Eiropas Savienības pamatā ir
tiesiskums. Tas nozīmē, ka viss, ko Eiropas Savienība dara, pamatojas uz
tiesību aktiem - līgumiem, kurus visas dalībvalstis ir brīvprātīgi un
demokrātiski apstiprinājušas.
Māstrihtas līgums ( angļu valodā Treaty of Maastricht) ir pazīstams kā Līgums par Eiropas Savienību
( Treaty on the European Union) (LES). Tas ir viens no nozīmīgākajiem
Eiropas Savienības (ES) pamatlīgumiem. Līgums ir otrā aptverošākā un plašākā
reforma par Eiropas Kopienas tiesībām.
Līgums tika noslēgts Māstrihtā (Nīderlande) 1992.
gada 7. februārī To pieņēma toreizējo divpadsmit Eiropas Kopienas dalībvalstu
un valdību vadītāji.
Pēc ratifikācijas dalībvalstu parlamentos Līgums
stājās spēkā 1993. gada 1. novembrī.
Līgums nodibināja Eiropas Savienību - mainīja oficiālo
EEK/EK nosaukumu uz "Eiropas Savienība", jo organizācija ir vairāk
nekā ekonomiska savienība.
Tas izveidoja
Eiropas Savienības otro un trešo pīlāru, izdarīja grozījumus Kopienu
dibināšanas līgumos, ieviesa Eiropas Savienības pilsonības institūtu. Bez tam
ar Līgumu tika paplašinātas Eiropas Parlamenta pilnvaras, tika ieviesta
Ekonomikas un monetārā savienība, izveidota Reģionu komiteja un Ombuds.
Līgums sastāv no sekojošām sadaļām:
I SADAĻA - Vispārīgi noteikumi
II SADAĻA - Noteikumi, kas groza Eiropas Ekonomikas
kopienas dibināšanas līgumu, lai izveidotu Eiropas Kopienu
III sadaļa - Noteikumi, kas groza Eiropas
Ogļu un tērauda kopienas dibināšanas līgumu
IV sadaļa - Noteikumi, kas groza Eiropas
Atomenerģijas kopienas dibināšanas līgumu
V SADAĻA -
Noteikumi par kopēju ārpolitiku un drošības politiku
VI SADAĻA -
Noteikumi par sadarbību tieslietu un iekšlietu jomā
VII SADAĻA -
Nobeiguma noteikumi.
Līgums ir apjoma ziņā plašs dokuments. Tajā minētos
nosacījumus nav iespējams pilnībā uzskaitīt un analizēt referāta ietvaros.
Tāpēc referātā būs runa tikai par nozīmīgākajiem ieguvumiem šī līguma sakarā.
1. MĀSTRIHTAS LĪGUMA PRIEKŠVĒSTURE
Eiropas Kopienas padziļināšanas motīvi, kā tie
atspoguļoti Māstrihtas līgumā, laika ziņā sniedzas līdz 1980-to gadu sākumam.
Pēc Eiropas politikas stagnācijas pirmās fāzes 1986. gadā pieņemtais Vienotais
Eiropas akts piešķīra integrācijas procesam jaunu dinamiku.
Tā izrietēja no mērķa līdz 1992. gada beigām realizēt
Eiropas iekšējo tirgu. Iekšējais tirgus tālu pārsniedza ekonomiskās jomas un
ietiecās gandrīz visās politiskās dzīves jomās. Ar Eiropas kopienas reformu
saistījās cerība atrast pieeju no jauna izveidojušās vadīšanas nepieciešamībai.
Tas izrietēja no vides politikas un sociālās politikas, pētniecības un
tehnoloģijas politikas, ieceļošanas politikas, iekšējās drošības jautājumiem.
Nākošais motīvs - kopš 1989. gada sākušās izmaiņas
starptautiskajā situācijā. Šajā situācijā Māstrihtas līgums netieši sniedz
Eiropas Kopienas atbildi uz politiskajām un ekonomiskajām pārmaiņām Centrālajā
un Austrumeiropā, kā arī bijušajā Padomju Savienībā. Bija nepieciešamība
uzlabot ārpolitisko situāciju, stiprināt demokrātiju pārveidošanās procesā.
