DU HUMANITĀRĀS FAKULTĀTES
VĒSTURES BAKALAURS
CILVĒKS, TELPA,
LAIKS
XX-XXI GADSIMTOS
DAUGAVPILS
2004
Ja seno laiku cilvēks ar laika mašīnas
palīdzību būtu nokļuvis XX gs., viņš justos tāpat kā mēs, skatoties kādu filmu
par amfībijām. Tik straujš, dinamisks, trauksmains, interesants, dažāds,
sašķelts, agresīvs, vardarbīgs, nabadzīgs, nedrošs, panisks, nepastāvīgs ir redzētais.
Laikā no XX līdz XXI gs. cilvēks un telpa
ir izpaudušies plašā izjūtu un krāsu spektrā. Cilvēce ir piedzīvojusi milzīgas
pārmaiņas, vēloties radīt pilnīgi atšķirīgu no citiem gadsimtiem pasauli, tikai
laiks ir bijis nepielūdzams un uzņēmis arvien straujākus tempus. Pat tik tālu,
ja kāds šodien gribētu apstāties, lai
mazliet atvilktu elpu, viņam būtu grūti atgriezties, jo izietu no aprites. Tādā skrējienā cilvēkam
vairs nav laika apdomāties, kāpēc viņš kaut ko dara. Nav laika padomāt par
patiesām dzīves vērtībām. Cilvēks ir pieradis pie kustības un ir kļuvis no tās
atkarīgs. Būtībā tas ir laiks, ka visu noteicošais ir tikai ātrums. Nekā cita
vairs nav.
Gadsimta sākums iezīmējams ar milzīgu
tehnisku progresu, kas kardināli mainīja cilvēku, viņa atrašanās vietu un
laikam lika uzņemt tempu. Savukārt šīsdienas
pasaules ainu dēvē par informācijas laikmetu, kurā dzīvo informācijas
sabiedrība un kurai ir mainījušies priekšstati par kultūras vērtībām. Lai tās
izvērtētu, kultūras vērtībām vajag pretstatīt cilvēku kā to nesēju un viņa
attieksmi, kā arī šī laika zīmes, simbolus un mitoloģiju. Pat cilvēks vairs nav
centrā, jo nav jau paša centra.
Par XX-XXI gs. var teikt, ka cilvēka
apziņā ir atgriezušās visas senākās apziņas formas. K.G. Jungs ir teicis, ka
„cilvēks ir „simbolisks dzīvnieks”, kurš ir atkarīgs no simboliskās pasaules
zīmēm vairāk nekā var iedomāties.” Veiksmīgi izmantojot zīmes un simbolus, var
ietekmēt sabiedrības apziņu. Katrai sabiedrībai piederošā zīmju un simbolu
sistēma raksturo tās vērtības. Cilvēks dzīvo reālajā un zīmju pasaulē.
Šodienas simbolus, kas vislabāk raksturo
laiku, var redzēt pilsētas ielās. Tās ir pārvērtušās par savdabīgām estētikas
laboratorijām. Pilsētās centrālo vietu ieņem veikals, kas vienlaikus ir ne
tikai iepirkšanās, bet arī izklaides vieta. Plašie kafejnīcu logi atgādina
akvārijus, aiz kuriem slīd ļaužu masas. Paskatoties uz cilvēku mājām, kas ir viens no spēcīgākajiem
simboliem cilvēka apziņā, fiziskās un emocionālās drošības avots, var daudz ko
pateikt par viņiem. Tajā atspoguļojas visi mehānismi, kas veido saimnieku: gan
viņa vietu sabiedrībā, gan savus priekšstatus par savu vietu sociumā. Mājas
vērtību tāpat kā citas vērtības nosaka marka. „Brends”- šim vārdam šodien ir
velnišķīgs spēks, it īpaši turīgu ļaužu vidū. Ka piemērs ir minamas mājas ar
maziem gotiskiem tornīšiem, kas ir vērtējama kā pazīšanās zīme starp
līdzīgajiem ļaudīm, kuri vēlas pietuvoties aristokrātiskām aprindām.
Cilvēks šodien ir patērētājs, kuram piemīt
M. Bahtina izvirzītais karnevāla modelis: apakšas (laicīgā) izvirzīšanās
augšpusē (garīgā). Tas ir pamatprincips, rodoties nobīdei lielākās sabiedrības
daļas kultūras vērtību hierarhijā, jo tā dzīvo masu patēriņa laikmetā.
Cilvēki ir pārstājuši ticēt morālei un uz
radošā gara rēķina ļaujas savām dziņām, mēģina izvairīties no problēmām,
ieslīgstot savā izklaides un laika kavēkļa pasaulē.
Otrais pasaules karš pasauli ir sadalījis:
iekārta diktēja virsroku pār vājajiem, Rietumi pār Austrumiem, attīstītā
sabiedrība pār neattīstīto, Pirmās pasaules valstis pār Trešo. Šāds mīts rada
kompleksus ar no tā izrietošām sekām, no kurām briesmīgākais ir atteikties no
individualitātes, tradīcijām, savām kultūras vērtībām. gadsimta beigās cilvēces
priekšā ir parādījusies problēma, vai vajag saglabāt pagātnes mantojumu un
pieredzi.
Ar to visu ir saskārušās tā dēvētās Austruma
bloka valstis, t. sk. arī mēs. Pēkšņi mēs nokļuvām citā pasaulē ar citām
vērtībām un no redzētā apstulbām. Radās bailes kaut ko nepaspēt, tāpēc visur
lasāms: „ātri”, „ātrāk un labāk”, „ātrā ēstuve”, „Bistro” u. tml. mēs cenšamies
orientēties šajā jaunajā pasaulē, balstoties uz normām, kas izveidojušās vecajā
pasaulē. Tā kā mums nebija citas pieredzes, mēs vienkārši pārveidojām vecās
lomas jaunajās. Pieņemot ienākošos standartus, ir jāpieņem arī atbilstošas
tehnoloģijas, citādi rodas nestabilitāte. Pretēji pašlaik cenšas rīkoties tikai
islāma pasaule, taču arī viņiem tas sagādā grūtības, tāpēc rezultāts laužas uz
āru vārda tiešajā nozīmē. Pašlaik mēs esam pārejas posmā no viena domāšanas
veida uz citu. Šo pāreju veido 3 procesi: globalizācija, ticības sabrukums un
jauna polarizācija.
Būtībā mūsdienu cilvēks aizvien ir mazs,
bet godkārīgs. Viņš ir masu cilvēks. Jo vairāk viņš ir tāds, jo viņam mazāk
individuālisma un patstāvīgā viedokļa. Identitātes trūkums ir tas, kas liek
viņam spēlēt dažādas lomas. Slaveno teicienu par to, „ka visa pasaule ir
teātris”, šodien var pārfrāzēt – „visa pasaule ir šovbizness.” Tas jaušams ik
uz soļa. Dzīve pilsētā ir viena vienīga lomu tēlošana. Pat sieviešu un vīriešu
attiecībās.
Sieviete XX gs. laikā ir tā mainījusies, kā
visos iepriekšējos gadsimtos kopā nevarēja iedomāties. Bet tieši sieviete ir
tas lakmusa papīriņš, ar kura palīdzību var noteikt sociuma patieso
civilizācijas līmeni un tās locekļu izpratni par vienlīdzību, humānismu un
žēlsirdību.
Jāmin, ka cilvēks visa gadsimta garumā ir
kļuvis aizvien atklātāks, pat superatklāts, ļaujot tūkstošiem acu pāriem
ieskatīties savā šķīvī un guļamistabā. Līdz ar to ir zudis noslēpums.
Cilvēka runā pašsaprotami ir kļuvuši
vārdi: tirgus, reformas, menedžments, producēt, finansēt u. tml. Tie ir
ienākuši arī kultūrā. Kultūrā līdzās pastāv gan elitārā, gan masu māksla, taču
aizvien mazāk ir cilvēku, kas izprot un interesējas par augsto mākslu, jo
mākslinieks izvēlas izteikt savu ideju ar tādiem simboliem, kas būtu saprotami
ikvienam bez vismazākās piepūles. Mūsdienu kultūra ir arī prece, kuru izmet uz
letes un ko visi kāri ķer. Netiek
piedāvāta izvēle – kas ir, tas jāņem. Cilvēkam līdz ar to tiek gandrīz atņemta
izvēles brīvība, jo nav alternatīvas. Sabiedrība tiek audzināta šādā veidā ar
jaunām kultūras vērtībām. Tas padziļina krīzes situāciju, kas pati no sevis
nevar apstāties.
Postmodernā pasaule ir noraizējusies par
modi: par to, kas ir un nav modē. Ja gadsimta sākumā statusu noteica cilvēka
sasniegumi vai klasiskajā sabiedriskais stāvoklis, tad tagad to nosaka stils:
pareiza apģērba valkāšana, pareizas attieksmes paušana. Sabiedrība ir
sašķēlusies dizaineru kultos un subkultūrās, kur katrai ir savas zīmes un
simboli.
Lai arī XX gs. ir progresa laiks, kas spēj
piepildīt visas cilvēka fantāzijas un radīt tehniskos brīnumus, indivīds
aizvien vēl meklē atbildi par savas dzīves jēgu. Kari, kas risinājušies šajā
laikā un vēl aizvien izdzēš dzīvības, ir atnesuši ne tikai lielu postu, bet arī
radīja šaubas par ticību morālei un humānismam. XX gs. aina vairs nav
viengabalaina.
Mūsdienu kultūra ir eklektiska: vienkārša
latviešu ģimene var iesēsties japāņu mašīnā un vakarā aizbraukt uz meksikāņu
restorānu, atgriezties savā vēlās angļu gotikas stilā celtajā mājā, lai
noskatītos amerikāņu filmu vai paklausītos regeju. Dažādu stilu un kultūru
ielenkts cilvēks izvēlas kā pie globālā „zviedru galda.” Sabiedrībai tiek
iestāstīts, ka tā dzīvo plurālistiskā sabiedrībā, darbojas globālā saimniecībā
un tai jāattīsta multikulturāla apziņa. Taču veicinot stilu dažādību, tie tiek
reducēti līdz virspusējībai. Vai meksikāņu ēdiena apēšana ir tas pats, kas
iedziļināšanās šīs tautas pieredzē un vērtībās?
Laikmets,
kurā mēs dzīvojam, ir dēvējams par izdzīvošanas laiku. Tur, kur izdzīvošana ir
primārais, arī materiālais ir primārais. Patiesībā šajā laikā, ja baznīca saņemtos,
tai būtu plašs darba lauks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru