz sasniegt manu galveno mērķi.
8. A. Vienmēr neatlaidīgi cenšos panākt savu mērķi.
B.
Es uzreiz cenšos noskaidrot domstarpību un aizskarto interešu būtību.
9. A. Es uzskatu, ka
domstarpības ne vienmēr ir tā vērtas, lai to dēļ lieki uztrauktos.
B. Strīdā es pūlos panākt savu.
B. Strīdā es pūlos panākt savu.
10. A. Es noteikti cenšos
sasniegt savus mērķus.
B. Es mēģinu atrast kompromisa risinājumu.
B. Es mēģinu atrast kompromisa risinājumu.
11. A. Pats galvenais ir
noskaidrot abu pušu intereses un domstarpības.
B. Cenšos otru nomierināt, lai nezaudētu labās attiecības.
B. Cenšos otru nomierināt, lai nezaudētu labās attiecības.
12.
A. Es izvairos ieņemt tādu nostāju, kas var radīt
nesaskaņas.
B. Es piekrītu cita viedoklim, ja arī mans viedoklis
tiek ņemts vērā.
13. A. Es piedāvāju vidusceļa
risinājumu strīdu jautājumos.
B. Es cenšos saglabāt savu viedokli.
B. Es cenšos saglabāt savu viedokli.
14. A. Es izstāstu otram savu
viedokli, kā arī vaicāju par viņa viedokli.
B. Es cenšos pierādīt sava viedokļa loģiku un priekšrocības.
B. Es cenšos pierādīt sava viedokļa loģiku un priekšrocības.
15.
A. Cenšos otru nomierināt, lai nezaudētu labās
attiecības.
B. Es mēģinu darīt visu iespējamo, lai izvairītos no
pārmērīga saspīlējuma.
16. A. Es cenšos
neaizskart otra jūtas.
B. Es mēģinu otru pārliecināt par mana viedokļa
priekšrocībām.
17. A. Parasti es
esmu neatlaidīgs, tiecoties uz saviem galamērķiem.
B. Es mēģinu darīt visu iespējamo, lai izvairītos no
nevajadzīga saspīlējuma.
18. A. Ja otru spēju darīt laimīgu, es piekrītu viņa
viedoklim.
B. Es piekrītu otra viedoklim, ja viņš daļēji piekrīt
manējam.
19. A. Es uzreiz cenšos
noskaidrot domstarpību un aizskarto interešu būtību.
B. Strīdu jautājumu risināšanu atlieku uz vēlāku laiku.
B. Strīdu jautājumu risināšanu atlieku uz vēlāku laiku.
20.
A. Es cenšos domstarpības likvidēt nekavējoties.
B. Es mēģinu atrast vidusceļu starp zaudējumiem un ieguvumiem, kas
apmierinātu abas puses.
21. A. Pārrunās es cenšos ņemt vērā otra vēlmes.
B. Es vienmēr tiecos pārrunāt problēmas atklāti.
B. Es vienmēr tiecos pārrunāt problēmas atklāti.
22. A. Es mēģinu atrast
nostādni, kura apmierinātu abas puses.
B. Es aizstāvu savu viedokli.
B. Es aizstāvu savu viedokli.
23. A. Es rūpējos par to, lai abas puses būtu
apmierinātas.
B. Reizēm es ļauju citiem uzņemties atbildību par
strīdīgu jautājumu risinājumu.
24. A. Ja otram viņa viedoklis šķiet ārkārtīgi
svarīgs, es cenšos apmierināt viņa vēlmes.
B. Es cenšos panākt, lai arī otrs piekristu kompromisam.
B. Es cenšos panākt, lai arī otrs piekristu kompromisam.
123
25. A. Es cenšos otru pārliecināt par sava viedokļa
pareizību.
B.
Pārrunās es cenšos būt uzmanīgs pret otra argumentiem.
26. A. Es parasti piedāvāju vidusceļu.
B.
Es gandrīz vienmēr izvirzu par mērķi apmierināt abu pušu vēlmes.
27. A. Parasti
cenšos izvairīties no strīdiem.
B. Ja tas otru dara laimīgu, tad es piekrītu viņa
viedoklim.
28. A. Parasti es esmu
neatlaidīgs, tiecoties uz saviem galamērķiem.
B. Parasti es meklēju otras puses atbalstu risinājuma atrašanā.
B. Parasti es meklēju otras puses atbalstu risinājuma atrašanā.
29.
A. Es piedāvāju vidusceļu.
B.
Es uzskatu, ka atšķirības ne vienmēr irto vērtas, lai to dēļ lieki uztrauktos.
30. A. Es cenšos
neaizskart cita jūtas.
B.
Strīdu jautājumos es parasti ieņemu tādu nostāju, kas sekmē kopīgus panākumus.
Testu
"atslēgas" un rezultātu skaidrojums H. Aizenka tests
Pirmā
jautājumu grupa. Ja jūsu atbildes saskan ar tālāk minētajām atbildēm, atzīmējiet
tās ar aplīti:
1., 3., 8.,
10., 13., 17., 22., 25., 27., 37., 39., 44., 46., 49., 53., 56. -jā; 5., 15.,
20., 29., 32., 34., 41.,51.-nē.
Otrā jautājumu grupa. Ja jūsu atbildes saskan ar tālāk
minētajām atbildēm, atzīmējiet tās ar krustiņu:
2., 4., 7., 9., 11., 14., 16., 19., 21., 23., 26., 28., 31., 33., 35., 38., 40., 43.,
45., 47., 50., 52., 55., 57.-jā.
Trešā
jautājumu grupa. Atzīmējiet atbildes ar burtu "K": 6., 24., 36. -jā; 12.,
18., 30., 42., 48., 54. - nē.
Pirmā jautājumu grupa nosaka introversijas vai
ekstraversijas izteiktību. Ja punktu skaits ir 12 vai mazāk, jūs piederat pie
intravertā tipa cilvēkiem, ja vairāk par 12 - pie ekstravertā tipa cilvēkiem.
Introverti ir
noslēgti, distancēti attiecībās ar cilvēkiem. Dod priekšroku šauram paziņu
lokam, attiecības vairāk attīstās dziļumā
nekā plašumā. Dod priekšroku darbam ar lietām, nevis ar cilvēkiem, savas
emocijas parasti atklāti neizrāda.
Ekstraverti ir atvērti, sabiedriski, dod
priekšroku plašam paziņu lokam, attiecības vairāk attīstās plašumā nekā dziļumā. Dod
priekšroku darbam ar cilvēkiem, nevis ar lietām, parasti atklāti pauž savas
emocijas.
Otrā jautājumu grupa nosaka emocionalitāti. Ja punktu
skaits ir 12 vai mazāk, jūs piederat pie emocionāli noturīgiem cilvēkiem, ja vairāk par 12 - pie emocionāli
nenoturīgiem cilvēkiem.
Emocionāli noturīgi cilvēki
ir nosvērti, noturīgi stresa situācijās. Emocijas maz iespaido viņu uzvedību.
Emocionāli nenoturīgi cilvēki ir nelīdzsvaroti, viegli
satraucami, emocijas spēcīgi ietekmē viņu uzvedību.
Trešā jautājumu grupa nosaka atbilžu ticamību. Ja punktu
skaits ir 5 vai vairāk, testa rezultātu ticamības pakāpe ir nepietiekama un tos
var neņemt vērā.
Atrodot savu vietu matricā, var noteikt savu
temperamenta tipu.
124
f\
|
Intraverts
0<12
|
Ekstraverts
0>12
|
Emocionāli
nenoturīgs + > 12
|
Melanholiķis
|
Holēriķis
|
Emocionāli noturīgs + < 12
|
Flegmatiķis
|
Sangviniķis
|
Temperamenta tipu skaidrojumu sk. nodaļā par indivīdu
organizācijā (1.1.).
Subjektīvās kontroles līmeņa noteikšanas tests
Katra atbilde "jā" uz šādiem apgalvojumiem dod
vienu punktu: 2., 4., 11,12., 13., 15., 16., 17., 19., 20., 22., 25., 27., 29.,
31., 32,, 34., 36., 37., 39., 42., 44.
Katra atbilde "nē" uz šādiem
apgalvojumiem dod vienu punktu: 1., 3., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 14., 18., 21.,
23., 24., 26., 28., 30., 33., 35., 38., 40., 41, 43.
Saskaitiet kopējo iegūto punktu skaitu.
Subjektīvās kontroles līmenis ir jēdziens, kuru psiholoģijā ieviesuši šī
testa sastādītāji krievu psihologi J. Bažins, J. Golinkina un A. Etkinds. Tas atbilst
kontroles lokusa jēdzienam amerikāņu psiholoģijā. Pats tests ir amerikāņu psihologa
Dž. Rotera testa modifikācija.
Ja iegūto punktu summa ir 33 vai lielāka, jums ir
raksturīgs augsts subjektīvās kontroles līmenis jeb iekšējais (intemālais)
kontroles lokuss. Ja iegūto punktu skaits ir 24 vai mazāks, jums ir zems subjektīvās
kontroles līmenis jeb ārējais (ekstremālais) kontroles lokuss. Rezultāts no 25
līdz 32 ir vidējais un jums pašam ir jāizlemj, kurš - iekšējais vai ārējais -
kontroles lokuss vairāk raksturo jūsu personību.
Kontroles
lokusu skaidrojumu sk. nodaļā par indivīdu organizācijā (1.1).
S. Marlova - Krouna tests
Jūs saņemat vienu punktu par katru atzīmēto no šādiem
apgalvojumiem: 1, 2., 3., 4., 5., 8., 11, 14., 15., 16., 20. Tāpat jūs saņemat
punktu par katru no neatzīmētajiem apgalvojumiem: 6., 7., 9., 10., 12., 13., 17., 18., 19.
Saskaitiet kopējo saņemto punktu skaitu.
Šis ir tests atzinības motivācijas noteikšanai. Ja jūsu
iegūto punktu skaits ir no 10 līdz 12 (ieskaitot), jums ir vidējs atzinības motivācijas
līmenis (šajā ziņā jūs būtiski neatšķiraties no lielākā vairuma cilvēku). 13 un vairāk
punktu norāda uz augstu atzinības motivāciju, savukārt 9 un mazāk- uz zemu.
Atzinības motivācija ir vajadzība pēc citu cilvēku
atzinības. Jo augstāka ir atzinības motivācija, jo vairāk cilvēku mudina
darboties tieši apkārtējo atzinība, uzslava, labvēlīga attieksme.
Cilvēki ar augstu atzinības motivāciju ir orientēti uz
apkārtējo uzskatiem, ātri pievienojas vairākuma viedoklim. Vēlas veidot labas
attiecības ar citiem cilvēkiem, mēģina būt savaldīgi, kontrolē savas negatīvās
emocijas, it īpaši dusmas, sašutumu.
Cilvēki ar zemu atzinības motivāciju ir patstāvīgi
uzskatos, mazāk pakļaujas vairākuma viedoklim, necenšas kādu atdarināt.
Izteiktā tieksme pēc patstāvības reizēm noved pie pieņemto uzvedības normu pārkāpšanas, rada
konfliktus.
Atzinības
motivācija ir viens no vajadzības pēc pašcieņas aspektiem A. Maslova vajadzību hierarhijā (sk. nodaļu par indivīdu
organizācijā-1.2.1).
125
F. Fīdlera tests (LPC)
Saskaitiet iegūto punktu summu. Ja punktu skaits ir 64
vai lielāks, tad jūsu līderības stilam ir raksturīga orientācija uz attiecībām ar
cilvēkiem. Ja punktu skaits ir 57 vai mazāks - līderības stils ir orientēts uz darba uzdevuma
veikšanu. Ja punktu skaits ir no 58 līdz 63, jums pašam ir jāizlemj, kura no minētajām orientācijām
jums ir tuvāka. Orientāciju skaidrojumu sk. nodaļā par līderību.
R. Kilmana un K. Tomasa
tests
Punktu
skaitīšanas tabula.
Apvelciet
burtus, kurus jūs esat atzīmējuši pie katra jautājuma punkta.
Izvairīšanās
Pielāgošanās Sāncensība
Kompromiss Sadarbība
izvairīšanās
pielāgošanās sāncensība kompromiss sadarbība Izturēšanos veidu skaidrojumu sk. nodaļā par konfliktiem (6.2.).
|
|
1.
|
A
|
B
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
A
|
B
|
|
3.
|
|
B
|
A
|
|
|
|
4.
|
|
B
|
|
A
|
|
|
5.
|
B
|
|
|
|
A
|
|
6.
|
A
|
|
B
|
|
|
|
7.
|
A
|
|
|
B
|
|
|
8.
|
|
|
A
|
|
B
|
|
9.
|
A
|
|
B
|
|
|
j ,
|
10.
|
|
|
A
|
B
|
|
I ļ
|
11.
|
|
B
|
|
|
A
|
1
|
12.
|
A
|
|
|
B
|
|
i
|
13.
|
|
|
B
|
A
|
|
j
|
14.
|
|
|
B
|
|
A
|
i ļ
|
15.
|
B
|
A
|
|
|
|
ļ
|
16.
|
|
A
|
B
|
|
|
|
17.
|
B
|
|
A
|
|
|
|
18.
|
|
A
|
|
B
|
|
|
19.
|
B
|
|
|
|
A
|
|
20.
|
|
|
|
B
|
A
|
|
21.
|
|
A
|
|
|
B
|
|
22.
|
|
|
B
|
A
|
|
|
23.
|
B
|
|
|
|
A
|
|
24.
|
|
A
|
|
B
|
|
|
25.
|
|
B
|
A
|
|
|
|
26.
|
|
|
|
A
|
B
|
|
27.
|
A
|
B
|
|
|
|
|
28.
|
|
|
A
|
|
B
|
|
29.
|
B
|
|
|
A
|
|
|
30.
|
|
A
|
|
|
B
|
ļ ■
|
|
Kopējais apvilkto
|
burtu
|
skaits
katrā stabiņā:
|
|
|
126
Saturs
Ievads...................... *..................................................................................................
4
1. Indivīds
organizācijā.................................................................................................
6
1.1.
Individuālpsiholoģiskās īpatnības.......................................................................
6
1.2.
Motivācija...........................................................................................................
8
1.2.1. Maslova vajadzību
hierarhija.......................................................................... 9
1.2.2. Hercberga divu faktoru
teorija......................................................................
10
1.2.3. Alderfera vajadzību
teorija............................................................................ 11
1.2.4. Makklellanda vajadzību
teorija..................................................................... 12
1.2.5. Vruma ekspektāciju
teorija........................................................................... 13
1.2.6. Adamsa taisnīguma teorija............................................................................ 14
2. Vadītājs
līderis......................................................................................................... 15
2.1. Vadītāja
sociālpsiholoģijas funkcijas grupā....................................................... 15
2.2. Potenciāla līdera
psiholoģiskās spējas un īpašības.............................................
17
2.3. Vadītāja personības
ietekme uz viņa darbības efektivitāti.................................. 18
2.4. Vadītājs, vara, ētika un
politika organizācijās.................................................... 22
3. Līderība
un tās teorijas............................................................................................. 25
3.1. Iezīmju teorijas................................................................................................. 25
3.2. Līderības stilu teorijas....................................................................................... 26
3.2.1.
Levina līderības tipoloģija............................................................................ 26
3.2.2.
Biheiviorālās līderības teorijas...................................................................... 29
3.3. Situatīvās
līderības teorijas................................................................................ 32
3.3.1.
Vruma līderības lēmumu pieņemšanas modelis............................................ 32
3.3.2.
Fīdlera līderības teorija................................................................................. 35
3.3.3.
Houza un Evansa teorija.............................................................................. 38
3.4. Transformatīvās
līderības teorijas...................................................................... 39
4. Grupas organizācijā.................................................................................................. 41
4.1. Grupu raksturojošie
psiholoģiskie procesi un parādības.................................... 42
4.2. Grupas attīstības fāzes....................................................................................... 43
4.3. Baiona grupu koncepcija
un organizācijas......................................................... 45
4.4. Organizāciju tipi................................................................................................ 46
5. Komunikācija
un lēmumu pieņemšana organizācijās............................................... 50
5.1. Komunikācija organizācijās.............................................................................. 50
5.2. Starppersonu komunikācija............................................................................... 51
5.2.1. Neverbālā komunikācija.............................................................................. 55
5.2.2. Efektīva klausīšanās..................................................................................... 57
127
128
5.3. Lēmumu pieņemšana organizācijā..................................................................... 59
5.3.1.
Individuālā lēmuma pieņemšana.......... ,....................................................... 59
5.3.2.
Lēmuma pieņemšana grupā.......................................................................... 61
6. Konflikti
organizācijā............................................................................................... 64
6.1. Konflikti indivīda līmenī................................................................................... 64
6.2.
Starppersonu konflikti....................................................................................... 64
6.3. Starpgrupu konflikti.......................................................................................... 69
6.4. Starppersonu un
starpgrupu konfliktu vadīšana................................................. 71
7. Organizācijas
kultūra................................................................................................ 74
7.1. Organizāciju
kultūras līmeņi.............................................................................. 75
7.1.1.
Pamatpieņēmumi.......................................................................................... 76
7.1.2. Vērtības un normas....................................................................................... 80
7.1.3. Organizāciju kultūras
ārējās izpausmes......................................................... 81
7.2. Organizāciju
kultūru klasifikācija...................................................................... 85
7.2.1. Dīla un Kenedija
organizāciju kultūru tipoloģija........................................... 85
7.2.2.
Harisona organizāciju kultūru tipoloģija....................................................... 87
7.2.3.
Konstantīna organizāciju kultūru tipoloģija.................................................. 88
7.3. Organizāciju
kultūras veidošanās, diagnostika un nozīme.................................. 90
7.3.1. Organizāciju kultūras
veidošanās faktori...................................................... 90
7.3.2. Organizāciju kultūras
diagnostika................................................................. 91
7.3.3. Organizācijas kultūras
nozīme...................................................................... 92
8. Organizāciju pilnveidošana....................................................................................... 94
8.1.
Organizāciju pilnveidošanu stimulējošie faktori................................................ 94
8.2.
Pārmaiņu process.............................................................................................. 95
8.3.
Organizāciju pilnveidošanas metodes................................................................ 98
8.3.1. Strukturālās
pilnveidošanas metodes............................................................ 99
8.3.2.
Grupu un indivīda uzvedības pilnveidošanas metodes...............................
100
8.4. Personāla
atlases pilnveidošana....................................................................... 103
Nobeigums.................................................................................................................
107
Izmantotā literatūra..................................................................................................... 112
Vārdnīca..................................................................................................................... 114
Pielikums.................................................................................................................... 119
Viesturs Reņģe
(dz. 1952. a.)
Psiholoģijas doktors, asociētais profesors. No
1984. līdz 1991. gadam vadīja
Psiholoģijas katedru Latvijas Tautsaimniecības
vadītāju un speciālistu kvalifikācijas celšanas institūtā. No 1991. gada Latvijas Universitātes pasniedzējs, lasa lekciju kursus
"Organizāciju psiholoģija" un "Personības psiholoģija". Vairāk nekā 80 publikāciju par psiholoģijas jautājumiem autors. Pēdēja
grāmata -"Psiholoģija.
Personības psiholoģiskās teorijas" (1999).
Katra cilvēka dzīve ir nesaraujami saistīta ar organizācijām. Vieni tajās strada, citi tas
vada, skolēni un studenti ir
topošie organizāciju darbinieki un vadītāji. Visbeidzot, katram nākas vērsties kādā
organizācijā kā apmeklētājam
vai klientam. Ši grāmata ir domāta visiem, kuri grib labāk saprast savas attiecības ar
organizāciju, grāmata par to,
kas notiek organizācijas, ko darīt, lai uzlabotu organizāciju darbu. Tā palīdzēs vadītajiem,
uzņēmējiem, darbiniekiem ar
iniciatīvu un atbildības izjūtu. Grāmata būs noderīga ari kā mācību līdzeklis studentiem. Tajā
ir mēģināts rast atbildes uz
daudziem jautājumiem. Kāpēc cilvēks strādā ? Kāpēc vadītāji rīkojas tieši lā un
ne citādi? Ka veidot attiecības darba un risināt strīdīgus jautājumus? Ka pilnveidot organizāciju, padarīt tās dzīvi saturīgāku
un efektīvāku7
Kredīts uzņēmumiem ir viens no ātrākiem veidiem ka piesaistīt finansējumu https://www.cityfinances.lv/lv/kredits-uznemumiem/
AtbildētDzēst