Bija nodoms arī Kopienā vairāk iesaistīt tikko atkalapvienoto Vāciju.
Vēl pie motīviem jāpievieno ekonomiska un politiska
rakstura nepieciešamība pēc uzlabojumiem Eiropas iekšējā tirgū. Eiropas iekšējā tirgus priekšrocības varētu
pilnīgi izpausties, pastāvot vienotai ekonomikas politikai un kopējai valūtai.
Eiropas Savienības Padome pilnvaroja ekspertu grupu toreizējā Komisijas
prezidenta Delora vadībā izstrādāt pakāpenisku plānu Ekonomiskās un monetārās
savienības izveidošanai.
Pamatojoties uz Delora ziņojumu valstu un valdību
vadītāji 1989. gadā nolēma ar 1990. gada 1.jūliju sākt pirmo Ekonomiskās un
monetārās savienības pakāpi un sasaukt Starpvaldību konferenci, lai sagatavotu
nepieciešamās izmaiņas līgumā.
1990. gada aprīlī Vācijas Federālais kanclers Kols un
Francijas Valsts prezidents Miterāns ierosināja sasaukt otro Starpvaldību
konferenci par politisko savienību.
Abas Starpvaldību konferences noritēja paralēli un
turpinājās vairāk kā gadu. To rezultātus izmantoja Luksemburgas un Nīderlandes
prezidentūru laikā 1991. gada decembrī sagatavojot projektus par valstu un
valdību vadītāju vienošanos par reformu līguma precīzu saturu.
2. LĪGUMA SATURS
Līgums tiek iedalīts septiņās sadaļās, kas ietver
kopējos nosacījumus (līguma I sadaļa), izmaiņas Eiropas Kopienu dibināšanas
līgumā (II - IV sadaļa), nosacījumi par kopējo ārējo un drošības politiku (V
sadaļa), nosacījumi sadarbībai tieslietu un iekšlietu jomās (VI sadaļa), kā arī
vispārīgie noslēguma nosacījumi (VII sadaļa). Līgumam pievienoti 18 protokoli
un 34 deklarācijas.
Jau Līguma ievaddaļā ir nosaukti šī nozīmīgā
dokumenta motīvi un mērķi. Līgumslēdzēji ir:
" apņēmušies iezīmēt jaunu posmu Eiropas
integrācijas procesā, kas sācies, nodibinot Eiropas Kopienas,
paturot prātā, cik
vēsturiski svarīgi ir tas, ka beigusies Eiropas kontinenta sašķeltība, un to,
ka jāliek droši pamati nākotnes Eiropai,
apliecinot atbalstu
brīvības un demokrātijas, cilvēktiesību un pamatbrīvību, kā arī likuma varas
principiem,
tiekdamies nostiprināt
tautu solidaritāti, vienlaikus respektējot to vēsturi, kultūru un tradīcijas,
tiekdamies arī turpmāk
attīstīt Kopienas iestāžu demokrātisku un efektīvu darbību, lai vienotā sistēmā
tās varētu labāk veikt uzticētos uzdevumus,
apņēmušies stiprināt un
tuvināt valstu tautsaimniecības un nodibināt ekonomisku un monetāru savienību,
kas saskaņā ar šo Līgumu paredz arī vienotu un stabilu valūtu,
uzņēmušies veicināt savu
tautu ekonomisko un sociālo attīstību, pilnīgojot iekšējo tirgu un veicinot
kohēziju un vides aizsardzību, kā arī īstenojot tādu politiku, kas reizē ar
sasniegumiem ekonomikas integrācijā nodrošinātu attīstību arī citās jomās,
apņēmušies ieviest kopīgu
pilsonību savu valstu pilsoņiem,
apņēmušies īstenot kopēju
ārpolitiku un drošības politiku, paredzot arī kopēju aizsardzības politiku, kas
ar laiku varētu pāraugt kopīgā aizsardzības sistēmā, tādējādi stiprinot Eiropas
identitāti un neatkarību, lai veicinātu mieru, drošību un progresu Eiropā un
pasauē,
vēlreiz apliecinādami mērķi
atvieglināt personu brīvu pārvietošanos un reizē panākt tautu drošību un
aizsargātību, iekļaujot šajā Līgumā noteikumus par tieslietām un iekšlietām,
apņēmušies arvien ciešāk
saliedēt Eiropas tautu savienību, kur saskaņā ar subsidiaritātes principu
lēmumu pieņemšana ir cik iespējams tuvināta pilsoņiem,
paredzot turpmākus
pasākumus, kas jāveic, lai attīstītos Eiropas integrācija,
Šaurākā nozīmē ar Eiropas Savienību saprot valstu
attiecības, kuras radās līdz ar Māstrihtas līgumu un kuras nosacīti var apzīmēt
par politiskām - kopīgo ārpolitiku un drošības politiku, kā arī sadarbību
iekšlietās un tieslietās.
Plašākā nozīmē Eiropas Savienība ir vienojošs
apzīmējums visām attiecībām, kas izriet no 20. gs. piecdesmitajos gados
noslēgtajiem Eiropas Kopienu dibināšanas līgumiem un Līguma par Eiropas
Savienību.
2.1. KOPĪGĀ ĀRPOLITIKA UN DROŠĪBAS
POLITIKA
Eiropas Savienības kopīgā ārpolitika un drošības
politika (KĀDP) (saukta arī par ES otro pīlāru) ir tiesiski noregulēta Līguma V
sadaļā.
Vienotajā Eiropas aktā 1986. gadā pirmoreiz
starptautiski tiesiski saistoši tika noteikta Eiropas politiskā sadarbība arī
ārpolitikas jautājumos. Tā vēl nebija kopīgā ārpolitika, taču noteica ietvaru
dalībvalstu savstarpējām konsultācijām. Māstrihtas līgumā mērķis bija skaidrāk
iezīmēt šo politikas virzienu un dot impulsu tās tālākai attīstībai par
politisku savienību.
Līguma J1 pants
paredz :
"1.
Savienība un tās dalībvalstis izstrādā un īsteno kopēju ārpolitiku un drošības
politiku, ko reglamentē šī sadaļa un kas aptver visas ārpolitikas un drošības
politikas jomas.
2.
Kopējas ārpolitikas un drošības politikas mērķi ir:
-
sargāt Savienības kopējās vērtības, pamatintereses un
neatkarību;
-
visādi stiprināt Savienības un tās dalībvalstu drošību;
-
saglabāt mieru un stiprināt starptautisko drošību
saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtu, kā arī ar Helsinku Nobeiguma
akta principiem un Parīzes Hartas mērķiem;
-
veicināt starptautisku sadarbību;
Tātad, KĀDP uzdevums ir darīt
visu, lai saglabātu mieru, novērstu konfliktus un stiprinātu starptautisko
drošību saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas statūtu mērķiem un
principiem. Šos mērķus arī atbalsta lielākā daļa Eiropas valstu iedzīvotāji.
KĀDP aptver visus jautājumus, kas
attiecas uz Savienības drošību, arī kopīgās aizsardzības politikas izstrādi. Eiropas
drošības un aizsardzības politika kopš 1990-to gadu beigām ir stabila KĀDP
sastāvdaļa.
Kā jauns instruments te parādās
kopīgās rīcības, kas nozīmē, ka direktīvas un principiāli lēmumi jāpieņem
vienbalsīgi, taču jau izlemtu rīcību realizēšanai nepieciešams balsu vairākums.
Dalībvalstu sadarbība paliek
starpvaldību attiecību veidā[3], t.i.
katra dalībvalsts savās lietās īsteno savu nacionālo ārpolitiku, ievācot ziņas
par pārējo valdību viedokļiem un respektējot tos. Ja parādās vispārējas nozīmes
ārpolitikas jautājums, ārlietu ministri informē un saskaņo rīcību KĀDP
kolēģijās (ES Padomē).
Grozījumi un papildinājumi šī
līguma V sadaļā attiecībā uz KĀDP izdarīti gan Amsterdamas līgumā (1997), gan
Nicas līgumā (2000).
Viennozīmīgi KĀDP ir viena no
galvenajām ES politiskajām sastāvdaļām. Pirmo reizi tā ietver arī līgumā
noteiktu ES atbildību drošības un aizsardzības politikas jautājumos.
2.2. SADARBĪBA TIESLIETU UN IEKŠLIETU JOMĀ
Sadarbību tieslietu un iekšlietu jomā mēdz saukt par ES trešo
pīlāru. Tā ir līguma VI sadaļa (K pants). Mērķi formulēti K1 pantā: "Nolūkā
sasniegt Savienības mērķus, jo īpaši nodrošināt personu brīvas pārvietošanās
iespējas, un neierobežojot Eiropas Kopienas pilnvaras, dalībvalstis par
jautājumiem, kas izraisa kopēju ieinteresētību, uzskata šādas jomas:
1) patvēruma politiku;
2) likumus, kas reglamentē to, kā personas šķērso
dalībvalstu ārējās robežas, un šā procesa kontroli;
3) imigrācijas politiku un politiku
attiecībā uz trešu valstu pilsoņiem:
a) nosacījumus tam, kā trešu valstu pilsoņi ieceļo un
pārvietojas dalībvalstu teritorijā;
b) nosacījumus par trešu valstu pilsoņu uzturēšanos
dalībvalstu teritorijā, kā arī par ģimeņu atkalapvienošanos un darba iespējām;
c) neatļautas trešu valstu pilsoņu imigrācijas, uzturēšanās
un nodarbināšanas apkarošanu dalībvalstu teritorijā;
4) narkomānijas apkarošanu, ciktāl uz to neattiecas šā
panta 7), 8) un 9) punkts;
5) krāpšanas apkarošanu starptautiskā
mērogā, ciktāl uz to jau neattiecas šā panta 7), 8) un 9) punkts;
6) tiesu sadarbību civillietās;
7) tiesu sadarbību krimināllietās;
8) muitu sadarbību;
9) policiju sadarbību nolūkā novērst un apkarot terorismu,
nelikumīgu narkotisko vielu pārvadāšanu un citus smagus starptautiskus
noziegumus, vajadzības gadījumā paredzot noteiktus muitu sadarbības aspektus,
visas Savienības mērogā organizējot informācijas apmaiņu Eiropas Policijas
dienesta sistēmā (Europol)."[4]
Arī trešā pīlāra ietvaros tieslietu un iekšlietu
jomās jautājumi tiek lemti starptautisko tiesību ietvaros, jo nav pilnvarojuma
pārnacionālajā līmenī pieņemt valstīm saistošus lēmumus. Vienīgi uz kopējo vīzu
politiku kā supranacionālu kompetenci attiecas LEK 100.c pants. Savukārt
balsošanas klauzula LES K9 pantā paredz pārējo tieslietu un iekšlietu jomu
nodošanu Kopienas kompetencē un tādējādi pārcelšanu uz ES pirmo pīlāru.
ES tieslietu un iekšlietu sadarbības jomai ir
politiska un stratēģiska nozīme stabilitātes, drošības un demokrātijas
nodrošināšanā .
Ar Amsterdamas līgumu trešā pīlāra nosaukums mainījās
- Policijas un tiesu iestāžu sadarbība krimināllietās.
2.3. EKONOMIKAS UN MONETĀRĀ SAVIENĪBA
Lai gan eiro ieviesa tikai 2002. gadā, to varēja
izdarīt tikai pateicoties Māstrihtas līgumam, kas paredzēja Ekonomikas un
monetārās savienības (EMS) izveidi. Jau vēlāk Eiropas Ekonomikas un monetāro
lietu komisārs Joakins Almunja apkopojot ieguvumus saka: "Eiro ir
iespaidīgākais Eiropas integrācijas simbols. Eiro pasargājis mūs no ārējiem
triecieniem un nostiprinājis Eiropas lomu pasaulē."[5]
Jau Eiropas Kopiena savulaik tiecās uz EMS izveidi.
Taču tās īstenošana sākās ar 1989. gada Delora (Eiropas Komisijas
priekšsēdētāja) ziņojumu par trīspakāpju plānu Ekonomikas un monetārās
savienības izveidei.
1. pakāpe - 1990. gada jūlijs: dalībvalstis
liberalizē savu kapitāla kustību un koordinē ekonomikas un monetāro politiku.
2. pakāpe - no 1994. gada 1. janvāra dalībvalstis
rada saimnieciskos un tehniskos priekšnosacījumus kopīgas valūtas ieviešanai.
1998. gada maijā tika pavērts ceļš uz eiro. ES valstu un valdību vadītāji noteica
eiro zonas dalībvalstis. Svarīgākais otrās pakāpes solis - Eiropas Centrālās
bankas (ECB)nodibināšana 1998. g.
3.pakāpe - vienpadsmit ES dalībvalstis kā kopējo
valūtu ieviesa eiro. Par valūtas politiku atbildīga ir Eiropas Centrālā banka.
Svarīgākais no Māstrihtas nosacījumiem - ka valsts
budžeta deficīts ilgstoši nevar pārsniegt 3% no tās iekšzemes kopprodukta
(IKP). Valsts aizņēmumi nevar pārsniegt 60% no IKP. Ar šiem nosacījumiem tiek
paredzēta arī cenu stabilitāte, procentu likmju stabilitāte, valūtu maiņas
kursu stabilitāte.
Ekonomikas un monetārās savienības izveide ir bijis
viens no godkārīgākajiem un arī visvairāk pretrunīgi diskutētajiem Eiropas
integrācijas mērķiem, kas tomēr veiksmīgi īstenojies.
Vēl jāpiebilst, ka Līgumam pievienotajos protokolos
Dānija un Apvienotā Karaliste atrunāja tiesības nepāriet uz EMS trešo posmu -
eiro pieņemšanas posmu pat tad, ja tās izpilda noteiktos kritērijus. Dānija pēc
referenduma paziņoja, ka neplāno pieņemt eiro. Šādas tiesības izmantoja arī
Zviedrija.
Pilsoņiem vislabāk pamanāmās pārmaiņas, ko paredzēja Māstrihtas līgums,
bija virzība uz Ekonomisko un monetāro savienību un kopējās valūtas - eiro
ieviešana. Eiro arī šodien ir vispamanāmākais ES simbols.
2.4. EIROPAS PARLAMENTA TIESĪBAS
Māstrihtas līgums ieviesa koplēmuma
procedūru piecpadsmit politikas jomās, līdz ar to padarot Eiropas Parlamentu
par līdztiesīgu lēmēju, kas daudzās svarīgās ES politikas jomās var ne tikai
grozīt likumprojektus, bet arī tos noraidīt.
Parlamentam ir vienlīdz svarīga loma līdzās
Eiropas Padomei, kad tiek pieņemti lēmumi par virkni svarīgu jautājumu, tostarp
darbaspēka brīva pārvietošanās, iekšējais tirgus, izglītība, zinātniskā izpēte,
vide, Eiropas komunikāciju tīkli, veselība, kultūra, patērētāju aizsardzība.
Šajās jomās Parlamentam ir tiesības noraidīt tiesību aktus, ja tā deputātu
absolūtais vairākums balso pret Padomes kopējo nostāju.
Vēl Māstrihtas līgums noteica, ka:
1.
Komisijas priekšsēdētāju ievēl Parlaments, balstoties
uz Padomes ieteikumu,
2.
Eiropas Parlamenta vēlēšanas ir vispārējas un notiek
saskaņā ar vienotu procedūru,
3.
saskaņoja Eiropas Parlamenta un Komisijas pilnvaru
laikus (5 gadi, Komisijas pilnvaru laiks sākas 6 mēnešus pēc Eiropas Parlamenta
vēlēšanām),
4.
noteica iespēju Parlamentā izveidot pagaidu izmeklēšnas
komitejas,
5.
atzina EP lūgumrakstu procedūras, noteica EP tiesības
ievēlēt ombudu, kas atbildīgs par jautājumiem, kas ir Eiropas Savienības
kompetencē,
6.
deva Parlamentam tiesības apstiprināt amatā ECB
priekšsēdētāju, uzlika par pienākumu viņam katru gadu iesniegt Parlamentam
pārskatu par ECB darbību,
7.
paredzēja Eiropas Parlamentam tiesības iesniegt Eiropas
Tiesā prasību pret Komisiju vai ES Padomi, ja tās nepilda savus pienākumus.
Vēl jāpiebilst, ka ar katru nākamo līguma reformu
Eiropas Parlamenta pilnvaras tika paplašinātas: Amsterdamas līgums ieviesa
koplēmuma procedūru 38 politikas jomās, Nicas līgums - 43.
2.5. EIROPAS SAVIENĪBAS PILSONĪBA
ES pilsonību arī ieviesa ar Māstrihtas
līgumu.Līguma 8. pants nosaka:
"1. Ar šo ir noteikta Savienības pilsonība.
Ikviens cilvēks, kam ir kādas dalībvalsts pilsonība, ir
Savienības pilsonis.
2. Savienības pilsoņi bauda šā Līguma
piešķirtās tiesības un pakļaujas tā uzliktajiem pienākumiem."[6]
Savienības pilsonis ir tas, kuram jau ir
kādas ES dalībvalsts pilsonība. Tātad Savienības pilsonība neaizstāj, bet
papildina atsevišķo ES dalībvalstu pilsonību.
Dalībvalstu pilsoņiem Eiropas Kopienas
iekšienē bija nodrošināta pārvietošanās brīvība attiecībā uz viņa darba dzīvi.
Savukārt ar jaunajiem līguma noteikumiem viņi visā Eiropas Savienībā var brīvi
pārvietotie kā "Savienības pilsoņi". Tātad, Eiropas pilsoņa galvenās
tiesības ir brīvi pārvietoties, strādāt un dzīvot jebkur Eiropas Savienībā. Ar
brīvas pārvietošanās un uzturēšanās tiesībām ES pilsoņiem ir garantēta viņu
diplomātiskā un konsulārā aizsardzība ES pārstāvniecībās ārvalstīs, ja tur
nebūtu viņu valsts pārstāvniecība.
Vēl jāmin, ka neatkarīgi no savas
nacionālās pilsonības, jebkurš Savienības pilsonis var piedalīties un izvirzīt
savu kandidatūru pašvaldību un Eiropas Savienības vēlēšanās.
ES pilsoņi var iesniegt petīcijas
Eiropas Parlamentā un sūdzības Eiropas ombudam.
2.6. REĢIONU KOMITEJA
Reģionu komiteja (RK) Briselē ir arī nodibināta
ar Māstrihtas līgumu. Tas ir jauns institucionāls veidojums, kas pārstāv
dalībvalstu reģionālās vienības ES līmenī. Komiteja sastāv no valstu un reģionu
pārstāvjiem un darbojas konsultatīvi likumdošanas procesā.
Reģionu komitejā ir pārstāvētas visas ES
dalībvalstis. Tas kopskaitā ir plašs veidojums. Reģionu komiteja darbojas
pietuvinātti pilsoņiem. Tādejādi viņiem ir nepastarpināta pieredze, kāda ir
Eiropas Savienības tiesību un pienākumu kopuma un politikas iedarbība uz
pilsoņu ikdienu. Tā kā komitejas locekļi ir tik tuvu pilsoņu ikdienas
vajadzībām, viņu lietpratība sekmē ietekmi uz Eiropas Savienības institūcijām
Ar laiku šī institūcija ir
pilnveidojusies un pašlaik darbojas plašā kompetenču jomā. Jau kopš savas
pirmās sanākšanas 1994. gadā Reģionu komiteja sevi ar apliecinājusi kā
enerģiska subsidiaritātes principa aizstāve, kurš paredz lēmumus pieņemt
iespējami zemākā pārvaldes līmenī.
2.7. EIROPAS OMBUDS
Eiropas ombuds (tiesībsargs) pieņem
pilsoņu sūdzības par ES iestāžu un to darbinieku sliktas administrēšanas
gadījumiem. Līguma 20.d pants nosaka,
ka
"Eiropas Parlaments ieceļ ombudu,
kas pilnvarots no jebkura Eiropas Savienības pilsoņa vai fiziskas personas,
kura pastāvīgi dzīvo kādā dalībvalstī, vai no juridiskām personām, kurām ir
juridiska adrese kādā dalībvalstī, pieņemt sūdzības par Kopienas iestāžu
pieļautām administratīvām kļūmēm, izņemot kļūmes, ko, pildot tiesu iestādes
pienākumus, pieļāvusi Tiesa un Pirmās instances tiesa.
Ombuds saskaņā ar saviem pienākumiem vai
nu pēc paša ierosmes, vai, pamatojoties uz sūdzībām, kas iesniegtas viņam tieši
vai arī ar Eiropas Parlamenta locekļa starpniecību, izskata sūdzības, kuras
uzskata par pamatotām, izņemot gadījumus, ja pārbaudāmie fakti ir izskatīti
tiesā vai arī tos izskata tiesa. Ja ombuds konstatē administratīvu kļūmi, viņš
par šo jautājumu ziņo attiecīgai iestādei, kurai ir trīs mēneši laika, lai savu
viedokli darītu zināmu ombudam. Tad ombuds nodod ziņojumu Eiropas Parlamentam
un attiecīgai iestādei. Personai, kas iesniegusi sūdzību, dara zināmu
izmeklēšanas iznākumu."[7]
Savus amata pienākumus ombuds veic neatkarīgi. Ombuds
nav pakļauts kādu institūciju norādījumiem.
2.8. SUBSIDIARITĀTES PRINCIPS
Subsidiaritātes principam Eiropas tiesībās ir ierādāma
īpaša vieta. Tā uzdevums ir sekmēt Eiropas Savienības un dalībvalstu kompetenču
precīzāku nošķiršanu darbības jomās, kurās pamatlīgumi nenosaka ES ekskluzīvu
kompetenci. Saskaņā ar to Kopienai "jomās, kas pilnīgi nav tās kompetencē,
jāsāk darboties tik lielā mērā, ja realizējamo pasākumu mērķus pietiekami nevar
sasniegt dalībvalstu līmenī, un tāpēc tos apjoma vai ietekmes dēļ labāk var
sasniegt Kopienas līmenī."[8]
Subsidiaritātes princips tika ietverts pamatlīgumos ar
Māstrihtas līgumu, kaut gan tā iezīmes atsevišķās jomās jau saskatāmas
iepriekš.
Subsidiaritātes princips tiek attiecināts ne vien uz
Kopienām, bet uz visiem trim pīlāriem. Šis ir viens no Eiropas tiesību
īpašajiem principiem, kas nosaka EK tiesību normu juridisko spēku un attiecības
ar Kopienas dalībvalstu tiesībām.
Subsidiaritātes principa virsuzdevums ir nepieļaut
pārmērīgu varas centralizāciju Kopienas līmenī, nodrošinot Kopienas harmonisku
sadarbību ar dalībvalstīm pamatlīgumos ietverto mērķu īstenošanā.
SECINĀJUMI
1.
Eiropas Savienības pamatā ir tiesiskums. Tas nozīmē, ka
viss, ko Eiropas Savienība dara, pamatojas uz tiesību aktiem - līgumiem, kurus
visas dalībvalstis ir brīvprātīgi un demokrātiski apstiprinājušas.
2.
Māstrihtas līgums - viens no nozīmīgākajiem Eiropas
Savienības pamatlīgumiem. Līgums ir visplašākā reforma par Eiropas Kopienas
tiesībām. Līgums ir otrā aptverošākā un plašākā reforma par Eiropas Kopienas
tiesībām.
3.
Ar Māstrihtas līgumu tika nodibināta Eiropas Savienība,
kas balstās uz trīs pīlāriem - Eiropas kopienas, Kopējā ārējā un drošības
politika un Sadarbība tieslietās un iekšlietās.
4.
Līgumā ietverto reformu nepieciešamība jau bija gadu
gaitā nobriedusi un izkristalizējusies. Pirmajā pīlārā tika turpināts iesāktais
integrācijas ceļš, taču otrajā un trešajā pīlārā likts uzsvars uz jaunas formas
starpvalstu kooperāciju.
5.
Ar līgumu izdarīja grozījumus Kopienu dibināšanas
līgumos, ieviesa Eiropas Savienības pilsonības institūtu, tika paplašinātas
Eiropas Parlamenta pilnvaras, ieviesta Ekonomikas un monetārā savienība,
izveidota Reģionu komiteja un Ombuds.
6.
Daudzas līguma daļas tika panāktas kompromisa variantā,
kur kopējo viedokli varēja nostiprināt tikai vispārīgi.
7.
Māstrihtas līgumā ietvertos nosacījumus vēlāk
papildināja Amsterdamas līgums (1997) un Nicas līgums (2001).
8.
Līgums ir iegājis vēsturē ar ieguvumiem, ko zina
ikviens no mums: tika nodibināta Eiropas Savienību, ieviesta kopējā valūta -
eiro, ieviesta Eiropas pilsonība u.c. Šīs un vēl citas lietas ir kļuvušas par
pašsaprotamu mūsu ikdienas sastāvdaļu.
BILIOGRĀFISKAIS SARAKSTS
1. Līgums par Eiropas Savienību
(pieņemts 07.02.1992)// Official Journal C 191, 29.7.1992,
Tulkošanas un terminoloģijas centrs, 2007.
2. Blūzma V., Buka A., Deksnis E.B. u.c.
Eiropas tiesības - Rīga: Juridiskā koledža, 2004. - 388 lpp.
3. Eiropas Savienības tiesības: Ievads/
sast. Vinklers T. u.c. - Kopenhāgena: Dānijas Ārlietu ministrijas juridiskais
dienests, 2000. - 163 lpp.
4. Šreters H.J. Eiropas Savienības
leksikons - Rīga: SIA "J.L.V.", 2004. - 261 lpp.
5. Veidenfelds V, Vesels V. Eiropa no A
līdz Z - Rīga: apgāds "Alberts XII", 2000 - 416 lpp.
6. Jundzis T. Eiropas Konstitūcijas
projekts: drošība un aizsardzība// Jurista Vārds. - 10.05. 2005., Nr 17.
7. 12 jautājumi par Eiropu (
http://europa.eu/abc/12lessons/index1 _lv.htm)
8. Māstrihtas līgumam 15: pretim
demokrātiskai Eiropai ( http://www. europarl.europa.eu/news/pulic/story_page
... _lv.htm)
9. Māstrihta, piecpadsmit gadus vēlāk
(http://ec. europa.eu/news/eu_ explained/0702-7_lv.htm)
[1] Līgums par Eiropas
Savienību (pieņemts 07.02.1992)// Official Journal C 191, 29.7.1992-preambula
[2] Līgums par Eiropas
Savienību (pieņemts 07.02.1992)// Official Journal C 191, 29.7.1992- J1.pants
[3] atšķirībā no pirmā pīlāra,
kas balstās uz supranacionālo principu, t.i. tiešas iedarbības un tiešas
piemērojamības principu.
[5]
http://ec.europa.eu/news/eu... - aplūkots 3/30/2007
[6] Līgums par Eiropas
Savienību (pieņemts 07.02.1992)// Official Journal C 191, 29.7.1992- 8. pants
[7] Līgums par Eiropas
Savienību (pieņemts 07.02.1992)// Official Journal C 191, 29.7.1992-20d pants
Investori priekš aizdevums biznesam https://www.cityfinances.lv/precizu-datu-sagatavosana-investori/
AtbildētDzēst