Rihards Vāgners
(Dzīves laiks 1813-1883)
Temats
izvēlēts, jo komponists ir nozīmīga laikmeta figūra, viņa darbi (pārsvarā
operas) ar to sižetisko noslogojumu ir labs mērķis to satura analīzei un
veidošanas motivācijas izpratnei, tālab autors vēlējies sīkāk skatīt R. Vāgnera
dzīves peripetijas un to atspoguļošanos darbos.
Darba
mērķis:Parādīt, kādi apstākļi veidojuši R.Vāgnera populārākos darbus, kā sižeti
sasaucas ar notikumiem viņa dzīvē
Autors vēlētos uzsvērt, ka līdz šim bieži
slavenais komponists vērtēts visai vienpusēji, pakļaujoties kādām ideoloģiskām
prasībām(īpaši tas sakāms par padomju perioda krievu autoru darbiem) neskatot
viņu kā kultūras zīmi, par laikmeta simbolu, arī viņa politisko uzskatu sakarā.
Tomēr faktoloģiski šie darbi sniedz precīzu darbu vērtējumu.Nav apšaubāms, ka
tomēr bijis neparasta un spilgta personība, viens no dižākajiem vācu
komponistiem, tomēr lielā mērā piederīgs visai Eiropas mākslai, ņemot vērā
plašos ceļojumus un darbību dažādās Eiropas kultūras pilsētās
Tādēļ
arī autors vēlējies aprakstīt, kā dažādajās un Vāgneram(turpmāk lietošu tikai
uzvārdu, uzvārdu sakritības gadījumā, protams, atzīmējot attiecīgās personas
vārdu) bieži sarežģītajās situācijās veidojies viņa komponista rokraksts, kā
tas iespaidojis sižetus, kādas problēmas komponistam radušās viņa daiļradē.
Zināms par viņa lielo kultūrvēsturisko nozīmi un klišejiski par to, kā operas
ietekmē cilvēkus, par aizvien palielinošos ietekmi mūzikas attīstē, lai gan
tikai tagad ticis novērtēts. Operu sižeti raksturo Vāgnera domāšanas veidu, to,
ko viņš uzskatījis par būtisku. Sižetu jēgietilpīguma ziņā ir maz viņam
līdzvērtīgu skaņražu, arī tālab viņš jāuzskata par tik nozīmīgu. Ne velti par
šo personību vācu valodā kopoti raksti izdoti 12 sējumos. Te nav ieskaitītas
vēl nemaz viņa vairāki simti publicēto vēstuļu[1].
Laiks,
kurā dzīvojis komponists, zīmīgs ar virkni nacionāla satura revolūciju,
sacelšanos, visciešāk komponists saistīts ar notikumiem Drēzdenes revolūcijā,
tomēr tā bija tikai viena no tā laika radikālām sabiedrības izteikšanās vietām,
par nacionāliem jautājumiem cīnījās arī poļi, ungāri u.c. tautas, sociālas
prasības tika izvirzītas Vīnē(1848), notika Luija Filipa atkāpšanās no troņa
Parīzē(1848). Lielā mērā aizrautība ar šī idejām izrietēja no viņa kaismīgā,
neparastā rakstura, kas vēlāk radījusi priekšrocības savdabīgas mūzikas
radīšana, tomēr radījusi arī psiholoģiskas problēmas un lielu garīgu spriedzi.
Vāgners
nebija vienīgais komponists, kuru aizrāvušas revolucionāras idejas, domas par
sabiedrības pašnoteikšanos, tomēr viņš to izteicis visradikālāk. Autors gan
uzskata, ka komponista domas vairāk saistījušās ar sabiedrības pārveidi mākslas
vārdā, jo Vāgners sāpīgi izjuta materiālo atkarību no sponsoriem u.c.
cilvēkiem, kas bieži neizprata mūzikas patieso nozīmi, sponsorēšana vairāk bija
mantiskā stāvokļa apliecinājums.
Autors,
ņemot vērā šī fakta nozīmību mūsu kultūrā, sīkāk analizējis komponista darbību
Rīgā, lai noskaidrotu, kā tā ietekmējusi viņa darbu rašanos, kādas bija
problēmas šai laikposmā. Protams, svarīga pilsēta Vāgnera dzīvē bijusi arī
Parīze, šajā pilsētā piedzīvotais izpaužas darbos Tannheizers, Loengrīns, arī
Nībelungu tetraloģijā(šādi varētu dēvēt šo apjomīgo darbu, bieži ērtības labad
minēts tikai darba nosaukmums- aut.).
Autors
koncentrējies uz četru darbu rašanās apstākļiem- Rienci, Klīstošā holandieša, Tannheizera un Nībelungu tetraloģijas
radīšanu, uzskatot tos par nozīmīgiem pieturpunktiem viņa daiļradē, kas
raksturojuši tā laika notikumus viņa dzīvē, arī kopējo muzikālo situāciju.
Pārējie darbi apskatīti garāmejot, atzīmējot tikai galvenās tendences.
Runājot
par darba sadaļām, vairāk vai mazāk ievērots hronoloģisks princips. 1. nodaļā
autors apskatījis pirmos dzīves un daiļrades iespaidus, sākotnējo uzskatu
polaritāti, darbību mūsu valsts galvaspilsētā un tās ietekmi uz viņa darbu
radīšanu. 2.nod aprakstīta Vāgnera lielā sapņa- pārcelšanās uz Parīzi-
īstenošana, iekļaujot divu operu- Tannheizera,
Klīstošā holandieša radīšanu un uzvešanu. Šis posms nozīmīgs komponista
uzskatu izveidē. 3. nod. runāts par ražīgāko posmu Vāgnera daiļradē, tomēr
sociālā ziņā sarežģītāko; Šai posmā Vāgners piedalās Drēzdenes revolūcijā,
cīnās ar milzīgām garīgām un finansiālām problēmām, tomēr sacer daudz slavenu
un vēsturē palikušu darbu.
1.Rihards Vāgners: pirmie mūzikas iespaidi un agrīno
darbu tapšana
Sākotnēji
vēlētos vairāk aprakstīt agros dzīves gadus, ģimenes apstākļus, lai saprastu,
kas pamatā ietekmējis komponista skatījumu dzīvē un mākslā. Cēlies no vienkāršu
baznīcas mūziķu un darbinieku dzimtas, nav arī pamata runāt par jūdisku
izcelsmi, kā tas dažreiz tiek maldīgi minēts, jo skaidri zināms, ka vectēvs
Gotlībs F. Vāgners bija vācu tautības mājas pārzinis Leipcigā, viņa dēls
Frīdrihs(dz. 1770) franču okupācijas laikā uzkalpojies līdz policijas ierēdņa amatam
Drēzdenē, no sava īstā tēva, iespējams, mantojis arī mīlestību uz teātri[2],
jāmin, ka Vāgnera tēvs bija viens no pirmajiem, ka apmeklējis Šillera Jungfrau von Orleans izrādi, tāpat
mazajam Rihardam interesi par teātri varēja radīt tēvocis Ādolfs Vāgners, kurš
rakstījis esejas par teātri, arī viņa māsas bijušas saistītas ar teātri, īpaši
Luīze, Klāra ieprecējusies ar enciklopēdiju izdošanu saistītajā Brokhausu
ģimenē, pats nozīmīgākais, ka Vāgners ieguva krusttēvu profesionāla aktiera
Ludviga Gejera(1779
– 1821) personā, viņš
vēlāk kļuva par Vāgnera patēvu[3].
Ja
runājam par īstā(bioloģiskā) Vāgnera tēva nāvi, to izraisīja drudzis franču
okupācijas laikā, kas piemeklēja Leipcigu, tostarp no tā cieta arī viņa tēvs,
brālis Alberts, arī par paša Riharda veselību mātei bija šaubas līdz pat 4 gadu
vecumam. Sākotnēji Vāgneru ģimenes apstākļi bija nabadzīgi, tika saņemta vien
maza pensija no valdības Jāsaka, nedaudz pārsteidzoši, bet Vāgnera māte,
neskatoties uz lielo ģimeni un trūcīgumu, bija simpātiska īpaši mākslas
pasaules vīriešiem, kā operas pārveidotājam Vēberam(vācu komponists Karls
Marija Vēbers, (1786 –
1826)), kurš ir viens no
tiem, kas spēcīgi ietekmējis Vāgnera muzikālos uzskatus. Ar māti viņam bijušas
tuvas attiecības, saucis viņu par mein
liebes Mutterchen[4],viņu
cienījis līdz pat mūža izskaņai, ir pat idejas, ka tas ietekmējis Zigfrīda
mātes tēla izveidi darbā Zigfrīds.
Gejers,
kurš apprecēja atraitni ar septiņiem bērniem, nebija vienīgi aktieris, viņam
bija daudz talantu, kā komēdiju rakstīšana, viņš lieliski pārvaldīja balsi, ko
parādījis operas iestudējumā Jāzeps
Ēģiptē. Ir teorijas, ka šai ziņā arī pats Rihards līdzinājies viņam(pat
tādā līmenī, ka uzskatīts par viņa īsto tēvu), jo arī komponistam bijuši
talanti un intereses vairākās jomās
1.1.Pirmās
muzikālās ietekmes
Mātes
precības ar Geijeru pavēra ceļu uz dzīvi Drēzdenē, kur jaunais censonis nokļuva
Vēbera(komponists Karls Marija Vēbers darbības ietekmē. Vēbers tai laikā bija
autoritatīva persona mūzikas pasaulē. Šai laikā Vāgners gan zaudēja patēvu.
Zīmīgi, ka neilgi pirms tam parādīja prasmes mūzikā, tas jau notika ļoti agri(8
g. vecumā), lai gan uz citu mūzikas dižgaru fona nav nekas īpašs, par to pats
raksta:
-Neilgi pirms viņa nāves iemācījos spēlēt
dažus skaņdarbus uz klavierēm Dienu pirms viņa nāves man bija viņam tie jāspēlē
un es dzirdēju viņu sakām mātei- Vai viņam, iespējams, piemīt talants?- Nākamā
dienā pēc viņa nāves māte ienāca istabā pēc bērniem, pasakot katram pāris
vārdu- No tevis viņš gribēja ko izveidot.-
tā tika teikts jaunajam Vāgneram[5]
Runājot
par sākotnējiem muzikālajiem mēģinājumiem, tie bija neievērojami, pat
neveiksmīgi, bet zināms, ka arī lieli talanti, kā Ludvigs van Bēthovens, sākuši
darbību šādi. Viņa spējas izpaudās plašāk, jau no mazām dienām viņam bija
interese glezniecībā, tāpat filoloģijā, īpaši grieķu, tikusi lasīta Odiseja, par latīņu valodu Rihardam gan
nav bijusi interese. Kopumā kā bērns nav atšķīries no pārējiem.
15
gadu vecumā pārcēlies atpakaļ uz Leipcigu un jaunai Vāgners mācās
„Nikolaischule”[6]tur
arī otra lielākā agrīnā muzikālā ietekme- no Ludviga van Bēthovena, kuru dzird Gevandhaus koncertā Leipcigā, īpaši viņu
ietekmēja „Egmonta” mūzika. Tas lielā mērā koncentrēja viņa dažādās intereses
vairāk uz vienu- mūziku. Sākotnējos mēģinājumus Vāgnera ģimene uzņēma vairāk kā
kaprīzes, jo viņš atstāja novārtā skolas zinības. Vāgners gan jau agrā vecumā
parādījis spītīgo raksturu, neatkāpjoties no iecerēm un turpinot mēģinājumus,
iespaidojoties no Bēthovena simfoniju rakstīšanā, runājot par kompozīcijas
metodēm. Tā jaunais skaņradis bija nobriedis nopietnākiem komponēšanas
mēģinājumiem ,tobrīd gan neko nejēdzot no kompozīcijas pamatiem[7]
1828-32.
g.- pirmie nopietnie komponēšanas mēģinājumi, sākta rakstīt(jāuzsver šis fakts)
uvertīra Faustam. Straujš radošs
uzplaukums, tikpat aktīvi formējas viņa sociālpolitiskie, estētiskie uzskati.
Viņu aizrāvušas revolucionāras idejas, atbrīvošanas kustības(poļi), līdzjūtība pret
viņiem uvertīrā Polija, naids pret
mietpilsonisko Vācijas sabiedrību, savām idejām tuvas saskatīja dzejnieka
Heines(dzejnieks Heinrihs Heine, 1797 –1856) darbos. No 1833.
g. aizsākas klejojumi pa dažādām Vācijas pilsētām , šai laikā ir būšana,
darbība Vircburgā(šo vietu viņam nodrošināja brālis, turienes operteātra
dziedātājs), Magdeburgā, Rīgā.
Šai
laikā darbojas vairākos Vācijas operteātros kā kapelmeistars, tam bijusi
pozitīva nozīme, jo nonāca tiešā saskarē ar teātri, praktiskā darbā izstudēja
tā laika populāras dažādu skolu un virzienu operas, apguva operdziedoņu
prasības utt. Šai laikā top pirmā opera(Fejas
1833) Runājot par uzskatiem, nostājas pret galējo vācu reakcionāro
romantismu, kas atspoguļojās 30to gadu operā un nebija Vāgneram tuvs
Nostiprinās aizrautības ar „Jaunās Vācijas idejām” līdz ar to viduslaiku
idealizāciju[8]
Drīz
Vāgners dabū diriģenta vietu Kēnigsbergā, bet sakarā ar teātra slikto materiālo
stāvokli un bankrotu, kā arī paša augošajām materiālajām grūtībām, spiests meklēt
jaunas darbības vietas. Kēnigsbergā apprecējās ar aktrisi Minnu Plāneri(1809 –
1866) un kopā ar viņu devās uz Rīgu, kur viņam apsolīta vieta vietējā operas
teātrī.
1.2. Dzīve un
darbība Rīgā
Vāgners te strādājis no 1837. g. augusta līdz 1839. g.
jūlijam, bijis operteātra galvenais diriģents. „Rīgas posmā” Vāgnera politiskie
uzskati vēl nebija pilnībā nobrieduši. Jaunības gadu simpātijas pret poļiem un
vienlaikus cara kronēšanas svētkiem sacerētā himna „Nikolai’’(1837)[9] liecina par politisko uzskatu nekonsekvenci.
Vāgners izteicies, ka vēlējies šai dziesmai piešķirt galēji despotisku un
patriarhālu raksturu- zināma attaisnošanās līdz šim deklarēto uzskatu sakarā.
Pildījusi līdzīgas funkcijas kā „Dievs, sargi ķeizaru” ar savu himnisko
ievirzi.
Tātad- Vāgners bija galvenais operteātra diriģents, bet
ir populārs uzskats, ka nav saņēmis daļu atalgojuma, jo daļu darba veica otrais
diriģents. Kopumā viņš diriģējis divdesmit koncertuzvedumos, tai skaitā V.
Bellīni[10]Romeo un Jūlija, Mocarta[11]Burvju flauta, Bēthovena Fidelio. Radošas darbības sākums- Bellini
opera „Norma”, kas arī tapusi šai posmā. Tas bija darbības pamats šai pilsētā.
Viņa laikā teātra repertuārā pirmajā vietā bija Gluks[12],
Mocarts, Kerubini[13],
Spontini[14].
Teātri atklāja ar Blūma operu Marie,Max
and Michel. Kurā enciklopēdijā atrodams Blūma vārds? Tas apliecina Vāgnera
plašo skatu uz mūzikas pasauli.[15]
Vāgners Rīgā? Vai iespējams vairs ko jaunu pievienot jau
zināmajiem faktiem, ka Vāgners te strādājis no 1837. g. augusta līdz 1839. g.
jūlijam, aizsācis darbu pie operas Rienci,
bijis neapmierināts ar šejienes publiku un sakarā ar iepriekšējo gadu parādiem
ticis iesaistīts tiesas procesos? Autors necentīsies sniegt kvalitatīvi jaunu
faktoloģisko materiālu. Sakarā ar viņa darbību jāatsaucas uz V. Lindenbergu,
kura raksta šādi: „Komponista memuāri „Mana dzīve” līdzās citiem to laiku
laikrakstu materiāliem it kā sniedz pilnīgu faktoloģisko notikumu izklāstu. Un
tomēr... Līdzšinējos pētījumos un sacerējumos maz ņemti vērā R. Vāgnera pārāk
subjektīvie viedokļi, arī reālā un vēsturiskā mūzikas dzīves perspektīva
Baltijā. Kāda tai laikā bija Rīgas kulturoloģiskā attīstība, kā tā savijās ar
R. Vāgnera muzikālo gaitu sākumu”[16]? Varētu definēt, ka mākslinieciski augošs skaņradis satika kultūras ziņā
vēl maz apgūtu tomēr strauji attīstošu pilsētu. Plānu vērienība liedz
komponistam saskatīt iespējas pilsētā vērienīgāku mūzikas dzīvi. Autoraprāt,
tas gan būtu iespējams.
Jāmin, ka Vāgners, lai uzlabotu finansiālo stāvokli, pa
starpām rīkojis simfoniskus koncertus Melngalvju namā, bet ienākumi tikai
retumis attaisnojuši cerības, un „Vāgnera liktenis”- nepacietīgo kreditoru
vajāšanas,- Rīgā turpinājās[17].No
Rīgas radusies tradīcija sniegt regulārus Vāgnera operuzvedumus, tas radīja
spēcīgu kulturoloģisku ietekmi- J. Poruks 1893.g. brauc uz Drēzdeni, lai
studētu mūziku Sevišķi nozīmīga bija F. Glāzenapa vadītās Vāgnera biedrības
darbība[18]
Ir vairāki iemesli, kādēļ Vāgners no Rīgas šķīrās „svešs
un vienaldzīgs[19]” Par to runājis viņa darbabiedrs H. Dorns[20]-
Vāgners esot aktīvi muzikāli darbojies, arī viņa dzīvesvietā bijis interesanti
vērot, kā viņš gatavojas Rienci uzvedumam-
tas bijis neaizmirstams skanisks un vizuāls piedzīvojums, tomēr nav guvis
piepildījumu no šīs darbības.Kā pret kapelmeistaru pret viņu nevarēja būt
nekādu iebildumu, bet traucēja izteikti mākslinieciskā daba. Teātra direktors
cieta no tā, ka viņa kapelmeistars, kuru katru brīdi varēja saņemt pavēsti no
tiesas Kēnigsbergā. Nav nekāds brīnums, ka Vāgners ar darbību Rīgā bija
neapmierināts, jo līdzīgas izjūtas epizodiski viņu pavadījušas vēlāk Drēzdenē,
Cīrihē, Londonā, Vīnē.
Kad
1838. G. no Pēterburgas pieņemtais tenors Hofmanis pārņēma teātra vadību[21],
viņš, zinot par Vāgnera parādiem, uzteica darbu, kas arī pārtrauca viņa gaitas
Rīgā. Vāgneram kopumā bija pārāk noraidoša attieksme pret iespējām provincē
nodoties nopietnai komponēšanai. Runājot par Kēnigsbergu, tur strādājis arī
Rīgas teātra direktors K. fon Holtejs, Rīgā kopumā uzvestas 20 viņa lugas. Ir
arī uzskats, ka Vāgneram Rīgā tomēr neesot bijuši parādi[22],
par Kēnigsbergu tas gan bijis skaidrs, liedzot vēlāk slavenajam komponistam
vienkārši iziet uz ielas, baidoties no kreditoriem.Tomēr Vāgnera tieksme pēc
luksusa pilnas eksistences šo iespēju neizslēdz. Rīgā dzīvoja dārgā nomalē,
daudz vajadzēja tērēt transportam. Pie tam Vāgners vēlējās vairāk darba
uzdevumu no teātra menedžera fon Holteja, parādot lielu entuziasmu, nav zināms,
kā un vai tika uzklausīts, taču zināms, ka īpaši papildināt līdzekļus ar šo
neizdevās.
Vēl pirms Vāgneram radās konflikti ar fon Holteju un Dornu sakarā ar kredītu atmaksu, viņš bija
pilnīgi pārliecināts, ka Rīgā nepastāv iespēja uzvest tik lielu operu kā Rienci, bet vēlākie notikumi šo
uzskatu apgāž. Pat neskatoties uz
iespējamiem plāniem- uzvest to Parīzē- Rīgas teātris par jauno kapelmeistaru
izvēlējās H. Dornu. Vāgners, runājot par Rīgu un tās iespējām grandiozu operu
iestudējumos, stipri maldījās, kā to radā laiks, jo Rīga bija 2. pēc Drēzdenes,
kurā iestudēja Klīstošo holandieti(1843)[23]
Neraugoties uz Vāgnera vispārējo nepatiku pret Rīgas muzikālo dzīvi, piemēram, grāmatā „Mana
dzīve” pret to izsakās pozitīvi. Tas izpaudās arī Baireitas teātra
arhitektoniskajā veidojumā, kur redzamas konsekventas līdzības ar Rīgas teātra
uzbūvi. Tomēr īpaši Rīga veicināja mitoloģisko tēlu izmantojumu Vāgnera operās,
arī citos darbos, kā „Krusts pie Baltijas jūras”, kur parādās tādi dievību tēli
kā Pīkols, Pērkons, Potrimps[24]. Šai laikā vācu avīzes aktīvi interesējas par vēsture pētīšanas sēdēm un
Kurzemes Literatūras un mākslas biedrības sanāksmēm, kas noteikti varēja
iespaidot komponista interesi par vēsturi.
Dzīve
Kēnigsbergā un Rīgā spēcīgi ietekmējusi Rienci
komponēšanu, lai gan jau sākumā bija pārliecināts par darba neveiksmi. Kādēļ
viņš tā uzskatīja? Tas lielā mērā saistīts ar neveiksmēm, kas ar Jauneklis no Palermo uzvedumu
Magdeburgā. Tajā viņš bija ieguldījis pats savus finansiālos līdzekļus.Šādu
gadījumu arī Vāgnera turpmākajā dzīvē bija ne mazums. Runājot tieši par
ietekmi, ko darbs Rīgā radījis mūzikā, jārunā par Rienci
un tā sižetu, tā ir tīri Rīgas opera, saskaņojoties ar tās sižetu, ar paša
piedzīvoto. Tās libreta ideja radās jau 1837. g. Drēzdenē, kad iepazinās ar
tāda paša nosaukuma Bulvera[25]
romānu, librets izstrādāts Jelgavā[26].
Tūlīt arī tika uzsākta mūzikas komponēšana. Jau redzams no biogrāfijas, cik
plašā vērienā jaunais autors no paša sākuma iecerēja šo operu, domājot par tās
uzvedumu Parīzē, tādēļ var teikt, ka tajā jau bija šī darba veiksmes iedīglis.
Pirmais
cēliens sacerēts 1839.g . Rīgā, otrs pēc pusgada Parīzē, bet vēl trīs pēdējie
tapa pēc ilga laika Parīzē 1840. g. Sižetiski Rienci ir varonis- tribūns, kas
grib atbrīvot romiešus no apspiedēju kundzības un nodibināt brīvu republiku(vēsturiski
itāļu pilsētvalstu laiks). Tomēr viņa ideālisms nespēj pārvarēt īstenību, pūlim
pārāk tīk izpriecas, viņi nespēj sekot varonim. Opera beidzas traģiski. Parīzē
tā operisku slavu guva vien 1869. g.[27]
Rienci tēlā jūtamas dziļas paralēles ar komponista paša izjūtām, esot vēlākajā
Latvijas galvaspilsētā, taču, līdzīgi kā citas vēstures problēmas, tie ir tikai
minējumi. Rihardam Vāgneram „Rīgas periods” visumā bija svarīgs viņa talanta
attīstē, uzskatu izveidē, tāpat ražīgu radošo meklējumu laiks. No Rīgas
radusies tradīcija sniegt regulārus Vāgnera operuzvedumus, tas radīja spēcīgu
kulturoloģisku ietekmi- J. Poruks 1893.g. brauc uz Drēzdeni, lai studētu
mūziku. Sevišķi nozīmīga bija F Glāzenapa vadītās Vāgnera biedrības darbība[28]
Ja
runā par operu Rienci muzikāli, tajā
Vāgners vēl nav atradis savu ceļu. Nākamais darbs- Klīstošais holandietis ir pārāks. Rienci- liela piecu cēlienu
opera ar vēsturisku sižetu. Vēsturiski revolucionārs sižets no Romas tautas
cīņas pret feodālajiem apspiedējiem tika izveidots spožā, pompozā izrādē,
raksturīgs piepacelts teatrālisms, sacerēta Spontini “lielās operas. stilā”[29], kas balstīta uz ārējiem efektiem:
grezns, spilgts teatrālisms, krāšņu masu skatu pārpilnība, balets otrajā
cēlienā, ugunsgrēks operas finālā- tie visi raksturīgi „lielās operas” motīvi
meierbēriski spontiniskā stilā .
Tas
ir tas pats virziens, ko Vāgners vēlāk kritizēja, arī Džakomo Meierbēru[30](ne
vienmēr pamatoti) , tas izpaudās darbā „Opera un drāma”, kur atzīmējis, ka
mūzika, kurai operā vajadzētu būt izteiksmes līdzeklim, kļuvusi par galveno
motīvu, drāma, kurai būtu jābūt mērķim, kļuvusi par līdzekli. Opera
pārvērtusies par āriju un duetu virkni, kas sarausta drāmu sīkos gabaliņos, ir
daudz bezsaturīgu melodiju. Daļēji tam var piekrist, tomēr galīgi attiekties no
ārijām un duetiem- tas nozīmētu atteikties no labākajām operas tradīcijām, ne
vienmēr jaunais, ko var ienest, ir konkurētspējīgs. Šie uzskati komponistam
raksturīgi vēl ilgi, radot konfliktus arī vēlākajos gados, strādājot Drēzdenes
operas namā. Komponists pats apzinājies savus jaunības maldus un centās tos
šādā viedā izpirkt, tātad- Rienci
daudzējādā ziņā banāla, tajā daudz
vienveidības, bezsaturīgu gājienu.
Secinājums
par Rīgas posmu- praktiskais darbs operteātrī pozitīvi ietekmēja jaunā Vāgnera
daiļrades izaugsmi: Viņš ieguva reālu diriģenta pieredzi, kas ļāva kļūt par
vienu no nākotnes izcilākajiem diriģentiem. Tāpat komponistam bija iespēja
iepazīties ar provinces mūzikas dzīvi, kas bija progresīvāka nekā skaņradis
uzskatīja.Galu galā arī doma par Rienci,
kas viena no publikas iemīļotākajām operām, izauklēta tieši Rīgā. Redzama arī interese
par vēsturiskiem sižetiem, komponists parāda lielu izpratni par tiem.
2.Parīzes posma darbu radīšanas sociālais
konteksts, notikumi Vāgnera dzīvē.
2.1 Klīstošā holandieša sacerēšanas apstākļi
Tālāk
Vāgners vēlējās piepildīt loloto sapni un doties uz Parīzi, kas tobrīd bija
daudzu mākslinieku, mūziķu un kā tik ne pievilkšanas punkts, tomēr arī šeit
traucēja materiālās grūtības, kas tūlītēji traucēja piepildīt ieceri , tur
Vāgners nokļūst 1839. g. rudenī Viņā brieda lielas heroiskas operas ideja(Rienci), kura vēsturiski
revolucionārais sižets aizrāva viņu sakarā ar Eiropas atbrīvošanās kustībām
trīsdesmitajos gados. Tā libretu, kā jau
minēts, viņš sāka rakstīt 1838. g. Rīgā[31],
kur tomēr traucēja kredīti utt. Jāatzīst, Vāgneram bija visai ideālistiski
uzskati par to, kā Parīze varētu ietekmēt viņa daiļradi un finansiālo stāvokli,
tāpat iespējas uzvest Rienci. Galu
galā šis ceļojums izvērsās par iespaidu Klīstošā
holandieša sacerēšanai. Te neiztikt bez nelielas sadzīviskas atkāpes.
Vāgners devās ceļā ar gaišu prātu, sievu, maziem naudas līdzekļiem un milzīgu
ņūfaundlendieti. Jāmin, ka Vāgners ar sievu bija vienīgie pasažieri, pie tam
abi jau ātri saslima, kas darīja ceļu vēl dramatiskāku. Par šo braucienu
raksta: Šis brauciens nekas neizdzisīs no
manas atmiņas: tas ilga trīsarpus nedēļas un bija pilns piedzīvojumu. Trīs
reizes mūs traucēja nežēlīgas vētras, vienreiz kapteiņiem nācās ievest mūs
drošībā Norvēģijas ostā. Brauciens caur Norvēģijas fjordiem radīja manī lielu
iespaidu, leģenda par lidojošo holandieti, ko man atgādināja zvejnieki8,
iezīmējās konkrētās krāsās. Lai atgūtos no brauciena, pavadīju nedēļu Londonā[32]
Tur pamanījās pazaudēt suni, kurš atgriezās pēc 2 dienām, visumā šis
moments-būšana Londonā- nav ar neko zīmīgs. Dabiski, ka viesošanās Norvēģijā
radīja redzamas ierosmes Dālanda tēla radīšanā, kopējas topošā darba noskaņas
uztveršanā. Matrožu stāsti noteikti pastiprināja idejisko konceptu, kas radās
komponista galvā.
Tālāk
seko satikšanās ar jau pieminēto komponistu
Džakomo Meierbēru Boloņā, kurš bija nozīmīga, ietekmīga persona visas Eiropas
muzikālajā dzīvē, ar kuru konkrēti
vēlējās tikties Parīzē, lai gūtu kādu materiālu atbalstu. Šis aspekts Vāgnera
daiļradē jāmin kā nozīmīgs, jo komponists nokļuva pilnīgā Meierbēra atkarībā,
prasot nogādāt ieteikuma vēstules Parīzes operteātra direktoram Leonam Pijē.
Šie
notikumi bija zīmīgi Vāgnera uzskatu izveidē, tāpat Klīstošā holandieša sacerēšanas sakarā, jo komponistā bija radušās
lielas dvēseles mokas, kas meklēja jaunus garīgus konceptus. Parīze, kuru meklēja kā radošas iedvesmas un
sapņu piepildījuma vietu, skaņradī radīja liela vilšanās, jo izrādījās, ka
Parīze ir ļaužu okeāns, kur pazūd
atsevišķa cilvēka personība[33]
Nevienam nebija nekādas daļas par nepazīstamo vācu mūziķi Taču ir teicis, ka
Parīze ir
modernās sabiedrības sirds.. Vienreiz, kad man bija ambīcijas kļūt par dižu
operkomponistu, mans ģēnijs mani nesa taisni uz šo sirdi[34]Viņš saprata, ka
viss līdz šim bijušais ir tikai pieturvietas ceļā uz Parīzi. Šīs sajūtas lielā
mērā prasīja pārkārtojumus Klīstošā
holandieša koncepcijā. Jau tad viņu aizrāva arī sižeti Tannheizeram un Loengrīnam,
ar tiem viņu iepazīstināja draugs filologs Semjuels Lērss[35]
Ja
runājam par operu uzvešanas mēģinājumiem, tad pat tādas Parīzes mūzikas
autoritātes kā Meierbēra ieteikuma vēstulēm nebija nekāda svara. Viņa cerības
Parīzē nepiepildījās- operu Mīlas
noliegums uzvest neizdevās, tāpat izgāzās plāni par apjomīgā Rienci uzvešanu. materiālās grūtības
auga baismīgā ātrumā, viņam nācās nodarboties ar sava līmeņa mūziķim nožēlojamu
darbu- nošu pārrakstīšanu. Paša piedzīvotais lika daudz ko pārdomāt par mākslas
uzdevumiem.[36]Tas
bija nozīmīgs impulss viņa revolucionāro uzskatu attīstē, viņa naivajam
utopismam, jo bija viens šai cīņā, vismaz šai laikā. Radošu darbību kavē
mēnesis, pavadīts cietumā saistībā ar parādiem.
Tomēr,
neskatoties uz visu, pēc gada jau top darbs Klīstošais
holandietis(1842) .Kopumā Parīzē pavadījis 3 gadus, liekot daudz ko saprast
par mākslas pasauli šai laikā, kurā valda tirdznieciskas spekulācijas. Māksla,
kalpodama Luija Filipa finanšu sistēmai, bija pārvērtusies par amatierismu. Tai
brīdī arī komponistā nobrieda doma, ka vajadzīgs revolucionārs apvērsums, lai
atbrīvotu mākslu no naudas varas.Šai laikā bez Klīstošā holandieša jāpiemin pabeigtā uvertīra Fausts(1842), kas arī izcils komponista darbs, dažas romances.
Radošā ziņā Parīzes posms bija piesātināts un veiksmīgs
Vācu
valodā operas nosaukums Der fliegende Hollander, atsaucoties uz
Vāgneru, ar šo viņš sāka savu karjeru kā dzejnieks, atmetot „libretu
veidotāja”(tā vienkāršākajā nozīmē) lomu, opera nav veidota no atsevišķām
daļām, bet ir kopējs muzikāls materiāls[37].
Melodiju rakstīšana vairs nav atkarīga no āriju shematiskuma, bet vairāk iezīme
katru žestu un vārdu, ko gribējis redzēt komponists. Tas iezīmē svarīgu attīstību
Vāgnera operu rakstīšanā, runājot tieši par darba konceptu. Ar šo darbu arī
iezīmējas, ka komponistu aizrauj lieli, neparasti stāsti, pirmoreiz dzirdot
šo.Vāgneru tas aizgrāba, viņš nemaldīgi saskatīja tā milzīgo efektu uz operas
skatuves[38]Kopumā
darbā savijušās reālas un fantastikas pasaules ainas, balstoties uz vācu
tautasdziesmām, šeit jāmin ietekmes no vācu romantiskās(vēberiskās) operas, kas
ir visumā vērtējams pozitīvi.
Leģenda
bijusi plaši zināma, tai bijušas versijas vairākās valodās. Vāgners ideju tai
bija atradis jau Rīgā. Sižetiski Vāgners stāstu patapinājis no dzejnieka
Heines, kurš „Fon Šnabelevopsa kunga memuāros” runā par „Klīstošā holandieša”
drāmu Amsterdamā, kurā nolemto jūrnieku spēj glābt sieviete, kas tic nāvei kā
atbrīvotājai Pētnieki atzīst, ka visdrīzāk leģenda nāk no angļu, nevis franču
avotiem, jo Heini ietekmējis mistera Ficbula[39]
lugas demonstrējums, kad viņš reiz apmeklējis Londonu[40].
Vāgners
izmantojis Heines interpretāciju, nevis Ficbula attēlojumu, kur „holandietis”
bija tikai jūras briesmoņa sabiedrotais, Vāgneram viņš jau ir varonis, kas
pārdzīvo savu bezjēdzīgo dzīvi, tomēr spēj patiesi iemīlēties un gūt arī
pretmīlu. Jāatzīmē, ka no morālā viedokļa gan neatbalstīja Heines
interpretāciju.To iespaidoja tas, ka Vāgners jau izjuta, ka, spēcīgi kaut kam
ticot, izdodas īstenot ieceres un līdzīgi viņam arī Holandietis gūst
apstiprinājumu tam, ka spēj risināt problēmas, kas Vāgnera gadījumā bija dziļas,
tomēr sadzīviskas.
Klīstošā
holandieša
pirmizrāde 1843. g. 9. nov. Parīzes operteātrī. Ar to gadījās pārpratums, kas
saistīts ar ilgstošajām problēmām atrast sponsorus tā uzvešanai- afišās
parādījās ziņa, ka libretu sacerējis Vāgners, bet mūziku P. Dīčs. Tā bija
Klīstošā holandieša izrāde, tikai bez Vāgnera mūzikas. Slavenais libretists
Pijē šaubījās, vai Vāgners, kuru viņš nepazina, spēs sacerēt atbilstošu mūziku,
tomēr saskatīja, ka tas ir „ejošs sižets”. Nolēma maksāt Vāgneram 500 franku,
lai Vāgners liekas mierā, bet Pijē atrastu savu
komponistu, šai gadījumā Dīču[41],
kas bija viņa protežē. Vāgneru, protams, aizvainoja šāda notikumu gaita, kas
radīja sarežģījumus, tomēr naudas summa tā brīža situācijai bija ievērojama. Vāgners
pieņēma piedāvājumu un septiņās nedēļās uzrakstīja partitūru. Ar to viņš devies
pie Pijē, cerot, ka varēs nospēlēt priekšā, taču libretists jau bija apsolījies
Dīčam, kurš jau bija ķēries pie mūzikas rakstīšanas[42] Viņš
runāja par to ar Heini par autortiesību jautājumu, tomēr visos sarežģījumos ar
operas uzvedumu Vāgners aizmirsa, ka bija izmantojis Heines literāro materiālu,
nekur nav pieminējis, ka to ņēmis no viņa un ka ir pateicību parādā. Tomēr,kā
stāsta avoti, Heine viņam piedevis, jo kaut kādā mērā tāpat kā daudzi citi nav
spējis turēties pretim viņa savādajam personības valdzinājumam.
Kopumā
par šo darbu jāsaka, ka tajā komponists parādās kā pirmais diriģents, kurš
simfoniskam darbam apzināti deva savu interpretāciju, atklāja kompozīcijas
muzikālo struktūru. Darbā savijušās
reālas un fantastikas pasaules ainas, balstoties uz vācu tautasdziesmām, šeit
jāmin ietekmes no vācu romantiskās(vēberiskās) operas, kas ir visumā vērtējams
pozitīvi. Ar šo darbu iezīmējas daiļrades lūzums. Pirms tam bija vēlme izpatikt
klausītājiem, tagad svarīgāk šķiet pamatot darba idejisko smagumu ar izmantotajiem
„atribūtiem”[43]
Ar šo sākas mītiski-heroisko sižetu apstrāde, ko pavada piepacelts humānisms. Heines
domai, ka nolādētu vīrieti var glābt līdz nāvei uzticīgas sievietes mīla, kļuva
par Vāgnera sižetisko vadmotīvu. Opera muzikāli veiksmīga, Vāgneram izdevās
idejai piešķirt jaunu, oriģinālu risinājumu, tomēr Parīzes izlutinātā publikas
to nepieņēma.
2.2.Tannheizera radīšanas apstākļi, tā
sižets
Tannheizera(1844)
tapšanas
laiks iezīmējas ar pārcelšanos no Parīzes uz Vāciju, starpā bija uzturēšanās
Mīdonas pilsētā, šis laiks iezīmējis komponistā pārliecību, ka tagad vairāk ir
komponists, nevis libretu rakstnieks[44]
Radošā ziņā darbs gāja uz priekšu, Vāgners bija pilns aizrautības, ko radīja
interesantie sižeti un radošā dzirksts, tomēr no darbu uzvešanas viedokļa
neveicās: nebija iespējams uzvest šos darbus( Rienci, Klīstošais holandietis) Parīzē, tos nācās vest uz Berlīni,
lai gan Meierbērs darīja visu, lai to uzvedums notiktu turpat, tomēr,
neskatoties uz to, 1842. g. Vāgners kopā ar
M. Plāneri dodas uz Drēzdeni. Šai laikā tika apstiprināta Rienci un Holandieša uzvešana Berlīnē, un komponists steidzīgi vēlējās
atgriezties Vācijā. Tā nu viņš atkal nokļuva Drēzdenē, kur netika silti
uzņemts, visi bijušie draugi bija pazuduši.
Uz
nākamo darbu rakstīšanu viņu ietekmēja arī ceļā piedzīvotais- Tīringijas lauki,
kas atsauca atmiņā leģendu par Tannheizeru. Tannheizera
rakstīšanu ietekmēja arī izlasītā Štauferu vēsture, īpaši viņu ietekmēja
tur attēlotais Frīdrihs II[45].
Tas ietekmējis darba Saracēniete
tapšanu, tā ir pieccēlienu opera ar vēsturisku sižetu, tas lieku reizi rāda
komponista aizrautību un iedziļināšanos šādos vēsturiskos „stāstos”,tomēr
teksts viņu neaizrāva un Vāgners pievērsās citiem vēsturiskiem sižetiem.
Finansiālā
ziņā gan šis nebija veiksmīgs posms. Kaut gan kļuva par Drēzdenes operteātra
diriģentu, viņa pastāvīgie kreditori neatstāja viņu, sarunas ar sponsoriem par Rienci, Klīstošā holandieša un vēlāk Tannheizera publicēšanu bija nesekmīgas,
tālab komponists nolēma darbus publicēt pats par saviem līdzekļiem ,kas viņu
ieveda vēl lielākos parādos caur firmu C.F.
Messer[46]Tāpat
ne visai sekmīga bija esošo operu iestudēšana Drēzdenē, viņš meklēja iespējas
plašākam publikas atbalstam Berlīnē Paša diriģētās Klīstošā holandieša izrādes 1844.g.izraisīja pret viņu publikas
spiedienu sakarā ar muzikālu neapmierinātību, kas izraisīja no komponista puses
tādu pašu atbildi. Viņa sajūtas par māksliniecisku nenovērtētību rada izpausmi Loengrīna mūzikā Ar laiku gan situācija
nokārtojās, operu uzvešana bija veiksmīga, to novērtēja arī darbabiedri. Jāmin,
ka panāca Vēbera mirstīgo atlieku nogādāšanu atpakaļ dzimtenē, skaņradis
uzrakstīja viņam bēru mūziku 1844. g., tāpat diriģēja Bēthovena 9. Simfoniju un strādāja pie Gluka Ifigenijas Aulidā[47].
Kā
jau minēts, viņam bija interese par Vācijas viduslaiku vēsturi. Runājot par Tannheizeru, Vāgneram bija zināms Tīka[48]
literārais materiāls gan versijā, kurā nav kristietības slavinājuma[49].
Vāgneram radās lieliskas iespējas Tannheizera
rakstīšanai. Operas librets gan izraisījis negatīvas kritiķu atsauksmes sakarā
ar kristietības kritiku, tāpat arī laikabiedri nebija sajūsmā par mūziku, tā
viņiem šķita savāda. Šūmanis(vācu komponists Roberts Šūmanis (1810–1856),
vācu komp. romantiķis) rakstījis Fēliksam Mendelsonam[50],
ka Vāgners pabeidzis vēl vienu operu. Viņš uzskatīja, ka Vāgneram nav sekmīgi
izdevies uzrakstīt ne četras taktis, tomēr, noklausoties izpildījumu, viņam
nācās ņemt vārdus atpakaļ, jo uz skatuves tas izskatoties savādāk. Arī
Mendelsons īsti neizprata mūzikas būtību, jo , diriģējot to, izmantojis pārāk ātru
tempu, tomēr publika pozitīvi novērtējusi darbu, lai gan pats skaņradis neesot
bijis pārliecināts par veiksmi[51] Kopumā jāņem vērā, ka Tannheizera mūzika tika komponēta revolucionāru noskaņu pilnajā
laikā Drēzdenē 1843-45.g., kas iespaidojis Tannheizera tēla īpatnību,
revolucionāro garu. Pēdējos dzīves gados gan atklājis, ka vēlējies darbu uzvest
Baireitā, jo kā drāma tā bijusi perfekta, lai gan dažas muzikālas nianses
neesot izstrādātas[52]. Pirms nāves sievai Kozimai[53]
teicis, ka viņš turēs Tannheizera
ideju vel kapā[54]
Kopumā tiek uzskatīts, ka darbs bijis lielisks poēzijas un mūzikas apvienojums,
tās neesot šķiramas, kas apliecina Vāgnera veiksmi abās frontēs.
Tannheizers
brieda jau no jaunības gados- doma par grēcīgu vīru, ko nolād pāvests.Sižets
nāk no 13. gs., izmantots Ludviga Tīka literārs materiāls. Kopumā, raksturojot
stilistiski- muzikāli spilgts teatrālisms. Būtiski parādīt neparasto sižetu,
šeit un turpmāk izmantoju B. Levika gr. Ārzemju
mūzikas literatūra[55]
Šai
darbā nozīmīgs Vācijas vēsturisko vietu attēlojums.Atkal sižets galvenās
līnijās saistīts ar dievībām, tā mīlas un skaistuma dieves Venus burvju grotā
daudz laika pavada bruņinieks Tannheizers. Minnezengers arfas pavadībā himnās
slavina dieves skaistumu un viņas alas burvību: tur no mīlas apreibušās nimfas,
bakhnantes utt. vijas nevaldāmā bakhiskā dejā, tur skan sirēnu saldkairā
dziedāšana. Taču šāda dzīve Tannheizeru sāk garlaikot. Atcerējies dzimto
Vartburgu un galvenais- mīļoto Elizabeti-, laipno zvaigžņu mirgu, lakstīgalu
dziesmas viņš lūdz Venus atļauju iet., jo šādas dzīves garlaikots; atgriežas
virszemē pie draugiem un mīļotās.Savā Vartburgas pilī landgrāfs rīko krāšņus
svētkus- dziedoņu sacensības. Pulcējas svīta, bruņinieki(Volframs fon Ešenbahs,
Biterolfs, Valters fon der Fogelveide) katrs savādāk dziesmā atklāj mīlas
būtību. Taču Tannheizers nepiekrīt ne Volframa askētiski kristietiskajai
pieejai, ne Biterolfa kareivīgajai metodei. Tā nu viņš pats dzied himnu dievei
Venus. Šī pagānu himna izraisa kristīgajos bruņiniekos naidu(Vāgnera darbos
ietvertā pagāniskā un kristietības sadursme). Viņi metas dziedonim virsū, bet
Elizabete aizstāv viņu. Landgrāfs iesaka viņam doties uz Romu nožēlot grēkus
Tā,
ģērbies skrandās, ciešot badu, viņš dodas uz Romu, tomēr pāvests nepiedod
viņam, sakot šādus vārdus: „Tāpat kā zizli manā rokā, nekad neklās lapu maigais
zaļums, tā arī elles liesmās, kas dedzina tevi, nedod tev glābiņa”[56]
Viņš atgriežas Vartburgā, secinājis, ka viņam kļuvusi pretīga mūku
dievbijīgā dziedāšana, lūgšanu liekulība. Pēkšņi nakts tumsā, Tannheizeram
piesaucot Venus, rožainā krēslā parādās dieve un sauc viņu atpakaļ, Tannheizers
jau steidzas, tomēr Volframs viņu attur. Aust rīts. Tuvojas sēru gājiena
dziesma. Lāpu gājienā parādās procesija ar Elizabetes šķirstu. Saļimstot pār
līgavu, Tannheizers mirst. Šajā brīdī atgriežas svētceļnieki ar brīnuma
paziņojumu- pāvesta zizlis sācis zaļot. Tā Tannheizers ir pestīts
Veidojot
darbu, izmantoja divas leģendas, to apliecina dubultais nosaukums „Tannheizers”
un “'Dziedoņu cīņa Vartburgā'', patiesībā jāsaka, ka izmantojis divas leģendas,
kurām savstarpēji nebija liela sakara. Izmantojis Heines literāro materiālu,
kurš diezgan ironiski skatījās uz leģendu, jo skatījās uz Tannheizera vēlmi
doties prom no Venus mājvietas kā uz pārlieka salduma apnikumu(„Ich smachte aus
Bitternissen”[57])
Vāgners vairāk iezīmējis attiecības starp Elizabeti un Tannheizeru,kas nebija
nevienā no iepriekšējām interpretācijām, jo visumā veiksmīgi veidojās
komponista attiecības ar sievietēm, tādēļ ticēja sievietei kā pestītājas tēlam.
Tannheizers
atkal ir Klīstošajam holandietim līdzīgs tēls, apkrauts ar lāstu, no kura var
atbrīvoties vienīgi ar svētītu nāvi, šai gadījuma Elizabetes. Briesmīgie dabas
apstākļi, pāvesta darbība ir metaforiski rādītas ciešanas, kas Tanheizeram
jānes caur Elizabetes nāvi. Ļoti būtiska ir kristietības kritika, jo
Tannheizers tomēr izvēlas pakļauties pagāniskajai, ar dabisko saistītajai dziņai.Te
redzama darbā valdošā 2 pretmetu cīņa- laicīgais pret juteklisko. Pirmais
izteikts svētceļnieku un bruņinieku tēlos, kā arī līgavas Elizabetes tēlā,
otrais- Venus grotas iemītnieku un pašas Venus tēlos. Opera nes sevī lieliskas
drāmas idejisko smagums, te Vāgneram izdevies jēgas ziņā iznest sižetu. Darbs
pie partitūras pabeigts 1843. g., pirmizrāde 1845. g. Parīzē izrādīta1861. g.,
kā atzīmē Guno, mūzikas kritiķis, izgāšanās, bet, kā parāda vēlāki notikumi-
ilgtermiņa veiksme. Vēlā Vāgners pārrakstīja daļas no Venisbergas, kas
apliecina, ka ilgstoši strādāja ar muzikālo materiālu. Ar pārrakstu ainām tika
piešķirta lielāka dramatiskuma deva. Daudz uzmanības veltījis teatrāliem
efektiem, lai uzsvērtu vēsturisko situāciju, kas autoram šķita būtiska.
Stilistiski
darbs Vāgneram padevies nepilnīgs. Tajā ir neatbilstības, kas tomēr parāda
Vāgneru kā manieristu jeb teātra mīļotāju savā īpašā veidā-viņam ir sava
filozofija, kas aizēno muzikālas nepilnības. Kopumā tiek uzskatīts, ka darbs
bijis lielisks poēzijas un mūzikas apvienojums, tās neesot šķiramas, kas
apliecina Vāgnera veiksmi abās frontēs.Līdzīgs šim darbam jēgas ziņā arī Loengrīns, kur arī izmantoti
mūsdieniskoti tēli, lai alegoriski vēstītu par notikumiem tajā izmantoti dažādi
tautas mitoloģiski sižeti, alegorija, paša librets. Ar to radās problēmas
saistība ar uzvešanu, lai gan Drēzdenē bija ideāla komanda tā
uzvešanai(ieskaitot viņa radinieci Joanni Vāgneri), tomēr netika pielaists pie
tā uzvešanas. [58]
Līdz ar šo komponista augošās ambīcijas tika mazinātas, tāpat tas radīja
finansiāls problēmas. Vāgneru garīgi sadragāja šis noliegums, ko uztvēra kā
sava ģēnija nenovērtējumu, jo kopš Rienci
veiksmes viņa pārliecība bija augusi. No šī brīža saprata, ka operu
uzvešanai nāksies izmantot savus līdzekļus, kas neizbēgami radītu finansiālu
krahu. Tas lielā mērā radīja pārliecību par „Mākslas revolūcijas”
nepieciešamību.
3.Brieduma
posms komponista daiļradē
Par
šo posmu jārunā, sākot ar piedalīšanos Drēzdenes revolūcijā. Nosauktu šo
periodu par „Drēzdenes periodu”.Piedalījās barikādēs Drēzdenē. Tās norisinājās,
prasot Vācijas valsts apvienošanu un konstitucionālas brīvības. Viņš zināja par
sacelšanās plāniem, bet, cik aktīvs revolucionārs bijis, nav īsti nosakāms.Zināms,
ka nav rakstījis nekādu politisko literatūru, viņa revolucionārās idejas nāca
no Augusta Rekela, Prudona[59]
skolnieka. Bijis naivi utopiski noskaņots. Zinot māksliniecisko dedzību,
iespējams, ka nevarēja novilkt robežas, pie kurām apstāties, bija neapdomīgs,
tālab piesaistīja pārāk aktīvu uzmanību, lai gan idejiski nemaz pareizi
neizprata tās nozīmi, padomju autori atzīme, ka atradies krievu anarhista
Mihaila Bakuņina[60]
ar kuru ir ticies Bakuņina trimdas posmā,ietekmē. Viņš vairāk ietekmējis
komponistu kā personība
Jāsecina,
ka pamatā šīm revolucionārajām idejām bija mākslas ideāli, kas tai brīdī
nelikās piepildāmi bez visaptverošas revolūcijas iespējas. To ietekmēja paša
piedzīvotais- karaļa atteikums Saksijas operteātra reformām un Loengrīna izrādes atcelšana[61].
Vēl jāmin, ka šis bija arī saspringta radoša
darba posms. Vēl nepaspēj nožūt tinte uz vien darba, kad jau ķeras pie nākamās
partitūras, apsver nākamos plānus[62].
Radošos plānus pārtrauca revolūcija. Par piedalīšanos tajā pats izsakās: Es varēju būt tikai apspiesto pusē, arvien
vairāk jūtot līdzi ar nerimstošu degsmi[63]
Pēc revolūcijas slepeni aizbēga no Drēzdenes
un patveras Veimārā pie sava liela drauga un talanta cienītāja Lista[64],
pie kura slēpās vairākas dienas, jo pēc revolūcijas sakāves policijas visur
izsūtīja šādu vēsti:
Vietējais karaliskais
kapelmeistars Vāgners līdz šim nav atrasts. Vēršam visu policijas iestāžu
uzmanību uz iepriekš teikto un
uzaicinām- ja Vāgneru atrastu jūsu teritorijā- viņu arestēt un nekavējoties par
to paziņot mums[65]Tātad komponista
situācija tai brīdī bija dramatiska un daudz kas varēja izšķirties no viņa
turpmākās rīcības. Septiņus gadus vēlāk Saksijas karalis Johans deklarējis, ka,
ja nebūtu bijis Lista palīdzības, Vāgners būtu ticis notiesāts uz nāvi[66]
Lists arī vēlāk daudz palīdzējis Vāgnera nodomu īstenošanā.
Turpmākie
darbības gadi saistīti ar politisko trimdu Šveicē, Vāgners bija apjucis, jo
nezināja, kur smelties iedvesmu. Nākotne rādījās visai drūma, izdevēji bija
novērsušies
1849-
58 g. pavada Šveicē netālu no Lucernas Trībšenā, to saistīta turpmākā radošā
darbība- smags posms, apjukums, materiālais stāvoklis ļoti vājš, operas
neuzveda,izņēmums ir, ka Lists 1850. g.
panāca, ka notika Loengrīna uzvedums
Veimārā, jo par to bija liela vispārīga interese(atkal jāatzīmē, ka tā nebija
konkrētā komponista apmešanās vieta), tomēr visumā nebija nekāda materiāla
atbalsta. Šveicē viņam pievienojās Kozima(pirmā sieva Plānere nomira),kura
izšķīrās no fon Bīlova[67],
diriģenta.Pirmajos Šveices trimdas
gados centās teorētiski un estētiski apjēgt savus daiļrades uzdevumus, kas jau
bija nobriedusi mākslinieciskajā apziņā un kas liela mēra parādījās jau Drēzdenes perioda operās. Jāsaka gan,
runājot par psihoanalīzi, netika salauzts, mērķis- darbs pie tetraloģijas, bez
pārtraukumu mūzikas sacerēšana. Šai laikposmā viņu aizrauj darbs pie
tetraloģijas Nībelungu gredzens.
Tekstuāli tas pabeigts 1852. g. beigās, tad sākas darbs pie mūzikas.
1857.
g. pārtraukts darbs pie tā partitūras. Šai
posmā viņa radošo darbu ietekmē blakus apstākļi, kā zudusī ticība revolūcijas
jēgai, tas ir pirmais iemesls, tādēļ 1857. g. pārtrauc darbu pie Zigfrīda, 3. d. tetraloģijai. Zigfrīda
tēlā ieliktas paša izjūtas, komponists raksta Listam:
Es savu Zigfrīdu aizsūtīju meža
vientulībā.
tur zem liepas ar asarām no tā atvadījos[68]
Otrs
iemels šim faktam- iemīlēšanās Matildē Vēzendonkā, kura bija precēta sieviete.
Šī kaisle atrada izpausmi darbā Tristans
un Izolde. Nelaimīga mīlestības ietekmē lielā mērā sākas mētāšanās pa
dažādām Eiropas pilsētām un valstīm.
Par
darbu Tristans un Izolde latviešu
mūzikas zinātnieki teikusi, ka tas paceļas pāri visam citam mīlestības poēmām,
tāpat ka Vāgners pacēlies pāri visiem citiem mūsu laika māksliniekiem[69],šai
darbā spilgti redzams apkārtējās vides
sociālais konteksts Tālākais jau atkal nosaucams par „mētāšanās posmu”, jau
bija redzams, ka Vāgners ir cilvēks ar nesalaužamu gribu. Jāatzīmē arī
suicidālās tieksmes, kas tobrīd pārņēma komponistu, tomēr viņš palika
nesalauzts.
No
1863. g. Krievijā, tur viņa mūzika gūst lielu atbalstu, sniedz deviņus
koncertus, kas atstāj neizdzēšamas pēdas tās muzikālajā dzīvē. Atgriežoties
Vācijā, viņu sagaida kārtējās kreditoru vajāšanas, tādēļ bēg uz Šveici, tur top
vienīgā komēdija Meistardziedoņi.
Ideja par šo komēdiju komponistam radās jau 1845. g. ar vēlmi gūt materiālu
ieguvumu. Šo darbu var saukt arī par lūzuma momentu viņa biogrāfijā, tas apliecina
Vāgnera spēju saņemties sarežģītās situācijās.
1864.g. iezīmējas nozīmīgas pārmaiņas Vāgnera sociālajā
dzīvē- nokļūst karaļa Ludviga[70] galmā
tajā brīdī , kad likās, ka kreditoru vajātais Vāgners ir pazudis. Viņš labprāt
būtu gribējis aiziet no dzīves, tomēr kaut kas viņu atturēja. Viņu varēja glābt
tikai brīnums. Viņš bija nolēmis turpināt dzīvi vienatnē kādā klusā vietā. Taču
aizbraukšanas priekšvakarā pie viņa ieradās Bavārijas karaļa privātsekretārs ar
Ludviga II priekšlikumu. Kroņprinča gados jaunais ideālists bija noklausījies Loengrīna izrādi un apņēmies pasaulei
reiz pierādīt, cik augstu var pacelt Vāgnera ģēniju. Viens no viņa valdīšanas
pirmajiem uzdevumiem. ,lai cik tas nebūtu paradoksāli, bija Vāgnera atzīšanas
akts. Un no posta un trūkuma Vāgners pēkšņi pacēlās „saulainos augstumos” Diemžēl viņš ir tik skaists un tika
ģeniāls, tik apgarots un cēls, ka es bīstos, vai pārāk agri neizdzisīs viņa
dzīvība, ka sājā ikdienības pasaulē līdzīga dievišķīgam sapnim”. Viņš mīlē mani
ar visu savu dvēseles dedzību, pirmās mīlestības kaislību. Viņš jūt un zina
par mani visu, viņš saprot mani un manu dvēseli. Viņš jūt un zina par mnai
visu, viņš sapprot mani un manu dvēseli. Viņš grib man dot visu, kas man
vajadzīgs; viņš grib, lai es visu mūžu palieku pie viņa, lai strādāju, atpūšos
un beidzu savus darbus[71].
Tā raksta Vāgners savā autobiogrāfijā. 1864. g. Vāgners pirmo reizi stājas pretim karalim. Redzot karaļa laimes
pilnās acis un cēlo nopietnību, Vāgners pēkšņi redzēja, ka brīnums pārvērties
par īstenību, tas , iespējams, fantastiskākais, nereālākais notikums viņā
dzīvē.
Ārkārtīga
problēma galminieku naids par muzikanta tuvumu Ludvigam, kas kavēja iespējamo
veiksmīgo darbību, jo, zinot Haidna panākumus ar šādi iekārtotu dzīves veidu,
Vāgners varēja uzrakstīt daudz vairāk, tomēr komponista radošam lidojumam
traucētu šāda piesaistītība.Tiek izraidīts no šī galma tā intrigu dēļ, vēlāk
lielā mērā saprot, ka Ludvigs nav spējis attaisnot viņa cerības, jo jau ir
iegūts rakstura briedums un spēja lietas saskatīt kopsakarā, kopā ar sievu Kozimu apmetas Šveicē(kārtējo reizi),
viņiem dzimts dēls Zigfrīds, vārds likts par godu drāmas galvenajam varonim, ,
tur dzīvo līdz 1872. g., pabeidzot Meistardziedoņus(1867)
un atgriežoties pie Nībelungu
gredzena. Kā visos Riharda Vāgnera darbos arī šai ir spēcīgs vēsturisks
pamatojums, kādēļ izvēlēti šādi sižeti- šai darbā attēlots posms, kad senie
ģermāņi sāka sevi apzināties kā no citām klejotāj- tautām atšķirīgu lielumu,
kopumu. Tāpat Vāgners apzinājās, ka caur visām grūtībām ir spējis saglabāt savu
„es” un viņam nezūdoša vieta mūzikas vēsturē.Sižets saistīts ar Burgundijas
galmu, kas mita pie Reinas Vormsā, senākajā Civitas
Vangiorum. Pēc burgundu kādreizējā vārda tos sauca par nībelungiem.
Rihards Vāgners tetraloģiju Nībelunga
gredzens iedalīja ievadošajā vakarā Reinas
zelts un trijās dienās Valkīra,
Zīgfrīds un Dievu mijkrēslis[72]. Partitūras pirmā
izdevuma titullapā Vāgners mīklaini piezīmēja, ka šis darbs “radīts uzticībā
vācu garam”. Sākotnējais plāns
pabeigt ciklu četros gados cieta neveiksmi, jo no ieceres līdz tīrrakstam
pagāja divdesmit seši gadi. Tetraloģijas libretu Vāgners sacerēja, sākot ar
pēdējo daļu un pakāpeniski atkāpjoties līdz pirmajai, šī doma viņā nobrieda,
kad vēlējās dziļāk raksturot vēsturi, kas saistīta ar gredzena „gaitām”[73]
Poēma
Nibelungenlied sastāv no 2300 atskaņu
vārsmām, kas sarakstītas 13. gs. Austrijā(kas varēja iespaidot Hitleru). Visi
poēmas varianti vēsta par notikumiem Burgundijas galmā pēc neuzvaramā prinča
Zigfrīda atgriešanās[74]. Visa darba galvenā ass- Zigfrīds pārspēj Īslandes
princesi Brunhildi, kas drīkst pakļauties tikai tādam, kas pārspēj viņu kaujā,
atdodams viņas roku karalim Ginteram, iegūst viņa māsas Krimhildes roku. Saskaņa
beidzas, kad Brunhilde uzzina savas sakāves noslēpumu.. Gintera vasalis Hāgens
nogalina Zigfrīdu un iemet viņa dārgumus Reinā, kas atkal dod iespēju apbrīnot
vācu zemju un tās dārgumu vēsturisko auru. Īsi pārskatot pirmās daļas sižetu- augstu virs mākoņiem pilī dzīvo
dievi un viņu valdnieks Votans(paralēles ar [[Odin|Odinu]]) Vienā naktī pili
uzcēluši milži, kas dzīvo augstu kalnos Par šo darbu viņiem apsolīja jaunības,
skaistuma dievi Freiju. Milži nāk pēc solītā. Taču Votāns nevēlas to dot, jo
tad dievi zaudētu mūžīgo jaunību. Pēc uguns dieva Loges padoma Frijas vietā
piedāvā Reinas zeltu, kas tagad pieder Alberiham. Votāns un Loge nolaižas zemes
dzīlēs un ar viltu piespiež Alberihu atdot gan zeltu, gan dimantus, gan
bruņucepuri. Atdodot to, Alberihs atkal nolād gredzenu- tā valkātājs nolemts
bojāejai.Tam triloģijas attīstē milzīga nozīme. No šī brīža gredzenam piemīt
liktenīgs spēks- milžu starpā izceļas ķīviņš un viens nogalina otru Viens no
viņiem pārvērsās par pūķi un apmetas meža biezoknī. Dievi, atguvuši Freiju, pa
varavīksnes tiltu dodas uz mirdzošo [[Valhalla|Valhallu]]. No apakšas, no
Reinas- nāru raudas par zaudēto zeltu.
Nībelungu sāgas noslēgums
skumjš, kas saskan ar tālaika Vāgnera noskaņām. To raksturo vārdi
„Hier
hat die Maar ein Ende
Diz
ist der Nibelunge Not”[75],
lai gan muzikāli tas izskan diezgan gaiši, jo pabeidzot to, situācija Vāgnera
dzīvē jau bija lielā mērā nokārtojusies.Īpaši tas izpaužas 4.d. Dievu mijkrēslis. Izteikti drūms ir
tikai dievu valdnieka Votana tēls, Gutrunas, Hāgena, Guntera tēlos izteiktas
cilvēka alkas pēc burvju varas, kas iegūstama ar viltus līdzekļiem, parādot
dabisku cilvēka būtības izpausmi. Darbība norisinās dažādās Vācijas vēsturiskās
vietā, kā Behlārenē, Melkas cietoksnī, Vīnes teritorijā
Pēdējais
dzīves posms, jau slavas apvīts, datējams
no 1872. g., kā atzīts atgriežas Minhenē, visi mērķi-slava, ģimenes
laime, materiāls nodrošinājums- piepildīti, Vāgners īsteno sava teātra-
Baireitas- ieceri, atklāšana 1872. g. Pēdējā dzīves posmā veiksmi lielā mērā
nosaka tas, ka, atrisinājis neskaitāmās problēmas, var mierīgi dzīvot kopā ar
Kozimu, mierīga ģimenes dzīve ir viens no pamatiem veiksmīgai komponista
radošai darbībai.
Pirmais
Nībelungu gredzena uzvedums
norisinājās 1876. g. aug.(tas aizņēma 12 d.). Dažādu zemju ievērojamākie mūziķi
sabrauca uz šīm Vāgnera svinībām: Lists, Sen-Sanss[76],
Čaikovskis[77],
kurš uzrakstījis interesantas atmiņas par pilsētu, teātri un izteicis iespaidus
par tetraloģiju[78]Diemžēl
sākotnēji teātris bijis pieejams tikai turīgākajiem sabiedrības slāņiem, to
apmeklēja lielākoties Rietumeiropas un Amerikas kapitālisti, kas to izvērsa par
savdabīgu aristokrātisku „modi”.
Šai laikā pievēršas esejiskiem rakstiem, kā „Reliģija un māksla”(1880),
„Varonība un kristietība”(1881), tie parādījās žurnālā „Baireitas lapas”, kas
tika atvērts Baireitas apmeklētāju vajadzībām[79]
Vāgners komponēja un pabeidza pēdējo darbu Parsifāls
1882. g. janv. Un 2. Baireitas mākslas festivāls tika atklāts ar jaunu operu tā
g. 26. Jūn. Vāgners jau tad bija ārkārtīgi slims, tā arvien biežāk viņam nācās
braukt uz Venēciju veselības uzlabošanai, tomēr šai dzīves posmā viss
norisinājies rāmi, Vāgners diriģēšanas un publiskas uzstāšanās pienākumus
nodevis savu darbu interpretiem. Arī nāve komponistam pienākusi rāmi,
dodoties ikdienišķajā laivu braucienā pa Venēcijas kanāliem. Tas noticis gluži
mierīgi un vētrainajam komponistam neierasti
Secinājumi
Izcils
komponists, ievērojams arī kā diriģents, citu komponistu darbu lielisks
interprets, publicistisku darbu autors.
No
agrīnajām ietekmēm komponista daiļradē jāmin iespaidošanās no Vēbera, kura
darbību iepazīst Drēzdenē, bet visvairāk gūst no Bēthovena mākslas.
Rīgas
operteātrī īstenotais praktiskais darbs pozitīvi ietekmēja jaunā Vāgnera radošu
darbību: viņš ieguva reālu diriģenta pieredzi, kas ļāva kļūt par vienu no
nākotnes izcilākiem diriģentiem. Redzama arī interese par vēsturiskiem
sižetiem, parāda dziļu izpratni par tiem. „Rīgas posms” arī radīja pārliecību,
ka iespējams būtiski palielināt tradicionālo opersižetu loku un ietvert tēmas,
kam internacionāla nozīme, nopietna problemātika, to noteica arī
jaunās(provinces ) kultūras iepazīšana.
Kopumā
atšķīrās no citiem tā laika komponistiem ar vēlmi iedziļināties darbos
sižetiski, ar ārkārtīgi nopietnu attieksmi pret tiem, bija klaji atšķirīgs arī
no citiem tā laika vācu komponistiem, arī no otras lielākās personības-
Johannesa Brāmsa(1833-1897)- ar kura daiļradi autors iepazinies. Abu daiļrades
iezīmē atšķirīgus, savā ziņā pat pretējus virzienus un tendences vācu klasiskās
mūzikas attīstē.
Komponista
darbu radīšanu spēcīgi ietekmējuši sociāliem apstākļi, īpaši tas izpaudies
darbos Tannheizers, Rienci, Tristans uz
Izolde. Nevar skatīt Vāgnera darbību šauri kā tikai vienai sabiedrības
grupai piederošu, arī pats uzskatīja, ka mūzikai ir plašāks sociāls iespaids.
Piedalījies
Drēzdenes sociālajā revolūcijā(1848), pamatā šīm revolucionārajām idejām bija
mākslas ideāli, kas tai brīdī nelikās piepildāmi bez visaptverošas revolūcijas
iespējas. To ietekmēja paša piedzīvotais- karaļa atteikums Saksijas operteātra
reformām un Loengrīna izrādes
atcelšana. Vairāk saprata revolūciju kā iespēju palielināt mākslas brīvību no
finansiāliem līdzekļiem, jo pastāvīgi cieta no sponsoru atbalsta trūkuma un
viņu garīgas aprobežotības. Sakarā ar M. Bakuņina uzskatiem vairāk atradās viņa
personības, ne ideju iespaidā.
Vāgners
pilnībā piederējis vācu kultūrai, ko parāda sižetu izvēles un aizrautība, ar
kādu pie tiem strādāja., to parāda jaunības aizraušanās ar „Jaunās Vācijas”
idejām, līdz ar katoliciskuma misticisma kritiku un viduslaiku idealizāciju. Vāgners,
lai gan pabijis dažādās zemēs un iepazinis dažādās kultūras, palika uzticīgs
visam vāciskajam., to parāda gandrīz visi izmantotie opersižeti.
No
muzikālā viedokļa attīstījis operu- palielinājis orķestra nozīmi, operas
dramaturģijā līdz ar ārijām un noslēgtiem ansambļiem lielu nozīmi ieguva
dramatiskie skati ar caurviju muzikālu attīsti, šī vadmotīvu mija, maiņa vēlāk
veido „bezgalīgo melodiju”, kas raksturīga vienīgi šim komponistam.
Meklējis
iespēju apvienot mākslu ar poēziju,
kritizēja tā laika operu ar koncentrēšanos uz muzikālo aspektu, šai sakarā kritizējis
citus skaņdarus, kā Rosīni, Meierbēru, Spontini, pats arī smagi un objektīvi
kritizēts un vērtēts, piem., no Čaikovska un Nikolaja Rimska- Korsakova(1844-1908)
puses.
Uzskatu
ziņā notikusi pāreja no naivi revolucionārām idejām par sabiedrības pārveidi
mākslas vārdā līdz „reakcionārām idejām”, viļoties savos nepamatotajos
uzskatos. To lielā mērā noteica Drēzdenes revolūcijas izgāšanās, reālais
sabiedrības novērtējums
No
citām kultūrām īpaši aizrāvies ar sengrieķu, to izmantojis sižetos un tēlu
izveidē, vairāk tās ietekmē bijis jaunības gados. Darbā „Māksla un
revolūcija”,kas nozīmīgs viņa mākslas, politisku uzskatu raksturojumam, apgalvojis, ka sabiedriskas iekārtas ideāls ir
Senā Grieķija. Tai pašā darbā radikāli izteicies par mākslas nozīmi
kapitālistiskajā sabiedrībā.
Ārkārtīgo
rakstura stingrību un nesalaužamību parādījis, sarežģītākajā dzīves posmā
Šveicē, kur bija bez materiāla un draugu atbalsta, sacerot vienīgo komēdiju Meistardziedoņi, kas atšķīrās uz visumā
dramatisko darbu fona.
Nesakritības
starp ideālistiskajiem mākslinieciskajiem uzskatiem un reālo dzīvi sakarā ar
vēlmi pēc komforta un vēlmi darbu uzvešanai izmantot maksimālus materiālos
līdzekļus, kas radīja materiālas problēmas-atkarību no sponsoriem, kas
mocījušas gandrīz visu dzīvi.
Muzikālo
uzskatu vainagojums bija Baireitas teātra izbūve, kas pēc komponista uzskatiem
bija īstā, piemērotākā vieta viņa darbu uzvešanai. Tas kļuvis par savdabīgu
„augstās mākslas” centru, tas ir īpatnēji, ņemot vērā māksliniekā briedušos
uzskatus par mākslas tuvināšanu plašākām sabiedrības masām.
Kopumā
raksturojams kā ārkārtīgi spilgta, pretrunīga personība ne vien mūzikas, bet
arī sociālu, politisku uzskatu ziņā, to netieši paudis savos darbos. Muzikāli
viens no vispār labākajiem skaņražiem, kura darbība jau raksturojama kā
kultūras zīme.
Izmantotā
literatūra un avoti:
Bekker
P. Wagner and his work: the story of life:
1971 - P. 522
Deiviss N. Eiropas vēsture R.: „Jumava”, 2009, 1380
lpp
Grūms B. Anekdotiski
stāsti par dižajiem
mūziķiem, R.:
Norden AB,2001
Leviks
B. Ārzemju mūzikas
literatūra: Rīga, Zvaigzne, 1987, 324 lpp.
Lindenberga
V., Torgāns J. Fūrmane L. Gadsimtu
skaņulokā: Rīga, Zinātne, 1997
Vītols J. Raksti:
LVI, 1964245-250 lpp.
Sadie
S. The New Groove Dictionary of music
Vol. IV: London, Macmillan, 2001
Vītoliņš J.,
Kroders R. Rihards Vāgners. Dzīve
un darbi:
1930, A. Raņķa grāmatu apgāds, 188
lpp.
Wagner R. Mein Leben, Bayreith: 1911
Westerhagen von C. Wagner: a
biography CUP
Archive, 1981 - 654 lappuses
Druskin
V. Istorii Zarubežnije musiki: Moskva, 1983, 563 lpp.
Cmo beликих ломпозитoроъ, Москbа: ВЕЧУ 1999 Пю 215-222
Interneta
resursi:
http://periodika. Lv/Default/Skins/LatviaArchL/Client.asp.?Skin=LatviaArchL&AW=1289755845028&AppName=2
rigaslaiks.lv/Raksts. Aspx?year=2006&month=4&article=9
.
[1]Vītoliņš J., Kroders R. Rihards Vāgners. Dzīve un darbi: 1930, A. Raņķa grāmatu apgāds, 113. Lpp.
[5] Bekker P. Wagner and his
work: the story of life- p.16
[10] Vinčenco Bellini it operkomp.(1801-1835)
[14] Gasparo Spontini(1774-1851)- it. operu komponists, sasniedzis vislielāko
slavu Napoleona imp. gados viņa Parīzes operas( „Vestāliete”. „Fernando
Kortecs”, „Olimpija”) bija svarīgas franču nacionālās operas attīstībā
[15] Vītols J.Raksti,
Rīga: LVI,1964-250. Lpp.
[16]Lindenberga V. Torgāns J. Gadsimtu skaņulokā , 113. lpp.
[19] Wagner R. Mein
Leben, Bayreith: 1911- S. 179
[21] Lindenberga V. Torgāns J. Gadsimtu skaņulokā,Rīga: Zinātne -113.lpp.
[22]Turpat, 109. Lpp.
[23]turpat - 112. Lpp.
[25]
Bulvers- Litons(1803-1873), angļu
rakstnieks, izmantots viņa darbs
“Rienci- pēdējais Romas tribūns”
[27] Vītoliņš J., Kroders R.,Rihards Vāgners. R.: 1930- 132. Lpp.
[39] Edvards Ficbuls(1792 – 1873)-
pazīstams angļu aktieris, specializējies melodrāmu stilistiskā interpretācijā
[41] Pjērs- Luiss Dīčs (Dižona 1808 – Parīze 1865)
- franču komponists un diriģents, visvairāk pazīstams ar antoloģizēto Ž.
Arkadella Ave Maria
[44] Westernhagen C. fon Wagner: a biography, CUP, 1981-p.76
[50]Fēlikss
Mendelsons- Bartoldi(Februāris 1809 –1847)Vācu
komponists, ērģelnieks, mūz. kritiķis, vien no sava laika izcilākiem
skaņražiem
[53] Sieva Kozima Vāgnere (1837 – 1930), īst.v.Kozima Frančeska Gaetana Vāgnere, komponista Lista meita, pēc Vāgnera nāves 31 g. Baireitas festivāla direktore
[64] Ferencs Ritters Lists-(1811 –1886)izcilākais ungāru
komponists, arī
klavievirtuozs, mūz.
kritiķis
[67] Hanss Gvido fon Bīlovs(1830 – 1894)- izcils diriģents, klaviervirtuozs, ar
Kozimu viņam divas meitas, Daniela un Blandīne
Paldies John Williams kungam, ka viņš palīdzēja man ar aizdevumu, lai glābtu mani slimi mirstošais bērns, nosūtītu viņam par steidzamu aizdevumu šodien: johnwilliamstrustfirm@gmail.com
AtbildētDzēst