Eiropas Savienība (ES) ir demokrātisku
Eiropas valstu apvienība, kā ietvaros valstis
apņēmušās kopīgi strādāt miera un labklājības sasniegšanai. Savienība
nav viena valsts, kas aizstāj esošās valstis. Tomēr tā ir kas vairāk nekā jebkura
cita starptautiska organizācija. ES patiesībā ir unikāla - tās dalībvalstis ir izveidojušas
kopējas institūcijas, kurām deleģē daļu savas suverenitātes, tā lai jautājumus par
lietām, kas skar kopējās intereses, varētu demokrātiski izlemt Eiropas līmenī.
Šo suverenitātes apvienošanu dēvē arī par "Eiropas integrāciju".
Pirmajos gados sadarbība starp ES valstīm galvenokārt tika izvērsta
tieši tirdzniecības un ekonomikas jomā, bet mūsdienās ES ietver arī daudzas
citas, mūsu ikdienas dzīvē svarīgas jomas, piemēram, pilsoņu tiesības; brīvība,
drošība un taisnīgums; darba vietu radīšana; reģionālā attīstība; vides
aizsardzība; globalizācijas piemērošana cilvēku vajadzībām.
Eiropa
ir kontinents, kurā līdzās pastāv ne tikai daudzas dažādas tradīcijas un
valodas, bet arī kopīgas vērtības, un ES uzskata par savu pienākumu šo vērtību
aizsardzību. ES stiprina sadarbību starp Eiropas iedzīvotājiem, sekmējot
vienotību, vienlaicīgi saglabājot daudzveidību, un nodrošinot to, ka lēmumi
tiek pieņemti, maksimāli ievērojot cilvēku intereses.
21.gadsimta
pasaulē, arvien pieaugot savstarpējai atkarībai un mijiedarbībai, arvien
pieaugs arī nepieciešamība katram Eiropas pilsonim sadarboties ar ļaudīm no
citām zemēm, un šī sadarbība būs balstīta uz savstarpēju interesi, toleranci un
solidaritāti.
Latvija kopš 2000. gada sekmīgi piedalās programmas „Jaunatne”
īstenošanā. Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā ir izveidota un
sekmīgi darbojas nacionālā aģentūra – Jaunatnes starptautisko programmu
aģentūra. Līdz 2003.gada beigām Latvijas līdzdalības noteikumus šajās
programmās noteica Latvijas un Eiropas Savienības Asociācijas padomes lēmumi, kas
paredzēja, ka Latvija šajās programmās piedalās maksājot noteikta apjoma
dalības maksu, kas daļēji tika segta no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem un
daļēji no ES PHARE programmas līdzekļiem. Latvijai pieejamais finansējums
projektiem šo programmu ietvaros bija atbilstošs iemaksātajai dalības maksai.
Latvijai kā ES kandidātvalstij nebija pieejami visi aktivitāšu veidi, kas ir
paredzēti attiecīgajos Eiropas Savienības Padomes lēmumos par programmu izveidi
un darbību. Līdz ar Latvijas
pievienošanos Eiropas Savienībai, atbilstoši iestāšanās sarunu rezultātiem, finansējuma
apjoms tika aprēķināts pēc tādiem pašiem
principiem kā līdzšinējām dalībvalstīm.
Latvija
atbalsta programmas „Jaunatne darbībā” 2007.-2013.gadam izveidi, jo iepriekšējā
programma „Jaunatne” Latvijā darbojās
veiksmīgi, atvieglojot jauniešu iesaistīšanos sabiedrībā, iedrošinot viņus
uzņemties iniciatīvu, palīdzēja jauniešiem apgūt jaunas prasmes un iemaņas un
apzināties to vērtību, jaunieši varēja brīvi izpausties atbilstoši viņu solidaritātes
izpratnei Eiropas un pasaules mērogā, programma ir veicinājusi jauniešu
izpratni par Eiropas kultūru un tās mantojuma daudzveidību, ir palīdzējusi
mazināt diskrimināciju un ir pozitīvi ietekmējusi jaunatnes darbu. [6]
Darba
mērķis: izzināt Latvijas jauniešu
iespējas piedalīties Eiropas Savienības neformālās izglītības programmā
„Jaunatne darbībā”.
1. Programmas “Jaunatne darbībā” raksturojums
Eiropas Savienības neformālās izglītības
programma “Jaunatne darbībā ” ir iepriekšējo programmu “Jaunatne Eiropai” un
“Jaunatne” turpinājums. Programma “Jaunatne darbībā” ilgst no 2007. līdz
2013.gadam. Tās ietvaros jauniešiem ir iespēja iegūt jaunas zināšanas, prasmes
un pieredzi, kas būs aktuālas un noderīgas turpmākajā dzīvē, kā arī mācīties
līdzdarboties un iesaistīties sabiedrībā notiekošajā.
Programmas “Jaunatne darbībā” ietvaros paredzētais
atbalsts jaunatnes politikas veidošanai un plašāks atbalsts jaunatnes
darbiniekiem un jauniešu atbalsta sistēmām ir uzskatāms par inovatīvu elementu,
jo veicinās progresīvu ideju un labas prakses piemēru pārnesi starp programmas
dalībvalstīm. Būtiski ir arī tas, ka jaunās programmas ietvaros ir paredzēts
atbalsts savstarpējo saišu un sadarbības veidošanai starp lēmumu pieņēmējiem un
jauniešiem, dodot iespējas ar programmas palīdzību jauniešiem iesaistīties
lēmumu pieņemšanā vietējā, reģionālajā, nacionālajā un Eiropas līmenī. Jaunās
programmas ir iespējams labāk īstenot arī savstarpējās papildināmības principu
ar nacionālajām politikām jaunatnes jomā, palielināt programmas atpazīstamību
un programmas ietvaros sasniegto rezultātu ieviešanu.
Programma ir
atpazīstama jauniešu nevalstisko organizāciju un jaunatnes darbinieku vidū un
tas ir viens no būtiskākajiem atbalsta instrumentiem, ko tās var izmantot savu
ideju īstenošanā, tāpēc ir svarīgi, lai programmas sniegtās iespējas
saglabātos. Latvija atbalsta programmai izvirzītos vispārējos un specifiskos
mērķus, īpaši jaunatnes politikas veidošanas un ciešākas Eiropas sadarbības jaunatnes
politikas veidošanas kontekstā, un arī reģionālās attīstības un līdzsvarotas
attīstības kontekstā. Latvija uzskata, ka ar programmu īpaši jāatbalsta un
jāveicina jauniešu ar invaliditāti, bāreņu, jauniešu no nabadzīgām ģimenēm,
jauniešu no mazāk attīstītiem reģioniem un citu jauniešu ar ierobežotām
iespējām piedalīšanos sabiedriskajās aktivitātēs.
Programmas ietvaros
īstenotie projekti rada vairāku līmeņu pievienoto vērtību. Pirmkārt, pašiem jauniešiem, jo tiek
veicināta jauniešu iniciatīva un aktivitāte, jauniešiem tiek dotas iespējas
ārpus formālās izglītības iegūt turpmākajai dzīvei nepieciešamas iemaņas un
prasmes, iesaistīties vietējās sabiedrības aktivitātēs un iepazīties ar Eiropas
kultūru un valodu daudzveidību. Otrkārt, jauniešu īstenotie projekti rada
pievienoto vērtību arī vietējā sabiedrībā, jo veicina jaunu cilvēku iniciatīvas
vietējās vides uzlabošanai un aktīvu līdzdalību vietējās vides uzlabošanā.
Treškārt, programmas ietvaros paredzētais atbalsts jauniešu nevalstiskajām
organizācijām, tajā skaitā arī tām, kuras ir aktīvas Eiropas līmenī rada
iespējas jauniešiem savu viedokli paust Eiropas līmenī. Ceturtkārt, Eiropas
Savienības līmenī programma rada skaidri saskatāmu ietvaru jauniešu aktivitātes
veicināšanai. [5]
Programmas galvenie mērķi
1. Veicināt jauniešu aktīvu
līdzdalību, īpaši uzsverot līdzdalību Eiropas līmenī.
2. Veicināt solidaritāti un
iecietību jauniešu vidū, attīstot Eiropas Savienības sociālo
vienotību.
3. Veicināt dažādu valstu jauniešu
savstarpējo sapratni.
4. Sniegt ieguldījumu jauniešu
pasākumu atbalsta sistēmu kvalitātes paaugstināšanā un
sabiedrisko organizāciju, kuras darbojas jaunatnes jomā, kapacitātes
celšanā.
5. Veicināt Eiropas līmeņa
sadarbību jaunatnes jomā. [5]
Programmas prioritātes
1. Eiropas
pilsonība:
- pievērst jauniešu uzmanību tam,
ka viņi ir Eiropas pilsoņi;
- iedrošināt jauniešus pārdomāt
jautājumus, kas saistīti ar Eiropu, tai skaitā
Eiropas pilsonību,
un iesaistīt viņus diskusijās par Eiropas Savienības pārveidi un nākotni;
Pamatojoties uz to, projektiem ir
nepieciešama Eiropas dimensija un tiem ir jāveicina Eiropas sabiedrības un tās
vērtību atspoguļojums un iekļaušanās.
2.Jauniešu
līdzdalība sabiedrības demokrātiskajos
procesos.
Līdzdalības
vispārējais mērķis ir iedrošināt jauniešus būt aktīviem pilsoņiem. Šim mērķim
ir trīs dimensijas:
- paaugstināt jauniešu līdzdalību
vietējā sabiedrībā notiekošajos procesos;
- paaugstināt jauniešu līdzdalību
pārstāvības demokrātijā;
- palielināt atbalstu dažādām
līdzdalības mācīšanas formām.
Programmas „Jaunatne darbībā”
finansētajiem projektiem vajadzētu atspoguļot šo dimensiju, izmantojot
līdzdalību kā pedagoģisko principu projektu īstenošanā.
3. Kultūru
daudzveidības atzīšana, kā arī cīņa pret rasismu un neiecietību.
Sekmējot kopējus pasākumus jauniešiem no
dažādām kultūras, etniskajām un reliģiskajām vidēm, programmas mērķis ir attīstīt
starpkultūru mācīšanos jauniešu vidū.
Iekļaujot un attīstot šo
prioritāti projektos, to dalībniekiem vajadzētu pievērst uzmanību projektu starpkultūru
dimensijai. Lai nodrošinātu dalībniekiem vienādas iespējas līdzdarboties,
nepieciešams projektos izmantot starpkultūru darba metodes.
4. Jauniešu
ar ierobežotām iespējām iekļaušana.
Jauniešu grupām un organizācijām vajadzētu
īstenot pasākumus, lai izvairītos no noteiktu sabiedrības grupu izslēgšanas.
Programma „Jaunatne darbībā” ir programma visiem, tādējādi projektos jācenšas
iesaistīt arī jauniešus ar īpašām vajadzībām.
Ciešā sadarbībā ar Nacionālajām aģentūrām
un SALTO resursu centriem Eiropas Komisija ir izveidojusi stratēģiju jauniešu
ar ierobežotām iespējām iekļaušanai programmā „Jaunatne darbībā”, kā īpašas
mērķa grupas izvirzot jauniešus, kuri izglītības, sociāli ekonomiskā, kultūras
vai ģeorāfiskā stāvokļa dēļ ir ierobežoti savās iespējās, kā arī jauniešus ar
īpašām vajadzībām.
Programmā „Jaunatne darbībā” tieks
noteiktas arī ikgadējas prioritātes, kuras paziņo Eiropas Komisijas un
nacionālo aģentūru mājaslapās, kā arī papildinātajās programmas vadlīnijās. [5]
Programmā iesaistītās programmas dalībvalstis un partnervalstis
Dalībvalstis ir :
- visas Eiropas
Savienības dalībvalstis un kandidātvalstis: Apvienotā Karaliste, Austrija,
Beļģija, Čehija,
Dānija, Francija, Grieķija, Igaunija, Īrija, Itālija, Kipra, Latvija, Lietuva,
Ungārija,
Vācija, Zviedrija, Bulgārija, Rumānija, Turcija;
- Eiropas
Brīvā tirgus asociācijas (EFTA) valstis: Islande,
Lihtenšteina,
Norvēģija.
Partnervalstis
savukārt iedala kaimiņu partnervalstīs un citās pasaules valstīs.
Kaimiņu
partnervalstis ir:
- Dienvidaustrumu
Eiropas valstis: Albānija, Bosnija un Hercegovina, Horvātija, BDR
Maķedonija, Melnkalne, Serbija;
- Austrumeiropas un Kaukâza reìiona valstis: Armēnija, Azerbaidžāna,
Baltkrievija, Gruzija,
- Vidusjūras reģiona valstis :Ēģipte, Izraēla, Jordānija, Libāna, Maroka, Rietumkrasts un Gazas
sektors. [8]
Programmas „Jaunatne darbībā”
būtiskākās iezīmes
1. Neformālā izglītība.
Programma
piedāvā jauniešiem daudzas un dažādas iespējas jaunu zināšanu, prasmju, iemaņu
un pieredzes apguvei, mācoties neikdienišķā vidē ar citādām, formālai
izglītībai neraksturīgām metodēm un citādiem cilvēkiem, nekā pierasts. Tas dod
jauniešiem iespēju paskatīties uz sevi no cita skatupunkta, labāk saprotot
savas un citu vērtības un pieredzi. Iegūto zināšanu ciešā saistība ar to
tūlītēju lietojumu padara mācīšanās procesu efektīvāku, attīstot prasmes un
iemaņas, kuras iegūt citādi nebūtu iespējams.
Projektos, kurus
finansē programma „Jaunatne darbībā”, jābūt ietvertiem neformālās izglītības
principiem. Tie ir:
● Tas ir plānots process - jau iepriekš zināms, kāda ir
mērķauditorija, kas notiks, kādā
veidā, kādas ir dalībnieku vajadzības, kādas metodes izmantos utt.
● Brīvprātīga līdzdalība - neformālā izglītība nav obligāta,
ikviens dalībnieks piedalās
brīvprātīgi. No katra paša motivācijas izriet iespējas iegūt jaunu
pieredzi, izdarīt
secinājumus, līdzdarboties, iegūt zināšanas vai prasmes.
● Spēja pielāgoties - neformālo izglītību raksturo elastīgums
attiecībā pret dalībniekiem,
procesu, metodēm, saturu, mērķi un uzdevumiem to visu var mainīt
atkarībā no
apmācāmo vajadzībām, motivācijas un izvirzītajiem mērķiem.
● Mācīšanās no pieredzes - lielākā daļa atziņu rodas pašu
pieredzē, no pārdzīvojuma un
uzzinātā, strādājot kopā,izrunājot katru problēmu, izsakot savas domas
un uzklausot
citus.
2. Jaunatnes
pase (Youthpass).
Jaunatnes pase ir instruments, kas
apliecina programmā „Jaunatne darbībā” iegūtās prasmes un zināšanas. Ar
Jaunatnes pases palīdzību Eiropas Komisija nodrošina to, ka mācīšanās pieredzi,
kas gūta programmā „Jaunatne darbībā”, atzīst par izglītības pieredzi un
neformālās mācīšamās posmu. Programmas dalībnieki ir tiesīgi saņemt neformālās
izglītības pieredzes atzīšanu, kas gūta, īstenojot kādu „Jaunatne darbībā”
projektu.
3. Programmas redzamība.
Visiem projektiem, kuri saņēmuši programmas
„Jaunatne darbībā” finansējumu, ir jānodrošina skaidra atsauce uz programmu. Savukārt,
lai informētu sabiedrību par īstenotajiem projektiem un to rezultātiem,
pasākumos un produktos, kuri ir finansēti programmas ietvaros, skaidri
jānorāda, ka tie ir saņēmuši Komisijas atbalstu (ieskaitot Eiropas un „Jaunatne
darbībā” logo lietošanu).
Projekta partneriem jāizmanto
visas iespējas, lai panāktu, ka informācija par projektu tiek atspoguļota
medijos (vietējos,reģionālos, nacionālos un starptautiskos).
4. Rezultātu
izplatīšana un valorizācija.
Valorizācija ir projektu rezultātu
izplatīšana un izmantošana, lai paaugstinātu to vērtību, stiprinātu ietekmi un
palielinātu to jauniešu skaitu Eiropā, kas varētu būt ieguvēji no šiem
projektiem. Precīzāk, tas nozīmē rezultātu nodošanu ieinteresētajām pusēm un
rezultātu pavairošanu plašākā mērogā. Lai nodrošinātu vietēja, reģionāla, nacionāla un dažos gadījumos arī Eiropas līmeņa ietekmi, programmas „Jaunatne darbībā” projektu rezultātiem jākļūst sabiedrībā zināmiem un aktīvi izmantotiem.
Ņemot vērā
programmas „Jaunatne darbībā” projektu neviendabīgumu, projektu īstenotājiem ir
jāattīsta un jāizmanto dažādi rezultātu izplatīšanas veidi. Piemēram, mazu
projektu mērķis varētu būt lielākas ietekmes panākšana lokālā mērogā, īstenojot
dažādus redzamības palielināšanas pasākumus un pievēršot dalībnieku uzmanību
projekta rezultātiem. Savukārt lielāki projekti ar plašāku partneru loku var
būt vairāk ambiciozi un censties panākt ietekmi nacionālā vai Eiropas līmenī,
izmantojot rezultātu izplatīšanas, lietošanas un turpinājumu pasākumu stratēģijas.
5. Nediskriminācija.
Nediskriminācija ir viens no svarīgākajiem
programmas elementiem. Programmai ir jābūt pieejamai visiem jauniešiem,
izslēdzot jebkāda veida diskrimināciju, kura būtu balstīta dzimumu atšķirībās,
rasu vai etniskajā izcelsmē, reliģijā vai ticībā, invaliditātē vai seksuālajā
orientācijā.
6. Sieviešu
un vīriešu vienlīdzība.
Programmas uzdevums ir sasniegt vienādu sieviešu un
vīriešu līdzdalību programmā kopumā, kā arī tās atsevišķās apakšprogrammās. Programmas
struktūru līmenī tas nozīmē īstenot iespējami daudz pasākumu, lai veicinātu
mazāk pārstāvētā dzimuma interesi un līdzdalību katrā apakšprogrammā.
7. Bērnu
aizsardzība un drošība.
Bērnu aizsardzība un drošība ir programmas
būtisks princips. Bērnu aizsardzību šajā kontekstā saprot plašākā nozīmē, tas
ir, jebkāda veida nepiemērotas rīcības novēršana, ietverot gan seksuālu un morālu
uzmākšanos, gan rīcību, kas var izraisīt starpkultūru problēmas, nelaimes
gadījumus, ugunsgrēkus utt.
Programmas
pasākumos ir jāpiedalās atbilstošam jaunatnes līderu skaitam, lai
nodrošinātu jauniešu efektīvu mācīšanos un aizsardzību. Ja projektā piedalās
abu dzimumu pārstāvji, arī grupu līderiem vajadzētu būt abu dzimumu.
8. Daudzvalodība.
Programma ir līdzeklis, ar kuru Eiropas Savienības Komisija
centīsies veicināt daudzvalodību, ievērojot divus ilgtermiņa mērķus - palīdzēt
izveidot sabiedrību, kas no valodu daudzveidības gūtu pēc iespējas lielāku
labumu, un iedrošināt iedzīvotājus mācīties svešvalodas. Šo mērķu īstenošana
izpaudīsies, dodot iespēju satikties dažādu tautību un dažādās valodās runājošiem
jauniešiem, kā arī veicinot viņu piedalīšanos dažādos pasākumos ārvalstīs. Lai
gan „Jaunatne darbībā” nav valodu programma, tā tomēr ir neformālās izglītības
programma, kas sniedz jauniešiem iespēju iepazīt citas valodas un kultūras. [8]
2. Programmas “Jaunatne darbībā” apakšprogrammas
Programmā „Jaunatne darbībā” jauniešiem ir iespējas īstenot gan Jauniešu
apmaiņu un Jauniešu iniciatīvu projektus, gan iesaistīties Eiropas
brīvprātīgajā darbā, gan piedalīties dažādos apmācību un sadarbības veidošanas
pasākumos. Bez jau tikko pieminētajiem pasākumiem, programma piedāvā arī
iespējas projektu veidā – tie ir Jaunatnes demokrātijas projekti strukturēta
dialoga veidošanai starp lēmumu pieņēmējiem un jauniešiem, un Jaunatnes
semināru projekti – starptautiskas jauniešu tikšanās Eiropas jaunatnes
politikas un tās prioritāšu apspriešanai. [5]
2.1. Jaunatne Eiropai
Apakšprogrammas uzdevums ir veicināt
jauniešu mobilitāti un attīstīt jaunatnes līdzdalību un savstarpējo sapratni.
Tajā ietilpst trīs projektu veidi:
1. Jaunatnes apmaiņas projekts. Jauniešu
apmaiņu projektos var piedalīties
jaunieši vecumā no
13 līdz 25 gadiem.
2. Nacionāla un starptautiska mēroga
projekti. Tajos var piedalīties jaunieši vecumā no 18 līdz
30 gadiem. Ir izcelta atbalsta personas (coach) loma projektu
īstenošanā, un, ja projektā būs
iesaistīta šī persona, tad tajā varēs piedalīties jaunieši arī no 15
gadu vecuma.
3. Jaunatnes demokrātijas projekti. kas
ir iespēja veidot starptautiska mēroga projektus, kas
veicina jauniešu līdzdalību un iesaistīšanos, kā arī apvieno pieredzi,
idejas un metodes, kas
veicina jauniešu līdzdalību. Šo projektu dalībniekiem jābūt jauniešiem
vecumā no 13 līdz 30
gadiem, un tiem nepieciešami vismaz 2 vietēja un 2 starptautiska mēroga
sadarbības partneri.
2.2. Eiropas
Brīvprātīgais darbs
Šīs apakšprogrammas būtība ir
iespēja jauniešiem brīvprātīgajā darbā uz jebkuru Eiropas valsti, iepazīstot
tās valsts kultūru, valodu un cilvēkus. Brīvprātīgajā darbā var doties arī uz
citām pasaules valstīm, ne tikai Eiropu, un to skaitā ir gan Dienvidamerikas,
gan Āzijas un pat Āfrikas valstis. Tā ir arī iespēja
Latvijas organizācijām uzņemt savā vidū brīvprātīgo jaunieti no citām Eiropas
valstīm. Iespējami individuālie un grupu brīvprātīgā darba projekti.
Eiropas Brīvprātīgā darba nosacījumi:
● brīvprātīgajā darbā var doties
jaunieši vecumā no 18 līdz 30 gadiem (izņēmums ir jaunieši ar
ierobežotām iespējām – tie Eiropas brīvprātīgajā darbā var doties, sākot
no 16 gadu vecuma);
● brīvprātīgā darba ilgums - no 2
nedēļām līdz 12 mēnešiem;
● brīvprātīgā darba projekts tiek
plānots, realizēts un novērtēts aktīvi iesaistot un cieši
sadarbojoties brīvprātīgajam, nosūtītāj organizācijai un uzņēmēj
organizācijai;
● brīvprātīgais darbs nav paredzēts
organizācijas patstāvīgo darbinieku aizvietošana, kā arī,
organizācijas ikdienas darbu veikšanai.
● projekta temats ir saistīts ar kādu
no programmas un/vai apakšprogrammas mērķiem
vai prioritātēm. Eiropas brīvprātīgā darba tēmas: veselība, sociālā integrācija, vide, lauku
reģionu
attīstība, māksla un kultūra, mēdiji un komunikācijas, migranti, jaunatne un bērni,
pilsētu attīstība, kultūras mantojuma aizsardzība, brīvais laiks/sports, anti –
rasisms/ksenofobija, darbs ar
bezpajumtniekiem, darbs ar
bezdarbniekiem, nepilngadīgo
noziedzība, jaunatnes
informācija, jaunatnes politika, piederība Eiropai, cīņa pret narkotikām,
vietējās
kopienas attīstība un citas.
Eiropas Brīvprātīgā darba
ieguvumi:
● brīvprātīgais darbs notiek citā
valstī nevis tajā, kurā brīvprātīgais dzīvo;
● brīvprātīgais darbs ir bezpeļņas,
tomēr brīvprātīgajam tiek apmaksāti ceļa izdevumi,
uzturēšanās un ēdināšanas izdevumi valstī, kurā tiek veikts
brīvprātīgais darbs, apdrošināšana,
kā arī brīvprātīgais saņem nelielu kabatas naudu, kuras apmērs ir
atkarīgs no valsts, kurā notiek
Eiropas Brīvprātīgā darba projekts;
● brīvprātīgais ar savu darbu sniedz
papildus vērtību organizācijā, kurā brīvprātīgi strādā, kā arī
vietējā sabiedrībā;
● grupu brīvprātīgais darbs, kas ir
iespēja doties brīvprātīgajā darbā grupās – kopā ar citiem
jauniešiem.
Eiropas brīvprātīgā darba projektā tiek iesaistīti:
● brīvprātīgais – jaunietis, kas veic
brīvprātīgo darbu;
● nosūtītājorganizācija– organizācija,
kura sagatavo brīvprātīgo pirms aizbraukšanas, nosūta
brīvprātīgo uz citu valsti brīvprātīgā darba veikšanai, kā arī palīdz
brīvprātīgajam darba
veikšanas laikā un pēc atgriešanās, - jebkura veida nevalstiska
organizācija, vietējā pašvaldība
vai kāda cita bezpeļņas vietējā iniciatīvas grupa;
● uzņēmējorganizācija – organizācija,
kura uzņem brīvprātīgo, sniedz atbalstu brīvprātīgajam un
kurā notiek brīvprātīgais darbs – jebkura veida nevalstiska organizācija
vai asociācija, vietējā
pašvaldība vai bezpeļņas vietējā iniciatīvas grupa.
Piemērs:
Kāds kluss franču puisis pēc projekta
Penkulē tagad strādā Francijas vēstniecībā Latvijā. Savukārt austriešu meitene
projekta sākumā, kas iekrita gada visdrūmākajā laikā, proti, novembrī, trīs
mīnešus nodzīvoja meža vidū bez elektrības, palīdzot jauniešiem, kas cieš no
dažādā, atkarībām. Visiem likās, ka tur nekas labs nav gaidāms, taču meitene ne
vien izturēja Latvijā visu projekta laiku - 12 mēnešus -, bet arī atgriezusies
Latvijā, lai strādātu dažādās skolās, tā ienesot prieku bērnu ikdienā. Vērtīgas
pieredzes un iespaidu pilns bija arī latviešu puiša brīvprātīgā darba projekts
Grieķijā- vairākus mēnešus viņš pavadīja kādā nelielā Grieķijas pilsētā,
palīdzot veidot un uzturēt dabas parku. Viņš ne tikai palīdzēja radīt jaunas
dabas takas parka teritorijā, bet arī iepazina brīnišķīgus cilvēkus un guva motivāciju
veidot interesantus pasākumus un projektus Latvijā. [7]
2.3. Jaunatne
pasaulē
Šī apakšprogramma aptver projektus, kuri tiek īstenoti sadarbībā ar
partnervalstīm – gan kaimiņu partnervalstīm, gan citām partnervalstīm pasaulē.
Var īstenot gan jauniešu apmaiņas, gan jauniešu apmācību un sadarbības tīklu
veidošanas pasākumus, kuru veidošanas noteikumi lielākoties ir tādi paši, kā 1.
un 4. apakšprogrammas projektiem. Arī šajā apakšprogrammā ir iespēja veidot
projektus ar citām pasaules valstīm, taču šāda veida projektiem katru gadu tiek
izsludināts centralizēts projektu konkurss, un tos jāiesniedz Eiropas Komisijai.
Kaimiņu partnervalstis ir valstis
Dienvidaustrumeiropā, Austrumeiropas un Kaukāza,
kā arī
Vidusjūras reģionā. Ar šīm valstīm var veidot jauniešu apmaiņu, kā arī apmācību
un sadarbības veidošanas projektus, iesniedzot tos kādā no pieciem projektu pieteikuma
termiņiem Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrā.Citas pasaules valstis ir
valstis, kuras noslēgušas
vienošanos
ar Eiropas Komisiju par sadarbību jaunatnes jomā un ar kurām ir iespējams
veidot
kopējus
projektus, iesniedzot tos Eiropas Komisijā.
Piemērs:
Lai izzinātu un salīdzinātu nākotnes
vīziju par Eiropu un pasauli to jauniešu acīs, kas dzīvo ne tikai Eiropā, bet
arī otrpus Vidusjūrai, latviešu jaunieši uzaicināja piecus vācu, piecus grieķu,
piecus ēģiptiešu, piecus marokāņu un piecus izraēliešu jauniešus paviesoties
Latvijā. Astoņu dienu laikā jau no kopā dzīvošanas vien jaunieši ieguva
izpratni par to, ko nozīmē sadzīvot ar citas kultūras pārstāvjiem un pieņemt
atšķrīgo. Apmaiņas laikā dalībnieki dažādā veidā iepazīstināja cits citu ar
savu kultūru (prezentācijas, nacionālie vakari u. c.), diskutēja par nākotni
jauktās grupās, piedalījās simulācijas spēlē par globalizācijas procesiem, kā
arī strādāja individuāli radošajā darbnīcā, vizuāli attēlojot savu nākotni. Tā,
vienkārši esot kopā un izmantojot dažādas interaktīvas nodarbības, dalībnieki
atklāja
atšķirīgo un
kopējo savās kultūrās, salīdzināja savus uzskatus un viedokļus, kā arī iepazina
citu vērtības un pasaules skatījumu.
Kādā liela mēroga pasākumā satikušies jaunatnes organizāciju pārstāvji no Krievijas,
Baltkrievijas, Vācijas un Latvijas atrada daudz kopēju ideju un secināja, ka
līdzīgas ir arī mērķa grupas, ar kurām viņi strādā ikdienā. Radās vēlēšanās
sadarboties, bet, lai uzreiz taptu liels projekts, pietrūka informācijas,
skaidrības un konkrētības. Tāpēc partneri izstrādāja izpētes vizītes projektu,
lai, kopā divas dienas pavadot Latvijā, labāk iepazītu katra partnera pieredzi,
formulētu projekta ideju, ar kuru darboties turpmāk, un uzsāktu strādāt ar
konkrēto turpmākā projekta programmu. Rezultātā tika nostiprināta organizāciju
partnerība un aizsākta jauna lielāka - projekta veidošana. [7]
2.4. Apmācības un
sadarbības tīklu veidošana
Šīs apakšprogrammas mērķis ir atbalstīt to personu apmācību, kuras
aktīvi darbojas jaunatnes jomā un jauniešu organizācijās, īpaši uzsverot
pieredzes apmaiņas pasākumus un apmācības, kuru rezultātā ir iespējams veidot
ilgtermiņa projektus un sadarbības tīklus. Šīs apakšprogrammas ietvaros var
īstenot apmācības, seminārus, izpētes vizītes, sadarbības tīklu veidošanas
projektus un citus atbalsta pasākumus.
Apmācību un
sadarbības veidošanas pasākumos var piedalīties jaunieši vecumā no 15 līdz 30
gadiem, jaunatnes darbinieki un
atbalsta personas, kā arī citi jaunatnes darbā iesaistītie.
Katram projektu veidam ir savi noteikti
kritēriji. Izņemot studiju
vizītes, visos projektos ir jābūt iesaistītiem vismaz četriem partneriem.
Piemērs:
Vairāku
organizāciju pārstāvji, kuri jau bija tikušies kādā citā projektā, konstatēja,
ka viņu ikdienas darbā ar jauniešiem pēdējā laikā ir parādījusies kopēja
problēma, - jauniešiem ir aizvien mazāka motivācija iesaistīties dažādos pasākumos,
viņi kļuvuši pasīvāki un vienaldzīgāki. Kā atbildi šai problēmai kopīgi veidoja
apmācības kursu gan jau esošajām partnerorganizācijām, gan citām, kas gribēja
dalīties pieredzē par tēmu – kā motivēt jauniešus iesaistīties un kā celt līdzdarbošanās
vērtību jauniešu vidū. Šajā projektā uz septiņām dienām kopā sabraukušie 24
jaunatnes darbinieki, diskutējot, spēlējot lomu spēles un strādājot grupās,
dalījās pieredzē un meklēja jaunas idejas, kā paaugstināt jauniešu motivāciju
un iesaistīt viņus savu organizāciju rīkotajos projektos un pasākumos. Turklāt
jaunatnes darbiniekiem, kuri iepazinušies šajā apmācībā, ir iespēja arī turpmāk
kopā veidot jaunus projektus par šo pašu vai citu tēmu.[7]
2.5. Atbalsts
Eiropas sadarbībai jaunatnes jomā
Šajā apakšprogrammā ietvertie projekti ir domāti, lai jaunieši varētu veidot
starptautiskus seminārus par Eiropas jaunatnes politikas tematiem, īpaši
uzsverot Eiropas nākotni jauniešu skatījumā un programmas „Jaunatne darbībā”
prioritātes.
Jaunatnes semināros jābūt iesaistītiem vismaz 60 dalībniekiem no vismaz
5 programmas dalībvalstīm. Dalībnieku vecums – 15 līdz 30 gadi, semināra ilgums
– no 3 līdz 6 dienām (projekta kopējais ilgums – līdz 9 mēnešiem).[7]
Izmantotā literatūra
1.ES finansējums: projekti, konkursi, programmas.-Rīga: Eiropas Komisijas
pārstāvniecība
Latvijā,2004.-36 lpp.
2.Iepazīsim Eiropu.-Rīga: Eiropas Kopienas, 2006.-44 lpp.
3.Informācijas avoti par Eiropas Savienību.-Rīga: Eiropas Savienības
informācijas aģentūra,
2007.-60 lpp.
4.Šreters H.J. Eiropas Savienības leksikons.-Rīga:Jumava,2004.-154 lpp.
5.http://www.jaunatne.gov.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru