1.Ievads
Šķiet, ka mūsdienās cilvēce ir aizņemta vēl vairāk kā
jebkad. Bet kā ir ar uzturu? Vai arī to sasteidzam ātri, kaut ko bez baudas
apēdot, un turpinot savas dienas gaitas? Es ceru, ka nē.
Ikdienā ēdnīca ir tā vieta, kas dod ļoti ātru iespēju
tikt pie slitas, sātīgas un garšīgas maltītes.
Šajā prakses atskaitē autors dos iespēju iepazīties ar
vienu no vecākajiem ēdināšanas uzņēmumiem Jelgavā.
Prakses atskaites mērķis ir izpētīt uzņēmuma SIA
„ELEKTRA” nodaļas „ĒDNĪCA” pozīcijas tirgū, novērtēt šī uzņēmuma preču un
pakalpojumu līmeni un vērtību, izanalizēt stiprās puses, vajās puses, draudus
un iespējas, kā arī sniegt secinājumus par uzņēmuma stāvokli.
Kā uzzinu avotus autors darbā izmantoja dažādu autoru
publikācijas par izvēlēto tēmu, tai skaitā mācību grāmatas, privātus pētījumus
un interneta resursus. Vairums fakti iegūti no Centrālās Statistikas Pārvaldes
publikācijām.
2. Tirgzinības iekšējās vides analīze
2.1 Uzņēmuma apraksts
Uzņēmums, kurā autoram bija tirgzinību prakse ir
sabiedrība ar ierobežotu atbildību „Elektra”, tās pamatnodarbošanās ir
elektrodzinēju, starteru un ģeneratoru vai rezerves daļu tirdzniecība.
Uzņēmumam ir vel apakšnodaļa „Ēdnīca”, kas sastāda 40% no kopējiem ieņēmumiem.
SIA „Elektra” tika dibināta 29.05.1992.
2011. Gada pārskats informē, ka uzņēmuma apgrozījums ir
198934LVL un tā peļņa pēc nodokļiem ir 3293LVL, likviditātes koeficients ir
1.64 un aktīvu atdeves koeficients ir 5.31.
SIA „Elektra” „Ēdnīca” nodaļa ir viena no Latvijā
visilgāk eksistējošam sabiedriskās ēdināšanas iestādēm – tās galvenais mērķis
ir sniegt sātīgu maltīti par maksimāli izdevīgu cenu.
Uzņēmums nodarbina vairāk nekā 20 darbiniekus. Tā kā
uzņēmums cīnās par izdevīgāko cenu, vairums darbinieki dzīvo netālu no
uzņēmuma, lai ietaupītu ceļa izmaksas. Ēdnīcas apkalpošanas laiks ir tikai 2,5
stundas(11:20-14:00) un dienā vidēji tiek apkalpoti 230 klienti (vidēji viens
klients ik pēc 40 sekundēm).
Uzņēmums ir sasniedzis sev vēlamo pozīciju tirgu –
līderis zemo cenu sektorā, tagad vadības galvenās rūpes ir uzlabot darba
efektivitāti, lai nezaudētu konkurētspējas priekšrocības.
2.2 Preču apraksts
Ēdnīcā katru darba dienu ir iespējams iegādāties gardu
maltīti par viszemāko cenu Jelgavas pilsētā. Darba dienās klients var
iegādāties šādu sortimentu: Aukstais ēdiens: (Vitamīnu salāti; Puķukāposti ar
krabju nūjiņām; gurķi ar krējumu; paprikas salāti u.c.)porcijas svars: 100g,
vidējā cena: 0,18Ls; Otrais ēdiens: (Sautēta vista ar kartupeļiem, zaļajiem zirnīšiem
un balto mērci; Kurzemes Stroganovs ar kartupeļiem vai griķiem; Cūkgaļas gulašs
ar kartupeļiem vai griķiem; Maltais bifšteks ar kartupeļiem vai griķiem; Plovs
ar cūkas gaļu; Puķukāposti ar rīvmaizi;)porcijas svars: 225g-505g, vidējā cena:
0.9Ls; Saldais ēdiens: (Latvijas krēms ar ķīseli vai pienu; Maizes
zupa)porcijas svars: 130g, vidējā cena: 0,34LV; Dzērieni: (Jāņogu dzēriens,
Augļu sula, Tomātu sula, Jogurts, Kefīrs) glāzes tilpums: 200ml, vidējā cena:
0,19Ls.
Pie kases iespējams iegādāties: Konditorijas
izstrādājumus (Cepumus, Smalkmaizītes, Kūciņas u.c.); Subproduktus (Gaļas
izstrādājumi, salāti, pankūkas u.c.). Uzņēmums piedāvā arī speciālpasūtījumu
veikšanu (Kliņģeri svētkiem utml.), ir iespējams arī rezervēt ēdamzāles telpas
banketiem un citiem sabiedriskajiem pasākumiem.
Mainoties sezonai, ēdnīca dažādo otros ēdienus un
uzkodas. Vasaras beigās parasti tiek piedāvāti tādu jaunumi kā cepti kabači vai
ķirbju putras. Parasti sezonālas ir arī dažāda veida sēņu mērces un aukstās
zupas.
3. Uzņēmuma Svid analīze
3.1 Stiprās puses:
Ilgtermiņa
darbība, pieredze
Ēdnīca eksistē jau kopš padomju laikiem, tas nozīmē, ka
šis uzņēmums ir pieredzējis visu ekonomikas attīstības cikliskumu. Tas dod
patērētājam stabilitātes sajūtu, ļauj iemīlēt produktu un radīt tādu kā
ikdienas rutīnas sastāvdaļu.
Zemākās
cenas tirgū
Šis ir pats spēcīgākais instruments, tas norāda vadības
spēju saimniekot ļoti efektīvi, noturot uzņēmumu rentablu ilgtermiņā. Šeit
lielu lomu spēlē zemās darbaspēka izmaksas, jo uzņēmumam specializējoties uz
specifisku laika posmu, nav jānodarbina darbinieki uz pilnu slodzi. Un 70% no
izejvielām, tiek iepirkts no zemnieku saimniecībām, kas arī palīdz samazināt
izmaksas.
Ļoti
minimālas kredītsaistības
Mainoties ekonomikas attīstības cikliem, uz recesiju (un
tālāk depresiju) esošās kredītsaistības var būt ļoti bīstamas, jo tās pārsvarā
uzņemtas attīstības ciklā, kad valda optimisms par nākotni. Šai sabiedrībai
procentu izmaksas par 2011. gadu sastādīja tikai 271Ls, kas ir minimāls
finansiālais pasliktinājums, ja peļņa pirms nodokļu nomaksas sastāda 5619Ls
(peļņa pieaugtu tikai par 4.8%, ja šie maksājumi nebūtu jāveic).
3.2 Vājās puses:
Novecojusi
tehnika
Vairums aparatūras ir no padomju laika un tā nav energo
efektīva, iespējams, ir arī ergonomiski trūkumi, un, lai uzturētu kārtīgu darba
drošības līmeni, šīs iekārtas var tikt nelietotas uz pilnu jaudu.
Nepietiekams
marketings
Kaut arī ilgtermiņa darbības laiks ir nostiprinājis sev
pastāvīgos klientus, priekš jauniem klientiem noderētu papildus norādījumus
kāpņu telpā, lai tie nezaudētu ticību savām spējām atrast ieeju.
Zīme pie garozas ielas ieejas ir aizaugusi ar vīnstīgām.
Energo
neefektīvas telpas
Telpās ir parastie stikla logi ar koka rāmjiem. Centrālo
apkuri nevar ieslēgt, jo tā sildītu visu ēku un tas nav ekonomiski izdevīgi.
Pašlaik telpu sildīšanai tiek izmantoti divi industriālie 5KW elektriskie
sildītāji. Elektrības izmaksas ir aptuveni 1Ls/stundā, jeb vidusmēra otrā
ēdiena porcija stundā.
3.3 Iespējas:
Telpu paplašināšana
Popularizējot uzņēmumu, pieprasījums
var sākt augt un var būt nepieciešams jauns telpu izkārtojums. Ja palielinātos
ēkas izmantojums, centrālā apkure var palikt rentabla opcija.
Darba laika pagarināšana
Varbūt ir iespējams atrast vēl citu
laika periodu, kur efektīvi var celt apgrozījumu.
Īpašie pasūtījumu popularizēšana
Daudzi klienti nemaz nezin, ka Ēdnīca
piedāvā individuāli pasūtīt kliņģerus, kūkas un pat rezervēt visu, kā banketu
zāli.
Kurjers
Katru dienu var redzēt, ka no viena uzņēmuma atbrauc
vesela grupa cilvēku, vai nebūtu ērtāk digitalizēt ēdienkarti un sadarboties ar
kādu no kurjera dienestiem, lai gala klients varētu pasūtīt un saņemt ēdienus
savā uzņēmumā uz vietas? Pašlaik porcijas līdzņemšanai sastāda tikai 5%-10% no
visām pārdotajām porcijām.
3.4 Draudi:
Straujas
nodokļu likmju svārstības
Lai uzturētu Ēdnīcu rentablu, būs jāmaina biežāk cenas un
tas var satracināt(un pazaudēt) klientus, kas intensīvi plāno budžetu.
Strauja
darbinieku zaudēšana
Ja kāds darbinieks pēkšņi saslimst, rodas pārslodze, kas
palielina iespēju zaudēt vēl darbinieku.
Tehnikas
sabojāšanās
Vecā padomju tehnika var vienu dienu nonākt līdz
nesalabojamam stāvoklim, un jauna tehnika ir ļoti kapitāla ietilpīga un kopš
uzņēmumam nav tik daudz brīvā kapitāla, būs jāuzņemas kredītsaistības.
Eiropas vai Latvijas standartu „laktiņas”
pacelšana.
Var gadīties kad pēc kāda jauna normatīva pieņemšanas,
kāda no Ēdnīcas iekārtām vairs neatbilst noteiktajiem standartiem un ir
obligāti jāmaina, lai turpinātu komercdarbību.
4. Tirgvedības netieši ietekmējošā ārējā vide
Tirgzinības makrovidi veido ārējās vides komponenti, kuri
pozitīvi vai negatīvi ietekmē mārketinga sistēmas vadīšanu. Makrovide veido
ārējās vides apstākļus, kurā atrodas uzņēmums un tai parasti nav konkrēta
virzība uz atsevišķu uzņēmumu. Uzņēmums nevar šos faktorus mainīt, un
lielākoties katrs uzņēmums, kas atrodas šajā vidē, izjūt šo faktoru iedarbību.
(Niedrītis J., 2001.)
4.1 Sociālekonomiskie, demogrāfiskie faktori
Sociālekonomiskie faktori sevī ietver: iedzīvotāju
sociālo stāvokli, valsts valūtas stabilitāti, inflācijas līmeni, iedzīvotāju
pirktspēju, valsts drošību un ekonomisko stabilitāti. Latvijā šie faktori
pēdējos 10 gadus bija kritiskā stāvoklī, taču tagad sociālekonomiskā situācija
valstī uzlabojas. To rāda vairāki makroekonomiskie rādītāji.
Sociālais stāvoklis ir cieši saistīts ar ekonomisko, tāpēc
pazeminoties vienam, arī otrs pazeminās un otrādi. Iedzīvotāju pirktspēja ir
atkarīga no ienākumiem, tiem palielinoties, pirktspēja palielinās. (Ziņojums
par Latvijas..., 2011) Strādājošo neto darba samaksa 2011. gadā, salīdzinot ar iepriekšējo
gadu, pieaugusi par 4,3%, bet pēdējo piecu gadu laikā kopš 2007. gada – par
14,2%.
Latvijas nacionālā naudas vienība ir lats u tā ir ļoti
stabila, tās kurss nav mainījies. Arī ekonomiskie reitingi rāda, ka ārvalstu
investoriem sāk atjaunoties uzticība Latvijas ekonomikai.
Demogrāfiskie faktori sevī ietver: iedzīvotāju skaitu,
apdzīvotības blīvumu, migrācijas tendences un dzimstības/mirstības attiecību.
Salīdzinot ar astoņdesmito gadu beigām, demogrāfiskā situācija Latvijā ir
pasliktinājusies, jo šobrīd visi demogrāfiskie faktori rada negatīvu
tirgvedības vidi lielākajai daļai uzņēmumu Latvijā.
Iedzīvotāju skaits valstī ir viens ir viens no
būtiskākajiem rādītājiem, kas nosaka attīstības potenciālu. Šobrīd Latvijā ir
apmēram 2 miljoni iedzīvotāju, un šim skaitam ir tendence samazināties. Līdz ar
to mazinās patērgātāju skaits un uzņēmumu ražošanas apjoms vairs nav tik daudz
nepieciešams. Vēl viens negatīvs rādītājs Latvijā ir apdzīvotības blīvums.
Latvijā iedzīvotāji ir ļoti nevienmērīgi izvietojušies, 60 kilometru rādiusā ap
galvaspilsētu dzīvo puse no valsts iedzīvotājiem. Iedzīvotāju skaits lauku
apvidos samazinās. Tas skaidrojams ar darba trūkumu. Arī migrācijas tendences
Latvijā ir negatīvas, migrācijas saldo ir negatīvs jau gadiem. Tas nozīmē, ka
no valsts izbrauc vairāk cilvēku masas, nekā iebrauc. (Ziņojums par Latvijas...,
2011) 2011. gadā migrācijas saldo ir -7112, tas nozīmē, ka viena gada laikā no
Latvijas iebraukušo un izbraukušo kopskaits ir negatīvs. Tas samazina kopējo
iedzīvotāju skaitu valstī, tāpēc vietējais pieprasījums nepieaug. Vēl viens
faktors, kas būtiski samazina iedzīvotāju skaitu valstī ir negatīvais
dzimstības saldo – tas nozīmē, ka valstī mirst vairāk cilvēku, kā dzimst.
Sabiedrībai noveco. (Ziņojums par Latvijas..., 2011) 2011. gadā Latvijā
piedzima 19219, bet nomira 30040 personas.
Kā redzams, vairums demogrāfiskie faktori priekš Latvijas
uzņēmēja ir negatīvi. Lai arī situācija sāk pamazam uzlaboties, progress notiek
ļoti lēni. Var paiet gadu desmiti, līdz demogrāfiskā situācija sasniegs
astoņdesmito gadu nogales līmeni. Kā jau tik iepriekš minēts, demogrāfiskie
faktori ies cieši saistīti ar sociālekonomiskajiem, tāpēc pozitīvas norises
ekonomiskajā vidē noteikti arī nesīs labākus rezultātus demogrāfiskajos
rādītājos.
4.2 Ekonomiskā vide
Pēdējā dekāde Latvijas ekonomika ir bijusi īpaši
cikliska. No 2004. gada līdz pat 2008. gada pirmajai pusei Latvijā bija
visstraujāk augošā ekonomika visā Eiropas Savienībā, 2006. gadā pat sasniedzot IKP
pieaugumu 12,2%. Šai laikā galvenais izaugsmes stimuls bija būtisks privātā
patēriņa un investīciju pieaugums, kas lielāko tiesu balstījās uz nozīmīgu ārvalstu
kapitāla ieplūdi. 2008. Un 2009. gadā, globālās finanšu krīzes rezultātā
apstājoties, ārējā kapitāla ieplūdei Latvijā iestājās recesija. Recesijas laikā
iekšzemes kopprodukts (IKP) saruka par 25%. 2009. gadā Latvija piedzīvoja
visstraujāko ekonomijas kritumu starp Eiropas Savienības valstīm: 18% apmērā.
Lai nacionalizētu grūtībās nonākušo Parex banku un stabilizētu finanšu sektoru,
Latvijas Saņēma Eiropas Komisijas, Starptautiskā Valūtas fonda, Pasaules
Bankas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un vairāku ES dalībvalstu
sniegtu aizdevumu 7,5 miljardi EUR apmēra. 2011. gada nogalē tika veiksmīgi
noslēgta SVF/EF palīdzības programma, kuras trīs gadu darbības laikā gan valsts
gan privātajā sektorā ir paveikts liels darbs iekšējās un ārējās
nesabalansētības mazināšanā. (Valsts finanšu vadība, 2012)
Pēc smagā finansiālā kritiena Latvija nu jau kādu laiku
ir atgriezusies uz izaugsmes ceļa.2011. gada Latvijas tautsaimniecības izaugsme
ir bijusi straujāka nekā plānots iepriekš, līdz ar to kļūstot par vienu no
visātrāk augošajām ekonomiskām ES dalībvalstu vidū. Pēc 2011. gada pēdējā ceturkšņa
datiem Latvija ieņēma pirmo vietu ES ekonomiskas izaugsmes līgā, krietni
apsteidzot Baltijas kaimiņvalstis. Ja 27 ES valstis 2011. gadā iekšzemes
kopprodukts (IKP) palielinājās vidēji par 1,5%, tad Latvijā 2011. gadā
salīdzinājumā ar 2010. gadu IKP palielinājās par 5,5%, liecina Centrālās
statistikas pārvaldes dati. 2011. gadā IKP faktiskās cenās sasniedza 20,15
miljardus EUR. IKP uz vienu Latvijas iedzīvotāju 2011. gadā bija 9764 EUR.
(Iekšzemes kopprodukts, 2011.)
Pozitīvo izaugsmi veicināja visas nozares, izņemot
nekustamo īpašumu un finanšu operāciju nozares. Gada lielākais pieaugums bija
būvniecības nozarē, kas gada kopumā pieauga par 12,4% (Latvijas ekonomika,
2012)
5. Tirgvedības tieši ietekmējošā ārējā vide
Marketinga mikrovide ir spēki, kas tieši iedarbojas uz
uzņēmumu un tā spējām darboties tirgū. Tie ir elementi, ar kuriem uzņēmums
atrodas nepārtrauktā mijiedarbībā, pietam uzņēmums var ietekmēt šīs
mijiedarbības saturu un raksturu. Tā sevī ietver iespējas, kas dod spēju
uzņēmumiem darboties. Mikrovide sevī ietver: preces pircējus, konkurentus,
piegādātājus un starpniekus. (Armsa B., 2007)
5.1 Piegādātāji
Piegādātāji ir uzņēmumi, kas nodrošina uzņēmumu (un arī
tā konkurentus) ar resursiem, konkrētu preču vai pakalpojumu ražošanai. Pētot piegādātājus,
vispirms vēlams pievērst uzmanību šādiem raksturlielumiem:
·
Piegādājamo produktu izmaksas;
·
Produktu kvalitātes garantijas;
·
Līgumsaistību izpildes punktualitāte;
·
Piegādes apjomu un termiņu ievērošana. (Armsa B., 2007)
SIA „Elektra” ir dažādi piegādātāji, pastāvīgākie ir SIA
„Dobeles dzirnavnieks” un SIA „GUTTA sulas”. Gaļas izstrādājumus un kartupeļus
piegādā dažādas zemnieku saimniecības. Uzņēmums neslēdz ilgtermiņa piegādes
līgumus, lai uzturētu konkurenci piegādātāju vidū. Aparatūras remonta detaļas
gandrīz vienmēr ir jau noliktavā, bet, ja nav, tad tās tiek pasūtītas no
dažādiem Krievijas piegādātājiem.
5.2 Pircēji
Pircēji ir vissvarīgākais mārketinga elements, jo pa
viņiem risinās pats būtiskākās jautājums – prece tiks pārdot vai nē? Pircēju
velmju apmierināšana ir pats būtiskākais tirgvedības jautājums. Viņu izpēte
ļauj labāk uzzināt, kādu preci pārsvarā pircēji izvēlēsies, uz kādu
tirdzniecības apjomu ir nepieciešams virzīties. Cik lielā mērā pircēji dod
priekšroku šī uzņēmuma produktam un par cik var paplašināt pircēju skaitu.
Tāpēc katram uzņēmuma ir svarīgi noteikt savu mērķa auditoriju, lai produkts
tirgū tiktu veiksmīgi realizēts. Taču vel viens būtisks jautājums – Kas ir
pircējs, kas patērētājs? (Kotlers F., 2007) Patērētājs ir persona, kas būs
produkta gala lietotājs. Pircējs ir persona, kas pērk Jūsu preci. Protams, ir
loti bieži kad pajārētājs ir arī pircējs, taču var būt arī savādāk, piemēram,
zīdainis un dzīvnieks gandrīz vienmēr būs tikai patērētājs. Katram uzņēmējam ir
jāapmierina gan pircēja, gan patērētāja vēlmes, jo mērķis ir pārdot produktu,
lai gūtu peļņu.
SIA „ELEKTRA” „ĒDNĪCA” ir specializējusies uz
pusdienlaika piedāvājumu un tās mērķa auditorija ir zemu līdz vidēju ienākumu
darbinieki, kas meklē sātīgu maltīti par maksimāli izdevīgu cenu. Visbiežākie
klienti nāk no šādām sabiedrībām:
SIA „Binders”
SIA „IGATE”
Jelgavas
ūdens
Jelgavas
domes pašvaldības policija
5.3 Konkurenti
Konkurenti ir uzņēmumi, kas darbojas noteikta mērķtirgū
un veic mārketinga darbības, lai pircēju piesaistītu piedāvātajam produktam.
(Mārketings, 56 lpp.)
Konkurenti ir svarīgs mārketinga elements, kas ir jāpēta,
jo tieši tie ir tas, kas nosaka kritērijus, kurus mūsu uzņēmumam ir
nepieciešamas pārspēt, lai nodrošinātu labāku pircēju vajadzību apmierināšanu,
lai pircēji uzticētos uzņēmumam un tā produktiem. Konkurence ir svarīga brīvās
tirgus ekonomikas priekšnosacījums, jo tā nodrošina produktu nepārtrauktu
uzlabošanas procesu, kas dod klientam izvēli. Konkurence visu laiku pastāv
kustībā un ir dinamiska. (Armsa B., 2007)
Klienta piesaistē ir četri noteicoši faktori:
·
Produkcijas kvalitāte – Ēdināšanas uzņēmumā ir jāveic
ļoti daudz preventīvi pasākumi, lai uzturētu kvalitātes standartus. Publiskās
ēdināšanas nozare ir viena ir viena no riskantākajām nozarēm, jo ir cieši
saistītas ar cilvēka organismu.
·
Vide – Klientam ir svarīgi justies labi maltītes
uzņemšanas brīdi. Nepareizs apgaismojums, dizains vai lieki trokšņi var novest
pie klienta zaudēšanas. Mūsu uzņēmumā ir plašas un vienkāršotas padomju stila
ēkas.
·
Cena – Šajos finansiāli strauji mainīgajos laikos ir labi
uzturēt zemas cenas, tas rastu drošības sajūtu klientā, ka tas vienmēr būs
spējīgs pusdienot par izdevīgu cenu. Tas arī raisītu pieradumu, kas varētu
nākotnē kompensēt nelielu cenas augumu. Cenas SIA ”ELEKTRA” „ĒDNĪCA” ir zemākās
Jelgavā.
·
Jaunievedumi – Publiskajās ēstuvēs ir svarīgi atjaunot
ēdienkarti, lai klients vienmēr varētu izmēģināt ko jaunu (vai vismaz jau
aizmirst pa veco).
Jelgavā kopā ir ap 35 nozares konkurenti, lielākie no
tiem ir SIA „Rosība ZS” un SIA „Vita Mārkets”
5.4 Konkurentu vispārēja izvērtēšana
Iezīmes
|
SIA „Elektra” „Ēdnīca”
|
Jelgavas Gaļas nams
(SIA „Rosība ZS”)
|
Ņamma
(SIA „Vita Mārkets”)
|
Vieta
|
Industriālais rajons
|
Pilsētas centrs, maziņš parks
iestādes priekšpusē.
|
Industriālais rajons
|
Darbalaiks
|
11:30-14:00
|
8:00-19:00
|
8:00-21:00
|
Auto novietošana
|
Ērti, daudz vietas, bet piebraucamais
ceļš ir ļoti bedrains – bojā auto.
|
Vidējas grūtības, grūti izbraukt sastrēgumstundā.
Ja pārpildīts, jāliek pagalmā.
|
Ļoti ērti
|
Iekštelpas, vide
|
Plašas, vienkāršas.
|
Pašauras, bet ar labu skatu uz parku.
Modīga sienu apdare.
|
Nesen modernizētas, gaišas telpas.
|
Produktu sortiments
|
Zupas, otrie ēdieni, saldie, dzērieni,
uzkodas, kulinārija, īpašie pasūtījumi, banketu zāles rezervācija.
|
Zupas, otrie ēdieni, saldie,
dzērieni, uzkodas,
Ļoti liels gaļas sortiments.
Mazumtirdzniecības pārtikas veikals.
|
Zupas, otrie ēdieni, saldie, dzērieni,
uzkodas, liels picu sortiments, kokteiļi, suši
|
Vidējās cenas:
Otrais ēdiens ar piedevām (mērces, kartupeļi, griķi, rīsi, u. c.)
|
0.9Ls
|
1.3Ls
|
2Ls
|
Vidējās cenas:
Dzērieniem
|
0.18
|
0.25
|
0.40
|
Uz vietas/līdzņemšanai attiecība
|
95/5
|
40/60
|
95/5
|
konkurētspējas
priekšrocības
|
Lētākā cena
Ilgtermiņa darbība
|
Pamatā ZS
Specializācija uz gaļu.
Zīmols
|
Franšīzes modelis
|
Autora subjektīvais komentārs
|
Vislabākās cenas Jelgavā, ēdiens ir
gards un sātīgs. Vide ir padomju stila, bet tas neuztrauc, jo zini, ka par
savu naudu dabūsi vislielāko vērtību.
|
Garšīgākie desu salāti Jelgavā. Gaļas
dažādība uzrunās jebkuru gaļas mīli. Šajā uzņēmumā es biežāk pērku
līdzņemšanai nekā ēdu uz vietas.
|
Ēdieni ir garšīgi, bet cenas ir pārāk
nedraudzīgas. Kartupeļi vien maksā 0.6-0.7Ls.
|
(Autora veiktais pētījums prakses laikā, 2012)
Kā redzams SIA „ELEKTRA” ir ļoti īss darba laiks – tā ir
specializācija, kas noteikti palīdz koncentrēt efektivitāti darbaspēka
lietošanā, kas noved mūs pie zemākajām cenām Jelgavas publiskās ēdināšanas
nozarē. Uz vietas/ līdzņemšanas attiecība saglabājas nemainīga starp SIA „Vita
Mārkets” un SIA „Elektra” „Ēdnīca”, kamēr SIA „Rosība ZS” vairāk nodarbojas ar
produktu pārdošanu, kas domāts līdzņemšanai, tāda darbība ir derīga, jo telpas
ir mazas dēļ dārgās nomas maksas pilsētas centrā. Katrai no sabiedrībām ir
savas unikālas konkurētspējas priekšrocības.
6. Secinājumi un priekšlikumi
6.1 Secinājumi
·
Uzņēmuma unikalitāte ir īsais darba laiks –
specializācija, apkalpošana tikai 2.5 stundas, tas dod iespēju nodarbināt
darbiniekus mazāk kā astoņas stundas dienā, kas savukārt samazina izmaksas un
klients iegūst pašu labāko cenu tirgū.
·
Ilgtermiņa darbība tirgū dod iespēju būt atpazīstamam
gandrīz netērējot kapitālu reklāmām.
·
Ēdināšanas nozarē ir ļoti sīva konkurence, ja vēlme tur
konkurēt, labāk atrast nišu.
·
Ja spēj uzturēt uzņēmumu rentablu arī pie viszemākajām
tirgus cenām, tad pieaug iespēja noturēt rentablu uzņēmumu ilgtermiņā.
6.2 Priekšlikumi
·
Veikt energo auditu, lai varētu izplānot, kā ekonomiskāk
nosiltināt telpas.
·
Iznomāt liekās telpas, iegūtos brīvos līdzekļus novirzot
telpu modernizēšanai
·
Plašāk reklamēt pakalpojumu „Banketu zāle”
·
Digitalizēt ēdienkarti un sadarboties ar kādu no
kurjerpasta kompānijām, lai klientam būtu iespēja pasūtīt visas porcijas uz
savu uzņēmumu.
·
Piedāvāt savu produktu kolektīvās iepirkšanās portālos
7. Izmantotā literatūra
1. Armsa
B., Vietējais mārketings. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 144.lpp.
2. Beļčikovs
J., Praude V. Mārketings. Rīga: Zvaigzne ABC, 1992. 282lpp.
3.
Google maps [tiešsaiste]:
Aviācijas 8d, Jelgava, LV-3002 [skatīts 16.08.2012.]. Pieejams: https://maps.google.com/
4. Iekšzemes
kopprodukts: [tiešsaiste]: Rīga: Centrālā statistikas pārvalde, 2012 [skatīts
04.10.2012] Pieejams: http://csb.gov.lv/
5. Kotlers
F., Mārketings No A līdz Z. Rīga: Jumava, 2007. 204. Lpp.
6.
Latvijas darba tirgus [tiešsaiste]: Rīga: SIA
Latvijas Tālrunis [skatīts 16.08.2012.]. Pieejams:
7. Latvijas
ekonomika: [tiešsaiste]: Rīga: SIA Latvijas Tālrunis, 2012 [skatīts 05.10.2012]
8.
Lursoft [tiešsaiste]:
2011. gada SIA ELEKTRA finanšu rādītāji [skatīts 16.08.2012.]. Pieejams: http://www.lursoft.lv (Maksas
pakalpojums)
9. Niedrītis
J. E. Mārketings. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2001. 272. Lpp.
10. Valsts
finanšu vadība: [tiešsaiste]: Rīga: Valsts kase 2011 [skatīts 28.09.2012]
Pieejams: kase.gov.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru