Pirmajā dienā
parakstījos par „Darba drošību” un tad mūs sadalīja pa pāriem, t.i., mēs paši
sadalījāmies, jo vajadzēja taisīt durvis. Bet sākumā mēs iesākām taisīt skapi.
Tā bija sava veida iesildīšanās. Precīzāk mums tas bija jāpabeidz, bet bija
neliels āķis, mums vajadzēja pašiem pilnībā izdomāt skapja izmērus, vadoties
tikai pēc izgatavotajām durvīm priekš viņa. Jo iepriekšējā grupa nepabeidza.
Sākumā bija nedaudz grūti sarēķināt visus izmērus. Skapis bija no lskp.
Izrēķinot visus lielumus varēja zāģēt. Te ar sākās problēmas, jo bija jāzāģē no
lielās plātnes, kas nozīmēja, ka bija jāizplāno kārtīgi kā zāģēt un zāģējot
reizēm plātne knapi ievietojās starp zāģi un sienu. Zāģēts tika uz poz. tipa
formātripzāģmašīnas izmantojot loģiski – zāģripu kokskaidu plātnēm un
priekšzāģi. Nedaudz vēlāk nācās piezāģēt dažas detaļas, nedaudz ieviesās kļūda
aprēķinos. Kad viss tika sazāģēts vajadzēja saurbt caurumus savilcējiem un
tapām uz poz. tipa daudzvārpsu urbjmašīnas. Tas tika samērā ātri izdarīts. Principā
darbs tika izdarīts nedēļas laikā, ja tas skaitās ilgs periods šādam darba
daudzumas, tad tikai tāpēc, ka nācās samērā bieži gaidīt rindā uz zāģi. Pēc
visiem urbumiem visas ārējās malas tika aplīmētas ar melamīna maliņām tās
uzkarsējot ar gludekli un liekās malas „nogriežot” ar ēveles naža palīdzību, to
piespiežot pie detaļas plaknes. Skapis sastāvēja no 2 sānsienām, 2 starp sienām
un 1 hor. vairogs un 6 plauktiem. Pēc skapja salikšanas, tas tika izjaukts, lai
neaizņemtu lieku vietu.
Tad 2. prakses
nedēļa 2 dienu laikā, principā pa vienu dienu, uzrasēju durvis un tika veikti
visi aprēķini, un nākamajā dienā tika vienkārši pārbaudīts vai viss ir pareizi
izrēķināts. No materiāla, kas bija pieejams tika izzāģēts – durvju kārbas abi
sāni, 1 līste un durvju rāmja viena augša. Dēļi bija sākuma nomaloti ar poz.
tipa zāģmašīnu garen-zāģēšanai, tad ar poz. tipa zāģmašīnu šķērs-zāģešanai tika
nogarināti un atkal uz garen-zāģmašīnas, atliekot vadlieneālu attiecīgajā
attālumā no zāģripas, tika sazāģētas sagataves. Nākamajā dienā tika iedots
nepieciešamais materiāls, lai sazāģētu trūkstošās sagataves, aizmirsu pieminēt
– viss zāģētais masīvkoks bija priede jeb dēļi 4m garumā un 50mm biezumā, tad
ar poz. tipa taisnojamo frēzi tika nofrēzēta viena mala un izmantojot atduras
lineālu nofrēzēts 900, tad visas sagataves tika izlaistas caur
biezum-frēzmašīnu, iegūstos attiecīgos izmērus. Pēc tam tika izfrēzēts durvju
kārbai grope priekš blīvgumijas ar 5mm taisno frēzi un „grope” durvīm ar
kopējamo taisno frēzi uz poz. tipa universālās frēzmašīnas.
Nākamajā dienā
atlika tikai izzāģēt atvieglināto ksp un mdf ar uzlaidi. Tad vajadzēja jau
līmēt kopā durvis. Sākumā durvju rāmis tika salikts kopā to saskavots ar rokas
el. skavotāju un pavidu ieliekot atvieglināto KSP, tad ar rullīša palīdzību
durvju virsma tika norulēta ar PVA 3D līmi un virsū uzlikts mdf, apgriežot
otrādi durvis otro pusi arī norulēja ar līmi un uzlika mdf, aprēķinot laukumu
durvīm un vadoties pēc skalas uz preses tika uzlikts attiecīgais spiediens,
durvis ielikām presē un saspiedām tās uz 30min. Pēc 30min tās izņēmām laukā no
preses un tika pielīmētas klāt līstes, lai nosegtu no sāniem redzamās „durvju
kārtas” t.i. masīvkoks un pa virsu līmētais mdf, no augšas un apakšas nevajag
līstes līmēt, jo tās ir tās vietas, kuras nebūs redzamas, kad durvis tiks
uzstādītas. Līstes tika arī līmētas ar to pašu līmi un piespiestas ar
līmspīlēm. Spīļu abos galos tika likti pagari klucīši nodrošinot lielāku
piespiešanas laukumu.
Kad līstes
pielīmējās pēc kādām minūtēm 20, tad durvis tika nestas uz kalibrēšanu, tās
ātri vien tika nokalibrētas un nestas uz finierēšanu. Finieris tika savilkts ar
līmpapīra palīdzību iepriekšējā dienā un vēl mirklī, kad durvis līmējās kopā.
Finierēšanai izmantojās līme finierēšanai, kas atšķiras ar to, ka ir nedaudz
šķidrāka. Uz durvīm atkal ar rullīša palīdzību uzklājām līmi un uzlikām finieri
to nogludinot un otro durvju pusi
tapatās, durvu laukums tika izrēķināts, uz preses atlikts pareizais spiediens,
durvis ieliktas presē uz min. 40. Pēc durvju izņemšanas tās tika apzāģētas pēc
attiecīgajiem izmēriem uz formāt ripzāģmašīnas izmantojot ripu šķērszāģēšanai,
arī kārba tika turpatās apzāģēta un izzāģēta grope kārbas augšai, tālāk sekoja
aptuveni stundas ilgais darbs līmpapīra noņemšanai. Kad tas bija izdarīts
vajadzēja atzīmēt vietas eņģēm – gan durvīm, gan kārbai un slēdzenes atrašanās
vieta un urbumu centri slēdzenes serdei un rokturim. Slēdzenes „ligzda” tika
izurbta ar 15mm urbi ar poz. tipa hor. urbjmašīnu, durvis tika piespiestas ar piespiedēju
un viens cilvēks tās turēja vēl no sāniem, jo durvis taisni pilnībā nevarēja
piespiest, lai urbums būtu taisns, tikmēr, kamēr viens urba. Pēc tam ar poz.
tipa vert. urbjmašīnu bija veikti urbumi priekš slēdznes serdes un roktura. Tad
vajadzēja nedaudz ar kaltu pielabot iekšpusi, lai slēdzene spētu brīvi ieiet
iekšā. Eņģu vietas tika frēzētas ar rokas elektrisko virsfrēzi izmantojot
taisno kāta frēzi. Lai būtu precīzs frēzējums dziļumā izmantoju šādu metodi,
lai nav lieku reizi jāmēra, frēze tika nolaista pilnībā līdz frēzējamai vietai
un tad enģes stūris tika nolikts uz atdures „palikņa” augstākā punkta un atdure
nolaista līdz beigām un nostiprināta, un frēzi paņēma nolaida līdz jau atdures
līmenim. Ar frēzi arī cik vien varēja bija frēzēts dziļums slēdzenes/roktura
„mēlītei”. Durvis bija stiprinātas starp diviem galdiem piespiedējos, starp
durvīm un piespiedējiem ieliekot paklāja gabalu, lai nerodas iespiedumi.
Kad viss bija
gatavs, durvis tika nestas uz slīpēšanu, kā arī kārba. Slīpēšana tika veikta uz
poz. tipa slīplentes mašīnas. Protams, pirms tam visur kur vajadzēja tika
špaktelēts ar ūdensemulsijas špakteli, kas imitēja priedi un uzbriedināts –
paņemot mitru švammīti, samitrinot slapjo vietu un ar gludekli piekarsējot. Pēc
slīpēšanas ar lenti durvis tika vēlreiz uznestas augšā un ar rokas elektrisko
orbitālo slīpmašīnu bija veikta durvju malu slīpēšana. Pēc tam ar abrazīvo
materiālu tika pavisam nedaudz noslīpētas kantes gan durvīm, gan kārbai, lai
tās nebūtu tik asas. Tagad tikai atlika nogruntēt ar ūdenemulsijas grunti un
nolakot ar ūdenemulsijas laku. Gruntēts tika 1 reizi gan kārba, gan durvis, pēc
grunts nožūšanas tika noslīpēts ar abrazīvo materiālu, kurš uzlīmēts uz poliestera
švammītes. Tad arī varēja lakot. Kārba tika lakotas tikai 2 reizes. Pēc pirmās
lakas kārtās arī tika nedaudz noslīpēts (durvis un kārba). Durvis savukārt tika
lakotas pa 3 reizēm no abām pusēm, jo pēc cerētās 2 kārtas nožūšanas, kāds bija
pacenties, paslīpēt mūsu durvju tuvumā, kamēr tās žuva. Tad nedaudz viegli
noslīpējām, lai piežuvušie putekļi pazustu. Bet pēc 3 kārtas viss bija labi.
Lakojot un gruntējot tika izmantota uzpūšanas metode ar pūšamo „pistoli”
izmantojot nosūcēju, lai neuzkrājas laka, grunts. Pirms katras pūšanas reizes
durvis tika rūpīgi nopūstas ar gaisa palīdzību.
Tagad durvis bija
gatavas un atlika tikai pieskrūvēt klāt eņģes, ielikt slēdzeni pilnībā un salikt
kopā durvis kopā ar visu kārbu. Pēc tam tika pārbaudīts vai viss slēdzas kā
vajag un nekas neķeras. Kad pārliecinājāmies, ka viss ir labi durvis iepakojām
plēvē.
Otrās durvis tieši
tāpat taisījām, tikai momentā pēc līstu pielīmēšanās, ar ēveli tika noēvelēts
liekais daudzums, lai nebūtu daudz jākalibrē. Un otrās durvis sanāca mums labāk
par iepriekšējām. Vienīgi iedotais finieris bija nedaudz tāds, ka satrupējis,
ja var tā izteikties. Šī durvis taisījām un likām iekšā to durvju vietā, kas
atrodas mašīnu zālē iepretī pagrabam. Un nācās gaidīt pēc finierēšanas
slēdzeni, jo vēlāk iedotā slēdzene bija krietni mazāka par iepriekšējo. Lai
gan, kamēr gaidījām tika izfrēzētas eņģes un citi sīki darbiņi darīti.
2.3 Izmantotās
tehnoloģijas
Tehnoloģiju ziņā tika izmantota zāģēšana,
frēzēšana, urbšana, lakošana, slīpēšana, kalšana.
2.4 No kāda materiāla
Skapis – LSKP
Durvis:
Durvju kārba/rāmis, līstes – masīvkoks priede
Durvju vidusdaļa – atvieglinātais KSP
Finierēšanas virsma - MDF
Drāztais finieris no priedes
2.5 Izmantotās iekārtas
Pozīcijatipa:
garen-frēzmašīna, biezum-frēzmašīna, universālā ripzāģmašīna, slīpmašīna
(kalibrēšna), universālā daudzvārpsta urbmašīna, garen/sķērsripzāģmašīna,
universālā frēzmašīna, hor./vert. urbjmašīna, lakas nosūcējs.
2.6 Kādi tika izmantoti instrumenti:
pamatā – zīmulis, lineāls, leņķis,
metrmērs, bīdmērs
apstrādes gaitā – kalts, rokas orbitāla
slīpmašīna, rokas elektriskā virsfrēze, abrazīvie materiāli (smilšpapīrs), lakas
pistole, gludeklis, rokas elektriskā skrūv./urbj. mašīna.
palīginstrumenti- kok-āmurs
3. Secinājumi
Secinājumi ir dažādi. Ja runāt par
pavadīto laiku praksē, tad tas ir tāds – ne labs, ne slikts. Jo bieži nācās
gaidīt uz kādu darbagaldu, visvairāk nācās gaidīt uz zāģi un
biezum-frēzmašīnas, un tikai uz prakses beigām kaut cik necik brīvāks sāka
kļūt. Zāģējot lielās plātnes (lksp) bija tāda problēma, ka pieturēt plātni vai
paņemt pretī, vajadzēja vēl vienu jeb trešo ilvēku, bet bieži šis cilvēks
nebija un divatā bija pagrūti. Kārtējo reizi esmu pārliecinājies, ka skaidu
plātnes, lai gan lēts aizvietotājs masīvkoksnei, tomēr tas ir trausls, tas spēj
ātri izdrupt. Labākais bija taisīt durvis, jo kad sākumā taisījām, daudzi
elementi nebija zināmi, bet taisot jau nākamās, viss bija zināms, kas un kā,
tāpēc viss darbs arī ātrāk sanāca.
Vēl viens faktors ko varēja izbaudīt ir
darbs pāros. Kad strādā pāri ar kādu reizēm jāuztraucas, lai otrs neko nesalaiž
grīstē. Bet nepavelti tas ir komandas darbs – ir viens otru jāuzrauga un
jāpalīdz.
Prakses laikā arī nedaudz sāku domāt par
diploma darbu, ko un kā vajadzētu uz kādām iekārtām.
Vienīgais, kas man nepatika, tas bija mūsu
grupas dežūru nedēļas, it īpaši, prakses pēdējā nedēļa, ka mums iekrita.
Man grūti pateikt kāda bija prakse – tā
vairāk bija tāda kā rutīna garā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru