ZĪMOLVEDĪBAS VEIDI UN TO METODES


Šajā kursa darbā aplūkosim dažādus veidus,kas raksturo zīmolvedību,jeb brendu.Protams apskatīsim,kas tad īsti ir zīmols,kā tas radās,un kā tas darbojas mūsdienās.Zīmols kā pats ir daudzveidīgi mainījies,bijušas dažādas pieejas tieši piesaistot klientu.Bet kopumā zīmola būtība un nozīme nav mainījusie ir jābut kartīgam zīmolam,ar kuru spēj ilgi un patstāvīgi patērētajam smadzenēs attstāt to pašu iespaidu,kas jau ir bijis pirms tam.Protams zīmola veidi un to metodes ,kā tādas strauji mainījušās tāpēc aplūkosim,kā panākt zīmola turpmāko dzīvi arī mūsdienās.Aplūkosim arī jaunas svaigas idejas par to,kā citi uztver zīmolu un kādām idejām viņi radīja ,kārtīgu berndu. Zīmola būtība ir radīt labāko produktu cilvēku prātos, tātad nodot vēstījumu lietotājam vai potenciālajam lietotājam.


Pats zīmols sevī ietver gan racionālos elementus, kvalitāti, drošību, u.c., gan arī emocionālus aspektus – asociācijas, kas rodas, cilvēkiem šo zīmolu iegādājoties un lietojot. . Līdz ar to zīmola veidošanu var lielā mērā uzskatīt par emocionālā produkta veidošanu. Jāatceras tikai, ka dotajam solījumam ir jābūt:
·                     Unikālam,
·                     Atraktīvam,
·                     Atbilstošam,
·                     Uzticamam,
·                     Noturīgam.
Zīmols ir  virsvērtība, kam patērētāja acīs bieži vien ir lielāka nozīme, kā produkta vai pakalpojuma pragmātiskajam derīgumam.
Zīmolu var tēlaini definēt, kā īpašu valodu starp Tavu uzņēmumu, produktu, pakalpojumu un Tavu patērētāju, kuru tu personīgi nepazīsti, bet gribi uzrunāt un „dabūt savā pusē”. Galvenais – iegūt patērētāja uzticību. Ne velti saka, ka zīmoli ir kā mūsdienu reliģija. Ja Tev ir savs bizness (kaut pavisam mazs), tad tam ir nepieciešama šī valoda jeb atpazīstams zīmols (brand). Tas neļauj tavam produktam pazust pārējo produktu pūlī.
Neraugoties uz visiem dārgajiem, sarežģītajiem ungudrajiem mēģinājumiem manipulēt ar patērētājiem, beigās tirgveži vienmēr dara, kā patērētājs liek. Tādējādi patērētājiem jābūt pietiekami motivētiem un ar pietiekami skaidru priekšstatu, lai darītu uzņēmumam zināmu, kas tam būtu jāpiedāvā un kā jārīkojas
            Personīgi es uzskatu ka zimolvedības vara pieaugs,tapēc ir loti svarīgi,lai saprastu,kā to vadīt un pārvaldīt.
Preču zīme, tirdzniecības marka – tās ir sākotnējās nozīmes vārdam brand un tā latviskojumam – “zīmols”. Nospiedošajā vairākumā zīmoli pārstāv tirdzniecības markas, tāpēc pasaulē zīmola popularizēšana pamatā ir orientēta uz produkta, pakalpojuma noieta vairošanu vai uzņēmuma augstāku novērtējumu. Zīmola vērtība maina produkta cenu. Tā būtiski ietekmē arī paša uzņēmuma kopējo vērtību, tas ietekmē cilvēku attieksmi pret lietām un procesiem, kam ne vienmēr ir tieša sasaiste ar preci vai pakalpojumu, tāpēc ir svarīgi noteikt, cik vērts var būt pats zīmols.





























Zīmols ir ar skaidri atpazīstams nosaukums, ko uzņēmums sabiedrībā izmanto, lai tā atšķirtu uzņēmuma piedāvāto no jebkura cita uzņēmuma piedāvājumiem. Tā atpazīstamība attiecas uz patērētāja zināšanām, pieredzi vai lojalitāti pret reklamēto zīmolu. Zināšanas var būt vissvarīgākais faktors, kas maina efektivitātes virzienu.Zīmolam ir mērķis nodot vēstījumu patērētājam,par konkrētu produktu,lai tas paliek atmiņā,kā pozitīvs zīmols,jo negatīvu patērētājs nemaz vairs neņems.Vēstījumam jābūt reālam,balstītam uz pieredzi.Par veiksmīgu zīmolu var uzskatīt tos zīmolus,kas labi adaptējušies konkrētā vidē un netikai,laikam ejot ieguvuši stabilu atpazīstamību un konkrētibu savai virzībai.
Ir četri līmeņi,kādos zīmolus,var iedalīt:
1.      Lokālie,(reklāmas tiek koncentrētas uz konkrētu vietu vai valsti.);
2.       Reģionālie orentējas uz noteiktieā ģeogrāfiskām vietām;
3.      Starptautiskie (reklāmas ir visā pasaulē, taču tendētas uz standartizētu pieeju un atspoguļo vietējo kultūru);
4.      Globālie (tiek aptverta visa pasaule,reklama visās valstīs gandrīz identiska.)
Par veiksmīgiem zīmoliem var uzskatīt tos zīmolus, kas ir labi adaptējušies konkrētajā vidē un ne tikai , laikam ejot, izdzīvojuši, bet kļuvuši vēl atpazīstamāki un nozīmīgāki, līdz ar to konkrētajam produktam palielinot tā pievienoto vērtību, attiecīgi- arī pelnot naudu. Tas ir cieši atkarīgs no uzņēmuma mārketinga aktivitātēm, to produktivitātes. Visiem šiem produktiem vai tās ir preces vai pakalpojumi- kopīgs tas, ka tiem ir laba cena un augsta kvalitāte. Un zināmā mērā zīmols kļūst par it kā ticamu garantiju tam, ka patērētājs spēs konkrēto preci identificēt un tik tiešām no produkta saņems to, ko gaidīji.
Tirdzniecības markas jeb zīmoli ir nozīmīgi simboli, kas raksturo produktu, un, pētot zīmola vārda saistību ar pircēju vajadzībām un vēlmēm, vispirms ir svarīgi noskaidrot, ar kādām vērtībām cilvēku uztverē asociējas konkrētais zīmols jeb marka, tādēļ, lai tālāk varētu apskatīt zīmola veidošanas stratēģiju, jācenšas izprast, no kā zīmols sastāv, un šīs zīmola sastāvdaļas vai elementus var definēt, raugoties no dažādām pozīcijām, līdz ar to autoru starpā nav vienota viedokļa, kas ir zīmola elementi. Daži autori to saprot kā zīmola vizuālo noformējumu jeb zīmola attēlu.To iedala astoņās daļas,un tās sastāv no:




Kopskatu aplūkojam 1.1.att
ü  Logo,
ü  Krāsu paletes,
ü  Izmantotajiem simboliskajiem tēliem,
ü  Burtu veidoliem,
ü  Cipariem,
ü  Fotogrāfijām,
ü  Zīmējumiem
1.1.att. Lattelecom zīmols

1.1                        Arī cilvēki ir zīmoli

Nav noslēpums,ka populāri cilvēki ir zīmoli.Piemēram: Madonna,Bekhems un citi dziedātāji un sporta zvaignes,kā arī piemēram spilgts piemērs Steve Jobs.Protams par viņiem var būt kāds labāks,bet fakts paliek fakts.Fakts ir tāds,ka ne jau taustāmas īpašības viņus padara veiksīgus,bet gan idejas un neatlaidība no nospraustā mērķa,protams tam vajadzīgs talants un jaunas idejas.
Nav svarīga dziesma vai tas cik labi nodziedās,bet gan pats cilvēks uz skatuves,kuru jau ilgi pazīst cilvēki un viņi viņu aceras jau sen un zin,ko sagaidīt,tāpēc saka ka cilvēkam pirmais iespaids rodas pirmajās 30 sekundēs.
Taču tikai ar labumiem,kā to saprot tradiconālais mārketings, vairs nepietiek,lai radītu kaut ko vai kādu, kas aršķirtos no pūļa.Šos biznesus un cilvēkus varenus dara tas, ka viņi ir izcili zīmoli.Nerunājot it īpasi uzsveru Steve Jobs,kas apvienoja sevi ar saviem izgudrojumiem tehnoloģija,radot apvērsumu,itka cilvēkiem ieliekot smadzenēs,tas ir tik un tik saražots un tikai pēc pasūtījuma.Tā nostrādā shēma.

2.     KĀ RADĪT UN UZSTURĒT ZĪMOLU

Zīmolu nevar tik viegli radīt,jo tas nemaz tik vienkārš neizskatās,kā no malas šķiet.No malas skatoties  varam domāt,ka zīmolvedības sastavā ir kaitinoša,uzmācīga,bieži vien pārspīlēta apgalvojumu paušana.Kas acīm redzot vairāk vai mazāk ir  itkā uz labu laimi pielipināta virsū visam kur vien var iedomāties.Bet tomēr,tā tas nav,jo zīmolvedība ir pavisam sarežģīta.
Zīmoliem ir daudz un dažādu veidu.Pārsvarā mūsu apziņā,joprojām dominē ātra noieta patēriņa preces: Coca-Cola,Pepsi dzērieni,vai Snickers batoniņi,kas ir pavisam vienkārši izstrādājumi.Bet tomēr mūsdienās arvien vairāk populāru zīmolu ir tādi,kur dominē pakalpojumi un piemēram MC-Donalds,Burger King vai Starbucks,kuri apvieno gan izstrādājuma,gan pakalpojuma elementus,kas tās vadību padara par ļoti sarežģītu procesu.
Patentēto zāļu zīmoli bija paši trokšņainākie, tie bārstīja visskaļākos solījumus un tērēja reklāmai lielākās summas. Tie bija pirmatklājēji un pionieri. Visienesīgākais bija Savienoto Valstu tirgus. Un kurš gan reālajā dzīvē izrādījās viens no pirmajiem, uzmācīgākajiem, agresīvākajiem zīmoliem?
Bet, protams, tas bija Coca-Colal un Coca- Cola zīmols joprojām ir viens no pazīstamākajiem pasaulē un paraugs, kam sekojuši tik daudzi citi, un tā pirmsākumi ir visai līdzīgi Velsa fantāzijas radītajam Tono֊Bungay stāstam. Tāpat kā Tono-Bungay, arī kokakolu radīja neveiksmīgs aptiekārs, tikai nevis Sarejas grāfistē Anglijā, bet gan Džordžijas štata Atlantā, ASV. Tono-Bungay sastāvā bija nedaudz strihnīna, kokakolā - drusciņ kokaīna. Biedējoša līdzība!
Zīmola vadīšanas procesā liela uzmanība jāpievērš reklāmai, veicināšanas pasākumiem un sabiedriskām attiecībām. Uzskaitītie pasākumi ir savstarpēji saistīti, tāpēc tos ir precīzi jāizplāno un jāvadās pēc iepriekš izvirzītiem mērķiem, jo iegūt slavu un popularitāti ar vērienīgām reklāmas kampaņām var salīdzinoši neilgā laika posmā, bet tas nebūt neliecina par to, ka uzņēmums vai tā zīmols ir kļuvis iekārojams un vēlams. Tikai rūpīgi izplānoti un mērķtiecīgi vadīti procesi var radīt harizmātisku zīmolu, kas būtu spējīgs rosināt pozitīvi emocionālu atbildes reakciju.To apvieno vienā labā tabulā kopskatā vērojot 2.1 att.

2.1.att. Zīmolu radīšanas priekšnosacījumi

Zīmolvedība ir nepārtraukts darbību kopums, sākot ar zīmola izstrādi, mērķu definēšanu un noslēdzot ar pētījumiem par zīmolu, patērētāju attieksmes analīzi, nepieciešamu iespējamo korekciju veikšanai. Mūsdienās patērētāju vēlmes, līdz ar modi un uzskatiem, strauji mainās, tāpēc zīmolam, iekarojušam stabilu vietu ilgā laika periodā, var būt nepieciešama atsvaidzināšana un renovācija. Renovācijas mērķis ir zīmola aktualizēšana.
Vēl viena dalījuma kategorija ir jaunradītie un pārradītie zīmoli.Jaunradītie zīmoli ir tapuši pilnīgi no jauna - kā, teiksim,komunikāciju pakalpojumu zīmols Ono Spānijā vai Hutchison 3G videotelefons,kā arī Singapūrē Motorola radīja 3G videotelefonu un sekoja šim piemēram radot konkurences apstākļus, kura zīmols tiek dēvēts vienkārši par 3.
 Pārradītie zīmoli ir mainījušies ilgākā  laika periodā vai arī pārveidoti tā, lai izskatītos jauni. Divi šādi Spānijā tapuši zīmoli ir Repsol un Telefonica, kas abi mainījās un nobrieda līdz ar Spānijas ekonomiskās ietekmes pieaugumu 20. gadsimta beigās, kļūstot par spāņu ekonomikas flagmaņiem. Vācu RWE, šobrīd viens no pasaules lielākajiem uzņēmumiem, kurā ietilpst gāzes, ūdensapgādes un elektroenerģijas kompānijas daudzās valstīs, ir tapis no vecmodīgas tradicionālas vācu energokompānijas Rūras apgabalā.
Protams vēl pastāv koporatīvie zīmoli.Šī kategorija kļūst arvien nozīmīgāka un līdz ar to dažādo auditoriju piemrēram: partneru,piegādātāju,īpašnieku,valdību un pircēju savstarpēju parklāšanos un saplūšanu.Cilvēkiem kļūstot gudrakiem un zaudējot godbijību pret daudzām lietām, viņi šak vairāk intresēties par kompānijām,kas slēpjas aiz zīmoliem,tāpēc korporatīvie zīmoli cenšas būt ļoti atklāti.Piemēram:Nokia,Boening,EasyCar,EasyMoney.Kas akceptē to,ka darbojas,nevis to,ar ko nodarbojas,īsāk sakot,akceptē pozīciju,nevis izstrādājumu.
Zīmoli, kā es to jau esmu norādījis, ir pārkāpuši uzņēmējdarbības pasaules ietvarus. Ir bezpeļņas zīmoli kā YMCA, kristīgo jauniešo asociācija; akadēmiskie zīmoli kā Jēla, sporta zīmoli kā Juventus un mākslas zīmoli kā Teita galerija Lielbritānijā. Arvien vairāk ir mēģinājumu veidot vietas - zīmolus. Sofija Antipole pie Kannām ir augsto tehnoloģiju parks, gandrīz jau vesels rajons, un tai ir daudzas zīmola iezīmes. Ir pilsētu zīmoli, reģionu zīmoli un pat valstis kā zīmoli.
Ir zīmoli, kas pauž vienkāršu, ātri uztveramu vēstījumu: žurnāls Vogue tā daudzajos nacionālajos variantos nozīmē augsto modi. Taču ir citi zīmoli - faktiski to kļūst arvien vairāk un vairāk, kuri iemieso sarežģītu un šķietami pretrunīgu ideju kompleksus, kā,teiksim, Oksfordas universitāte.
Radīt jaunu zīmolu nav viegli,tas var beigties ar izgāšanos.Bet kad zīmols ir ieviests tirgū to var uzturēt gandrīz bezgalīgi,ja vien to pieskata un rīkojas apdomīgi izvērtejot konkurentu gājienies un citas pārmaiņas,kas var radīt risku konkretam zīmolam iziet no tirgus,augstas cenas dēļ,pietiekami laba konkurenta preces dēļ un citiem iemesliem,kas mūsdienās ir tikai normāli,jo bez tā tak nebūtu intresanta zīmolvedība,nebūtu jaunu ideju.
Uzticību zīmolam var sagraut pavisam vienkārši,piemēram ar kvalitāti,iesaistoties netīrās lietās,jeb krist kardinājumā,pēc kaut kā labāka,vai arī nepietiekami sekot tendeču izmaiņām.Jo nekas nav svarīgāks par uzticēsanās saglabāsanu,tas ir pamatu,pamats. Iemesls, kāpēc tik daudzi zīmoli cieš neveiksmi, ir tas, ka zīmola radīšana un uzturēšana prasa iemaņas, drosmi, naudu, apņēmību, oriģinalitāti, jaunradi un neizsmeļamu gatavību uzņemties rūpes, un tā ir reta īpašību kombinācija.Ir neskaitāmu daudz interneta vietņu,grāmatu,kas domātas zīmolvedības radīšanai un uzturēšanai,bet likums kuru noteikti vajag acereties,ir tas, ka universāli piemērojamu likumu nav.
Zīmolvedības pasaule ir pilna ar izņēmumiem, un neviena formula, lai cik pievilcīga un visaptveroša pirmajā acu uzmetienā tā šķistu, nepadarīs darbu jūsu vietā. Zīmolvedība pēc shēmas - tāpat kā gleznošana pēc shēmas,nekur tālāk par šo shēmu arī netiek.Zīmolvedības būtība ir radīt un saglabāt uzticēšanos,to var uzskatīt par piegādi uz kredīta.Katra darbība to stiprina un balsta. Labākajos zīmolos valda konsekvence, iekšēja saistība, ko rada un uztur organizācijā strādājošie, kas pilnībā identificē sevi ar zīmola apzīmēto.
Nevienmēr kopāniju virzību nosaka neatvairāma misijas formulitāte.Daudzām liek kustēties radniecīgu uzņēmumu spiediens,nenovīdība,ambīcijas un citas emocijas. Zīmols ir viens no  visspēcīgākajiem ieročiem mārketinga pasaulē. Tas ir spēcīgs vizuālais, emocionālais vai racionālais un uzvedības modelis, kas asociējas ar kādu konkrētu uzņēmumu vai produktu.Pozitīvām vai negatīvām emocijām
Šim nolūkam izveidoju 2.2 att.
2.2 att. Emocionālās saites veidošana

Izstrādājums ir tas ,ko organizācija ražo vai pārdod.Vide ir tas,kur to ražo vai pārdod. Saziņa ir tas, kā organizācija pavēsta sabiedrībai, ikvienai auditorijai par sevi un to, ko tā dara. Un izturēšanās ir tas, kā organizācija izturas - un tas, protams, nozīmē, kā ikviens un ikviena, kas strādā šī zīmola ietvaros, uzvedas jebkurā un jebkāda veida saskarsmē ar jebkuru citu indivīdu vai organizāciju.Jebko,kas tiek gatavots,ir izstrādājuma ievirzīts zīmols.Labs piemērs autobūves kompānijas,ir izstradājuma zīmols.Kā izskatās auto,kada ir sajūta,taja sēžot un braucot,cik tas maksā,cik degvielas patērē,ko domā kaimiņi kad novieto auto,kads konforts un ekstras ir iekšienē.Daudz un dažādīgu faktoru,kā vērtē to klients,tas vien pierada cik sarežģīta ir zīmolvedība.Katrs sīkums ir svarīgs klientam.
Bet arī izstrādājuma zīmolā citi vektori savu nozīmi nezaudē. Saziņa, vide un izturēšanās,sevišķi jau pārdevēju un servisa darbinieku izturēšanās - tie visi ir ļoti nozīmīgi faktori automobiļu tirgvedībā. Kompānijas dominē savu izplatītāju salonos - ražotāju simbolika izkārtnēs, uzrakstos un interjerā skaidri rāda, kurš te ir galvenais. Autobūves kompānijas visā pasaulē ir ari starp nozīmīgākajiem reklāmdevējiem, tātad visi zīmolvedības vektori ir nozīmīgi. Tomēr, ja pats izstrādājums nav līmenī, tad par pārējo jūs varat aizmirst.
Ikvienā pasaules vietā pārtikas tirgus ir vides ievirzīts. Ir tik interesanti pa tiem pastaigāt!Iegriezieties kādā ostas zivju tirgū agrā rīta stundā. Tas ir aizraujošs piedzīvojums. Tieši tie paši faktori darbojas klasiskajos universālveikalos. Tajos ir patīkami uzturēties. Jūs varat tajos pastaigāties, paburzīties pūlī un pablenzt uz citiem pircējiem, iedzert kafiju un apēst kādu našķi, paņemt preci rokā un, ja jums tā ir iepatikusies, nopirk.Viss savāritmā,ka nekur nav jāsteidzas. Lielveikali, par spīti pretestībai, ko izrāda to finanšu vadība, kas domā vienīgi par noietu no platības kvadrātmetra, arī virzās uz to pašu pusi.

Tālāk apskatīsim 2.3.att dzeramo  ūdeni pudelēs

Badoit, Perrier.
2.3.att. Dzeramais ūdens pudelēs




Izsteiksmīgs piemērs ir dzērienu zīmolam, kā to var aplūkot attēlā.Kāpec ūdens ir modē? Ūdens,mums saka,ir ļoti veselīgs.To vajag dzert bieži un daudz.Bet kapēc tas jāinportē,teiksim, Japānā no Francijas, Itālijas vai Ziemeļskotijas kalnienes? Vai gan šis ūdens garšo krietni citādāk nekā vietējais ūdens no krāna? Nebūt nē.
Daži apgalvo, ka jūtot atšķirību. Un tikai no viena malka? Jāšaubās. Pat ja ūdens ir gāzēts, šo gāzi tam bieži pievieno rūpnīcā.Tas tomēr liecina,ka patērētājam ir ielikts smadzenēs,itkā tas būtu savādaks. Taču dzeramajam ūdenim pudelēs ir emocionālas asociācijas ar veselību, tīrību, sportošanu un skaista auguma veidošanu, kam Rietumu pasaule, šķiet, ir sevišķi atsaucīga. Un ļoti daudzi, mani ieskaitot, ir visnotaļ gatavi maksāt relatīvi lielas summas par emocionālo apmierinājumu,kuru gūst, šo ūdeni dzerot.























3.     KĀ RADUŠIES ZĪMOLI


Vēsture ir plaša un ļoti gara sāksim ar Coca-Cola,kas sākumā bija ka zāles pret galvas sāpēm,bet 19.gadsimta deviņdesmito gadu pirmajā pusē vairs neuzstāja uz to.Un Coca-Cola kļuva par garšīgu un atspirdzinošu dzērienu.Protams  šis brends kļuva par lielāko reklāmas devēju.Protams šo metodi kopēja arī konkurenti.Piemēram sāka kopēt visu iedomājamo,
mājturības preces - ziepes, veļas pulveris, zābaksmērs, apavu spodrināmais, tēja, margarīns, sālīta gaļa, džems, šokolāde, cukurs, mērces un, protams, cigaretes - tika attiecīgi iepakotas un nosūtītas tirgošanai jaunajos pārtikas veikalos, kas cits pēc cita saradās Eiropā un ASV.

Pirmais lielais zīmolvedības laikmets pasaulē iesākās 19. gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados, kad dažādās tehnoloģijas sāka apvienot savas iespējas. Viktorijas laika lielie patēriņa preču ražotāji – britu owntree, Cadbuij un Lever, šveiciešu Nestie, vācuHenkel un Liebig, amerikāņu Procter & Gamble, Heinz un Kellogg’s - zīmolvedību no apšaubāmās mājas aptieciņu jomas pārnesa uz virtuvi.Tobacco Company un vēl citas firmas pirms pirmā pasaules kara,bija kļuvušaš par to,ko mēs dēvējam par globāliem uzņēmumiem.Dažas lielas kompānijas saviem zīmoliem piešķīra savus vārdus,kādi ir ražotāju firmai, piemēram, Kellogg’s vai Heinz. Tomēr vairums - Procter & Gamble, Lever Bros. un citas — veidoja zīmolus ar visai primitīviem, toties iedarbīgiem nosaukumiem, tādiem kā Lifebuoy un Ivory, kam vajadzēja nepārprotami vēstīt naivajai, bet izglītību baudījušajai auditorijai par attiecīgo mājturības preču labajām īpašībām un priekšrocībām.

Pārlasot grāmatu zīmols ir pilnībā izdomāts veidojums, kas radīts ar vienu mērķi -
veicināt kāda izstrādājuma pārdošanu; pašam savas dzīves tam nav,un toreiz tā bija vispāratzīta patiesība. Korporatīvu vai institucionālu zīmolu tolaik tikpat kā nebija.Lielakie ieguvēji protams bija reklāmdevēji.Daudzi no zīmolpreču ražošanas aizsācējiem visas darbības bija nozīmīgas figūras reklāmas pasaulē.Reklāmas devējiem daudz un dažādīgu pieeju.Afišas stabi,prese.
Iepakojums netika uzskatīts par svarīgu,daudzas reklāmas aģentūras iepakojumu izstrādāja par velti.Tāpec sortiments nebija plašs tajos laikos,pārdevējs vienkārši varēja paņemt iepretim esošo preci plauktā.20.gadsimtā piecdesmitajos gados vidusmēra pārtikas veikalā bija ap 2000 preču,ja to salīdzina ar mūsdienām tad sodien supermārketā ir aptuveni 20 000-40 000 nosaukumu.Pēc kāda laika zimoli tika aktivizēti ar akcijām,zemām cenām,divi par vienu cenu,vai 25% no iepakojuma par brivu stimulējot pircēju un manāmi pārsteigt.
Reklamdevēju mēdiji sākotnēji bija visai gausi,bet protams ar laiku sāka viss mainīties un nozīmi ieguva ilustrēto žurnālu krāsainās reklāmas.Bet vēlak radioreklāmas,kā arī pat ziepju operas.Televīzijas reklāmas iestājās tikai pēc otrā pasaules kara.Un tā reklāmas mediju pasaule kļuva aizvien sarežģītāka.
“Zinātniskās” reklāmas ēra bija sākusies jau divdesmitajos gados. Ap šo laiku ar lozungu tiražēšanu vien kļuva par maz. Formula, kuru reklāmas aģentūras bija lietojušas gadiem, lai motivētu mājsaimnieces pirkt to klientu ražojumus, tagad tika nedaudz “ safrizēta” un piecdesmito gadu sākumā kļuva pazīstama ar UPP jeb Unikālā Pirkuma Piedāvājuma (USP - Unique Selling Proposition) vārdu.
Šīs pseidozinātniskās nejēdzības izgudrotājs ir amerikāņu reklāmists Rosers Rīvzs no Teda Beitsa aģentūras. UPP ir īpašība, kas liekm ražojumu uzskatīt par unikālu un, protams, ari unikāli pievilcīgu. UPP piešķīra zīmola reklāmai šķietamu kompetences un leģitimitātes pieskaņu. Var tikai brīnīties par to, ka vēl šodien reklāmistu brālības lētticīgāko un naivāko locekļu vidū abreviatūra UPP šķiet esam saglabājusi zināmu uzticības kredītu.
Multimēdiji ir kļuvuši par ikdienišķu parādību, tomēr ir diezgan bīstami uzskatīt, ka interneta lietotāji redzēs Tavu reklāmu pilnībā, ja parasti vairākums noskatās tikai pirmos kadrus. Ja zīmols skaidri netiek parādīts visu reklāmas laiku, Tu zaudē iespēju pastāstīt patērētājam, kas īsti tiek reklamēts. Tas var izklausīties pavisam vienkārši, tomēr šī izdevība ļoti bieži netiek izmantota apskatīsim 3.1.att.
3.1.att.Tirgus dati


„Izraksts no grāmatas” Mazliet primitivizējot (bet tikai mazliet), formula ir šāda:

1) Šis izstrādājums ir labāks, jo tā sastāvā ir x (slepenais,
maģiskais, jaunais, brīnumainais) - sastāvdaļa, kas vērsīs
jūsu dzīvi gluži citādu.

2) Ja (kad) jūs to lietosiet, jūsu māja izskatīsies skaistāka vai
arī jūsu ēdiens garšos labāk, vai arī jūsu drēbes būs
spodrākas un baltākas, vai arī jūs pati kļūsiet daudz
valdzinošāka nekā jebkad agrāk.

3) Tas viss notiks bez mazākās jūsu pašas piepūles.

4) Un jums būs vairāk laika būt vēl iekārojamākai un
mīlošākai sievai un jūsu burvīgās ģimenes mātei.

















4.     Brendu nozīmes izzušana un kā no tās izvairīties


Mūsdienās brendi pamazām zaudē savu nozīmi, spēju pievilināt patērētājus. Tas ir pierādīts veicot pētījumus izmantojot  Brendu Vērtību Novērtēšanas „Brand Asset Valuator (BAV)” modeli, kas balstīts uz globālo patērētāju izpēti un izveidots tā lai izskaidrotu kā brendi uzplaukst, zaudē savu nozīmi un atkal atgūst zaudēto vērtību.
Kopš 1993. gada šis modelis ir kļuvis par vienu no atzītākajiem modeļiem pasaulē. Un ar tā palīdzību noskaidrots, ka  brendi patērētāju vidū tiek visai noliedzoši vērtēti. Turklāt ne jau tikai daži bet tūkstošiem brendu. Vairumā uzņēmumu brendi neatbilst patērētāju prasībām. Kādus secinājumus mēs no šī atklājuma varam izdarīt? Kā atgūt patērētāju uzticību, kā būtu jārīkojas uzņēmumiem?
Atbildes uz šiem jautājumiem ir vienkāršas. Daudzi no vecajiem brendu menedžmenta priekšstatiem vairs neder, brendi ir jāveido pēc jaunām metodēm. Brendiem jābūt kā nebeidzamu dažādību „dzinējiem” , kam par degvielu kalpo enerģija, patstāvīga radošā darbība un evolūcija. Tajā pašā laikā uzņēmumiem ir jāpieskaņojas brenda jēdzienam veicot organizatoriskas darbības, ikvienam ir jākļūst par brenda saimnieku. Katrā departamentā darbiniekiem ir jābūt atbildīgiem par brendu. Tādēļ ir nepieciešama brenda vadība (līderi), tirdzniecības menedžeriem jāapgūst jaunas prasmes, jābūt atvērtiem saskarsmē ar patērētājiem. Visam uzņēmumam jātop par firmu kas virzīta uz mārketingu, nevis par firmu kurā atrodas mārketinga departaments.
Pārāk daudz laika tiek patērēts spriežot  kas ir brends nevis par ko brends varētu kļūt. Mēs domājam par brendu kā par taustāmu lietu, objektu ko var novērtēt. Mēs veidojam brendu arhitektūras, piramīdas, kastes un dūmvadus. Šobrīd vairāk kā jebkad ir svarīgi izprast atšķirību.
Pētījumi rāda ka ir ļoti maz tādu brendu no kuriem vienkārši nav iespējams atteikties, kuri dziļi iesakņojušies un ir iecienīti patērētāju visū. Šo brendu vadība pastāvīgi veic jauninājumus, veido dažādību, no jauna izgudro pasauli tādu kādu viņi to redz tādējādi pārsteidzot un apburot savus patērētājus un radot nākotnes vērtību.
Brenda vajadzībām un nozīmīgumam būtu vienmēr jābūt uzņēmuma centrā, tai ir jābūt prioritātei. Brendu imperatīvi kļust arī par biznesa imperatīviem. Jāfokusējas uz enerģijas pilna, neatvairāma brenda radīšanu . Palūkojoties uz biznesu no brenda perspektīvas vadība var sniegt uzņēmumam radošu vīziju un uzņēmuma darbinieki var internalizēt kompānijas misiju kā savu pašu. Kad tas notiek , tad rodas tā saucamais Energētiskais Uzņēmums (Energy-Driven Enterprise). Šāda veida kompānijai konkurencē ir lielas priekšrocības.

4.1  Zīmola enerģija


Kas ir enerģija? Vienkāršākā atbilde ir tā, ka enerģija ir patērētāju izpratne par zīmolu kustību un virzienu. Enerģiju var atrast jebkurā zīmolā – lielā vai mazā, jaunā vai vecā, jebkurā kategorijā. Un neatkarīgi no tā, cik daudz enerģijas ir zīmolam, izmaiņas enerģijā prognozē izmaiņas firmas finanšu veiktspējā.
Intuitīvi mēs zinām, ka, ja kaut kas satur enerģiju, tas pārvietojas, vai arī tam ir potenciāls, lai pārvietotos. Tam ir spēks un kustība. Cilvēkiem enerģija tos padara pievilcīgus, apbrīnojamus un vērtus. Enerģija attīstās, ja ir pārliecība, radošums, iedvesma, optimisms un cerība. Un tieši tāpat kā cilvēkos, enerģija ir arī pašos zīmolos.
Fakts ir tāds, ka nosakot šo zīmolu dimensiju, kas darbojas kā jūtīgs spēks neparedzētai tirgus vērtībai, nepieciešams sarežģīts pētniecības process. Tika veikti plaši aprēķini, lai izolētu brendus ar mainīgu enerģijas daudzumu  no milzīgās datu bāzes par patērētāju attieksmi.
BAV pētījumi parādīja kā mainās attieksmē pret brendiem kam patērētāji piedēvē augstu enerģiju. Kopumā ir redzams konkrēts modelis: vairāk enerģijas ir zīmoliem, ja ir lielāka atlīdzība, lojalitāte, elastība, cenas spēks un zīmola vērtība, kā procents no firmas vērtības. Šis modelis paredz tiešu saikni starp zīmola attīstības tempu un jaunradi, finanšu ieņēmumiem un akcijas sniegumu.
Var izskaidrot un pat prognozēt to akciju cenu kustību. Attēlā parādīti zīmoli, kam šobrīd ir liels enerģijas daudzums.Skatīt 4.1.att.
4.1.att. Zīmoli ar augstu enerģiju





5.     LATTELECOM ZĪMOLVEDĪBA UN TĀS PĀRMAIŅAS


1882.gadā Rīgā sāk darboties pirmā tālruņu centrāle. Drīz pēc tam tālruņa sakaru tīklus sāk izbūvēt arī citviet Latvijā. Līdz Pirmajam pasaules karam Latvijas teritorijā sakaru tīklam pieslēgti jau vairāk nekā 10 tūkstoši tālruņa aparātu.
Nedaudz par  SIA Lattelecom.Dibināts 1994.gadā,pats uzņēmums piedāvā integrētus elektronisko sakaru un IT pakalpojumus, sniedz telekomunikāciju, tīklu projektēšanas un izbūves pakalpojumus. Lattelecom nodrošina arī datu pārraides un IT infrastruktūras risinājumus, interneta un kontaktu centra pakalpojumus, kā arī biznesa procesu ārpakalpojumus.
Lattelecom vērība ir:
Vairāk uzmanības klientam - strādā.lai kļūtu par klienta pirmo izvēli.Viņi vēlas,lai klienti justos aprūpēti un novērtēti,īpaši gandarīti par sniegto pakalpojumu.
            Uzņēmība – Tiecās pēc kvalitātes,ir gatavi parmaiņām,lai spētu reaģēt uz mainīgu klientu vēlmēm un to vajadzībām,pieņem lielus izaicinājumus.
            Atbildība – Veido ilgtermiņa attiecības ar klientu,pilda savus dotos solījumus,un atbild katrs par savu paveikto darbu kopumā.
            2006. gada maijā uzņēmuma zīmols un nosaukums tika mainīts uz Lattelecom. Zīmola maiņa uzņēmumam radīja vairākas priekšrocības - vienots un spēcīgs zīmols ceļ Lattelecom vērtību, palīdz veiksmīgāk konkurēt dažādos tirgos un stiprina visa koncerna reputāciju. Ilgtermiņa skatījumā zīmols sniegs pievienoto vērtību jaunajiem produktiem, sekmēs partnerattiecību veidošanu ar citiem uzņēmumiem, darbinieku atlasi un liecinās par noteiktu kvalitāti, uzticamību un garantijām klientiem
            Izvēloties kādu no Lattelecom pakalpojumiem, klients iegūst iespēju izmantot integrēto pakalpojumu klāstu, neatkarīgi no tā, ar kuru no grupas uzņēmumiem tiek slēgts līgums.
Mājai

    Balss pakalpojumi
    Internets
    TV
    Datu pakalpojumi
    IT produkti un servisi
    Lattelecom veikali
Iedzīvotājiem piedāvājam plašu pakalpojumu klāstu balss pakalpojumus lielākajā lietotāju tīklā Latvijā, internetu, tajā skaitā arī iespēju izmantot publisko bezvadu internetu Wi-Fi, kā arī datortehniku un fototehniku, kuru var iegādāties četros Lattelecom veikalos. Mūsu interneta galvenā priekšrocība ir pakalpojuma stabilitātes, ātruma un cenas attiecība. Tikai mūsu lietotājiem pieejama pirmā interneta televīzija Latvijā un īpašie interneta papildus pakalpojumi, kā arī diennakts Palīdzības dienests 177.
Biznesam

    Balss pakalpojumi
    Datu pakalpojumi
    Internets
    IT produkti un serviss
Lattelecom biznesa sakaru risinājumi apkopo plaša spektra elektronisko sakaru un IT pakalpojumus. Kā stabils sadarbības partneris sniedzam tirgū balss risinājumus, tarifu plānus, kā arī interneta un datu pakalpojumus. Savukārt IT piedāvājums ietver standartizētus IT pakalpojumus un servisu, kā arī datortehniku, tostarp personālos datorus, portatīvos datorus, LCD monitorus, printerus, multifunkcionālu biroja tehniku un atbilstošu programmatūru.
Korporatīvie risinājumi

    Biznesa konsultācijas
    Telekomunikāciju pakalpojumi un risinājumi
    Infrastruktūras risinājumi
    Biznesa pārvaldības risinājumi
    Biznesa procesu ārpakalpojumi
    Telekomunikācijas un IT pārvaldītie pakalpojumi
    IT apmācība
Korporatīvie klienti aizvien vairāk sagaida integrētu pakalpojumu kompleksu no viena informācijas tehnoloģiju un telekomunikāciju (IT&T) nodrošinātāja, kas izprot ne tikai produkta būtību, bet arī klienta darbības nozari un vajadzības. Lattelecom korporatīvo klientu risinājumi ietver kompleksus komunikāciju, IT un biznesa procesu ārpakalpojumus. Lai uzlabotu korporatīvo klientu apkalpošanu, esam piesaistījuši nozaru ekspertus, kas ļauj ar pilnu atdevi koncentrēties klientu apkalpošanai, mazāk uzmanības veltot organizācijas izmaiņām. Šīs nozares ir valsts un pašvaldības, finanses, IT&T un sabiedriskie pakalpojumi, kā arī lielie uzņēmumi.

5.1                        Kāpēc mainīja zīmolu?

Lattelecom veica pētījumu par uzņēmuma tēlu,sākot no 2002. Gada,šis pētījums apliecināja,ka nepieciešams veidot aktuālu,modernu uzņēmuma tēlu,kas atbilstu tirgus videi un palīdzētu konkurences cīņā ar citiem.Tākā laiks un tehnoloģijas gāja uz priekšu šīs pārmaiņas bija jāveic sekojot laikam līdzi.
Lattelecom nav tikai telefonu pakalpojumu sniedzējs,bet gan dinamisks,uz patērētāju vajadzībām vērsts uzņēmums.Kas piedāvā plašu spektru IT & T pakalpojums. Zīmolam bija jāatspoguļo uzņēmuma attīstība un pārmaiņas, kā arī jāpalīdz sasniegt izvirzītos mērķus. Līdz ar to jauns zīmols, ar kuru mēs tirgū piedāvātu visus pakalpojumus, bija loģisks attīstības solis.Protams izmaiņas sekoja citiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem piemēram,Igaunijas Eesti Telefon kļuva par Elion,Lietuvas Telekoms – par TEO.

5.2  Zīmola maiņa

Jaunais zīmols apvieno Lattelecom grupas uzņēmumu,kas tieši saistīts ar patērātāju apkalpošanu,klientu biznesa procesu arpakalpojumu,kā arī IT&T un satura pakalpojumu jomu.Tātad SIA Lattelekom tika mainīts uz SIA Lattelecom un IT pakalpojumu sniedzēja SIA MicroLink Latvia nosaukums - uz SIA Lattelecom Technology, SIA C1, kas darbojas biznesa procesu ārpakalpojumu jomā, kļuva par SIA Lattelecom BPO. Tīkla būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA Citrus Solutions, ņemot vērā tā darbības specifiku, saglabāja esošo nosaukumu
Jaunu veidolu ieguva ne tikai Lattelecom nosaukums, bet arī vizuālā, grafiskā identitāte – logotips, korporatīvās krāsas, darba apģērbs un auto marķējums. Mainījās arī zīmola ideoloģija – iepriekšējais zīmols tapa pēc Trešās atmodas un simbolizēja Latvijas zaļos mežus un sarkanbaltsarkano karogu, un tajā bija attēlota tālruņa ripa. Mēs vairs neesam telekomunikāciju uzņēmums, tādēļ zīmolam jāatspoguļo uzņēmums šodien un ar attīstību nākotnē.
 Lattelecom logo sastāv no uzņēmuma nosaukuma, kurā integrēta TT zīme korporatīvajā kieģeļsarkanajā krāsā. Tēli TT simbolizē saskarsmes lomu cilvēka dzīvē – nepieciešamību kontaktēties, būt zinošam, apmainīties ar informāciju, izmantot iespējas, ko dod ātra un ērta saziņa. Logotips raksturo Lattelecom kā jauniem cilvēkiem un jaunām idejām atvērtu sistēmu un vienlaikus aicina izmantot tehnoloģijas visās jomās, kur tās var bagātināt mūsu dzīvi.
Ar jauno zīmolu Lattelecom esam saglabājuši pēctecību un apstiprinām, ka mūsu iepriekšējos gados izvirzītais attīstības ceļš ir bijis pareizs un varam būt gandarīti par paveikto.
Lattelecom īpašo attieksmi pret korporatīvajiem risinājumiem rāda zīmola grafiskais attēls, kurā īpaši izdalīta zilā – biznesa vidē klasiski atpazīstamā - krāsa. Tā simbolizē jaunas tehnoloģijas un risinājumus, attīstību, perspektīvu un inovācijas. Tas ir mūsdienīgs un aktīvs tonis, kas labi iekļaujas gan vietējā, gan starptautiskajā kontekstā.
Mainot zīmolu, sapratām, ka jārēķinās ar vēsturisko kontekstu, kas Lattelecom bijis kopš tā pirmsākumiem. Tāpēc cenšamies virzīties no liela, stabila, droša, tomēr lēna uzņēmuma tēla konkurētspējīga un mūsdienīga uzņēmuma virzienā. Mainīties no telekomunikāciju uzņēmuma uz komunikāciju uzņēmumu, fokusu no produktiem pārvirzīt uz patērētāju vajadzībām, uzsvaru no tehniskajiem risinājumiem un politikas - komunikācijas un mārketinga virzienā.

5.3                         Ko ir ieguvuši mainot zīmolam nosaukumu

Neilgi pēc zīmola nomaiņas konstatēja,ka attieksme pret Lattelecom ir uzlabojusies.Tomēr korporatīvā tēla un reklāmas kampanu ir panākts pozitīvs reitings sim zīmolam.Pēc datiem pret Lattelecom ir pozitīva attieksme no 15% pieaugusi līdz 61% un no negatīvas attieksmes 49% sarukusi līdz 7%.Tātad šis  zīmols ir dzīvot spējīgs un ir veiksmīgi uzsācis jaunu darbību Latvijas tirgū.
            Savukārt, 2007. gada pavasarī pozitīvi noskaņoto klientu pārsvars palielinājies līdz 40%. Līdzīgas tendences ir arī iedzīvotāju vērtējumos par to, ka uzņēmums ņem vērā klientu intereses. Aptaujāto skaits, kas piekrīt šim apgalvojumam, par 56% pārsniedz cilvēku skaitu, kas tam nepiekrīt. Pirms gada atšķirība bija daudz mazāka – 35%.Līdz ar zīmola maiņu sabiedrībai un arī mūsu darbiniekiem varam skaidrāk pateikt, ka patiešām esam mainījušies.

Zīmola maiņa uzņēmumam radīja arī vairākas citas priekšrocības - vienots un spēcīgs zīmols ne tikai stiprina visa koncerna reputāciju, bet arī ceļ Lattelecom vērtību un palīdz veiksmīgāk konkurēt dažādos tirgos. Ilgtermiņa skatījumā zīmols sniegs pievienoto vērtību jaunajiem produktiem, sekmēs partnerattiecību veidošanu ar citiem uzņēmumiem, darbinieku atlasi un liecinās par noteiktu kvalitāti, uzticamību un garantijām klientiem.





SECINĀJUMI


Kopvērtējumā par zīmolvedību un to metodēm secinu,ka zīmols kā tāds ir gājis caur vēsturei ar dižām pārmaiņām un paplašinājis skatu uz preci,ko izplata konkrēts ražotājs.Protams secinu arī to,ka zīmolam ir neaptverami liela nozīme uzņēmumā,kā arī bez tā ka zīmolam jabūt;
•           Unikālam,
•           Atraktīvam,
•           Atbilstošam,
•           Uzticamam,
•           Noturīgam
            Tas vienkārši nav iedomājams.Tam jāsatur noteikts krāsu gams,noteikti burti,vai cipari,slaveniem,iemīļotiem simboliem,ir daudz un dažādu pieeju,ko var secinat no mana kursa darba par zīmolvedību.Protams arī var secināt to ka zīmols cilvēku acīs ir ļoti liela nozīme,kas apliecina to,ka cilveki aizvien vairāk ieskatās ,kas razotājam iekšienē un cik patiesi ir efektīvs un kvalitatīvs.Ir svarīgi kā tu sevi pasniedz klientam,tas iespaids rodas 30 sekundēs,kas nav mazsvarīgs secinājums.
            Zīmolu kā tādu nevar viegli radīt,tam vajadzīgi neaptverami daudz naudas,ieguldījumu un nedrīkst uz to taupīt,kā arī secinu,ka labākais ko varētu darīt veidot reklāmu masu mēdijos,ko iesaka visi vadošie uzņēmumi un pieredzējuši speciālisti.Tas ir spēcīgākais avots cilvēku vidū.Nenoliegšu ka tas ir dārgs prieks,bet bez tā neizstikt,ja vēlme ir maksimāli atstāt iespaidu ir jārīkojas šādi.Lielākais brends ilgus gadus amerikā Coca-Cola,kas joprojām sekmīgi darbojas.Protams arī šho brendu piemeklēja likstas,bet  noturējās.
            Secinu arī to ka aizvien nozīmīgāki kļūst koporatīvie zīmoli,vai tie dēvētie vairāk funkciju apvienotie.Kā piemērs lattelecom no vienkāršas telefonijas līdz telivīzijai,internetam un citiem pakalpojuma veidiem.Protams ieviest no esoša zimola līdzīgu un nenodarīt kaitējumu uzņēmumam,nav viegls darbs ir ilgi sevi jareklamē,jaunas pārmaiņas un citas lietas,bet būtībā tas nostrādā,ja vien visam pieiet ar attieksmi un intensīvu darbu.
            Pievēšrot uzmanibu klientu vēlmēm secinu,ka klienti aizvien vairāk pieprasa kvalitāti,konfortu,un attieksmi,kā arī to ko domās citi.Piemēram par auto likās intresants krāsa,modelis,cena,konforts,salons,iespejas,un ko domās kaimiņi,tatad zīmols jau vien ir kaut kas vairāk ,nekā vienkārša prece,bet,kā dzīva kustības ķēde,kas nepārtraukti sevi reklamēs kaimiņiem un varbūt tieši viņi paņems arī šo preci,ko paņemu es.Tieši tāpec tas pierāda vien to cik viss proces žimolvedībā ir sarezģīts un kas var būt vai nebūt pec tam.
            Tas viss ietver sevī emocijas un daudz citu faktoru.Protams  secinu arī to ka masu mēdijos rādītā reklama par kadu konkrētu zīmolu var beigties ar izgāšanos,piemēram,ja īsti nepievērš uzmanību paša zimola vērtībai,vai uztverajamai informācijai.lsi ta nebūtu ir jāplāno ,javeic testi,ja tas nepieciešams.
Pēc pārlasītas grāmatas pa konkrētu tēmu atradu intresantu rakstu par Brendu Vērtību Novērtēšanas metodi,kur secinu,ka zīmolam šobrīd vairs nav tik liela ietekme ,kā bija agrāk,cilvēki vairāk pievēršas jaunām metodēm un seko līdz laikam.Tapēc  klienti bija novērtējuši kā nevajadzīgus pat 1000 brendus.Tāpēc secināju,ka ir šajos uzņēmumos ,krasi jamaina savs zīmols un ir jaiet pretīm jauniem izaicinajumiem,jo bez tiem,konkrētam zīmolam var pienākt liktenīgā diena.
Un protams secinu to ka zīmolam ir sava energija,jeb jauda,tas ir cik tad uzņems apgriezienus to uzsākot,cik tad ilgi noturēsies,un kā mainit tendences,ja spēki izsīkst.Viss notaļ intresanti fakti,bet tomēr tā tas ir,ka zīmols savā ziņā ir dzīvs,un viņam ir atvēlēts dzives ilgums,tāpēc tam ir rūpīgi jāseko līdzi.Kopumā jaunrade,attīstiba,zinātne,mode,visi ietekmējošie faktori skar zīmolu tieši vai netieši.Konkrēti runājot par Lattelecom šo uzņemumu izvēlējos,jo visai notaļi intresanti tas veica pārmaiņas,kas beidzās ar uzvaras lauriem par pirmo vietu F1 čempijonātā.Pēc tā vien var secināt,ka veiksmes formula darbojas,ja visu dara pareizi un seko līdzi laikam.
Ko vēl es varu secināt,kopvērtējuma es domāju,ka zīmols ir ļoti bagātīgs tikai tad,kad tajā iegulda neiedojāmi lielu darbu,neaptverami lielas finanses un apņēmības,lai iekarotu tirgu,un cilvēku prātus,kas tomēr ir patiesiba un pierāda to,ka zīmolvedība un to metodes ir tieši vai netiesi klientam ielikt prātā,kaut ar emocijām, un kaut viņam melnā diena ielikt pozitīvas attsauksmes par savu zīmolu,jo tas tomēr dos augļus pēc tam.Tas ir tāpat ,kā ilgi un sūri mācīties ne lieki saka,ka jāmācas visu mūzu,gan no kļūdām,muļķībām,pat no veiksmēm mēs kaut ko iemācamies.Vairāk man nav ko piebilst.Paldies.















Biblogrāfija


1.      Dzeimss Hammonds. Tava Biznesa zīmols.239.lpp.

2.      John Gerzema un Ed Lebar The Brand Bubble The Looming Crisis in Brand Value and How to Avoid It.Grāmatas izdevējs Jossey-Bass A Wiley Imprint.izdots 2008.gadāLapu skaits 266.lpp

3.      Wally Olins 0N BRAND tulkots latviešu valodā.PAR ZĪMOLU Izdevējs Neptūns.
Latviešu valodā izdots 2005,gadā.276.lpp

4.      Morgan G. (1988),Rinding the Waves of Change,Jossey-Bass,San Franciso.213.lpp.

5.      North A.C., Hargreaves D.J.and McKendrick J. (1999) The influence of in store music on wine selections, Journal of Applied psychology.376.lpp.

6.      Interneta vietne pieejas veidss http://www.turiba.lv/darba_tirgus_2008/pages/Komarovska_lv.html

7.      Interneta vietne.Latvijas universitāte,pieeja vietnei; http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/69konference/prezentacijas/plenarsede/Janis%20Vetra%20-%20Zimoli%20augstakaja%20izglitiba.pdf


8.      Interneta vietne SIA Lattelecom,pieeja vietnei. http://www.lattelecom.lv/Lattelecom_grupa/zimols/.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru