Biznesa augstskola
“Turība”
Uzņēmējdarbības
vadība
Latvija
un Eiropas Savienība
pastāvīgu
studiju darbu
Starptautiskā
tūrisma ekonomikā
Pasniedzēja:
izstrādāja
3.kursa
studente
28.03.2000.g.
Paraksts
Satura
rādītājs
Ievads......................................................................................................................................
3
1. ES mērķi un
pamatprincipi.................................................................................................
4
2. Iestāšanas process
ES.........................................................................................................
4
3. Latvijas un
ES attiecību
vēsture..........................................................................................5
4. ES finanses
un
Latvija........................................................................................................
7
5. ES
pilsoņtiesības.................................................................................................................
8
6. ES un
izglītība.....................................................................................................................9
7. ES vienotais
tirgus...........................................................................................................
..11
8.VienotavalūtaESdalībvaIstīs-eiro........................................................................................13
9. ES un
lauksaimniecība.......................................................................................................14
10. ES kopējā
ārējā un drošības
politika...............................................................................
15
11. Eiropas
Kustības Latvijā formulētie 10 argumenti, kāpēc Latvijai ir vērts iestātie ES...16
12. Eiropas
Komisijas vērtējums par
Latviju........................................................................
17
Secinājumi..............................................................................................................................19
Izmantotā
literatūra.................................................................................................................21
levads
Eiropas
Savienība ir brīvprātīga valstu apvienība, kura izveidota kopīgu mērķu
īstenošanai - iedzīvotāju ekonomiskās un sociālās labklājības nodrošināšanai,
demokrātijas attīstībai, stabilitātes un drošības garantēšanai.
Eiropas Savienības pirmsākumi ir
meklējami 1951.gadā, kad Francija, Vācija, Itālija, Beļģija, Nīderlande un
Luksemburga nodibināja Eiropas Ogļu un tērauda kopienu. Tās galvenais mērķis
bija ar ekonomiskās sadarbības palīdzību novērst jaunu karu izcelšanās
iespējas. Laika gaita šīm valstīm pievienojās arī citas Eiropas valstis,
tādejādi Eiropas Savienībai pieaugot līdz 15 dalībvalstīm Eiropas Savienības
dalībvalstis ir:
Austrija,
Beļģija, Dānija, Francija, Grieķija, Itālija, Īrija, Lielbritānija,
Luksmeburga, Nīderlande, Spānija, Portugāle, Somija, Vācija, Zviedrija. Savu
kārtu pievienoties Eiropas Savienībai gaida 11 valstis:
Bulgārija, Čehija, Igaunija. Latvija, Lietuva, Kipra,
Polija, Rumānija, Slovākija, Slovēnija un Ungārija.
Šajā darbā vēlos runāt par Eiropas
Savienību un tās attiecībām ar Latviju. Manuprāt, tā šobrīd ir ļoti aktuāla
tēma Latvijai.
1. ES mērķi un pamatprincipi
Eiropas
Savienībai kā lielai un sarežģītai organizācijai ir ļoti daudzveidīgi mērķi. Svarīgākie
mērķi ir šādi:
• Miera un
stabilitātes garantēšana;
•
Ekonomiskās labklājības palielināšana;
•
Sociālās labklājības nodrošināšana;
•
Eiropas starptautiskās lomas ietekmes palielināšana;
• Iekšējās drošības garantēšana.
Visus
šos mērķus vieno kopīga vēlēšanās, nodrošināt labklājību un radīt drošu vidi,
kurā cilvēks varētu brīvi dzīvot un attīstīties. Eiropas Savienība ir valstu
apvienība kurā valda liberālas vērtības. Tā ir pakļauta iedzīvotāju interesēm
un vajadzībām. Tas arī nosaka Eiropas Savienības galvenos darbības pamatprincipus,
kas ir šādi:
•
Demokrātiska sabiedrības pārvalde;
•
Brīva tirgus ekonomika;
•
Vispārējo cilvēktiesību ievērošana.
Īpaši
piemināms ir vēl viens princips, kas tiek ievērots Eiropas Savienības iekšējo
attiecību veidošanā — tas ir subsidiaritātes princips. Tas nozīmē, ka lēmumi
jāpieņem zemākā iespējamā pārvaldes līmenī, kurš vienlaikus spēj nodrošināt ar
šo lēmumu visefektīvāko izpildi. Šīs princips, pēc kura vadās federatīvās
valstis, plaši tiek izmatots, lai ierobežotu ES centralizāciju.
2. Iestāšanās process ES
Mārstrihtas
līguma "0" pants nosaka, ka "... katra Eiropas valsts var
iesniegt lūgumu kļūt par Savienības dalībvalsti. Iesniegums jāadresē Eiropas
Savienības Padomei, kurai jālemj vienbalsīgi pēc konsultācijām ar Komisiju un
pēc Eiropas Parlamenta piekrišanas, kas savu lēmumu pieņem ar absolūtu
vairākumu..." (Neoficiāls tulkojums.)
Praktiski tas notiek šādi:
• Kandidātvalsts
iesniedz iesniegumu Eiropas Savienības Padomei;
• Eiropas Komisija sagatavo formālu
"Viedokli" un arī Eiropas Parlaments izsaka savu viedokli;
•
ES Padome pieņem lēmumu par konkrētas kandidātvalsts uzņemšanas uzsākšanu, tad
sākas sarunas starp kandidātvalstīm un dalībvalstīm, ko pārstāv Padomes prezidentūra
un Eiropas Komisija;
•
Kopīgi tiek sagatavots "Pievienošanās līguma" projekts;
•
Tas ar absolūtu balsu vairākumu tiek apstiprināts Eiropas Parlamentā;
•Visos
parlamentos, kuru valstis ir parakstījušas līgumu (vai arī referendumā, sevišķi
ja līgums saistīts ar izmaiņām kandidātvalsts konstitūcijā), tas tiek
ratificēts;
•
Līgums formāli tiek parakstīts;
•
Līgums stājas spēkā saskaņotā laikā (paredzot noteiktus pārejas periodus
atsevišķos sektoros).
Kandidātvalstīm
ir jārēķinās ar principiem, kurus ES ievēros turpmākā paplašināšanās gaitā:
¨
ES ir un būs atklāta Eiropas valstīm;
¨
Jaunu valstu pievienošanās nedrīkst
apdraudēt pašas ES identitāti;
¨
Jaunu valstu pievienošanās procesā
nedrīkst radīt ģeopolitisku nestabilitāti. Tāpēc saprotami, ka ES nevarēs
iestāties valstis, kurām būs starptautiska līmeņa problēmas ar kaimiņvalstīm.
ES gadu gaitā eiropiešiem asociējas
ar mieru, drošību un labklājību. Bet ES identitāti uzskatāmi raksturo arī
vēsturiskas demokrātiskas tradīcijas. No tā loģiski izriet tās principiālas
prasības, kas tiek izvirzītas kandidātvalstīm.
3. Latvijas un ES attiecību vēsture
Par
sākumu Latvijas attiecībām ar ES uzskatāms 1991.gada 27.augusts, kad Eiropas
Kopiena atzina Latvijas neatkarību. Līdz ar to EK kā pastāvīgs politisks spēks
pasaulē apliecināja atbalstu tiem principiem, kuriem pati bija uzticīga -
valsts tiesībām izvēlēties un noteikt tās likteni. Latvijas valsts veidošanās
pamati un nākotnes ieceres tika saistītas ar tām pašām vērtībām, kuras jau
pastāvēja ES visu pēckara posmu - demokrātija, brīvība, labklājība un
cilvēktiesību ievērošana. Tādēļ vienīgais ceļš, kā nostiprināt un padarīt
valstisko neatkarību neatgriezenisku, bija attiecību dibināšana uz vienlīdzības
principiem ar tuvākajām demokrātiskajām valstīm.
1992-gada
11.maijā LR Ministru Padome noslēdza
ar Eiropas Ekonomisko kopienu pirmo līgumu. Tā preambulā ir noteikts kopīgs
mērķis – “.. veicināt virzību uz asociācijas līguma noslēgšanu...". Šis
līgums ir vairāk uzskatāms kā politiska deklarācija, kura liecināja par ekonomiskās
sadarbības uzsākšanu.
Svarīgs
notikums Latvijas un ES attiecību veidošanā bija Brīvās tirdzniecības līguma
parakstīšana 1994.gada I8.jūlijā. Tas apliecināja, ka ES Latviju uzskata par
savu partneri, kura nākotnē varētu pilnīgi iekļauties Savienībā.
Šis
līgums paredz:
¨
Brīvu rūpniecības preču kustību starp
Latviju un ES, pilnīgi atceļot vai samazinot muitas tarifus;
¨
Savstarpēju priekšrocību piešķiršanu un speciālu
attiecību veidošanu tirdzniecībai ar lauksaimniecības precēm;
¨
Īpašus noteikumus tirdzniecībai ar
zvejniecības produkciju;
¨
ES piekrīt, ka Latvijas puse vēl 4
gadus saglabā ievedmuitas tarifus atsevišķām rūpniecības izejvielām (koksnei,
jēlādai, metāllūžņiem, ģipšakmeņim u.c.),
lai veicinātu šo izejvielu pārstrādi Latvijā;
¨
Latvijas un ES sadarbību administratīvā
jomā - ciešāku muitas un statistikas iestāžu sadarbību.
Līgumā
ir teikts, ka ir iespējams iejaukties tirdzniecībā gadījumos, kad tiek
apdraudēta sabiedrības drošība, politika un morāle, vai kad tirdzniecības
plūsma rada grūtības Latvijas un KS iekšējā tirgū.
Īpaši aktīvs Latvijas un ES attiecību veidošanā
bija 1995.gads. Tas iesākās ar Latvijas un ES Brīvās tirdzniecības līguma
stāšanos spēkā 1.janvāri un Saeimas pieņemto Latvijas Ārpolitikas koncepciju
1995.gada aprīlī, kurā par galvenajam valsts prioritātēm tika atzītas
integrācija ES un NATO.
1995.gada 12.jūnijā Latvija parakstīja
Asociācijas (Eiropas) līgumu ar ES, 1995.gada 14.oktobrī LR 6.Saeimā visas
pārstāvētās politiskās partijas paraksta kopīgo deklarāciju par Latvijas
integrāciju ES. Līdz ar to Latvija bija veikusi sagatavošanās darbu, lai sāktu
īstenot aktīvu iekļaušanos ES.
1996.gada I8.decembri tika
apstiprināta I Nacionā programma
Latvijas integrācijai ES.
1997.gada jūlijā Eiropas Komisija
publicēja atzinumu par Latvijas gatavību iekļauties ES. Kopumā pozitīvi tika
novērtēta Latvijas reformu gaita ar dažām niansēm.
1997.gada 27.oktobrī tika apstiprināta II Nacionā programma
Latvijas integrācijai ES.
1998.gada 1.februārī stājās spēkā
Asociācijas (Eiropas) līgums. Tika izveidota brīvās tirdzniecības zona starp
Latviju un ES.
1998.gada 23.februārī notika Latvijas
un ES Asociācijas padomes pirmā sēde.
1998.gada 28.martā tika apstiprināta
III Nacionā programma Latvijas integrācijai ES.
1999.gada
10.februārī Latvija kļūst par pilntiesīgu Pasaules tirdzniecības organizācijas
dalībvalsti.
4. ES finanses un Latvija
No 1994.gada līdz
1998.gadam neatmaksājamās palīdzības veidā Latvija no ES ir saņēmusi 92
miljonus latu.
Svarīgākais kanāls, caur kuru
Latvijā ieplūst ES budžeta līdzekļi, ir Phare programma. Pēdējo gadu Phare
programmas prioritāte Latvijā ir atbalsta sniegšana, lai Latvija sekmīgi
sagatavotos iestāšanai ES. Tiek atbalstīti projekti, kas saistīti ar ES
likumdošanas pārņemšanu, sagatavošanos līdzdalībai ES kopīgajās politikās un
sagatavošanos darbībai ar strukturālajiem fondiem.
Phare
programmas finansējums Latvijā galvenokārt sastāv no līdzekļiem, kas ir
iekļauti Phare nacionālajā programmā. Tā ir programma, kura gadu top,
vienojoties Eiropas Komisijai un Latvijas valdībai par konkrētu pasākumu
kopumu, kam jāsaņem ES finansējums. Nacionālajā programmā tiek ņemtas vērā gan
ES izvirzītas palīdzības prioritātes, gan arī valsts vajadzības. Pašreizējā
Phare nacionālā programma sastāv no projektiem valsts administrācijas
nostiprināšanai vai arī liela apjoma investīcijām būvniecības un citos
infrastruktūras izveides darbos. Atsevišķi no Phare nacionālās programmas
pastāv arī Phare Pārrobežu sadarbības programma, kuras mērķis ir ar kopējiem
projektiem veicināt sadarbību starp ES dalībvalstīm un to kaimiņvalstīm.
Latvija iesaistīta pārrobežu sadarbības projektos ar Baltijas jūras valstīm -
Vāciju, Dāniju, Zviedriju, Somiju, Poliju, Lietuvu un Igauniju. Phare
finansējuma ietvaros Latvijā darbojas arī vairākas horizontālās un daudzvalstu
programmas.
Latvijai
ka kandidātvalstij ir izvirzīti 3 galvenie noteikumi, lai tā varētu pretendēt
uz ES līdzekļiem:
•
Ir jābūt izstrādātai skaidrai stratēģijai, kā valsts gatavojas risināt
pirmsiestāšanas perioda problēmas,
•
No Latvijas puses jābūt adekvātam projektu līdzfinansējumam,
•
Nepieciešama administratīva struktūra, kas tiktu iesaistīta līdzekļu pārvaldē.
Līdzfinansējums, ko ES prasa dažādām programmām un projektiem, mēdz būt
dažādas. Pagaidām Latvijai netiek izvirzītas tik augsta līdzfmansējuma prasības kā pret ES dalībvalstīm. Phare
institūciju stiprināšanas pasākumiem Latvijas līdzfmansējuma daļai jāsastāda
10% no kopējās projekta summas, bet investīciju projektiem šī robeža ir 25%.
Arī ES finansētās programmās, kurās Latvija jau piedalās, ir jārēķinās ar to,
ka programmas finanses nesegs visus 100% no izdevumiem, tāpēc ir jāparedz
līdzfinansējuma avoti. Tie var būt gan valsts fondi, gan privātie līdzekļi.
5. ES pilsoņu tiesības
Saskaņā
ar Māstrihtas līgumu ES pilsoņi ir visi dalībvalstu
pilsoņi. Taču ES ir suverēnu valstu savienība, tādēļ arī tiesības noteikt, vai kāda
persona ir pilsonis, ir tikai un
vienīgi šīs dalībvalsts kompetencē. Šis noteikums ir ietverts Mārstrihtas
līgumam pievienotā īpašā deklarācijā.
ES
pilsonība ir jēdziens, kas papildina kādas
valsts pilsonību, taču nekādā gadījumā to neaizstāj. Iegūstot ES pilsonību,
cilvēks iegūst papildu tiesības.
Latvijai
iestājoties ES, visi Latvijas pilsoņi kļūs par ES pilsoņiem un papildus savām
Satversmē, Pilsonības likumā un citos likumdošanas aktos noteiktajām tiesībām
baudīt tās brīvības, kas ir pieejamas ES pilsoņiem.
ES
pilsoņu tiesības śobrīd var iedalīt 3 galvenajās
grupās:
•
Pamattiesības:
Jebkuras
demokrātijas pamatā ir visu cilvēku pamattiesību ievērošana neatkarīgi no tā,
vai viņi ir kādas valsts pilsoņi vai nav.
Savienībai
ir tiesības vērst politiskas un ekonomiskas sankcijas pret tās dalībvalsti,
kurā nopietni un sistemātiski tiktu pārkāptas cilvēku pamattiesības. Jebkurai
valstij, kas vēlas iestāties ES, ir jānodrošina Šīs tiesības tās iedzīvotajiem.
1993.gada Eiropadomes sanāksmē Kopenhāgena visam ES kandidātvalstīm tika
noteikti kritēriji 3 jomas - politiskajā, ekonomiskajā un spējā uzņemties
dalībvalsts pienākumus. Politiskie kritēriji ietver demokrātisku valsts
iekārtu, likuma varu un cilvēktiesību ievērošanu. Mārstrihtas līgums nodrošina
ES pilsoņiem pamattiesības arī sociālajā jomā. ES pilsoņiem ir tiesības uz
veselības aizsardzību un drošību darba vietā, informāciju un konsultācijām,
taisnīgu atalgojumu, kolektīvajiem darba līgumiem utt.
•
Individuālās demokrātiskās tiesības:
Katram
ES pilsonim ir tiesības piedalīties Savienības politiskajā dzīvē un saņemt info
par ES institūciju darbību, kā arī diplomātisko aizsardzību. Visiem ES
pilsoņiem ir tiesības viņu izcelsmes vai uzturēšanās zemē balsot vai tikt
ievēlētam Eiropas Parlamenta vai vietējo pašvaldību velēšanās.
• Ar personu pārvietošanās brīvību saistītās
tiesības.
Brīva
personu pārvietošanās nozīmē to, ka ES dalībvalstu pilsoņiem ir iespējas brīvi
ceļot, uzturēties un strādāt citās dalībvalstis. Pārvietošanās brīvība ir
piešķirta arī studentiem un pensionāriem ar nosacījumu, ka viņi nekļūs par
slogu citas dalībvalsts sociālās nodrošināšanas sistēmai. Dalībvalstīm ir
jānodrošina citu dalībvalstu pilsoņiem, kas strādā to teritorijā, tādi paši
darba apstākļi un atalgojums kā savas valsts pilsoņiem, un ir jāatzīst viņu
kvalifikācija.
6. ES un izglītība
Tā
kā ES galvenais darbības virziens ir ekonomika - brīvais tirgus, tad arī
izglītības sfērā to interesē jautājumi, kas ar to saistīti, proti, darbaspēka
brīva pārvietošanās. Svarīgs elements, lai nodrošinātu brīvu darbaspēka
pārvietošanos, ir savstarpēja profesionālo kvalifikāciju un izglītības diplomu
atzīšana. Līdz ar to Līguma par ES nav minēti nekādi precīzi nosacījumi, kādai
jābūt izglītības sistēmai ES dalībvalstīs, kas jāmāca un kādā valodā.
Valsts
izglītības politikas izglītības satura, izglītības valodas un sistēmas
organizācijas jautājumi ir katras ES dalībvalsts kompetencē, tomēr Līgums par
ES iezīmē ES dalībvalstu galvenos sadarbības virzienus izglītības kvalitātes
uzlabošanā un profesionālās izglītības politikas attīstībā.
Eiropas
izglītības politika ir ierobežota 3
jomās:
•
Ir akadēmiska personāla, studentu un pētnieku apmaiņa starp valstu izglītības
iestādēm izglītības programmas ietvaros.
•
Attiecas uz migrantu strādnieku bērnu izglītību. Komisija ir noteikusi
dalībvalstīm saistošus pasākumus, lai nodrošinātu migrantu strādnieku bērnu
iekļaušanu dalībvalstu izglītības sistēmā. Dalībvalstīm jāveicina šādu bērnu
integrācija sabiedrībā, sevišķu uzmanību pievēršot dalībvalstu valodas
apmācībai.
•
Ir Eiropas dimensijas ieviešana izglītība, kas veicinātu sadarbības sapratni un
interesi par Eiropas jautājumiem Kopienā. Viens no šiem pasākumiem varētu būt
Jautājumu, kas saistīti ar ES, iekļaušana gan skolu, gan augstskolu izglītības
programmu saturā. Eiropas dimensija izglītības kvalitātes jautājumos
realizējama šādos virzienos: izglītības satura papildināšana ar Eiropas valodu
mācīšanu, studentu un pasniedzēju mobilitātes palielināšana, turklāt panāku
studiju laika un diplomu savstarpēju atzīšanu, pieredzes un informācijas
apmaiņas stimulēšana pārjautājumiem, kas kopīgi dalībvalstu izglītības
sistēmām, tālmācības attīstīšana.
Izglītība
ir viena no retajām ES jomām, kur Latvija aktīvi var piedalīties būdama vēl
kandīdātvalsts statusā. Īpaši tas attiecas uz izglītības programmām. Līdzdalība
šajās programmās veicinās pieredzes apgūšanu, lai varētu sekmīgi iekļauties
Eiropas brīvajā tirgū un izturēt konkurences spiedienu.
Kopš
1998.gada decembra Latvija oficiāli piedalās 3 ES izglītības programmās
Leonardo da Vinci, Socretes und Youth for Europe, kā arī turpina piedalīties
Tempus programmā. Šo programmu ietvaros ir izsludināti projektu konkursi, kuros
atbilstoši programmu nosacījumiem var piedalīties ikviena Latvijas izglītības
iestāde. Izglītības un zinātnes ministrija kā prioritāti ir izvirzījusi arī
palīdzību valdībai nodrošināt konkurētspējīga un elastīga darbaspēka attīstību,
kas spētu izturēt ES konkurences un tirgus spēku spiedienu. Lai to izdarītu,
jāturpina investīcijas un pasākumu komplekss, lai stimulētu darbaspēka
izglītošanu un paaugstinātu tā kompetenci un produktivitātes līmeni. Šo mērķi
iespējams sasniegt, tikai izveidojot aktīvi
un autonomi darbojošos sociālā dialogu starp valsts pārvaldes iestādēm,
darba tirgu un profesionālo
izglītību reģionālā līmenī, tādejādi:
•
Uzlabojot izglītības kvalitāti un atbalstītu reģionālā darba tirgus vajadzībām;
•
Decentralizējot profesionālās izglītības un tālākizglītības administrāciju,
uzlabojot izglītības un apmācības organizāciju un nodrošināšanu reģionos;
•
Racionalizējot reģionālo izglītības sniedzēju tīklu tā saucamajos Reģionālajos
darbaspēka resursu attīstības centros, kas veicinās stabilas un racionālas
izglītības un apmācības infrastruktūras attīstību reģionu līmenī, kā arī
kvalitatīvas teorētiskās un praktiskas apmācības iespējas reģiona jauniešiem un
pieaugušajiem.
Šie
plāni izglītības jomā varēs realizēties tikai tad, ja tiem bez Phare projektu
finansējuma būs arī atbilstošs valsts finansējums. Bez izglītotas sabiedrības,
darbaspēka nebūs arī attīstītas ekonomikas.
7. ES vienotais tirgus
Lai
notiktu ekonomiskā integrācija, valstīm ir jāveic dažādi pasākumi; jālikvidē
tirdzniecības ierobežojumi, jāsaskaņo likumdošana utt. No ekonomiskās teorijas
viedokļa pastāv vairākas ekonomiskas integrācijas stadijas.
Valstīm ekonomiski integrējoties, tās pakāpeniski izveido:
•
Brīvās tirdzniecības teritoriju;
•
Muitas savienību;
•
Vienotu ražošanas faktoru tirgu;
•
Vienotu tirgu;
•
Monetāro savienību;
•
Ekonomisko savienību.
Uzsākot
ekonomisko integrāciju, valstis sākotnēji izveido brīvās tirdzniecības
teritoriju, likvidējot muitas ierobežojumus uz iekšējām robežām. Lai izveidotu
nākamo ekonomiskās integrācijas stadiju - muitas savienību, valstīm vēl
papildus jānosaka vienoti muitas tarifi trešajām valstīm. Katra nākamā
integrācijas stadija paraisa vēl paītdu pasākumus. Pēdējā ekonomiskās
integrācijas stadija - ekonomiskās savienības izveide - nozīme, ka valstis ii
pilnībā integrējušas un no ekonomikas viedokļa tās var pielīdzināt vienotai
valstij. Ekonomiskā savienība vēl nenozīmē pilnīgu valstu apvienošanos, jo
tādus jautājumus kā valsts pārvalde, kultūra, izglītība, ārējā drošība u.c.
katra valsts risina neatkarīgi. Vienota tirgus izveide ir ekonomiskās, nevis
politiskās integrācijas stadija. Vienota tirgus darbības pamatprincipi Vienotā
tirgus ideja tiek īstenota ar tā saucamo četru brīvību palīdzību. Tās ir:
•
Brīva preču aprite;
•
Brīva pakalpojumu aprite;
•
Brīva personu pārvietošanās;
•
Brīvība veikt uzņēmējdarbību.
Līdzās
šīm četrām brīvībām ES ir vienota konkurences politika un vienota valsts
pasūtījuma politika. Abu šo politiku mērķis ir nodrošināt veselīgas konkurences
apstākļus. Visu četru brīvību pamatā ir nediskriminēšanas princips. Tas nozīmē,
ka nedrīkst ierobežot dalībvalstu pilsoņa pārvietošanās, darba vai tirgošanās
brīvība kādā citā dalībvalstī tikai tāpēc, ka viņš nav šīs dalībvalsts
pilsonis. Līdzīgi netiek pieļauta preču tirdzniecības ierobežošana tikai tāpēc,
ka preces ražotas citā dalībvalstī. Lai pilnībā pievienotos ES vienotajam
tirgum, Latvijai ne tikai jālikvidē juridiski ierobežojumi, bet arī jāseko
līdzi šo pārmaiņu Ievērošanai reālajā dzīvē. ES tikai tad pieņems brīvu preču,
pakalpojumu, kapitāla un personu brīvu plūsmu no Latvijas, kad būs nodrošināta
visu standartu un prastību ievērošana, kas ir svarīgi, lai aizsargātu tagadējo
ES valstu patērētājus un ražotājus. Pievienojoties ES Latvija nedrīkst aizmirst
arī savas nacionālās intereses, un, ja tās nav savienojamas ar kādu ES likumu,
šis jautājums ir jāatrisina sarunās starp Latviju un ES.
Latvija
ir noslēgusi Eiropas Līgumu un līdz ar to uzņēmusies ieviest visus ES
likumdošanā paredzētos priekšnosacījumus. Tomēr katrai valstij ir savas
specifiskas intereses un apstākļi, Arī pašreizējām ES dalībvalstīm katrai ir
savas atlaides un vienošanās par normām, kas attiecīgajā gadījumā nav jāpilda.
Ja valsts spēj pamatot kādu ierobežojumu, atsaucoties uz sabiedrības morāles,
sabiedriskās kārtības vai valsts drošības apsvērumiem, uz cilvēku veselības un
dzīvības aizsardzības, kā arī dzīvnieku un augu aizsardzības, nacionālo mākslu,
vēstures vai arheoloģijas bagātību aizsardzības apsvērumiem. tad ES likumdošana
pieļauj izņēmumus.
Latvijas
interesēs ir pēc iespējas ātrāka brīvās preču kustības ieviešana, kas atvērtu
mūsu ražotājiem ES tirgu. Tā kā Latvijas ražojumi daudzās jomās ir daudz lētāki
nekā ES valstu ražojumi, Latvija no brīvās preču plūsmas tikai iegūs. No otras
puses, daudzas ES valstis baidās no lētāku preču pārārdīšanās tirgū un varētu
censties panākt pēc iespējas ilgāku pārejas periodu, pirms Latvija varēs
pilnībā pievienoties tirgum. Banku darbības nosacījumi Latvijā ir pietiekami
stingri un atsevišķos gadījumos pat stingrāki nekā ES. Tā kā Latvijas ekonomika
vēl ir tikai agrīnā attīstības (veidošanas) stadijā un valsts finansu sektoram
trūkst līdzekļu, pagaidām nav nodrošināts pietiekami augsts garantiju līmenis
depozītnoguldījumiem un investoriem. Vienlaikus Latvijas tirgus ir jau atvērts
ārzemju bankām. Procentu likmes bankās pakāpeniski samazinās. Tas nozīme, ka
drīzumā Latvijas uzņēmējiem būs iespēja ar pieņemamiem % aizņemties naudu
bankās un uzsākt uzņēmējdarbību.
Attiecībā
uz brīvu kapitāla plūsmu Latvija varētu iegūt no pievienošanās kopējam tirgum.
Tā kā Latvijai nav ievērojamu kapitāla uzkrājumu, nav arī jābaidās no kapitāla
aizplūšas no valsts. Savukārt ārvalstu trešo investīciju ieplūšana noteikti
veicinās Latvijas tautsaimniecības attīstību.
Kopumā
Latvija ir ieinteresēta pēc iespējas ātrāk pievienoties brīvai personu
kustībai, bet ES dalībvalstis, baidoties no lētāka darbaspēka pieplūduma, nav
īpaši ieinteresētas tu pieļaut. Sarunās starp ES un Latviju brīva personu
kustība būs viens no svarīgākajiem tematiem. Domājams, ka Eiropas Komisija
centīsies Latvijas pārejas periodu paildzināt, bet Latvija aizstāvēs viedokli
par nekavējošu pievienošanos brīvai personu kustībai.
8. Vienota valūta ES dalībvalstīs - eiro
Eiropas
Monetārā savienība, kuras valūta ir eiro, ir spēcīga pasaules tautsaimniecības
dalībniece. Eiro ieviešana Eiropas Savienības valstīs veicina tās saimniecisko
attīstību un ļauj pilnība, izmantot vienotā tirgus priekšrocības.
Šobrīd eiro zonai ir
pievienojušās 11 Eiropas Savienības valstis - Beļģija, Vācija, Spānija,
Francija, Īrija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Austrija, Portugāle un
Somija, kuras atzīst, ka ieguvumi no vienotās valūtas ieciešanas-
konkurētspējas pieaugums, valūtas kursu svārstību novēršana, darījumu izmaksu
samazināšanās, procentu likmju samazināšanas - nesis labumu to tautsaimniecībām.
Eksperti
uzskata, ka eiro ieviešana palielinās saimnieciskās aktivitātes līmeni un
samazinās darījumu izmaksas, kā rezultātā palielināsies iedzīvotāju ienākumi.
Vienotas valūtas ieviešana sekmes arī preču un pakalpojumu cenu izlīdzināšanos.
Vienota valūta būs izdevīga tūristiem, jo, ceļojot par ES dalībvalstīm.
nevajadzēs mainīt naudu un maksāt ar to saistītos %.
ES dalībvalstīs un,
pateicoties naudas sistēmas stabilitātei, uzlabosies un patērētāju pirktspēja.
Saskaņā ar Eiropas Monetārās Savienības ieviešanas trešo fāzi eiro banknotes un
monētas apgrozībā tiks laistas 2002.gada 1.janvārī. Taču jau šobrīd ir pieejami
eiro paraugi.
Eiro
zīmi, kas izskatās kā E ar divām paralēlēm
to krustojošam līnijām, ir iespaidojis grieķu alfabēta burts e (epsilons) kā atsauce uz Eiropas civilizācijas šūpuli un
vārda "Eiropa" pirmais burts. Paralēlās līnijas simbolizē eiro
stabilitāti. Eiro oficiālais saīsinājums ir "EUP" un tas tiek lietots
uzņēmējdarbības, finansu un komerciāliem mērķiem tāpat kā saīsinājumi "DEM" (Vācijas marka),
"LVL" (Latvijas lats) utt.
Latvijai un citām
Austrumeiropas kandidātvalstīm iestāšanās ES un iestāšanās Eiropas monetārajā
savienībā (EMS) acīmredzot nebūs
vienlaicīga. Pagaidām visām
kandidātvalstīm problēmas sagādā EMS pievienošanās kritēriju izpilde.
Šobrīd
Latvijas lats ir piesaistīts SDR valūtas grozam, kurā ietilpst ASV dolārs,
Japānas jēna, Lielbritānijas sterliņu mārciņa un eiro.
ES
ir lielākā Latvijas tirdzniecības partnere, un, lai arī pagaidām Latvijas
uzņēmēji norēķinus ar saviem partneriem eiro zonas valstīs veic ASV dolāros, ir
skaidrs, ka eiro loma savstarpējos norēķinos pieaugs. Izmantojot eiro, nebūs
Jāuztraucas par valūtas kursu svārstībām, samazināsies arī valūtas
pārskaitījumu izmaksas, kuras šobrīd ir diezgan augstas. Latvijas imports no ES
valstīm pārsniedz eksportu uz šīm valstīm par 73%, un eiro ieviešana vienkāršos
dažādu preču un pakalpojumu iepirkšanu. Eiro ieviešana paātrinās ES
tautsaimniecības attīstību, bet tas savukārt var radīt Latvijas ražotājiem iespējas
palielināt savas produkcijas eksportu.
Pēc
eiro ieviešanas 2002.gadā tā priekšrocības visvairāk izjutīs Latvijas
privātpersonas, kuras bieži ceļo pa ES teritoriju - uzņēmēji, zinātnieki,
valsts pārvaldes darbinieki un citi, jo, ceļojot pa dažādām ES valstīm,
nevajadzēs izmantot dažādas nacionālās valūtas un maksāt bankas komisiju par
valūtas maiņu.
9. ES un lauksaimniecība
ES
Kopējās lauksaimniecības politikas (KPL) sākotnējie mērķi jau ir atspoguļoti
Romas līgumā, kuru arī uzskata par Eiropas Kopienas dibināšanas līgumu. Tie
koncentrējas uz nepieciešamību nodrošināt ar pārtiku un lielāku ražu ieguvi
Eiropas Kopienas valstis, kā arī uz tirdzniecības nosacījumu izveidošanu.
Mainoties
saimniekošanas metodēm un sabiedrības nodrošināšanas līmenim, nācās pārskatīt
arī KLP mērķus. Šodien brīvās tirdzniecības nosacījumiem rūpes par vidi, lauku
attīstību, nodarbinātību laukos, patērētāju aizsardzību un konkurētspēju.
ES KLP pamatprincipi:
• Vienotais tirgus
ir vienota tirgus sistēma, kas aizstāj nacionālo tirgus atbalsta pasākumus;
•
Priekšrocība ES dalībvalstu ražojumiem veicina ES lauksaimniecības produktu
priekšroku pār importu;
•
Finansu solidaritāte ir dalībvalstu līdzdalība kopējā budžetā.
ES
lauksaimniecības atbalsts tiek finansēts caur Lauksaimniecības fondu. Tā
ienākumus veido muitas nodoklis no tirdzniecības ar pārtikas produktiem, PVN un
nodevas, ko iekasē par cukura ražošanu.
Pašreiz
Latvijai ir grūti sacensties ar pieredzējušām ES eksportētājvalstīm, jo
ražošana bieži vien ir neefektīva, ar augstām izmaksām un zemiem standartiem,
tātad nes mazu peļņu.
Lauksaimniecības
sektorā nav pietiekami apjomīgu ieguldījumu, lai šo situāciju labotu. Tās
laikā, un saimniecību pārstrukturēšana notiek lēni. Lauksaimniecības preču
imports gadā 3 reizes pārsniedz to eksportu.
Latvijas
integrācijas process ES tika uzsākts 1995-gada 12.jūnijā, kad tika noslēgts
Latvijas
un ES Asociācijas līgums. Kopš tā laika izmaiņas ir vispirms notikušas valsts
sektorā, kur attiecīgās nozares saņem līdzekļus no speciāli izveidotās palīdzības
programmas Phare projektu realizēšanai.
Nozīmīgs
darbs un likumdošanas saskaņošanā. Lauksaimniecības sektorā prioritātes ir
veterinārās kontroles pilnveidošana un pārtikas kvalitātes nodrošināšana ES
prasībām.
Latvija
meklē eksporta iespējas arī uz ES valstīm, un ar atsevišķiem piena produktiem
mums jau ir izdevies iesprauksies Eiropas tirgū.
10. ES kopējā ārēja un drošības
politika
ES
Kopējā ārējā un drošības politika šo nosaukumu ieguva, 1992-gadā Māstrihtā
(Nīderlandē) parakstot Līgumu par ES. ES veido 3 sastāvdaļas, jeb t.s. pīlāri:
pirmais - pārnacionālā Eiropas kopiena, divi pēdējie - vienošanās par Kopējo
ārējo un drošības politiku un vienošanās par Sadarbību tieslietās un iekšlietās
- ir starpvaldību sadarbības formas. Kopējā ārējā un drošības politika (KĀDP)
būtiski atšķiras no tādām tradicionālām Eiropas Savienības darbības jomām kā
kopējais tirgus un tirdzniecības politika.
Māstrihtas līgums nosaka, ka " KĀDP ietver
visus jautājumus, kas saistīti ar Savienības drošību... ieskaitot eventuālu kopējās
drošības politikas izstrādāšanu, kas ar laiku var novest pie kopīgas
aizsardzības".
Mazai
valstij, kāda ir Latvija, savu
drošību jāstiprina pašai un jāatrod sabiedrotie, kas par mums iestātos, ja mūsu
drošība tiktu apdraudēta. Tas nozīmē, ka Latvijas drošības nostiprināšana norit
2 savstarpēji saistītos līmeņos - starptautiskajā līmenī un nacionālajā līmenī.
Starptautiskajā līmenī - tas nozīme Latvijas centienus iekļauties dažādās
starptautiskajās drošības struktūrās, piemēram, NATO. Nacionālā līmenī - tas
nozīmē mūsu valsts robežu nostiprināšanu un mūsu robežsargu un armijas kaujas
spēju palielināšanu. ES nav militāra savienība, tādēļ drošības garantijas,
kuras Latvija var sagaidīt, ir netiešas, nemilitāras. Drošība, ko dod dalība
ES, Šobrīd izriet galvenokārt no paša Savienības pastāvēšanas fakta. ES ir
Eiropas bagātāko un līdz ar to arī ietekmīgāko valstu savienība. Tā ir
izturējusi laika pārbaudi un ieguvusi reputāciju un ietekmi, kas to padara par
vienu no galvenajiem pasaules politikas "aktieriem".
Starptautiskas
sabiedrības atbalsts ir pirmais un svarīgākais ieguldījums mūsu drošībā.
Praktiski integrācijas ieguldījums valsts drošības nostiprināšanā izpaužas kā
lielu naudas līdzekļu ieguldīšana mūsu valsts robežas tehniskajā sakārtošanā.
11. Eiropas Kustības Latvijā formulētie 10
argumenti, kāpēc Latvijai ir vērts iestātie ES
1. Kultūra.
Neatgriezeniski nostiprināsies mūsu tautas piederība Rietumiem, tā kā ES
pārnacionālā būve sakņojas vienās un tajās pašās Rietumu vērtībās: brīvībā,
demokrātijā un tiesiskā valstī, kristīgā civilizācijā un nacionālā platībā.
2. Modernizācija.
Izlīdzināsies attīstības un labklājības līmenis attīstītākajās Eiropas valstis
un Latvijā. ES standartu ietekme ātrāk paaugstināsies iedzīvotāju labklājība,
veselība, tiesiskums un drošība, kļūs stingrāka vides aizsardzība,
3. Ekonomiskais
labums. Latvijas ekonomika iegūs ietvaru nosacījumus ilgstošai
konkurētspējai pasaules tirgū. Eiropas vienotais tirgus pavērsies uz
visizdevīgākajiem noteikumiem. Vismaz līdzdalības sākuma posmā būsim vairāk ES
kases tērētāji nekā devēji.
4. Personības
brīvība. Kļūsim par ES pilsoņiem ar spēcīgu
pašapziņu, jo brīvi pārvietosimies visā ES teritorijā ar līdzvērtīgam
izglītības un darba iespējām, būsim labāk sagatavoti pārējās pasaules
izaicinājumiem. Cilvēka gods un cieņa nepaliks tukši vārdi.
5. Eiropeiska
latvietība. Brīvais tirgus un brīvā personu
kustība, kultūras, izglītības un zinātnes apmaiņa palielinās kopējās
ekonomiskās, intelektuālās un kultūras iespējas Latvijas sabiedrībai, tas būs
pamats ilgstošai latviešu tautas dzīvotspējai.
6. Latvijas
tauta. Valsts pilsoņus - etniskos latviešus un etniskās
minoritātes - saliedēs vienas un tās pašas vērtības; brīvība, demokrātija,
tiesiska valsts un kopīga valsts valoda, tāpēc ka ES sastāv no nacionālām
valstīm, kas neatsakās no patstāvības.
7. Ekonomiska robeža.
ES robeža ne tikai aizsargās mūs, bet arī ļaus vislabākajā veidā izmantot mūsu
ģeopolitiskā stāvokļa priekšrocības. Nenokļūsim izolācija, un mūs nevarēs savā
ietekme pārņemt valstu grupējumi, kuriem nevēlamies piebiedroties.
8. Vienotība
spēks. Palielināsies Latvijas politiskā un ekonomiska nozīmība, ko
neliela valsts nevar sasniegt vienatnē. Piederība pie politiski un ekonomiski
līdzvērtīga kopuma nodrošinās labas attiecības ar lielo Austrumu kaimiņu.
9. Ilgstoša
neatkarība. Tā kā ES ir līgumorganizācija, kur
noteicējas ir tiesībās vienlīdzīgas dalībvalstis, Latvija iegūs stabilus
ietvarus savai pastāvēšanai. ES saista un vieno valstu ekonomiskās intereses,
radot t.s. "mīksto" drošību, kura mūsdienās ir noteicošā.
10. Politiskā
drošība. Īstenojot ES kopējo ārējo un drošības
politiku un, gūstot iespēju pilntiesīgi darboties Rietumeiropas Savienībā un
tuvināties NATO, Latvija iegūs
spēcīgus sabiedrotos un rīcībspējīgu Eiropas politisko un militāro sistēmu.
12. Eiropas Komisijas vērtējums par
Latviju
Eiropas
Komisija (EK) šā gada progresa ziņojumā beidzot atzīst Latviju par
funkcionējošu tirgus ekonomiku, un vidējā termiņā tai būtu jāspēj izturēt
konkurences spiedienu Eiropas Savienībā, ja vien tiks uzturēta makroekonomiskā
stabilitāte un turpinātas strukturālās reformas. ieteikumi konkurētspējas
stiprināšanai Latvijai nav nekāds pārsteigums, jo lielāka būs uzņēmuma
atvērtība ārvalstu kapitālam un jo veiksmīgākas reformas un inovācija, jo
lielāka būs uzņēmuma spēja adaptēties tirgū, kur pastāv spēcīga konkurence.
Eiropas
Komisija norada, ka jau tagad kandidātvalstim jācenšas maksimāli sadarboties
ar ES ekonomikā un jācenšas iekarot ES
tirgu. Konkurētspējas celšanai EK iesaka Latvijai turpināt uzņēmumu
privatizāciju un restrukturizāciju, ieguldot līdzekļus efektivitātes
uzlabošanai.
EK atzīst, ka pēdējo gadu
laikā Latvijas uzņēmumi ir piesaistījuši gan pašmāju, gan ārvalstu
investīcijas, tomēr investīciju devums iekšzemes kopproduktā esot relatīvi
zems. Latvijai jāturpina piesaistīt ārvalstu investīcijas, kas līdzi nestu
jaunu valdības stilu un tehnoloģijas, uzlabojot Latvijas konkurētspēju ES
tirgū. Lai vieglāk piesaistītu investīcijas, EK iesaka vienkāršot procedūras,
kas saistītas ar uzņēmējdarbības veikšanu.
Par
konkurētspējai būtisku atzīta infrastruktūra, tādēļ tajā, jāiegulda vairāk
līdzekļu, it sevišķi laukos.
Latvijas
darbaspēku EK novērtē kā relatīvi labi izglītotu. Lai apgūtu jaunās
tehnoloģijas un darba iemaņas, joprojām visai plašam strādājošo lokam būtu
jādod iespēja mācīties, lai labāk iekļautos jaunajos ekonomiskajos apstākļos.
Latvijai esot jāizstrādā aktīva darba tirgus politika, kas uzlabotu pašreizējās mācību programmas, jo it sevišķi tās, kas
vērstas uz ilgtermiņa bezdarbnieku skaita samazināšanu un iesaistīšanu darba
tirgū.
Latvijai pagaidām vēl esot
visai šaura eksporta bāze, kura aptver tikai tranzītpakalpojumus,
tekstilproduktus un koksni. Eksportējamo produktu klāstu iesaka paplašināt.
Par
ierobežojumiem brīvas kapitāla kustības jomā EK dažus aizrādījumus izsaka
lielākajai daļai kandidātvalstu. Latvija, kā atzīst ES prasības investīciju
jomā, izņemot tādos sektoros kā loterijas un azartspēles, radio un televīzija,
mežrūpniecība un apsardzes pakalpojumi.
Secinājumi
Eiropas
Savienība ir brīvprātīga valstu apvienība, kura izveidota kopīgu mērķu
īstenošanai - iedzīvotāju ekonomiskās un sociālās labklājības nodrošināšanai,
demokrātijas attīstībai, stabilitātes un drošības garantēšanai.
Pašlaik
ES savienībā ietilpst 15 valstis un vēl 11 valstis pretendē uz iestāšanos tajā,
tai skaitā arī Latvija.
Manuprāt,
iestāšanās Eiropas Savienībā Latvijai ir ļoti nozīmīga gan ekonomisku, gan
politisku apsvērumu dēļ. iestājoties ES, Latvijai būs jāuzņemas tādas pašas
saistības un pienākumi kā visam dalībvalstīm. iekļaušanās ES nozīmē respektēt
demokrātiju un likuma varu. Tas prasīs apjomīgu darbu pilsoņu pamattiesību un
drošības nostiprināšanā. Dalība ES ir iespējama, pastāvot konkurētspējīgai
tirgus ekonomikai, jo tikai tā nodrošinās mūsu pilnvērtīgu iestāšanos ES
iekšējā tirgū, kopējā lauksaimniecības un zvejniecības politikā. Arī attiecības
ar valstīm ārpus ES Latvijai būs jāievēro kopīgi izstrādātie ārējās
tirdzniecības un muitas politikas nosacījumi.
Svarīgākais
Latvijas attiecību veidošanā ar pārejām Eiropas valstīm ir 4 pamata brīvību:
brīvās preču, pakalpojumu, kapitāla un personu kustības ievērošana.
Latvija
ir maza valsts un tai nepieciešama lielu valstu atbalsts. Iestāšanās ES paver
jaunas iespējas visiem Latvijas pilsoņiem.
ES
palīdzība ļaus Latvijas uzņēmumiem palielināt konkurētspēju Eiropas un pasaules
tirgū. Tā aizstāvēs Latvijas ražotāju intereses citu valstu tirgos. Savukārt
zemniekiem iestāšanās ES nodrošinās iespējas noieta tirgum un atblīstu lauku
vides un tradicionālā dzīves veida
uzlabošanai. Iekļaušanās ES Latvijai palīdzēs nostiprināt demokrātiju un
iedzīvotāju drošību valstī. ES kopējā ārējā un drošības politika būs svarīgs
atbalsts Latvijai tās attiecībās ar Krieviju. Latvijai iestājoties ES, tās
robeža kļūst par ES robežu ar Krieviju. ES dalībvalsts statuss pavērtu jaunas sadarbības iespējas ar Austrumu kaimiņiem.
Pateicoties
ES dalībvalstu sadarbībai
konsulārajā jomā, Latvijas pilsoņi varēs drošāk ceļot, saņemot palīdzību
ikvienā dalībvalsts konsulātā.
Latvijai
būs iespējams saņemt arī tiešu finansu atbalstu ES līdz pat 4% no Latvijas
nacionālā kopprodukta.
Pievienojoties
ES Latvija nedrīkst aizmirst arī savas nacionālās intereses, un, ja tās nav
savienojamas ar kādu ES likumu, šis jautājums ir jāatrisina sarunās starp
Latviju un ES.
Izmantotā literatūra
1.
"Latvija Eiropas Savienībā. Kāpēc?",
Apgāds "Izglītība", 1999.g.
2. "10 atbildes
par Latviju Eiropas Savienībā", Apgāds "Izglītība", 1999.g.
3. "Es un
Eiropas Savienība vienotais tirgus", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas
aģentūra Terras Media, 1999.g.
4. "Es un ES
monetārā Politika". Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra Terras
Media, 1999.g.
5. "Es un ES
ieņēmumi un izdevumi", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra
Terras Media, 1999.g.
6. "Es un ES
izglītība", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra Terras Media,
1999.g
7. "Es un ES
lauksaimniecība", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra Terras
Media, 1999.g.
8. "Es un ES
pilsoņu tiesības", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra Terras
Media, 1999.g.
9. "Es un ES
kopējā ārējā un drošības politika", Eiropas imigrācijas birojs, reklāmas
aģentūra Terras Media, 1999.g.
10. "Es un ES
pārmaiņas Latvijā", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra Terras
Media, 1999.g.
11. "Es un ES 30
jautājumi mi atbildes", Eiropas integrācijas birojs, reklāmas aģentūra
Terras Media, 1999.g.
12. Laikraksts
"Diena", nr.246 (2556), ceturdiena, 21.oktobris.
13. Georgs Lībermanis
"Starptautiskie ekonomiskie sakari ar Latviju", Birznieka SIA
"Kamene", 1999.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru