Nodokļi politika valstī nodrošina valsts funkciju finansēšanu un tās
eksistenci. Bez nodokļiem nav iespējama valsts pastāvēšana. Viens no
sarežģītākajiem un ienesīgākajiem nodokļiem valsts budžetā ir pievienotās
vērtības nodoklis, kas kā netiešais nodoklis skar visus patērētājus, jo tiek
iekļauts preces vai pakalpojuma cenā.
Latvijā pēdējo gadu laikā par šo nodokli ir ļoti daudz diskutēts, sakarā ar
tā likmes paaugstināšanos. Pievienotās vērtības nodokļa politikas problēmas
tiek saistītas gan ar to, ka tas pārāk daudz ietekmē sociāli zemākās
iedzīvotāju grupas, gan mazos un vidējos uzņēmumus.
Referāta mērķis ir iepazīties ar informāciju un statistikas datiem, kas
saistīti ar pievienotās vērtības nodokli.
Darba uzdevumi:
1. Noskaidrot pievienotās vērtības nodokļa attīstības
vēsturi Latvijā un pasaulē;
2. Uzzināt kāda ir pievienotās vērtības nodokļa
būtība;
3. Iepazīties ar statistikas datiem par pievienotās
vērtības nodokļa ieņēmumiem Latvijā un Francijā;
4. Salīdzināt;
5. Noskaidrot pievienotās vērtības nodokļa politikas
problēmas;
6. Secināt.
Referāta struktūru veido ievads, 4 nodaļas un 4 apakšnodaļas, secinājumi,
izmantotās literatūras saraksts un 4 pielikumi.
1. pievienotās vērtības nodokļa vēsture
1.1. Pievienotās vērtības nodokļa attīstības un rašanās
vēsture pasaulē
Nodokļu politika nodrošina valsts funkciju pastāvēšanu un to
iekasēšana ir tik pat sena, cik veca ir civilizācija.
Pievienotās vērtības
nodoklis ir forma, kādā ieskaitīšanai budžetā tiek atvasināta daļa no
pievienotās vērtības, kas tiek radīta visās ražošanas stadijās. Pirms
pievienotās vērtības nodokļa, tā funkcijas pildīja apgrozījuma nodoklis, kas
pirmoreizi tiek minēts mūsu ēras 3. gadsimtā Romas impērijā. Jau tad lielāko
daļu valsts ieņēmumu sastādīja tieši šis nodoklis, kuru iekasēja kā procentu no
ražotas preces vērtības. Apgrozījuma nodokļa likme Romas impērijā parasti bija
1 procents, izņemot nodokli no vergu tirdzniecības, kas bija 4 procenti un 5
procenti no tirgus vērtības, kas bija vergu atbrīvošanās nodoklis.
Padomju
Krievijā pastāvēja tā sauktie pielīdzinātie nodokļi, tika noteiti no
tirdzniecības apgrozījum summas, kurš būtībā bija apgrozījuma nodoklis, kurš ar
nodokli vienmērīgi ļāva aplikt visas preces. Sākumā ta nodokļa likme bija 7 procenti, no
kuriem 3 procentus atskaitīja valsts budžetā, 3 procentus – pašvaldību budžetā
un 1 procentu bada cietējiem. Tomēr drīz ši nodokļu aplikšana atzīsta par
pārmērīgu, nodokli pazemināja uz pusem. Tā pārtikas rūpniecībā tas sastādīja no
1,5 līdz 2 procentiem, bet uz greznumlietam bija līdz pat 6 procentiem. Valsts
uzņēmumi maksāja 2 – 4 reizes.
Visā pasaulē
apgrozījuma nodoklis gala rezultātā pārtapa pievienotās vērtības nodoklī.
Pirmais, kas 1954. gada 10. aprīlī ar to iepazīstināja un kas tiek uzskatīts
par pievienotās vērtības nodokļa “tēvu” tiek uzskatīts franču ekonomists M.
Lori. (Ketners K. u.c., 2008.)
Pievienotās
vērtības nodoklis Eiropas Ekonomikās Padomes robežās kļuva par svarīgu
instrumentu cīņā ar konkurenci par noieta tirgu ar attīstītam valstim, to
skaitā, ar ASV, tāpēc ka saskaņā ar šiem likumiem, kurus noteica Pasaules
Tirdzniecības Organizācija, viņi var samazināt eksportētas preces un
pakalpojuma cenas uz ši nodokļa lielumu.
Eiropas
Ekonomikās Padomē iekšienē no 1997.gada ieveda jaunu kārtību pievienotās
vērtības nodokļa iekasēšanai, pēc kuras nodokli iekasē valstī kurā ražo preci,
bet preču piegāde cita valstī Eiropas Ekonomikās Padomes locekļiem jādara pēc
saviem režīmiem identiskiem piegādei valsts iekšā.
1.2.
Pievienotās vērtības nodokļa attīstības vēsture Latvijā
Pirmās
nodokļu sistēmas izveidošana Latvijā bija saistīta ar daudzām grūtībam, kas
radās brīvvalsts pirmajos pastāvēšanas gados. 30. gadu beigās nodokļu skaitu
Latvijā papildināja vairāki no jauna ieviesti nodokļi. Un tāpat kā citur
pasaulē, Latvijā eksistēja pievienotās vērtības nodokļa priekšgājējs –
apgrozījuma nodoklis.
Šajā laikā apgrozījuma nodoklis tika noteikt 2
līdz 5 procentu apmērā no preču mazumtirdzniecības cenām, taču bija arī noteikt
samērā garš preču saraksts, kuru ražošanu vai pārstrādi tomēr neaplika ar šo
nodokli. Tādas, piemēram, bija daudzas pirmās nepieciešamības preces, par kurām
tika uzskatīta sāls, sērkociņi, ziepes un naglas, kā arī pārtikas preces arī
lopbarības un lauksaimniecības tehnika. Apgrozījuma nodokli arī pirms Latvijas
Republikas okupācijas 1940. gadā maksāja pircējs jeb patērētājs un tas bija
netiešais nodoklis, kas iekļāvās preču cenā. (Urtāns A. 2003.)
Vācijas
– PSRS kara dēļ 1941. gada vasarā mainīja okupācijas varas. Šo notikumu dēļ
pilnībā pēc Padomju Savienībā noteiktajām likmēm netika izmainītas Latvijas
brīvvalsts laikā noteiktā apgrozījuma nodokļa likmes preču ražotājiem un
pārstrādātājiem. (Urtāns A., 2003)
Līdz
1990. gadam apgrozījuma nodokli maksāja preču realizētāji – preču
vairumtirdzniecības bāzes. Ar to aplika starpniecību, kas radās starp
vairumtirdzniecības jeb ražotāja cenu un mazumtirdzniecības jeb realizācijas
cenu. Uzskaiti atviegloja apstāklis, ka visā valstī bija noteiktas gan vairumtirdzniecības,
gan mazumtirdzniecības cenas. Apgrozījuma nodoklī, tika iekļauti arī muitas un
akcīzes nodokļa maksājumi, ko pieskaitīja preču cenām. Apgrozījuma nodoklis
bija regulārs nodoklis, ko lielie vairumtirdzniecības uzņēmumi ievērojamā preču
apgrozījuma dēļ bieži vien valsts budžetā pārskaitīja katru dienu, reizi trijās
dienās vai reizi desmit dienās. (Urtāns A., u.c., 2008)
Latvijā
apgrozījuma nodokli nomainīja pievienotās vērības nodoklis 50 gadus vēlāk kā
Francijā . Likums „Par pievienotās vērtības nodokli” Saeimā tika pieņemts 1995.
gada 9. martā. Valsts prezidents to izsludināja 1995. gada 30. martā un likums
stājās spēkā ar 1995. gada 1. maiju. (Urtāns A., u.c., 2008)
2.
PIEVIENOTĀS VĒRTĪBAS NODOKĻA BŪTĪBA
Nodokļi ir viena no finanšu attiecību sastāvdaļām, kuru
rašanās ir saistāma ar valsts pastāvēšanu. Latvijā nodokļu sistēmas vispārīgos
noteikumus par nodokļiem un nodevām, kas spēkā ir jau no 1995. gada un pašlaik
nosaka, ka Latvijas Republikā ir 14 dažādi nodokļi. (Skatīt 1. pielikumu) (Par nodokļiem un nodevām, 1995)
Nodokļi vispārināti pēc to klasifikācijas iedalas speciālajos
nodokļos, speciālo nodokļu režīmos, tiešajos nodokļos (īpašuma nodokļi,
ienākuma nodokļi, fizisko personu izdevumu nodoklis) un netiešajos nodokļos
(universālie patēriņa nodokļi, specifiskie patēriņa nodokļi (akcīzes nodokļi),
muitas nodokļi). (Skatīt 2. pielikumu) (Ketners K., u.c., 2009.)
Netiešo nodokļu sistēmu veido universālie un specifiskie
patēriņa nodokļi. Viens no šiem nodokļiem ir autora apskatītais pievienotās
vērtības nodoklis, kas tiek iekļauts preces vai pakalpojuma cenā, un reāli to
samaksā preces vai pakalpojuma patērētājs. (Ketners K., u.c. 2008)
Pievienotās vērtības nodokļa tiesiski normatīvo bāzi
Latvijā veido likums “Par pievienotās vērtības nodokli”, pēdējie grozījumi
veikti 2011. gada 21. jūlijā, Ministru kabineta 2006. gada 21. novembrī
izdotajiem noteikumiem nr. 933 par PVN normu piemērošans kārtību, pēdējie
grozījumi veikti 2011. gada 27. septembrī, 2009. gada 22. decembrī izdotie
Ministru kabineta noetikumi nr. 1640 par PVN deklarāciju un citi. (Jarve K., u.c., 2004.)
Ar nodokli
apliekamā persona ir fiziskā vai juridiskā persona un šādu personu ar līgumu
vai norunu saistītas grupas vai to pārstāvji, kas veic šādus darījumus:
1. preču piegādes;
1. preču piegādes;
2. pakalpojumu sniegšanu;
3. preču importu;
4. pašpatēriņu.
LR likuma “Par
pievienotās vērtības nodokli” pamatposteņi:
1)visi uzņēmēji, kuri darbojas Latvijā, iedalāmi pievienotās vērtības nodokļa maksātājos un nemaksātājos. Šodien normatīvajos dokumentos pirmos ļoti bieži un neveiksmīgi sauc par “apliekamajām personām”, kaut gan pievienotās vērtības nodoklis tiek uzskatīts par nodokli, kas neskar uzņēmumu, jo netiek piemērots uzņēmējdarbības veikšanas procesā, tiek aplikts tikai ienākums, uzņēmējdarbība, bet personas, uzņēmēji – tiek reģistrēti; (Ketners K., u.c., 2008)
1)visi uzņēmēji, kuri darbojas Latvijā, iedalāmi pievienotās vērtības nodokļa maksātājos un nemaksātājos. Šodien normatīvajos dokumentos pirmos ļoti bieži un neveiksmīgi sauc par “apliekamajām personām”, kaut gan pievienotās vērtības nodoklis tiek uzskatīts par nodokli, kas neskar uzņēmumu, jo netiek piemērots uzņēmējdarbības veikšanas procesā, tiek aplikts tikai ienākums, uzņēmējdarbība, bet personas, uzņēmēji – tiek reģistrēti; (Ketners K., u.c., 2008)
2)visi
uzņēmēji, (gan pievienotās vērtības nodokļa maksātāji, gan pievienotās vērtības
nodokļa nemaksātāji) var nodarboties: - tikai ar nodokļiem apliekamu darbību,
tikai ar nodokļiem neapliekamu darbību, vienlaicīgi ar nodokļiem apliekamu un ar nodokļiem neapliekamu darbību. Ar noteikumu, ja pievienotās vērtības nodokļa nemaksātājam darījumi iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav sasnieguši Ls 35 000 vai Eiropas Savienībā iegādāto preču vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa kalendāra gada laikā sasniedz Ls 7 000, jo tad viņam jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājam;
tikai ar nodokļiem neapliekamu darbību, vienlaicīgi ar nodokļiem apliekamu un ar nodokļiem neapliekamu darbību. Ar noteikumu, ja pievienotās vērtības nodokļa nemaksātājam darījumi iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav sasnieguši Ls 35 000 vai Eiropas Savienībā iegādāto preču vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa kalendāra gada laikā sasniedz Ls 7 000, jo tad viņam jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājam;
3) peivienotās
vērtības nodokļa maksātājam jāizslēdz no saviem izdevumiem pievienotās vērtības
nodoklis un jāuzskaita tas pēc nomaksas kā priekšnodoklis. Pievienotās vērtības
nodoklis tā maksātājam var tikt iekļauts tikai izdevumos, kas saistīti ar
nodokli neapliekamu darbību, un izdevumos, kuri nav saistīti ar saimniecisko
darbību. Turpretī pievienotās vērtības nodokļa nemaksātājam visas pievienotās
vērtības nodkoļa summas jāiekļauj savās izmaksās, gan ar saimniecisko darbību
saistītās, gan ar to nesaistītās. (Podvinska
Ņ., 2006)
Ar nodokli
apliekamā darbība, savukārt, tiek iedalīta trīs dažādās likmēs, kā redzams 2.1.
attēlā: ar 22% likmi apliekamajā darbībā (preču piegāde, pakalpojumu sniegšana
Latvijas iekšējš teritorijā un to imports); ar 12% samazināto likmi, kuru
piemēro medikamentu un medicīnisko ierīču piegādēm pēc Ministru kabineta
sastādīta saraksta, zīdaiņiem paredzēto specializēto produktu piegādēm, mācību
literatūras, kā arī orģinālliteratūras izdevumu piegādei, masu informācijas
līdzekļiem vai to abonentmaksai (avīzēm, žurnāliem, biļeteniem un citiem
periodiskajiem izdevumiem, kuri iznāk ne retāk kā reizi trīš mēnešos un kuru
vienreizējā tirāža pārsniedz 100 eksemplārus), sabiedriskā transporta
pakalpojumiem iekšzemē, izmitināšanas pakalpojumiem tūristu mītnēs un
iedzīvotājiem piegādātajai siltimenerģijai, dabasgāzei (izņemot dabasgāzi
autotransportam), malkai un koksnes kurināmajam; ar 0% likmi apliekamajā
darbībā, kuru piemēro preču eksportam, palalpojumiem, kas saistīti ar preču
eksportu, preču importu un tranzīta pārvadājumiem, ar tūrismu saistītiem
pakalpojumiem, darījumiem ar Eiropas Savienības dalībvalstīm, pakalpojumiem,
kas sniegti ar starptautisko transportu un citiem. (Par pievienotās vērtības nodokli, 1995.)
2.1. att. Pievienotās vērtības nodokļa likmes Latvijā 2011. gadā
Avots: autora veidots pēc likuma „Par pievienotās
vērtības nodokli” datiem, 2011
Ar
pievienotās vērtības nodokli apliekamos un neapliekamos darījumus Latvijā nosaka
LR likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 6.pants. Visi, tajā uzskaitītie (pakalpojumu
veidi un preces) ar pievienotās vērtības nodokli netiek aplikti, bet visi, tajā
neuzskaitītaie attiecas uz ar nodokli apliekamo darbību. (Skatīt 3. pielikumu).
Eiropas Savienībā
pievienotās vērtības nodokļa likme nepārsniedz 25%, lai gan dalībvalstis var
brīvi izvēlēties arī augstākas. 4. pielikumā apskatāmas pievienotās vērtības
likmes Eiropas Savienības dalībvalstīs un tām ir noteiktas
stingras prasības pievienotās vērtības nodokļa piemērošanai. Eiropas Padomes
Sestajā direktīvā, ir pieļaujamas divu veidu standartlikmes, kas nevar būt
zemākas par 15 % un dalībvalstis savā teritorijā var piemērot arī vienu vai
divas samazinātās likmes, kas savukārt nevar būt zemākas par 5% no darījuma
vērtības, tas ir saistīts ar to, ka šī nodokļa piemērošana atšķirīgās Eiropas
Savienības valstīs var būtiski izkropļot konkurences nosazījumus Eiropas kopējā
tirgū. (Ketners K., u.c., 2008)
3. pievienotās vērtības nodokļa
tendences
3.1. Valsts budžeta ieņēmumu no pievienotās vērtības
nodokļa tendences Latvijā un Francijā
Pievienotās vērības nodokļa administrēšana un pati tā būtības ir
viena no sarežģītākajām salīdzinot ar
citiem nodokļiem un vairākumā valstu sastāda vislielāko īpatsvaru no kopējiem
nodokļu ieņēmumiem. Kā jau iepriekš tika minēts šī nodokļa ideja nākusi no 20.
gadsimta piecdesmitajiem gadiem, kad ar to
iepazīstināja franču ekonomists M.Lori, tādēļ arī turpmākajās rindkopās
autors salīdzinās ieņēmumus no pievienotās vērtības nodokļa Latvijā un Francijā.
(Ketners K., u.c., 2008)
Kā redzams 3.1. attēlā Latvijas budžetam vislielākie ieņēmumi
no pievienotās vērtības nodokļa ir bijuši 2007. gadā, kad pievienotās vērtības
nodokļa likme vēl bija 18%, ieņēmumi jau no 2001. gada visu laiku ir kāpuši
līdz 2007. gadā sasnieguši maksimumu. Ieņēmumu no pievienotās vērtības nodokļa
kāpumā nav vērojamas tik straujas izmaiņas kā vispārējās valdības sektora
ieņēmumu kopumā, bet arī iestājoties krīzei nav vērojams tik krass kritums kā
kopējos valdības ieņēmumos.
3.1. att. Vispārējās valdības sektora ieņēmumi
Latvijā no 2001. līdz 2010. gadam (milj.latu)
Avots:
autora veidots pēc CSB datiem, 2011
Aplūkojot 3.2. attēlu redzam, ka gan vispārējās
valdības sektora ieņēmumi Francijā pēdējo desmit gadu laikā ir pieauguši un tikai
nedaudz, krīzes iespaidā 2009. gadā samazinājušies, bet jau 2010. gadā atkal
palielinājušies. Tāda pati tendence ir vērojama ieņēmumos no pievienotās
vērtības nodokļa, kas liecina par stabilu un attīstītu valsti.
3.2.
att. Vispārējās valdības sektora
ieņēmumi Francijā no 2001. līdz 2010. gadam (milj.eiro)
Avots: autora veidots pēc Francijas centrālās statistikas
pārvaldes datiem, 2011
Salīdzinot Latvijas un
Francijas valsts kopējo ieņēmumu tendences, Latvijā, kā jau mazāk attīstītā
valstī kā Francija, vērojamas nestabilitātes. Ir ļoti labi vērojams tas, ka
Francijā pievienotās vērtības politika ir ļoti izkopta un stabila.
3.2.
Pievienotās vērtības nodokļa īpatsvara, no kopējiem valdības ieņēmumiem,
tendences Latvijā un Francijā
Apskatot 3.3. attēlu ir redzams,
ka pievienotās vērtības nodokļa īpatsvars Latvijā sastāda aptuveni piekto daļu,
bet Francijā tikai septīto. Pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu īpatsvars no
kopējiem valdības sektora ieņēmumiem Francijā iepriekšējo desmit gadu laikā ir
bijis ļoti stabils un svārstījies tikai
par 0,59 procentu punktiem, savukārt Latvijā šīs svārstības salīdzinoši ar
Franciju ir pat krasas – 5,56 procentu punkti. Interesanti ir tas, ka
vismazākais pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu īpatsvars budžetā ir bijis 2009.
gadā un notikusi lejupslīde pakāpeniski no 2006. gada, bet tieši 2009. gadā
pievienotās vērtības nodokļa likme palielinājās par trīs procentiem – no 18%
likmes uz augsto 21% likme, kas 2009. gadā bija pielīdzināma tādām attīstītām
valstīm kā Beļģija un Īrija. Lai arī 2010. gadā ieņēmumu īpatsvars
palielinājās, jau nākamgad varēsim vērot statistikas datus par šī gada
ieņēmumiem, vai tie būs palielinājušies vai nē, jo kā zināms, sākot ar 2011.
gada 1. janvāri Latvijas Republikā pievienotās vērtības nodokļa likme tika
paaugstināta no 21% līdz 22%.
3.3. att. PVN
ieņēmumu īpatsvars no vispārējiem valdības sektora kopējiem ieņēmumiem Latvijā
un Francijā no 2001. - 2010. gadam (%)
Avots: autora veidots
pēc Eurostat datiem, 2011
Francijas pievienotās vērtības
nodokļa ieņēmumu īpatsvara stabilitātes iemesls ir nemainīgā procentu likme.
Šis ir ļoti labs piemērs par to kā nodokļu paaugstināšana nemaz nepalielina
valsts ieņēmumus, bet gan citreiz kā Latvijas gadījumā, tie pat samazinās.
4. problēmas pievienotās
vērtības nodokļa politikā
Daudzi pievienotās vērtības nodokli uzskata par ļoti
skarbu nodokli, jo skar visus patērētājus – jaunus un vecus, nabadzīgos un
bagātos, jo lai tas strādātu efektīvi pievienotās vērtības nodoklim jābūt plaša
mēroga un to jāiekasē par visu. Tādēļ arī palielinoties pievienotās vērības
nodokļa likmēm no tā cieš visi valsts iedzīvotāji.(The Telegraph, 2010)
Latvijā
pievienotās vērtības nodokļa likmes pēdējo gadu laikā ir ievērojami augušas,
kas radījušas daudz problēmu iedzīvotājiem, bet kā redzams bija iepriekšējā
nodaļā, tas nemaz nedeva lielākus ieņēmumus valsts budžetā. Kā arī daudzas
Eiropas Savienības dalībvalstis, kurām arī ir augsta pievienotās vērtības
nodokļa likmes tomēr izvēlas piemērot daudz plašāk samazinātās likmes, tai
skaitā galvenajiem pārtikas produktiem, tad arī sociāli zemākie iedzīvotāju
slāņi tik ļoti neciestu no šī nodokļa.
Arī Francijā tiek diskutēts par pievienotās vērtības
nodokļa likmes palielināšanu, kas tik ilgi un stabili ir bijusi stabila.
Tuvojoties Francijas prezidenta vēlēšanām 2012. gadā, šis jautājums kļūst īpaši
aktuāls. „2012. gada Francijas prezidenta vēlēšanu sociālistu partijas
kandidāts Holands 2011. gada 28. oktobrī atzina, ka tas būtu negodīgi pacelt
pievienotās vērtības nodokli, bet esošais Francijas prezidents Sarkozī dienu
iepriekš izslēdza, ka standartlikmi, kas ir 19,6%, varētu tuvākajā laikā
palielināt, bet neminēja, ka netiks paceltas likmes arī produktiem un
pakalpojumiem, kuri pašlaik ir samazinātā likme.” (Businessweek, 2011)
Aktuāla
problēma saistībā ar pievienotās vērtības nodokli ir tas, ka nodoklis budžetā
ir jānomaksā pēc tam, kad pakalpojums sniegts vai prece piegādāta, neatkarīgi
no tā, vai attiecīgais rēķins ir samaksāts, kas rada lielas problēmas ar
maksātspēju mazajiem un vidējiem uzņēmumiem un aizvien biežāk tiek kavēti
maksājumi, rodas situācijas, ka uzņēmējs ir spiests maksāt valsts budžetā
pievienotās vērtības nodokli attiecībā uz summām, kas vēl nav saņemtas un
sliktākajā gadījumā pat netiks saņemtas. (The
Telegraph, 2010)
Pievienotās
vērtības nodoklis kā netiešais nodoklis ir ar saviem trūkumiem, taču pilda
visas savas funkcijas.
secinājumi
Referātā
izvirzītais mērķis ir sasniegts un darba uzdevumi izpildīti un radušies šādi
secinājumi:
1.
Pirms pievienotās vērtības nodokļa, tā
funkcijas pildīja apgrozījuma nodoklis, kas pirmoreizi tiek minēts mūsu ēras 3.
gadsimtā Romas impērijā.
2.
Visā pasaulē apgrozījuma nodoklis
pārtapa pievienotās vērtības nodoklī, kad 1954. gada 10. aprīlī ar to
iepazīstināja uzskatīts franču ekonomists M. Lori.
3.
Nodokļi pēc
to klasifikācijas iedalas speciālajos
nodokļos, speciālo nodokļu režīmos, tiešajos nodokļos un netiešajos nodokļos. Netiešo nodokļu
sistēmu veido universālie un specifiskie patēriņa nodokļi un viens no tiem ir
pievienotās vērtības nodoklis, kas tiek iekļauts preces vai pakalpojuma cenā,
un reāli to samaksā preces vai pakalpojuma patērētājs.
4.
Ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamos un neapliekamos darījumus Latvijā nosaka LR likuma “Par pievienotās
vērtības nodokli” 6.pants. Visi, tajā uzskaitītie ar pievienotās vērtības
nodokli netiek aplikti, bet visi, tajā neuzskaitītaie attiecas uz ar nodokli
apliekamo darbību.
5.
Eiropas
Savienības dalībvalstīm, lai Eiropas kopējā tirgū konkurences nosacījumi
dalībvalstīm būtu līdzīgi, Eiropas Padomes Sestajā direktīvā, ir noteiktas
standartlikmes, kas nevar būt zemākas par 15%.
6.
Latvijā valsts
ieņēmumi par pievienotās vērtības nodokli ir bijuši daudz nestabilāki kā
Francijā, kas varētu būt saistīts ar tās pievienotās vērtības nodokļa seno un
izkopto pastāvēšanas vēsturi un valsts attīstību.
7.
Francijas
pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu īpatsvarā salīdzinoši ar Latvijas ir
vērojama pastāvība un stabilitāte, kā iemesls ir pievienotās vērtības nodokļa
likmes nemainīgums, bet Latvijā palielinot nodokļa likmi ieņēmumi no tā
nākamajā gadā strauji samazinās.
8.
Daudzi
pievienotās vērtības nodokli uzskata par ļoti skarbu nodokli, jo skar visus
patērētājus – jaunus un vecus, nabadzīgos un bagātos, jo lai to iekasē par visu
gandrīz visu patēriņu.
9.
Latvijā
pietiekami netiek izmantotas pievienotās vērtības samazinātās likmes, ar kuru
palīdzību varētu uzlabot sociāli zemāko slāņu situāciju.
10.
Francijā tiek
diskutēts par pievienotās vērības likmju palielināšanu.
Izmantotā Literatūra
1. Jarve K.,
Butāne I., Zīrape I. Eiropas nodokļi
Latvijā. Rīga: SIA Latvijas Ekonomists, 2004. 189 lpp.
2. Ketners K.,
Lukašina O. Nodokļi Eiropas Savienībā un
Latvijā. Salīdzinoša analīze un praktiski ieteikumi. Rīga: 2008. 236 lpp.
3. Ketners K.,
Titova S. Nodokļu politika Eiropas
Savienības vidē. Rīga: Banku augstskola, 2009. 128 lpp.
4. Podvinska
Ņ., Pievienotās vērtības nodoklis:
komentāri par PVN likumu un tā piemērošanas noteikumiem. Rīga: Lietišķās
informācijas dienests, 2006. 272 lpp.
5. Urtāns, A. Nodokļu un nodevu vēsture Latvijā. Rīga:
Valsts ieņēmumu dienests, 2003. 88 lpp.
6. Urtāns A.,
Ketners K., Ankalniņš, M., Krastiņš A. Nodokļi,
nodevas un muita Latvijā. Rīga: RTU, 2008. 204 lpp.
7. European Union VAT rates [tiešsaite]:
International VAT services [skatīts 05.11.2011] Pieejams:
http://www.tmf-vat.com/vat/eu-vat-rates.html
8. French
sociolost Hollande says raising Value-added tax “injust” [tiešsaite]: Bloomberg Businessweek [skatīts
03.11.2011.] Pieejams: http://www.businessweek.com/news/2011-10-28/french-socialist-hollande-says-raising-value-added-tax-injust-.html
9. General Election 2010: a brief history of
the Value Added Tax [tiešsaite]: The Telegraph, 2010 [skatīts 30.10.2011.].
Pieejams: http://www.telegraph.co.uk/news/election-2010/7582869/VAT-a-brief-history.html
10. Par nodokļiem un nodevām [tiešsaite]: LR likums (1995). [skatīts 29.10.2011]. Pieejams: http://www.likumi.lv/doc.php?id=33946
11. Par pievienotās vērtības nodokli [tiešsaite]:
LR likums (1995). [skatīts 29.10.2011.]. Pieejams: http://www.likumi.lv/doc.php?id=34443
12. Principaux impôts par catégorie
[tiešsaite]: Institut national de la statistique et des études économiques [skatīts
05.11.2011] Pieejams: http://www.bdm.insee.fr/bdm2/index.action?request_locale=fr
13. Tax revenue statistics [tiešsaitē]:
Eurostat [skatīts 03.11.2011.] Pieejams: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Tax_revenue_statistics
14. Valdības finanses [tiešsaite]: Centrālā
statistikas pārvalde [skatīts 04.11.2011] Pieejams:http://data.csb.gov.lv/DATABASE/ekfin/Ikgad%C4%93jie%20statistikas%20dati/Vald%C4%ABbas%20finanses/Vald%C4%ABbas%20finanses.asp
PIELIKUMI
- pielikums
N.p.k.
|
Nodoklis
|
Likums
|
1.
|
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
|
"Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"
|
2.
|
Uzņēmumu ienākuma nodoklis
|
"Par uzņēmumu ienākuma nodokli"
|
3.
|
Nekustamā īpašuma nodoklis
|
"Par nekustamā īpašuma nodokli"
|
4.
|
Pievienotās vērtības nodoklis
|
"Par pievienotās vērtības nodokli"
|
5.
|
Akcīzes nodoklis
|
"Par akcīzes nodokli"
|
6.
|
Muitas nodoklis
|
Muitas likums un citi muitas lietās noteikto kārtību reglamentējoši
normatīvie akti
|
7.
|
Dabas resursu nodoklis
|
Dabas resursu nodokļa likums
|
8.
|
Izložu un azartspēļu nodoklis
|
"Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"
|
9.
|
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
|
"Par valsts sociālo apdrošināšanu"
|
10.
|
Vieglo automobiļu un motociklu nodoklis
|
"Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli"
|
11.
|
Elektroenerģijas nodoklis
|
Elektroenerģijas nodokļa likums
|
12.
|
Mikrouzņēmuma nodoklis
|
Mikrouzņēmuma nodokļa likums
|
13.
|
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis
|
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo
transportlīdzekļu nodokļa likums
|
14.
|
Uzņēmumu vieglo
transportlīdzekļu nodoklis
|
Avots: autora veidots pēc likuma “par nodokļiem un nodevām”, 2011
- pielikums
nodokļu veidu klasifikācija
Avots: Ketners u.c., 2009.
3. pielikums
Ar pievienotās vērtības nodokli
neapliekamie darījumi
- maksa par bērnu uzturēšanos pirmskolas
iestādēs;
- izglītības pakalpojumi, kurus sniedz valsts
un pašvaldību izglītības iestādes un valsts akreditētās privātās
izglītības iestādes personām, kuras apgūst kādu akreditēto izglītības
programmu;
- maksa par bezdarbnieku profesionālo apmācību
vai pārkvalificēšanu (organizē Nodarbinātības valsts dienests);
- kultūras pasākumi, ieskaitot ieejas maksu šajos
pasākumos: ( teātra un cirka izrādes, koncertdarbība un sarīkojumi
kultūras iestādēs, bibliotēku pakalpojumi, muzeju, izstāžu, zooloģisko
dārzu un botānisko dārzu darbība, bērniem paredzēti sarīkojumui);
- apdrošināšanas pakalpojumi;
- zobārstniecības pakalpojumi;
- iedzīvotāju maksājumi par dzīvojamo telpu
īri, apsaimniekošanu;
- finansiālie darījumus;
- nekustamā īpašuma, arī zemes, pārdošana (izņemot
nelietota nekustamā īpašuma pirmo pārdošanu);
- autoratlīdzība u.c. (Par pievienotās
vērtības nodokli, 1995)
- pielikums
PIEVIENOTĀS
VĒRTĪBAS NODOKĻA LIKMES EIROPAS SAVIENĪBAS VALSTĪS
Valsts
|
Ļoti pazeminā-tā likme
|
Pazemināta
|
Standarta
|
„Parking rate”*
*Piemēro
starpprodukcijai, kas „pāriet” uz citu likmes grupu.
|
Pievienotās vērtības nodokļa
nosaukums un saīsinājums
|
Austrija
|
-
|
10%/12%
|
20%
|
12%
|
Mehrwertsteuer/Umsatzsteuer
(MwSt./USt.)
|
Beļģija
|
-
|
6%/12%
|
21%
|
12%
|
Belasting over de
toegevoegde waarde/
Taxe sur la Valeur Ajoutée/ Mehrwertsteuer (BTW/TVA/MWSt) |
Bulgārija
|
-
|
7%
|
20%
|
-
|
Данък добавена стойност
(ДДС)
|
Čehija
|
-
|
10%
|
20%
|
-
|
Daň z přidané hodnoty
(DPH)
|
Dānija
|
-
|
-
|
25%
|
-
|
Meromsætningsafgift
(moms)
|
Francija
|
2,1%
|
5,5%
|
19.6%
|
-
|
Taxe sur la valeur
ajoutée (TVA)
|
Grieķija
|
6,5%
|
13,5%
|
23% (16% Egejas jūras salām)
|
-
|
Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ)
|
Igaunija
|
-
|
9%
|
20%
|
-
|
Käibemaks (KM)
|
Īrija
|
4,8%
|
13,5%
|
21%
|
13,5%
|
Cáin Bhreisluacha
(Irish) (CBL)
Value Added Tax (English) (VAT) |
Itālija
|
4%
|
10%
|
21%
|
-
|
Imposta sul Valore
Aggiunto (IVA)
|
Kipra
|
5%
|
8%
|
15%
|
-
|
Φόρος Προστιθέμενης
Αξίας (ΦΠΑ)
|
Latvija
|
-
|
12%
|
22%
|
-
|
Pievienotās vērtības nodoklis (PVN)
|
Lielbritānija
|
-
|
5%
|
20%
|
-
|
Value Added Tax (VAT)
|
Lietuva
|
-
|
9%/5%
|
21%
|
-
|
Pridėtinės vertės
mokestis (PVM)
|
Luksenbur-ga
|
6%/3%
|
12%/9%
|
15%
|
12%
|
Taxe sur la Valeur
Ajoutée (TVA)
|
Malta
|
-
|
5%
|
18%
|
-
|
Taxxa tal-Valur Miżjud (VAT)
|
Nīderlande
|
-
|
6%
|
19%
|
-
|
Belasting over de
toegevoegde waarde (BTW)
|
Polija
|
5%
|
8%
|
23%
|
-
|
Podatek od towarów i
usług (PTU/VAT)
|
Portugāle
|
-
|
13%/6%
|
23% (15% Madeiraā un Azorē)
|
12%
|
Imposto sobre o Valor
Acrescentado (IVA)
|
Rumānija
|
-
|
9%
|
24%
|
-
|
Taxa pe valoarea
adăugată (TVA)
|
Slovākija
|
-
|
10%
|
20%
|
-
|
Daň z pridanej hodnoty
(DPH)
|
Slovēnija
|
-
|
8,5%
|
20%
|
-
|
Davek na dodano vrednost (DDV)
|
Somija
|
-
|
13%/9%
|
23%
|
-
|
Arvonlisävero (ALV)
|
Spānija
|
4%
|
8% (2% Kanāriju salās
|
18% (5% Kanāriju salās)
|
-
|
Impuesto sobre el Valor
Añadido/Impuesto General Indirecto Canario (IVA/IGIC)
|
Ungārija
|
5%
|
18%
|
25%
|
-
|
Általános forgalmi adó
(ÁFA)
|
Vācija
|
-
|
7%
|
19% (Helgolandē 0%)
|
-
|
Mehrwertsteuer/Umsatzsteuer
(MwSt./USt.)
|
Zviedrija
|
-
|
12%/6%
|
25%
|
-
|
Mervärdesskatt (Moms)
|
Avots:
autora veidots pēc International VAT services datiem
huiņa kaut kada
AtbildētDzēstA solution tailored to your business needs https://www.cityfinances.lv/
AtbildētDzēstMēs piedāvājam visu veidu finanšu aizdevumus, īstermiņa un ilgtermiņa, sākot no €10 000 līdz €10 000 000 personām, kam nepieciešama finansiāla palīdzība. Uzņēmumi var saņemt aizdevuma summu līdz €100 000 000,00. Procentu likme ir 3%, visā aizdevuma atmaksas periodā no 1 gada līdz 30 gadiem. Norādiet to aizdevuma pieteikumos precīzu summu, kuru vēlaties aizņemties un atmaksas periodu aizdevumu. Lūdzu, jūtieties brīvi rakstīt jūsu veida aizdevumi: rakstiet mums tagad, izmantojot: unique2aal@gmail.com
AtbildētDzēst-Personīgais kredīts
-Mortgage
-Komerciāls kredīts
-Kredīta izpirkšana.
-Hipotekārais kredīts
-Visu veidu ieguldījumi.
Utt.
WhatsApp: +16169524380