Šajā kursa darbā aplūkosim
dažādus veidus,kas raksturo zīmolvedību,jeb brendu.Protams apskatīsim,kas tad
īsti ir zīmols,kā tas radās,un kā tas darbojas mūsdienās.Zīmols kā pats ir
daudzveidīgi mainījies,bijušas dažādas pieejas tieši piesaistot klientu.Bet
kopumā zīmola būtība un nozīme nav mainījusie ir jābut kartīgam zīmolam,ar kuru
spēj ilgi un patstāvīgi patērētajam smadzenēs attstāt to pašu iespaidu,kas jau
ir bijis pirms tam.Protams zīmola veidi un to metodes ,kā tādas strauji mainījušās
tāpēc aplūkosim,kā panākt zīmola turpmāko dzīvi arī mūsdienās.Aplūkosim arī
jaunas svaigas idejas par to,kā citi uztver zīmolu un kādām idejām viņi radīja
,kārtīgu berndu. Zīmola būtība ir radīt labāko produktu cilvēku prātos, tātad
nodot vēstījumu lietotājam vai potenciālajam lietotājam.
Pats zīmols sevī ietver gan
racionālos elementus, kvalitāti, drošību, u.c., gan arī emocionālus aspektus –
asociācijas, kas rodas, cilvēkiem šo zīmolu iegādājoties un lietojot. . Līdz ar
to zīmola veidošanu var lielā mērā uzskatīt par emocionālā produkta veidošanu.
Jāatceras tikai, ka dotajam solījumam ir jābūt:
·
Unikālam,
·
Atraktīvam,
·
Atbilstošam,
·
Uzticamam,
·
Noturīgam.
Zīmols ir virsvērtība, kam
patērētāja acīs bieži vien ir lielāka nozīme, kā produkta vai pakalpojuma pragmātiskajam
derīgumam.
Zīmolu var tēlaini definēt, kā
īpašu valodu starp Tavu uzņēmumu, produktu, pakalpojumu un Tavu patērētāju,
kuru tu personīgi nepazīsti, bet gribi uzrunāt un „dabūt savā pusē”. Galvenais
– iegūt patērētāja uzticību. Ne velti saka, ka zīmoli ir kā mūsdienu reliģija.
Ja Tev ir savs bizness (kaut pavisam mazs), tad tam ir nepieciešama šī valoda
jeb atpazīstams zīmols (brand). Tas neļauj tavam produktam pazust pārējo
produktu pūlī.
Neraugoties uz visiem dārgajiem,
sarežģītajiem ungudrajiem mēģinājumiem manipulēt ar patērētājiem, beigās
tirgveži vienmēr dara, kā patērētājs liek. Tādējādi patērētājiem jābūt
pietiekami motivētiem un ar pietiekami skaidru priekšstatu, lai darītu
uzņēmumam zināmu, kas tam būtu jāpiedāvā un kā jārīkojas
Personīgi es uzskatu ka zimolvedības vara pieaugs,tapēc ir
loti svarīgi,lai saprastu,kā to vadīt un pārvaldīt.
Preču
zīme, tirdzniecības marka – tās ir sākotnējās nozīmes vārdam brand un tā
latviskojumam – “zīmols”. Nospiedošajā vairākumā zīmoli pārstāv tirdzniecības
markas, tāpēc pasaulē zīmola popularizēšana pamatā ir orientēta uz produkta,
pakalpojuma noieta vairošanu vai uzņēmuma augstāku novērtējumu. Zīmola vērtība
maina produkta cenu. Tā būtiski ietekmē arī paša uzņēmuma kopējo vērtību, tas
ietekmē cilvēku attieksmi pret lietām un procesiem, kam ne vienmēr ir tieša
sasaiste ar preci vai pakalpojumu, tāpēc ir svarīgi noteikt, cik vērts var būt
pats zīmols.
Zīmols
ir ar skaidri atpazīstams nosaukums, ko uzņēmums sabiedrībā izmanto, lai tā
atšķirtu uzņēmuma piedāvāto no jebkura cita uzņēmuma piedāvājumiem. Tā
atpazīstamība attiecas uz patērētāja zināšanām, pieredzi vai lojalitāti pret
reklamēto zīmolu. Zināšanas var būt vissvarīgākais faktors, kas maina
efektivitātes virzienu.Zīmolam ir mērķis nodot vēstījumu patērētājam,par
konkrētu produktu,lai tas paliek atmiņā,kā pozitīvs zīmols,jo negatīvu
patērētājs nemaz vairs neņems.Vēstījumam jābūt reālam,balstītam uz pieredzi.Par
veiksmīgu zīmolu var uzskatīt tos zīmolus,kas labi adaptējušies konkrētā vidē
un netikai,laikam ejot ieguvuši stabilu atpazīstamību un konkrētibu savai
virzībai.
Ir četri līmeņi,kādos zīmolus,var iedalīt:
1. Lokālie,(reklāmas tiek koncentrētas uz
konkrētu vietu vai valsti.);
2. Reģionālie
orentējas uz noteiktieā ģeogrāfiskām vietām;
3. Starptautiskie (reklāmas ir visā
pasaulē, taču tendētas uz standartizētu pieeju un atspoguļo vietējo kultūru);
4. Globālie (tiek aptverta visa
pasaule,reklama visās valstīs gandrīz identiska.)
Par
veiksmīgiem zīmoliem var uzskatīt tos zīmolus, kas ir labi adaptējušies
konkrētajā vidē un ne tikai , laikam ejot, izdzīvojuši, bet kļuvuši vēl
atpazīstamāki un nozīmīgāki, līdz ar to konkrētajam produktam palielinot tā
pievienoto vērtību, attiecīgi- arī pelnot naudu. Tas ir cieši atkarīgs no
uzņēmuma mārketinga aktivitātēm, to produktivitātes. Visiem šiem produktiem vai
tās ir preces vai pakalpojumi- kopīgs tas, ka tiem ir laba cena un augsta
kvalitāte. Un zināmā mērā zīmols kļūst par it kā ticamu garantiju tam, ka
patērētājs spēs konkrēto preci identificēt un tik tiešām no produkta saņems to,
ko gaidīji.
Tirdzniecības
markas jeb zīmoli ir nozīmīgi simboli, kas raksturo produktu, un, pētot zīmola
vārda saistību ar pircēju vajadzībām un vēlmēm, vispirms ir svarīgi noskaidrot,
ar kādām vērtībām cilvēku uztverē asociējas konkrētais zīmols jeb marka, tādēļ,
lai tālāk varētu apskatīt zīmola veidošanas stratēģiju, jācenšas izprast, no kā
zīmols sastāv, un šīs zīmola sastāvdaļas vai elementus var definēt, raugoties
no dažādām pozīcijām, līdz ar to autoru starpā nav vienota viedokļa, kas ir
zīmola elementi. Daži autori to saprot kā zīmola vizuālo noformējumu jeb zīmola
attēlu.To iedala astoņās daļas,un tās sastāv no:
Kopskatu
aplūkojam 1.1.att
ü
Logo,
ü
Krāsu paletes,
ü
Izmantotajiem simboliskajiem tēliem,
ü
Burtu veidoliem,
ü
Cipariem,
ü
Fotogrāfijām,
ü
Zīmējumiem
1.1.att. Lattelecom zīmols
1.1
Arī
cilvēki ir zīmoli
Nav
noslēpums,ka populāri cilvēki ir zīmoli.Piemēram: Madonna,Bekhems un citi
dziedātāji un sporta zvaignes,kā arī piemēram spilgts piemērs Steve
Jobs.Protams par viņiem var būt kāds labāks,bet fakts paliek fakts.Fakts ir
tāds,ka ne jau taustāmas īpašības viņus padara veiksīgus,bet gan idejas un
neatlaidība no nospraustā mērķa,protams tam vajadzīgs talants un jaunas idejas.
Nav
svarīga dziesma vai tas cik labi nodziedās,bet gan pats cilvēks uz
skatuves,kuru jau ilgi pazīst cilvēki un viņi viņu aceras jau sen un zin,ko
sagaidīt,tāpēc saka ka cilvēkam pirmais iespaids rodas pirmajās 30 sekundēs.
Taču
tikai ar labumiem,kā to saprot tradiconālais mārketings, vairs nepietiek,lai
radītu kaut ko vai kādu, kas aršķirtos no pūļa.Šos biznesus un cilvēkus varenus
dara tas, ka viņi ir izcili zīmoli.Nerunājot it īpasi uzsveru Steve Jobs,kas
apvienoja sevi ar saviem izgudrojumiem tehnoloģija,radot apvērsumu,itka
cilvēkiem ieliekot smadzenēs,tas ir tik un tik saražots un tikai pēc
pasūtījuma.Tā nostrādā shēma.
2. KĀ
RADĪT UN UZSTURĒT ZĪMOLU
Zīmolu
nevar tik viegli radīt,jo tas nemaz tik vienkārš neizskatās,kā no malas
šķiet.No malas skatoties varam domāt,ka
zīmolvedības sastavā ir kaitinoša,uzmācīga,bieži vien pārspīlēta apgalvojumu
paušana.Kas acīm redzot vairāk vai mazāk ir
itkā uz labu laimi pielipināta virsū visam kur vien var iedomāties.Bet
tomēr,tā tas nav,jo zīmolvedība ir pavisam sarežģīta.
Zīmoliem ir daudz un dažādu
veidu.Pārsvarā mūsu apziņā,joprojām dominē ātra noieta patēriņa preces:
Coca-Cola,Pepsi dzērieni,vai Snickers batoniņi,kas ir pavisam vienkārši
izstrādājumi.Bet tomēr mūsdienās arvien vairāk populāru zīmolu ir tādi,kur
dominē pakalpojumi un piemēram MC-Donalds,Burger King vai Starbucks,kuri
apvieno gan izstrādājuma,gan pakalpojuma elementus,kas tās vadību padara par
ļoti sarežģītu procesu.
Patentēto zāļu zīmoli bija paši
trokšņainākie, tie bārstīja visskaļākos solījumus un tērēja reklāmai lielākās
summas. Tie bija pirmatklājēji un pionieri. Visienesīgākais bija Savienoto
Valstu tirgus. Un kurš gan reālajā dzīvē izrādījās viens no pirmajiem,
uzmācīgākajiem, agresīvākajiem zīmoliem?
Bet, protams, tas bija Coca-Colal
un Coca- Cola zīmols joprojām ir viens no pazīstamākajiem pasaulē un paraugs,
kam sekojuši tik daudzi citi, un tā pirmsākumi ir visai līdzīgi Velsa fantāzijas
radītajam Tono֊Bungay stāstam. Tāpat kā
Tono-Bungay, arī kokakolu radīja neveiksmīgs aptiekārs, tikai nevis Sarejas
grāfistē Anglijā, bet gan Džordžijas štata Atlantā, ASV. Tono-Bungay sastāvā bija
nedaudz strihnīna, kokakolā - drusciņ kokaīna. Biedējoša līdzība!
Zīmola vadīšanas procesā liela
uzmanība jāpievērš reklāmai, veicināšanas pasākumiem un sabiedriskām
attiecībām. Uzskaitītie pasākumi ir savstarpēji saistīti, tāpēc tos ir precīzi
jāizplāno un jāvadās pēc iepriekš izvirzītiem mērķiem, jo iegūt slavu un
popularitāti ar vērienīgām reklāmas kampaņām var salīdzinoši neilgā laika
posmā, bet tas nebūt neliecina par to, ka uzņēmums vai tā zīmols ir kļuvis
iekārojams un vēlams. Tikai rūpīgi izplānoti un mērķtiecīgi vadīti procesi var
radīt harizmātisku zīmolu, kas būtu spējīgs rosināt pozitīvi emocionālu
atbildes reakciju.To apvieno vienā labā tabulā kopskatā vērojot 2.1 att.
2.1.att.
Zīmolu radīšanas priekšnosacījumi
Zīmolvedība ir nepārtraukts
darbību kopums, sākot ar zīmola izstrādi, mērķu definēšanu un noslēdzot ar
pētījumiem par zīmolu, patērētāju attieksmes analīzi, nepieciešamu iespējamo
korekciju veikšanai. Mūsdienās patērētāju vēlmes, līdz ar modi un uzskatiem,
strauji mainās, tāpēc zīmolam, iekarojušam stabilu vietu ilgā laika periodā,
var būt nepieciešama atsvaidzināšana un renovācija. Renovācijas mērķis ir
zīmola aktualizēšana.
Vēl viena dalījuma kategorija ir
jaunradītie un pārradītie zīmoli.Jaunradītie zīmoli ir tapuši pilnīgi no jauna
- kā, teiksim,komunikāciju pakalpojumu zīmols Ono Spānijā vai Hutchison 3G videotelefons,kā
arī Singapūrē Motorola radīja 3G videotelefonu un sekoja šim piemēram radot
konkurences apstākļus, kura zīmols tiek dēvēts vienkārši par 3.
Pārradītie zīmoli ir mainījušies ilgākā laika periodā vai arī pārveidoti tā, lai izskatītos
jauni. Divi šādi Spānijā tapuši zīmoli ir Repsol un Telefonica, kas abi mainījās
un nobrieda līdz ar Spānijas ekonomiskās ietekmes pieaugumu 20. gadsimta
beigās, kļūstot par spāņu ekonomikas flagmaņiem. Vācu RWE, šobrīd viens no
pasaules lielākajiem uzņēmumiem, kurā ietilpst gāzes, ūdensapgādes un elektroenerģijas
kompānijas daudzās valstīs, ir tapis no vecmodīgas tradicionālas vācu
energokompānijas Rūras apgabalā.
Protams vēl pastāv koporatīvie
zīmoli.Šī kategorija kļūst arvien nozīmīgāka un līdz ar to dažādo auditoriju
piemrēram: partneru,piegādātāju,īpašnieku,valdību un pircēju savstarpēju
parklāšanos un saplūšanu.Cilvēkiem kļūstot gudrakiem un zaudējot godbijību pret
daudzām lietām, viņi šak vairāk intresēties par kompānijām,kas slēpjas aiz
zīmoliem,tāpēc korporatīvie zīmoli cenšas būt ļoti
atklāti.Piemēram:Nokia,Boening,EasyCar,EasyMoney.Kas akceptē to,ka darbojas,nevis
to,ar ko nodarbojas,īsāk sakot,akceptē pozīciju,nevis izstrādājumu.
Zīmoli, kā es to jau esmu
norādījis, ir pārkāpuši uzņēmējdarbības pasaules ietvarus. Ir bezpeļņas zīmoli
kā YMCA, kristīgo jauniešo asociācija; akadēmiskie zīmoli kā Jēla, sporta zīmoli
kā Juventus un mākslas zīmoli kā Teita galerija Lielbritānijā. Arvien vairāk ir
mēģinājumu veidot vietas - zīmolus. Sofija Antipole pie Kannām ir augsto
tehnoloģiju parks, gandrīz jau vesels rajons, un tai ir daudzas zīmola iezīmes.
Ir pilsētu zīmoli, reģionu zīmoli un pat valstis kā zīmoli.
Ir zīmoli, kas pauž vienkāršu, ātri
uztveramu vēstījumu: žurnāls Vogue tā daudzajos nacionālajos variantos nozīmē
augsto modi. Taču ir citi zīmoli - faktiski to kļūst arvien vairāk un vairāk,
kuri iemieso sarežģītu un šķietami pretrunīgu ideju kompleksus, kā,teiksim,
Oksfordas universitāte.
Radīt jaunu zīmolu nav viegli,tas
var beigties ar izgāšanos.Bet kad zīmols ir ieviests tirgū to var uzturēt
gandrīz bezgalīgi,ja vien to pieskata un rīkojas apdomīgi izvērtejot konkurentu
gājienies un citas pārmaiņas,kas var radīt risku konkretam zīmolam iziet no
tirgus,augstas cenas dēļ,pietiekami laba konkurenta preces dēļ un citiem
iemesliem,kas mūsdienās ir tikai normāli,jo bez tā tak nebūtu intresanta
zīmolvedība,nebūtu jaunu ideju.
Uzticību zīmolam var sagraut
pavisam vienkārši,piemēram ar kvalitāti,iesaistoties netīrās lietās,jeb krist
kardinājumā,pēc kaut kā labāka,vai arī nepietiekami sekot tendeču izmaiņām.Jo
nekas nav svarīgāks par uzticēsanās saglabāsanu,tas ir pamatu,pamats. Iemesls,
kāpēc tik daudzi zīmoli cieš neveiksmi, ir tas, ka zīmola radīšana un uzturēšana
prasa iemaņas, drosmi, naudu, apņēmību, oriģinalitāti, jaunradi un neizsmeļamu
gatavību uzņemties rūpes, un tā ir reta īpašību kombinācija.Ir neskaitāmu daudz
interneta vietņu,grāmatu,kas domātas zīmolvedības radīšanai un uzturēšanai,bet
likums kuru noteikti vajag acereties,ir tas, ka universāli piemērojamu likumu
nav.
Zīmolvedības pasaule ir pilna ar izņēmumiem,
un neviena formula, lai cik pievilcīga un visaptveroša pirmajā acu uzmetienā tā
šķistu, nepadarīs darbu jūsu vietā. Zīmolvedība pēc shēmas - tāpat kā
gleznošana pēc shēmas,nekur tālāk par šo shēmu arī netiek.Zīmolvedības būtība
ir radīt un saglabāt uzticēšanos,to var uzskatīt par piegādi uz kredīta.Katra darbība
to stiprina un balsta. Labākajos zīmolos valda konsekvence, iekšēja
saistība, ko rada un uztur organizācijā strādājošie, kas pilnībā identificē
sevi ar zīmola apzīmēto.
Nevienmēr kopāniju virzību nosaka
neatvairāma misijas formulitāte.Daudzām liek kustēties radniecīgu uzņēmumu
spiediens,nenovīdība,ambīcijas un citas emocijas. Zīmols
ir viens no visspēcīgākajiem ieročiem
mārketinga pasaulē. Tas ir spēcīgs vizuālais, emocionālais vai racionālais un
uzvedības modelis, kas asociējas ar kādu konkrētu uzņēmumu vai produktu.Pozitīvām
vai negatīvām emocijām
Šim nolūkam izveidoju 2.2 att.
2.2
att. Emocionālās saites veidošana
Izstrādājums ir tas ,ko
organizācija ražo vai pārdod.Vide ir tas,kur to ražo vai pārdod. Saziņa
ir tas, kā organizācija pavēsta sabiedrībai, ikvienai auditorijai par sevi un
to, ko tā dara. Un izturēšanās ir tas, kā organizācija izturas - un tas,
protams, nozīmē, kā ikviens un ikviena, kas strādā šī zīmola ietvaros, uzvedas
jebkurā un jebkāda veida saskarsmē ar jebkuru citu indivīdu vai
organizāciju.Jebko,kas tiek gatavots,ir izstrādājuma ievirzīts zīmols.Labs
piemērs autobūves kompānijas,ir izstradājuma zīmols.Kā izskatās auto,kada ir
sajūta,taja sēžot un braucot,cik tas maksā,cik degvielas patērē,ko domā kaimiņi
kad novieto auto,kads konforts un ekstras ir iekšienē.Daudz un dažādīgu
faktoru,kā vērtē to klients,tas vien pierada cik sarežģīta ir zīmolvedība.Katrs
sīkums ir svarīgs klientam.
Bet arī izstrādājuma zīmolā citi
vektori savu nozīmi nezaudē. Saziņa, vide un izturēšanās,sevišķi jau pārdevēju
un servisa darbinieku izturēšanās - tie visi ir ļoti nozīmīgi faktori
automobiļu tirgvedībā. Kompānijas dominē savu izplatītāju salonos - ražotāju simbolika
izkārtnēs, uzrakstos un interjerā skaidri rāda, kurš te ir galvenais. Autobūves
kompānijas visā pasaulē ir ari starp nozīmīgākajiem reklāmdevējiem, tātad visi zīmolvedības
vektori ir nozīmīgi. Tomēr, ja pats izstrādājums nav līmenī, tad par pārējo jūs
varat aizmirst.
Ikvienā pasaules vietā pārtikas
tirgus ir vides ievirzīts. Ir tik interesanti pa tiem pastaigāt!Iegriezieties
kādā ostas zivju tirgū agrā rīta stundā. Tas ir aizraujošs piedzīvojums. Tieši
tie paši faktori darbojas klasiskajos universālveikalos. Tajos ir patīkami
uzturēties. Jūs varat tajos pastaigāties, paburzīties pūlī un pablenzt uz
citiem pircējiem, iedzert kafiju un apēst kādu našķi, paņemt preci rokā un, ja
jums tā ir iepatikusies, nopirk.Viss savāritmā,ka nekur nav jāsteidzas. Lielveikali,
par spīti pretestībai, ko izrāda to finanšu vadība, kas domā vienīgi par noietu
no platības kvadrātmetra, arī virzās uz to pašu pusi.
Tālāk apskatīsim 2.3.att
dzeramo ūdeni pudelēs
Badoit, Perrier.
2.3.att.
Dzeramais ūdens pudelēs
Izsteiksmīgs
piemērs ir dzērienu zīmolam, kā to var aplūkot attēlā.Kāpec ūdens ir modē?
Ūdens,mums saka,ir ļoti veselīgs.To vajag dzert bieži un daudz.Bet kapēc tas
jāinportē,teiksim, Japānā no Francijas, Itālijas vai Ziemeļskotijas kalnienes?
Vai gan šis ūdens garšo krietni citādāk nekā vietējais ūdens no krāna? Nebūt
nē.
Daži
apgalvo, ka jūtot atšķirību. Un tikai no viena malka? Jāšaubās. Pat ja ūdens ir
gāzēts, šo gāzi tam bieži pievieno rūpnīcā.Tas tomēr liecina,ka patērētājam ir
ielikts smadzenēs,itkā tas būtu savādaks. Taču dzeramajam ūdenim pudelēs ir
emocionālas asociācijas ar veselību, tīrību, sportošanu un skaista auguma veidošanu,
kam Rietumu pasaule, šķiet, ir sevišķi atsaucīga. Un ļoti daudzi, mani
ieskaitot, ir visnotaļ gatavi maksāt relatīvi lielas summas par emocionālo
apmierinājumu,kuru gūst, šo ūdeni dzerot.
3.
KĀ
RADUŠIES ZĪMOLI
Vēsture
ir plaša un ļoti gara sāksim ar Coca-Cola,kas sākumā bija ka zāles pret galvas
sāpēm,bet 19.gadsimta deviņdesmito gadu pirmajā pusē vairs neuzstāja uz to.Un
Coca-Cola kļuva par garšīgu un atspirdzinošu dzērienu.Protams šis brends kļuva par lielāko reklāmas
devēju.Protams šo metodi kopēja arī konkurenti.Piemēram sāka kopēt visu
iedomājamo,
mājturības preces - ziepes, veļas pulveris,
zābaksmērs, apavu spodrināmais, tēja, margarīns, sālīta gaļa, džems, šokolāde,
cukurs, mērces un, protams, cigaretes - tika attiecīgi iepakotas un nosūtītas
tirgošanai jaunajos pārtikas veikalos, kas cits pēc cita saradās Eiropā un ASV.
Pirmais lielais zīmolvedības laikmets
pasaulē iesākās 19. gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados, kad
dažādās tehnoloģijas sāka apvienot savas iespējas. Viktorijas laika lielie
patēriņa preču ražotāji – britu owntree, Cadbuij un Lever, šveiciešu Nestie,
vācuHenkel un Liebig, amerikāņu Procter & Gamble, Heinz un Kellogg’s -
zīmolvedību no apšaubāmās mājas aptieciņu jomas pārnesa uz virtuvi.Tobacco
Company un vēl citas firmas pirms pirmā pasaules kara,bija kļuvušaš par to,ko
mēs dēvējam par globāliem uzņēmumiem.Dažas lielas kompānijas saviem zīmoliem
piešķīra savus vārdus,kādi ir ražotāju firmai, piemēram, Kellogg’s vai Heinz. Tomēr vairums - Procter & Gamble,
Lever Bros. un citas — veidoja zīmolus ar visai primitīviem, toties iedarbīgiem
nosaukumiem, tādiem kā Lifebuoy un Ivory, kam vajadzēja nepārprotami vēstīt
naivajai, bet izglītību baudījušajai auditorijai par attiecīgo mājturības preču
labajām īpašībām un priekšrocībām.
Pārlasot grāmatu zīmols ir pilnībā izdomāts
veidojums, kas radīts ar vienu mērķi -
veicināt kāda izstrādājuma pārdošanu; pašam
savas dzīves tam nav,un toreiz tā bija vispāratzīta patiesība. Korporatīvu vai
institucionālu zīmolu tolaik tikpat kā nebija.Lielakie ieguvēji protams bija
reklāmdevēji.Daudzi no zīmolpreču ražošanas aizsācējiem visas darbības bija
nozīmīgas figūras reklāmas pasaulē.Reklāmas devējiem daudz un dažādīgu
pieeju.Afišas stabi,prese.
Iepakojums netika uzskatīts par
svarīgu,daudzas reklāmas aģentūras iepakojumu izstrādāja par velti.Tāpec
sortiments nebija plašs tajos laikos,pārdevējs vienkārši varēja paņemt iepretim
esošo preci plauktā.20.gadsimtā piecdesmitajos gados vidusmēra pārtikas veikalā
bija ap 2000 preču,ja to salīdzina ar mūsdienām tad sodien supermārketā ir
aptuveni 20 000-40 000 nosaukumu.Pēc kāda laika zimoli tika
aktivizēti ar akcijām,zemām cenām,divi par vienu cenu,vai 25% no iepakojuma par
brivu stimulējot pircēju un manāmi pārsteigt.
Reklamdevēju mēdiji sākotnēji bija visai
gausi,bet protams ar laiku sāka viss mainīties un nozīmi ieguva ilustrēto
žurnālu krāsainās reklāmas.Bet vēlak radioreklāmas,kā arī pat ziepju
operas.Televīzijas reklāmas iestājās tikai pēc otrā pasaules kara.Un tā
reklāmas mediju pasaule kļuva aizvien sarežģītāka.
“Zinātniskās” reklāmas ēra bija sākusies jau
divdesmitajos gados. Ap šo laiku ar lozungu tiražēšanu vien kļuva par maz.
Formula, kuru reklāmas aģentūras bija lietojušas gadiem, lai motivētu mājsaimnieces
pirkt to klientu ražojumus, tagad tika nedaudz “ safrizēta” un piecdesmito gadu
sākumā kļuva pazīstama ar UPP jeb Unikālā Pirkuma Piedāvājuma (USP - Unique
Selling Proposition) vārdu.
Šīs pseidozinātniskās nejēdzības izgudrotājs
ir amerikāņu reklāmists Rosers Rīvzs no Teda Beitsa aģentūras. UPP ir īpašība,
kas liekm ražojumu uzskatīt par unikālu un, protams, ari unikāli pievilcīgu.
UPP piešķīra zīmola reklāmai šķietamu kompetences un leģitimitātes pieskaņu.
Var tikai brīnīties par to, ka vēl šodien reklāmistu brālības lētticīgāko un
naivāko locekļu vidū abreviatūra UPP šķiet esam saglabājusi zināmu uzticības
kredītu.
Multimēdiji ir kļuvuši par ikdienišķu
parādību, tomēr ir diezgan bīstami uzskatīt, ka interneta lietotāji redzēs Tavu
reklāmu pilnībā, ja parasti vairākums noskatās tikai pirmos kadrus. Ja zīmols
skaidri netiek parādīts visu reklāmas laiku, Tu zaudē iespēju pastāstīt
patērētājam, kas īsti tiek reklamēts. Tas var izklausīties pavisam vienkārši,
tomēr šī izdevība ļoti bieži netiek izmantota apskatīsim 3.1.att.
3.1.att.Tirgus
dati
„Izraksts
no grāmatas” Mazliet
primitivizējot (bet tikai mazliet), formula ir šāda:
1) Šis izstrādājums ir labāks, jo tā sastāvā
ir x (slepenais,
maģiskais, jaunais, brīnumainais) -
sastāvdaļa, kas vērsīs
jūsu dzīvi gluži citādu.
2) Ja (kad) jūs to lietosiet, jūsu māja
izskatīsies skaistāka vai
arī jūsu ēdiens garšos labāk, vai arī jūsu
drēbes būs
spodrākas un baltākas, vai arī jūs pati
kļūsiet daudz
valdzinošāka nekā jebkad agrāk.
3) Tas viss notiks bez mazākās jūsu pašas
piepūles.
4) Un jums būs vairāk laika būt vēl
iekārojamākai un
mīlošākai sievai un jūsu burvīgās ģimenes
mātei.
4.
Brendu
nozīmes izzušana un kā no tās izvairīties
Mūsdienās brendi pamazām zaudē savu nozīmi,
spēju pievilināt patērētājus. Tas ir pierādīts veicot pētījumus izmantojot Brendu Vērtību Novērtēšanas „Brand Asset
Valuator (BAV)” modeli, kas balstīts uz globālo patērētāju izpēti un izveidots
tā lai izskaidrotu kā brendi uzplaukst, zaudē savu nozīmi un atkal atgūst zaudēto
vērtību.
Kopš 1993. gada šis modelis ir kļuvis par
vienu no atzītākajiem modeļiem pasaulē. Un ar tā palīdzību noskaidrots, ka brendi patērētāju vidū tiek visai noliedzoši
vērtēti. Turklāt ne jau tikai daži bet tūkstošiem brendu. Vairumā uzņēmumu
brendi neatbilst patērētāju prasībām. Kādus secinājumus mēs no šī atklājuma
varam izdarīt? Kā atgūt patērētāju uzticību, kā būtu jārīkojas uzņēmumiem?
Atbildes uz šiem jautājumiem ir vienkāršas.
Daudzi no vecajiem brendu menedžmenta priekšstatiem vairs neder, brendi ir
jāveido pēc jaunām metodēm. Brendiem jābūt kā nebeidzamu dažādību „dzinējiem” ,
kam par degvielu kalpo enerģija, patstāvīga radošā darbība un evolūcija. Tajā
pašā laikā uzņēmumiem ir jāpieskaņojas brenda jēdzienam veicot organizatoriskas
darbības, ikvienam ir jākļūst par brenda saimnieku. Katrā departamentā
darbiniekiem ir jābūt atbildīgiem par brendu. Tādēļ ir nepieciešama brenda
vadība (līderi), tirdzniecības menedžeriem jāapgūst jaunas prasmes, jābūt
atvērtiem saskarsmē ar patērētājiem. Visam uzņēmumam jātop par firmu kas
virzīta uz mārketingu, nevis par firmu kurā atrodas mārketinga departaments.
Pārāk daudz laika tiek patērēts
spriežot kas ir brends nevis par ko
brends varētu kļūt. Mēs domājam par brendu kā par taustāmu lietu, objektu ko
var novērtēt. Mēs veidojam brendu arhitektūras, piramīdas, kastes un dūmvadus.
Šobrīd vairāk kā jebkad ir svarīgi izprast atšķirību.
Pētījumi rāda ka ir ļoti maz tādu brendu no
kuriem vienkārši nav iespējams atteikties, kuri dziļi iesakņojušies un ir
iecienīti patērētāju visū. Šo brendu vadība pastāvīgi veic jauninājumus, veido
dažādību, no jauna izgudro pasauli tādu kādu viņi to redz tādējādi pārsteidzot
un apburot savus patērētājus un radot nākotnes vērtību.
Brenda vajadzībām un nozīmīgumam būtu
vienmēr jābūt uzņēmuma centrā, tai ir jābūt prioritātei. Brendu imperatīvi
kļust arī par biznesa imperatīviem. Jāfokusējas uz enerģijas pilna, neatvairāma
brenda radīšanu . Palūkojoties uz biznesu no brenda perspektīvas vadība var
sniegt uzņēmumam radošu vīziju un uzņēmuma darbinieki var internalizēt
kompānijas misiju kā savu pašu. Kad tas notiek , tad rodas tā saucamais
Energētiskais Uzņēmums (Energy-Driven Enterprise). Šāda veida kompānijai
konkurencē ir lielas priekšrocības.
4.1 Zīmola
enerģija
Kas ir enerģija? Vienkāršākā atbilde ir tā,
ka enerģija ir patērētāju izpratne par zīmolu kustību un virzienu. Enerģiju var
atrast jebkurā zīmolā – lielā vai mazā, jaunā vai vecā, jebkurā kategorijā. Un
neatkarīgi no tā, cik daudz enerģijas ir zīmolam, izmaiņas enerģijā prognozē izmaiņas
firmas finanšu veiktspējā.
Intuitīvi mēs zinām, ka, ja kaut kas satur
enerģiju, tas pārvietojas, vai arī tam ir potenciāls, lai pārvietotos. Tam ir
spēks un kustība. Cilvēkiem enerģija tos padara pievilcīgus, apbrīnojamus un
vērtus. Enerģija attīstās, ja ir pārliecība, radošums, iedvesma, optimisms un
cerība. Un tieši tāpat kā cilvēkos, enerģija ir arī pašos zīmolos.
Fakts ir tāds, ka nosakot šo zīmolu
dimensiju, kas darbojas kā jūtīgs spēks neparedzētai tirgus vērtībai,
nepieciešams sarežģīts pētniecības process. Tika veikti plaši aprēķini, lai
izolētu brendus ar mainīgu enerģijas daudzumu
no milzīgās datu bāzes par patērētāju attieksmi.
BAV pētījumi parādīja kā mainās attieksmē
pret brendiem kam patērētāji piedēvē augstu enerģiju. Kopumā ir redzams
konkrēts modelis: vairāk enerģijas ir zīmoliem, ja ir lielāka atlīdzība,
lojalitāte, elastība, cenas spēks un zīmola vērtība, kā procents no firmas
vērtības. Šis modelis paredz tiešu saikni starp zīmola attīstības tempu un
jaunradi, finanšu ieņēmumiem un akcijas sniegumu.
Var izskaidrot un pat prognozēt to akciju
cenu kustību. Attēlā parādīti zīmoli, kam šobrīd ir liels enerģijas
daudzums.Skatīt 4.1.att.
4.1.att.
Zīmoli ar augstu enerģiju
5. LATTELECOM ZĪMOLVEDĪBA UN TĀS PĀRMAIŅAS
1882.gadā Rīgā sāk darboties pirmā tālruņu
centrāle. Drīz pēc tam tālruņa sakaru tīklus sāk izbūvēt arī citviet Latvijā.
Līdz Pirmajam pasaules karam Latvijas teritorijā sakaru tīklam pieslēgti jau
vairāk nekā 10 tūkstoši tālruņa aparātu.
Nedaudz par
SIA Lattelecom.Dibināts 1994.gadā,pats uzņēmums piedāvā integrētus
elektronisko sakaru un IT pakalpojumus, sniedz telekomunikāciju, tīklu
projektēšanas un izbūves pakalpojumus. Lattelecom nodrošina arī datu pārraides
un IT infrastruktūras risinājumus, interneta un kontaktu centra pakalpojumus,
kā arī biznesa procesu ārpakalpojumus.
Lattelecom vērība ir:
Vairāk
uzmanības klientam -
strādā.lai kļūtu par klienta pirmo izvēli.Viņi vēlas,lai klienti justos
aprūpēti un novērtēti,īpaši gandarīti par sniegto pakalpojumu.
Uzņēmība – Tiecās pēc kvalitātes,ir
gatavi parmaiņām,lai spētu reaģēt uz mainīgu klientu vēlmēm un to
vajadzībām,pieņem lielus izaicinājumus.
Atbildība – Veido ilgtermiņa attiecības
ar klientu,pilda savus dotos solījumus,un atbild katrs par savu paveikto darbu
kopumā.
2006.
gada maijā uzņēmuma zīmols un nosaukums tika mainīts uz Lattelecom. Zīmola
maiņa uzņēmumam radīja vairākas priekšrocības - vienots un spēcīgs zīmols ceļ
Lattelecom vērtību, palīdz veiksmīgāk konkurēt dažādos tirgos un stiprina visa
koncerna reputāciju. Ilgtermiņa skatījumā zīmols sniegs pievienoto vērtību
jaunajiem produktiem, sekmēs partnerattiecību veidošanu ar citiem uzņēmumiem,
darbinieku atlasi un liecinās par noteiktu kvalitāti, uzticamību un garantijām
klientiem
Izvēloties
kādu no Lattelecom pakalpojumiem, klients iegūst iespēju izmantot integrēto
pakalpojumu klāstu, neatkarīgi no tā, ar kuru no grupas uzņēmumiem tiek slēgts
līgums.
Mājai
Balss pakalpojumi
Internets
TV
Datu pakalpojumi
IT
produkti un servisi
Lattelecom veikali
Iedzīvotājiem piedāvājam plašu pakalpojumu
klāstu balss pakalpojumus lielākajā lietotāju tīklā Latvijā, internetu, tajā
skaitā arī iespēju izmantot publisko bezvadu internetu Wi-Fi, kā arī
datortehniku un fototehniku, kuru var iegādāties četros Lattelecom veikalos.
Mūsu interneta galvenā priekšrocība ir pakalpojuma stabilitātes, ātruma un
cenas attiecība. Tikai mūsu lietotājiem pieejama pirmā interneta televīzija
Latvijā un īpašie interneta papildus pakalpojumi, kā arī diennakts Palīdzības
dienests 177.
Biznesam
Balss pakalpojumi
Datu pakalpojumi
Internets
IT
produkti un serviss
Lattelecom biznesa sakaru risinājumi apkopo
plaša spektra elektronisko sakaru un IT pakalpojumus. Kā stabils sadarbības
partneris sniedzam tirgū balss risinājumus, tarifu plānus, kā arī interneta un
datu pakalpojumus. Savukārt IT piedāvājums ietver standartizētus IT
pakalpojumus un servisu, kā arī datortehniku, tostarp personālos datorus,
portatīvos datorus, LCD monitorus, printerus, multifunkcionālu biroja tehniku
un atbilstošu programmatūru.
Korporatīvie risinājumi
Biznesa konsultācijas
Telekomunikāciju pakalpojumi un risinājumi
Infrastruktūras risinājumi
Biznesa pārvaldības risinājumi
Biznesa procesu ārpakalpojumi
Telekomunikācijas un IT pārvaldītie pakalpojumi
IT
apmācība
Korporatīvie klienti aizvien vairāk sagaida
integrētu pakalpojumu kompleksu no viena informācijas tehnoloģiju un
telekomunikāciju (IT&T) nodrošinātāja, kas izprot ne tikai produkta būtību,
bet arī klienta darbības nozari un vajadzības. Lattelecom korporatīvo klientu
risinājumi ietver kompleksus komunikāciju, IT un biznesa procesu
ārpakalpojumus. Lai uzlabotu korporatīvo klientu apkalpošanu, esam
piesaistījuši nozaru ekspertus, kas ļauj ar pilnu atdevi koncentrēties klientu
apkalpošanai, mazāk uzmanības veltot organizācijas izmaiņām. Šīs nozares ir
valsts un pašvaldības, finanses, IT&T un sabiedriskie pakalpojumi, kā arī
lielie uzņēmumi.
5.1
Kāpēc mainīja zīmolu?
Lattelecom veica pētījumu par uzņēmuma
tēlu,sākot no 2002. Gada,šis pētījums apliecināja,ka nepieciešams veidot
aktuālu,modernu uzņēmuma tēlu,kas atbilstu tirgus videi un palīdzētu
konkurences cīņā ar citiem.Tākā laiks un tehnoloģijas gāja uz priekšu šīs
pārmaiņas bija jāveic sekojot laikam līdzi.
Lattelecom nav tikai telefonu pakalpojumu
sniedzējs,bet gan dinamisks,uz patērētāju vajadzībām vērsts uzņēmums.Kas
piedāvā plašu spektru IT & T pakalpojums. Zīmolam bija jāatspoguļo uzņēmuma attīstība un pārmaiņas, kā arī
jāpalīdz sasniegt izvirzītos mērķus. Līdz ar to jauns zīmols, ar kuru mēs tirgū
piedāvātu visus pakalpojumus, bija loģisks attīstības solis.Protams izmaiņas
sekoja citiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem piemēram,Igaunijas
Eesti Telefon kļuva par Elion,Lietuvas Telekoms – par TEO.
5.2 Zīmola maiņa
Jaunais zīmols apvieno Lattelecom grupas
uzņēmumu,kas tieši saistīts ar patērātāju apkalpošanu,klientu biznesa procesu
arpakalpojumu,kā arī IT&T un satura pakalpojumu jomu.Tātad SIA Lattelekom
tika mainīts uz SIA Lattelecom un IT pakalpojumu sniedzēja SIA MicroLink Latvia
nosaukums - uz SIA Lattelecom Technology, SIA C1, kas darbojas biznesa procesu
ārpakalpojumu jomā, kļuva par SIA Lattelecom BPO. Tīkla būvniecības un
uzturēšanas uzņēmums SIA Citrus Solutions, ņemot vērā tā darbības specifiku,
saglabāja esošo nosaukumu
Jaunu veidolu ieguva ne tikai Lattelecom
nosaukums, bet arī vizuālā, grafiskā identitāte – logotips, korporatīvās
krāsas, darba apģērbs un auto marķējums. Mainījās arī zīmola ideoloģija –
iepriekšējais zīmols tapa pēc Trešās atmodas un simbolizēja Latvijas zaļos
mežus un sarkanbaltsarkano karogu, un tajā bija attēlota tālruņa ripa. Mēs
vairs neesam telekomunikāciju uzņēmums, tādēļ zīmolam jāatspoguļo uzņēmums
šodien un ar attīstību nākotnē.
Lattelecom logo sastāv no uzņēmuma nosaukuma, kurā
integrēta TT zīme korporatīvajā kieģeļsarkanajā krāsā. Tēli TT simbolizē
saskarsmes lomu cilvēka dzīvē – nepieciešamību kontaktēties, būt zinošam,
apmainīties ar informāciju, izmantot iespējas, ko dod ātra un ērta saziņa.
Logotips raksturo Lattelecom kā jauniem cilvēkiem un jaunām idejām atvērtu
sistēmu un vienlaikus aicina izmantot tehnoloģijas visās jomās, kur tās var
bagātināt mūsu dzīvi.
Ar jauno zīmolu Lattelecom esam saglabājuši
pēctecību un apstiprinām, ka mūsu iepriekšējos gados izvirzītais attīstības
ceļš ir bijis pareizs un varam būt gandarīti par paveikto.
Lattelecom īpašo attieksmi pret
korporatīvajiem risinājumiem rāda zīmola grafiskais attēls, kurā īpaši izdalīta
zilā – biznesa vidē klasiski atpazīstamā - krāsa. Tā simbolizē jaunas tehnoloģijas
un risinājumus, attīstību, perspektīvu un inovācijas. Tas ir mūsdienīgs un
aktīvs tonis, kas labi iekļaujas gan vietējā, gan starptautiskajā kontekstā.
Mainot zīmolu, sapratām, ka jārēķinās ar
vēsturisko kontekstu, kas Lattelecom bijis kopš tā pirmsākumiem. Tāpēc
cenšamies virzīties no liela, stabila, droša, tomēr lēna uzņēmuma tēla
konkurētspējīga un mūsdienīga uzņēmuma virzienā. Mainīties no telekomunikāciju
uzņēmuma uz komunikāciju uzņēmumu, fokusu no produktiem pārvirzīt uz patērētāju
vajadzībām, uzsvaru no tehniskajiem risinājumiem un politikas - komunikācijas
un mārketinga virzienā.
5.3
Ko ir ieguvuši mainot
zīmolam nosaukumu
Neilgi pēc zīmola nomaiņas konstatēja,ka
attieksme pret Lattelecom ir uzlabojusies.Tomēr korporatīvā tēla un reklāmas
kampanu ir panākts pozitīvs reitings sim zīmolam.Pēc datiem pret Lattelecom ir
pozitīva attieksme no 15% pieaugusi līdz 61% un no negatīvas attieksmes 49%
sarukusi līdz 7%.Tātad šis zīmols ir
dzīvot spējīgs un ir veiksmīgi uzsācis jaunu darbību Latvijas tirgū.
Savukārt,
2007. gada pavasarī pozitīvi noskaņoto klientu pārsvars palielinājies līdz 40%.
Līdzīgas tendences ir arī iedzīvotāju vērtējumos par to, ka uzņēmums ņem vērā
klientu intereses. Aptaujāto skaits, kas piekrīt šim apgalvojumam, par 56%
pārsniedz cilvēku skaitu, kas tam nepiekrīt. Pirms gada atšķirība bija daudz
mazāka – 35%.Līdz ar zīmola maiņu sabiedrībai un arī mūsu darbiniekiem varam
skaidrāk pateikt, ka patiešām esam mainījušies.
Zīmola maiņa uzņēmumam radīja arī vairākas
citas priekšrocības - vienots un spēcīgs zīmols ne tikai stiprina visa koncerna
reputāciju, bet arī ceļ Lattelecom vērtību un palīdz veiksmīgāk konkurēt
dažādos tirgos. Ilgtermiņa skatījumā zīmols sniegs pievienoto vērtību jaunajiem
produktiem, sekmēs partnerattiecību veidošanu ar citiem uzņēmumiem, darbinieku
atlasi un liecinās par noteiktu kvalitāti, uzticamību un garantijām klientiem.
SECINĀJUMI
Kopvērtējumā par zīmolvedību un to metodēm
secinu,ka zīmols kā tāds ir gājis caur vēsturei ar dižām pārmaiņām un
paplašinājis skatu uz preci,ko izplata konkrēts ražotājs.Protams secinu arī
to,ka zīmolam ir neaptverami liela nozīme uzņēmumā,kā arī bez tā ka zīmolam
jabūt;
• Unikālam,
• Atraktīvam,
• Atbilstošam,
• Uzticamam,
• Noturīgam
Tas
vienkārši nav iedomājams.Tam jāsatur noteikts krāsu gams,noteikti burti,vai
cipari,slaveniem,iemīļotiem simboliem,ir daudz un dažādu pieeju,ko var secinat
no mana kursa darba par zīmolvedību.Protams arī var secināt to ka zīmols
cilvēku acīs ir ļoti liela nozīme,kas apliecina to,ka cilveki aizvien vairāk
ieskatās ,kas razotājam iekšienē un cik patiesi ir efektīvs un kvalitatīvs.Ir
svarīgi kā tu sevi pasniedz klientam,tas iespaids rodas 30 sekundēs,kas nav
mazsvarīgs secinājums.
Zīmolu
kā tādu nevar viegli radīt,tam vajadzīgi neaptverami daudz naudas,ieguldījumu
un nedrīkst uz to taupīt,kā arī secinu,ka labākais ko varētu darīt veidot
reklāmu masu mēdijos,ko iesaka visi vadošie uzņēmumi un pieredzējuši
speciālisti.Tas ir spēcīgākais avots cilvēku vidū.Nenoliegšu ka tas ir dārgs
prieks,bet bez tā neizstikt,ja vēlme ir maksimāli atstāt iespaidu ir jārīkojas
šādi.Lielākais brends ilgus gadus amerikā Coca-Cola,kas joprojām sekmīgi
darbojas.Protams arī šho brendu piemeklēja likstas,bet noturējās.
Secinu
arī to ka aizvien nozīmīgāki kļūst koporatīvie zīmoli,vai tie dēvētie vairāk
funkciju apvienotie.Kā piemērs lattelecom no vienkāršas telefonijas līdz
telivīzijai,internetam un citiem pakalpojuma veidiem.Protams ieviest no esoša
zimola līdzīgu un nenodarīt kaitējumu uzņēmumam,nav viegls darbs ir ilgi sevi
jareklamē,jaunas pārmaiņas un citas lietas,bet būtībā tas nostrādā,ja vien
visam pieiet ar attieksmi un intensīvu darbu.
Pievēšrot
uzmanibu klientu vēlmēm secinu,ka klienti aizvien vairāk pieprasa
kvalitāti,konfortu,un attieksmi,kā arī to ko domās citi.Piemēram par auto likās
intresants krāsa,modelis,cena,konforts,salons,iespejas,un ko domās
kaimiņi,tatad zīmols jau vien ir kaut kas vairāk ,nekā vienkārša prece,bet,kā
dzīva kustības ķēde,kas nepārtraukti sevi reklamēs kaimiņiem un varbūt tieši
viņi paņems arī šo preci,ko paņemu es.Tieši tāpec tas pierāda vien to cik viss
proces žimolvedībā ir sarezģīts un kas var būt vai nebūt pec tam.
Tas
viss ietver sevī emocijas un daudz citu faktoru.Protams secinu arī to ka masu mēdijos rādītā reklama
par kadu konkrētu zīmolu var beigties ar izgāšanos,piemēram,ja īsti nepievērš
uzmanību paša zimola vērtībai,vai uztverajamai informācijai.lsi ta nebūtu ir
jāplāno ,javeic testi,ja tas nepieciešams.
Pēc pārlasītas grāmatas pa konkrētu tēmu
atradu intresantu rakstu par Brendu Vērtību Novērtēšanas metodi,kur secinu,ka
zīmolam šobrīd vairs nav tik liela ietekme ,kā bija agrāk,cilvēki vairāk
pievēršas jaunām metodēm un seko līdz laikam.Tapēc klienti bija novērtējuši kā nevajadzīgus pat
1000 brendus.Tāpēc secināju,ka ir šajos uzņēmumos ,krasi jamaina savs zīmols un
ir jaiet pretīm jauniem izaicinajumiem,jo bez tiem,konkrētam zīmolam var
pienākt liktenīgā diena.
Un protams secinu to ka zīmolam ir sava
energija,jeb jauda,tas ir cik tad uzņems apgriezienus to uzsākot,cik tad ilgi noturēsies,un
kā mainit tendences,ja spēki izsīkst.Viss notaļ intresanti fakti,bet tomēr tā
tas ir,ka zīmols savā ziņā ir dzīvs,un viņam ir atvēlēts dzives ilgums,tāpēc
tam ir rūpīgi jāseko līdzi.Kopumā jaunrade,attīstiba,zinātne,mode,visi
ietekmējošie faktori skar zīmolu tieši vai netieši.Konkrēti runājot par
Lattelecom šo uzņemumu izvēlējos,jo visai notaļi intresanti tas veica
pārmaiņas,kas beidzās ar uzvaras lauriem par pirmo vietu F1 čempijonātā.Pēc tā
vien var secināt,ka veiksmes formula darbojas,ja visu dara pareizi un seko
līdzi laikam.
Ko vēl es varu secināt,kopvērtējuma es
domāju,ka zīmols ir ļoti bagātīgs tikai tad,kad tajā iegulda neiedojāmi lielu
darbu,neaptverami lielas finanses un apņēmības,lai iekarotu tirgu,un cilvēku
prātus,kas tomēr ir patiesiba un pierāda to,ka zīmolvedība un to metodes ir
tieši vai netiesi klientam ielikt prātā,kaut ar emocijām, un kaut viņam melnā
diena ielikt pozitīvas attsauksmes par savu zīmolu,jo tas tomēr dos augļus pēc
tam.Tas ir tāpat ,kā ilgi un sūri mācīties ne lieki saka,ka jāmācas visu
mūzu,gan no kļūdām,muļķībām,pat no veiksmēm mēs kaut ko iemācamies.Vairāk man
nav ko piebilst.Paldies.
Biblogrāfija
1.
Dzeimss
Hammonds. Tava Biznesa zīmols.239.lpp.
2.
John
Gerzema un Ed Lebar The Brand Bubble The Looming Crisis in Brand Value and How
to Avoid It.Grāmatas izdevējs Jossey-Bass A Wiley Imprint.izdots 2008.gadāLapu
skaits 266.lpp
3.
Wally
Olins 0N BRAND tulkots latviešu valodā.PAR ZĪMOLU Izdevējs Neptūns.
Latviešu
valodā izdots 2005,gadā.276.lpp
4.
Morgan
G. (1988),Rinding the Waves of Change,Jossey-Bass,San Franciso.213.lpp.
5.
North
A.C., Hargreaves D.J.and McKendrick J. (1999) The influence of in store music
on wine selections, Journal of Applied psychology.376.lpp.
6.
Interneta
vietne pieejas veidss http://www.turiba.lv/darba_tirgus_2008/pages/Komarovska_lv.html
7.
Interneta
vietne.Latvijas universitāte,pieeja vietnei; http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/69konference/prezentacijas/plenarsede/Janis%20Vetra%20-%20Zimoli%20augstakaja%20izglitiba.pdf
8.
Interneta
vietne SIA Lattelecom,pieeja vietnei. http://www.lattelecom.lv/Lattelecom_grupa/zimols/.
Friendly small business loans
AtbildētDzēsthttps://www.cityfinances.lv/kredits-uznemumiem/
Mēs piedāvājam visu veidu finanšu aizdevumus, īstermiņa un ilgtermiņa, sākot no €10 000 līdz €10 000 000 personām, kam nepieciešama finansiāla palīdzība. Uzņēmumi var saņemt aizdevuma summu līdz €100 000 000,00. Procentu likme ir 3%, visā aizdevuma atmaksas periodā no 1 gada līdz 30 gadiem. Norādiet to aizdevuma pieteikumos precīzu summu, kuru vēlaties aizņemties un atmaksas periodu aizdevumu. Lūdzu, jūtieties brīvi rakstīt jūsu veida aizdevumi: rakstiet mums tagad, izmantojot: unique2aal@gmail.com
AtbildētDzēst-Personīgais kredīts
-Mortgage
-Komerciāls kredīts
-Kredīta izpirkšana.
-Hipotekārais kredīts
-Visu veidu ieguldījumi.
Utt.
WhatsApp: +16169524380