Jau
no senajos laikos cilvēki dažādās sociālajās grupās izstrādāja normas, kas bija
jāievēro un, lai gan daudz kas šajās normās ir mainījies, tās ir saglabājušās
līdz pat mūsdienām.
Katrā
valstī pastāv daudz dažādas tiesību normas, kas aptver visas sabiedriskās
dzīves formas- regulē mantiskās attiecības, cilvēka tiesības uz vārdu un
uzvārdu, godu, brīvību, dzīvību, darbu, utt. Tiesību normas ir nepieciešamas,
jo katram cilvēkam ir savas individuālās vēlmes un griba. Ja nepastāvētu tādas
normas, tad katrs savas personiskās intereses un mērķus īstenotu kā vien vēlas
nerēķinoties ar apkārtējiem cilvēkiem, tā kaitējot sabiedrībai kopumā. Tāpēc
pati sabiedrība ir izstrādājusi attiecīgus noteikumus, ko sauc par tiesību
normām un tās regulē mūsu dzīvi. Tiesību norma ir tiesību sistēmas
pamatelements, kas ir valsts noteikti vai sankcionēti uzvedības noteikumi, kas
izsaka valsts gribu, regulē sabiedriskās attiecības un to izpildi garantē
valsts. Tiesību normas nosaka kas ir, un kas nav atļauts. Normu neievērošanas
gadījumā ir paredzēts sods.
Mana
referāta mērķis ir iepazīties ar tiesību normu veidiem, kā arī apskatīt tiesību
normas jēdzienu, pazīmes un klasifikāciju kopumā, kā arī nedaudz tuvāk apskatīt
terminu tiesības.
Lai
sasniegtu izvirzīto referāta mērķi veikšu šādus uzdevumus:
·
Apskatīšu terminu tiesības;
·
iepazīšos ar tiesību normas jēdzienu;
·
ieskatīšos tiesību normas klasifikācijā;
·
aprakstīšu tiesību normu veidus.
1. Termins tiesības
Tiesības (lat. ius)-
sarežģīta, daudzpusīga un svarīga sabiedriska parādība, ko jurisprudencē un
filozofijā pamatoti sauc par fenomenu. Par tiesību būtību ir izteikti dažādi
uzskati, pastāv daudzveidīgas doktrīnas, bet vienotu zinātnisku viedokļu šajā
jautājumā nav. Tiesību jēdziens un uzskati par to laika gaitā ir ļoti
mainījušies. Tā, lūk, Aristotelis uzskatīja, ka tiesības ir politiska taisnība,
viduslaikos- dievišķa parādība, Ž. Ruso- vispārēja griba, R. Jērings-
aizsargātas intereses, L. Petražickis- imperatīvi atributīvas emocijas,
juridiskais pozitīvisms- valsts priekšraksts utt.[1]
Tiesību būtību izprot
dažādi:
·
Parastais priekšstats par tiesībām
visbiežāk saistīts ar tiesību izpratni subjektīvā nozīmē- tiesības, kas pieder
konkrētam subjektam, un viņš ar tām var brīvi rīkoties citām personām
neiejaucoties viņa darbībā ( tiesības uz atpūtu, izglītību u.c.).
·
Tiesību profesionālā izpratne- kas
parasti balstās uz tiesību izpratni objektīvā nozīmē kā uzvedības normu kopumu,
ko ir noteikusi valsts.
·
Tiesību doktrinālā (zinātniskā)
izpratne, kas balstās uz tiesību sintētisko (integratīvo) definīciju. Proti,
tiesības ir konkrētā sabiedrībā atzītais un oficiāli aizsargātais taisnības un
brīvības normatīvu kopums, kas regulē personu brīvās gribas cīņu un saskaņošanu
viņu savstarpējās attiecībās.
Ievērību pelna arī vācu
filozofa I. Kanta izstrādātā tiesību definīcija, proti, ka tiesības ir visu to
noteikumu kopums, kas viena cilvēka patvaļu saskaņo ar otra patvaļu uz
vispārīgā brīvības likuma pamata. No sacītā izriet secinājums, ka cilvēka
brīvības apziņā ir tas, kas prasa tiesību pastāvēšanu. Ja objektīvi šī atziņa
pastāv pie tam tā var pāraugt patvaļā, nepieciešams likums, kas regulētu patvaļīgo
rīcību.
Mūsdienās izteikti
vairāki pēc sava rakstura ļoti plaši uzskati par tiesību būtību:
- tiesības ir brīvības
esamības forma (V. Narsesjacs),
- tiesības ir normatīvi
nostiprināta un realizēta taisnība ( R. Livšics).
Rietumu juridiskajā
literatūrā pamatota doma par to , ka ''tiesības ir indivīdu gribas brīva
izpausme''. Šāda pieeja un izpratne attālina uzskatu par tiesībām kā
vardarbības ieroci un individuālās gribas apspiešanas līdzekli. Tiesību
izpratnē principiāli svarīgi ir atzīmēt- tiesības uzstājas
1. ideju
priekšstatu formā;
2. juridisko
priekšrakstu formā, kuru nosaka valsts;
3. darbības
vai attiecību formā, kurās realizējas tiesību idejas, principi un priekšraksti.
[I.K][2]
2.Tiesību normas jēdziens
Tiesību norma nav materiāla lieta,
tā ir pārdomu rezultāts, kas daļēji pamatojas gan uz praksi, kā arī tās izpēti,
gan uz taisnīgumu, gan morāles, gan politikas harmonijas pamatiem, gan cilvēku
komunikācijas rezultāts. Tiesībām vienmēr jābūt izpildītām no cilvēku brīvas
gribas. Saprotams, ka ar aizliegumiem vien valsts nevar pastāvēt. Tiesību
normai ir divpusējs raksturs, tas precīzi formulē subjektīvās tiesības un
juridiskos pienākumus, tādējādi tiesību normas kļūst par tiesisko attiecību
nozīmīgāko sastāvdaļu. Ja tas tā nebūtu, tad katrs varētu rīkoties, kā viņam
patīk, tā aizskarot citu cilvēku intereses un brīvību. [3]
Veidojot
normas izpratni ir jāizmanto tādi
jēdzieni, kas cilvēkiem būtu zināmi un kuru izpratne neprasītu īpašus
paskaidrojumus. Tomēr šie ''visiem skaidrie, saprotamie'' jēdzieni vieniem ir
skaidri, bet citiem- ne visai. Varbūt tāpēc normas skaidrojumam parasti izmanto
vairākus sinonīmus. Ja kāds nesaprot vienu vai otru, tad varbūt sapratīs trešo
vai ceturto. Un pēc tam šī sinonīma izpratni pārnesīs uz normu. Šo jēdzienu
katrs saprot savādāk. Lielā mērā izpratni par normu nosaka cilvēka iepriekšējās
dzīves pieredze. Piemēram, juridiskās augstskolas studentam tiesības šķiet kā
daudz maz saistošu priekšmetu summa, no kuriem ir jāpatur prātā pietiekami
daudz principu, likumu un tiesu lēmumu, lai saņemtu apmierinošu atzīmi
eksāmenā. Jurisprudences pasniedzējam tiesības ir galvenokārt juridiskās
tehnikas metodes, kas ir zinātniski izstrādāts un pielāgots praktiskai
izmantošanai un kuram ir jādarbojas droši un precīzi. politiskam līderim
tiesības galvenokārt ir izdzīvotāju slāņu neapmierinātības mazināšanas
iedarbīga metode, kas dod iespēju nodrošināt varas noturību, dažkārt gūstot no
tās labumu. parastam pilsonim rodas priekšstats, ka tiesības ir neparasti
juceklīgu normu un prasību sablīvējums, kas izsauc drīzāk neapmierinātību, nekā
apmierinājumu un traucē vienkāršiem cilvēkiem dzīvot sev par prieku. [4]
Kas
tad īsti ir tiesību norma? Tai ir vairāki skaidrojumi:
·
Tiesību norma ir objektīva, loģiski
noslēgta ideāla vienība, kas sastāv no visiem nepieciešamajiem un tai pašā
laikā pietiekamiem objektīvajiem priekšnosacījumiem, kas vajadzīgi lai iestātos
tiesiskās sekas.[5]
·
Tiesību normas- tiesību pamat šūnas, kas
kopumā veido tiesību sistēmu. Vārds ''norma'' nozīmē vispārēju noteikumu, kas
regulē cilvēku uzvedību un rīcību sabiedrībā. Tiesību norma ir komponentu
valsts iestāžu noteikti vai sankcionēti vispārīga rakstura uzvedības noteikumi,
kas izsaka valsts gribu, regulē sabiedriskās attiecības, un to izpildi garantē
valsts. Tiesību normas ir cilvēku uzvedības modelis. Tiesību normām, atšķirībā
no pārējām sociālajām normām ir šādas specifiskas īpatnības:
1.
tās nesaraujami saistītas ar valsti;
2.
precīzi formulē tiesību subjektu
tiesības un pienākumus;
3.
tiesībām un pienākumiem, ko nosaka
tiesību normas, ir vispārējs un obligāts raksturs;
4.
tiesību normu izpildi aizsargā valsts
(spaidu elements tiesībām);
5.
tiesību normas nepastāv izolēti, bet tās
veido vienotu sistēmu;
6.
katrai tiesību normai ir divpusējs
raksturs, jo tā sabiedriskās attiecības vienai pusei piešķir subjektīvās
tiesības, bet otrai- juridiskos pienākumus;
2.1. Tiesību normu pazīmes
Tiesību normai ir raksturīgas
trīs pazīmes:
1. tai
ir vispārsaistošs spēks;
2.
tās piemērojamību nosaka valsts tiesu vai
izpildu vara piespiedu kārtā;
3.
tā ir pielietojama vairākkārtīgi.[7]
Struktūra, kas sastāv no vienveidīgiem
pamatelementiem- tiesību normām, ir saistīta ar kaut kādu citu struktūru
elementiem. Sevišķa nozīme ir tādiem elementiem kā valsts, kuras kompetentās
institūcijas saskaņā ar izskatāmo tiesību izpratni. Rod tiesību normas, garantē
tās, nodrošina to prasību izpildi. Šāda rakstura attiecībām piemīt tādas
tiesību normu īpašības (pazīmes):
·
valstiski valdonīgs raksturs;
·
tās rod vai sankcionē valsts ( tiesību
jaunrades subjekti);
·
tās nodrošina valsti ar piespiešanu.
Tiesību normu
vispārīgumu var saprast arī savādāk, t.i.,- tās neatspoguļo konkrētus faktus un
nav domātas konkrētu attiecību regulācijai, sakārtošanai, bet atspoguļo tipisko
sabiedriskajās attiecībās un ir domātas tipveida attiecību regulācijai. Pats
par sevi saprotams, ka ar tiesību normatīvā akta normas obligātuma
izsludināšanu vien ir par maz. Lai panāktu to, ka tiesību normas visi (uz
kuriem tas attiecas) uztvertu kā obligātas, ir jāgarantē to obligāta izpilde
visos gadījumos, kad tas ir nepieciešams. Nepieciešamības gadījumā šim nolūkam
tā izmanto piespiešanu. Daudzi atzīmē, ka arī pati tiesību norma satur sevī
zināmu ''enerģiju'', kas ''piespiež'' tiesību subjektus rīkoties atbilstoši tās
prasībām. Bet likums nav vienīgā tiesību forma. Ir arī paraža, turklāt
sociālais spiediens, kas to uztur, ir tikpat neapzināts un neorganizēts kā tas,
kas saistīts ar tikumiem. pēc mehānisma, kas padara tos par obligātiem, paražas
un tikumi ir tuvi cits citam. Un tomēr tikumi ir nejuridiskas paražas, bet
paražas- juridizēti tikumi. Jāpievērš uzmanība tam, ka ne visām tiesībām,
tiesību normām, ko iedibina valsts, piemīt obligātums un tas, ka arī to
ievērošanu garantē valsts. Ja agrāk subjekti paši izlēma, vai ar savām
pārestībām griezties tiesā vai nē, tad tagad stāvoklis mainās. Attīstītās
tiesības sāk aplūkot kā sastāvošas no tiesību normām, kuras ir obligātas tām
personām, uz kurām tās attiecas. Neskatoties uz to, ka daļa sabiedrības locekļu
ievēro šis normas brīvprātīgi, aiz katras no tām stāv valsts potenciālā
piespiešanas iespējamība. Tas nozīmē, ka valsts vajadzības gadījumā var
piespiest subjektu ievērot tiesību normu, izpildīt tās prasību, saukt pie
juridiskās atbildības tiesību normas pārkāpēju. Tādā ziņā valsts aizsargā
tiesību normas. Ne visas tiesību normas tiek nostiprinātas valsts izdotos
oficiālos dokumentos- tiesību normatīvajos aktos, kuru kopumu apzīmē ar vārdu
''likumdošana''. Lielākā tiesību normu daļa tiek nostiprināta, ''iestrādāta''
citos dokumentos, piemēram, tiesu lēmumos, līgumos. Tāpēc tiesības (kaut vai kā
normu kopums) ir plašāks jēdziens, nekā- likumdošana.[8]
2.2 Tiesību normu klasifikācija.
Klasifikācija- tiesību
normu sadalīšana savstarpēji saistītās klasēs pēc būtiskām pazīmēm, kas ir
raksturīgas dotā veida normām un atšķir tās no cita veida normām. Katra no tādā
ceļā iegūtām klasēm (veidiem) ieņem sistēmā, kuras elementi ir šis klases, noteiktu,
pastāvīgu vietu. Savukārt šīs klases iedala tām pakārtotās apakšklasēs. Tiesību normas klasificē pēc to būtiskākajām pazīmēm. Ir
vairāki veidi kā tās var klasificēt : pēc satura, formas, izteiksmes veida,
regulēšanas priekšmeta, izdevēja iestādes u. c. Tiesību normas klasificē arī pa
tiesību nozarēm – konstitucionālo tiesību normas; administratīvo tiesību
normas, civiltiesību normas u. c. Pēc izdevēja iestādes normas klasificē likuma
normās, likumpamatoto aktu normās un deleģētās likumdošanas normās. Šādi
klasificējot tiesību normas iespējams noteikt normu juridisko spēku. Ņemot vērā
normu spēkā esamību konkrētās teritorijās, tās tiek iedalītas republikāniskās
nozīmes normās un vietējās nozīmes normās. Savukārt klasificējot tiesību normas
pēc to personu loka, uz kurām tās attiecas, normas iedala vispārējās normās un
speciālās normās. Vispārējās normas attiecas uz visām personām, kuras dzīvo
attiecīgajā teritorijā, bet speciālās normas attiecināmas uz noteiktu personu
loku. Tiesību normas var klasificēt arī pēc to priekšrakstu rakstura un tās
iedala imperatīvajās un dispozitīvajās tiesību normās. Imperatīvās tiesību
normas satur noteikumu, kas izteikts kategoriskā formā ( krimināltiesību,
finansu normas) , bet pie dispozitīvām normām pieder normas, kas satur relatīvi
noteiktus uzvedības noteikumus, kurus doto attiecību subjekti var konkretizēt
un precizēt vienojoties savā starpā. Pēc tiesību normu nozīmes tiesiskās
kārtības nostiprināšanā tās iedala regulatīvās un aizsargājošās normās.
Regulatīvās normas piešķir tiesību subjektiem tiesības un uzliek pienākumus,
tādā veidā regulējot sabiedriskās attiecības. Regulatīvās normas sīkāk iedalās
pienākumu uzliekošajās normās, kas nosaka personai pienākumu veikt noteiktas
darbības, piemēram, ziņot par īpašuma izlaupīšanu; aizliedzošajās normās, kas
nosaka personām pienākumu atturēties no attiecīgā veida darbībām; pilnvarojošās
normas, kas nosaka personām konkrētas tiesības, piemēram, tiesības uz
izglītību.
Izzināt arvien
pieaugošo tiesību normu daudzumu bez to klasifikācijas nav iespējams.
Klasifikācija ne tikai kalpo tiesību normu veiksmīgai izziņai, bet arī
palielina iespējas operēt ar to saturu. Tiesību normu klasifikācijas kritēriji
ir pieņemti, to izmanto, un ir izveidotas daudzas tiesību normu klasifikācijas
sistēmas. Viens no tādiem kritērijiem ir tiesību normu dažādie avoti. Tiesību
normu klasifikācijai ir jāaptver ne tikai normatīvais akts, bet arī tiesu
precedenta, tiesisko paražu un līgumu normas.[9]
3.Tiesību
normu veidi un to raksturojums
Pēc pašreiz
dominējošiem uzskatiem, normas iedala sociālās un tehniskās normās, kurās
izdala tehniski juridiskās normas. Šis iedalījums ir atrodams vairākumā avotu,
tomēr sastopami arī citi viedokļi. Nereti nākas saskarties ar atziņu, ka visiem
uzvedības noteikumiem, kas ir spēkā sabiedrībā, ieskaitot tehniskās normas, ir
sociāls raksturs. Bez sociālām, tehniskām un tehnoloģiskām normām pastāv arī
veselīga uztura, fiziskās kultūras, farmaceitiskās u.c. attiecības regulējošas
normas. Īpašu uzmanību pievērš ekoloģiskām normām, kas ietver organizatoriski
saimnieciskās, zinātniski tehniskās, mežu, agronomiskās u.c. normas. Sīkāk
apskatīsim sociālās normas.
3.1.Sociālās normas
Sociālā norma- relatīvi
konkrēts un loģiski pilnīgs pamatazinums, noteikums, paraugs, ar kura palīdzību
tiek regulētas attiecības cilvēku ( individuālo un kolektīvo subjektu) starpā.
Sociālo normu pazīmes:
1. Sociālās
normas regulē attiecības cilvēku starpā. Tieši tas atšķir šīs normas no
nesociālām- tehniskās u.c., kas regulē cilvēku attieksmi pret dabas objektiem.
2.
Sociālās normas regulē atkārtojušās
(izplatības, masveidīgas vai tipiskas) attiecību situācijas, bet ne tādas, kas
rodas reti vai ir jaunas, neordināras.
3.
Sociālās normas ir domātas uzreiz
daudziem nekonkrētiem un arī personāli noteiktiem cilvēkiem. Tāpēc praktiski
nav iespējams pateikt, kurš un cik cilvēku pildīs normu prasības vai tās
neievēros.
4.
Sociālās normas veido saprātīgas būtnes,
kuras spēj paredzēt savas rīcības sekas.
5.
Sociālās normas ir noteiktas formas
uzvedības noteikumi. Uzvedības noteikumam nav jābūt obligāti formulētam vārdos.
Pašām pirmajām sociālajām normām ( rituāliem, ieražām ) varēja būt darbību
forma. Bet uzvedības noteikumu vārdisko formu sāka izmantot arvien vairāk.
Attīstītajās sabiedrībās, kuras ir organizētas jau ar valsts palīdzību, sāka
izmantot uzvedības normu rakstisko formu.
6. Katrai
sociālai normai ir sankcija- nelabvēlīgas sekas, kas sagaida normas pārkāpēju.
Tieši tā nodrošina katras sociālās normas obligātumu.
Sociālo normu veidi:
Ø Tiesību
normas
Ø Morāles
normas
Ø Reliģiskās
normas
Ø Paražas[10]
3.1.1.Tiesību normas
Tiesību norma ir:
·
Vispārobligāts uzvedības noteikums, kuru
veido vai sankcionē valsts un nodrošina ar tās piespiedu spēku..
·
Tiesību jaunrades subjektu
vispārobligāta, strukturāli organizēta, valstiski valdonīga pavēle, kuru satur
tiesību normatīvais akts un kas regulē sabiedriskās attiecības.
·
Vispārobligātais, formāli noteiktais
priekšraksts, kas nāk no valsts un kuru tā aizsargā, kas ir izteikts uzvedības
noteikuma vai pamatnolēmuma veidā un ir sabiedrisko attiecību valstisks
regulators.
·
Vispārobligāts noteikums, ko atzīst un
nodrošina valsts un no kura izriet to sabiedrisko attiecību dalībnieku tiesības
un pienākumi, kuru rīcības regulēšanai ir paredzēts noteikums kā uzvedības
paraugs, etalons, mērogs.
·
Viesiem obligāts sociālās uzvedības
noteikums, ko izveidojusi vai sakcionējusi valsts, kas izteikts publiski
formāli noteiktos priekšarakstos, parasti rakstiskā formā un ko aizsargā valsts
orgāni, kontrolējot tā ievērošanu un piemērojot likumā paredzētos piespiešanas
mērus par tiesībpārkāpumiem.[11]
3.1.2.Morāles normas
Morāles normas ir gadu simtos
sabiedrībā izstrādājušies nerakstīti likumi. Morāles
normas ir vitāli
nepieciešamas sabiedrībai , jo tās no visas lielās dažādības atšķir to citādo,
kas ir sabiedrībai kaitīgs. Morāles normas ir
tikumisko priekšstatu forma, kurā fiksēts pamatatzinums, uzvedības paraugs,
noteikums, prasība pret daudzām viena tipa rīcībām. Novirzes no morāles normu
priekšnoteikumiem un to pārkāšana, neievērošana tiek aplūkotas kā ļaunais, bet
ievērošana- labais. Morāles prasību un tikumības specifiku parasti meklē
cilvēka apziņas sfērā. Bieži uzskata, ka to nevar saskatīt cilvēku uzvedībā,
sabiedriskās attiecībās. Nosakot cilvēka attieksmi pret citu cilvēku, morāle
prasa, lai tā būtu neatkarīga no šīs personas rases, tautības, dzimuma utt.[12]
3.1.3.Reliģiskās normas
Reliģiskās normas sāka pastāvēt
tiklīdz cilvēks sāka meklēt atbildes uz eksistenciāliem jautājumiem. Radās
priekšstats par pārdabiskiem spēkiem, paralēlēm un Dievu, kā Visuma un cilvēces
radītāju. Izveidojās reliģiska sistēma, līdz ar to arī reliģiskās normas.
Reliģiskās normas ir normas, kas nostiprina cilvēka garīgo saikni ar dievišķiem
spēkiem. Reliģiskās normas ietver uzvedības noteikumus ticīgo sabiedrībā un
attiecības starp ticīgo un reliģisko kultu, balstoties uz ticību un padevību
augstākam spēkam, kas radījis pašu cilvēku (protams, katrā reliģiskā ticībā ir
savs Dievs, likumi, soda sankcijas par noteikumu un likumu neizpildi, taču
kopumā, reliģisko normu principi kā tādi ir vienādi). Parasti reliģiskās normas
skaidro kā sociālo normu veidu, ko
iedibina (nosaka) reliģija. Viens no reliģisko normu realizācijas
nodrošināšanas reliģiskajiem līdzekļiem, kā zināms, ir grēks. Saskaņā ar reliģiskiem
priekšnoteikumiem, tas ir dievišķo priekšrakstu pārkāpums, ko pastrādā vai
plāno cilvēks ļaunās gribas ietekmē jeb ārējo ļauno spēku iespaidā, kas slēdz
viņa ceļu uz glābšanu aizkapa pasaulē. Grēku saista ar to reliģisko un baznīcas
normu neievērošanu, ko pieņem katra konfesija saskaņā ar savām interesēm un
interpretē kā Dieva dotas normas.[13]
3.1.4.Paražas
Paražas – senākā tiesību forma, kas
izveidojās pirmatnējā sabiedrībā uz sociālo vai etnisko grupu paražu pamata.
Tām bija liela loma sabiedrības dzīvē. Paražu raksturu var iegūt arī sabiedrībā
atzītas sabiedriski politiskās dzīves formas, sociālās kontroles, pieredzes
uzkrāšanas, glabāšanas un mantošanas formas, darba paņēmieni utt. Tādējādi
rodas attiecīgi paražu paveidi.
·
Visas paražas veidojas sociālās grupās
konkrētos vēsturiskos apstākļos un saglabā savu spēku ilgu laiku.
·
Paražas ir standartizētas cilvēku
darbības stereotipi, uzvedības veidi, kurus cilvēki regulāri atkārto, līdz
pārvēršas par ieradumiem un iemaņām.
·
Paražas pieņemšanu, ievērošanu un
nodošanu no paaudzes paaudzē speciāli neviens mērķtiecīgi nenodrošina un
nevada.[14]
Secinājumi
1.) Tiesības ir
sarežģīta, daudzpusīga un svarīga sabiedriska parādība.
2.)Tiesību normai ir
vispārējs raksturs un to piemēro konkrētas dzīves situācijās.
3.) Tiesību norma ir
objektīva, loģiski noslēgta ideāla vienība, kas sastāv no visiem
nepieciešamajiem un tai pašā laikā pietiekamiem objektīvajiem
priekšnosacījumiem, kas vajadzīgi lai iestātos tiesiskās sekas.
4.)
Tiesību norma ir tiesību sistēmas pamatelements, kas ir valsts noteikti vai sankcionēti
uzvedības noteikumi, kas izsaka valsts gribu, regulē sabiedriskās attiecības un
to izpildi garantē valsts. Tiesību normas nosaka kas ir, un kas nav atļauts.
Normu neievērošanas gadījumā ir paredzēts sods.
5.) Tiesību normas parasti tiek klasificētas. Turklāt,
klasificēt tiesību normas var dažādi:
Ø
pēc satura, formas,
Ø
regulēšanas priekšmeta,
Ø
izdevēja iestādes u.c
6.)
Tiesību normas iedala sociālās un tehniskās normās, kurās izdala tehniski
juridiskās normas.
7.)
Kā svarīgākās izdala sociālās normas, kuras iedala:
Ø Tiesību
normās
Ø Morāles
normās
Ø Reliģiskās
normās
Ø Paražās.
Izmantotā
literatūra
1. Iļjanova
D., Vispārējo tiesību principu nozīme un piemērošana, Rīga, 2005
2.
Jakubaņecs V.Tiesību jēdziens, struktūra
un formas, P&Ko, 2002
3.
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums,
P&Ko, 2002.,
4.
Juridiskā koledža Aktuālās tiesību
problēmas Latvijā, ''Studentu
zinātniskās konferences ziņojumi'', Rīga, 2002
5. Juridisko
terminu vārdnīca Nordik, Rīga 1998.,
[1] Juridisko terminu vārdnīca Nordik, Rīga
1998., 261.lpp
[2]
Juridisko terminu vārdnīca Nordik, Rīga 1998., 262.lpp
[3]
Juridiskā koledža Aktuālās tiesību problēmas
Latvijā, ''Studentu zinātniskās konferences ziņojumi'', Rīga, 2002.,
58.lpp
[4]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 13.-17.lpp
[5]
Iļjanova D., Vispārējo tiesību principu nozīme un piemērošana, Rīga, 2005.,
35.lpp
[6] Juridisko terminu vārdnīca Nordik, Rīga
1998., 265.lpp
[7]
Iļjanova D., Vispārējo tiesību principu nozīme un piemērošana, Rīga, 2005.,
34.-35.lpp
[8]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 93.-97.lpp
[9]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 158.-176.lpp
[10]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 17.-27.lpp
[11]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 87.-92.lpp
[12]
turpat 28.-45.lpp
[13]
Jakubaņecs V.Tiesību normas, 2.izdevums, P&Ko, 2002., 79.-86.lpp
[14] Jakubaņecs V.Tiesību jēdziens,
struktūra un formas, P&Ko, 2002., 84.lpp
Индивидуальное решение для Твоего бизнеса https://www.cityfinances.lv/ru/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%8B/
AtbildētDzēst