Sava referāta
tēmu esmu izvēlējusies ‘’Administratīvā atbildība un administratīvie pārkāpumi’’. Administratīvās tiesības pieder pie publiskās tiesību nozares, kas
izceļas no valdības administratīvo biroju darbības. Valdības biroju darbība var
būt likumu veidošana, lēmumu spriešana vai arī specifiskas regulējošas
sapulces. Kā tiesību nozare, administratīvās tiesības nodarbojas ar valdības
lēmējinstanču regulēšanu. Administratīvās tiesības ļoti spēcīgi paplašinājās
20. gadsimtā, jo likumdošanas instances visapkārt pasaulei veidoja aizvien
vairāk valdības biroju, kas regulēja aizvien kompleksākus sociālus, ekonomiskus
un politiskus cilvēka dzīves momentus. Administratīvās tiesības ir saistītas
arī ar citām tiesību nozarēm, kā piemēram konstitucionālām tiesībām, darba
tiesībām, administratīvā procesa tiesībām, civiltiesībām, krimināltiesībām un
citām tiesību nozarēm.
Referāta mērķi
ir:
·
izpētīt administratīvās atbildības un
administratīvo pārkāpumu jēdzienu;
·
administratīvās atbildības principi;
·
noskaidrot administratīvo pārkāpumu veidus;
Lai sasniegtu darbā izvirzītos mērķus apskatīšu terminus administratīvais
pārkāpums un administratīvā atbildība. Lai sekmīgāk to varētu izdarīt,
iepazīšos ar terminu administratīvās tiesības un nedaudz to aprakstīšu,
noskaidrošu, kuras personas tiek sauktas pie administratīvās atbildības un
gadījumus, kad personas netiek sauktas pie administratīvās atbildības.
Darbā izmantošu tiesību aktus, grāmatas un rakstus, bet kā galveno avotu ņemšu Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksu.
1. Administratīvās tiesības.
Administratīvās tiesības
(administrative rights)- tiesības, kas regulē sabiedriskās attiecības valsts
pārvaldīšanas procesā.[1]
Administratīvajās tiesībās
izpildvarai tiek pievērsta īpaša uzmanība, tomēr jāņem vērā, ka izpildvaras
darbību regulē arī konstitucionālās tiesības. Konstitucionālo un administratīvo
tiesību atšķirība ir to regulēšanas priekšmetā. Konstitucionālās tiesības
pamatā regulē izpildvaras sistēmas izveidošanas kārtību, bet administratīvās
tiesības- šo konstitucionālo tiesību izveidotās sistēmas. Administratīvo
tiesību nozīmīgāko daļu veido nevis izpildvaras darbības regulējums, bet gan
attiecību regulējums starp izpildvaras (publiskās administrācijas)
institūcijām, kuras īsteno valsts pārvaldīšanu (administratīvās darbības), un
privātpersonām, kas ir nozīmīgākais administratīvo tiesību regulējuma aspekts.
Tāpat būtisku administratīvo tiesību daļu veido publiskās administrācijas
institūciju darbības īstenotā kontrole, ieskaitot arī administratīvo tiesu
darbību.[2]
Pēc autora ieskata,
administratīvās tiesības var definēt kā publisko tiesību nozari, kuru regulē
publiskās administrācijas institūciju attiecībās ar privātpersonām likumos
noteiktos ietvaros īstenoto administratīvo darbību un pār šo darbību īstenoto
kontroli. No minētā izriet, ka
administratīvo tiesību uzdevums ir radīt apstākļus publiskās administrācijas
optimālai administratīvai darbībai, vienlaikus nodrošinot privātpersonu
aizsardzību pret administrācijas patvaļu
un dodot iespēju tām īstenot savas tiesības un brīvības ar publisko
administrāciju saistītajās jomās. Administratīvo tiesību izpētes objekts ir arī
pašpārvaldes institūciju vieta publiskās administrācijas institūciju sistēmā un
privātpersonas statuss attiecībās ar šīm publiskās administrācijas
institūcijām.[3]
2.
Administratīvās atbildības jēdziens.
Administratīvā atbildība (administrative responsibility)-
fiziskās personas vai amatpersonas atbildība valsts priekšā par administratīvo
pārkāpumu, t. i., par prettiesisku darbību vai bezdarbību, kura apdraud valsts
vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, cilvēktiesības, pilsoņtiesības vai noteiktu
pārvaldes kārtību par kuru likumā vai normatīvajos aktos ir paredzēts lietot
administratīvo piespiešanu. [4]
12.pants. Vecums, ar kuru iestājas administratīvā
atbildība
Pie administratīvās atbildības saucamas personas, kuras līdz administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdim sasniegušas četrpadsmit gadu vecumu.[5]
Pie administratīvās atbildības saucamas personas, kuras līdz administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdim sasniegušas četrpadsmit gadu vecumu.[5]
Administratīvā pārkāpuma procesa tiesības regulē
administratīvā pārkāpuma lietu izskatīšanu, kuras rezultātā personai par
administratīvo tiesību normā aizsargātu administratīvi tiesisko attiecību
pārkāpumu tiek piemērots administratīvais sods un iestājas administratīvā
atbildība.[6]
1.2. Administratīvās atbildības principi.
Administratīvajai atbildībai ir raksturīgi vairāki principi:
1.
tā iestājas tikai par prettiesisku darbību un uzvedību;
tā nedrīkst iestāties par personas domām vai jūtām, kas atrodas neizpaustā
stāvoklī, respektīvi, nevienu nevar saukt pie atbildības par to, ko viņš domā;
2.
tā paredzēta tikai par tiesībpārkāpēja patiesu un
likumos noteiktā kārtībā pierādītu vainu- bez vainas nav juridiskās, tai
skaitā- administratīvās atbildības;
3.
tai jābūt tiesiskai- administratīvā atbildība iestājas
tikai tajos gadījumos, kurus regulē administratīvo tiesību normas;
4.
tai jābūt lietderīgai- administratīvā soda veidu un
smaguma pakāpi nosaka, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma bīstamību, kaitīgumu,
pārkāpēja personību;
5.
tai jābūt taisnīgai- administratīvās atbildības apjomam
jābūt samērīgam ar notikušo pārkāpumu, tā smagumu;
6.
tai jāspēj nodrošināt soda neizbēgamību par izdarīto
administratīvo tiesībpārkāpumu- neviens administratīvo tiesību pārkāpums nevar
palikt bez soda.[7]
1.3. Personas, kuras saucamas pie administratīvās
atbildības.
14.pants. Amatpersonu
atbildība
Amatpersonas ir saucamas pie administratīvās atbildības par
administratīvajiem pārkāpumiem, kas saistīti ar pastāvošo noteikumu
neievērošanu pārvaldes kārtības, valsts un sabiedriskās kārtības, vides un
iedzīvotāju veselības aizsardzības sfērā, kā arī ar citu noteikumu
neievērošanu, kuru izpildes nodrošināšana ietilpst viņu dienesta pienākumos.
14.1
pants. Juridisko personu atbildība
Šajā kodeksā un pašvaldību domju izdotajos saistošajos
noteikumos īpaši paredzētajos gadījumos par administratīvajiem pārkāpumiem pie
atbildības ir saucamas juridiskās personas. Personas, kuras veic komercdarbību,
bet nav juridiskās personas, par administratīvajiem pārkāpumiem atbild tāpat kā
juridiskās personas.
15.pants. Karavīru un
citu disciplinārajiem reglamentiem (nolikumiem) pakļauto personu atbildība par administratīvajiem
pārkāpumiem
Par administratīvo pārkāpumu, kas izdarīts ārpus aktīvā
dienesta pienākumu pildīšanas, karavīru sauc pie administratīvās atbildības uz
vispārīgiem pamatiem, bet par administratīvo pārkāpumu, ko karavīrs izdarījis,
pildot aktīvā dienesta pienākumus, viņu sauc pie disciplinārās atbildības.
Minētās personas, kuras ir izdarījušas administratīvos
pārkāpumus, var pakļaut administratīvai aizturēšanai, bet tām nevar piemērot
administratīvo arestu.
Citas personas, uz kurām attiecas disciplinārie reglamenti
vai speciālie nolikumi par disciplīnu, izņemot šā panta pirmajā daļā norādītās
personas, šajos reglamentos vai nolikumos paredzētajos gadījumos par
administratīvajiem pārkāpumiem ir disciplināri atbildīgas, bet pārējos
gadījumos - administratīvi atbildīgas uz vispārīgiem pamatiem.
16.pants. Ārvalstu
pilsoņu un bezvalstnieku atbildība
Ārvalstu pilsoņi un bezvalstnieki Latvijas teritorijā
saucami pie administratīvās atbildības uz tādu pašu noteikumu pamata kā
Latvijas Republikas pilsoņi, ja šis kodekss neparedz citādi. Jautājumu par
atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, ko Latvijas teritorijā izdarījuši
ārvalstu pilsoņi, kuri saskaņā ar spēkā esošajiem Latvijas Republikas likumiem
un starptautiskajiem līgumiem nav pakļauti Latvijas Republikas
administratīvajai jurisdikcijai, izšķir diplomātiskā ceļā.
1.4. Gadījumi, kad personas nav saucamas pie
administratīvās atbildības.
17.pants. Galējā nepieciešamība
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kaut arī tā izdarījusi šajā kodeksā vai citos normatīvajos aktos, kas nosaka administratīvo atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, paredzētu darbību, ja tā rīkojusies galējās nepieciešamības stāvoklī, tas ir, lai novērstu briesmas, kas draud valsts vai sabiedriskajai kārtībai, īpašumam, pilsoņu tiesībām un brīvībām, noteiktajai pārvaldes kārtībai, ja šīs briesmas konkrētajos apstākļos nav bijis iespējams novērst ar citiem līdzekļiem un ja nodarītais kaitējums ir mazāks nekā novērstais.
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kaut arī tā izdarījusi šajā kodeksā vai citos normatīvajos aktos, kas nosaka administratīvo atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, paredzētu darbību, ja tā rīkojusies galējās nepieciešamības stāvoklī, tas ir, lai novērstu briesmas, kas draud valsts vai sabiedriskajai kārtībai, īpašumam, pilsoņu tiesībām un brīvībām, noteiktajai pārvaldes kārtībai, ja šīs briesmas konkrētajos apstākļos nav bijis iespējams novērst ar citiem līdzekļiem un ja nodarītais kaitējums ir mazāks nekā novērstais.
18.pants. Nepieciešamā aizstāvēšanās
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kaut arī tā izdarījusi šajā kodeksā vai citos normatīvajos aktos, kas nosaka administratīvo atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, paredzētu darbību, ja tā rīkojusies nepieciešamās aizstāvēšanās stāvoklī, tas ir, aizsargājot no prettiesiska apdraudējuma valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības, noteikto pārvaldes kārtību, tādējādi nodarīdama apdraudētājam kaitējumu, bet nepārkāpdama nepieciešamās aizstāvēšanās robežas.
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kaut arī tā izdarījusi šajā kodeksā vai citos normatīvajos aktos, kas nosaka administratīvo atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, paredzētu darbību, ja tā rīkojusies nepieciešamās aizstāvēšanās stāvoklī, tas ir, aizsargājot no prettiesiska apdraudējuma valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības, noteikto pārvaldes kārtību, tādējādi nodarīdama apdraudētājam kaitējumu, bet nepārkāpdama nepieciešamās aizstāvēšanās robežas.
19.pants. Nepieskaitāmība
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kas prettiesiskas darbības vai bezdarbības laikā atradusies nepieskaitāmības stāvoklī, tas ir, nav varējusi apzināties savu darbību vai to vadīt hroniskas gara slimības, pārejošu gara darbības traucējumu, plānprātības vai citāda slimīga stāvokļa dēļ.[8]
Pie administratīvās atbildības nav saucama persona, kas prettiesiskas darbības vai bezdarbības laikā atradusies nepieskaitāmības stāvoklī, tas ir, nav varējusi apzināties savu darbību vai to vadīt hroniskas gara slimības, pārejošu gara darbības traucējumu, plānprātības vai citāda slimīga stāvokļa dēļ.[8]
3.
Administratīvā pārkāpuma jēdziens.
9.pants. Administratīvā pārkāpuma jēdziens
Par administratīvo pārkāpumu
atzīstama prettiesiska, vainojama (ar nodomu vai aiz neuzmanības izdarīta)
darbība vai bezdarbība, kura apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu,
pilsoņu tiesības un brīvības vai noteikto pārvaldes kārtību un par kuru likumā
paredzēta administratīvā atbildība.[9]
Administratīvais pārkāpums ir
prettiesiska darbība, par kuru ir paredzēta atbildība.[10]
Cilvēku darbības sastāv no viņu
rīcībām. Rīcība ir galvenais cilvēku attiecību elements, kurā izpaužas personu
daudzveidīgās īpašības- gan labas, gan sliktas, attieksme pret realitāti,
problēmā, apkārtējiem cilvēkiem. Rīcībai tiesisko attiecību jomā ir divējāda
nozīme. Lielākā daļa personu rīcību ir tiesiskās rīcības, t. i., darbības, kas
atbilst likumu un citu tiesību normu prasībām. Tiesiskās rīcības pretstats ir
prettiesiskā rīcība, t. i., darbība, kas neatbilst tiesību normām. Prettiesiskā
rīcība izpaužas tiesību pārkāpumos. Jebkurš atsevišķs tiesībpārkāpums ir
konkrēts: to veic konkrēta persona noteiktā vietā un laikā, tas neatbilst
noteiktai tiesību normai.
Tiesību pārkāpums ir sabiedriski
bīstams nodarījums, kas pārkāpj intereses, kuras tiek aizsargātas ar tiesību
normām, un līdz ar to nodara kaitējumu sabiedriskajām un personīgajām
interesēm, kā arī noteiktajai tiesību kārtībai. No šīs definīcijas izriet
vismaz divas būtiskas pazīmes, kas raksturo tiesību pārkāpumu- tas ir
sabiedriski bīstams pārkāpums, un tajā izpaužas kaitējuma nodarīšana
sabiedrībai. Kaitējuma raksturojums atšķiras pēc vairākām pazīmēm: tam var būt
materiālais vai morālais raksturojums, tas var būt izmērojams vai neizmērojams,
vairāk vai mazāk nozīmīgs, to var vai nevar atjaunot, to var izjust atsevišķa
persona, personu grupa vai sabiedrība kopumā. [11]
3.1. Administratīvā pārkāpuma pazīmes.
Administratīvo pārkāpumu raksturo
četras pazīmes:
1. sabiedriskā
bīstamība- likumdevējs normatīvajā aktā ir noteicis, kāda rīcība ir atzīstama
par sabiedrībai bīstamu (pēc būtības administratīvie pārkāpumi īpaši neatšķiras
no kriminālpārkāpumiem. Likumdevējs šajā gadījumā ir nošķīris sodāmus
pārkāpumus, par kuriem atbildība vienā gadījumā iestājas saskaņā ar
Krimināllikumu, bet otrā gadījumā- ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksu, par iedalījuma pamatu izmatojot sabiedriskās bīstamības pakāpi, kas
administratīvajiem pārkāpumiem ir zemāka);
2. prettiesiskums-
nodarījums ir paredzēts normatīvajā aktā. Jābūt neapstrīdamai norādei
normatīvajā aktā, jo administratīvā atbildība var tikt piemērota tikai
atbilstoši likumā noteiktajam, proti, var piemērot valstisko piespiešanu par
administratīvo pārkāpumu tikai uz likuma pamata un likumā noteiktajā kārtībā;
3. vainīgums-
persona tiek saukta pie administratīvās atbildības, ja izdarītajā nodarījumā
tik konstatēta tās vaina;
4. sodāmība-
par administratīvo pārkāpumu tiek atzīts tāds pārkāpums, par kura izdarīšanu ir
paredzēta administratīvā atbildība.[12]
3.2. Administratīvā pārkāpuma sastāvs.
Administratīvais pārkāpums var
tikt uzskatīts par tādu, ja ir konstatēts tā sastāvs- objekts, objektīvā puse,
subjekts un subjektīvā puse.
·
Objekts- tas pret ko ir vērsts pārkāpums.
Objekts tiek noteikt konkrētos tiesību avotos, paredzot administratīvā soda
piemērošanas iespēju. Formulējot objektu tas tiek noteikt kā vispārīgs vai
konkrēts vai tiešs.
·
Objektīvā puse- raksturo to, kā izdarīts dotais
tiesībpārkāpums. Šeit ir konstatējama
pārkāpuma izdarīšanas norise, maksimāli tuvinoties tam stāvoklim, tai
situācijai, kas bija objektīvi restaurējot pagātnē notikušo. Ļoti būtiski ir
noskaidrot, kad noticis tiesībpārkāpums. Precīzi fiksētais tiesībpārkāpuma
izdarīšanas laiks sasistās ar tiesību akta izvēli[13],
uz kura pamata un atbilstoši kuram var piemērot atbildību. Tas ir jautājums par
to, vai dotais tiesību akts vai atsevišķa tā norma rīcību atzīst par
prettiesisku un paredz atbildības piemērošanu.
·
Subjekts- persona, kas izdarījusi
tiesībpārkāpumu. Saskaņā ar tiesību aktos noteikto ir iespējams nosaukt
sekojošus subjektus:
1.
Fiziska persona (indivīds, amatpersona); svarīgi- vai
persona ir rīcībspējīga un sasniegusi administratīvās atbildības vecumu.
Daudzos gadījumos jāņem vērā īpaša procedūra, lai vispirms saņemtu atļauju
saukšanai pie administratīvās atbildības;
2.
Privāto tiesību juridiska persona (uzņēmējsabiedrība);
svarīgi- atbildības subjekts ir juridiska persona. Taču šai aspektā ir svarīgs
reģistrācijas brīdis, ar kuru tiek noteikts juridiskas personas statuss, līdz
ar to pienākums būt par atbildības subjektu;
3.
Subjekts, kas nav iekļaujams nevienā no iepriekšējiem;
(sabiedriskās organizācijas dibinātāji līdz organizācijas reģistrācijai, ja
šāda organizācija ir uzsākusi darbību un pārkāpusi tiesību aktos neteikto).
·
Subjektīvā puse- vaina un motīvs, kas raksturo
fiziskas personas kā tiesībpārkāpuma izdarītāja psihes un gribas aspekts kopumā
ar iekšējo dzinuli, kas nobriedināja gatavību veikt tiesībpārkāpumu. [14]
Motīvs papildus raksturo subjektīvo pusi, atsedzot to iekšējos pamudinājumus,
iekšējos spēkus, kas nobriedina un virza personu uz tiesībpārkāpumu. Vienlaikus
esot pierādītiem visiem tiesībpārkāpuma elementiem var apgalvot, ka ir
tiesībpārkāpums un līdz ar to ir pamats administratīvās atbildības
piemērošanai.[15]
3.3. Administratīvā pārkāpuma vainas formas.
1.
Ja pārkāpums izdarīts apzinoties, ka pārkāpj, ignorē
tiesību aktā noteikto, izprot un apzinās ka šādas rīcības rezultātā tiks
pārkāpta noteiktā kārtība, tiks aizskartas ar tiesību aktu aizsargātās
likumīgās tiesības vai intereses, vai iestāsies citas negatīvas sekas (psihes
aspekts), un ja persona ir izdarījusi visu no tās atkarīgo, lai nelabvēlīgas
sekas iestātos (gribas aspekts), tad vainas forma ir nodoms.
2.
Ja personai būtu jāapzinās, ka tiek pārkāpts tiesību
aktā noteiktais, bet tā ir vieglprātīgi pieļāvusi, ka nelabvēlīgas sekas
neiestāsies vai arī cerējusi, ka tās varēs novērst, bet to nav izdarījusi, tad
vainas forma ir neuzmanība.[16]
3.4. Administratīvo pārkāpumu veidi.
1.
Administratīvie pārkāpumi darba un iedzīvotāju
veselības aizsardzībā 41.-46.2 pants
2.
Administratīvie pārkāpumi pret īpašumu 47.-50.1 pants
3.
Administratīvie pārkāpumi vides, vēstures un kultūras
pieminekļu aizsardzībā 51.-89.6 pants
4.
Administratīvie pārkāpumi rūpniecībā, elektriskās un
siltuma enerģijas izmantošanā standartizācijā un metroloģijā 90.- 99. pants
5.
Administratīvie pārkāpumi lauksaimniecībā. Veterināro
un pārtikas aprites prasību pārkāpšana 100.-108.5 pants
6.
Administratīvie pārkāpumi transportā, ceļu un sakaru
nozarē 109.- 149.2 pants
7.
Administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē 149.3-
149.39 pants
8.
Administratīvie pārkāpumi būvniecībā, pilsoņa dzīvokļa
tiesību ievērošanā, dzīvokļu un komunālajā saimniecībā un labiekārtošanā 150.-
154. pants
9.
Administratīvie pārkāpumi tirdzniecības, pakalpojumu
sniegšanas un finanšu jomā 155.- 166.1 pants
10.
Administratīvie pārkāpumi komercdarbībā 166.2-
166.8 pants
11.
Administratīvie pārkāpumi patērētāju tiesību
aizsardzības jomā 166.9- 166.26 pants
12.
Administratīvie pārkāpumi korupcijas novēršanas jomā
166.27- 166.34 pants
13.
Administratīvie pārkāpumi maksātspējas jomā 166.35-
166.36 pants
14.
Administratīvie pārkāpumi, kas apdraud sabiedrisko
kārtību 167.- 174.5 pants
15.
Administratīvie pārkāpumi, kas apdraud noteikto
pārvaldes kārtību 175.- 201.1 pants
16.
Administratīvie pārkāpumi preses un citu masu
informācijas jomā 201.2- 201.9 pants
17.
Administratīvie pārkāpumi muitas jomā 201.10-
201.25 pants
18.
Administratīvie pārkāpumi valsts valodas lietošanas
jomā 201.26- 201.37 pants
19.
Administratīvie pārkāpumi, kuros izpaužas necieņa pret
tiesu 201.39- 201.42 pants
20.
Administratīvie pārkāpumi valsts simbolikas lietošanā
201.43- 201.45 pants
21.
Administratīvie pārkāpumi iesniegumu, sūdzību un
priekšlikumu izskatīšanā valsts un pašvaldību institūcijās 201.46-
201.48 pants
22.
Administratīvie pārkāpumi izglītības un sporta jomā
201.49- 201.66 pants
Secinājumi.
1.
Administratīvās tiesības ir nepieciešamas, lai regulētu
sabiedriskās attiecības valsts pārvaldes procesā.
2.
Pie administratīvās atbildības saucamas personas, kuras
pārkāpuma izdarīšanas brīdī sasniegušas četrpadsmit gadu vecumu.
3.
Administratīvā atbildība ir prettiesiska darbība vai
bezdarbība, kas apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu,
cilvēktiesības, pilsoņtiesības vai noteiktu pārvaldes kārtību par kuru likumā
vai normatīvajos aktos ir paredzēts lietot administratīvo piespiešanu.
4.
Neviens administratīvais pārkāpums nevar palikt
nesodīts.
5.
Ir gadījumi, kad persona nav saucama pie
administratīvās atbildības- galējā nepieciešamība, nepieciešamā aizstāvēšanās,
nepieskaitāmība.
6.
Administratīvais pārkāpums ir prettiesiska, vainojama
(ar nodomu vai aiz neuzmanības izdarīta) darbība vai bezdarbība, kura apdraud
valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības vai
noteikto pārvaldes kārtību un par kuru likumā paredzēta administratīvā
atbildība.
7.
Administratīvajam pārkāpumam ir četras pazīmes-
sabiedriskā bīstamība, prettiesiskums, vainīgums, sodāmība.
8.
Administratīvais pārkāpums var tikt uzskatīts par tādu,
ja ir konstatēts tā sastāvs- objekts, objektīvā puse, subjekts un subjektīvā
puse.
9.
Administratīvajam pārkāpumam ir divas vainas formas-
nodoms un neuzmanība.
10.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir uzskaitīti
23 administratīvo pārkāpumu veidi.
1.
Izmantoto
avotu un literatūras saraksts
Tiesību akti:
1.
07.12.1984. likums "Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodekss" (Ziņotājs, 51, 20.12.1984.) [stājas spēkā 01.07.1985.] ar
grozījumiem, kas izsludināti līdz 20.01.2011.
Grāmatas:
2.
Administratīvā atbildība, Latvijas tirgotāju
asociācija, 2004., -140.lpp
3.
Juridisko terminu vārdnīca; latviešu- angļu, angļu- latviešu,
Kamene, 2000., -265.lpp
4.
Načisčionis J., Administratīvās tiesības: monogāmija,
2002., -191.lpp
5.
Stuska A., Administratīvās tiesības, otrais
papildinātais izdevums, Rīga, 2009., -352.lpp
Tiesu prakse, prakses
materiāli:
6.
2011.gada 14.marta spriedums Nr.A-01853-11/39 lietā par
administratīvo pārkāpumu ceļu satiksmē-
http://www.tiesas.lv/files/AL/2011/03_2011/14_03_2011/AL_1403_raj_A-01853-11_39.pdf (Resurss apskatīts 29.03.2011.)
7.
2010.gada 2.septembra spriedums Nr.A-02554-10/6 lietā
par būves patvaļīgu būvniecību un par Gulbenes pilsētas domes Administratīvās
komisijas 2008.gada 25.novembra lēmuma Nr.D15 Nr.243
atcelšanu-http://www.tiesas.lv/files/AL/2010/09_2010/02_09_2010/AL_0209_raj_A-02554-10_6.pdf
(Resurss apskatīts 29.03.2011.)
1.
Pielikums
NORAKSTS
Lieta Nr.A420539010
A01853-11/39
SPRIEDUMS
Latvijas
tautas vārdā
Rēzeknē
2011.gada 14.martā
Administratīvā rajona tiesa
šādā sastāvā: tiesnesis S.Linkevičs
piedaloties pieteicējai I.S.,
atbildētāja Rēzeknes pilsētas pašvaldības pusē
pieaicinātās iestādes Rēzeknes pilsētas Domes pašvaldības policijas pārvaldes
pārstāvim A.S.,
atklātā tiesas sēdē izskatīja administratīvo lietu I.S., personas kods /personas kods/, pieteikumā par Rēzeknes
pilsētas Domes pašvaldības policijas pārvaldes priekšnieka 2010.gada 7.janvāra
lēmuma Nr.05 atcelšanu.
Aprakstošā
daļa
[1] 2009.gada
30.novembrī plkst.20.00 Rēzeknes pilsētas Domes pašvaldības
policijas pārvaldes inspektors sastādīja administratīvā
pārkāpuma protokolu – paziņojumu
Nr.780110168 par to, ka transportlīdzeklis RENAULT ar valsts reģistrācijas numuru
/reģistrācijas numurs/ tika novietots stāvēšanai Pulkveža Brieža ielā
Rēzeknē, neievērojot Ministru kabineta 2004.gada 29.jūnija noteikumu Nr.571
„Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk –
Ceļu satiksmes noteikumi) 135.11.punkta (aizliegts apstāties un stāvēt 326.ceļa
zīmes darbības zonā) prasības. Par minēto pārkāpumu, par kuru atbildība
paredzēta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk –
LAPK) 149.10 panta piektās daļas 11.punktā, transportlīdzekļa vadītājam
uzlikts naudas sods Ls 30 apmērā (turpmāk – sākotnējais lēmums). Nepiekrītot
sākotnējam lēmumam I.S. to apstrīdēja.
[2] Ar Rēzeknes pilsētas Domes
pašvaldības policijas
pārvaldes priekšnieka
2010.gada 7.janvāra lēmumu Nr.05 sākotnējais lēmums
atstāts negrozīts.
[3] Nepiekrītot Rēzeknes pilsētas Domes pašvaldības
policijas pārvaldes
priekšnieka 2010.gada 7.janvāra lēmumam Nr.04 (turpmāk
– Lēmums), I.S. (turpmāk arī pieteicēja) iesniedza pieteikumu Administratīvajā
rajona tiesā, kurā lūdza Lēmumu atcelt, jo administratīvais pārkāpums tika
konstatēts pie tolaik nedarbojošās
326.ceļa zīmes. Otrkārt, Rēzeknē, Dārzu ielas un Pulkveža Brieža ielas
krustojumā (virzienā uz Atbrīvošanas aleju) ir uzstādītas divas 326.ceļa zīmes
(viena darbojas, otra ir aizlīmēta). Sarunā ar Rēzeknes pilsētas Domes
Saimniecības pārvaldes vadītāju tika noskaidrots, ka minētajā krustojumā
2009.gada 30.novembrī nebija pabeigti remontdarbi, kā arī vēl nav uzstādīts
luksofors. Pēc šīs sarunas dažu dienu laikā krustojumā parādījās jauna 326.ceļa
zīme, kas pašlaik darbojas un atbilst Latvijā obligāto
standartu un normatīvu prasībām un ir skaidri saredzama un saprotama, otra
326.ceļa zīme, kas pašlaik nedarbojas, nav skaidri saredzama.
Pieteicējas
rīcībā ir 2009.gada 30.novembra foto uzņēmumi, kas apliecina, ka 2009.gada
30.novembrī veiktais administratīvais pārkāpums tika konstatēts tieši pie
pašreiz nedarbojošās 326.ceļa zīmes (pašlaik zīme ir aizlīmēta).
[4] Rēzeknes pilsētas
Domes pašvaldības policijas
pārvalde (turpmāk –
atbildētāja) tiesai iesniegtajos rakstveida
paskaidrojumos norāda, ka pieteikums nav pamatots, jo valsts akciju sabiedrības „Latvijas valsts
ceļi” Latgales reģiona Rēzeknes nodaļa 2010.gada 11.februāra atbildē uz
atbildētājas pieprasījumu apliecina, ka Rēzeknē, Pulkveža Brieža ielas un Dārzu
ielas krustojumā virzienā uz Atbrīvošanas alejas pusi, ielas labajā pusē virs
luksofora uzstādītā 326.ceļa zīme
2009.gada 30.novembrī atbilda LVS
77-2 „Ceļa zīmes”: 6.1.15.punktā noteiktajām uzstādīšanas prasībām, ka
sabiedrības ar ierobežotu atbildību „CKDD” izstrādātā ceļa zīmes uzstādīšanas
shēma tika saskaņota valsts akciju sabiedrības „Latvijas valsts ceļi” Latgales
reģiona Rēzeknes nodaļā 2009.gada 20.novembrī. Līdz ar to Rēzeknē,
Pulkveža Brieža ielas un Dārzu ielas krustojumā (virzienā uz
Atbrīvošanas alejas pusi) uzstādītā 326.ceļa zīme, kas bija spēkā uz 2009.gada
30.novembri, atbilda Latvijā obligāto standartu un normatīvo aktu prasībām.
[5] Pieteicēja tiesas sēdē uzturēja prasījumu saskaņā ar pieteikumā
norādīto motivāciju.
[6] Atbildētājas pārstāvis tiesas sēdē pieteikumu
neatzina, pamatojoties uz Lēmumā un rakstveida paskaidrojumos tiesai norādīto
argumentu pamata.
Motīvu
daļa
[7] Tiesa, noklausoties atbildētājas pārstāvja paskaidrojumus,
izvērtējot lietas apstākļus un lietā esošos pierādījumus, secina, ka pieteikums
ir nepamatots un noraidāms.
[8] Pieteikums iesniegts par Lēmumu, ar kuru atstāts
spēkā lēmums par administratīvā soda Ls 30 apmērā piemērošanu par
administratīvo pārkāpumu, atbildība par kuru paredzēta LAPK 149.10panta piektās
daļas 11.punktā. Saskaņā ar LAPK 149.10panta piektās daļas 11.punktu par
stāvēšanu 326.ceļa zīmes darbības zonā uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam
trīsdesmit latu apmērā.
Atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu 135.11.punkta
prasībām aizliegts apstāties un stāvēt 326.ceļa zīmes darbības zonā.
Tādējādi, lai
personu sauktu pie administratīvās atbildības atbilstoši minētajai LAPK normai,
nepieciešams konstatēt, ka persona nav ievērojusi Ceļu satiksmes noteikumu
135.11.punkta prasības.
[9] Lietā nav strīda par to, ka pieteicēja 2009.gada
30.novembrī plkst.20.00
transportlīdzekli RENAULT ar valsts
reģistrācijas numuru /reģistrācijas
numurs/ bija novietojusi stāvēšanai Pulkveža Brieža ielā Rēzeknē (iepretī
Rēzeknes 2.vidusskolai).
Lietā pastāv strīds par to, vai pieteicēja bija
novietojusi transportlīdzekli stāvēšanai Rēzeknē (iepretī Rēzeknes
2.vidusskolai) 326.ceļa zīmes darbības zonā. Līdz ar to tiesai ir jānoskaidro, vai pieteicēja ir pārkāpusi Ceļu
satiksmes noteikumu 135.11.punkta prasības, kādi pierādījumi to apstiprina.
[10] Saskaņā ar LAPK 243.panta pirmo daļu pierādījumi
administratīvā pārkāpuma lietā ir jebkuri fakti, uz kuru pamata institūcijas
(amatpersonas) likumā noteiktajā kārtībā nosaka administratīvā pārkāpuma
esamību vai neesamību, pie administratīvās atbildības sauktās personas vainu un
citus apstākļus, kam ir nozīme lietas pareizā izlemšanā.
Saskaņā ar LAPK 243.panta otro daļu šos faktus
citastarp konstatē ar protokolu par administratīvo pārkāpumu, ar tās personas
paskaidrojumiem, kuru sauc pie 3 administratīvās atbildības, ar liecinieku
liecībām un citiem dokumentiem, kā arī pārkāpumus fiksējošiem tehniskiem
līdzekļiem (braukšanas ātruma noteikšanas mērierīces, mērierīces alkohola
koncentrācijas noteikšanai izelpotajā gaisā, foto, video u.tml.).
Tātad par pierādījumiem administratīvā pārkāpuma lietā
var kalpot protokoli, personas paskaidrojumi, policijas darbinieku ziņojumi,
citi dokumenti, notikuma vietas fotogrāfijas.
[11] Tiesa lietā konstatē šādus pierādījumus:
[11.1] 2009.gada 30.novembra administratīvā pārkāpuma
protokols – paziņojums
Nr.780110168 par LAPK 149.10 panta piektās daļas
11.punktā paredzētā pārkāpuma izdarīšanu (lietas 5.lapa).
[11.2] Notikuma vietā uzņemtās fotogrāfijas (lietas
15.lapa).
[11.3] Valsts akciju sabiedrības „Latvijas valsts ceļi”
Latgales reģiona Rēzeknes nodaļas 2010.gada 11.februāra atbilde Nr.4.6.1-17, ka
Rēzeknē, Pulkveža Brieža ielas un Dārzu ielas krustojumā virzienā uz
Atbrīvošanas alejas pusi, ielas labajā pusē virs luksofora uzstādītā ceļa zīme
326 (uz 2009.gada 30.novembri) atbilda LVS 77-2 „Ceļa zīmes”: 6.1.15.punktā
noteiktajām uzstādīšanas prasībām, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību
„CKDD” izstrādātā ceļa zīmes uzstādīšanas shēma tika saskaņota VAS „Latvijas
valsts ceļi” Latgales reģiona Rēzeknes nodaļā 2009.gada 20.novembrī (lietas
14.lapa).
[12] Pieteicēja kā uz savu rīcību attaisnojošu un
administratīvo atbildību
izslēdzošu apstākli pieteikumā ir norādījusi to, ka
326.ceļa zīme Rēzeknē, Dārzu ielas un Pulkveža Brieža ielas krustojumā
(virzienā uz Atbrīvošanas aleju) ir uzstādīta
pārāk augstu un nav skaidri saredzama, turklāt minētajā krustojumā ir
uzstādītas divas 326.ceļa zīmes, no kurām viena nedarbojās (bija aizklāta), un
pārkāpums tika konstatēts tieši pie nedarbojošās zīmes, līdz ar to Lēmums ir
atceļams. Tādējādi tiesai ir jāpārbauda vai pieteicēja ir izdarījusi
administratīvo pārkāpumu.
[13] Ceļu satiksmes likuma 38.panta pirmā daļa noteic,
ka satiksmi uz ceļiem
organizē ar ceļa zīmēm, ceļa apzīmējumiem, luksoforiem,
transporta un gājēju plūsmas nožogojumiem un citiem tehniskajiem līdzekļiem,
kas atbilst Latvijā obligāto standartu un citu normatīvu prasībām.
Ceļu satiksmes likuma 19.panta pirmā daļa noteic, ka
ceļu satiksmes dalībniekiem
ir jāpilda šā likuma, Ceļu satiksmes noteikumu un citu
normatīvo aktu prasības, kas nosaka ceļu satiksmes dalībnieku pienākumus,
jāpilda policijas darbinieku un to personu norādījumi, kuras pilnvarotas
regulēt satiksmi, kā arī jāievēro luksoforu signālu, ceļa zīmju un ceļa
apzīmējumu prasības.
Ceļu satiksmes noteikumu 4.punktā noteikts, ka ceļu
satiksmes dalībniekiem jāizpilda šo noteikumu un citu normatīvo aktu prasības,
kas nosaka ceļu satiksmes dalībnieku pienākumus un jāievēro luksoforu signālu,
ceļa zīmju un ceļa apzīmējumu prasības. Savukārt no Ceļu satiksmes noteikumu
34.punkta izriet, ka transportlīdzekļa vadītājam, braucot pa ceļiem, kā arī pa
citām vietām, kurās iespējama transportlīdzekļu braukšana, jāievēro šo
noteikumu un citu ceļu satiksmi reglamentējošu normatīvo aktu prasības.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu 282.punktu
aizlieguma zīmes nosaka vai atceļ noteiktus ceļu satiksmes ierobežojumus.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu 290.punktu 326.ceļa zīmes darbība attiecas
uz to ceļa pusi, kurā tā uzstādīta. Savukārt atbilstoši šo noteikumu
291.punktam 326.ceļa zīmes darbība ir spēkā no tās uzstādīšanas vietas līdz
tuvākajam krustojumam aiz zīmes, bet, ja krustojuma nav, – līdz 519.zīmei. Zīmes darbības zona
nebeidzas vietās, kur uz ceļa izbrauc no blakus teritorijas (pagalma,
stāvvietas, degvielas uzpildes stacijas, uzņēmuma u.tml.), un vietās, kur ceļu
šķērso vai 4no tā atzarojas lauku ceļš, meža ceļš vai cits tamlīdzīgs ceļš,
pirms kura nav uzstādītas attiecīgas priekšrocības zīmes.
Valsts akciju sabiedrības „Latvijas Valsts ceļi”
Latgales reģiona Rēzeknes nodaļa vēstulē Nr.4.6.1-17 apliecina, ka (2009.gada 30.novembrī) 326.ceļa zīme
Rēzeknē, Pulkveža Brieža un Dārzu ielas krustojumā virzienā uz
Atbrīvošanas aleju bija uzstādīta atbilstoši LVS standarta prasībām un
saskaņojot ar Valsts akciju sabiedrības „Latvijas Valsts ceļi” Latgales reģiona Rēzeknes
nodaļu, kā arī tās uzstādīšanas shēma 2009.gada 20.novembrī tika saskaņota.
[14] Izvērtējot lietā esošos materiālus, kā arī ņemot
vērā apstākli, ka atbilstoši valsts akciju sabiedrības „Latvijas valsts ceļi”
Latgales reģiona Rēzeknes nodaļas sniegtajai informācijai 326.ceļa zīme, par
kuras prasību neievērošanu pieteicēja saukta pie administratīvās atbildības,
tika uzstādīta neilgi pirms pārkāpuma (uzstādīšanas shēma saskaņota 2009.gada
20.novembrī), tiesa secina, ka pieteicēja izskatāmajā gadījumā pārkāpumu ir
pieļāvusi aiz neuzmanības, taču tas pieteicēju neatbrīvo no atbildības. Turklāt
tiesa norāda, ka, ievērojot apstākli, ka pārkāpuma izdarīšanas laikā minētajā
krustojumā tika veikti remontdarbi, pieteicējai bija jābūt īpaši piesardzīgai
un pastiprināti jāpievērš uzmanība remontdarbu vietā uzstādītajām ceļa zīmēm.
Nav pamatots pieteicējas iebildums, ka pārkāpums
konstatēts pie nedarbojošās
ceļa zīmes, jo no lietā esošajiem pierādījumiem
konstatējams, ka pārkāpuma konstatēšanas brīdī Rēzeknē, Pulkveža Brieža un Dārzu ielas krustojumā, virzienā uz
Atbrīvošanas aleju darbojās 326.ceļa zīme, kas bija uzstādīta atbilstoši LVS
standarta prasībām un pieteicējai šīs zīmes prasības bija jāievēro. Izskatāmajā
gadījumā nav nozīmes apstāklim, ka pāris dienas vēlāk minētajā krustojumā tika
uzstādīta cita ceļa zīme. Turklāt tiesa norāda, ka minētajā krustojumā ir
intensīva satiksme, līdz ar to pieteicējas pārkāpumu, neievērojot 326.ceļa
zīmes prasības, nevar atzīt par maznozīmīgu.
Ievērojot iepriekš minēto, tiesai nepastāv šaubas, un tā uzskata par pierādītu, ka
pieteicēja ir izdarījusi administratīvo pārkāpumu, atbildība par kuru paredzēta
LAPK 149.10panta piektās daļas 11.punktā, un atbildētāja ir pareizi
kvalificējusi pieteicējas izdarīto administratīvo pārkāpumu un noteikusi sodu
par šo pārkāpumu.
[15] Saskaņā ar LAPK 22.pantu administratīvais sods
tiek piemērots, lai personu, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu,
audzinātu likumu ievērošanas un sadzīves noteikumu cienīšanas garā, kā arī, lai
tiklab tiesību pārkāpējs, kā arī citas personas neizdarītu jaunus pārkāpumus.
Samērīguma princips nosaka, ka labumam, ko sabiedrība
iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa
tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai
tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības
labumu (Administratīvā procesa likuma 13.pants). Izvērtējot soda samērīgumu,
jāņem vērā, ka jebkādi personas tiesību ierobežojumi pieļaujami tikai nolūkā
sasniegt likumdevēja noteikto mērķi.
Saskaņā ar LAPK 32.panta pirmo daļu sodu par
administratīvo pārkāpumu uzliek ietvaros, ko nosaka normatīvais akts, kurā
paredzēta atbildība par izdarīto pārkāpumu, stingrā saskaņā ar šo kodeksu un
citiem aktiem par administratīvajiem pārkāpumiem. LAPK 149.10panta piektās
daļas 11.punkts nosaka, ka par
apstāšanos 326.ceļa zīmes darbības zonā uzliek naudas sodu transportlīdzekļa
vadītājam trīsdesmit latu apmērā.
Pieteicējai piemērots administratīvais sods – naudas sods Ls 30 apmērā (lietas
5.lapa).
Ievērojot, ka LAPK 149.10panta piektajā daļā likumdevējs
ir noteicis konkrētu sodu, papildus lietderības apsvērumi, nosakot pieteicējai
sodu, atbildētājai nebija jāizdara un sods atzīstams par samērīgu.
[16] Apkopojot iepriekš minēto, tiesa atzīst, ka
Rēzeknes pilsētas Domes pašvaldības policijas pārvaldes priekšnieka 2010.gada
7.janvāra lēmums Nr.05 ir tiesisks un pamatots, bet pieteikums par tā atcelšanu
ir nepamatots un noraidāms.
Rezolutīvā
daļa
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma
246.-251.pantu, 289.-290.pantu,
291.panta pirmo daļu, Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 286.panta pirmās daļas 1.punktu tiesa
nosprieda:
atstāt
negrozītu Rēzeknes pilsētas Domes pašvaldības policijas
pārvaldes priekšnieka 2010.gada 7.janvāra lēmumu Nr.05, bet I.S. pieteikumu
noraidīt.
Spriedumu var pārsūdzēt divdesmit dienu laikā no sprieduma sastādīšanas
dienas Administratīvajā apgabaltiesā, iesniedzot apelācijas sūdzību
Administratīvās rajona tiesas Rēzeknes tiesu namā.
Tiesnesis (paraksts) S.Linkevičs
NORAKSTS PAREIZS
Administratīvās rajona tiesas
tiesnesis______________________ S.Linkevičs
Rēzeknē, 2011.gada 14.martā.[18]
NORAKSTS
Lieta Nr.A42782008
A2554-10/6
SPRIEDUMS
Latvijas tautas vārdā
Rīgā 2010.gada
2.septembrī
Administratīvā
rajona tiesa šādā sastāvā:
tiesnese
E.Apīne,
piedaloties
pieteicēja – akciju sabiedrības (A/S) „Mitrāns” – pārstāvim V.B.,
atbildētāja pusē
pieaicinātās Gulbenes novada domes pilnvarotajai pārstāvei I.S.,
atklātā tiesas
sēdē izskatīja administratīvo lietu A/S
„Mitrāns” (reģistrācijas numurs
40003325776)
pieteikumā par Gulbenes pilsētas domes Administratīvās komisijas 2008.gada
25.novembra
lēmuma Nr.D15 Nr.243 atcelšanu.
Aprakstošā daļa
[1] Ar Gulbenes pilsētas domes Administratīvās
komisijas 2008.gada 25.novembra lēmumu
Nr.D15 Nr.243 (turpmāk arī – Lēmums) (lietas 6.lapa) A/S „Mitrāns” (turpmāk arī
– pieteicējs) saukts pie administratīvās
atbildības saskaņā ar Latvijas
Administratīvā pārkāpumu kodeksa (turpmāk – LAPK) 152.panta otro daļu par
patvaļīgu būvniecību.
[2]
Pieteicējs pieteikumā norāda, ka Lēmums
ir nepamatots un lūdz to atcelt (lietas 3.lapa).
Administratīvā
pārkāpuma lietā nav pierādījumu, ka pieteicējs ir pieslēdzies pie pilsētas
virsūdeņu kanalizācijas caurules
/adrese/ un Lēmumā nav norādīts, kādus Būvniecības likuma un Vispārīgo
būvnoteikumu nosacījumus pieteicējs ir
pārkāpis. Tas ir pretrunā ar Administratīvā procesa likuma 67.panta otrās daļas
7.punkta prasībām. Nepastāvot nepārprotamam administratīvā akta pamatojumam,
nevar noteikt sodu un saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 74.panta pirmās
daļas 3.punktu šāds akts nav spēkā.2006.gada 3.maijā Gulbenes pilsētas dome
pieteicējam norādīja, ka līdz 2006.gada 1.jūnijam ir jāsaved kārtībā teritorija
nekustamajā īpašumā /adrese/, ko
pieteicējs izdarīja,
vienlaikus
ierokot zemē divas caurtekas, ko pēc Lēmuma pieņemšanas demontēja.
[3] 2009.gada 29.janvārī Administratīvajā rajona tiesā
saņemti Gulbenes pilsētas domes (turpmāk
arī – atbildētājs) rakstveida
paskaidrojumi, kuros atbildētājs uzskata
Lēmumu par
likumīgu un pamatotu (lietas 14.lapa). Atbildētājs paskaidro, ka pieteikumā pats pieteicējs ir norādījis, ka
saukts pie atbildības par patvaļīgās būvniecības veikšanu. Patvaļīgās
būvniecības jēdziena skaidrojums ir dots Būvniecības likuma un Vispārīgo
būvnoteikumu tekstā. Var piekrist, ka atbildētājs
nav norādījis šo
normatīvo aktu pantus un punktus, taču tas nedod pamatu teikt, ka Lēmumā
nav tiesību
normu uzskaitījuma vai pamatojuma. Papildus atbildētājs norāda, ka pirms Lēmuma
pieņemšanas pieteicējam Gulbenes pilsētas domes būvvalde ir sūtījusi vēstuli,
kurā izskaidrojusi, kā izpaužas patvaļīgā būvniecība, Tā kā pieteicējs
nereaģēja, tad tika pieņemts Lēmums. Savukārt caurteku
demontāža
norāda, ka pieteicējs Lēmumam piekrīt.
[4] Tiesas sēdē
pieteicējs pieteikumu uzturēja un norādīja, ka Lēmums ir nepamatots un atceļams. Paskaidroja, ka pieteicējam
piederošajam zemes gabalam, kurā bija izvietotas caurtekas, ir apgrūtinājumi,
ko noteica pašvaldība, taču pašvaldība tos pieteicējam nav uzrādījusi, tāpēc
zemes gabals nav sakārtots. Nekādus būvdarbus zemes gabalā nav veikuši.
[5] Atbildētāja
pārstāve tiesas sēdē pieteikumu neatzina par pamatotu, atsaucoties uz Lēmumā un
rakstveida paskaidrojumā norādīto.
Motīvu daļa
[6] Tiesa,
uzklausot procesa dalībnieku paskaidrojumus, iepazīstoties ar rakstveida
paskaidrojumiem un pārbaudot lietas materiālus, atzīst, ka pieteikums ir
pamatots un apmierināms.
[7] Ar Lēmumu
pieteicējs saukts pie administratīvās atbildības par LAPK 152.panta otrās daļas
pārkāpumu, t.i., „par būves patvaļīgu būvniecību uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no simt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz piectūkstoš latiem”.
LAPK 272.pants
noteic, ka „institūcijai (amatpersonai), izskatot administratīvā pārkāpuma
lietu, jānoskaidro, vai ir izdarīts administratīvais pārkāpums, vai attiecīgā
persona ir vainīga tā izdarīšanā, vai šo personu var saukt pie administratīvās
atbildības, vai ir atbildību mīkstinoši un pastiprinoši apstākļi, vai ir
nodarīts mantisks zaudējums, kā arī jānoskaidro citi apstākļi, kam ir nozīme
lietas pareizā izlemšanā”.
Tātad atbildētajam
bija pienākums nodrošināt administratīvo pārkāpumu lietvedību, veicot lietas
apstākļu noskaidrošanu saskaņā ar procesuālo un materiālo tiesību normām ne
tikai par pārkāpuma būtību, bet arī par procesuālo normu ievērošanu, kā arī
tādu apstākļu pārbaudi, kas nepieļauj administratīvā pārkāpuma lietvedību. Ar
lietā esošajiem pierādījumiem –
administratīvā pārkāpuma protokolu Nr.PA341983
(lietas 16.lapa), Gulbenes pilsētas domes būvvaldes 2008.gada 9.jūlijā
sastādītu
pārbaudes aktu (lietas 18.-19.lapa),
pieteicēja rakstveida iesniegumiem iestādei, kuros norāda, ka darbus pieteicējs
paveicis labi un caurteka pilda savu funkciju
(lietas 20.-23.lapa) – tiesa atzīst par pierādītu pieteicēja vainu,
veicot patvaļīgus būvdarbus zemes gabalā
/adrese/. Savukārt pieteicēja pārstāvja tiesas sēdē sniegtie
paskaidrojumi un argumenti liecina par vēlmi izvairīties no atbildības un savas
vainas noliegšanu. Tomēr, pārbaudot
pierādījumus, tiesa konstatē, ka pārkāpums ir fiksēts 2008.gada
9.jūlijā, bet Lēmums pieņemts 2008.gada 25.novembrī. Līdz ar to tiesa uzskata
par
nepieciešamu
pārbaudīt, vai atbildētājs ir ievērojis LAPK 37.pantā noteikto administratīvā soda uzlikšanas termiņu –
četri mēneši no pārkāpuma atklāšanas dienas.
[8] Kā norādījis
Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments, administratīvais
sods uzliekams noteikta termiņa ietvaros no brīža, kad tiek konstatēts
(atklāts), ka persona ir izdarījusi konkrētu pārkāpumu, proti, izdarījusi
darbības, par kurām ir paredzēta administratīvā atbildība. Taču, lai atzītu, ka
personas konkrētās darbības, kas ir atklātas, ir administratīvais pārkāpums,
iestādei ir nepieciešams ievākt ziņas, noskaidrot faktus, kas izdarāms
saprātīga termiņa robežās (sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu
departamenta 2007.gada 4.janvāra spriedumu lietā Nr.SKA-10/2007 11.punktu).
Augstākās tiesas
Senāta Administratīvo lietu departaments
arī norādījis, ka par pārkāpuma atklāšanas dienu uzskatāma diena, kurā
kompetenta institūcija, t.i., institūcija, kuras kompetencē ietilpst lietvedība
(protokola sastādīšana, lietas izskatīšana) lietās par noteiktiem
administratīviem pārkāpumiem, ir ieguvusi informāciju par attiecīgo pārkāpumu
(sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2007.gada
14.jūnija sprieduma lietā Nr.SKA-280/2007
9.punktu) Ievērojot minēto, tiesai jānoskaidro, kad iestāde ieguva
pietiekamu informāciju par pieteicēja iespējamajiem pārkāpumiem, proti, kad
atklāja darbības, kuras pēc nepieciešamo ziņu ievākšanas un faktu
noskaidrošanas varētu kvalificēt pēc noteikta administratīvā pārkāpuma sastāva.
Senāts savā praksē ir norādījis, ka „[..]
jēdziens „atklāšanas diena” ir tulkojams kā diena, kad iestāde
sastādījusi administratīvā pārkāpuma protokolu vai pieņēmusi lēmumu uzsākt
administratīvā pārkāpuma lietvedību”
(Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2009.gada
2.marta spriedums lietā Nr.SKA-006/2009 10.-14.punkti).
[9] Lietas
materiālos kā pierādījumu atbildētājs ir iesniedzis Gulbenes pilsētas domes
būvvaldes 2008.gada 9.jūlijā sastādītu pārbaudes aktu, kurā konstatēts, ka
„nekustamajā īpašumā /adrese/, kadastra
Nr./kadastra numurs/ uzsākta virsējo ūdeņu kolektora būvniecība, kas saistīta
ar esošo grāvju aizbēršanu. Būvniecības veikšanai nav izstrādāts būvprojekts un
nav izsniegta būvatļauja” un pieteicējai uzdots pārtraukt patvaļīgo būvniecību
(lietas 18.-19.lapa).Tātad patvaļīgās būvniecības faktu ir konstatējusi
pašvaldības būvinspektore, ievērojot Būvniecības likuma 30.pantā piešķirto
kompetenci ir veikusi īpašuma apsekošanu un sastādījusi atzinumu jeb pārbaudes
aktu. Administratīvā pārkāpuma protokols pieteicējai par LAPK 152.panta otrās daļas pārkāpumu ir sastādīts 2008.gada
19.novembrī (lietas 16.lapa).Vērtējot lietas apstākļus kopsakarā ar augstāk
norādītajām Senāta atziņām, tiesa
secina, ka
izskatāmā administratīvā pārkāpuma lieta no citiem gadījumiem atšķiras ar to,
ka tā ir ierosināta būvniecības jomā, proti, ar patstāvīgu tiesisko regulējumu
pārkāpumu konstatēšanai.
Būvniecības
likuma 30.panta pirmā daļa noteic, ka būvinspektoram ir tiesības apskatīt un
pārbaudīt būves, ieiet tajās, apsekot tās, pieprasīt paskaidrojumus un
Vispārīgajos būvnoteikumos paredzētos dokumentus, kā arī lūgt uz būvuzņēmēja
vai būvētāja rēķina atbrīvot telpas, padarot tās pieejamas, un atsegt būvju
daļas, lai varētu pārbaudīt uzbūvēto konstrukciju, ja konstatētas nedrošuma
pazīmes.
Minētā panta
otrā daļa noteic, ka par katru pārbaudi būvinspektors dod atzinumu un, ja
nepieciešams, arī norādījumus par to, kā novēršami pārkāpumi. Savukārt minētā
panta sestā daļa noteic, ja būvniecība
notiek bez akceptēta būvprojekta, pašvaldība pieņem lēmumu par šādas
būvniecības radīto seku novēršanu (būves vai tās daļas nojaukšanu, iepriekšējā
stāvokļa atjaunošanu u.tml.).
Tādējādi
secināms, ka tieši būvinspektors ir persona, kura sastāda atzinumu par
patvaļīgās būvniecības faktu. Šāds atzinums var tikt izmantots gan saskaņā ar
Būvniecības likuma 30.panta sesto daļu, izskatot administratīvo lietu par
patvaļīgās būvniecības seku novēršanu,
gan kā viens no pierādījumiem par pārkāpuma fakta konstatēšanu un
esamību, izskatot administratīvā pārkāpuma lietu. Lai arī būvinspektora
atzinumam var būt divējāda daba, abos gadījumos būvinspektora sastādītais
dokuments kalpo par pamatu iestādes tālākajai rīcībai. Tādējādi tiesa secina,
ka administratīvo pārkāpumu lietās, kas attiecināmas uz būvniecības jomu,
pārkāpuma fakts var tikt konstatēts jeb pārkāpums atklāts ar dienu, kad
būvinspektors ir īpašumu apsekojis un sastādījis atzinumu. No lietas
materiāliem ir redzams, ka administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanai par
pamatu kalpojis tieši 2008.gada 9.jūlija pārbaudes akts un foto fiksācija
(lietas 17.lapa). Citus pierādījumus lietā iestāde nav ieguvusi. Tātad
secināms, ka izskatāmajā lietā pārkāpums ir atklāts nevis ar administratīvā
pārkāpuma protokola sastādīšanu, bet gan būvinspektora pārbaudes akta
noformēšanu. Tādējādi tiesai nav pamata atzīt, ka administratīvā pārkāpuma
atklāšanas diena ir administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanas diena jeb
2008.gada 19.novembris.
[10] Saskaņā ar
LAPK 237.pantu lietvedības uzdevumi administratīvo pārkāpumu lietās ir šādi:
savlaicīgi, vispusīgi, pilnīgi un
objektīvi noskaidrot katras lietas apstākļus, izlemt to stingrā saskaņā ar
likumu, nodrošināt pieņemtā lēmuma izpildi, kā arī noskaidrot cēloņus un
apstākļus, kas veicina administratīvo pārkāpumu izdarīšanu, novērst pārkāpumus,
audzināt pilsoņus likumu ievērošanas garā un nostiprināt likumību. No minētās
normas cita starpā izriet, ka katras lietas apstākļi ir noskaidrojami
savlaicīgi. Šo savlaicīgumu stingri ierobežo LAPK noteiktie soda uzlikšanas
termiņi. Lai sasniegtu LAPK noteikto soda mērķi, personas pie administratīvās
atbildības saucamas iespējami ātri pēc pārkāpuma izdarīšanas.
Ņemot vērā
iepriekš minēto tiesa secina, ka
atbildētājs nav ievērojis lietvedības uzdevumus administratīvā pārkāpuma
lietā, līdz ar to ir nokavējis administratīvā soda uzlikšanas termiņus.
Tā kā pēc LAPK
37.pantā noteikto termiņu notecējuma persona vairs nav administratīvi sodāma,
tad Lēmums pie šādiem apstākļiem nevar būt tiesisks un ir atceļams.
Rezolutīvā daļa
Pamatojoties uz
Administratīvā procesa likuma 246. – 251., 289. – 291.pantu, LAPK 286.panta
pirmās daļas 3.punktu, Administratīvā rajona tiesa
nosprieda:
apmierināt A/S
„Mitrāns” (reģistrācijas numurs 40003325776) pieteikumu un atcelt Gulbenes
pilsētas domes Administratīvās komisijas 2008.gada 25.novembra lēmumu Nr.D15
Nr.243 ar tā izdošanas dienu, izbeigt administratīvā pārkāpuma lietvedību.
Spriedumu var
pārsūdzēt apelācijas kārtībā Administratīvajā apgabaltiesā, iesniedzot
apelācijas sūdzību Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā divdesmit
dienu laikā no
sprieduma
sastādīšanas dienas.
Tiesnese
/paraksts/
E.Apīne
NORAKSTS PAREIZS
Administratīvā
rajona tiesas
tiesnese
________________E.Apīne
Rīgā, 2010.gada
2.septembrī[19]
[1]
Juridisko terminu vārdnīca; latviešu- angļu, angļu- latviešu, Kamene, 2000.,
-6.lpp
[2]
Stucka A., Administratīvās tiesības, otrais papildinātais izdevums, Rīga,
2009., -16.lpp
[3]
Turpat- 17.lpp
[4]
Juridisko terminu vārdnīca; latviešu- angļu, angļu- latviešu, Kamene, 2000.,
-5.lpp
[5]
Administratīvā atbildība, Latvijas tirgotāju asociācija, 2004., 4.lpp
[6]
Stucka A., Administratīvās tiesības, otrais papildinātais izdevums, Rīga,
2009., -326.lpp
[7]
Stucka A., Administratīvās tiesības, otrais papildinātais izdevums, Rīga,
2009., -328.lpp
[8]
Administratīvā atbildība, Latvijas tirgotāju asociācija, 2004., -4.lpp
[9]
Administratīvā atbildība, Latvijas tirgotāju asociācija, 2004., -3.lpp
[10]
Načisčionis J., Administratīvās tiesības: monogāmija, 2002., -185.lpp
[11]
Stucka A., Administratīvās tiesības, otrais papildinātais izdevums, Rīga,
2009., -329.lpp
[13]
Načisčionis J., Administratīvās tiesības: monogāmija, 2002., -185.lpp
[14]
Načisčionis J., Administratīvās tiesības: monogāmija, 2002., -186.lpp
[15]
Turpat -187.lpp
[16]
Turpat -187.lpp
[17]
07.12.1984. likums "Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss"
(Ziņotājs, 51, 20.12.1984.) [stājas spēkā 01.07.1985.] ar grozījumiem, kas
izsludināti līdz 20.01.2011.
[18]
http://www.tiesas.lv/files/AL/2011/03_2011/14_03_2011/AL_1403_raj_A-01853-11_39.pdf
[19]
http://www.tiesas.lv/files/AL/2010/09_2010/02_09_2010/AL_0209_raj_A-02554-10_6.pdf
As efficient as the know-how is, your end-part quality is just as great as the design work Star Wars Christmas Sweaters put into the process. CNC machines have sure design limitations that, when unconsidered, may flaw the manufacturing process, increase leadtimes, and adversely impact the price. These design restrictions are mainly due to the of} machining process itself, software entry, and gear geometry. Computer Numerical Control machining includes utilizing pre-programmed machine motions to manage and management varied machining, fabrication and different manufacturing tools corresponding to lathes, mills, grinders, and routers. In quick, CNC machining refers to any fabrication operation carried out by a machine that is operated or managed by a computer. CNC equipment permits for the automation of huge manufacturing processes that otherwise would have been performed manually.
AtbildētDzēst