Par Gunaru Saliņu.
Dzejnieks dzimis
1924.gada 21.aprīlī Dobelē skolotāja ģimenē. Tēvs bijis skolas pārzinis. Skolas
nams bijis arī biedrības nams, un tur allaž notikuši dažādi pasākumi, bijis
daudz ļaužu. Gunaram patikusi šī rosība. Kur nu vēl skaistie meži un lielā
vaļa, kurā pagājuši pirmie desmit gadi. Dzīve viegla un daudzveidīga.
Vecāki –
vidzemnieki: tēvs piebaldzēns, māte raunēniete, savukārt vecāmāte runājusi savā
skaistajā novada izloksnē un izteicienos ( skaņas, viss sakāmais pamazināmos
vārdos), un tikai vēlāk – dzeju rakstot, dzejnieks atskārta, kāda nozīme ir
bijusi bērnībā runātajai valodai, kā pats atzinis,- ļoti patikuši dainu ritmi.
Savus pirmos
dzejolīšus viņš uzrakstījis jau 6-7 gadu vecumā, kad sācis mācīties Naudītes
pamatskolā. Vēlāk viņš ir mācījies arī Jelgavas pilsētas pamatskolā. Pēc
pamatskolas beigšanas studējis Jelgavas skolotāju institūtā, ko pabeidzis
1944.gadā, kad arī devies trimdā uz Vāciju.
Dzīvojot Vācijā,
viņš strādājis par skolotāju Haunštetenes bēgļu nometnē Augsburgā, pēc
pašmācības ceļā apgūtās angļu valodas piestrādājis arī par tulku armijas
latviešu rotā, bijis žurnālists laikrakstā “Latvju Domas”.
1950.gadā
izceļojis uz ASV. Šeit viņš studējis Upsalas koledžā Īstorendžā, Ņūdžersijas štatā,
kur arī ieguvis bakalaura grādu psiholoģijā un socioloģijā 1952.gadā. 1955.gadā
absolvējis Sociālās pētniecības jauno skolu Ņujorkā, ieguvis maģistra grādu.
Dzīvojot ASV, viņš strādājis par psiholoģijas un socioloģijas profesoru Unionas
koledžā Ņūdžersijā un par latviešu sestdienas skolas vadītāju.
Autora bibliogrāfija:
Dzeja:
Iedvesmas no Naudītes līdz Elles ķēķim un 33 dzejoļi — itin neseni (1997)
Satikšanās (1979)
Melnā saule (1967)
Miglas krogs un citi dzejoļi (1957)
Kopoti raksti:
Raksti 1. sējums (2006)
Izlases:
Satiksimies Miglas krogā pie Melnās saules/ dzeja (1993)
Iedvesmas no Naudītes līdz Elles ķēķim un 33 dzejoļi — itin neseni (1997)
Satikšanās (1979)
Melnā saule (1967)
Miglas krogs un citi dzejoļi (1957)
Kopoti raksti:
Raksti 1. sējums (2006)
Izlases:
Satiksimies Miglas krogā pie Melnās saules/ dzeja (1993)
Gunars Saliņš
„Lēciens”
Un, kad pie dzejas bijām
pavadījuši pus mūžu un vēl pus nakti,
un patlaban viesībās pienesu
viņai dzēriena glāzi ar citrona šķēli,
viņa cēlās un parādīja man
mēli.
Nē, viņa teica:
„Es gribu ar tevi uz jumtiem!”
Aiz mums nodzisa
glāžu šķinda un
balsis,
bet dziļi lejā
zaļās, zelta un sarkanās
ugunīs
Ņujorka laistījās mēma-
kā atspīdums dzelmē.
„Peldēsimies?” viņa ievišķi
Ievaicājās- un, atbildes nenogaidot
un pat nenovilkusi drānas
(tas vismaz būtu man paticis
labāk),
viņa pārlēca
jumta
margām.
Kad piesteidzos, redzēju vairs tikai
visu pilsētu vilnījam lejā
zilos-zaļos-sarkanos-zelta
apļos.
Un tad (es nebūtu ticējis, ka
spētu darīt kaut ko tik idiotisku),
nometis svārkus, raisīju vaļā kaklasaiti (un izšāvās
caur miņu,
ka tā mana pēdīgā saite ar pasauli)
un jau uzliku kājas uz
margas, lai lēktu (turklāt apjaušot skaidri,
ka tur lejā nav dzelme, bet ielas asfalts- un ka tomēr
citādi nevar-ka jālec)-
te no muguras
plaukstas kādas man aizspieda
acis.
Vēl neticēdams, atgriezos-
Bet jā, tā bija
viņa!
Un, kad piepešā niknumā
gribēju lādēties par tik neģēlīgu manis
krāpšanu,
viņa piekļāvās un ar katru
skūpstu čukstēja paldies par
dzīvības glābšanu.
Un tad es pamanīju,
ka esam abi
viscaur slapji
un aplipuši ar dūņām, ar
ūdenszālēm.
Dzejoļa analīze.
Kādu noskaņu rada teksts?
Gunara
Saliņa dzejolis „Lēciens” ir par mīlestību, tas apliecina, ka šīs īpašās jūtas
ir galvenais cilvēka dzīvē, jo no mīlestības dzimst cilvēki, veidojas to
raksturi, mēs mācāmies rūpēties par otru. Dzejolis liek nojaust, ka patiesas
mīlestības vārdā ir vērts darīt jebko, arī mirt, ja nepieciešams. Šī darba
pamatā ir liriskā „es” pārdzīvojumi par savu otro pusīti, viņa pārdomas par
mīlestību, viņa pašaizliedzība, sekojot savai mīļotajai. Visu šo darbu caurvij
spriedze, virkne dažādu izjūtu, jo, manuprāt, ikviens dziļi jūt līdzi varoņa
piedzīvojumam, reizē nožēlojot viņa mīļotās nāvi, apbrīnojot viņa drosmi,
dodoties viņai līdzi nāvē un vienlaikus izjūtot dziļu atvieglojumu, kad
atklājas, ka tā ir tikai pelde ūdenī. Kopumā dzejolis rada lirisku noskaņu,
neskatoties uz tā vienkāršo, ikdienišķo valodu.
Kādas pārdomas teksts rada lasītājā?
Man kā
lasītājam ir interesanti vērot varoņa darbību, viņa pašuzupurēšanos, sekojot
savai mīlestībai, vēl interesantāk ir, lasot darba beigas, kur atklājas, ka
varoņi patiesībā ielēca ūdenī, nevis nolēca no kāda Ņujorkas nama jumta.
Šis
dzejolis liek aizdomāties par to, cik cilvēks tomēr var būt mīlošs, ja ļoti
pacenšas. Mīlestība ir svarīga ikvienam cilvēkam, tā ir sajūta, ka tev blakus
ir cilvēks, kurš tevi mīl un rūpējas par tevi, gluži kā tu rūpējies par viņu.
Ikviens droši vien ir savā dzīvē kādu ļoti mīlējis un, ja nav to noturējis pie
sevis, vēlas šīs kļūdas labot, esot gatavs kaut vai līdz pasaules galam
aizstaigāt sava mīļā cilvēka dēļ. Visstiprākā ir pirmā mīlestība, tad jūtas ir
visciešākās un cilvēkam gribas nolikt visu pasauli pie kājām otrai pusītei, par
to, manuprāt, arī šis stāsts „Lēcienā”.
Kas tekstā tiek
attēlots (temats, motīvs, problēma, risinājums, sižets)?
Autors
dzejolī kā problēmu ir uzstādījis meitenes šķietamo pašnāvību, liekot puisim
izvēlēties starp savu mīļoto un dzīvību. Viņam ilgi nav jādomā, lai atrisinātu
šo dilemmu; viņš lec meitenei pakaļ. Visskaistākā vieta šajā dzejolī ir
atklāsme, ka viņi nav nolēkuši no jumta, jo viņi ir slapji un aplipuši ar
ūdenszālēm, tas arī problēmas atrisinājums. Sižetiski tā ir diezgan ierasta
Ņujorkas aina (bet varbūt arī Ņujorkas gaismas ir tikai ilūzija, gluži kā
augstais jumts?), ierasta ballīte, divi iemīlējušies jaunieši, kas no cilvēkiem
paslēpjas uz jumta, no kura nolec meitene. Atrisinājums ir brīnišķīgs, neviens
necieš, un tas atvieglo ikviena lasītāja sirdi.
Kāds ir autora liriskā
„es” pārdzīvojums un izpratne par laiku un telpu?
Liriskais
„es” ir iemīlējies jaunietis (vispār jau nav teikts, iespējams, tas ir vīrietis
ap četrdesmit, bet man labpatīk domāt, ka jaunietis), kura meitene metas pāri
jumta margām un pazūd kaut kur lejā, satiksmes plūsmā, aicinot viņu peldēties.
Viņš, ilgi nedomājot, novelk svārkus, atraisa kaklasaiti un lec pakaļ, skaidri
apzinoties, ka mirs, bet pēkšņi viņa acis aizsedz meitenes rokas, un puisis
jūtas atvieglots, ka viņi ir tikai ūdenī…
Liriskā
„es” izpratne par laiku u telpu? Uztverot šo dzejoli burtiski un domājot
nedaudz humoristiski, man jāsecina, ka puisis nav pie pilna prāta, lecot ūdenī
un domājot, ka atrodas uz augstceltnes jumta Ņujorkā.
Patiesību
sakot, manuprāt, liriskais „es” lieliski apzinās, kur viņš atrodas un kāpēc
viņš to dara.
Kāda ir autora
liriskā „es” attieksme pret tematu?
Mīlestības tēmu viņš izjūt
saasināti, ir gatavs savas lielās mīlas labā uz jebkādām dumjībām. Jādomā, šī
mīlestība ir tiešām dziļa un patiesa, ja jau viņam nav bail lēkt, skaidri
apzinoties sekas. Liriskais „es” ir emocionāls cilvēks, kuram apkārt
notiekošais nav vienaldzīgs. Viņu varētu raksturot arī kā romantiķi, jo
parastam vīrietim nav raksturīgi „kaut kādas tur gaismiņas” nosaukt par „zelta
ugunīm”. Viņa prasme domāt tēlaini liecina par sarežģītu un jūtīgu personību,
mīlestības tēma viņam ir tuva, jo, cik es noprotu, viņš, būdams romantiķis, mīl
patiešām ar visu sirdi un dvēseli.
Kas ir raksturīgs
valodai (leksika, sintakse, interpunkcija)?
Darbs ir
rakstīts brīvā formā, neievērojot noteiktu pantmēru, neveidojot atskaņas.
Vietām dzejolis, šķiet, vairāk līdzinās prozas tekstam, jo ir vairāk stāstošs,
vietām tas pat ir veidots vienlaidus, bez dzejai raksturīgajām īsajām rindiņām.
Valoda ir brīva, ikdienišķa, tomēr tā nezaudē savu dzejisko, patīkami brīvo
plūdumu. Pieturzīmes ir lietotas pēc interpunkcijas likumiem, gluži kā prozas
tekstā (dzejā biežāk atļaujas neievērot pieturzīmju likumus, jo tad ir ērtāk un
saprotamāk uztvert tekstu), taču tas netraucē darba lasīšanā, šīs pieturzīmes
it kā norāda par domas pabeigtību, neļaujot ieslīgt patvaļīgos minējumos par
patiesajām domas beigām. Teikumu uzbūve ir dažāda; ir gan sarežģīti, salikti
teikumi ar daudzām daļām, gan arī vienkārši, aprauti teikumi. Pateicoties šādai
teikumu dažādībai, teksts ir saistošs un interesants.
Kuri tēli un
tēlainās izteiksmes līdzekļi dominē tekstā?
Dzejolī dominē epiteti, piemēram,
„zaļās, zelta un sarkanās ugunīs”, „zilos- zaļos- sarkanos- apļos”, ir
atrodamas arī metaforas: „nodzisa glāžu sķinda”, „Ņujorka laistījās mēma”,
salīdzinājumi: „Ņujorka laistījās mēma kā atspīdums dzelmē”. Dzejolis ir radīts
vienkāršā valodā, tas nav pārbagāts ar tēlainās izteiksmes līdzekļiem. Vietas,
kur tie ir izmantoti, ir īpaši spilgtas, tās ir it kā uzsvērtas. Reti
izmantotie epiteti, metaforas un salīdzinājumi trāpīgi pielietoti, tie tekstu
padara personiskāku, baudāmāku. Personīgi man neprasās pēc lielāka tēlainās
izteiksmes līdzekļu skaita, jo tāpat dzejolis ir baudījums ikvienām ausīm un
katra iztēlei.
Kas raksturīgs kompozīcijai?
Ekspozīciju
raksturo balles aina, kur pāris malko dzērienus un bauda mūziku, darbības
sākuma pamatā ir meitenes lūgums : „Es gribu ar tevi uz jumtiem!”. Dzejoļa
kāpinājums ir meitenes vēlme peldēties, viņas pārlēkšana pāri margām. Manuprāt,
kulminācija dzejolī ir puiša došanās pakaļ savai mīļotajai; viņš sāk izģērbties
un jau uzliek kājas uz margām, bet tad pēkšņi viņu apskauj mīļotā. Un
visbeidzot atrisinājums; izrādās, ka pāris patiesībā peldas un ir aplipuši ar ūdenszālēm, ar dūņām.
Kompozīcijas
daļas ir diezgan viegli norobežojamas, labi saskatāmas. Notikumi kompozīcijas
gaitā ir izteikti skaidri, bez noslēpumainības, liekot skaidri izprast faktus
un tos pieņemt.
Kāda nozīme ir dzejoļa atskaņām, dzejoļa formai?
Dzejolis
ir rakstīts brīvā formā, atskaņu šeit nav. Teksta brīvais stils norāda uz
autora netradicionālo personību, kam nav bail no kritikas, līdz ar to darbs
šķiet pat vēl interesantāks, ar tādu kā pikantuma piegaršu. Brīvā forma liek
noprast par liriskā „es” domu brīvo lidojumu, nepiespiestību, tai pat laikā
saglabājot organizētību. Svarīgākos dzejoļa momentus autors ir iedalījis īsākās
rindās, tādējādi tos uzsverot. Garās rindas vairāk, manuprāt, ir liriskā „es”
pārdomas, viedoklis un komentāri.
Atskaņas
dzejai piešķir rotaļīgumu, tādēļ es uzskatu, ka tās ir liekas šajā darbā,
„Lēciens” ir gana nopietns dzejolis. Autors ir saglabājis šajā darba savu tā
brīža dvēseles stāvokli, jo pēc brīvi veidotā teksta var noprast, ka viņam
tobrīd ir bijusi smaga sirds, manuprāt, G.Saliņam šis darbs ir kā viņa dvēseles
atspulgs.
Kuri laikmeta
un/vai ar autora personību saistīti apstākļi ir ietekmējuši teksta rašanos?
Manuprāt, šis dzejolis radies brīdī, kad autors ir bijis
ar mīlestību saistītas izvēles priekšā, dzejoļa nosaukums „Lēciens” varētu būt
saistīts ar iespējamās izvēles sekām. Es uzskatu, ka katrs dzejnieks mīlestību
izjūt pastiprināti, jo ir romantiskāks par ikdienišķo cilvēku, tāpēc arī viņam
mīlestība nozīmē ko vairāk par vienkārši kopā būšanu.
Uzdrīkstos apgalvot, ka šoreiz
dzejolim nav bijis nekāda sakara ar laikmetu, jo tas ir dziļi personīgs,
intīms. Nezinu, kāpēc, bet šajā dzejolī gribas vilkt paralēles ar Klāva
Elsberga dzeju, viņos liekas kaut kas kopīgs. Mūsdienās mīlestības problēmas
bieži vien tiek risinātas ar sīkā huligānisma palīdzību, bet vēl nesenajos
padomju laikos šādas problēmas risināja romantiskākā ceļā: rakstot dzeju un
dziedot mīlestības dziesmas saviem mīļotajiem cilvēkiem.
Man šis dzejolis patīk, jo tas savā
ziņā sasaucas arī ar manu personību. Es gan neprotu tik dzejiski izteikt savas
jūtas un emocijas, taču es domāju līdzīgi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru