Mūsdienās reformas ir nepieciešamas, lai veiktu tālāku
valsts attīstību, sniegtu tās iedzīvotājiem daudzveidīgākus un kvalitatīvākus
pakalpojumus.
Administratīvi teritoriālās reformas īstenošana prasījusi 10
gadus un noslēgusies 2009. gadā ar pašvaldību vēlēšānām. Lai gan tā prasījusi
lielu iedzīvotāju neizpratni par tās lietderību, jaunā vietējās pārvaldes
iekārta darbojas jau gandrīz divus gadus. Šobrīd tiek diskutēts jau par tās
ieguvumiem un trūkumiem. Šī darba ietvaros tiks apskatītas tikai dažas
pozitīvās un negatīvās tendences.
Vēl jopprojām tālākā reformas gaita ir miglā tīta, jo novadi
atdalās un var mainīt robežās un daudzās
lietās joprojām nav ieviestas skaidrība kā būtu jādarbojas. Reformas nozīmīgumu
ietekmējis arī ieviešanas brīdis, kas sakrita ar finanšu krīzi pasaulē.
1. ADMINISTRATĪVI
TERITORIĀLAIS IEDALĪJUMS LĪDZ 2009.GADA PAŠVALDĪBU VĒLĒŠANĀM
Katrā valstī un tās teritorijā ir izveidojušies dažādi
teritoriālie iedalījumi vēsturisko, politisko un ekonomisko pārmaiņu rezultātā.
Šiem iedalījumiem pa valstīm ir atšķirīgi nosaukumi (provinces, novadi,
apriņķi, kantoni, lēņi u.c), teritorijas platība, iedzīvotāju skaits,
ekonomiskais un sociālias potenciāls.
Visiem administratīviem teritoriāliem iedalījumiem
(neatkarīgi no valsts) ir kopīga viena pazīme, to veidošana palīdz pārvaldīt
valsti un sabiedrību kopumā, veidojot ciešāku saikni starp valsts varas
centrālajiem orgāniem un tās iedzīvotājiem, tātad vietējās pašvaldības savā
ziņā ir starpnieki starp augstākajām varas institūcijām un vietējiem valsts
iedzīvotājiem.
Latvijas teritorija gadu simtiem dažādu iekarojumu rezultātā
ir tikusi dalīta dažādos un atsķirīgos iedalījumos un bijušas dažādas pārvaldes
iekārtas. Latvijas lielās teritoriālās
vienības jeb kultūrvēsturiskie novadi (Kurzeme, Zemgale, Vidzeme un Latgale) atšķiras
ar daudzveidīgu vēsturisko pieredzi un kultūras mantojumu, dzīves stilu,
valodas īpatnībām, kas ņemtas par pamatu veidojot sīkāku teritorijas sadalījumu,
bet nekad nav bijuši pārvaldes vienības.
Senākais zināmais
administratīvais iedalījums Latvijā datējams ar 13.gs. Zemju teritorijas
(senākās valstiskās teritorijas) bija iedalītas pilsnovados. Teritoriālā
iedaIījuma ziņā tā laika administratīvajā sistēmā mazākā vienība bija ciems,
kuru veidoja vairākas viensētas. Raksturīga
bija centralizētā vadība. [1]
Līdz pat Vācu ordeņa valsts bojāejai 16. gadsimtā latviešu,
lībiešu un igauņu zemju oficiālais nosaukums bija Livonija, kas sastāvēja no 4
bīskapijām un Ordeņa valsts ar samērā lielu autonomiju. Sīkāk tās tika
iedalītas komturejās, fogtejās.[2]
Līdz tā sauktajiem zviedru laikiem gan pilsētu, gan pagastu
pašvaldībās apvienoja lēmējvaru, izpildvaru un tiesu varu, kur lielāko daļu
pašvaldību funkciju pārņēma valsts administrācija. Ieviešot centralizētu
borikrātiju daļu pašvaldību funkciju zviedru laikos pārņēma valsts administrācija.
[3]
Polijas pārvaldes laikā no 16. – 18. gs. pastāvēja
hercogistes (var pielīdzināt mūsdienu
kultūrvēsturiskajiem novadiem), provinces un strārastijas, pēdējās tika
iedalītas sīkāk muižu zemēs un pagastos. [4]
No 19.gs. pastāvēja Krievijas impērijā reformu rezultātā
izveidojusies pārvaldes sistēma, kas savas galvenās iezīmes saglabājā līdz pat
2009. gada jūlijam. Šājā laikā izveidojās Latvijas lauku pašvaldību iekārta.
Kopš Latvijas valsts
nodibināšanas 1918.gadā Latvijas reģionu politisko nozīmību noteica Latvijas
Republikas Satversmes 3.pants, definējot Latvijas teritorijas sastāvu:” Latvijas valsts teritoriju starptautiskos līgumos noteiktās robežās
sastāda Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale.” [5]
Neatkarīgas Latvijas valsti iedalīja šādās administratīvajās
teritorijās: apgabali, apriņķi, pagasti, pilsētas. 1917.gadā Latvija bija
sadalīta piecos apgabalos – Rīga, Vidzeme, Kurzeme, Zemgale, Latgale.
1918. gada 4. decembrī pieņemtais „Latvijas pagastu
satversmes pagaidu likums” atcēla kārtu pašvaldību principus un definēja
pagastu kā teritoriālu pašvaldības vienību. Tas deklarēja vispārēju,
vienlīdzīgu, tiešu, aizklātu un proporcionālu pašvaldības orgānu vēlēšanu
principus.[6]
1924.
gada 26. jūnija likums „Par Latvijas teritorijas iedalīšanu apriņķos” noteica,
ka apriņķis ir atsevišķa pašvaldības un administratīva vienība un ka apriņķa
pašvaldībā neietilpst pilsētas. Šis likums būtiski grozīja esošo apriņķu
robežas. Rezultātā
izveidojās 19 apriņķi. Ar pagastu administratīvo robežu grozīšanu saistītos
jautājumus varēja ierosināt vietējie iedzīvotāji, pagastu pašvaldības vai
pārraudzības orgāni (apriņķa vecākais, Iekšlietu ministrija). [7]
Pēc Latvijas aneksijas Padomju Sociālistisko Republiku
Savienības (turpmāk PSRS) sastāvā 1940. gadā tradicionālais Latvijas administratīvi
teritoriālais dalījums tika saglabāts. 1940. gada 25. augusta Latvijas Padomju
Sociālistiskās Republikas (turpmāk LPSR) Konstitūcijas 14. pants noteica
Latvijas iedalījumu 19 apriņķos un piecās republikas pakļautības pilsētās. Vēlāk
apriņķu vietā tika izveidoti 58 rajoni (vēlāk šis skaits samazinājās uz 26). Rajoni
tika veidoti tautasaimniecības teritoriālai plānošanai (apdzīvojuma
regulēšanai) un pastiprinātai vietējās varas vadības kontrolei. [8]
Pirms Latvijas neatkarības
pasludināšanas 1990. gadā Latvijas PSR laikā atbilstoši administratīvi
teritoriālam iedalījumam bija šādas pašvaldības:
·
ciema Tautas deputātu
padomes izpildkomitejas;
·
ciemata (pilsētciemata)
Tautas deputātu padomes izpildkomiteja;
·
pilsētas Tautas
deputātu padomes izpildkomitejas (republikas pakļautības vai rajona
pakļautības);
Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas administratīvajā
iedalījumā notika nelielas pārmaiņas. Ciemu padomes tika pārdēvētas par
pagastiem un ievērojami mainījās pašvaldību modelis un funkcijas. Laika posmā no 1990.
gada līdz 2009. gada pašvaldību
vēlēšanām Latvijā bija šādas pašvaldības: republikas nozīmes pilsētas, rajoni,
pilsētas, pagasti, arī atsevišķi novadi. 1992. gadā Latvijā bija 26
rajoni, 77 pilsētas, 487 pagasti un 25 pilsētu lauku teritorijas (kopā 564
vietējās pašvaldības).[10]
Pirms reformas uzsākšanas Latvijā bija liela valsts
administratīvi teritoriālā sadrumstalotība, kurā eksistēja aptuveni 600
vietējās pašvaldības un 26 rajonu pašvaldības. Latvijā līdz reformas pabeigšanai pastāv arī ciemati
un pilsētas ar lauku teritoriju. Ar atsevišķiem normatīviem aktiem ciemati
pārveidoti par pilsētām, pagastiem vai novadiem. Latvijā bija vērojama nevienmērīga
teritoriju attīstība.
2. ADMINISTRATĪVĪ
TERITORIĀLĀ REFORMAS GAITA UN TĀS PAREDZĒTĀS IZMAIŅAS
Reģionālo vietējo pašvaldība struktūra un tiesiskā bāze ir
atkarīga no katras valsts iekārtas formas. Mūsdienās izplatītākās ir unitāras
un federatīvās valstis. Unitārām valstīm, kas ir arī Latvija un lielākajā daļā
Eiropas Savienības valstis, raksturīga decentralizācija. Šajās valstīs daudzas
centrālās varas funkcijas ir nodotas vietējām pašvaldībām. [11]
Latvijā bijušajai, esošajai un ieviešamajai publiskās varas
organizācijai tiek piemērots šāds iedālījums: Eiropas Savienības, valsts,
plānošanas reģions, rajona (apriņķa) pašvaldība, vietējā pašvaldība, pašvaldību
asociācija, pašpārvalde.[12]
Kamēr pagasti bija pakļauti rajoniem un Rīgas rajoni Rīgas
pilsētai saglabājās labas iespējas vadīt pašvaldības arī centrālajai varai.
Sākumā pagastu un rajonu pilsētu un
rajonu kompetences netika pietiekami nodalītas. Šī neskaidrība kļuva par vieno
no būtiskākajām faktoriem arī pašvaldību reformas sākotnējā darbībā. Reforma
būtībā nozīmē lielus pārkārtojumus, esošā daļēja aizstāšana ar jaunu vai
likvidāciju. Pirmās iezīmes par reformu parādījās 1992.gadā.
1993.gadā valdībā pieņemtajā Pašvaldību reformas koncepcijā
paredzēja administratīvi teritoriālās reformas īstenošanu. 1998.gada 21.oktobrī
tika pieņemts Administratīvi teritoriālās reformas likums, kura mērķis bija
izveidot ekonomiski attīstīties spējīgas administratīvās teritorijas ar
vietējām pašvaldībām, kas nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu
iedzīvotājiem, tajā tika noteikts, ka pagastu pašvaldības brīvprātīgi var
apvienoties novados. [13]
Likums un tam sekojošie normatīvie akti noteici tālāko
pašvaldības reformas virzības gaitu, kas paredzēja izpēti, pagastu un pilsētu
teritorijas apvienošanas projektu sagatavošanu un to īstenošanu. Sākotnēji bija
paredzēts, ka vietējo pašvaldību adminitratīvi teritoriālā reforma tiks
īstenota līdz 2005. gada marta vēlēšanām, bet biežo valdības maiņu dēļ tā tika
atlikta.
Latvijas Republikas Saeima 2008.gada 18.decembrī pēc daudzus
gadus ieilgušām politiskajām diskusijām galīgajā lasījumā pieņēma
Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu, kas nosaka, ka Latvijā būs
109 novadi un 118 pašvaldības un iedala
šādās administratīvajās teritorijās:
1) apriņķos – sastāv no vietējo pašvaldību administratīvajām
teritorijām, apriņķu pašvaldību izveidošanu nosaka īpašs likums;
2) 9 republikas pilsētās;
3) 109 novados -a pvienojoties
pagastiem, pilsētām vai pagastiem un pilsētām, un kurā ir viena vietējā
pašvaldība. [14]
Administratīvi teritoriālās reformas likuma grozījumi paredzēja,
ka vietējo pašvaldību reforma tiek īstenota līdz 2009. gada pašvaldību
vēlēšanām. Lai sekmētu pašvaldību apvienošanos un jauno novadu infrastruktūras
attīstību, pašvaldībām tika piešķirti finanšu līdzekļi no valsts budžeta (200
tūkstoši latu par katru novadā apvienojušos teritoriālo vienību). Līdz 2009.
gadam tika veikta vairāku pašvaldību apvienošanās jaunos novados. Daži pagasti
mainīja nosaukumu un pārtapa par novadiem unvietējo pašvaldību skaits Latvijā
katru gadu mainījās.
Saskaņā ar likumu republikas pilsētu raksturo šādas pazīmes:
• pilsētai ir attīstīta
komercdarbība, transporta un komunālā saimniecība, kā arī sociālā
infrastruktūra;
• pilsētai ir nozīmīgs kultūras
iestāžu komplekss;
• pilsētā ir ne mazāk par 25
tūkstošiem pastāvīgo iedzīvotāju.[15]
Savukārt attiecībā uz novadu
izveidošanu likums paredz šādu noteikumu ievērošanu:
• novada teritorija ir ģeogrāfiski
vienota, un tajā ir lauku teritorijas un apdzīvotās vietas;
• novada pašvaldība nodrošina likumā
noteikto funkciju izpildi;
• novada teritorijā ir ne mazāk par
4000 pastāvīgo iedzīvotāju;
• novada teritorijā ir ciems, kurā
ir vairāk par 2000 pastāvīgo iedzīvotāju, vai pilsēta;
• attālums no ikvienas apdzīvotās
vietas novadā līdz novada administratīvajam centram nepārsniedz 50 kilometrus,
un ceļa infrastruktūra ir piemērota nokļūšanai līdz novada administratīvajam centram;
• ir nodrošināta optimāla novada
teritorijas izveidošana, ņemot vērā blakusesošo pašvaldību intereses un
vēsturiskos sakarus.[16]
Ar 2010. gada grozījumiem Administratīvo teritoriju un
apdzīvoto vietu likumā novados, kur viena no bijušajām administratīvajām
vienībām bija pilsēta ar lauku teritoriju, šīs teritorijas ir sadalītas divās
vienībās – pilsētā un pagastā.[17]
Administratīvi
teritoriālās reformas koordinēja speciāli izveidota Administratīvi teritoriālās
reformas padomi, kuras sastāvā vienādā skaitā ietilpst Latvijas Pašvaldību
savienības un valsts pārvaldes institūciju pilnvaroti pārstāvji.
Šobrīd administartīvi teritoriālā reforma vēl turpinās, jo
nav pieņemts speciālais likums, kas paredz apriņķu izveidi.
3. IEGUVUMI UN TRŪKUMI NO PAŠVALDĪBAS REFORMAS ĪSTENOŠANAS
Lai gan šī reforma tiek vērtētāta divējādi, tai ir gan
pretinieki, gan atbalstītāji. Kā arī daudz tika un tiek spriests par tās
lietderību un ieviešanas motīviem. Tai ir vērojamas arī pozītīvas un negatīvas
sekas.
Līdz 2009. gada 1. jūlijam pastāvošajā administratīvi teritoriālajā
iedalījumā kopumā pastāvēja 548 pašvaldības. Reformas rezultātā samazinājās
pašvaldību skaits un tika paredzēta pašvaldības līmeņu pārvalde vietējās varas
(atbilstoši Eiropas vietējai pašvaldību hartai) decentralizācijai un
demokrātijai, kas vietējos iedzīvotājus ciešāk sasaita ar varas institūcijām.
2010. gads bija
pirmais pilnais gads pēc administratīvi teritoriālās reformas. Šobrīd turpinās diskusija
par otrā līmeņa pašvaldību reformas nākamo posmu jeb par apriņķu izveidi, taču
šis jautājums vēl nav izlemts.
Arī pēc administratīvi
teritoriālās reformas pašvaldības iedzīvotāju skaita un teritorijas ziņā ir
ļoti dažādas. Daļā novadu iedzīvotāju skaits nepārsniedz četrus tūkstošus.
Sociālekonomisko rādītāju, budžeta rādītāju un arī teritorijas attīstības ziņā
liecina, ka mazajiem novadiem rādītāji ir vājāki, savukārt lielajiem novadiem
tie atšķiras pa reģioniem. Labāki sociālekonomiskie rādītāji ir novadiem, kuri
atrodas ekonomiski spēcīgāko republikas pilsētu, īpaši Rīgas, tuvumā un kuru sastāvā
ir vidēji lielās pilsētas – reģiona nozīmes attīstības centri. Tas apliecina,
ka pašvaldību sociāli ekonomiskos rādītājus būtiski ietekmē infrastruktūras un
pakalpojumu pieejamība, darbavietas un to dažādība publiskajā un privātajā sektorā.[18]
Tas liecina, ka administratīvi teritoriālās reformas mērķis par attīstības līmeņa
izlīdzināšanas iespēju nav sasniegts un iespējams arī netiks sasniegts tuvākajā
laikā.
Pašvaldību reformā izveidojušies centri un nomales. Pēc
reformas centri saņem vairāk naudas
nekā perifērija un tādēļ rodas domstarpības.
Latvijā nav vairs mazo pašvaldību, bet katrā pagastā ir
pārvalde, un centrā ir pietiekami liels centralizētais aparāts, lai apkalpotu
pārvaldes.Tā kā viens no reformas mērķiem bija administratīvo tēriņu
mazināšana, tad pēc notikošā novērojumiem apkārt, tas ir pilnīgs absurds, jā
pagastu pārvaldēs ir mainījies cilvēku skaits, bet tikai tā rezultātā, ka tie
pārgāja strādāt uz novada pašvaldību.
Līdz ar jauno teritoriālo iedalījumu pieaug politisko
partiju līdzdalība pašvaldībās, pašvaldību problēmas ieņems augstāku vietu
politisko partiju programmu sarakstos.
Kā pozitīvu tendenci var minēt kultūras jautājumu risināšanu
un ceļu uzturēšana. Kā problemātiskākās jomas veselības aprūpes jautājumus,
bezdarba mazināšanu un izglītības jautājumu risināšanu, jo slimnīcas u.c. veida
veselības aprūpes iestādes atrodas daudz tālāk un pat citos novados.
Administratīvi teritoriālā reforma kopumā noritēja lēni un
tā turpinās vēl šodien, jo vēl nav pieņemts likums par apriņķu izveidi. 2009.
gadā līdz 1. jūlijam Latvijā vēl pastāvēja administratīvi teritoriālais iedalījums,
kas pamatā bija iepriekšējais, pēc Latvijas neatkarības atgūšanas mantojumā
saņemtais iedalījums ar visai nelielām pārmaiņām.
Novadi pārņēma skolu valdes, sāka nodarboties ar sabiedriskā
transporta pārvadājumiem savā teritorijā, uztur to teritorijā esošās slimnīcas,
sociālās aprūpes iestādes, kā arī pārņēma atbildība par rajona padomes
kredītsaistībām.
Lai gan reformas īstenošana ilga 10 gadus, tās galarezultāts
bija sasteigts un turpmākjās darbībās ar to saskarās arī pašvaldības, tāpēc
pastāv domstarpības par tās lietderību.
Pašvaldību reforma
tika realizēta krīzes laikā, tāpēc šobrīd ir samērā grūti spriest par tās
ieguvumiem, jo cilvēkiem ir reizēm ir grūti atšķirt pasliktinājumus no krīzes
un reformas, piemēram, slimnīcu likvidēšana, autobusu reisu samazināšana un
skolu slēgšana radīja grūtības pašvaldību iedzīvotājiem.
1.
Latvijas Republikas Satversme (pieņemta
15.02.1922)// Latvijas Vēstnesis.- Nr.43 (1993, 1. jūlijs).
2.
Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu
likums (pieņemts 18.12.2008)// Latvijas Vēstnesis. - Nr.202 (2008, 30.decembris).
3.
Administratīvi teritoriālās reformas likums
(pieņemts 21.10.1998.)// Latvijas Vēstnesis. – Nr. 322/325 (1998, 30.
oktobris).
4.
Latvijas valsts un tiesību vēsture: Palīgs
studiju kursa apguvē. – P&K, 2000. – 117 lpp.
5.
Pūķis M. Pašu valdība:Latvijas pašvaldīb
pieredze, idejas un nākotnes redzējums.-Rīga:Latvijas Pašvaldību savienība,
2010.-512 lpp.
6.
Alkens Ibs. Vietējo pašvaldību attīstības
virzieni/no angļu val. tulkojusi V. Broka.- Rīga, 2000.- 63lpp.
7.
Latvija. Pārskats par tautas attīstību
2004/2005: Rīcībspēja reģionos/ galv.red. A.Zobena. – Rīga: ANO Attīstības
programma, LU Sociālo un politisko pētījumu institūts, 2005. - 148 lpp.
8.
Reģionu attīstība Latvijā 2009/ zin. red. E.
Vanags. – Rīga: Valsts reģionālās attīstības aģentūra, 2010. – 43 lpp.
[1] Latvijas
valsts un tiesību vēsture: Palīgs studiju kursa apguvē. – P&K, 2000. – 9.-
10. lpp.
[2] Turpat –
38., 47. lpp.
[3] Pūķis M.
Pašu valdība:Latvijas pašvaldīb pieredze, idejas un nākotnes
redzējums.-Rīga:Latvijas Pašvaldību savienība, 2010.-23. lpp.
[4] Latvijas
valsts un tiesību vēsture: Palīgs studiju kursa apguvē. – P&K, 2000. – 83..
lpp.
[5] Latvijas
Republikas Satversme (pieņemta 15.02.1922)//Latvijas Vēstnesis Nr.43, (1993, 1.
jūlijs).
[6] Vadlīnijas
dokumentu digitalizācijai valsts arhīvos: Vienotās valsts arhīvu informācijas
sistēmas izstrādes un ieviešanas 2.kārta.-Rīga: Valsts aģentūra „Kultūras
informācijas sistēmas, 2010. – 44.-46. lpp.
[7] Turpat –
44. – 46. lpp.
[8] Latvija.
Pārskats par tautas attīstību 2004/2005: Rīcībspēja reģionos/ galv.red.
A.Zobena. – Rīga: ANO Attīstības programma, LU Sociālo un politisko pētījumu
institūts, 2005. – 22. lpp.
[9] Vadlīnijas
dokumentu digitalizācijai valsts arhīvos: Vienotās valsts arhīvu informācijas
sistēmas izstrādes un ieviešanas 2.kārta.-Rīga: Valsts aģentūra „Kultūras informācijas
sistēmas, 2010. – 48.,51. lpp.
[10] Turpat
– 23.lpp.
[11] Alkens
Ibs. Vietējo pašvaldību attīstības virzieni/no angļu val. tulkojusi V. Broka.-
Rīga, 2000.- 3.lpp.
[12] Pūķis
M. Pašu valdība:Latvijas pašvaldīb pieredze, idejas un nākotnes
redzējums.-Rīga:Latvijas Pašvaldību savienība, 2010.- 23. – 24.lpp.
[13] Administratīvi
teritoriālās reformas likums (pieņemts 21.10.1998.)// Latvijas Vēstnesis. – Nr.
322/325 (1998, 30. oktobris).
[14]
Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums (pieņemts 18.12.2008)//
Latvijas Vēstnesis. - Nr.202 (2008,
30.decembris).
[16] Turpat
[17] Turpat
[18] Reģionu
attīstība Latvijā 2009/ zin. red. E. Vanags. – Rīga: Valsts reģionālās
attīstības aģentūra, 2010.
A solution tailored to your business needs
AtbildētDzēsthttps://www.cityfinances.lv/